Výběr z dubnové cyklokomise

Publikováno: 08. dubna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 08. dubna. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Průběh dubnové cyklokomise byl značně nevyvážený. Podstatné věci typu informací o průběhu přípravy investičních akcí, schválení způsobu financování projektů městských částí nebo řešení problémového místa pod Štefánikovým mostem jsme spláchli během pár desítek minut. Čemu jsme se věnovali potom, najdete v oficiálním zápisu.

I na Mariánské náměstí přišlo jaro (a bikesharing). Takže ke stojanu před magistrátem se už prostě nevejdete.

Postaví se, co se řeklo

Z dubnové zprávy TSK vyplynulo, že pětice investičních akcí, které byly prezentovány na městské tiskové konferenci minulý týden, je za stávajících okolností jistá. Jsou to stezka Cholupice – Dolní Břežany, zaplnění mezery na stezce Zbraslav – Jarov, Prostřední cesta v Kolodějích, spojka Sedlec – Suchdol a Vodní prostup Rokytka.

Další akce jsou pak v přípravě, nejde ale slíbit, že budou letos. Největším sólokaprem je přemostění Ohrobeckého potoka: po dostavbě stezky Zbraslav – Jarov poslední „past na žiletkáře“ na jižní větvi cyklotrasy A2. Jeho kvalitní vyřešení bude nepochybně zajištěno, protože za něj lobbuje i zásadní pražská procyklistická VIP (nebudu jmenovat).

Finance na letošní akce mají být ještě čistě městské, na příští rok se ale předpokládá čerpání ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jehož cyklostezková kapitola bývá obcemi v posledních letech čerpána vysoce nad rámec rozpočtovaných 150 – 200 milionů. České a moravské obce ty cyklostezky prostě chtějí – a umějí připravit. Praha už chce taky.

Mimo zápis jsem se dozvěděl o „střetu kultur“ při přípravě Vršovické drážní promenády, kdy IPR tlačí na širší pojetí celé akce, zatímco TSK by především ráda zajistila koridor promenády a kolem se děj vůle Boží. Ono by nebylo principiálně špatné začlenit to řešení co nejlépe do okolního kontextu, ovšem hrozí, že když se při té přípravě rozmáchnou příliš, tak z toho sice bude super krásný projekt revitalizace poloviny Slatin, ale protože nebude čas řešit „přízemnosti“ typu vyjednání nezbytných pozemků, bude si ho Praha moct strčit akorát tak do šuplete. Dřív bych nad širokým přístupem zajásal, čím jsem ale starší, tím jsem větší pragmatik. Rychle připravit, rychle postavit, ať se toho ještě dožiju, tečka.

Na přání městských částí

TSK nikdy nepostaví celý celoměstský systém. Na druhou stranu městské části často vědí, co chtějí, a samy projektují – nebo alespoň navrhují, případně o konkrétních projektech sní. Ostatně projekty z vzestupu posledních let vzešly právě z iniciativy městských částí. Teď už se ale ví, co chce magistrát, a balík peněz na to je omezený. Bylo proto třeba nastavit pravidla, což připravila pracovní skupina, a my to na komisi schválili.

Princip je asi ten, že „dvojciferné“ trasy (A1 – A50) řeší primárně TSK, „trojciferné“ (A100 – A502) městské části, posun je ale možný oběma směry. Městské části budou každoročně požádány o předložení záměrů. Buď na projekt, přípravu by pak zaplatil magistrát, nebo rovnou na akci se stavebním povolením. Štěstí přeje připraveným. Žádat se bude vždy v únoru, letos ale ještě v červnu.

Takže čtou-li tento text lidé z městských částí, které něco cyklistického chystají nebo chtějí, nechť zbystří a očekávají dopis od náměstka s výše uvedenou výzvou. Záměr se musí vejít do celoměstského systému ve verzi platné od letošního února. Do té se ale – buďme upřímní – vejde opravdu, opravdu mnohé.

A co se nevejde do systému nebo do pořadníku, může se zkusit přes SFDI.

Náplavky opět na tapetě

Jistou pozornost jsme věnovali náplavkám. Pod Štefánikovým mostem je nepřehledné a rizikové místo, už se tam čelně srazili dva cyklisté. Řešením bude zlepšit přehlednost tím, že se cyklisté nepovedou zpoza rohu. Vjezd na náplavku by se proto měl vhodně předláždit.

Za poslední roky ale usnuly i záměry na dodláždění hladkých úseků na obou koncích náplavek. Po skoro deseti letech je to docela ostuda a nic na tom nezmění ani skutečnost, že správci náplavek (TCP) cyklisté zrovna nevoní. TCP prý při některých akcích dokonce zakazuje průjezd cyklistů svévolně, aniž by k tomu měla nezbytný souhlas odboru dopravy MČ Praha 2.

Předseda komise tedy prověří, kde se projekty zasekly, a jak je nastartovat, a bude s TCP jednat. Jemně.

Masaryčka A410

Ještě divočejším tancem mezi chřestýši bude pokus o zajištění solidního severojížního průjezdu na trase A410 přes Pentou připravovanou rekonstrukci Masarykova nádraží. Penta na podzim 2018 zinscenovala jakousi participaci, ve které se dotázala veřejnosti, co by v jejich projektu uvítali. Za Auto*Mat jsem jim napsal, že bychom uvítali dodržení cyklogenerelu spočívající v bezbariérovém řešení trasy A410. V odpovědi jsme se dozvěděli, že bezbariérová prostupnost bude zajištěna dvojicí eskalátorů či výtahy a tím, že do obchodní pasáže nad nádražím nezakážou vstup s kolem. No tak jsem to poslal dál.

Samozřejmě, s firmou s mnoha trumfy v ruce (například posudek EIA na první etapu) a rozpočtem větším než hlavní město se nejedná lehce. Ale uvidí se, co bude.

Vizualizace Penta. Cyklotrasa A410 je v celoměstském systému vedena z ulice Opletalovy (na obrázku zcela vlevo) do rohu ulice Na Florenci (na obrázku za vizualizovanými budovami), a to v místě přemostění nádraží tou hladkou pasáží.

Kolárna a věž

Odbor magistrátu RFD nám představila záměr „KOLáren“ uvažovaných pro významné stanice veřejné dopravy. Vzhledem k zajímavosti tématu a k tomu, že koncept dokonce předváděli na For Bikes, si to ponechám na zvláštní článek.

Jestli ale půjde naprosto všechno dobře, tak se možná dočkáme jiného překvapení. Po prvotních komplikacích se ukázalo, že robotická cyklověž, jakou známe už zhruba z desítky českých měst, se v Praze po úpravě technologie vejde do stávajícího tubusu venkovních schodišť před Hlavním nádražím (ano, těch neformálních toalet, ke kterým se dneska bojíte byť i přiblížit). A ta schodiště má – jako asi jedinou věc na nádraží – ve správě TSK, takže se to může udělat!

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Petr 8. 4. 2019, 17:42

Výtah a eskalátor bezbariérové? Až tam projedu s lehotříkolkou a za ním připojeným dětským vozíkem, tak uvěřím.

Což o to, udělat to jde, mnohá nákupní centra mají výtahy dost velké, abych se tam vešel (hypoteticky ... naštěstí nemám důvod do nich vjíždět). Ale moje zkušenost s bezbariérovým výtahem v Praze je spíš formovaná výtahy z metra dimenzovanými na kočárky a invalidní vozíky, ne na pětimětrové jízdní soupravy.

Zbyněk 8. 4. 2019, 19:37

Kolo s Croozerem se eskalátorem sveze rádo. I s dítětem v cyklosedačce. :-) Jen nevím u nejužších eskalátorů, pochybuji, že by se vešel vozík o šířce 80 čísel.

Tak na cyklověž v klozetvěži :-) se těším.

Martin Šnobr 8. 4. 2019, 20:08

Cyklověž ve „věži" na Hlaváku je úplně super nápad. Jen by to chtělo, aby tam nejdříve tento rok vzniklo stojanové hnízdo především pro bikesharing. Stejně tak doufám, že stojanové hnízdo vznikne v brzké době i před Magistrátem, je to potřebné a zároveň by to bylo takovým gestem města.

vlákno 8. 4. 2019, 20:40

Ta cyklověž v tubusu už pár lidí napadla :) https://p1.cyklistesobe.cz/threads/1232
Bylo by to rozhodně zajímavé. Ale stejně při době vydání kola 30 s a velkém obratu cestujících by to chtělo i klasický stojany, nejlépe krytý pod dohledem kamer jako v Pardubicích, kde nehrozí fronty nevrlých cyklistů, kterým odjíždí za 5 minut vlak. Prý to stálo kvůli minulým vedení Prahy 1, tak snad tam konečně něco vznikne.

Vratislav Filler 8. 4. 2019, 20:43

Martin, vlákno: Stojanová hnízda po Praze 1 sloužící zároveň jako prostor pro bikesharing se připravují, má jich být v první vlně asi patnáct. Nevím přesně kdy, ale předpokládám, že do léta.

Zbyněk 8. 4. 2019, 21:59

Když tu padly cyklostojany a Pardubice - proč v Praze nejedou účka s vestavěnou objímkou na rám kola a otvorem na malý zámeček (vložku)? Zrovna v Pardubicích to mají, a když to člověk vidí na více místech, tak mi to nepřijde vůbec špatné.

Pražský cyklista 9. 4. 2019, 08:01

Ahoj, ta vizualizace je úplně mimo. Teda podle mého názoru.
Především proto, že stavba hotelu Hybernská si posunula do přípravných prací v území projekt, který jsem připomínkoval vypadá zcela odlišně.

Jiří Motýl 9. 4. 2019, 08:01

Zbyněk: Nemám nic apriori proti, ale přijde mi to dost atypické. Aby člověk nemusel s sebou tahat řetěz/podkovu, tak by to muselo být všude. Zároveň bez vložky ten stojan nedrží úplně nejlépe, takže pro návštěvníky Prahy spíše minus (to by ale jistě šlo řešit lepším návrhem).
Ve větší míře to měli třeba v Kroměříži a teď mi zástupce Kolem KM zrovna psal, že se toho tam spíš zbavují.

Jinak v Praze to samozřejmě máme také: https://mapa.prahounakole.cz/#misto=s_5868

Jiří Motýl 9. 4. 2019, 08:07

PC: Tak vizualizace od Penty samozřejmě žádnou výpovědní hodnotu nemají. Vždyť kreslí baráky i na pozemky, které jim nikdy nepatřily a ani je majitel neplánoval prodávat: https://archiv.ihned.cz/c1-65392490-penta-ma-na-florenci-problem-stavet-tam-chce-i-firma-csad

TomášM 9. 4. 2019, 14:07

Na ten článek o Kolárnách se těším, na ForBikes jsem ho přehlédnul, a když jsem ho googlil, tak jsem tento projekt pro Prahu nenašel (myšleno vizualizace nebo fotografie).

Mickey 10. 4. 2019, 21:20

Přijdou mi ty cyklověže úplně neúčelně vyhozený peníze. Všude ve velkých cyklometropolích si vystačí i u nádraží s velkou plochou pro kola, která je mnohonásobně levnější a uživatelsky příjemnější než nějaká skleněná příšera.

Pavel Mašek 11. 4. 2019, 00:02

@Zbyněk, Jiří Motýl
- stojany s klasickými vložkami jsou nevýhodné v tom, že je dnes otevře sponou na vlasy dítě ze základní školy, je tu problém s kopírováním klíčů; když někdo zaparkuje kolo ke stojanu s vlastním zámkem, tak pak "blokuje" stojan majiteli zámku atd. V zahraničí tento model skoro neexistuje, respektive co jsem se bavil s lidmi za anglických, španělských, severoamerických měst a měst podél východního pobřeží USA, tak většinou ani nevěděli, že něco takového na veřejné ulici existuje, všude frčí řetěz kolem pasu nebo u-lock za opaskem...

Kolárny ve věži jsou skvělý a ruku na srdce, z Cyklistů sobě to právě bylo převzato. Není se za co stydět, škoda jen, že uživateli "vlákno" nebyl dán za tento nápad kredit. Pokud ho měl někdo dřív, než on, tak se dané osobě omlouvám.

@Vratislav
- žádám autora článku o zveřejnění jména VIP lobbysty zmiňovaného v článku. Zastává veřejnou funkci, tak by neměl být problém zveřejnit jméno. Pokud nebude zveřejněno tady, budu se dožadovat jména jinými cestami :-). Tohle není informace v novinách, kdy hrozí zdroji, jehož jméno redakce zná, smrt, protože informuje o korupci na politické scéně.

Je ostuda, že cyklistická trasa má být zajištěna tak, že se bude jezdit výtahy a procházet se s kolem nějakým obchodem, to je zoufalost. Nizozemí jasně ukazuje, že jde udělat všude, když se chce, pohodlné přemostění i škol/ek tak, že všichni cyklisté vyjedou i sjedou toto přemostění. Dokonce mají lávku pod hladinou tamější řeky a rybníka. Nechápu, proč prostě nemá město za podmínku stavby nějaký přímý koridor - například jako na superhighway jeden tunel v Londýně, který je pro kola zobousměrněn a auta do něj mohou jen ta, která vezou zboží do obchodu a ještě jen v noci.

Pavel Mašek 11. 4. 2019, 13:01

@Mickey
- viz Pardubice dokazují, že pokud město řádně podporuje toto zařízení ve smyslu že parkování je za symbolickou cenu, tak je zařízení využíváno. To pak využívají hlavně lidé, kteří jezdí na dražších kolech s příslušenstvím, které nechtějí sundavat, venkovní parkování je spíše pro tzv. plečky, které - když už - se kradou, tak jen na to, že se někdo někam chce svézt, ne za účelem výdělku. V centru metropole, která je označována jako 13 nejlepší město na světě pro život, se takové zařízení určitě uplatní, samozřejmě ale bude delší dobu hledat svoje uživatele a to zejména proto, protože není zatím dostatečně dobrá infrastruktura, která by na Hlavák navazovala.

Osobně mi chybí cyklověž a větší parkovací stání pro kola v projektu rekonstrukce Masaryčky, kde je ostuda, že cyklostezka-trasa má být zachována tím způsobem, že se bude jezdit skrz budovu výtahy, to je ostuda největšího kalibru, viz článek "výběr z dubnové cyklomise".

Jan Fiala - Kalimero 11. 4. 2019, 14:59

A co Masaryčku překlenout stezkou, zavěšenou pod magistrálou? Vejde se tam na výšku? A pokud ne, tak lávku nalepit souběžně s magistrálou. Tak blízko žádná budova stát nebude.

Vratislav Filler 11. 4. 2019, 15:52

Pavel Mašek: Že já holodroid nedržel diody. Jedná se o soukromou osobu, která nezastává veřejnou funkci, a bylo to míněno spíše jako žert.

Pavel Mašek 11. 4. 2019, 16:25

@Vratislav
- :D ... dobrá dobrá :D.

Zbyněk 11. 4. 2019, 20:33

Jan Fiala: pod magistrálu se nevejde minimálně dokud vlaky plně nepřejdou na NEelektrický pohon :-)
Nač lávku souběžně? Já si dokážu představit ubrat magistrále jeden pruh ze dvou/tří. Nemyslím si, že by jeho ubráním mezi Těšnovem a Bulharem magistrála nějak zásadně utrpěla na kapacitě :-)

Rudy 12. 4. 2019, 23:06

Přééésněěě. Já bych magistrále ubral pruh v celé její délce.

Třeba od Ječné směrem z centra na jih jsou tři pruhy naprosto nadbytečné, Nuselák a dále nevyjímaje. Akorát to řidiče svádí jezdit tam moc rychle.

Ale to už je zase jiná část magistrály, než o které tu byla řeč.

Nakonec přece vše vyřeší její humanizace, ne? Akorát přestávám, ač teprve dorůstající střednímu věku, věřit, že se toho dožiju :-(

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12