Co chystají městské části: Praha 3

Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje cyklistické dopravy v začínajícím volebním období. Obdržené odpovědi budeme průběžně uveřejňovat. Za Prahu 3, na které došlo k velké obměně koalice, odpověděl místostarosta Ondřej Rut (Zelení).

Redakce (Red.): Vaše městská část připravovala v roce 2013 generel cyklistické dopravy, ale nakonec jej neschválila. Plánujete zadat nový koncepční dokument, který bude rozvoj cyklodopravy řešit? Jak bude případně vypadat?

Ondřej Rut (OR): Nový koncepční dokument aktuálně nechystáme. Z osobní zkušenosti před těmi šesti lety vím, že byl předmětem velkého politického boje, který neměl pozitivní výsledky. Rád bych se více soustředil na prosazování konkrétních jednotlivých opatření na podporu cyklodopravy. Dostatečnou oporou nám může být magistrátní cyklogenerel.

Red.: Jsou nějaká cykloopatření, která připravovala předchozí radnice a v jejichž přípravě nyní pokračujete? Zrušili nebo odložili jste některé připravované akce?

OR: Bohužel nevím o tom, že by předchozí vedení v posledních 4 letech radnice udělalo cokoli pro podporu cyklodopravy.

Red.: Odhlédneme-li od generelu, připravujete nějaká další zlepšení pro jízdu na kole na území městské části? Nové cykloobousměrky, legalizace průjezdů nebo cyklostezky? Kdy dojde na jejich realizaci?

OR: Chtěl bych prosadit obousměrný pohyb cyklistů v Lupáčově ulici, na trase A421. Právě touhle ulicí jezdí podle dat z MHMP nejvíce cyklistů dnes nelegálně v protisměru. Palčivým místem na této trase je také Chlumova ulice před vjezdem do tunelu do Karlína. Potřeba legalizace obousměrného pohybu cyklistů tady je očividná, najít konkrétní řešení ale nebude vzhledem k profilu ulice jednoduché.

Věřím, že TSK v tomto nebo příštím roce zrealizuje novou chráněnou stezku – propojení na trase A25 mezi přemostěním ulice Pod Krejcárkem a kempem na Pražačce. Městská část pro tuhle stavbu připravila projektovou dokumentaci, aktuálně probíhá stavební řízení. Poté stavbu předáme k realizaci TSK, které s ní již rozpočtově počítá. Tenhle úsek je dnes jen úzká pěšina, kterou je třeba zkapacitnit a zvýšit zde bezpečnost.

Cykloobousměrky bych rád zaváděl i na dalších místech. Je to však spojeno se zavedením zón 30, které bohužel v koalici nemají jednoznačnou podporu. Když jsme stavěli koalici, hodně jsme se o tohle přeli.

Red.: Na Praze 3 probíhá postupná rekonstrukce ulice Husitské a Koněvovy. Na Husitské, jak víme, pro cyklisty nic nevzniklo. Připravuje se alespoň nějaká kompenzace v podobě lepšího přístupu na cyklostezku Starého spojení nebo zobousměrnění přilehlých ulic?

OR: Já doufám, že se podaří aktuální snaha hlavního města doplnit na Husitskou a Koněvovu kontinuální ochranný cyklopruh ve směru stoupání z centra. Další opatření v okolí Husitské a Koněvovy budeme projednávat, nalezení politické shody nebude lehké.

Red.: V minulém volebním období byla také uzavřena cyklostezka na trase č. 1 podél ulice Kunešova. Jednáte s majiteli pozemků o opětovném umožnění průjezdu, nebo zřídíte objízdnou trasu zobousměrněním jednoho bloku ulice Na Balkáně?

OR: S vlastníky pozemků jednám. Podle jejich aktuálního vyjádření je na dobré cestě dohoda s TSK o tom, že trasa se zde proznačí a TSK na sebe vezme závazek opravy cesty a odpovědnosti za případná zranění, která zde vzniknou. Právě té odpovědnosti za zranění se majitelé obávají. Já budu napomáhat tomu, aby to klaplo. Zobousměrnění bloku ulice Na Balkáně je nouzovým řešením.

Red.: V roce 2019 se očekává nástup dalších bikesharingových společností. Jak s nimi vyjednáváte?

OR: Jednám průběžně s Homeport, Rekoly i Lime. Tento rok předpokládám velký boom bikesharingových služeb, s parkováním Lime jsou problémy už nyní. Rád bych, abychom u veřejnosti nenarazili na odpor a proto jsem do Rady městské části připravil usnesení k systému preferovaného parkování kol. Stanovili jsme sedm desítek stanovišť, kde preferujeme parkování kol a koloběžek. Tenhle systém chci postupně doplňovat a rozvíjet. Homeport tato stanoviště zakomponoval do svého systému a finančně motivuje svoje uživatele, aby parkovali právě na těchto místech. Chci pracovat s pozitivní finanční motivací uživatelů.

Red.: Stojanů pro parkování kol je v ulicích obecně nedostatek. Kde se chystáte zřídit v nejbližších letech nové stojany? Připravujete i nějaká lépe chráněná parkoviště?

OR: Cyklostojany chceme letos doplňovat právě na těch sedmi desítkách míst v systému preferovaného parkování kol, tam kde dnes ještě nejsou. Přehled těchto míst je k dispozici v mapě na https://www.praha3.cz/samosprava/mapovy-portal.

Red.: Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?

Je třeba drobná každodenní práce. Mluvit s lidmi a vysvětlovat, že v Praze je normální jezdit na kole, stejně jako jezdit autem nebo tramvají. A že je správně vytvářet pro to infrastrukturu a bezpečné podmínky.

Red.: Děkujeme za rozhovor.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Prozatím asi nejkonstruktivnější odpovědi, rozhodně mne zaujalo to finanční motivování uživatelů sdílených kol/koloběžek pro parkování na určitých vytipovaných místech. To může fungovat.
    Každopádně by bylo fajn, kdyby se P3 změnila z anti-cyklo smýšlení na druhou stranu osy od nuly…

  2. Zatím mi připadá, že dodržování stanovišť u Homeportu příliš nefunguje, neboť přesnost gps lokátoru je 10-15 metrů. Zatím tedy pravidelně vídám stát kola na opačné straně křižovatky než je městskou částí doporučené stanoviště. Možná to problém nebude, ale ze strany Homeportu to nikdo nezmínil, že “přesná” stanoviště např. mimo vodící linie nebude možné dodržet.

  3. Na již zrekonstruované části Husitské ulice se tento týden objevují nové lavičky a cyklostojany . Záměrně nepíšu městský mobiliář, protože to nejsou ty co byly zveřejněny od IPR.

  4. Konkrétní odpovědi a zatím také jediní, co se za ně nestydí – viz Twitter účet Prahy 3, kde tento článek tweetnuli.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 6

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 1

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru