Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník každoroční soutěže Do práce na kole. Registrace do soutěže běží právě nyní.

Letos i Do školy na kole

Výzva Do práce na kole, do které se loni zapojilo 16 300 účastníků, z toho 5 243 v Praze přinese ve svém devátém ročníku i řadu novinek. Mimo jiné i první ročník určený přímo pro školy – soutěž Do školy na kole.

Ale to není jedinou novinkou. „Rozjíždíme největší mapování skutečných tras cyklistů. Spolupracujeme s analytiky a analytičkami, kteří umí porovnávat anonymizovaná data o trasách účastníků z propojených aplikací a srovnávat je s mapovými podklady měst. Z pilotního projektu v Brně vyplynulo, že cyklisté leckdy jezdí úplně jinudy, než jak jim úředníci naplánovali. Vytipovali jsme také několik míst, kde je velký pohyb cyklistů, více nehod, přestupků a také nedostatečná infrastruktura. O těchto místech pak budeme s městy dále jednat,“ vysvětluje Honza Haruda ze spolku Auto*Mat.

Homo Cykliens

Tématem letošní soutěže je „Homo Cykliens“ – nový druh z doby šlapací. Pokud se ale tak neoznačujete, nezoufejte: „Výzva Do práce i do školy na kole je určená úplně pro každého. Ať už pro vyzyvatele Jana Kavalíra, který loni zvítězil ve výkonnostní kategorii s 5 005 km za 22 pracovních dní, nebo pro kohokoliv, kdo se chce jen každý den protáhnout při svých 5 km tam a zpátky a dvou kafíčkách cestou,“ dodává Anna Kociánová ze spolku Auto*Mat.

Tváří Do práce na kole 2019 je dánský velvyslanec v Česku, pan Ole Frijs-Madsen. Není to náhoda, protože právě Dánsko je cyklistická velmoc. Přesto i tam funguje výzva Do práce na kole s názvem Vi cykler til arbejde. „Je dobré cyklistiku udržovat v povědomí. Lidé stále potřebují inspiraci a možná i trochu toho soutěžení. Zároveň je třeba ukázat politikům, jak je kolo důležité,“ dodává Ole Frijs-Madsen. Ten si dokonce zahrál v letošním propagačním videu české výzvy.

Kdo vyhraje? Všichni!

Akce Do práce na kole není výzvou individuální, ale týmovou. Týmového ducha navíc posiluje i spousta doprovodných akcí. Členové týmů (nejčastěji ze společného pracoviště, školy) pak soutěží v kategoriích Pravidelnost a Výkonnost na kole, pěšky či poklusem. Každý účastník si své cesty může zapisovat ručně do systému Do práce na kole nebo nahrávat přes mobilní aplikace Urban Cyclers, Na kole Prahou, SuperLife nebo Strava.

Cílem však není jen vyhrát květnové klání, ale vytrvat i do dalších měsíců a také motivovat firmy a instituce, aby své zaměstnance v udržitelných formách dopravy podporovali. A i to se podle čísel daří.

Do práce na kole v Praze i po celé republice

Počet pořadatelských měst se rozrostl z loňských 31 na 44. Nově se zapojily například Strakonice, Chrudim nebo města z Polabí. Všechna účastnická města najdete na www.dopracenakole.cz. Záštitu nad výzvou v metropoli převzal pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Jízda na kole je prospěšná jak pro jednotlivce, tak pro společnost jako celek. V dnešní době rozvoje elektrokol je cyklistika dostupná stále širšímu okruhu lidí. Za město Prahu slibuji, že se budeme věnovat podpoře cyklistiky i nadále zejména zlepšováním infrastruktury a bezpečnosti,“ dodává Hřib, který rád zmiňuje jako svůj vzor rakouskou Vídeň.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Mně zaujalo tohle … https://www.cistoustopou.cz/kolo/clanek/zelene-kilometry-pro-prahu-pridate-se-k-homo-cykliens-990 … přesněji … „Jejím cílem je studenty motivovat, aby jako dopravní prostředek po městě upřednostnili kolo, koloběžku, skateboard …“.

    Brát skejt jako dopravní prostředek pro pohyb po městě, to fakt koukám … to je nějaká literární kreativita autora článku, nebo oficiální postoj Automatu, jako pořadatele DPK/DŠK???

  2. Onehdy jsem jel se skládačkou metrem na zadní plošině a sešli jsme se tam postupně s paní s koloběžkou a mladíkem s elektrifikovaným skejtem, předváděl dálkové ovládání pro akceleraci a brždění. Limitující pro tyhle prostředky, stejně jako pro skládací koloběžky jsou povrchy. Na dlažbě se s nimi moc neuplatníte, takže se tlačí mezi chodce na chodníky. Ale ohledně zařazení mezi dopravní prostředky, proč ne. Asi je potřeba to posuzovat podle účelu. Dopravní prostředek můžou být i lyže, slon nebo horkovzdušný balón.

  3. Dá se ledacos, ale něco je ok, něco je prasárna. Skejt je klasický příklad druhého. Na chodníku jej potkávám jako chodec velmi nerad, na silnici je to snad ještě horší. Tedy, na tom chodníku se z toho většinou nezblázním, ale existuje řada chodců, pro které je to velmi nekomfortní, nebo dokonce nebezpečné.

    Otázkou také je, jak by na tom byla jízda na skejtu z pohledu zákona, ale to teď hledat nebudu.

    Jinak k soutěži samotné … dokud se to týkalo jen kol (+kolobrnd), tak jsem DPK i chápal. Prostě cyklopropagačka, proč ne. Ale teď … nějak mi není jasný přínos pro modlu dnešní doby:-), tedy udržitelnou mobilitu, když pojedu z Řep devítkou, a abych „splnil“, vylezu někde na Arbesáku a dojdu na Václavák pěšky:-))). Jako že když pak ta T15 bude o metrák lehčí, tak ušetříme elektřinu, nebo co:-)??? I když je pravda, že pro vykazování masovosti je nové pojetí jistě fajn. Třeba kolegyně takhle chodí na nádraží už hodně let a není rozhodně sama. Jen na moji nabídku ji přihlásit do soutěže reagovala poměrně emotivně:-).

    Nějak si nemohu pomoci, ale až moc mi to začíná připomínat vyvěšování vlaječek v Báječná léta pod psa.

  4. Skateboard, lyže, brusle = chodec s jedinou výjimkou – smí užít stezky pro cyklisty (ale už ne vyhrazený jízdní pruh). Toť vše.

    Jestli je to dobře, nebo špatně, je jiná věc – mě nedávno „předjel“, na stezce pro chodce a cyklisty, chodec na lyžo-bruslích (já fakt nevím co to je – vypadá to, jako brusle, ale má to velká kola a je to takové delší), a to jsem jel solidních 19.4 MPH. Když pominu, že chodec „jel“ za mnou cca 2 metry, v té rychlosti, že ty lyžo-brusle nemají brzdy, chtěl bych vidět, co by dělal, kdybych byl nucen zabrzdit.

  5. @MM 18.04.2019 – 09:35

    Na jedné straně by, takové „vyvěšování vlajek“, i bylo positivní, poněvadž více kol v provozu = motoristé si zvyknou, plus, hlavně ve městech, to bude vyvíjet vyšší tlak na politiky, aby města byla k cyklistům více přívětivá. A to nejen co do cykloopatření, ale třeba i co do vhodných stojanů po městech atp. I by bývalo bylo, kdyby to nebyla „hurá akce“, trvající nějaký měsíc. Takže nic.

    Na druhé straně ne každý, kdo na kole (nějak) ujede, je s to jízdní kolo i řídit v provozu, to jsou dvě, diametrálně odlišné, věci. Je to podobné, jak mám řidičák na AM a A1 s automatem, byť jsem na žádném motokole, ani motocyklu, v životě neseděl a popravdě u většiny ani nevím, jak se to ovládá. Kdybych na tom měl potřebu ujet, asi bych si to musel vzít někde mimo provoz, a tam se to naučit ovládat, a ani tak si nejsem zcela jistý tím, že bych byl, v rámci „hurá akce“, na tom schopný v provozu někam bezpečně dojet. Je to vlastně podobné i v tom, že jízdní kolo, do provozu, taky není pro každého. A vehikulární cyklistice se prostě vyhnout nedá, pokud teda nechceš tlačit kolo po chodníku, cykloopatření nebude nikdy všude. Já takto loni potkával úřednice z odboru dopravy, na kole, a skutečnost, že ještě žijí, je pro mne velkou záhadou!

    Zrovna ve městě je úplně jedno, jestli někdo dojede do práce dopravou, nebo pojede do práce dopravou + dojde něco pěšky. Stejně má šalinkartu, stejně ty busy, či tramway, jezdí v taktu bez ohledu na to, jestli zrovna jede o jednoho víc, či méně. Ano, pokud pojede do práce dopravou namísto auta, tak to smysl má, už jenom proto, že bude o něco menší zácpa. Ale doprava pojede tak, jako tak.

  6. Děkuji redakci za varování, takže se vyrojí sváteční jezdci, budu si muset na kole dávat větší pozor ;)

  7. Luděk, to bych zas řekl, že ti co si teď zkouší nová žlutá kola jsou podstatně nebezpečnější, viděl jsem šílence, který se na tom řítil po chodníku z Budějovické směr Brumlovka a propálil to na červenou po přechodu těsně před rozjíždějícími auty až před zastávku Brumlovka pod cukrárknou, kde ho mix laviček a chodců donutil zpomalit asi na 15 km/h… vůbec nevypadal, že to ovládá…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích 5

07. 10. - Martin - Inspirace
Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu,..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 3

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Evropský týden mobility v Praze 26

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Duo cyklodílen na Štvanici :)

Na pražském ostrově Štvanice v objektu klubu Fuchs 2 se zabydlely dvě cyklodílny. Jednak projekt..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru