KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic

Publikováno: 15. dubna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 15. dubna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku a metra. KOLárna vzniká na základě dosavadních zkušeností s cykloboxy, respektive s jejich zjištěnými nedostatky. Boxy se zpravidla instalují jen v pár kusech a uživatelé tím pádem nemají předem jistotu, že box bude volný. Jsou-li boxy k užití zdarma, slouží nezřídka k uchování věcí, které nemají s koly nic společného. Naopak, placené boxy se při pravidelném používání prodraží.

Cykloboxy na Praze 10 se v režimu zdarma příliš neosvědčily, přešly proto na režim placený. Foto Jiří Motýl.

KOLárna má současně fungovat jako méně náročná technologie než jsou postupně se rozšiřující robotické parkovací věže, v okolí Prahy už je najdeme v Lysé nad Labem a staví se v Čelákovicích.

Nový koncept má fungovat jako kontejner na uskladnění zhruba dvacítky kol. Vstup bude možný pro registrované uživatele. Kolo si uvnitř ještě zamknete ke stojanu vlastním zámkem.

Koncept uvažuje s využitím karty na veřejnou dopravu. Zatím není jasné, zda bude užívání pro předplatitele na veřejnou dopravu zdarma nebo za malý poplatek, spíš se ale půjde cestou bez poplatku. Je otevřená i možnost, že KOLárny bude provozovat soukromá agentura (např. JCDecaux spravující v současnosti mobiliář na zastávkách), která náklady pokryje z umístěné reklamy. Velmi mnoho věcí je tak ve hvězdách. Co ale ve hvězdách není, je technologie uvnitř kolárny.

Dvoupatrové stojany a více

V KOLárně budou umístěny dvoupatrové stojany, běžně užívané v Nizozemsku či Německu. V dolním patře slouží k parkování jednoduché žlaby s opěrkou, o kterou kolo zamknete. Horní patro je zdvihnuté asi o jeden a čtvrt metru, a stojany v něm jsou sklopné. Sklopením stojanu z horní polohy natáhnete píst, který vám následně pomůže vyzdvihnout kolo vzhůru. Celá věc funguje relativně hladce.

Dvoupatrové stojany v garážích v Lipsku.

Tuto technologii měla veřejnost možnost vyzkoušet si na dubnovém veletrhu ForBikes. Představený prototyp trpěl dětskými nemocemi, některá ramena nebyla vyvážená a šla těžce. Zkusil jsem jiné rameno, a tam se povedlo bez větších potíží zdvihnout kolo i s brašnami. Napoprvé to bylo trochu neohrabané, ale na několikátý pokus jsem to už zvládl lehce. Jsem si tak celkem jistý, že se správným „švihem“ to dokážou i lidé se slabší konstitucí.

Demonstrace zdvihu naloženého jízdního kola. (Foto, včetně dalších, Markéta Fillerová)

Podmínkou je ale hladký chod ližin a pístů, kterýžto požadavek jsem proto vznesl i na dubnové cyklokomisi. Doufám tedy, že se to dostane do podmínek pro dodání hotové technologie.

Uvnitř KOLárny nebudou ovšem jen tyto stojany. Pro atypická nákladní kola či vozíky bude vyhrazen zvláštní prostor. Kromě toho bude v KOLárně k dispozici sada nářadí a dobíjecí stojan pro elektrokola, který nabídne zásuvku se čtyřmi různými konektory, pokrývajícími drtivou většinu elektrokol.

Nabíjecí stanice se předpokládá jako modul, který bude uvnitř. Kabely budou na místě, možno si ale také vozit vlastní.

Stojan s nářadím na drobné opravy (kabelky si prosím nevšímejte). V pozadí klasická „Účka“, která budou v modulu určeném pro atypická kola.

Celý systém je navržený v modulech o velikosti menšího kontejneru. Je tak možné začít s malou kapacitou šestnácti kol a postupně přidávat.

Kde a kdy to bude?

Na ForBikes byla k dispozici víceméně jen demonstrace jednotlivých technologií. Odbor Rozvoje a financování dopravy magistrátu vyzval koncem března městské části, aby se ozvaly, mají-li zájem. Předběžný zájem projevily Klánovice a Kolovraty. O KOLárně uvažují i Horní Počernice.

Bylo by vhodné, aby se ozvalo více městských částí, proto i zde vyzývám, pokud vaše městská část zájem projeví, ať se ozve magistrátnímu odboru Rozvoje a financování dopravy, pokud možno přímo Sylvě Švihelové. Osobně bych KOLárnu uvítal u řady železničních zastávek a u metra například na Opatově, kde ke stávajícím stojanům panuje jen velmi malá důvěra.

KOLárny jsou určené pro stanice veřejné dopravy, nikoliv pro úschovu kol například při školách. Jakkoliv by zde mohla fungovat technologie dost obdobná, jsou zde velmi odlišné realizační problémy. Věc zde řeší odbory školství a ne dopravy, odlišný by byl asi i systém přístupu (školní karty). V tuto chvíli se tedy projekt soustřeďuje jen na lokality B+R.

Bude-li od městských částí dostatečný zájem a půjde-li příprava hladce a svižně, tak předpokládám, že prvních realizací KOLáren v Praze se dočkáme v příští cyklistické sezóně.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 15. 4. 2019, 10:15

ttrochu mi to nedá, ale když se psaly první články o boxech ( Klánovice) tak jsem to skladování věcí jiných prorokoval :)

Tohle mi přijde jako mnohem lepší nápad, navíc leckde k tomu je už hotového prostoru dost, občas by doslova jen stačilo otevřít dveře :) ,

Pokud se člověk projde po nádražích typu Český brod, Úvaly, Běchovice, Klánovice, Vršovice, Vysočany tak jsou očividně k dispozici prázdné nebo poloprázdné budovy, které se ČD asi nedaří využít/pronajmout, ostatní tratě moc neznám

Na většině příměstských tratí jsou navíc , po předchozí protihlukové smršti, k dispozici rozsáhlé stěny, ke kterým by jen stačilo přiheftnout trojstěnnou klec a stříšku...

újezďák 15. 4. 2019, 10:21

Mimochodem nebyl by prosím nějaký odkaz na projekt KOLárna ? Kupodivu to na stránkách Prahy nemůžu najít a chci to předat / zjistit u nás na obci, jestli o tom vědí...

Vratislav Filler 15. 4. 2019, 10:47

Újezďák: Výzva šla (nebo možná teprve půjde) formou dopisu RFD na městské části. (viz oficiální zápis z komise zde: http://www.praha.eu/public/8d/e/d0/2924019_957906_Zapis_KCD_duben_bez_podpisu.pdf

újezďák 15. 4. 2019, 11:12

super, tak jsem to přeposlal na obec.
U nás v obci teď ( na naší straně Klánovického nádraží) zastřešují nové stojany hned u podchodu, ale místa je tam mrak a tak jsem do nich před chvíli šťouchl ...

Vratislav Filler 15. 4. 2019, 14:00

Újezďák: Klánovice to chtějí, nevím ale, na kterou stranu trati.

újezďák 15. 4. 2019, 14:52

Tak u nich to dává spíš smyl na jejich straně :) tím by se jejich obyvatelé vyhnuli podjíždění podchodem :)

Podle mě je škoda, že to nepřišlo přímo při stavbě nového podchodu ( starý se zaplavoval a neměl rampy) v podstatě by se to dalo udělat na obou stranách přímo jako součást stavby, jen by se udělaly delší přesahy střechy. Už jsem na obci plédoval za to, aby se domluvili i s Běchovicemi, tamní nádraží Běchovice střed by pro takovou 1/3 Újezdu dávalo docela smysl než se vracet podél trati do Klánovic...

TomášM 15. 4. 2019, 19:25

Zajímavé řešení a jsem pro. S BikeTower bych to nesrovnával oba projekty cíli na jiné uživatele, kdy část by využívala oba. Jinak se mě líbí to řešení formou kontejneru, stejné (podobné) stojany jsou u nádraží Salzburg Hbf., Graz Hbf. a třeba Villach Hbf., jelikož nejsou uzavřeny slouží jako patrová výstavka vraků, kde u kol často chybí různé části kola. Nejčastěji sedlo i se sedlovkou, někdy i řidítka. Uvidíme, kde se v první řadě KOLárny objeví, ale projektu držím palce.

Zbyněk 15. 4. 2019, 21:16

TomášM: To jste přesně trefil, proto doufám, že kolárna NEbude zadarmo, aby se z toho taky nestala "výstavka vraků", kterou od nás známe třeba před nádrážím v Hradci. Jinak v Grazu je v rámci nádražní budovy i placená kolárna určitě pro vyšší desítky kol spojená se servisem a půjčovnou vč. dětských vozíků.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat