reTyre: Recenze zipových plášťů na zimu

Peter Halaj

Původním cílem bylo přinést již třetí článek na téma plášťů od čtenáře Vlákno, který se tomuto tématu dlouhodobě věnuje a je naším výhradním autorem článků o pláštích. Tentokrát o atraktivní novince, která na podzim rozjela kampaň na crowdfundingové stránce Kickstarter – pláštích reTyre. Leč norské zipové pláště reTyre Vlákno zrecenzovat nemohl, neboť je nedokázal nasadit na žádné ze svých kol. Jeho zkušenost přinášíme v závěru. Samotnou zkušební jízdu tak zvládl až Peter Halaj ze spolku Auto*Mat, jehož zážitky přinášíme ze začátku. Přeji příjemné čtení.


Peter Halaj: Hit pro městské cyklisty s tím pravým kolem

Začátkem roku 2019 jsme od redakce Prahou na kole do Auto*Matu dostali nabídku otestovat nové start-upové vyměnitelné pláště od norských designérů reTyre. K testování jsme dostali sadu 700x40c (28×1,75″) sestávající ze základního hladkého silničního pláště s integrovanými zipy a dvěma nasazovacími svrchními vrstvami All Terrain a Urban Winter. Urban Winter s hřeby jsme testovali jako hotový produkt, All Terrain s hrubým vzorkem do terénu jsme dostali ve formě zkušebního prototypu.

Během lednové výzvy Do práce na kole nasněžilo a měli jsme tak skvělé podmínky pro jejich testování, ze kterého vám v následujících řádcích přinášíme pár zkušeností po prvních 150 kilometrech.

Na první pohled vypadá tento koncept velmi zvláštně a divoce. Myslím si ale, že by to mohlo mít své výhody a uplatnění pro určité typy cyklistů. Hlavně u těch, kteří využívají jedno kolo na různé aktivity (cesta do práce, po stezkách, na výlety či sport, aj.), a to během celého roku. V případě změn počasí a kondice tras (silnice nebe terén) vám tyto pláště poskytují komfortní a rychlou možnost přizpůsobit se bez nutnosti použití montpák a sundavání kola. Stačí, když najdete trochu prostoru ve vašem zavazadle. Pokud vám záleží i na životním prostředí, dobrou zprávou je, že jsou vyrobeny z přírodního kaučuku.

Základní plášť se instaluje na ráfek. Přídavné svrchní pláště se následně montují na jeho horní stranu pomocí integrovaných zipů podél obou bočních stěn. To umožňuje uživatelům absolvovat výlet s letními pneumatikami a přeměnit je např. na pláště s hroty uprostřed výletu. Některé rámy ale nemusí mít dostatečný prostor pro další vrstvu pneumatiky nad základním pláštěm, s čímž jsme se setkali i u nás při výběru vhodného kola. Nakonec jsme zvolili cyklokrosový typ kola, kde nám pláště sedli nejlépe. Instalace plášťů na ráfek byla z důvodu jejich těsnosti poměrně obtížná. Zipování vrchní vrstvy naopak proběhlo rychle a jednoduše, jako u zipování bundy. Při zvažování koupě plášťů reTyre buďte opatrní pokud jde o volný prostor – zejména při blatnících a vidlici, při instalaci druhé vrstvy se profil pláště rozšíří, což nemusí být vhodné pro všechny typy kol. Výrobce uvádí, že s nasazenou vrchní vrstvou může mít plášť na šířku až 5,8 cm.

Testovací doba byla přiměřená, na pláštích jsem dohromady odjezdil zhruba 150 km. Když je plášť správně namontován, chová se víceméně jako jakýkoliv jiný. Základní plášť disponuje výbornou tuhostí, přilnavostí a nízkým valivým odporem. Neplatí to tak úplně u dalších dvou testovaných násad. Ty nepatří do skupiny nejrychlejších, při první jízdě jsme zaznamenali zvýšenou námahu, časem se ale pláště více přizpůsobí. Urban Winter obsahuje 156 karbidových kolíků a jeho přilnavost je ve srovnání s běžnými plášti dobrá. Cítil jsem zvýšenou bezpečnost na ledě i na sněhu, s výjimkou hrubé kašovité vrstvy s hladkým podkladem.

Nevýhodou může být zvýšení hmotnosti celého kola při přidání druhé vrstvy, celý komplet je mírně těžší než například konkurenční pláště Schwalbe Marathon Winter. Přeci jen máte na kole v podstatě dva (čtyři) pláště najednou, i když se výrobce snažil o jejich maximální odlehčení, váhu navíc to přidá. Spekulovat se dá i o životnosti zipů při častém používání za extrémního počasí. Menší obavy nám dělal i vzduchoprostor mezi základním a vrchním nasazovacím pláštěm, hlavně na bocích pláště. To ale bylo horší především u All Terrain verze, kterou jsme dostali ve formě prototypu.

Myslím si, že se tento jedinečný koncept reTyre může stát skutečným hitem, hlavně u městských cyklistů ve městech z různými podmínkami, včetně cest s minimem zimní údržby. V prvním okamžiku můžete s výběrem váhat, ale když pláště vyzkoušíte, máte vysoké šance, že si je i zamilujete. Pozor ale musíte dát při výběru, zda jsou vhodné i pro váš typ kola. Majitelé horských kol v tomto budou mít výhodu.

Technická specifikace reTyre:

  • Hmotnost základního pláště: 600 g
  • Hmotnost svrchních plášťů: 550-600 g
  • Šíře se svrchním pláštěm: až 5,8 cm
  • Dostupné pro kola velikosti 26″ – 29″

Vlákno: Pozor na typ kola

Při pokusu o zrecenzování plášťů jsem zjistil, že pláště reTyre nedokáži otestovat na žádném svém kole. Problém je v tom, že po nasazení návleku se vzorkem na základní spodní plášť koliduje celý komplet s vidlicí (přední i zadní) a jak jsem si přečetl zde, je to u trekových/městských kol a cyklokrosů nejspíš jejich vlastnost. Použitelné budou jen pro horská kola s větší vnitřní šířkou vidlice. Přitom na všech kolech mám šířku pláště minimálně 2” a ještě plné blatníky. Ten návlek při nasazení ale navíc háže do stran, pocit to je trochu jako mít nevycentrované kolo, takže vzniká potřeba mít ve vidlici opravdu hodně místa.

Měl jsem problém už u svého treku i elektrokola, kde mám na obou V brzdy s výměnnými špalky, ze kterých trčí závlačka. Ta mírně kolidovala se zipem i na základním plášti. Mezi obyčejné špalky bez závlačky by se základní plášť asi vešel, ale po nasazení návleků by to už nejspíš s brzdami kolidovalo. Tedy pro V-brzdy jsou podle mě většinově nepoužitelné. Pláště jsem dal na své třetí CX/gravel kolo, kde mám diskové brzdy, ale tam nastal výše popsaný problém po instalaci návleku. Na pláštích s navlečenou horní vrstvou jsem se tak projet nedokázal.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Zajímavá recenze, už jsem na to koukal u kamaráda v Německu a taky to má na MTB jen tak tak, pláště dostal jako dárek snad přímo z Norska :) Ovšem on to má na výlety v horách, ne pro městské ježdění.

    Celé je to spíš pro můj typ jezdce, tedy člověka který má na kole nosič a brašny a vozí s sebou spíš víc věcí než míň a má pláště kam uložit a má potřebu jezdit po městě na horákovi :)

    No a jak to čtu, tak zlaté disky, další důvod proč už nikdy nemít véčka

  2. viz fotka zadního kola v článku – může mi někdo vysvětlit, proč se poslední leta rozšiřuje obrácené nasazení plášťů? Nechci slyšel názory typu, že to pak je lepší bagr, záběr, atd. Chci tvrdá data. Vzorek má jasný smysli a tento „véčkovitý“ jako u traktorů má přesně stejnou funkci jako kola u traktoru, tak proč tedy tuto funkci zahazovat, zvyšovat si odpor atd.?

  3. @pavel: zeby obycejna hloupost riznuta neschopnosti ? vic bych za tim nehledal

  4. @tik
    -no snad, ale nechci se tim dotknout cloveka, co takto ty plaste testoval… bohuzel to tak delaji i v servisech a snazi se presvedcit, ze zadni lepe zabira potom. Kdyz jsem jim vysvetloval princip na prohrabnuti se na pevni povrch, stali si za svym. Jednou jsem si to tak nasadilvomylem a pri przdeni smykem na asfaltu to kolo skakalo…

  5. By mě zajímala dlouhodobá zkušenost, hlavně životnost. Ty dvě vrstvy se budou o sebe třít a bylo by zajímavé zjistit jak to bude vypadat po několika tisících kilometrů, jestli se to nerozcupuje. Jestli by nevyšlo levněji mít prostě dvoje záplety.

  6. @PM,tik: Ňáké pláště mají šipku REAR a FRONT, které ukazují na opačné strany a vzorek není oboustranně souměrný. Myslím, že jsem to měl na Smart Samech. Nevím, proč to tak je.
    Napište do Schwalbe a chtějte tvrdá data od hlupáků říznutých neschopností:)

  7. Kolorád, to je ovšem normální :)

    to slouží pro indikaci jak namontovat směr otáčení u předního a jak u zadního pláště :)

    ale také jsem na to kdysi chvíli koukal…

  8. Tady něco málo info od Schwalbe
    https://www.schwalbe.com/en/profil.html
    Většina plášťů má směr rotace nezávisle na přední/zadní, sou pláště kde na tom nezáleží, sou pláště kde je rotace opačně pro předek než pro zadek a sou pláště, kde se dělají dvě různé verze pro použití na předním a zadním kole.

  9. Fakt zajímavá záležitost, ale já praktické využití nevidím.

    1. když budu chtít (kdekoli) jezdit na horském kole, tak proč si budu kupovat takový harapák, když Schwalbe na horák s hroty udělá o 200% lepší práci?

    2. na normální kolo to nedám – nevleze se to pod blatník a rámový zámek, co mám vzadu, tam se, tak tak, vleze Marathon Winter 40-622.

    3. má to ochranu proti defektu? Jakou? To je dost podstatné, na Active Vinter se mi stává, že se mi dostane kamínek pod hrot, a pokud si toho nevšimnu zavčasu, a kamínek nevyndám, protlačí pryž i kord, a já tlačím. Bez Marathon vrstvy už plášť nikdy nekoupím, jasná zkušenost.

    Mezi to se, přeci, musí dostávat burdel – posypový materiál, kamínky z dlažby, já nevím, co všechno. To jednak bude ničit plášť, jednak je otázkou času mít defekt. A já nechci mít v -20 defekt někde na silnici!

    4. nic navíc to nepřináší, to už jsou lepší řetězy, do těch nejtvrdších podmínek. Stejně pokud mrzne, potřebuju hroty, abych měl jistotu, že si nerozbiju hubu na zamrzlé kaluži pod listím, burdelem, nebo kterou přehlédnu. Pokud už mám problém ujet s hroty (ujedu s nimi, ale je to zbytečná dřina), pak mi helfnou jenom řetězy (ale ty nedostanu pod blatníky a zámek, takže neřeším). Tohle to nevyřeší.

    5. Mi to je jedno, jestli tahám nějaké harapáky s sebou, když jenom zámky mi váží 3.5 kg, ale pro většinu cyklistů bude otázka, kam umístí ty připínatelné harapáky Nerudovská „Kam s ním?“.

    6. Hrabal jsi s tím? Já i s hrotama každý rok hrabu, pokud je tvrdý led, uježděný, ve vysoké vrstvě… Vy tam máte hice i v zimě, aglomerační tepelný most, ale i tak, kraje Prahy jsou vesnice. Nepovolí ten zip při hrabání, ostřejším projetí oblouku a mírném podjetí atp.? Já bych měl docela strach.

    7. Jak je to s tlakem? Aby hroty fakt pomohly a zabraly, tak hustím na cca 2.3 – 2.5 BAR, tj. 0.3 – 0.5 BAR nad minimální tlak, jinak to klouže víc. Snese to ten plášť pod tím? A má ten plášť zimní směs? Je „Winter“, nebo alespoň „All Seasons“..?

    Jediná výhoda je snad, že je jeden plášť? Pro někoho možná ano, ale nutnost tahat harapáky, sporná životnost, efektivnost, navíc já V brzdy mám, nechce se mi furt měnit kola, že je obrzdím, takže brzy stejně dám bubny, ale i tak v tom nevidím jedinou výhodu.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 5

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

Reportáž z obhlídky městských stojanů 7

18. 03. - Pavel Mašek - Inspirace
Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech..více

Na kole s kamerou 24

Pokud jezdíte v provozu, určitě jste se setkali se situacemi, které zažívat prostě nechcete. Těsná..více

Auto*Mat: Sborník pro podporu cyklodopravy v Praze 8

Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru