Bikesharing: parkování bez stanic

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat téma vhodného parkování bezstanicových kol. Téma, které se řešilo již u zkušebního provozu žlutých kol Ofo a u koloběžek Lime. Tedy u vehiklů, které na rozdíl od Rekol nepotřebují uzamknout k pevnému předmětu.

Freebike propagoval svůj vstřícný přístup k domluvě s městskými částmi, dokonce se několik politiků objevilo v propagačních videospotech společnosti. To mělo jeden jasný pozitivní efekt: téma parkování kol se dostalo do povědomí úředníků a politiků. Z vlastní zkušenosti vím, že vícero lidí zabývajících se cyklodopravou v Praze bylo jednotlivými městskými částmi i samotným Freebikem osloveno s prosbou o pomoc s vytipováním vhodných lokalit pro parkování kol. Z tohoto zájmu o téma by mohli těžit všichni, i lidé s vlastním kolem.

Ondrej Rut a bikesharing

Měli jsme šanci popovídat si s panem místostarostou Prahy 3, Ondřejem Růtem, o tom, jak probíhala spolupráce s městskými částmi při plánování rozmístění virtuálních stanic po Praze tak, aby kola byla dostupná pro ty, kteří chtějí sdílených služeb využívat, a zároveň nepřekážela ostatním. Zaměřili jsme se také na to, co můžou elektrokola Pražanům přinést a co od služby očekávat. Děkujeme a těšíme se za necelé dva týdny, až se na Freebiku projedeme i trošku kopcovitým Žižkovem <3
Tak už brzy!

Posted by Freebike Praha on Thursday, 21 March 2019

Freebike se snaží, vydává osvětu o správném parkování a pohybu na kole městem, přesto ne vždy jsou městské části s provozovatelem zcela v harmonii. Například Praha 6 by ráda viděla poplatek za vrácení kola mimo stanici řádově vyšší než současných 25 Kč. A i do redakční pošty nám dorazilo několik stížností čtenářů: například na obsazení všech stojanů bikesharingovými koly, což ztěžuje parkování lidem s vlastními bicykly, pro které stojany byly dříve primárně stavěny. Různé problémy se týkají ale i koloběžek Lime, nebo třeba i Rekol, i když ty jsou limitovány systémem uzamknutí k pevnému předmětu.

Co by se pro zlepšení parkování bezstanicových kol dalo dělat „snadno a rychle“? Přináším několik návrhů k diskuzi.

Zrovnoprávnění kola

Motorky smí v zónách placeného stání (ZPS) parkovat kdekoliv zdarma, jízdní kola ale pro jistotu pravidla ZPS vůbec nezmiňují. Motorky tuto výhodu získaly jako prostorově málo zatěžující dopravní prostředek, který by mohl částečně řešit pražské dopravní potíže. Proč podobnou výhodu nemají i jízdní kola?

Kola by neměla být oproti motorkám znevýhodněna, stačí aby Rada hl. m. Prahy schválila v ZPS zrovnoprávnění kol s motorkami. Koloběžku nebo bicykl pak bude možné lehce zaparkovat v modré zóně v běžném parkovacím stání. Lze namítnout, že parkovacích míst je už takto nedostatek. Kolo a koloběžka se ale vždy do nějakého půlmísta vzniklého nepřesným parkování vejdou.

Lidé s vlastními koly podobnou možnost v současnosti v Praze spíše nevyužijí, pokud se ale má kolo stát někdy rovnocenným dopravním prostředkem, pak by mu měla být v pravidlech ZPS věnována alespoň minimální pozornost. Pokud si mám vybrat, zda má bikesharingové kolo nebo koloběžka zabírat místo již dávno dedikované pro parkování, nebo zda má překážet lidem na chodníku, pak jednoznačně volím parkovací místo. Nehledě na to, že se všem jasně naznačí, že na kole se má po vypůjčení jet po silnici a ne ho tahat přes obrubník zpět na chodník.

Místa dedikovaná pro parkování kol

To že se na parkování kol většinou nemyslí, jasně dokazují místa, která při zřízení ZPS některé městské části vyhradily pro motorky. Pokud by tehdy na dodatkovou tabulku přidaly k motorce i jízdní kolo, mohla mít spousta městských částí prostory pro Freebike a Lime připravené již nyní absolutně bez práce a nákladů navíc. Vyhrazení alespoň těchto míst i pro jízdní kola by bylo kompromisem k předchozímu bodu, ke zpřístupnění celých ZPS parkování kol.

Proč zde nemohou parkovat i jízdní kola? Místo by bylo.

Na Praze 7 to umějí, a to dokonce bez dodatkové tabule (tedy levněji). Paradoxně v tomto místě ale Freebike svou virtuální stanici nemá. Podkladové foto: Tomáš Cach.

Řekněte lidem, kde mají parkovat

Místo pro parkování kol je lepší znázornit, ať již stojanem, značkou, nápisem, čímkoliv. Přiznejme si to, stále velká část Pražanů je běžnou každodenní cyklodopravou téměř nepolíbena. Jistě by se našlo dost lidí, kteří by ani netušili, k čemu vlastně slouží ty obrácené kovové podkovy v zemi. Ne každý čte tento online magazín, ne každý tuší, jak vypadá vodící linie pro nevidomé, ale i takoví lidé si mohou chtít kola vyzkoušet, když už jsou v ulicích tak běžně dostupná. Komerční satelitní geolokace možná bude v blízké budoucnosti ve městech díky Galileu spolehlivá na jeden metr, zatím se tomu ale neblížíme a pokud chceme mít kola na jednom konkrétním místě chodníku tak, aby třeba nepřekážela nevidomým, pak tomu musíme i fyzicky napomoct. Nehledě na to, že hledat virtuální stanici jen podle mapy v mobilu je uživatelsky dost nekomfortní.

Parkování jasně znázorněné ve Švýcarsku.

Virtuální stanice v Libni. Obě kola jsou v ní bezproblémově vrácena, přesto jsou od sebe hodně daleko. Mimochodem: v těchto místech byl až do chválené rekonstrukce Zenklovy ulice hojně využívaný cyklostojan, poté byl zrušen a ani přes příslib radnice se zde zatím neobjevil.

Virtuální stanice na Karlově náměstí. Našli byste ji, pokud by tu již kolo nestálo?

Švýcarsko podruhé.

Rozhodně bych ale nerad, aby se všechny virtuální stanice začaly ihned bezmyšlenkovitě vyznačovat barvou po zemi a přispívat tak k dalšímu vizuálnímu smogu ve městě. Mělo by se nejdříve ověřit, zda dobře fungují, měly by do budoucna sloužit i pro lidi s vlastními koly (třeba doplněním o cyklostojany) a měly by být přístupné pro všechny provozovatele. A opět: radši je uvidím vznikat ve vozovce v místech, kde již stejně parkování existuje, než na chodnících. Rozhodně by naším cílem nemělo být bezmyšlenkové malování barevných čtverců všude po městě jen kvůli bikesharingu. Firmy mohou přicházet a odcházet, parkování pro kola by ale mělo zůstat a být užitečné za jakékoliv konstelace.

Doplnění cyklostojanů

Hodně se hovoří o doplnění stojanů kvůli bikesharingu. To je jistě potřebné, navíc přínosné i pro lidi s vlastními koly. Zároveň je to ale již o něco dražší řešení než pouhé virtuální stanoviště v aplikaci, stojany by tak měly primárně vznikat tam, kde prostě potřebujeme mít stojany. Na zřizování cyklostojanů bych aplikoval poznámky z předešlého bodu: měly by být umístěny v lokacích, kde budou skutečně výhodné a ne v místech typu „tady máme prázdné místo, nejsou tu v podzemí inženýrské sítě, tak to sem dáme a lidi tu parkovat donutíme skrz zablokování vracení kdekoliv jinde v aplikacích“. V takovém místě nikdo s vlastním kolem dobrovolně parkovat nebude. Pokud by se stojany zřizovaly v nevýhodných lokacích jen pro uspokojení bikesharingu, pak je snad lepší nic nedělat. Nehledě na to, že podobné nevýhodné lokace z donucení mohou vést k odrazení lidí od používání bikesharingu.

Za stojany na dobře zvolených místech se přimlouvám. V Praze stále spíše chybí, i když situace je jiná v každé městské části. Výborné by ale bylo, pokud by se konečně povedlo v Praze prosadit všude jinde běžnou možnost osazení stojanů do vozovky. I lidé parkující motorky často využívají možnost zamknutí k pevnému předmětu, na chodnících se tak u značek rozhodně nehromadí jen kola a koloběžky.

Nešlo by stojany zřizovat i ve vozovce? Na Dejvické je prostoru dost, ale ne všude se podobná motorka vejde na chodník.

Šlo by zde zřídit stojany pro kola i motorky?

V Opletalově to kdysi šlo, v současné Praze je to ale historický relikt.

Závěr

Praha před lety zvolila dobrou cestu: vybrala jednotný typ kvalitních stojanů a zajistila schéma financování, které mnohé městské části motivovalo k jejich zřizování. Nevýhody jsou ale zřejmé: některé městské části mají vybudovanou solidní síť, jiné neposkytují cyklostojany téměř žádné. Zároveň chybí databáze lokací, nikdo tak s jistotu neví, kde přesně se všechny městské cyklostojany nacházejí. To komplikuje další rozvoj sítě parkování i budoucí údržbu stojanů.

Skokový nárůst počtu kol v ulicích a příchod bikesharingu přináší další výzvy. Není čas na přesun části parkování kol z chodníků do vozovky? Není čas vytvořit rovnoměrně rozloženou nabídku parkování napříč městem?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pro mě je největším překvapením, že až po objevení se Freebiků se ve stojanech, kolem kterých jezdím prakticky každý den do práce ( Želetavská před bankou Unicredito, lokaci stojanů jsem kdysi dával sem na doplnění do mapy) začaly objevovat i zaparkované skútry a motorky.

    Do té doby je nechávali lidi na silnici vedle obrubníku a nikomu zdá se nevadily…

    mám dvě verze :
    1. výrazně žlutá sdílená kola , která by v nich stejně neměla co dělat protože se nepoutají, ty stojany zviditelnila :(
    2. parkování kol na chodníku přitáhlo motorkáře na místo, kam si dříve netroufli :)

  2. újezďák: Šel jsem takto nedávno s otcem na večeři a před restaurací ve stojanu typu U stál bicykl. A on povídá něco ve smyslu: „Aha, ono to je na kola, já jsem to teď viděl nově v Husitské a přemýšlel jsem, k čemu to je.“

  3. Problém není v ničem jiném, než v (omlouvám se za takové pro mne nestandardně tvrdé vyjádření) srabáckém přístupu většiny zastupitelů k ochotě udělat nepopulární rozhodnutí, které by se podle důkazů zejména z jiných států stalo za pár měsíců/let velmi populární. Krásně to dokazuje současná situace na Praze 6, kde byť její malá část se měla krásně zklidnit, zpřístupnit zejména pěším a pak bezmotorové dopravě, ale najednou se někdo lekl, že tam je málo místa pro auta obchodníků – která ale nebudou zásobovat, ale budou stát celý den, pač auto je rodinné, je ale psané na firmu; úzký pruh a v malém počtu a ejhle, už se zase odsouhlasený plán přeuvažovává. Jakékoliv nevyhovění jakémukoliv požadavku jakéhokoliv smrka může totiž ovlivnit výsledky dalších lokálních voleb a to nechceme. https://www.blesk.cz/parkovani-praha-6,1.html

    Parkovišťátko na „nové“ Veletržní jsem komentoval v jiném článku a nedávno dokonce osobně navštívil. Byl jsem spraven, že policie ČR s odkazem na českou legislativu nedovolí nově montovat do silnici stojany na kole, protože je to pořád vozovka a to se nesmí. Ale že je běžné mít na vozovce ty zelené reflexní fuj sloupky, betonové panely na oddělení pruhů atd., to možné je.

    Stojany ve vozovce u pražského Sherwoodu jsou relativně hojně využívané i přes to, v jaké, respektive u jaké, lokality se nacházejí a dodnes mi to hlava nebere. Já bych tam ani svoje kolo do města nezaparkoval, i kdybych pracoval v kanceláři přes silnici. Možná bych ho tam nechal, když bych si odnášel alespoň přední kolo s sebou. Nikde jinde v Praze jsem tyče pro kola v silnici neviděl vyjma parkovišť P+R.

  4. Pozor, ale proto tam taky ty balisety jsou. Ona není překážkou pro IZS a tak tyto místa (nejčastěji dopravní stín) jsou stále bod pro zásah. Vozidlo IZS jí přejede ona se zdeformuje, to se o stojanu říct nemůže. Často při humanizaci ulice tento dopravní stín nahradí chodníkový mys a hned na tom parkují vozidla. Aby jsme si rozuměli ať mají cyklisté možnost parkovat jako na té Praze 7, ale souhlasím s tím, že do vozovky cyklostojan nepatří (i když je mě jasné, že budete oponovat, že v jiných zemích to lze). K Freebike u stojanů je logické, že je tam stanoviště, ale ještě jsem neviděl místo, kde by se s kolem k podkově cyklista nedostal a že někde těch Freebiků parkuje dost, třeba Na Kampě.

  5. @TomášM
    – zrovna z Prahy 7 mohu poskytnout foto, jak se k podkově nelze dostat, není to kvůli kolu, ale protože jsou zastavěny popelnicemi

  6. Nicméně je nutno dodat že špatně zaparkované Freebiky jsou téměř vyjímka. Většinou jsou uživatelé ohlední a uvědomělí. A výběr stanic je fajn, musím pochválit třeba stanici na Nám. bratří Synků: https://bit.ly/2E8xVl0. Už jsem jim psal, že by mohli stanice založit třeba v betonových ostrůvcích před přechody na Vinohradech: https://bit.ly/30iaRtv, takových míst je po Praze desítek…

  7. @Martin
    – bohužel v těch betonových ostrůvcích nesmí nic stát ;-)

  8. Podle mě by ta Účka mohla stát podélně s chodníkem v rozhraní chodníku a obrubníku :) kola by se poutala souběžně s komunikací…

  9. Ujezďák: Souhlas.

    Do seznamu parkovišť pro motocykly s možností doplnění dodatkové tabulky si můžete zařadit i ulici V Olšinách za křižovatkou s ulicí Pod Rapidem (U Hráze) směr centrum.

  10. Ohledně těch stojanů před přechodem – ony by tam stojící auta zakrývaly děti tak do deseti let věku, to možná není úplně dobrý nápad. Nemáme děti odsuzovat k pohybu po městě jen s rodiči. Jinak si myslím že by v každé ulici s podélným parkováním mělo být každých sto metrů jedno místo pro auto přestavěné na pět podkov.

  11. na parkování kol ve vozovce bych raději nijak netlačil. Z kol nekape žádný olej a často je jiný a zároveň nevyužitý prostor, jen jej využít. Zaparkované kolo není pro parkující auta někdy dostatečně vidět, a být třeba couvajícím autem přimáčknut ke stojanu nebo zábradlí při třeba zamykání kola v předklonu je určitě zbytečné riziko.
    A značení virtuálních stanic freebike by určitě mohlo být. Někdy se hůře hledá, až mě napadlo, jestli těch 25 kč navíc za „netrefení“ stanice není vlastně už obchodní kalkulace ;-) –zjistil jsem, nevím jestli to platí vždy, že když v mobilu GPS vypnu a parkuji kolo podle jeho vlastního GPS zmáčknutím brzdy, do stanice většinou spadne i když je fyzicky trochu jinde… pokud se parkuje podle mobilu musí být vráceno přesněji.. ;-)

  12. Povolit parkování jízdních kol v ZPS podle mě není dobrý nápad, vedlo by to k tomu, že by je řidiči přemisťovali na chodník, větší vandalizaci apod. Kolo se sice vejde do mezírek, ale to leckdy slouží k výjezdu auta nebo otevírání dveří. Kromě toho by to sloužilo pouze pro bezstanicový bikesharing, protože normální kolo není v ZPS k čemu zamknout.
    Smysl ale má vyčlenit část ZPS pro parkování kol, opatřit stojany, tak je to běžné všude jinde. V zahraničí se taky často používají antiparkovací sloupky s navařenými uzavřenými profily nebo jsou přímo ve tvaru podkovy, takže se k nim dají zamknout kola, to v Praze bohužel nejde. Nebýt značek a občas zábradlí, tak nevím, co bych dělal.

  13. @vlákno – ano, trošku můžeme být vděční tomu, že Česko je tak přeznačkované (a přezábradlované), jinak by nebylo k čemu zamykat kola. :-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Co s cyklopruhy? 4

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru