Takto na kole ne!

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a propagujeme cyklistickou etiketu, vydáváme návody k pohodlné jízdě, plédujeme za bezpečnou a návodnou infrastrukturu, vydali jsme stručný infoleták i podrobnou knihu Městem na kole. Přesto přese všechno se každý den děje v dopravě spousta excesů, ať již s bicykly nebo bez nich. Online lze nalézt hodiny a hodiny záznamů z průjezdů Prahou. Kameru na řídítkách, za volantem, nebo třeba i v kabině tramvaje má kdekdo a záznamy dopravních perliček jsou mnohdy veřejně dostupné. A ne vždy je to pěkná podívaná. Jaké jsou odstrašující příklady jízdy lidí na kolech? Vybrali jsme pro vás několik ukázek, jak po Praze nejezdit.

Slalom mezi tramvajemi

Jet v protisměru, kličkovat mezi tramvajemi, skočit na chodník, skočit na zastávku, vyděsit pravděpodobně pěknou řádku lidí? I to se dá zvládnou na pár stovkách metrů jízdy Jindřišskou a Vodičkovou:

A přitom to může být tak jednoduché: nejbezpečnější jízda Jindřiškou je v pozici mezi kolejemi mimo dveřní zónu parkujících vozidel (samozřejmě na své straně vozovky). A pokud chcete být zdvořilí a pustit tramvaj (zákon vás k tomu nenutí), tak prostě ukažte na příhodném místě rukou vpravo, zabočte bezpečně ke krajnici a tramvaj pusťte před sebe. A chodník tu rozhodně nevyužívejte, jezdit na něm nesmíte a zde je i extrémně rušný.

Nedání přednosti v jízdě

Na přednost zprava někdy zapomněl asi téměř každý řidič. Tento záběr nám přišel od řidiče automobilu do redakční pošty:

Je to taková klasika bočních ulic. Je vhodné si vždy připomínat, že pokud v křižovatce nevíte, kdo má přednost, lepší je vždy předběžná opatrnost a defenzivní jízda. Pokud si nejste stoprocentně jistí, tak vždy raději přednost dejte. A nezapomínejte: při jízdě do kopce vám projetí křižovatky může někdy trvat mnohem déle, než by se zdálo.

Výbuch emocí

Na silnicích se může stát ledacos. Ať již záměrně nebo omylem, někdy vás někdo prostě něčím vytočí. V tomto případě, kdy se sám autor videa přiznává v popisku k tomu, že na cyklistu troubil, protože podle něj neměl na magistrále co dělat, se nelze divit, že člověku na bicyklu bouchly saze. Přesto se dá jistě situace řešit elegantněji a když na vás někdo troubí, nebo vám zkříží cestu, tak hned nemusíte pokládat bicykl na vozovku a jít si to s ním vyříkávat z očí do očí:

A tipuji, že kdyby v daném místě byly tehdy cyklopruhy v podobě, v jaké jsou nyní na Vltavské testovány, tak by pravděpodobně k podobné konfliktní situaci ani nedošlo. Auto a bicykl by vůbec neměli sebemenší důvod křížit si jízdní dráhu.

Ohlížet se za sebe

Takové davy jako Amsterdamu v Praze na kolech nepotkáte, stejně ale vždy počítejte s tím, že nějaký ten cyklista za vámi může být. Než prudce změníte směr jízdy, raději se ohlédněte:

To platí i pro cyklostezky. Zvláště přes zimu můžete mít sice občas pocit, že jste na nich sami, i tam ale platí pravidla silničního provozu – včetně třeba dávání přednosti.

Závěrem

K mnoha chybám často vede celá řada pochybení a okolností. Ne vždy se musí jednat o čistou bezohlednost. Občas sehraje roli nezkušenost, nedostatečná znalost předpisů, dopravní stres, nepozornost, řetězec špatných rozhodnutí, ale také i třeba charakter komunikací a stav infrastruktury.

Stav infrastruktury málokdo z nás ovlivní přímo, svou jízdu se ale můžeme s každým šlápnutím do pedálů vždy snažit zlepšovat. Mít povinnou výbavu, pouštět chodce na přechodech, dávat přednost zprava, ukazovat změnu směru jízdy, prostě jezdit ohleduplně a bezpečně – vůči sobě i okolí.

Snažíte se jezdit zodpovědně? Podepište cyklistickou etiketu a dejte svůj závazek najevo veřejně! Výsledkem vaší dobré jízdy bude, když tím nejnapínavějším videem, které s vámi kdy někdo natočí, bude něco podobného:

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Jasně že tohle jsou prasácké excesy. Často je ale problémová jízda produktem podmínek. A když chcete někde na magistrále cyklopruh, tak se od IPRu dozvíte, že tam být nemá právě PROTO, že tam jezdí hodně aut.

    Když ta videa z prasení v silném provozu vidím, tak je mi smutno z toho, že tohle město není schopné pro lidi na kolech udělat cokoliv pro to, aby se takhle chovat nemuseli, i přes silnou snahu stávajícího radního do toho házejí vidle radnice i Institut plánování a rozvoje, který se svým přístupem stává normálním hrobníkem cyklodopravy ve vnitřní Praze.

  2. VF: plně souhlasim, kdyby byla v Praze nějaká infrastruktura, tak se tohle v takové míře dít nebude.
    Zrovna ta magistrála mi přijde vyřešená hrozně, cyklistu pruh na videu vyhodí mezi dva jízdní pruhy místo aby ústil do stezky vedle silnice (anebo aspoň do pravého kraje vozovky).
    Kdyby v Jindřišské byla stezka namísto jedné řady zaparkovaných aut tak tam ten cyklista také takhle nekličkuje.
    Myslím že spíš než osvěta pomůže kvalitní a hustší síť stezek a cyklopruhů…

  3. To by me teda fakt zajimalo, kde si v pripade te magistraly predstavoval ridic, ze jako cyklista pojede. Pruh navazuje do leveho rychleho pruhu. Obcas by ridici mohli pouzivat mozek a cyklistovi se vubec nedivim.

  4. Jak by to ten cyklista asi měl řešit elegantně, to teda nevím.

    Docela ho chápu, člověk po všech těch prasárnách a po vší té nevraživosti, co zažije, je naladěn akorát tak na to, dát všem troubičům a prasičům přes hubu.

    „Agresivní cyklista“, hm… Asi se měl hezky usmát a vypařit se do vzduchu, aby nepřekážel. Nebo co.

  5. Tak magistrála je neštěstí pro všechny, ale reagovat na protroubení, byť pitomé, tím, že zastavím a jdu si popovídat s řidičem, je vskutku na hlavu … a je úplně jedno jestli jedu na kole, motorce, v autě.

    Václavák smutně pobavil a spolu s nedáním přednosti v tom kopci ve vilové čtvrti je jasným důkazem, že když to není v hlavě, tak to žádná cykloopatření nezachrání.

  6. MM: Jo, taky v tom kopci mohl zastavit, nevycvaknout kufry a skácet se řidiči pod kola, to by teprve bylo video.

    Jasně že co není v hlavě, težko nahradit. Akorát že máte buďto infra, která solidní chování podporuje, nebo infra, která ho ztěžuje. Ona ani ta vilová čtvrť není žádná sláva, současné standardy řešení ulice pro zklidněné zóny jsou někde úplně jinde.

  7. Video 1) Neměl najíždět na chodník, první manévr byl úplně zbytečný – vrátil se před stejnou tramvaj. Uhout do protisměru, pokud je tam volno mi nepřijde jako zas až takový problém, pokud nikoho neohrozím ani neomezím.

    2) Video je velmi nekvalitní, ale přijde mi, že cyklista už byl v křižovatce když tam přijelo to auto.

    3) To je úplně OK – to vpravo je stezka pro chodce a cyklisty, řidič ve městě nemá co troubit, pokud to byl desátý takový tak se nervozitě cyklisty nelze divit.

    4) Kdo jezdí často v provozu jasně využije na kole hlasitý klakson jako Hornit.

    Celkově tam nevidím nějakou fakt prasárnu a vzhledem k tomu jak jsou u nás jak legislativa tak opatření ve městech k cyklistů nevstřícné je potřeba předpisy brát trochu volněji, jinak by se z toho jeden zbláznil a nikam nedojel.

  8. Ten nájezd na Hlávkům most se dá dnes projet úplně jinak, než je to tam namalováno a líp. Sice jsem to ještě nepotřeboval, ale jako možnost to mám vymyšlený.
    Cestou do centra pojedu v cyklopruhu. Když se najede na most a cyklopruh skončí, tak zůstanu v pravém odbočovacím pruhu k tržnici. V místě kde s pruh odpojí a jede se za roh budovy Elektrických podniků, tak najedu na nový cyklopřechod a pokračuju po chodníkové cyklostezce na most.
    Jet na most, kdy jsou kostky a nedá se na ten chodník najet, mě nikdy nenapadlo. Dřív a ani teď po úpravách křižovatky.
    V.
    P.S. Vodorovné značení ochranného cyklopruhu na Hlávkově mostě je dnes už úplně pryč. Na dlažebních kostkách tam nedrží.

  9. Venca M: Jo, to je dobrý kombo, jak to řešit. Akorát se přijde o jednu přednost. Horší je to přímo z Bubenské, tam člověk musí uhnout na stezku buď už na prvním přejezdu, nebo to tam píchnout takovou hnusnou myškou přes ten poslední. Na začátku mostu zoufale chybí snížená obruba.

  10. VF: „Jasně že tohle jsou prasácké excesy. Často je ale problémová jízda produktem podmínek.“

    Pardon, ale tudy cesta nevede. „Parkování v cyklopruhu je prasácký exces, ale je to produktem podmínek, že tam někdo nezařídil dost parkovacích míst.“ „Jízda devadesátkou na Spořické mezi Čimicemi a Dolními Chabry je prasácký exces, ale je to produktem podmínek, že tam nikdo nedal retardéry.“ „Nedání přednosti zprava na křižovatce Osadní a Poupětovy je prasácký exces, ale je to produktem podmínek, že Osadní vypadá jako hlavní.“ „Jízda Nad Kazankou v protisměru jednosměrky je prasácký exces, ale je to produktem podmínek, že Trojská byla ucpaná.“ „Předjíždění na plné čáře je prasácký exces, ale je to produktem podmínek, že se nikde jinde předjet nedalo.“ Mám pokračovat?

    Podle mého názoru je jediné video relativně v pořádku – ten cyklista jedoucí do kopce byl v křižovatce včas a prostě nemohl stihnout projet, natáčející auto nemuselo „náhle změnit rychlost nebo směr jízdy“ – ale žádné další z videí v článku nedá obhajovat a je ostuda, když hned první komentář v diskusi (navíc od VF a ne jentak nějakého nikdoše jako bych byl já) začíná slovy „za to mohou podmínky“. Bůh ví, že každý někdy zaprasí, ale slušný člověk se za to aspoň trochu stydí, zatímco křupan vidí chybu někde jinde a sebe považuje za oběť podmínek.

  11. Myslím že stačilo to první video :), to je koncentrát sebestředného prasáctví a škůdství městské cyklistice, během pár set metrů k vidění snad všechny přestupky co jsou na kole možné udělat včetně rozhánění chodců na chodnících jízdy v protisměru ( připojující se účastníci vůbec nemusí čekat) blokování MHD… prostě pirát silnic – machocycling jako prase který cíleně škodí městské cyklistice-

    u dvojky bych nebyl tak přísný , to je zrovna místo kde průměrný řidič pozná, že ten co jede do kopce má problém a většinově cyklistu pustí, neznamená, že když má někdo přednost tak nemusí při jízdě myslet :)

    Trojka nevím co si mám myslet, cyklista celkem nic neudělal až na to, že by měl kolonu v tomhle místě podjíždět až zprava, ale od okamžiku kdy položením kola omezil ostatní účastníky provozu jsem na straně řidiče , to že jsou někteří lidi vysloveně nabitý adrenalinem mě neustále udivuje a věřím, že slabší povaha za volantem by mu taky z kola mohla udělat duralový koláček a přiznám se, že udělat něco takového mě, když by mě jedoucího na kole nějak nepředpisově předjížděl a já ho upozornil že se to nedělá ( což jako cyklista občas dělám) a takhle by mě omezil/ případně by mi takhle ostentativně machisticky vyhrožoval , tak by riskoval, že mu ten výplet prošlápnu, tohle se prostě nedělá a nedělá se to zejména na silnici plné účastníků provozu, takže tomu dávám 30 procent řidič a 70 procent eskalace cyklista….

    u4ky bych auto odjíždějící z porodnice nebral jako mustr :) tam by se každý účastník provozu měl chovat obezřetně a dal bych tam ceduli pozor tatínci :) atd …

    Ps škoda že se sem nedala nějaká videa pražského cyklisty typu jedu po obrubníku střihnu to kolem průjezdu za vyjíždějícím autem metrovou mezerou a potkám tam dítě na chodníku, hurá ono se jen leklo nebo lidem na přechodu přes nohy jen abych objel auta která ty lidi na přechodu pouští , nebo odbočování při kterém je jasně vidět, že ruka neopustila řidítka atd…. to jsou podle mě jasná videa v tom, že na videu je mrak přestupků natáčejícího a ostentativně zviditelné přestupky ostatních účastníků, typická antireklama :)

  12. Petr: „často“ se netýkalo těch konkrétních videjí, bylo to míněno obecně. A ano, charakter infrastruktury často k problémové jízdě svádí, za tím si stojím. Copak to ale omlouvám? Snažím se poukázat na to, že bez slušné infrastruktury budou mít potíže jezdit slušně i potenciálně slušní cyklisti.

    No a jistěže i prasení motoristů, co jste vyjmenoval, je produktem podmínek. Je to produktem toho, že náš návrh dopravních řešení v uliční síti neviděl zásady udržitelné bezpečnosti ani z rychlíku a věci typu zkracování si Trojskou proti nikdo nestíhá.

  13. Uf, jsem se bál, že na tom prvním videu budu já, protože podobným způsobem jsem už v Jindřišské tramvaj pouštěl, ale s tím rozdílem, že když proti mě vyjede tramvaj v protisměru, tak prostě zastavím a nechám projet obě. Ale jinak mi to přijde jako win-win řešení pro tramvaj i pro mě.

  14. Zuzka: „To by me teda fakt zajimalo, kde si v pripade te magistraly predstavoval ridic, ze jako cyklista pojede.“ — je to v popisku toho videa, představoval si, že překříží pruh, skočí obrubník na chodníkostezku, a za 100 metrů totéž tam a zpátky znovu, protože video je z doby, kdy byl na ostrově rozestavěný kolektor a stezka byla přerušena. Ale to toho řidiče přece nezajímá, protože na chodníku MÁ PŘECE CYKLOSTEZKU ZA STO MILIONŮ a má ji používat a silnice je pro auta. (tady opět vidíte, jak je povinnost použít cyklostezku bez jakéhokoli vymezení zhoubná)

    (abych pravdu řekl, osobně jsem tam ten obrubník skákal – především kvůli povrchu – čímž ale zase zbrzdíš auta za sebou)

    MM: Záleží. Například jednou jsem si šel na Florenci popovídat se zvonícím a gestikulujícím tramvajákem a ukázalo se, že přehlédl značku (což mi teda přišlo na pováženou).

    Tonda: Bohužel není, ve vyhlášce (294/2015) je bohužel ta povinnost i u stezky pro chodce a cyklisty. Možná by se dalo argumentovat tím, že ta stezka tady vede na staveniště, a tedy není „v daném směru“. Ale vysvětlujte to někomu JÁ MÁM PRÁVO JET.

    VencaM: „Jet na most, kdy jsou kostky a nedá se na ten chodník najet, mě nikdy nenapadlo. Dřív a ani teď po úpravách křižovatky.“ — a jak jinak se tam před tím mělo jezdit?

  15. Jenda myslíš tento text

    Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky

    V popisu značky C 9a?

    Koukal sem na panoramu a ta značka tam ve směru jízdy jako na tom videu nikde není viditelná. Tím by se dalo argumentovat pokud by tam bylo něco jako tady https://mapy.cz/zakladni?x=14.4485247&y=50.0455520&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=56132982&yaw=5.554&fov=1.571&pitch=0.051 ale nic takového tam nikde není.

  16. Vratislav Filler, už kdysi jsem psal nejenom sem, nebo na nakolo.cz , ale i v rámci dotazníku “ Do práce na kole“ kde byla otázka “ jaké opatření by prospělo cyklistice“, že základním problémem je stav silnic vůbec a krajnic zvláště.

    Osobně si myslím, že kvalitní silnice s kvalitní a pravidelně čištěnou krajnicí bez překážek v podobě vyjetých kolejí, děr, propadlých/vystouplých kanálů, prasklin, nečekaných nerovností a louží by zvýšili průjezdnost pro cyklisty , jinými slovy klidně věřím, že jen toto by zvedlo procento podílu lidí pravidelněji jezdících do práce/po městě na kole na dvojnásobek současného stavu :)

    Prostě když bych nemusel celou dobu “ držet oko “ na povrchu po kterém jedu, tak bych měl na cestě mnohem větší pohodu.

    To že špatné silnice stresují i ostatní účastníky je taky prokazatelné a bezesporu to přispívá k celkové nepohodě na silnicích.

    Mimochodem co je to udržitelná bezpečnost ?

    To je pojem se kterým se setkávám prakticky jen zde a většinou formou “ že se to řekne“ ale nějak v tom nemůžu najít nic přesného, je to proznačkování, zasloupkování, probarvičkování, prosemaforování a následný pláč že semafor cyklisty nebere, jsou to další striktní regulace a zamoření veřejného prostoru omezeními, zábradlím, zpomalovacími terény a nebo spíš jen taková floskule bez přesného významu ve smyslu zprofanovaného logického nesmyslu udržitelného rozvoje ? Nebo je to jinak ?

  17. Tonda: Jo, myslím tento, a máš pravdu, že ta značka na videu ani na streetview ze silnice vidět není.

  18. @Vratislav Filler 07.03.2019 – 09:34 Bueeee, zle okoli me donutilo, koukejte mi to zlepsit…
    Jako fakt ?

  19. Vodičkovou jezdím docela často, je to tam natěsno, ale uhýbat tramvaji do protisměru by mne fakt nenapadlo. Nemyslím si, že to je win-win. Spíš bych se na to koukal očima ostatních, které musí nutně znejistit,co ten cyklista provede a musí se přizpůsobovat, vic, než je spravedlivé. Zdá se mi to podobné, jako když se tam otáčejí dodávky a osobáky. Někdo si počká, jiný to bere stylem, teď jsem se rozhodl, tak jedu a počkejte vy. Tramvaji se tam dá docela dobře uhnout vpravo, akorát ne v plné jízdě, ale to se na křížení kolejí stejně nedá doporučit.

  20. To druhý video je z mýho auta. Měl štěstí že mám vysokýho offroada kterej je zvedlej a je z něj vidět. Kdyby tam jel mladej kluk ve sporťáku, tak milej ciklista (kterej mi tam vjel- žádný že byl v křižovatce- ona ta širokoúhlá kamera trochu zkresluje) příjde o nohu. A jak ten macho položil to kolo na magistrále před auto, tak to se stalo jednou kamarádovi. Ale na zadní sedacče měl dítě, ciklista mu začal bouchat do skla, dítě začlo brečet, tak zapnul 4×4 a kolo nekolo, prostě odjel. :)) Prej za nim ještě chvíli utikal a křičel že to kolo stálo 100K. Nedohonil ho.. Strašit děti se nevyplácí.

  21. -> Jenda
    Jak jinak jsem tam jezdil? Dukelských hrdinů – cyklopřechod – nábř. kap. Jaroše. Z Buben na most tudy ne. Jezdím to příležitostně z Letné a ze Stromovky, takže to pro mě není komplikace jet jinudy.
    V.

  22. Újezďák, a-b-c. Jo, pražská VHD je fenomenální. Taky do ní jde ročně na provozní dotaci víc než patnáct miliard. V tom žebříčku se Praha vyšvihla tak vysoko hlavně proto, že je tu veřejná doprava extrémně levná. Jenže všeho do času, je to na úkor investic.

  23. Vratislav, no na druhou stranu cestující neokrádá přímo jako v Dánsku, 6000 cestujících ročně si v Kodani stěžuje každý rok, že je systém strhávání plateb okradl na jízdném :) roce 2016 jsem našel, že v Kodani museli do dorovnání hospodářského výsledku do 0 dodat do tamního dopravního podniku 2,4 miliardy dánských korun, což mi dává něco jako 8 miliard korun. Nepředpokládám, že zhruba v polovičním městě přepraví víc lidí než u nás, najmě když tam mají menší modal share… :) takže ty dotace budou srovnatelné…

  24. Lískoš: No, to bych se tím kamarádem moc nechlubil, pokud se shodneme, že to ten cyklista možná trochu moc eskalovat, tak přejet někomu kolo je už úplně mimo, brečící dítě nebrečící dítě – a taky je otázka, co kamarád předtím udělal, že měl cyklista tuhle potřebu, aby nakonec máslo na hlavě neměl on. Každopádně z vyprávění o něm cítím potřebu bý ještě větší macho než ten cyklista.

  25. Tak udržitelná bezpečnost, články zajímavé ale vlastně trochu o něčem úplně jiném, respektive ten pojem se k tomu co v nich je vlastně vůbec nehodí.

    My totiž bezpečnost nepotřebujeme udržet ale podstatně zvýšit :D

    Je vidět, že někdo si vzal modní slovo udržitelný rozvoj ( což je také významově ptákovina na ento která má propagandisticky sloužit k tomu, že je potřeba rozvoj zastavit ale nechce aby to bylo vidět ) a narouboval ho do cyklistiky:D
    Prostě vydržitelná propaganda

  26. Újezďák: Chtělo by to to hledat poměr, co jde z jízdného a co jde z veřejného rozpočtu. V Praze jde z jízdného kolem 20% příjmů.

    Se mi líbí, jak u udržitelné bezpečnosti nejdeš po obsahu, ale vytkneš tomu název, který bude mít asi v NL jiné konotace než v ČR, kde je udržitelnost pro dost lidí hadr na bejka, a tím to celé odsoudíš jako propagandu. Elegantní způsob, jak se vyhnout komentáři k obsahu.

    Jinak ta udržitelnost je myšlena tak, že se nemají zatěžovat příští generace tím, že „zdědí“ nebezpečný dopravní systém, což mi přijde jako správný přístup k věci.

    „Since the launch of the Sustainable Safety vision in the early 1990s (Koornstra et al., 1992), the road safety approach in the Netherlands has shifted from a reactive approach to a general proactive and integral approach to the elements of the traffic system. The idea behind Sustainable Safety was that we have to make our traffic system – with its large speed and mass differences and with its (physically) vulnerable and fallible users – inherently safe. We came to realize that, if we did not want to burden our children with such a dangerous traffic system,
    something structural had to happen, and a system quantum leap had to be made. At that time, the term ‘sustainable’ was hosen
    in order to make a link with ideas oncerning a sustainable society and sustainable development.“

    ( https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/rapport/dmdv/advancing_sustainable_safety.pdf , s. 10)

  27. újezďák: Ovšemže ty články nejsou o něčem jiném. Jedním z principů udržitelné bezpečnosti je, že dopravní prostředí má uživatele vést k bezpečnému dopravnímu chování.

  28. Vratislav add zahraniční konotace , mě ohromně potěšilo když se Pražská Critical mass změnila na Velkou Pražskou Cyklojízdu, protože ten zahraniční význam byl v Česku neskutečně hloupý a iritující, v podstatě to znamenalo, že se dělá něco vedoucího k pořádnému výbuchu:)

    Ohledně poměru příjmů je na to Kodaň v podstatě stejně :) Jediná výhoda Kodaně je v tom, že tamní “ dopravní podnik“ je vlastněn i státem a mají v něm mizivý podíl dvě soukromé společnosti , jinými slovy dopravu v hlavním městě tam rovnou dotuje i stát, což tuším v pražském případku není.

    Ohledně dopravního prostředív tom, že by mělo vést k bezpečnému chování účastníků, nejsme v rozporu( tam ale patří i kvalita povrchů), možná mi jen vadí to, že v Českém provedení se jedná o totální směs alibismu a zamoření prostředí překážkami a dalšími a dalšími “ informacemi“, jinými slovy pro mě je zcela “ udržitelná“ představa, že se sundají skoro všechny značky, odstraní patníky,zpomalovací a trestací prahy, sloupky semafory , přestanou se natírat hektary ploch barvou atd… všude kde se tak udělalo se počet nehod snížil.

    Veškeré dopravní značení bude, tak kde to půjde udělat, jen na kraji “ veřejného/dopravního prostoru a dál se to nechá na účastnících “ Zóny něčeho“

    Prostě musíme „udržitelně udržet“ dopravní regulovčíky v mezích normálu, aby nám nevznikly značkami zamořené,dodatkovými tabulemi doražené Zóny jako je Karlín…

  29. újezďák: Ty máš nějaká čísla, kolik % výdajů na VHD se v Kodani vybere na jízdném?

    Ohledně dopravního prostředí je to v ČR jinak. Retardéry a spol. se tu dělají blbě, rozuměj nedostatečně. Principy v NL jsou docela jiné, vedlejší ulice tam vypadají jinak než hlavní, a i díky tomu se tam řidiči jinak chovají, that’s the point. U nás se nějaká ulice papírově zklidní, ale provést dopravní opatření, které znemožní, aby si tamtudy nezkracovaly cestu stovky řidičů denně by bylo „omezováním“ autodopravy, takže se to neudělá z politických důvodů.

    Jo a v Karlíně nedávno odstranili část značek, jmenovitě piktogramy cyklistů v protisměru. Od té doby se tam řidiči chovají k cyklistům podstatně hůř. Ano, značek je příliš mnoho. Ale je to tím, že se značkami dohánějí zastaralé uliční profily, do kterých nejsou prachy ani vůle sáhnout.

  30. Ad ten cyklista na magistrále. Už jsem tamtudy delší čas nejela, ale nevede tam v těch místech cyklostezka po chodníku?

  31. 2Liskos: Co to je za argument, ze jet tam ve sportaku, tak ho prejede? To kdybyste do krizovatky nevidel, tak tam vjedete, protoze mate prednost zprava? A nezlobte se na mne, ale podle videa uz kolo bylo v krizovatce. Kdybyste jel doleva a cyklista vam zastavil, tak vas zablokuje.

  32. Lenka: Ano, vede, už jsme to psali já a Tonda výše. Má některé problémy, například ta značka není z toho směru ze kterého na videu cyklista jede vidět, nemá nájezd takže je potřeba zastavit a překonat obrubník, a v době pořízení videa byla po sto metrech přerušena stavbou kolektoru, takže je potřeba hned zase sjet do silnice a najet na ni znovu.

  33. Jirka K- asi jste nepochopil jak jsem to psal. Pokud by cyklista před křižovatkou přibrzdil a rozhlédl se, tak by mě viděl a dal by mi přednost. Z videa je jasně patrné že ani neotocil hlavu. A jak vidíte já jsem zastavil a nechal ho projet (v křižovatce opravdu nebyl, ta kamera má záběr 145 stupňů a blikal jsem do prava, nevím proč bych v takovém případě jel do leva). Podle vaší teorie že nikdo do křižovatky nevjede když tam nevidí ač má přednost, by nebyly žádné bouračky ;)

  34. Tomáš- ukazoval mi video- zatroubil na něj když mu “frajersky” skočil z obrubníku před auto a cyklista to nerozdejchal… Jo kamarád je trochu magor ;)

  35. pozn. ten cyklista na druhém videu prakticky dokončil odbočení v okamžiku, kdy je auto ještě před křižovatkou – pokud by byly nakreslené hranice a stopčáry bylo by to samozřejmě jasnější.. řidič auta musel pochopitelně dávat přednost zprava, těžko tam mohl vidět, pokud si něco chtěl dokazovat na cyklistovi.. a neslyším blinkr..je slyšet ledacos ale blinkr nikoli..

    Jinak úmyslné poškození cizí věci (přejetí kola) je samozřejmě trestný čin.

  36. josuk … pokud má kamera popsaný úhel záběru, tak nelze absolutně určit, zda cyklista byl již v křižovatce či nikoli. Navíc podle mého soudu tam jede fakt jak magor, prostě si jede to svý a vůbec nereaguje na cokoli. Buď do křižovatky viděl, a pak bych očekával, že s ohledem na to, že on má dávat přijíždějícímu autu přednost zprava, na to nějak zareaguje … ideálně zpomalí či, pokud se na to cítí, zrychlí, zastavovat není potřeba … nebo do křižovatky neviděl, a pak z důvodu zmíněné přednosti zprava měl opět zpomalit tak, aby mohl zareagovat na případné přijíždějící auto, kterému by byl povinen dát přednost.

    Jinak mi ta situace s ohledem na to místo (poklidná vilová čtvrť)nepřijde nějak jooo o hubu, ale z mého pohledu ten cyklista má prostě všechno a všechny na háku a kdyby na to jednou škaredě dojel, tak bych se vůbec nedivil.

    Jinak z vlastní zkušenosti musím konstatovat, že zejména na Ořechovce cyklisté dávání přednosti zprava vůbec neřeší.

  37. Na Ořechovce ovšem ani automobilisté přednost zprava dvakrát neřeší. Stejně jako je jim úplně šumák, že je tam všude třicítka. A to dokonce i tehdy, když dřou podvozkem o vyvýšený přechod.

  38. Fascinující, jak tam všichni vidíme něco jiného. Mně třeba přijde, že jede dost pomalu, tak čas reagovat má a auto mohl interpretovat klidně tak, že byl v té křižovatce dřív, tak už má přednost – právě proto, že jede pomalu, když do ní vjížděl, tak tam to auto ještě nebylo. Navíc auto tam, zdá se, stejně má de facto stopku, protože tam z něj vidět není, tak by bývalo zastavilo tak jako tak.

  39. Josuk, MM:
    Je to tohle místo:
    https://dopice.sk/mHf
    Cyklista byl „dávno“ v křižovatce, když ho Lískošova kamera zaznamenala, měl tedy přednost. Mohl se jí vzdát, stejně tam jede do kopce pomalu. Přednost měl dát Lískoš. Ale i kdyby ji měl, když vidí cyklistu pomalu se plazícího do kopce, mohl počkat a pak šlápnout na plyn.
    Lískáč možná nejezdí dlouho, nebo málokdo ocení jak má velkého…….offroada:), ale prezentovat takovou banalitu, kterých člověk denně zažije několik. Jestli všechny stříhá a rozesílá po internetu, nedělá nic jiného :)

  40. Kolorád- nevím jestli jezdím dlouho, ale 20 let. Nepotrebuju aby nekdo ocenoval jak mam velkeho offroada, psal jsem to proto, ze mam hlavu dva metry nad silnici, coz je oproti osobaku rozdil zhruba 1,5 metru.. Kdybych napsal ze mam dodavku, to by vas nepohorsovalo? Dulezita je prece podstata veci- sedim vysoko- lepe vidim.. Jezdim tam skoro denne, a opravdu tam nemusim zastavovat, je tam vidět doleva krásně.. A ten borec na kole nemel ani potuchy ze je v krizovatce kde ma davat prednost- ani se nerozhlid- to je podle vas normalni? Stacilo by treba mavnout jako “sorry jedu z poslednich sil” nebo cokoliv a ne se tam plazit jak slepej hluchej a cekat ze se kvuli nemu zastavi doprava… Proste nekteri cyklisti si myslej ze pro ne predpisy neplati a ze muzou vsechno.. Co ja vim, treba ani nema autoskolu a nikdo mu nerekl co je to prednost z prava.. Jo a blinkr jsem daval.

  41. Lískoš: sorry jako, dát přednost je něco jiného než neomezit.

  42. Lískoš: Oceňuju, že tady s náma slušně diskutujete. Díky.

  43. Klidně lze říci, že to není ideální styl jízdy.

    Potíž je v tom, že je to tu vypíchnuté, jako kdyby to bylo bůhví co, přitom s podobnými situacemi se člověk setká každý den, možná i několikrát, ze strany automobilistů. Řada z nich nedá přednost zprava vůbec, anebo když už to vypadá, že cyklistu přejedou (anebo vrazí do auta, které má přednost, přirozeně).

    Už vůbec nemluvím o tom, jak se chovají např. tehdy, když člověk jede proti nim v ulici, kde po své straně nemá překážku, kdežto na straně automobilistů je řada zaparkovaných aut. To se teprve pozná procento ohleduplných řidičů – a není zas tak vysoké.

    Ano, cyklisti by měli jezdit podle pravidel. K tomu se hlásím.

    Ale přece jen, když vidí, jak prasí tisíckrát nebezpečnější auta, moc je to asi nemotivuje.

    Když už mluvím o těch každodenních postřezích, stalo se zcela běžným otáčet se v křižovatce, v křižovatce si psát na telefonu či volat, neukazovat směr (možná polovina, možná třetina?) divím se, že těch bouraček není víc.

    Takže se tu hádat o jeden sporný případ je trochu absurdní.

  44. Nejprve připomenutí co znamená dát přednost v jízdě a kde je hranice křižovatky

    q) dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy

    x) hranice křižovatky je místo vyznačené vodorovnou dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ nebo „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“; kde taková dopravní značka není, tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky

    Vzhledem k tomu, že kvalita videa je fakt mizerná a že díky horizontu není zezačátku vidět spodní část cyklisty, se hůř posuzuje kde přesně ten cyklista je. Nicméně na té fotomapě na odkazu na mapy.cz začíná hranice křižovatky ze směru cyklisty v úrovni červeného auta a pokud si porovnám záběry z videa a z panoramy na mapy.cz a letecké fotky, tak mi prostě přijde, že tam byl dřív a prudce měnit rychlost nebo směr si nemusel.

    Přednost není o tom, že má být umožněno vozidlu s předností jet jako by tam nikdo nebyl, ale aby v potenciálně kolizních situacích, tedy když by vjely dvě vozidla do křižovatky současně, bylo jasno kdo jede první.

    Takže situace je minimálně sporná, ale jakmile je tam cyklista, tak se z toho dělá aféra.

  45. Kolorád: díky za to místo, hledal jsem to podle vil v Braníku, Podolí, ale tady to neznám. ;-) Takže Nad Rokoskou je prakticky rovná a cyklista prakticky neodbočoval. O tom zda mohl – nemohl dát přednost zprava může být spor.. prakticky by se provoz i v Praze zastavil, pokud by dávala ta přednost až tak ortodoxně a řidiči se jako lidé občas normláně a bez zbytečných emocí nepustili. ;-)
    Oceňuju, že se cyklista choval předvídatelně. Náhlá změna chování je mnohem nebezpečnější. A řidič nebyl ničím překvapen, naopak měl dost času. Takže si zatroubil a popovídal.. no. (auto odbočovalo prakticky o 180 stupňů, a muselo dávat přednost vozidlům zprava i kdyby tam jela v protisměru nebo jinak porušovala pravidla . a to se stejně bez přibrzdění nebo zastavení nedalo!!)

  46. Mimochodem, k tomu, že ten cyklista nezvedl hlavu: podle mě to auto musel slyšet, taky ho možná viděl periferním viděním, ale jelikož už byl v křižovatce, nepovažoval nutné tím směrem otáčet hlavu.

  47. Jsem tím agresivním cyklistou na magistrále. Uznávám, ze občas na troubeni reaguju sprškou sprostých slov, ale na moji obranu tady nešlo o troubeni. Problémem bylo, ze bez blinkru hodil myšku zleva doprava zrovna když jsem ho podjizdel. Buď hodně nedával pozor a nebo me chtel úmyslně vystrasit a shodit. Kvůli obyčejnému zatroubeni bych z kola neslezal.

  48. Narazil sem na pěkné video jak se jezdí v Mexiko City (a na kanále toho kdo to natočil jse spousta dalších z jiných míst světa.
    https://youtu.be/qoMyjP5CJCY
    Co mě na tom zaujalo je, že ačkoliv ta holka jede jako prase, řidiči nemají potřebu nějak školit a vychovávat, to je nemoc českého provozu.

  49. K té Jindřišské a Vodičkově:
    Jak řešíte, když jedete za tramvají a dojíždí vás další tramvaj a hrozí, že zůstanete „v pasti“ mezi dvěma tramvajemi? Mě to párkrát hrozilo v zastávce Václavské náměstí, radši jsem vždycky sesedl z kola a ustoupil na chodník, ale u Lucerny jsou obrovské davy lidí …

  50. Pokud je to v zastávce, tak prostě stojím za tramvají pak, při jejím odjezdu, si za zastávkou uhnu a nedělám to sám , docela často to přes zimu, kdy jezdím vlakem, vidím na Masarykově nádraží jak cyklisté a dokonce o koloběžkáři čekají v kolejišti ( to nejsou ti na elektro, ale ti na skutečných koloběžkách) , ta chvíle čekání nikoho nezabije…

  51. Jíří Kadlec, újezďák: No, past je past, ale čekám tam, kde jsem. To už spíš uhnu ještě před zastávkou. Díky tomu je to zdržení málokdy víc než nějakých deset vteřin, a pak už to zpravidla vychází, že v další zastávce se už vzájemně nezdržujeme. Taky někdy bývá další zastávka na jednu soupravu, nebo tramvaj uhne. Ttrojky mívaly spřáhla, že se tam cyklista vešel, bohužel už nejezdí.

  52. tak taky taky se snažím dokud to jde uhnout

    No ale spřáhel jsem se bál víc :) pořád jsem měl dojem, že na ně tramvajáci zas tak nemyslí a bral jsem to jako takový kloun kterým mě nabere, navíc i na dvě spřáhla je ta mezera spíš pro dětské kolo :)

    Neviděl jsem přes zimu Masaryčce jediného tramvajáka, který by , za tramvají stojícího, cyklistu nějak ohrozil tím, že nemá spřáhlo a nevěřím, že by nějaký tramvaják byl tak omezený, že by tam tu mezeru pro kolo nenechal jen kvůli tomu, že už se jezdí bez spřáhel :)

    A zaplať bůh že těhle tramvají, sice krásných, ale s vysokými schody, ubývá , třeba vyvléct nahoru kočár byl výkon a pro starší lidi to bylo vůbec peklo se dostat dovnitř nebo ven…

  53. Také prostě stojím mezi tramvajemi. Psychologicky to není zrovna nejpříjemnější, ale vlastně o nic nejde.

  54. Vodičkovou jezdím běžně a vždy postojím mezi tramvajemi. Nikdy s tím nebyl problém.

    Většinou se při čekání v zastávce snažím nechat za tramvají přede mnou průchod pro pěší, ale když mě nějaká tramvaj dojede, tak se vmáčknu za tu před sebou, aby se i ta vzadu vešla do zastávky.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru