Cyklisté sobě se probouzejí z volebního spánku

Stránky Cyklisté sobě fungují od roku 2013 jako shromáždiště námětů na zlepšení podmínek pro jízdu na kole v Praze i jinde. V Praze je na nich shromážděno na šest stovek návrhů – už jen z toho je vidět, kolik problémů různorodého potenciálu na zlepšení cyklodoprava v hlavním městě má.

Toto je sdělení spolku Auto*Mat.
Prahou na kole není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.

Původním cílem zřízení webu bylo, aby se kolem něj shromáždili lidé dobrovolně se věnující zlepšování podmínek pro jízdu na kole ve své čtvrti. Nakonec se ale ukazuje, že řešení podnětů, radnicemi navíc často odmítaných, je v řadě případů běh na tak dlouhou trať, že skoro každý v průběhu odpadne. Nástroj ale vznikl, je funkční a je možné ho používat.

Od roku 2016 proto správa a řešení podnětů Cyklisté sobě v Praze přešla opět pod spolek Auto*Mat, který je provozovatelem webu. Ze šesti stovek podnětů bylo vybráno asi dvě stě, kterými má smysl se zabývat – ať už pro jejich potřebnost, nebo proto, že se dají vyřešit poměrně snadno. Z toho se celkem o více než stovce jednalo, ať s městskými částmi, nebo s magistrátem.

Ke konci roku 2017 také došlo k zásadnímu technickému pokroku: stránky Cyklisté sobě byly propojeny s magistrátním systémem Změňte.to, takže nyní už může poslat podnět na radnici kterýkoliv aktivnější uživatel Cyklisté sobě.

Konec volební pauzy

V předvolebním roce 2018 jsme řešení jednotlivých podnětů v Auto*Matu dost upozadili. Nemělo smysl ozývat se radním zaměstnaným předvolebním bojem se záležitostmi, které stejně nejspíš vyřeší až jejich nástupci. Z některých městských částí jsme také dostali jasnou odpověď, že radnice pro lidi pohybující se na kole prostě nic dělat nebude – to byl třeba případ Prahy 3, kdy dalekosáhlou korespondenci o cykloobousměrkách radnice nakonec uzavřela tím, že schválila politické, a reálnými argumenty naprosto nepodložené usnesení, že cykloobousměrky prostě zřizovat nebudou.

Po volbách ale pauza skončila a je na čase se pochlubit, čemu se v rámci administrace Cyklistů sobě Auto*Mat po volbách věnuje.

Podzimní urgence

Na podzim probíhala korespondence s magistrátním odborem Rozvoje a financování dopravy (RFD) ohledně několika delší dobu řešených podnětů, u kterých lze očekávat nějaký vývoj. Řešilo se protihlukové opatření v Chorvatské, cyklopruhy v ulici Na Florenci, levobřežní bezmotorové investiční akce na Praze 1 a další. Větší várky podnětů ale šly na městské části na přelomu roku.

Ve druhém pololetí 2018 se také vyřešily některé problémy, sledované jako podněty Cyklisté sobě. Nejpodstatnější bylo asi zřízení sdružených přejezdů a přechodů na trase A2 v Podolí, včetně slavné „benzínky“.

Praha 1

V prosinci se Auto*Mat sešel s Davidem Skálou (Praha 1 sobě), novým radním pro dopravu MČ Praha 1. Hlavním tématem schůzky bylo řešení dopravního režimu v pěších zónách. Debatovalo se ale i o doprovodných opatřeních zprůjezdňujících okolní ulice. Radní pak od nás obdržel podrobný podklad shrnující dosavadní řešené, navrhované a požadované cykloobousměrky, a jejich výběr pro možné zřízení v blízké době. Řada návrhů je sledovanými podněty Cyklisté sobě, byť některé (jako třeba Šeříková) mají samozřejmě historii mnohem delší. Realizace bude sice záležet na městské části, některé návrhy ale budou přinejmenším znovu prověřeny. Zájem o jejich zřízení nyní na radnici je.

Praha 2

Praha 2 není v realizaci cykloopatření nikterak aktivní. V lednu jsem proto zaslal urgenci u vybraných podnětů, které městská část v minulosti přislíbila řešit, a požádal o schůzku.

Praha 3

Praha 3 zápolí s dědictvím rozhodnutí minulé Rady nezřizovat cykloobousměrky a v rezidenčních ulicích ponechat padesátku. Jakkoliv je takový přístup iracionální, respektuji jej v tom smyslu, že bude potřeba mnoha dalších jednání, než se podaří přesvědčit celou stávající koalici. Podklady už pro to máme.

Praha 4

Na Praze 4 se Auto*Mat sešel na úvodní schůzce s místostarostou pro dopravu Mgr. Tiborem Vansou (Piráti), podněty Cyklisté sobě se zde ovšem v detailu neřešily. Jednal jsem opakovaně s referentem, který má cyklistickou dopravu ve své gesci, a který míní s pomocí TSK zadat část opatření, která sledují podněty Cyklisté sobě.

Praha 5

Praha 5 vloni z vlastní iniciativy zřídila řadu cykloobousměrek. Počátkem ledna jsem se proto jen doptával na řešení dalších sledovaných podnětů. Další městské části jsou na řadě, budu je oslovovat počátkem února.

Co můžete udělat vy?

Zajímá-li vás osud konkrétního problémového místa? Sami můžete napomoci jeho vyřešení následovně:

  • Podívejte se, zda se problém už neřeší jako podnět. To zjistíte nejlépe ve speciální verzi cyklomapy Prahou na kole. Pokud ne, založte ho.
  • Manuál pro používání systému Cyklisté sobě najdete zde.
  • Podívejte se, zda se už podnět neřeší, není odeslaný přes Změňte.to, nebo neprobíhá korespondence, která vypadá živě. Aktivitu kolem podnětů, zasílání na úřad a korespondenci najdete zpravidla v diskusních vláknech k daným podnětům.
  • Je-li podnět už řešený, ať na magistrátu nebo na městské části, můžete na něj upozornit, ať už mailem radnici, nebo v diskusních skupinách na městských částech. Sdílení na Facebook nebo Twitter je možné přímo ze stránky podnětu.
  • Není-li podnět v poslední době řešený, můžete vzít jeho osud do rukou sami. Poslání podnětu přes Změňte.to je možné přímo ze stránek Cyklisté sobě, vpravo od podnětu by mělo být velké tlačítko „odeslat na úřad“ (uvidíte ho ale až po přihlášení). Podnět je žádoucí posílat až poté, co je slušně zformulovaný. Je-li to ve formě vágní stížnosti, moc efektivní to nebude. Zaslaný podnět pak projde sice poněkud těžkopádným, rozhodně ale oficiálním procesem, na jehož konci bude přinejmenším odpověď, že se jím zabýval ten, komu je daný problém příslušný. Odpověď by se měla objevit opět na stránkách Cyklisté sobě.

A samozřejmě, kdybyste něco potřebovali, tak stránky Cyklisté sobě řeším já. Neočekávejte sice hvězdnou reakční dobu – podnětům se věnuji nárazově jednou za několik týdnů –  ale v odůvodněných případech se pokusím pomoci, jak to půjde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Nefunguje registrace; confirmation email. Píše to invalid token.

  2. Funguje, ale odkaz v konfirmační mailu vede na jinou doménu, pokud v odkaze místo http://www.cyclescape.org napíšete http://www.cyklistesobe.cz tak to projde.

    V minulých měsících se vůbec nešlo registrovat – registrační formulář nešlo odeslat, takže i toto je pokrok, ale asi by stálo za to to opravit, aby se zájemci mohli registrovat, moc to tam nežije.

  3. @ Tonda
    @ Filler
    – no huráááá, v jiném vláknu na to samé nikdo nereagoval, přes zimu jsem zkoušel registraci několik týdnů a nic, pak se podařila, ale nepřišel konfirmační e-mail a když se chci přihlásit, tak mi to píše, že můj účet nebyl verifikovaný. Bohužel nejsmutnější na tom je, že když jsem psal na podporu, respektive pres sekci Napište nám, nikdo se neozval. Takže by bylo dobré, kdyby se zkontrolovala kompletne funkcnost tohoto webu ;-).

  4. @Mus: Už je to opravené. Prosím zkuste si nechat poslat nový potvrzovací e-mail.

  5. Nojooo, prisel mi konfirmacni mejl a funguje to :-)

  6. Odeslání z Cyklisté sobě je fajn, ale pokud se jedná o podnět k Praze 2, tak rovnou zapomeňte. Zmente.to podnět pouze přepošle panu Gálovi z Prahy 2, který již léta demagogicky odmítá jakoukoliv změnu pro cyklo. Pokud mu schází argumenty, vymlouvá se buď na policii nebo nově na IPR :(

  7. V loňském roce jsem se pokusil několikrát využít služby zmente.to a jsem silně nespokojen. Je to jen přeposílání a v 8 z 10 případů se mi nedostalo ani odpovědi od dané organizace, která problém má řešit. Když jsem je urgoval, tak mi ještě odpověděli, ať se jich neptám, že mají přehlednou databázi a můj dotaz-urgence jim nabourává jejich skvělý systém :D.

    Jdu tedy cestou, že napíšu konkrétní organizaci, člověku a řeším to s nimi. Přes zmente.to jsem řešil například problematickou indukcni smycku blízko mého bydliště přes 2 ROKY. Když jsem napsal firmě, která v Praze řeší semafory, za týden jsem dostal odpověď s info, že smyčka byla přezkoušena a je nastavena na nejvyšší citlivost a i návod, kam se mám na kole stavět a hele, můj problém vyřešen. Paní pak zodpověděla na další souvislé dotazy, co nevěděla, zjistila u kolegů a za 3 týdny jsem měl vše za sebou.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Připomínky k územnímu plánu v oblasti cyklodopravy 1

Návrh nového územního plánu, takzvaného Metropolitního, prochází první fází připomínkování. Do čtvrtka 26. 7. je..více

Letní podněty Cyklisté sobě s reakcí 2

Od srpna do září jsem poslal na magistrát a městské části další várku podnětů Cyklisté..více

O cykloobousměrkách na Praze 3 z pohledu Cyklisté sobě 25

Od jara tohoto roku zpracovávám podněty Cyklisté sobě a vybrané případy projednávám s magistrátem a..více

Podněty Cyklisté sobě pro městské části Praha 4 – 6 18

Databáze Cyklisté sobě obsahuje na území Prahy téměř tisíc podnětů na zlepšení podmínek pro jízdu..více

Jezděme v pohodě! 3

Doprava v Praze sice není žádným rušným Londýnem, přesto se ale občas nepříjemné momenty vyskytnou. Ráno..více

Předání podnětů z „Cyklisté sobě“ městským částem Praha 1–3 3

Stránky Cyklisté sobě se za tři roky své existence staly solidní databází cyklistických problémů. Fungují..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru