Elektrokola Freebike od pondělí v ulicích Prahy

Již v pondělí 1. dubna odstartuje česká společnost Homeport svůj projekt sdílených elektrokol Freebike v Praze. Dosud společnost měla v hlavním městě jen menší stanicový systém sdílených kol v pražském Karlíně, jinak systémy provozovala především v zahraničí, například na Slovensku, ve Spojeném království, Kanadě či Finsku.

Největší flotila elektrokol ve střední Evropě, kterých bude celkem 450, pokryje širší centrum Prahy, od Prahy 1 až po po Prahu 8. Kola mimo to budou i v Horních Počernicích. Půjde o systém stanicový, v některých částech Prahy bude bezstanicový podobně jako Rekola. Všech přibližně 250 stanic bude jen virtuálních. Elektrokola tedy nebudou mít speciální stojany, půjde jen o místa kde jsou městské stojany, či kde kola nebudou překážet.

V mapě stanic si člověk všimne, že Freebike bude mít mnohem větší pokrytí než Rekola a o něco větší než Lime. Umístění jednotlivých stanic bylo dle sdělení firmy pečlivě konzultováno s městskými částmi. Červená zóna v mobilní aplikaci značí, že se zde kolo dá vrátit jen ve stanicích, v nevybarvené zóně se dá kolo vrátit kdekoliv. A za červenou čáru po obvodu celé zóny člověk nemůže, elektromotor se zde vypne a aplikace uživatele upozorní, aby se vrátil.

O konstrukci samotného elektrokola a jeho funkcích jsme již psali. Novou zprávou je, že na jedno nabití kolo ujede přibližně 120 km, tudíž kolo vydrží bez nabití 3 až 5 dní v provozu. Jelikož má bicykl systém zpětné rekuperace, při jízdě z kopce se sám bude nabíjet. Elektrokolo bude vážit 35 kg, jízda bez pomoci elektromotoru tak bude pro mnohé namáhavá, stejně jako případné poponášení kola. Zajímavostí je, že většina dílů byla vyrobena v České republice. O provoz projektu se bude neustále starat celkem dvacet mechaniků. Životnost jednoho Freebiku je předpokládána na až šest let.

Ceník

  • režim elektrokola: 2 Kč/min (bez nástupního poplatku)
  • režim klasického kola: 0-11 min zdarma, poté 1 Kč/min
  • při dočasném přerušení výpůjčky: 0,5 Kč/min

Cenová strategie je celkem atraktivní a pro kratší jízdy bude v některých případech levnější půjčit si Freebike než neelektro Rekola (ty mají ceník 24 Kč za 30 minut, pokud se nepočítá prvních 10 jízd do 15 min zdarma), na delší vzdálenosti cena nebude příliš odlišná. Oproti sdíleným elektrokoloběžkámm Lime vychází Freebike jednoznačně levněji, Lime má sice také poplatek 2 Kč/min, ale nástupní sazba je 25 Kč.

Elektrokolo Freebike. Zdroj: Homeport

Elektrokol bude letos víc

Od května 2019 přijde na scénu mimo Freebike a Lime ještě třetí sdílený elektro bikesharing, a to Rekola. Jistou zprávou je, že kol (nejen sdílených) bude letos v ulicích Prahy nejvíce v historii. Freebike elektrokol bude do tří dnů po spuštění v ulicích všech 450, Rekol do léta bude 900, dále můžeme přičíst zhruba 50 kol Velonet na Praze 4 a i koloběžky Lime, kterých je kolem 300.

Pro více aktualit ohledně Freebike doporučujeme oficiální facebookovou stránku. Mapa stanic je zde.


Editace 29. 3. 2019: Doplněna informace o rozsahu zóny zveřejněná po vydání článku.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Bývají ve světě tyhle systémy někde součástí předplaceného MHD? Mně když už se stane, že jsem někde ve městě vez svého kola, tak upřímně řečeno se mi za to nechce platit, když mám MHD předplacenou a tedy v hlavě účetně zadarmo. Se docela těším, až/jestli budou někdy některé ty systémy v rámci lítačky třeba do půlhodiny zadarmo.

  2. Tomáš: Myslím, že některé firmy i lidé z mhmp o tom hovoří pozitivně, že by je podobná spolupráce zajímala. Ale samozřejmě od záměru k nějaké reálné smlouvě o spolupráci je hodně dlouhá trnitá cesta.

  3. Nic není zadarmo – někdo to „zadarmo“ pro uživatele musí provozovateli zaplatit. Stejně jako u MHD, kde město platí 80% nákladů.

  4. prt: Tak jasně, já bych to chtěl mít zadarmo pro sebe, přišlo by mi to ale i z městotvorného hlediska lepší než lít miliardy do ptákovin typu radlické radiály (ano, falešné dilema, vím) – ale i obecně by mi to přišlo smysluplné, protože by to pak používalo více lidí, což cheme, páč je to udržitelná doprava. Nechť se na to moje daně používají.

  5. @Tomáš – to je dobrá otázka, myslím že se u Freebike o integraci s MHD mluví, napíšu jim a pak dám určitě tady v komentářích nebo v nějaké zprávě vědět:)

    @Jenda – díky, včera, když jsem ten článek ještě psal nebyla ta mapa dostupná. Do článku jsem ji doplnil.

  6. Budu brzdit v kopci a kolo se mi zamkne za jízdy? Jsem zvědavý na to mačkání brzdy…

    @Tomáš
    – Rekola už jedná s MHD v Praze, jak to napojit, bohužel zatím nic. Zatím se dá dobře u nich využít Multisportkarta

  7. Hm, tak jak to u homeportů čtu, tak člověk bez chytrého telefonu, nebo s telefonem bez androida a ios, či bez čtení kódů asi utře nos, tak už chápu proč se to na Kladně loni neuživilo :)
    Sice jsem tam našel i něco o nějaké registrované kartě, ale to úplně nechápu princip. https://prague.freebike.com/jak-na-to.html

    Ve své podstatě mě to principem přijde spíš jako půjčovna, než jako sdílení, ti kdo to používají přece ta kola sdíleně nevlastní :)

    Asi už jsem na takové věci starej :)

  8. Jejda, tak teď jsem si našel něco o Kladenské zkušenosti s freebike, tak to je mazec.

    „Šlo o velmi drahý systém. Vezmeme-li fakt, že se celkem uskutečnilo cca 24 000 výpůjček, jedna jízda na elektrokole v průměru vyšla na cca 300 Kč, některé dny dokonce na 500 Kč,“ říká primátor statutárního města Kladno Dan Jiránek.

    https://www.lupa.cz/aktuality/kladno-konci-s-ebikesharingem-byl-moc-drahy/

  9. @újezďák – registrační karta (např. kreditka) se tuším rozběhne až později, teď ze začátku to poběží „jen“ přes aplikace. A k tomu pojmu „sdílená“ – nejsou sdílená ve vlastnictví (to snad žádný bikesharing na světě), ale v tom, že je používá více lidí. A v podstatě se to nazývat půjčovnou dá – jen s tím rozdílem, že půjčovna většinou má jen pár poboček a věci z ní nemůžete „vrátit“ prostě někde na ulici.

    K tomu Kladnu – situace v Praze bude jiná, tady to nedotuje město, vše platí Homeport. Takže myslím že budou mít ziskovost lépe propočítanou. Navíc v Praze o takovou službu je mnohem větší zájem. Věřím, že jim to finančně vyjde.

  10. no mě na tos tou kartou nešlo kliknout tak jsem si představoval ledacos od nové lítačky až po nějaký automat, který mi vyplivne nabitou kartu, pro mě jsou aplikace k ničemu, prostě na to nemám telefon, no a uvidíme, pokud si to lidi budou chtít zaplatit, tak ať si to klidně platí, mě tohle minutové půjčování pořád přijde děsivě drahé …
    Autopůjčovny ve světě tohle umí, v USA se auto dá vrátit prakticky všude, akorát to někdy stojí víc než do kamenné pobočky :)

  11. @újezďák – ano, je pravda že na denní dojíždění je to stále dost drahé. Na druhou stranu, buď za takovou cenu, kterou si může dovolit jen část lidí, nebo nic. Možností je také dotování od města, s čímž také mnoho lidí nesouhlasí.

  12. Máte někdo informace, jestli data o jízdách – odkud kam kudy za jak dlouho – budou veřejně dostupná? Myslím, že město mělo pro bikesharing podmínku, že budou data městu poskytovat, ale nevím, jestli je Golemio zveřejní

  13. Taky nehodlám používat chytrý telefon, takže pokud by se časem bikesharingy propracovali do úrovně, že pro jízdu bude stačit lítačka, klidně s nějakým sharingovým paušálovým doplatkem, tak bych chrochtal blahem. Je třeba si uvědomit, že už nyní je MHD v Praze extrémně levná, a přestože u starších generací je slovo zdarma hypnotizující, tak cílovka bikesharingu snad už je jinde :-)

  14. Zbyněk: Já jsem zjistil, že Android ani iOS nedokážu používat — to rozhraní je mi prostě podivným způsobem vzdálené. (uznávám že od člověka kterému je 25 to může znít překvapivě) Naštěstí Rekola mají čistě webovou aplikaci (s tím že aktuálně nevidím na mapě žádná kola, hmm), pro ostatní bikesharingy nám nezbývá než zkusit emulátor, pokud se v něm spustit nechají (máte s nějakým zkušenosti?).

    Registrovaná karta bude podle mě NFC platební karta, těžko říct, jestli spárování půjde udělat přes web. Zkoušet se mi to nechce, protože využití pro bikesharing skoro nemám.

  15. @Jedna @Zbyněk – budeme to sledovat a dále o těchto alternativních způsobech výpůjček informovat.

  16. @Martin
    – informování je dostatečné, ale není tento článek dostačující a všechno navíc je už nepřiměřená reklama? Pokud ovšem tento článek v sekci zprávy není sponzorován nějak. Osobně si myslím, že článek už láká dost a pokud někdo chce, je na něm, aby si další věci dozjistil….

  17. @Pavel Mašek – nebojte, nepřehltím to tady:-) myslím si, že zapojení bikesharingu do sítě MHD a možnost půjčit si kolo jinak než přes mobil je informace celkem důležitá a nějakou tu zprávičku si to zaslouží. A všem bikesharingům se snažíme věnovat vyrovnaně, stačí se kouknout co už vyšlo např. o Rekolech.

  18. @Jenda: Dobrý den, možnost půjčení kola z prohlížeče po přihlášení do systému je v přípravě. Bude doplněna pravděpodobně do konce dubna.

    Na půjčování pomocí libovolné RFID karty se pracuje.

  19. Prahou na kole ctí zásady férové reklamy. https://prahounakole.cz/o-nas/pravni-informace/#reklama

    Odmítám, že by se na webu mohla objevit neoznačená reklama, nebo sponzorovaný článek.

    Myslím, že pestrost témat zachováváme. V rámci bikesharingu informujeme pravidelně o všech společnostech. Nicméně jedná se obecně o populární téma, tudíž se tu vyskytuje pravidelně.

  20. Díky za ten článek, jako reklama mi to vůbec nepřijde, ty systémy sdílených kol mě zajímají, i když je sám zatím nepoužívám.

  21. Větší rozsah zóny než u Rekol je fajn, ale stanicovost systému je silná, i mimo červenou zónu je tam „parkovací poplatek“ 25 Kč. Hustota stanic nic extra, na last mile to tedy moc není. Tak uvidíme, jestli to nedopadně stejně jako na Kladně.

  22. @ Jiří Motýl
    – rozhodně jsem se nechtěl nějak dotknout nedodržování zásad apod., napsal jsem čistě můj osobní postoj k tématu, nemířil jsem na konkrétní osoby-firmy. Pokud jsem se někoho dotkl, můj názor je s něčím v rozporu a další, omlouvám se.

    @Martin
    – Jsem rád, že magazín o tomto informuje a ano, píše se o všech možných společnostech a nemám pocit, že by se někomu nepřiměřeně nadržovalo. Svůj názor jsem napsal čistě jako čtenář tohoto magazínu a viz @Jiří Motýl, omlouvám se, pokud jsem se Vás dotknul a je můj příspěvek nevhodný.

    @jk
    – osobně si myslím, že tato kola budou těžit zejména z kopců, kdy si je budou lidé půjčovat zejména na přemístění od Vltavy nahoru nebo někdo, kdo potřebuje být někde rychle. Nevím, jakou budou mít limitaci, zákon, myslím, říká 25 km s podporou motoru, což je určitě rychlejší, než se zvládne na městských kolech od konkurence. Kladno tento problém nemá, je menší a navíc je tam o hodně nižší kupní síla nemluvě o tom, že tam je celkem podobná situace jako třeba v Hradci – místní se přesunují na plečkách přes den. Hodně lidí z Kladna pracuje v Praze, kam dojíždí zejména auty – bohužel.

  23. No zatím je vídám stát na dvou místech podle své cesty na kole.
    Jedno je ve Sliačské vedle zastávky Depo Kačerov, dnes ráno tak 4-5 kol a jedno kolo stálo o pár metrů dál přímo na ostrůvku přechodu https://mapy.cz/s/3qqwc :(

    Druhé místo je také zajímavé , kola ´jsou postavená přímo mezi část cyklostojanů u paty budovy Filadelfia v Želetavské ulici a jedno stohjí už d včerejška od rána asi o 70 metrů dál na úzkém chodníku u zdi asi tady https://mapy.cz/s/3qqwZ

    To mi nepřijde dobré abych si musel u veřejných cyklostojanů odtahovat “ sdílená kola“ a nebo vidět kola zaparkovaná na ostrůvku přechodu.

    Nu a ještě taková ranní příhoda z Mírového hnutí, dneska jsem tam ráno jel s kolonou aut +-30-32 km v hodině a po chodníku mazala mladá paní/slečna na elektrokoloběžce, projela pak zastávkou Brodského mezi lidmo , i tam někdo uskakoval… no a pointa je, že se připojila z Leopoldovi a já ji 30-32kou nebych schopen dojet, spíš se mi lehce vzdalovala, jinými slovy mazala po chodníku minimálně 35 a to včetně zastávky, přibrzdila až na přechod k bazénu… měla takovou bílou koloběžku a stála na tom jako socha… 2/3 cesty byl ten chodník prázdný, ale ta zastávka mi naznačila, že ona neměla dojem, že jede nějak rychle nebo že by někoho ohrožovala….

  24. Újezďák: Na tom prvním místě u garáží byla zóna původně u zastávky. Požádal jsem včera Homeport o přesunutí zóny na druhou stranu vjezdu do garáží. To kolo na ostrůvku může být nějaký „relikt“ předchozího stavu.

  25. jasně, já tam pojedu asi dneska, zítra i v pátek ( podle nálady na trasu) , tak můžu reportovat jestli se to někam/nějak hnulo.

    Uvidíme, popravdě ta kola z dálky vypadají o dost líp než z blízka.
    Nějak si nedovedu představit, že by na tomhle někdo mohl levněji, tedy bez přípomoci, vyšlapat třeba z Nuselské na Budějovickou, to by asi byla fyzická výzva :)

  26. tak ve Sliačské kolo stálo ještě kolem 16,20 na ostrůvku přechodu, v Želetavské kolo z chodníku zmizelo, ale sdílená kola stále blokují část veřejných stojanů přestože je údajně nepotřebují…

    Jinak cesta domů celkem dobrá, akorát ten protivítr a pak na Františka Mráze těsně přede mnou projela a otočila se sanitka do stanice Betonárka směr centrum, když jsem se ohlédl tak jsem si teprve pak všiml sedícího cyklisty na trávě vedle stanice, snad všechno dobré…

  27. tak dnes ráno kolo ze Sliačské zmizelo, respektivě stálo tam jen jedno u zastávky.
    Zato v Jemnické jedno parkovalo přímo ve vozovce tady u těch keřů
    https://mapy.cz/s/3qsYH

    Vypadá to, že uživatelům je celkem šumák kam to fláknou…

  28. V pátek jsem si chtěl půjčit Rekolo, ale široko daleko žádné, což byla nejlepší příležitost zkusit tuto novinku. Dovolím si tedy několik prvních dojmů. Jel jsem z Národní na Hradčanskou.

    Aplikaci jsem měl v telefonu a byl zaregistrován, takže samotné půjčení už bylo hned. Stačilo naskenovat QR kód, vybrat si, zda chci jet s motorem, nebo bez, podle instrukcí dvakrát zmáčknout brzdu a mohl jsem jet.

    Na elektrokole jsem do té doby seděl asi dvakrát a vždy jen na chvilku, takže to pro mě byla v praxi premiéra. Že člověk šlápne do pedálů a hned mu motor začne přidávat, bylo pro mě překvapující. Zvláště nezvyk je to při popojíždění, kdy jsem musel místo samovolného zastavení nebo pouhého lehkého přibrzdění zabrzdit celkem zhurta, protože se to rozjelo víc, než jsem čekal. Takové brzda-plyn. Ale to si člověk asi časem vyladí.

    Sílu motorové pomoci nelze ovlivnit, nebo jsem na to nepřišel. Motor se tedy přidává do dosažení určité rychlosti (asi těch 25 km/h) vždy. A tehdy nastává problém v tom, že je na kole jediný, celkem lehký převod, takže do toho člověk nemůže o moc víc šlápnout ani vlastními silami.

    Chotkovou nahoru jsem si zato jen tak zlehka šlapal a prosvištěl ji jako po rovině. Na Rekole bez přehazovačky si tam člověk docela protáhne šlachy… A o tom to asi je, že elektrická pomoc vyrovnává kopcovitost Prahy, která řadu lidí odrazuje (i když určitě ne tolik jako dopravní podmínky a s nimi spojený strach z provozu).

    Kostky kolem Rudolfina, na Klárově a nahoře v Badeniho mi daly docela pocítit. Takhle vytřesenej jsem na kole ještě nebyl. Možná je to tím, že Freebike je prostě kvůli elektrifikaci o dost těžší, což je pak na kostkách více znát. A odpružené asi není ani minimálně.

    Jezdím normálně na svém MTB, takže mě docela překvapila a nezvykem byla velmi úzká řidítka, je to fajn při proplétání se v koloně, ale jinak mi to nepřišlo moc pohodlné. Subjektivně se mi na Rekole jede lépe, je to takové víc do pohody.

    Vrácení kola pak bylo otázkou chviličky. Aplikace mě upozornila, že kolo vracím mimo virtuální stanici a že mě to bude stát o 25 Kč víc, což jsem zkusmo akceptoval, ale příště už bych to platit nechtěl. Byla to téměř půlka z ceny celé výpůjčky (54 Kč).

    Ta stanicovost mi úplně nesedí. Zase tak hustě rozeseté nejsou a nejbližší je někdy akorát v takové nebo o něco málo menší vzdálenosti, na kterou bych se chtěl díky kolu rychle přesunout. A pak při jízdě na místa, kam člověk jezdí jen zřídka nebo úplně poprvé, musí celkem plánovat, kde kolo může zaparkovat.

    Bezstanicovost je taková svobodnější a dobrodružnější… A nemám pocit, že by příliš zvyšovala počet nevhodně zaparkovaných kol/koloběžek. Zvláště v porovnání se všude nevhodně parkujícími auty.

    Freebike mi tedy připadá vhodnější spíše na větší vzdálenosti a do kopců. Díky motoru bude možná více dostupnějších kol právě na kopcích, kam se lidé na Rekolech moc nehrnou.

    Pro pravidelné jízdy by se někomu mohl hodit nějaký dlouhodobý tarif, který ale není k dispozici. A vůbec nejlepší by bylo, jak už tu bylo zmiňováno, kdyby byly bikesharingy nějak provázány a zapojeny pod tarify PID a mohl je využívat člověk s předplatným na Lítačce. Ale je mi jasné, že to už je složitější. Avšak třeba to přijde.

    Obecně vzato jsem rád, že tu Freebikes jsou. Kromě toho, že je to další alternativa, která se může občas hodit, v ulicích bude kol zase o něco víc, což značí, že už i Pražané kolo začínají vnímat jako dopravní prostředek a je třeba jej v dopravním mixu brát vážně.

    Jen houšť.

  29. @Rudy – ano, super dojmy. K výkonu e-motoru dodám, že si ho člověk může nastavit v aplikaci (jsou tam tři úrovně).

    Stanicovost je cca na 50 % celé pražské zóny. Řekl bych že se zároveň chtěli vyvarovat tak negativním komentářům, co byly ze začátku na Lime a zároveň jim to přikázaly dané městské části. V centru bych taky čekal víc stanic, každopádně jsou jen přesně tam, kde existuje nějaké stojanové hnízdo (a těch v centru moc není). Nicméně, do létá určitě nějaká přibydou tak se myslím můžeme těšit na větší počet stanic. :-)

  30. Martin: Díky za doplnění, toho nastavení motoru v apce jsem si prve nevšiml. Ale moc v tom nevidím smysl. Proč by si někdo, kdo jízdu nebere jako fyzický trénink, dělal náročnější? Kdyby to bylo třeba finančně motivováno, pak bych to chápal: spotřebuješ míň šťávy, zaplatíš míň.

    Taky počítám, že stanice přibudou, ale nejlepší by bylo, kdyby člověk mohl zdarma zaparkovat kdekoliv, kde kolo nepřekáží. A kdyby překáželo, přišla by nějaká penalizace. Ale to je moc subjektivní a systémově asi neproveditelné, aby to mohlo fungovat…

  31. Rudy: Chtělo by to zjistit, zda elektrokolo je to samé jako motokolo a může parkovat v modré zóně zdarma. Případně zda kola můžou parkovat zdarma. Pak by odpadlo hledání stojanů.

  32. @Rudy – řekl bych, že to využije někdo na koho je rychlost 25 km/h moc, nebo mu vadí právě ten styl brzda-plyn. A s tím subjektivním posuzováním kde kolo překáží – zní to hezky, ale ve skutečnosti by se to nedalo uhlídat a uživatelé by na to často kašlali. A člověk by sice dostal penalizaci, ale někdo by musel přímo najít přesné číslo kola a potom volat na Freebike?…

  33. S normálnimi koly, která se k něčemu zamykají řetězem, je potíž, že je potreba najít vhodný objekt (značku, zábradlí, hromosvod); a pak samozřejmě nejbližší vhodný často vyjde na místo, kde to překáží.

    Ale kolo nebo koloběžka trackované GPS, které se prostě postaví a fyzicky nepřivazuje je přeci nejlepší postavit normálně mezi parující auta, ne? Vůbec nechápu o čem je s tím parkováním diskuse. Mezi každé dvě podélně zaparkované auta se přeci vejde koloběžka nebo kolo. A když bude řidiči při vyjíždění vadit, tak si ji prostě posune, vyjede a vrátí zpátky. Uniká mi něco?

  34. “ … nejlepší by bylo, kdyby člověk mohl zdarma zaparkovat kdekoliv, kde kolo nepřekáží. A kdyby překáželo, přišla by nějaká penalizace.“ … hezká myšlenka, ale nerealizovatelná. Protože tam kde jedno nepřekáží, vůbec nebo se to dá, tak X už ano, a to někdy i hodně.

    Dnes jsem v půl 11 na chodníku před školou na Uhelném trhu viděl těch elektrokol 5. Předevčírem ve Vodičkový na chodníku 2xžluté elektrokolo, 3xLime koloběžka a 1xRekolo. To vše na úseku od Mekáče na roh, jak je Spořitelna. Dohromady slušný slalom a těžko poznat, kdo tam byl první … což by samo o sobě bylo v pohodě … a kdo to tam prásknul jako poslední. Kdyby to aspoň stálo na tom minináměstíčku … nebo jak ten plac na konci nazvat.

    Když si někdo nechá někde svoje kole, tak to vem čert, ale tohle komerční železářství by měla být v centru povinná stanicovost.

  35. NM: Jasně že je to nerealizovatelné, tak jsem to i napsal. Už jenom z hlediska hodnocení, co je ještě v pohodě a co už ne. To počítač automaticky neudělá. Ten rozměr s nabalovaním se na jedno místo mě nenapadl, ale je to fakt. I když nakonec je zodpovědný každý z uživatelů a měl by usoudit, jestli už to nebude moc překážet a třeba to dát kousek dál, pokud není vázán na stanici.

    Ale zase v případě, že by všechny tři zmiňované byly stanicové a měly „hnízda“ na jednom místě, pak by takové přecpané chumly vznikaly ještě častěji. To by pak chtělo, aby byly od sebe trochu dál. Ale komu pak připadne ten nejlepší flek…?

    To jsou asi porodní bolesti, které s čím dál větší oblíbeností bikesharingu a více koly v ulicích bude třeba odladit.

    A zrovna výše zmíněné parkování s auty, kam se e-kola vejdou, mi dává smysl. Nevím, jak je to z pohledu zákona, bude to asi bráno jako kolo, protože motokolo nebo moped jsou jiná kategorie. Nevíte tedy někdo, jestli se kolo může parkovat na silnici? Když se vezme hypotetickou ulici bez zpoplatnění, zón a podobně. Při letmém googlení jsem to nikde nenašel.

    Ale už vidím ty řidiče, jak se budou tvářit, když kromě posunutí vedlejšího auta nárazníkem ještě budou muset řešit zaparkované kolo, které tam z jejich pohledu nemá co dělat… To by bylo hodně revoluční a asi celkem na dlouho, než by si lidé zvykli a přišlo jim to normální.

  36. Kdyz jdu městem po chodniku, tak koloběžky Lime odklizim mezi auta, pac mi taky přijde, ze na chodníku nemají co dělat. V každé ulici by mělo byt jedno dve místa na zasobovani každých to metru a stejne tak hnízdo stojanu. To bych pak i sve kolo přestal vazat vsude mozne.

  37. Jak mají bikesharingy pořešeno, když by někdo nechal kolo třeba v pátek na školním stojanu za plotem a na celý víkend by zůstalo za zamknutou brankou?

  38. @Rudy – situaci musíme to brát s rezervou, Freebike je v ulicích Prahy teprve týden. Vlastně to nemá žádné velké nedostatky a ani jsem nezaznamenal že by se proti tomu veřejnost jakkoliv bouřila.

    @tomas – naprostý souhlas, když prostě není místo na chodníku, mělo by se obětovat místo mezi auty. Ale teď si představte být politikem a něco takového prosadit…

    @Zbyněk – nevím jak Freebike, Rekola na to přijdou tak, že to někdo nahlásí (nedostupné kolo). Pak napíšou uživateli který ho tam dal a domluví nápravu, popř. dají nějakou pokutu.

  39. Freebike má, podle mě, velký potenciál. Díky za super recenzi.
    Super na něm je velikost té zóny. Každopádně já jsem ho nevyzkoušel a asi ani nevyzkoušim, protože ta stanicová zóna je pro mě naprd. Docházková vzdálenost od virtuálních stanic je moc dlouhá, i když je moje destinace třeba významná zastávka MHD (Malá Strana obecně???), to už bych mohl jet rovnou MHD nebo jít pěšky

    Na těch virtuálních stanicích se musí zapracovat. V každé ulici se najde místo, kde by kolo nepřekáželo.

    A „virtuální stanice“ nebo spíš „virtuální nudle“ by měla být automaticky v každé ulici, kde je parkování pro auta, protože tam kola „míru překážení“ navyšovat ani nemůžou, jsou-li zaparkovaná mezi auty, naopak, spíš zlepší prostupnost vozové hradby pro pěší. Zajistit, aby kola nestála na chodníku, ale mezi auty, určitě jde, buď focením jako u rekol nebo integrovanou kamerou v elektrokolech nebo jinak.

    Zákon z hlediska parkování ve vymezené oblasti obce – modrých zónách – jsem taky zkoumal. Přijde mi, že zákon umožňuje regulaci pouze stání silničních motorových vozidel, nikoliv ostatních (nemotorových, tedy kol a těchto elekrokol). Stejný názor má i advokát zde: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097429889-cerne-ovce/209452801080903/titulky
    Ve videu je i názor MPolicie, která na inkriminovaný přípojný vozík vystavila pokutu na motorové vozidlo, i názor magistrátu/ministerstva? – že zóny dovolují stání pouze motorovým vozidlům.
    Nicméně já zastávám názor toho advokáta :D, dle toho, co vymezuje zákon, ale nejsem soudce.

    Jakmile nebudou virtuální stanice v každé ulici, je to naprd. Spíš nemají vůbec existovat – člověk se nemá zdržovat přejížděním po mapě a hledáním stanic, max. pro nějaký ty volitelný RePointy, ale rozhodně ne kvůli vracení. To celou user experience, která se pyšní zmáčkutím brzdy pro ukončení jízdy či co, úplně zabíjí nějakym šudláním po malym displayi a náročnou orientací na mapě. Bullshit. Aplikace maximálně na načtení QR kódu. Šudlání a luštění mapy mě odradí (např. na mokrém displayi to ani pořádně nejde) a to můžu říct, že mám „orientační smysl“.
    Prostě půjčim si kolo a dívám se jen na cestu v reálnym světě, kterou znám; nehledám něco, co dávno znám, na malym displayi na mapě, když vim, že to můžu hodit vedle aut a nikomu to překážet nebude.

  40. V tom předchozím příspěvku jsem mj. chtěl říct, že snad kola by měla jít bezplatně parkovat v zónách vedle aut. Jenom by se to mělo asi nějak vysoudit (nebo jak se to dělá), aby s tim byla srozuměná policie i úředníci.

  41. Právě se obávám, že když teď mezi auta zaparkuješ elektrokolo, tak to pro tyto orgány bude, jako kdyby sis tam odložil skříň… Protože jak bylo v tom videu zmíněno, mohou v zónách parkovat asi pouze motorová vozidla. Skříň nebo elektrokolo by pak byla prostě věc, která překáží ve veřejném prostoru. Co s tím se dělá, netuším…

  42. A dá se ta koloběžka či elektrokolo blbě parkující a překážející posunout? Já bych to často udělal, ale bojím se, že tím spustím nějaký hlučný alarm a někdo mi vynadá, proč na to vůbec sahám. Často to lidé prostě postaví tam, kde z toho sesednou a vůbec nemyslí na to, že to překáží. Přitom by stačilo jen to otočit podélně s domem a dát ke zdi. A to vůbec nemyslím na nebohé slepce, kterým do celkem stabilních překážek na jejich trase přibývají tyhle pohyblivé a neočekávané pasti. Povšechně nám schází základní ohleduplnost.

  43. Brahma: kola Freebike nevím, jak funguje zámek.

    Koloběžky jsou normálně pojízdné. Když se delší dobu přesouvají, tak začnou houkat, ale pár metrů zvládnou bez problémů. Překážející kusy přesouvám z chodníků do parkovacích stání běžně a nikdy s tím nebyl problém.

  44. myslím, že k parkování sharingových vozítek by měli být hlavně edukováni uživatelé! A měli by být zodpovědní za to jak to posledně zaprkovali.. proto nějaké svévolné přesouvání moc neschvaluji.
    Freebike by možná mohli zavést nějaké značky svých stanic, třeba malé nenápadné, ale navigování do stanice pomocí hodně nepřesné mapě appky, když je tam člověk poprvé a nic tam zrovna nestojí není zrovna přátelské k uživateli a asi ani k okolí, když to pak špatně postaví..
    A s tím parkováním v silnici… hmm představte si taky, že parkují ženy, třeba s dětmi, co když se neotevřou ani pořádně dveře, co když je dítě vzadu otevře a vozítko shodí na vedlejší auto.. kdo je pak odpovědný za škodu?? Lime? Freebike? Poslední uživatel? Co když to shodí vítr a dojde k poškození cizí věci? Myslím, že hlavně ti provozovatelé musí zapracovat nejen na půjčení a zúčtování ale možná hlavně na správném vracení. Lidovou tvořivost a dojmy bych nechal úplně stranou..zejména pokud může zasáhnout cizího majetku.

  45. josuk, před pár dny byl článek v Lidovkách tuším, že radnice Prahy 6 už chce od firmy Freebike navýšení poplatku za špatně parkovaná kola .

  46. Nějak nevím, proc by měli zeny s dětmi nebo bez parkovat jinak nez muzi, nicmene: Asi budu nařečen z cyklofasismu a nenávisti k autům, ale nějak mi přijde, ze by lidi proste neměli předpokládat, ze kdyz ničí veřejný prostor používáním aut v něm, tak že se těm autům nic nestane. Ať si jezdí na soukromých rychlodráhách (doufám, že se dožiju zákazu provozu soukromých aut v centrech mest).

  47. Nechce se mi to teď hledat, ale mám dojem, že podle příslušných zákonů a vyhlášek jsou veřejná parkoviště, kam patří i ZPS, určena pro stání motorových vozidel, nikoliv jízdních kol.

  48. Vlákno,dokonce si myslím, že pokud by v zóně placeného stání parkovala kola stejně jako auta , tak by na sobě musela mít lísteček o parkování z automatu nebo parkovací kartu :) :) , to byla pro cyklostiku asi docela rána…
    Minimálně v zákonu o pozemních komunikacích se tuším nic o parkování kol, koloběžek a jim podobných dopravních prostředků neříká :), ale nic nebrání zřízení vyhrazeného parkování jen pro kola, dalo by se to ošetřit značkou B28 s dodatkovou tabulkou neplatí pro kola :) nebo značkou vyhrazeného parkování se symbolem kola.

  49. A co spíš: pokud by jízdní kola parkovala jako motorky, tak to mají (jako to mají motorky) zdarma?

  50. Nevím, o motorkách jsem nepřemýšlel, motorky nesnáším mnohem mnohem víc než auta, je to naše přímá a neúprosná konkurence, která v asijských městech kola prakticky všude totálně vytlačila z ulic , skútry se neúprosně množí i v Praze a mám s nimi víc nepříjemných příhod než s auty, tak oni motorkáři mají takové výhody ? No fuj to bych jim zrušil hned …

  51. skútry jsou skvělé!! ;-)
    Je pravda, že v česku mají motorky výhodu v dálnicích zdarma, v Praze i parkování (ale co znám jiná měst, tak třeba v Poděbradech se za motorku platí). Pokud by o výhodu motorkáři přišli v Praze – přesednou nejspíš zpátky do aut, to je asi jasné ;-)
    Vyhrazená místa pro kola i motorky by měla být mnohem hustěji, určitě! A do prostoru pro auta bych se s parkováním čehokoliv jiného nehrnul. Není to snadné. Řidiči aut nečekají, nevidí, že někde stojí zaparkované něco, co není pořádně vidět..špatně se odhaduje, kde to končí a přitom stačí malé drcnutí a škoda je veliká.. na vyhrazená místa by se mělo pamatovat víc..

  52. skútry jsou smrt cyklistiky :(
    Ono se stačí podívat, jak dopadla asijská města, která byla kdysi cyklistickým vzorem pro Evropu, na křižovatce kde před deseti lety stálo 50-60 kol a dva tři skútry, dnes stojí 50-60 skútrů a dvě-tři kola …

  53. újezďák:
    Skůtry v evropě jsou už hodně dlouho a zas tak rozšířené nejsou.
    Spíš bych očekával bratrovražedný souboj s elektrokoly, zejména „čipovanými“. (což jsou tak trochu mopedy/motorky)
    Nebo pokud bude povolena dopomoc až do 32km/h i s legálními.

  54. @újezďák – řekl bych, že k rozšíření skútrů v Asii došlo, protože lidé jednoduše zbohatli. Lidé předtím na kolech určitě nejezdili kvůli snaze vlády pro ně udělat co nejlepší infrastrukturu.

    Podle mě je stále lepší když člověk jede na skútru než autem, zabere to míň místa, míň to znečišťuje ovzduší a místo tuny plechů s sebou člověk veze cca 100 kg skútru. To jak se někteří jedinci na skútrech chovají, je věc druhá.

  55. Mimochodem, asi to bude očividné, ale přesto, nevím ,zda to tu zaznělo – on ten problém s koloběžkami Lime a teď i Freebiky oproti Rekolům a hlavně soukromým kolům je podle mě daný hodně tím, že jsou samostojné – vlastní kolo nebo i Rekolo je nutné k něčemu přivázat, takže z podstaty věci většinou bude někde stranou, kudy lidé nechodí (když kolo nepřivážete ke značce napříč chodníkem). Kdežto Lime i Freebike můžete nechat uprostřed chodníku, protože sám stojí. Pro uživatel epohodlné, pro všechny ostatní obyvatele města opruz.

  56. Jistě, ale my se zde bavíme o tom, jestli kola přežijí a ne jestli lidi v asii zbohatli až na skůtry :)
    Jinak ten rozdíl v znečištění mezi auty a skůtry nebude nakonec finálně velký, skútrů se na silnice prostě vejde víc než aut a jejich spotřeba u 125 kubíků je ve městě zhruba třetinová oproti autu ?
    Navíc jsem nedávno zaznamenal neuvěřitelnou zprávu, věděli jste, že motorkám se v ČR neměří emise ? Respektivě že se měřili jen u strojů s váhou nad 400 kilo a i to má skončit..
    Navíc pokud vím, tak do značné části skútrů se pořád dolévá olej do benzínu ?? Nevím to jistě motorku jsem v životě neměl…

  57. @újezďák
    – nevím, jak je to s měřením emisí, ale ano, mnoho skůtrů má stále takový motor, který se maže přes olej dolévaný do benzínu. Nové už takové nejsou, ale pár let se takové ještě na náš trh dodávali a určitě se dají koupit ještě i v bazaru apod. Pokud se nemají měřit emise motocyklům, tak to je ostuda a chtělo by s tím něco dělat, pač kolikrát motor motocyklu je výkonější než auta klidně a co víc, většinou i hlučnější – což mi vadí pěkně, k čemu je snížení rychlosti na magistrále, když tam pak projede kroska nebo čopr s vývody upravenými tak, aby to znělo, jako když tam někdo střílí z 80mm děla. Normálně bych zavedl i maximální decibely, co může motovozítko vydávat, není problém dnes to udělat skoro bezhlučné. Na druhou stranu jsem zaznamenal, že elektroauta budou muset vydávat povinně hluk, to je taky hrozné. Chápu, že pro nevidomé může být problém na neřízené křižovatce toto auto zaznamenat, ale dneska je každý druhý slepý, pač čumí do telefonu a má sluchátka, takže nevidomý doopravdy vníma vlastně víc, než běžný „slepý“

  58. Pavel Mašek, elektroauto mě už několikrát překvapilo i na kole , mám na trase dobíjecí stojan a když za mnou jedou do mírného kopce, tak skutečně nejsou vůbec slyšet, jsou slyšet až v okamžiku kdy jedou rychleji, pak jak normální auto slyším odval kol a aerodynamický hluk, ale v rychlosti kolem 15-30 o nich za zády ani cyklista nemusí vědět….

  59. pozn. k motorkám: spotřeba 125 je asi 2,3-3 litry, u 250 ccm okolo 3,3, 400 ccm žerou od 3,5 nahoru, samozřejmě dá se exhibovat i na skútru (jako na všem) a jezdit třeba za 7 litrů/100 km. Jezdí dnes hlavně čtyřtakty, dvoutaktů s obláčkem modrého dýmu je minimum (jsou lepší oleje a jsou a to většinou 50 ccm s ještě menší spotřebou). S těmi emisemi je to podle mě trochu zamotané tím, že třeba „obávané“ skleníkové plyny jako CO2 (který taky sami vydechujeme) nejsou (ve volném prostoru dosažených koncentracích) škodlivé zdraví.. Špatné jsou hlavně saze a částice z dieselů (bez filtrů), a radikály, ozón atp.. a to není vždy úměrné spotřebě paliva.
    Vzhledem k tomu, že motorky většinou nestojí, ale jedou (tedy neemitují zbytečně), když je neparkuje idiot, tak nemusí ani překážet, ne všechno se dá objet na kole, tak je vidím, jako pozitivní posun. ;-)

  60. @újezďák 01.05.2019 – 13:02
    – jojo, taky je neslyším, já nejsem proti tomu, aby byla pro nevidomé slyšitelná, chtěl jsem poukázat na ten paradox, že konečně máme tiché auto a uměle se bude zvyšovat hlučnost. Zajímalo by mě, jak na tento problém koukají ve městech vyloženě cyklistických, kolo je ještě tišší a také tam jsou určitě nevidomí.

  61. Pavel Mašek, no četl jsem a tuším, že jsem to sem i dával, že v Holandsku si nevidomí a zrakově postižení stěžují, že se pozornost/ohleduplnost cyklistů směrem k nim soustavně zhoršuje, údajně už mají incidenty o ti doprovázení slepeckým psem, kteří jsou jinak velmi dobře rozpoznatelní, prostě je cyklisté nerespektují… a to je země “ cyklo-budovatelka“ :)

    Tuším, že zvuk bude hodně směrový( prostorově podobně jako světlomety) a celkem si dovedu představit interakci s technickými zařízeními slepců případně značek v prostoru, kde se slepci vyskytují častěji, případně může být řízen palubním radarem.

    V USA vstupuje platnost norma, která varovný hluk nově vyrobených elektromobilu definuje jako zvuk o maximálně 4 tonech ve výši od 45 do max 60 db ( 45- 60db je hladina řeči :) a frekvencí v rozsahu 315-3500 Hz.

  62. @újezďák
    – se vším asi přichází specifické problémy :-/
    – mohu se zeptat, odkud čerpáte info o daných hodnotách v USA? sice je to hladina řeči, ale v rezidenční zóně už by to byl problém, pač je to nad hranicí hluku povoleného v nočním klidu.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru