Zvětšete boční odstup

Těsné předjíždění je v silnějším provozu tak běžné, že jej zkušený cyklista ani neregistruje. Současně je to ale jeden z důvodů, proč se „zkušených“ cyklistů v provozu pohybuje tak málo. Předjetí osobním autem totiž podle průzkumů veřejného mínění považuje za nebezpečný manévr polovina Pražanů starších 15 let, předjetí náklaďákem dvě třetiny.

Výsledky z průzkumu cyklistických preferenci GFK z roku 2012.

Že je větší boční odstup při předjíždění potřeba, prokazují desítky kampaní proti příliš těsnému předjíždění, stačí si vybrat.

Někde je výchova k ohleduplnému předjíždění cyklistů součástí tréninku řidičů městských autobusů. Na videu níže je vidět, jak si mohou „vyzkoušet“ pocit cyklisty ve chvíli, kde jej autobus těsně předjíždí.

V Německu jsou v této věci velmi aktivní a výzev za odstup 1,5 metru se dá najít poměrně hodně, třeba na ilovecycling.deČlánek z roku 2017 shrnuje místní kampaně za předjíždění s odstupem 1,5 metru v Bonnu, realizovaný ve spolupráci s místní policií.

V Rakousku pak běží kampaň „Abstand macht Sicher

Asi největší kampaní za jízdu s bezpečným bočním odstupem je kampaň London Cycling Campaign Stay wider of the rider. Partnerem kampaně je výrobce pneumatik Continental. V kampani jsou řidiči vyzýváni, aby při předjetí rychlostí 50 km/h nechávali minimálně 1,5 metru místa, ve vyšších rychlostech dva metry. A aby ve městě, i když jedou méně než 30 km/h, nepředjížděli s menším než metrovým bočním odstupem. Součástí kampaně je mapa evidující těsná předjetí hlášená městskými cyklisty, která jsou dále předávána k řešení policii. Kampaňové video upozorňuje, že ne každý by si asi přál být si tak blízký jako bratři Brownleeovi, známí britští triatlonisté.

Boční odstup ze zákona

Existuje způsob, jakým těsná předjíždění alespoň částečně omezit: zákonem definovaný bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty.

Minimální boční odstup při předjíždění cyklisty má – dle dostupných informací – definovaný řada zemí. Americký Wisconsin už od roku 1974. Mimochodem, v současnosti má minimální odstup definovaných 26 amerických států. V posledních desetiletích pak toto pravidlo přibývá i v Evropě. Nizozemsko a Belgie vyžadují jeden metr, Francie zvyšuje metrový odstup na 1,5 metru mimo obec, Portugalsko, Španělsko a Irsko všude (zdroje 1, 2, 3). Jak jsme nedávno informovali, boční odstup 1,5 metru zavedlo nedávno i Lucembursko.

Kampaně za dodržování bočního odstupu

I tam, kde je již boční odstup předpisy definován, najdeme řadu kampaní upozorňujících na jeho existenci. Někdy jsou to záležitosti vyloženě osobní či aktivistické. Torontský cyklista jezdí s bazénovou žížalou a zajišťuje si tak povinný metrový odstup platný v této kanadské provincii (více o tom zde).

Tato praxe inspirovala místní aktivisty v Sudbury, kteří uspořádali „Pool Noodle Ride“ (jízdu s bazénovými žížalami) upozorňující na výše zmíněný metrový odstup. Píší o tom místní noviny. Bazénová žížala se od té doby stala oblíbenou rekvizitou třeba u německých kampaní.

A konečně, svou práci v tom odvádí někde i policie, která je schopná kontrolovat odstup při předjíždění pomocí radaru umístěného na kole.

A co u nás?

A co u nás doma? Možnostem, jak omezit místní praxi těsného předjíždění i v Česku se budu věnovat v navazujícím článku.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Strašidelné na tom je zejména to, že zkušený cyklista “ jedoucí lajnu“ tím vlastně trpí víc :) a zmijující lidičkové si nechtěně vytváří “ přirozenou obranu“ , neboť většina řidičů se jich bojí…

    Obecně a zásadně platí rada, že rozumný cyklista si má na straně nechat rezervu i za cenu toho, že nejede přímo kraj(nici) aby měl kam uhnout až pojede vymletý účastník provozu a sledování provozu za sebou taky není od věci.
    Tím neříkám, že by si řidičky a řidiči neměli na nás udělat čas a víc nás objíždět.
    Taky přemýšlím, že v rámci četných fičurasistentů v autech by klidně něco mohlo měřit boční odstup a dát tak některým řidičům informace o tom jak jezdí :)

    Bohužel u nás v obci jsem už odstup od cyklisty potkal jako argument pro u nás nedávno zavedené a velmi nepopulární jednosměrky, prý je to kvůli tomu, že dvě auta se tam nevejdou obzvlášť když předjíždí cyklistu:(
    Takže je to poněkud dvousečné, protože dle zákona by nyní u nás cyklisté museli kličkovat jako zajíci obcí a dokonce nemohou jet po značené cyklotrase, která vede jednosměrkami :(

  2. Nechat si místo vpravo na uhnutí před dotěrně předjíždějícím autem? Jak to chceš realizovat? V okamžiku toho míjení je už na každý manévr pozdě a dříve nevíš, jak těsně tě bude míjet. Mám na kole velké zrcátko a ani z něho to nepoznám. V Čechách je zvyk řidičů předpokládat, že cyklista je v nutností dokonale stlačitelný. Když mám prostor, tak ho objedu, když nemám, tak ho stlačím. Žádné ohledy na bezpečné předjetí se neberou.
    Ano na volné úzké silnici s autem v protisměru a autem za sebou se dá stlačení předpokládat, ale to je už skoro na řízený skok do příkopu.

  3. Nechci nic realizovat, ale pokud tě odhodí vzdušný vír, tak uhneš ať chceš nebo nechceš , pak nechci jet do obrubníku, po dírách , po drnu nebo v příkopě, kapišto ? :)

  4. Dobrý a dostatečný boční odstup je slušnost. Která se někdy prostě nepoužívá, ať úmyslně nebo z blbosti.
    Podle mě na silnicích platí, co si vezmeš a nenabídneš jiným to máš. Jako rezervu. Takže „zmijování“ předstírání, že z kola každou chvíli spadnu někdy úmyslně použiju pro získání většího bočního odstupu třeba na místě, kde vím, že jsou díry anebo místo není na předjetí s těsným (stlačeným) odstupem bezpečné. Je to podle mě normální, takhle to funguje. Stejně tak v autě svůj prostor nenabízím rovnou a hned protože chci mít rezervu (když se třeba ukáže že ten v protisměru vážně opilý, mám kam uhnout).
    Pokud jedu autem tak normálně „normálního“ cyklistu objedu s několikametrovým rozestupem. Žádný problém, protože mi auto brzdí i zrychluje a chci to ukázat. 😉 Ovšem to většinou za předpokladu, že je cyklista „normální“ tzn. za tmy osvětlený a neskáče z chodníku do silnice atd. V opačném případě se stejně jako slušnost a pochopení i řádný boční odstup a tolerance vytrácí.. Popravdě ta bazénová žížala mi připadá trochu provokativní .. v autě taky nic takového nemám, ani z okna nevystrkuju. Může to být účinné (jako třeba retardéry) ale slušné to asi není.
    S čím se ovšem také setkávám i ve svém okolí, že lidi řídí auta a přitom hodně špatně vidí!! Od 50 m rozeznávají třeba jen hrubé obrysy a jezdí dál.. To si myslím je realita a toho se bojím víc než nezkušenosti nebo vědomé agrese, které je relativně málo.. A odevzdávat řidičák v době současné infrastruktury, kdy řada míst i ve městě je bez auta špatně dostupná se nikomu nechce. Takže „stlačitelnost“ cyklisty může být imho spíš často výsledkem zhoršeného smyslového vnímání… anebo.. u unavených řidičů kamionů a autobusů i zhoršené vnímání reality!!

  5. Boční odstup se většinou přímo odvíjí od komunikace a síly provozu – odpoledne na Starokolínské fakt nemůžu čekat 1,5m, to by mě neobjel skoro nikdo, kvůli provozu proti a jsem s tím i smířený. Stejně tak když jedu kus po Průmyslové. Na okreskách je to většinou v pohodě, až teda na spěchající do zatáček. Boční odstup se nejlíp řeší na široké silnici kdy je prostě čára pro auta 1,5m od kraje takže já si jedu rovně a míjí mě 100km/h a nikdo nemusí nic řešit.
    S tím zrakem jak zmínil josuk je to dost „časovaná bomba“ – opravdu plno lidí v šeru špatně vidí nebo si říkaj v klidu a přitom by měli nosit 1dioptrii, do toho věčně telefony – snažím se na to nemyslet, ale uvědomuji si, že někteří mě prostě opravdu vidí třeba na poslední chvíli. Po městě se teď za zimy radši pohybuji pěšky a MHD a když jsem včera viděl lidi co skáčou pod tramvaje a běží na červenou po přechodu, neosvětlené cyklisty co jedou u nás od nádraží po tmě … až se divím že těch nehod je „tak málo“.

  6. Mimochodem ten úvodní obrázek je zábavný :) Přece jenom by se hodil nějaký víc z míst, kde se jezdí vpravo…

  7. A on ten úvodní obrázek je namalovaný zepředu nebo zezadu? Z anglického nápisu nelze odvozovat, že se jedná o Anglii. :)

  8. Brahma,proč by měl být malován zepředu ? :)

    na kampani je fajn, že dává lidem určitou možnost volby a není přísně normativní a dokonce ani silniční zákon nedefinuje, ale dává prostor zdravému rozumu, dostat se to do ruky českému úředníkovi, tak první co udělají policisté všeho druhu, že nakoupí laserové “ míjeníměry“ a budou měřit na +-3mm nejenom na silnicích, ale na cyklostezkách.
    Úplně to vidím, jak strážmistr Nahaněč bude nahánět cyklisty na cyklostezku a nasdtrážmistr Měrka je bude pokutovat za to, že minuli chodce o 99,7 cm místo předpisu odst c) řádek 224 zákona 57 o tom, že cyklista musí minout chodce alespoň o metr….

    zde anglická verze rozumu :

    When overtaking a cyclist the Highway Code says to leave as much space as you would when passing a car.

    At 30mph we advise 1.5metres is the minimum safe distance.

    At faster speeds allow 2 metres.

    In slow moving urban traffic (below 20 mph), never overtake cyclists unless you can leave at least 1 metre.

    If there’s not enough space to pass safely, travel behind the cyclist until space becomes available.

  9. Podle mne je bocni odstup velmi presne ac neprimo definovan. Cyklista musi ukazovat zmeny smeru a ridic mu nesmi to ruku urvat. Takze minimalne na delku paze. To ze se v Praze o ruku bojim a ukazuju spis decentne je vec druha…

  10. Ohledně průzkumu, tak v Londýně explicitně za zdaleka nejnebezpečnější pokládají cyklisté “ podjíždění nákladního vozu nebo autobusu v prostoru křižovatky cyklistou „, tedy v místech a situaci kde si cyklista prakticky sám volí “ bezpečnou vzdálenost průjezdu“.
    Naprostá většina vážných a smrtelných nehod v centru Londýna tam pak vznikla prakticky bez možnosti řidiče dopravního prostředku vědět o cyklistovi. Měli tam i období, kdy převahu takových obětí tvořily ženy, průzkum se zjistilo, že podjíždějí v průměru nákladák či autobus pomaleji a tak jsou po jeho boku v nebezpečí déle :(

    V Londýně dokonce probíhalo několik akcí, kde kdom propagace si cyklisté mohli dobrovolně vyzkoušet pozici řidičů a ke svému zděšení zjistit, že ani oni podjíždějící kolegy v některých místech prostě vidět nemohou.

  11. Není to jistě úplně typická situace, ale osobně mám nejnepříjemnější zkušenost s předjíždění s nedostatečným odstupem z Novodvorské, kde jsou dvojpruhy, ve dvou křižovatkách za sebou použité jako řadicí, v pravém jedou většinou jen auta doprava napřed k O.C Novodvorská, pak do areálu bývalé A.S.Popova a autobus do zastávky v zálivu. Vetšina aut jede přímo levým. Jenže občas se vyskytne nějaký nedočkavec, který je podjíždí pravým a aby to stihl v tom krátkém úseku, musí na to jednak šlápnout, jednak nebrat ohled na nějaký odstup. On si nepochybně věří, že vás mine a naštěstí je to obvykle tak rychlé, že se nestačíte leknout a strhnout řízení pod jeho kola. Ale nic příjemného to není. Zabrání pruhu by tam sice pomohlo, ale nějak jsem si tam na ně na rozdíl od jiných míst ještě nezvykl a souboj mých zad s čumákem někoho, komu je i vedle jedoucí minikolona aut pomalá, je trochu nad moje odhodlání.

  12. Tahle iniciativa, ze které je převzatý úvodní obrázek k článku, je super a celkem z ničeho udělali hodně. Bohužel je hodně patriotická, už v létě jsem si objednal nálepku, kterou údajně poskytují zdarma, ale dodnes mi nedorazila. Kamarád v Londýně ji měl za týden :-/

  13. Pavel Mašek, možná mohl kamarád objednat dvě a poslat poštou :)

  14. @ újezďák
    – mohl, ale ne každý má lokálně kamarády. Chápu, že to je lokální akce, formulář na adresu je vyloženě jen pro jejich adresu, ale co mě mrzí, že mi neodpověděli ani na e-maily, které jsem jim psal. Jedna známka po EU určitě není v jejich rozpočtu nic hrozného, stejně tak v jejich čase odpověď na e-mail.

  15. Pavel Mašek, nehledal bych na tom nacionální a rozpočtové mouchy, klidně je možné, že to dělá program nebo jeden dva lidičkové, kteří nestíhají a jedna známka k druhé známce a když jim napíše z celého světa 100,000 lidí o nálepku, tak mají díru jako vrata :)

  16. @ ujezdak
    – souhlasim a predpokladam, ze to tak je, nicmene kde vidim veliky potencial, stavim se subjektivne k veci primarne kriticky, nespokojenost je matka pokroku. Kdybychom byli porad spokojeni, dodnes zijeme v jeskyni ;-)

  17. Pavel Mašek, v dnešní době si takovou nálepku nechat vyrobit by asi neměl být velký problém . Nespokojenost se stavem u sousedů není matka pokroku :) spíš taková česká vlastnost :D

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Auto*Mat: Sborník pro podporu cyklodopravy v Praze 3

Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor..více

Do školy na kole 29

28. 11. - Do školy na kole - Inspirace
Medailonky studentů dojíždějících do školy na kole jsou publikovány ve spolupráci s projektem Do školy na..více

Vánoční dárky pro městské cyklisty, cyklistky i cyklističata 1

Máte doma zarytého městského cyklistu a přemýšlíte, čím mu udělat radost pod stromečkem? Jezdíte na..více

Fotografie z říjnového Cargo Bike Festu 1

V soboru a v neděli 27. a 28. října proběhl v Praze Cargo Bike Fest,..více

Rozhovor s Františkem Brašnou ze SONS o bezbariérových úpravách a cyklistické dopravě 77

Ing. František Brašna je vedoucím Metodického centra odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR,..více

„Extrémní“ cargobiking 16

Říká se, že jízdní kolo je – na rozdíl od auta – obtížně použitelné, dojde-li..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru