Reportáž z obhlídky městských stojanů

Pavel Mašek

Při čtení příspěvku o Mapathonu jsem se proklikal až na historický článek o městských stojanech z léta 2011. Venku sluníčko vybízelo přímo k provětrání kola a tak jsem se chytil 8 let staré výzvy k ověření lokace stojanů a pojal ji po letech jako inspiraci k cyklovýletu. Vybral jsme si v mém okolí šest lokalit, abych měl na příštích Mapathonech co zaznamenat do mapy. Musím upozornit, že jsem si „chytře“ neověřil aktuální informace v mapě, jestli nejedu někam zbytečně. Měl jsem ale štěstí a všude jsem zjistil něco nového.

Kam jsem se rozhodl vyrazit, aneb zmapovat situaci po osmi letech od instalace stojanů:

  • ZŠ, Meteorologická – před vstupem, Praha 12, Libuš
  • ZŠ, Meteorologická – zezadu školy, Praha 12, Libuš
  • ZŠ, Ladislava Coňka, Praha 12, Libuš
  • MŠ, V Benátkách, Praha 11
  • MŠ, Hrabákova, Praha 11
  • K Lukám, Praha 12, Libuš
  • Dětské hřiště, Remízková, Praha 11, Újezd, Kateřinky

Ještě před startem jsem sám se sebou uzavřel sázku, že žádné stojany nebudou pod dohledem kamerového systému – což je podle mého názoru jeden z nejlepších prvků prevence jakékoliv kriminality. Jak sázka dopadla, uvidíte dále v článku.

ZŠ, Meteorologická – před vstupem, Praha 12, Libuš (50.0052708N, 14.4561214E)

První  zastávka mé investigativní jízdy mě nemohla více překvapit. Byl jsem zde příjemně šokován, abych po pár minutách byl na druhé straně školy překvapen nepříjemně, ale nepředbíhejme.
Škola u svého hlavního vchodu disponuje 20 stojany typu obráceného U pevně zadělanými v betonu, což při počtu běžného užívání poskytuje možnost uzamčení 39 kol. Jeden stojan je bohužel umístěn blízko stěny tak nešťastně, že lze k němu uzamknout pouze jedno kolo. Celé obří parkoviště, v českých podmínkách se to tak nebojím nazvat, je velmi dobře kryté budovou, takže na kola neprší.

Podle přítomných zámků lze předpokládat, že jsou stojany hojně využívány, i když v době mé návštěvy zde bylo již jen jedno kolo (druhé na fotce je zimák autora článku) – dostavil jsem se na místo až po čtvrté hodině odpolední. Na druhou stranu kvalita některých zámků byla více než pochybná a otázkou je, zda je ještě vůbec někdo používá. Jelikož stojany nejsou pod dohledem kamery, fotky velmi dobře ilustrují, jaké zámky rozhodně nepoužívat pro zamčení svého dopravního prostředku.

Přítomný bicykl poskytuje krásnou příležitost ukázat, jak lze při zamykání kola selhat – přední i zadní kolo nezamčené, sedlo také nezabezpečené a zámky bych překonal s trochu kvalitnějšími nůžkami na nehty.

ZŠ, Meteorologická – zezadu školy, Praha 12, Libuš (50.0050019N, 14.4559714E)

O pár desítek metrů dál na druhé straně školy je dalších 10 stojanů stejného typu. I když na první pohled jsou umístěny v hlíně, všechny držely pevně a nebál bych se k nim kolo zamknout.

Tím asi pozitivní hodnocení končí a nadchází dříve zmiňované nepříjemné překvapení. Místní dispozice bez dodatečných nákladů asi neumožňují lepší umístění stojanů, nicméně pokud bychom ke každému stojanu chtěli zamknout dvě kola, jedno by vždy muselo stát na trávníku a to v případě deště může pěkně zašpinit boty (školník by z žáků pak pravděpodobně radost neměl).

Stání není kryté před deštěm, není tu kamera a přístupová cesta umožňuje trénink na cyklokros. Z jedné strany vedou nemalé schody, které již něco zažily, nicméně kolo se dá relativně dobře vést vedle nich po trávníku nahoru i dolu (v mém případě, dítě by mělo pravděpodobně problém). Z druhé strany se dá jít zkratkou po trávě a podle vyšlapané cestičky se tak i děje, avšak zejména cestou nahoru by se zajisté někdo nevyhnul pádu, klouzalo to při mé návštěvě dost.

Přístupová horní cesta ke schodům není rozhodně také žádná sláva, hlavně pro kola s úzkými koly a tenkými plášti. Dvě cesty pokryté velmi hrubým štěrkem jsou přerušeny zpevněnou plochou u tělocvičny.

ZŠ, Ladislava Coňka, Praha 12, Libuš (49.9925883N, 14.4658875E)

U základní školy jsou stání dvě, z toho jedno je již v mapě zanesené. Pět nekrytých stojanů obráceného typu U je hned u chodníčku před školou (foto s koloběžkou), avšak jedno ze dvou kol by opět stálo na trávníku. Druhé stání je moc pěkné, dřevěný altán kryje osm stojanů. I když pod stříškou bude i za deště více méně sucho, alespoň pár dlažebních kostek tvořící cestu od chodníku ke krytému stání by zabránilo zabahnění bot. I přes krásný přístřešek nutno podotknout, že když prší, většinou kapky nepadají na zem pod pravým úhlem a tak by nebylo na škodu mít střechu o něco větší, takhle na kola bude snadno pršet.

V době mé návštěvy tu někdo parkoval koloběžku a nelze nezmínit, že takto se správně koloběžka nezamyká. Jde vůbec nějak bezpečně tento typ ke stojanu zamknout? Otázka je, proč vlastně majitel toto „kapesní odrážedlo“ nevzal dovnitř do budovy a nechal ho venku nehlídané kamerou.

K Lukám, Praha 12, Libuš – stanoviště č. 1 (50.0089425N, 14.4659833E)

V ulici K Lukám jsem nalezl nečekaně hned dvě stanoviště se stáním pro kola, opět se jedná o stojany typu obráceného U. První tři se nachází u místního úřadu hned u vstupních dveří, jsou pevně zadělané v betonu a přístup k nim je pohodlný (při troše opatrnosti i ke krajním) z obou stran. Bohužel nejsou zastřešeny a kameru jsem také nenašel.

K Lukám, Praha 12, Libuš – stanoviště č. 2 (50.0087494N, 14.4654361E)

Druhé stanoviště ve stejné ulici jsem nalezl v areálu mateřské školy za bočním vchodem vpravo. I když umístění za plotem může poskytovat větší pocit bezpečí, běžný jedinec by určitě neměl větší obtíže při jeho překonávání (nemám ani informace, jestli se branka nějak přes den zamyká) a tak vyvstává otázka, proč nejsou stojany ve výklenku vedle hlavního vchodu, kde by kola byla přímo pod okny. Jeden z důvodů, který mě napadá, je, že před budovou je vyznačeno parkování pro auta a rozumně se dá předpokládat, že by řidiči stání často blokovali.

Stojany jsou umístěny v hlíně, nicméně žádný se neviklal. Polovina kol by opět musela stát na trávě, která se mírně svažuje, stání není kryté proti dešti a kameru jsem nikde také neviděl. Vytíženost stojanu si netroufám odhadnout, protože se jedná o mateřskou školu a okolní hlavní tahy jsou silně vytížené i nákladními automobily a autobusy a tak si skeptik těžko představí, že by předškolák přijel na kole, byť s rodiči. Na druhou stranu je školka v rezidenční čtvrti, rozumně lze předpokládat, že většina dětí bude z přilehlého sídliště a tak by rušnou silnici museli na cestě z domova překonat pouze jednou, přechody na Libušské i Dobronické jsou, některé i řízené světelnou signalizací. Jako optimista nevidím důvod, proč by třeba i starší sourozenci nemohli předškoláka ráno a odpoledne doprovodit na kole.

Dětské hřiště, Remízková, Praha 11, Újezd, Kateřinky (50.0193361N, 14.5207989E)

Tři cyklistické stojany opět typu obráceného U jsou umístěny hned u dětského hřiště ve vnitrobloku mezi ulicemi Pastevců, Formanka a Remízková. Upevněny jsou na první pohled v hlíně, nicméně vzhledem k stabilitě opět očekávám standardní betonové základy. Opět se tu vyskytuje nešvar tlačení cyklistů do trávníku, který je vykompenzován tvárnicemi pro zachycování vody v místě spadu, dříve hodně používané na parkoviště. Účka nejsou krytá, nicméně jelikož s největší pravděpodobností slouží zejména návštěvníkům hřiště, za deště tu asi moc lidí parkovat kola nebude.

Hřiště i těsně před soumrakem bylo hodně vytížené hrajícími si dětmi a tak by se dalo očekávat, že zejména v letních dnech budou stojany využívané. Hřiště se však nachází v celkem malé nové rezidenční čtvrti, musíme si přiznat, že sem pravděpodobně z dálky nikdo dojíždět na kole nebude, žádné speciální atrakce tu nejsou.

MŠ, V Benátkách, Praha 11 (50.0327711N, 14.4971919E)

Od dětského hřiště v Újezdě to byl k Chodovu trošku delší přesun a tak jsem se sem dostal už po západu slunce. Tři magické trubky se nacházejí uvnitř areálu mateřské školy za hlavním vchodem z ulice V Benátkách (školka je velice rozlehlá a vstoupit se k ní dá ze dvou ulic) vpravo vedle budovy. Dobrou náladu z vydlážděného plácku mi hned zkazily stromy, jejichž větve mi překážely k pohodlnému zaparkování kola a i fakt, že dlažba se svažuje a kolo mi odjíždělo. Stojany jsou nezastřešené, kamera tu je, nicméně je namířená opačným směrem a případná kriminální činnost není přímo zachycena.

Při odjezdu mě z úvah o bezpečnosti daného stání pro kola vyrušil pán vybíhající z budovy kontrolován paní s mobilním telefonem v ruce a tázající se, „co tam vlastně dělám“. O bezpečnost stojanů je tak, zdá se, postaráno.

MŠ, Hrabákova, Praha 11 (50.0293014N, 14.4839047E)

Na poslední zastávku své detektivní vyjížďky jsem dorazil již za plné tmy a hledání stojanů v areálu školky bylo trochu strašidelné, ale stálo to za to. Pět stojanů na kola typu obráceného U se vyskytují za rohem na levé straně budovy při pohledu od branky. Jsou pevně zasazeny v betonu a nehnou se ani o píď. Přístup k nim je pohodlný z obou stran, ani přítomná hasičská hadice mi nepřekážela.

Chybějící stříška hned na první pohled evidentně nebrání frekventovanému užívání, zámků (opět bohužel těch nejméně vhodných) tu bylo opravdu dost. Bezpečnost zvyšuje i fakt, že stojany jsou hned u oken a i v podvečer se ještě uvnitř pohybovali lidé.

Přítomná koloběžka mi zamotala hlavu, nebyla nijak zamknutá. Po bližším prozkoumání jsem si všiml, že čelist brzdy dole u kola je „vyhozená“ a tak kdo by na ní rychle naskočil a ujížděl z místa činu, se zlou by se asi potázal. Zloději již tento trik dobře znají a dávají si na něj pozor. Pravděpodobně si toho je vědom i majitel a tak zanechal ještě jednu past pro případného nenechavce, tu ale neprozradím.

Pro mne ta nejlepší zpráva přišla až u poslední zastávky, stojany jsou pod dohledem HD kamery, jejíž umístění neprozradím. Snad to nějaké ty lapky odradí.


Příští mapathon

Chcete pomoci se zlepšováním cyklistických map Prahy? Vydat se také mapovat do ulic? Další mapathon se uskuteční již 16. dubna. Pozvánka na Facebooku.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. pěkná reportáž
    Jen k té „dobře“ zamčené koloběžce s modrými koly a řídítky si dovolím tipnout majitele: muž ve věku 5-8 let ;-)

  2. Mě by snad ani tu koloběžku nenapadlo poutat venku, složím a vezmu kamkoliv dovnitř :), většinou se dá prostrčit skrzevá skládací mechanismus, teoreticky by mohla , u pružného zámku, pomoci i liščí smyčka s tím, že spousta lidí její princip nechápe…

    Jinak k obrácenému“U“ rámu jsem už viděl kolo připoutané tak, že by ho prostě stačilo zvednout, zámek byl sice provlečen ráfky i rámem kola, ale zamknut okolo U :) , taky jsem už párkrát v Klánovicích viděl kolo zamknutí, ale klíč v zámku :) to se pak snažím ten zámek pozastrčit tak, aby klíč nebyl vidět….

  3. újezďák (a vlastně i k autorovi článku): S dětmi vím, jak to tady chodí. Školy a školky mají stojany proto, že se kola a koloběžky do šatny nehodí dávat. U nás ve školce je šatna tak malá, že by tam i dvě dětské koloběžky už překážely, takže se normálně parkuje u stojanu v areálu. Na základce se dětem vejde skládací koloběžka do skříňky, tak si ji tam složenou dávají, u stojanů parkují jen kola (a samozřejmě pro tento účel má dcera ke kolu celkem solidní zámek).

  4. Jojo, na mateřské školky jsem už nepomyslel, ale tu jsme měli asi 7-10 minut pěšky, což jsem většinou dovezl dítě na tyči nebo jsem s ním vedl kolo než aby ho pak babička přebírala s dopravním prostředkem na kterém by jí ujel :) :)

    Školu má náš nejmladší dál, takže koloběžku i kolo střídá dle sezony, do skříně je dá jen tak tak, ale dá, na kola mají naprosto luxusní stojany se střechou ale, bohužel jsou pořád prakticky prázdné , dost lidí raději sveze děti auty …

    Pro zajímavost fotka stojanů a to , že bezpečnostní technik je hlavní brzda :)
    https://www.zspolesna.cz/index.php?type=Post&id=1129&ref=blog

  5. @ újezďák
    – pěkné přístřešky, zrovna Újezd je na kolo super i pro děti, na rozdíl třeba od škol v centru města. Jsou pod kamerou ty stojany?

    @ Filler
    – já si myslím, že je v pořádku parkovat kola venku a pokud vevnitř, tak ve vyhrazené místnosti apod…

  6. Pavel Mašek tyhle u druhého stupně kamery vidí, je to ale zároveň v rámci „polouzavřeného areálu“ přímo před vchodem. U prvního stupně jsou klasická, nezastřešená obrácená U ale taky si myslím, že to školní vchodová kamera vidí…

    Jo na ježdění je to tu fajn, ale stejně od doby, kdy sem nasekali jednosměrky se najednou dost lidí, na našem újezdském webu, rozčiluje, že cyklisty nečekají.
    Dost dětí navíc kombinuje dopravu školních autobusů + prkno nebo koloběžka a kolem školy je ráno i odpoledne mohutná “ rodičovská autodoprava“, to bych zase řekl, že větší než v centru :(

  7. Nápad v zásadě dobrý a záslužný, nicméně z mého úhlu pohledu je zásadní vadou na kráse ten čas … tj. čtvrtá odpolední a později, navíc na konci zimy. Jaké stojany a kde jsou je jistě praktická informace, ale přinejmenším stejně žádoucí by bylo zjištění, jak moc jsou tyto využívány v době výuky, resp. „provozní“ doby toho úřadu MČ.

    Možná by se u řady z těch stojanů, jež případné druhé kolo „vytlačují“ na trávník, ukázalo, že řešení kapacitně vyhovuje i se stávajícím umístěním.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Ochutnávka z For Bikes 17

Přinášíme vám krátkou ochutnávku z veletrhu For Bikes v podobě vybraných fotografií. Veletrh pokračuje v..více

reTyre: Recenze zipových plášťů na zimu 9

21. 02. - Peter Halaj - Inspirace
Původním cílem bylo přinést již třetí článek na téma plášťů od čtenáře Vlákno, který se..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru