Výběr z březnové cyklokomise

Březnové jednání cyklokomise mělo na pořadu dne jen několik témat, která stojí za zmínku. Už po prvním měsíci se prokázalo, že spoustu věcí řeší užší spolupráce předsedy komise s radním Adamem Scheinherrem (Praha sobě) a jeho asistentem Markem Bělorem, který se cyklistickými projekty zabýval již zhruba od roku 2016 jako člen komise a externista na TSK (Technická správa komunikací). Vznikl tak jakýsi tým „specialistů na obtížné záležitosti,“ a na jednání komise se tak dostanou jen věci vyžadující širší diskusi nebo podpůrné usnesení. Poreferuji tedy jen stručně.

TSK bude stavět a značit

Dle informací TSK běží příprava řady akcí, které budou tento rok k realizaci, rozjela se i řada dříve opomíjených akcí na stanovení dopravního značení a proznačení, kde v minulosti příprava dost drhla. Jakkoliv proznačování cyklotras bez větších úprav dopravního režimu může vypadat jako neefektivní, má určitě smysl. Ukotvení těchto tras v terénu znamená alespoň základní „viditelnost sítě“, když už je někde žlutá cedule, tak to znamená, že to asi na kole nebude zcela nedosažitelné. A možná ještě větší význam má potvrzení cyklotras pro mapy a vyhledávací aplikace: virtuální obraz doporučení jízdy po značené trase se přetváří v její reálné větší používání. A do třetice, zůstanou-li problémová místa na vyznačené cyklotrase, může to časem podpořit snahu o jejich řešení, nedaří-li se problémy řešit při vyznačení trasy od stolu.

Z konkrétních míst přišlo na přetřes křížení trasy A2 a Ohrobeckého potoka na jihu u Vraného, je tam takový krásný hrubý kamenný brod, ideální na to rozbít si v něm na inlajnech obličej. Jednání se správcem vodního toku se vedla o tom, jestli propustek (nechtějí) nebo lávku (také moc nechtějí). Situaci možná vyřeší náhrada kamenů v brodu betonem, koneckonců Ohrobecký potok není Rokytka.

Krejcárek – Balabenka jinudy

Byli jsme informováni o jednání na SŽDC, ze kterého vyplynula neprosaditelnost cyklostezky Krejcárek-Balabenka v koridoru mezi železniční tratí na Hlavní nádraží a depem. SŽDC tam plánuje zřídit napojení depa a ve volném prostoru odstavy pro příměstské jednotky, takže původní plán na elegantní trasu s jediným mostkem definitivně padá. Bude se hledat způsob, jak to vést severněji, znamená to ale víc sklonů, víc mostů, a méně komfortu.

Nemohu si v této věci nepostěžovat, že kdyby město do cyklodopravy šlapalo aktivněji v letech 2010 – 2013, tak to mohlo být dávno připravené a postavené, hned v návaznosti na cyklostezku Vítkovským tunelem. Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Tento příklad je také dalším důvodem, proč mít zásadní cyklistické koridory v územním plánu jako veřejně prospěšné stavby, i když si o tom autoři metropolitního plánu (Roman Koucký) myslí, co chtějí.

Železniční most dobyt

A že si Roman Koucký o cyklistech nemyslí nic, nebo přinejmenším nic dobrého, ukázal také další bod jednání, kdy jsme byli seznámeni s projektem IPRu na přestavbu Železničního mostu. Riziko, že stávající most nebude možné opravit, vyřešil IPR „inhouse“ návrhem právě od Romana Kouckého (článek zde), který stojí už za mostem Trojským a také za Mariánským mostem v Ústí nad Labem.

Fotografie: Institut plánování a rozvoje.

Jestli se ptáte, co mají obě realizace společného s návrhem mostu na Výtoni, tak je to bohužel právě slabě vyřešený pěší-cyklistický prostor. Nový železniční most v tom exceluje hned dvěma způsoby. Za prvé, bezmotorová lávka bude na mostě uprostřed mezi kolejemi. A za druhé, na výtoňské straně bude lávka ukončena schody a výtahem.

Cyklokomise proto zformulovala usnesení, podle kterého řešení nezohledňuje potřeby cyklistické dopravy, a doporučuje projekt upravit tak, aby odpovídal výhledovému zřízení nadřazené cyklotrasy A3 směrem k vršovické drážní promenádě.

Vinohradská tečka

Tečkou, na kterém přístup IPR opět nesl trpkou pachuť, pak bylo projednání křižovatky Vinohradská – Legerova. Projekt této křižovatky potřebuje úpravy, které by dovolily při stoupání Vinohradskou projet bezpečně, to znamená zejména nemít zelenou stejně dlouho jako auta. K tomu ale potřebujete před křižovatkou zvláštní signalizaci, a tedy cyklopruh vyhrazený a nikoliv ochranný, což se ovšem při stavbě Muzejní oázy nerealizovalo. „Naštěstí“ byl vloni realizovaný projekt v kontaktu s Legerovou připraven špatně, a tak se tam kvůli tramvajovému trianglu stejně bude muset kopnout. Vloni se kvůli tomu udělala velká schůzka (IPR, odbor dopravy, RFD), kde se dohodl koncept zadání pro projektanta.

Jenže na IPRu z té schůzky nějak opomněli udělat zápis a v přípravě zadání pokračovali, jako kdyby k žádnému jednání nedošlo. Nezbývá mi, než si postesknout slovy klasika: Kdyby nebylo IPRu (v jeho současné roli rádoby „garanta“ kvalitního řešení), šla by v Praze spousta věcí líp. Přinejmenším by šla líp domluvit integrace bezpečných cykloopatření do různých projektů.

Příště

A tímto postesknutím dneska skončím. Věřte ale, že k oběma kauzám (železniční most i Vinohradská) se budu ještě ve svých komentářích nejednou vracet.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře

  1. Co se týká železničního mostu, tak URBIA nezávisle na IPRu vytvoří komfortní stezku podél trati z Výtoně až na Radlickou ve stopě železniční trati. Tudíž dříve uvažovaná Promenádní zóna Smíchov dostáva konkrétnější reálnou podobu.

  2. Foto č. 3 je velmi nebezpečné – IPR chce vytvořit pěší zónu z celé té části od křižovatky, jak je Tesko expres až k MK Rašínovo nábř. – pouze s tram.koridorem.
    Můžeme to nějak zastavit prosím? :-)

  3. Jo a pokud vím správně komise si odhlasovala taky dalšího člena „hosta“ .-)

  4. Nebezpečné ?

    ¨Pokud si pamatuji , tak “ pěšozonizace“ nábřeží a zachování tramvaj je kýžený cíl Auto*matu a dalších radostně městských aktivistů.

    Když si vzpomenu jak někdy cca před 5 roky pan Massare seděl na židli uprostřed vozovky a spokojeně se culíce “ zažíval město jinak“ a nábřeží žilo a tramvaje zvonily a zvonily aby jezdily alespoň krokem :)
    Nu pan Jakub Stránský každého komu se jen trochu nelíbilo rovnou označoval za “ krajního pravičáka“.

    Inu máme co jsme chtěli a vy jste krajní pravičák tedy :D:D

  5. Proč je foto č.3 „velmi nebezpečné“? Protože by tam naprosto neslyšná tramvaj mohla jezdit devadesátkou a ohrožovat chodce? Tramvaj přeci není rychlodráha.

    Újezďák: Pokud přehlédnu poněkud napřiměřený tón, tak musím upozornit, že „culíce“ je tvar množného čísla přechodníku.

  6. Petr , je tam smajlík, ale no tak klidně můžu říci, že tam pan Massare neseděl sám, jen si nemůžu vzpomenout na jména těch dalších lidí, které bavilo blokovat dopravu dle fota číslo 3. :D

    No a nepřiměřený tón je ironie přesně ve stylu videí pana pražského cyklisty, on určitě ví o čem je řeč, navíc je to přesná nápodoba komunikačního stylu třeba pana Jakuba Stráského ( Nábřeží žije, Auto*mat), který rád označoval názorové oponenty pěší zóny na nábřeží rovnou za krajní pravici a mluvil při tom o zápecnických Svobodných nebo středostavovské ODS.
    Při takovém pojmenovávání nositelů jiných názorů už pak moc prostoru pro rozumnou diskusi není a kolikrát je to vidět v praxi…

  7. Svobodova jako pěší zóna s tramvají by byl reálně asi gól do vlastní branky celého Podskalí, Karlova náměstí?? –on ten provoz ze směru Vršovice Nusle na Smíchov se někudy protlačit bude muset, hlavně v té všednodenní 1-2hodinové špičce.
    Jinak doufám, že když naši prapradědové zvládli nový železniční most za dvoudenní výluku provozu, vydržel téměř 120 let, i s nárůstem zatížení, a posledních 80 let skoro bez údržby, tak naše technologie to zvládnou za výluku jednodenní a bez údržby navždy.. ;-)

  8. Josuk rychlejší než Hracholusky to asi nebude… na druhou stranu na Hracholuskách, což je v podstatě stejně starý most se až při demontáži zjistilo, že most byl v podstatně horším stavu než se čekalo a musel se před demontáží dokonce zpevňovat, ano vím , metoda asi bude jiná, ale nečekal bych výměnu šupsem-šuptam jako za císaře pána…

  9. Už je někde přehled, co se letos chystá k realizaci? (novostavby, úpravy, proznačení)

  10. @mirek – myslím že není a souhlasím, chtělo by to přehled:) nikde ani nebylo zveřejněno, kolik je na cyklodopravu na magistrátu letos vyčleněno peněz

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 5

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Jak mne srazilo auto 53

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru