Deštivým jarem na kole

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda vypořádat?

Blatníky a kryt řetězu

Silničáři, festkaři a milovníci jednoduchosti a úzkých plášťů mohou nesouhlasit, ale blatníky jsou základ. Zvlášť přední kolo má smysl zakrýt co nejdelším blatníkem. Na délce v tomto případě záleží: pokud vám bude přední blatník končit příliš vysoko, jednoduše vám voda nateče do bot. Blatník lze navíc doplnit gumovou zástěrkou (alternativně vyrobenou z kusu PET lahve), která jeho funkci ještě vylepší.
Pokud jedete bez blatníku, pak platí, že čím širší plášť, tím více vody na nohavicích. Úzké silniční pláště cákají jen málo, zvlášť při pomalejší jízdě. Také nezapomínejte, že voda odletuje i od řetězu. Bytelný kryt řetězu vám umožní jezdit i za mokra v běžném oblečení.

Pozor na věci

Při dešti je potřeba chránit především obsah brašen. V ohrožení není jen suché oblečení nebo svačina, ale také elektronika, jejíž navlhnutí je nepříjemná (a nákladná) lapálie. Pokud si své věci ukládáte volně do košíku kola, je dobré mít s sebou vždy alespoň jednoduchou igelitku přiměřené velikosti. Když ji zrovna nepotřebujete, zastrčíte ji v podstatě kamkoli a při přeháňce do ní zabalíte vaše cennosti, čímž je ochráníte nejen před vodou, ale i kapkami a špínou.

Speciální cyklistické brašny jsou většinou voděodolné, ale než se na ně spolehnete, ještě je raději prověřte. Slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zapínání. Do města zpravidla nepotřebujete stoprocentní vodotěsnost, jakou slibuje u svých brašen třeba firma Ortlieb, ale standardem jsou zakryté nebo voděodolné horní zipy. Kabely s velkým krytem přes zapínání odrazí déšť lépe než tašky s volným zapínáním určené spíš pro nákupy.

Dalším užitečným doplňkem je nepromokavý kryt sedla, zejména při parkování na ulici za deště. Tomuto účelu pochopitelně postačí menší igelitka (ve chvílích, kdy ji nepotřebujete, jednoduše zastrčená do sedla), nebo koupací čepice či igeliťák se zatahovací šňůrkou. Existují ale i speciální kryty, které uspokojí každého estéta. U nás nejsou příliš rozšířené, pár cykloobchodů je nabízí, případně se dají pořídit v dánském řetězci s cetkami Tiger. Při návštěvě zahraničních měst je můžete v rámci reklamních akcí dostat zdarma, nebo je dokonce po návratu ke svému kolu najít natažené na sedle.

Přeháňky

Lehčí přeháňky vám vůbec nemusí vadit, zvlášť když se jedná o drobnou spršku v rámci parného dne. Buď stejně příliš nepromoknete, nebo uschnete ještě cestou. Ani slabý vytrvalejší déšť většinou není pro většinu běžného oblečení problém. Hustý vytrvalý déšť při teplotách pod patnáct stupňů je už nepříjemný, útěchou však je, že na takové počasí narazíte v sezóně i při každodenním ježdění jen párkrát za rok. Potom platí, že prochladnutí je horší než promoknutí. Ostatně promoknutí na kole se dá výrazně omezit, aniž byste se museli navléct do kožené kombinézy.

Co na sebe

Cyklistické a sportovní obchody nabízejí rozmanitý výběr cyklopláštěnek. Jednorázové pončo může být nouzovým řešením, když vás déšť překvapí. Pokud ho máte kam dát (a nezapomínáte na něj), nijak vás nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a nižší rychlostí) se hodí odolnější pláštěnka typu pončo, co nejdelší, aby zakryla exponované horní strany stehen a kolena. Speciální cyklistické pláštěnky se napínají přes ruce až na řídítka, ty však zhoršují obratnost cyklisty a nehodí se do silnějšího provozu. Při dešti oceníte i pořádnou kšiltovku, která vám před kapkami ochrání brýle nebo oči.

Zkušení praktici už většinou mají různé vlastní fígle a bez pláštěnky se obejdou. Nepromokavá větrovka a kalhoty na převlečení požitek z jízdy nesníží. Kvalitní saka mívají často tu překvapivou vlastnost, že na nich opršení není vidět, pokud vám tedy nekape ze šosů. Stejné je to i u mnoha produktů z vlny, které navíc i za mokra příjemně zahřejí. Existuje mnoho variant speciálního oblečení pro městské cyklisty, včetně toho společenského, dostupných i v Česku. Místo deštníku poslouží klobouk. Ani klasický trenčkot obvykle neprovlhne při přeháňkách dřív než za půl hodiny, což pro cestu do práce většinou stačí.

V zemích, jako je Nizozemsko nebo Dánsko, běžně potkáte lidi na kole s deštníkem v ruce. V Česku taková jízda nemá tradici a je proti pravidlům. S deštníkem si můžete dovolit jet jedině nízkou rychlostí na cyklostezce, kde nejezdí auta.

Nohy před promoknutím ochrání nepromokavé kalhoty či návleky. Vysoké návleky přes obuv fungují dobře v kombinaci s dlouhými pláštěnkami. V Nizozemsku jsou oblíbené volné šusťáky na gumu, které si jednoduše přetáhnete přes běžné kalhoty. Šusťáky sice promoknou, ale po dojezdu je stáhnete a oblečení pod ním je suché. Pokud je teplo, můžete na ochranu před deštěm rezignovat a vzít si sandály a plátěné kraťasy s tím, že sice promoknou, ale zase brzy uschnou.

Jízdní styl

Dešti a mokré vozovce musíte uzpůsobit styl jízdy. Ráfkové brzdy prokluzují, občasným jemným „pumpováním“ je ale můžete průběžně sušit. Když však potřebujete za deště prudce zabrzdit, výsledek nebude stoprocentní s žádnými brzdami.
Obecně není dobrý nápad projíždět louže. Mohou být hlubší než čekáte, a před pocákáním nohou vás pak neochrání ani blatník se zástěrkou. Na dně louží je bláto a další nečistoty, kterými si pocákáte spodek kola. A v neposlední řadě mohou louže, zvlášť ve vedlejších ulicích, ukrývat překvapení v podobě střepů či hluboké díry. Pokud se však chcete vyhnout louži, udělejte to předvídatelně, neměňte prudce směr jízdy před každou druhou kaluží.
Zvlášť pozor si dejte na tramvajové koleje. Za mokra si na nich můžete dovolit jen desetinu toho, co za sucha. Záleží také na složení pláště vašeho předního kola. Některé pláště drží překvapivě dobře, jiné na kovu kloužou jak namydlené. Tramvajové koleje proto přejíždějte zásadně bez zatáčení, i za cenu zpomalení nebo nadjetí si do levé části pruhu. Za mokra bývá podobně zrádné také napadané listí a hladké dřevo.

Změňte trasu

Deštivé počasí může ovlivnit i vaši trasu: za deště (a i když hojně pršelo už před několika hodinami) se nevyplatí používat cesty s nezpevněným povrchem, jindy pevné a příjemné cesty se mohou proměnit v bezedné bažiny. V mnoha případech se dá kritický úsek objet za cenu zajížďky. Pokud je takových úseků víc a obtěžují vás, najděte si pro případ mokra alternativní trasu po asfaltu. Přece jen mokré oblečení uschne, zatímco bláto z oblečení ani z kola samo nezmizí.
Občas se také vyplatí zvolit méně rušné úseky. Voda odstřikující od předjíždějících aut, nebo zásah z louže, kterou projel při míjení autobus, nejsou nic příjemného. To platí i o stezkách vedoucích těsně podél rušných komunikací.

Zvolte jiný čas

Ráno se vám to podařit nemusí, ale při cestě z práce můžete často bez problému půl hodinky či hodinku počkat, než déšť ustane. Dobrými rádci jsou meteorologické radary, ze kterých se brzy naučíte dobře odhadovat, kdy právě zuřící bouřka přejde. Pro předpověď lze používat i množství mobilních aplikací, kterých je celá řada, ale předpověď ČHMÚ je zaměřená přímo na Česko. Konečně, když už od rána prší nad pro vás přijatelnou míru, můžete si cestu zkrátit hromadnou dopravou, nebo protentokrát nechat kolo doma. Nemusíte jezdit úplně vždy, zvlášť pokud byste měli přijet do cíle otrávení a zbědovaní.

Po období dešťů

Po deštích se na své kolo trochu podívejte. Jestli jste jezdili po rozbahněných cestách, stojí za to kolo zespoda umýt. Kápněte do řetězu olej, který se nejspíš vymyl, a zkontrolujte fungování brzd.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Dovolil bych si doplnit pár praktických rad z vlastní zkušenosti.

    Pokud nemáte kapuci tak : na přilbu se hodí natáhnout čepičku, začal jsem se s starou určenou pod přilbu do chladnějšího počasí , momentálně jezdím se žlutou “ běžeckou“ , dobré i proti větru. Dobrá věc jsou i běžecké rukavice, které se dají navléci pod bezprstáky, v dešti a teplotě okolo 2-10 stupnů je to spása kloubů…

    Pokud má přilba štítek a ta moje ho má, tak čepička přes něj navlečená chrání i brýle.
    Na zimu si běžně předek a vršek přilby přelepuji “ univerzální lepící páskou Lidl“ proto profouknutí, ale neproprší to, takže také varianta.

    Na boty doporučuji koupit “ neopreny“, malé mačkací návleky na boty, když jsou kvalitní, tak vás hodinu v suchu udrží, když protečou, tak se pod nimi zahřejete víc :)

    Pokud máte dioptrické brýle lze je nastříkat ochranou proti mlžení, ta se nejvíc hodí v zimních časech nebo za chladných mlhavých rán , ale skla ošetřená z obou stran nedrží kapky vody tak usilovně.

    Blatníky byly zmíněny, zase dají se bezproblémově nastavit jak do šířky tak do délky lepicí páskou, překvapivě to drží dobře a nevypadá to zle…

    Pokud jste v práci a hodláte vyjet deštěm k domovu, zajděte za údržbou, ke skartaci nebo k paní co uklízí a poproste o pytel na odpadky nebo na skartovaný papír zavážete na uzel nahoře i dole a i vaše staré brašny, starý bágl je rázem nepromokavý, igelitky většinou tečou….

    Pokud znáte svou trasu “ do mrtě“ a víte, že jsou tam vyjeté koleje tak prostě jeďte jinudy, dávejte si pozor na zpomalovacích prvcích z plastu, na namalovaných pruzích a vůbec na místech kde je hodně barvy, většinou to všechno klouže jako blázen. U tramvají ještě pozor na panely, nevím čím to je, ale některé úseky jsou z „:leštěného panelu“ a ty kloužou skoro stejně jako koleje.

    Špatná věc není ani malá šála, šátek, prostě něco co si omotáte kolem krku, když nemáte kapuci , nezateče vám pod bundu :)

  2. Dobrý článek, perfektně pasuje k aktuální situaci za oknem.

    Dovolím si dodat nějaké dobré triky, které jsem se naučil od moderních trampů, jako kluk ještě na rybách a dokonce i od lidí bez domova, kteří velmi dobře ví, jak se chránit před nezmary počasí. Nutno dodat, že nebudete na kole sice modelem/kou, ale účel to splní. Navíc nepotřebujete nic, co běžně nenajdete ve svém batohu/kabelce nebo zastrčené v sedle, jak je zmiňováno v článku.

    Poslední dobou se hodně mluví o snížení užívání plastů, občas ale méně o jejich produkci samotné. Bohužel v současné době není moc lepších materiálů, které jsou tak úžasně nepromokavé, tak alespoň ať je využijeme co nejvícekrát. Takže tedy:

    NOHY – BOTY
    – Toto jsem se naučil od moderních trampů, většina z nás má u sebe nějakou svačinu v pytlíku, chodí do krámu, kde do sáčku dá zeleninu, pečivo apod nebo je na tom zoufale jak já, že v batohu má vždy nějaký ten bordel, kde se vždy igeliťák najde :D. Když vyklepnete drobky, je ideální ho navléct na ponožky a zaručuji, že nohy zůstanou v suchu. Při kratší jízdě se i při uzavřené noze v sáčku noha moc nepotí, od nohou neprochladnete a pokud máte aspoň trochu tolerantní pracovní prostředí (a nepřevlékáte se např. jako dělník do pracovního), boty si u stolu sundáte a na cestu domu je zase máte suché.

    HLAVA
    – tento trik jsem dokonce viděl ve filmu. Pokud jezdíte s přilbou, máte vyhráno. Pro lidi s krátkými vlasy to asi nemá význam, ale zejména pro ženy ano. Stejně jako na nohy si lze na hlavu dát igelitový pytlík, do kterého se celkem snadno jako do čepice na operačním sále zasunou vlasy, nasadíte přilbu a hlava je v suchu. Daleko lépe, vyzkoušeno z ryb, poslouží však igelitová taška, kterou s trochou zručnosti pod přilbu umístíte tak, že jako rybářská čepice bude mít zadní kšilt a voda vám tak nepoteče pod oblečení za krk.

    RUCE
    – tohle je tak trochu moc, ale od té doby, co jsem si pořídil městskou plečku čistě jen na dojíždění na metro, která má molitany na řidítkách, to je celkem fajn – nenávidím držet ty mokré molitany. Stejně jako sáček v krámu najdete díky hygienickým předpisům jednorázové rukavice v oddělení pečiva. Dají se celkem dobře použít i na kole a kdo bude oponovat, že to je opravdu moc nebo že to v nich klouže, nezavrhujte to hned. Oceníte je zejména poté, co si začnete kolo zamykat a zjistíte, že zámek je od bahna a dalších nečistot. Kort pokud máte oblečení, které si od rukou nechcete opravdu umazat.

    ZÁDA – ZADEK – BEDRA
    – tohle jsem převzal zejména od závodních cyklistů, kteří si dodnes při horských sjezdech dávají pod trikot noviny. Není nic, co by se dalo tak rychle a snadno použít jako tepelná izolace a ochrana oproti vodě jako jsou přeložené noviny. Oceníte zejména, pokud nemáte zadní blatník. Není nic rychlejšího než vzít noviny a zasunout je za kalhoty/sukni tak, že chrání dolní část zad a zadek, tedy nejvíce exponovanou zadní část těla – pokud jezdíte s batohem – kam stříká bez blatníku nejvíce vody. Nutno podotknout, že mokré noviny však hodně černí, takže pokud jedete ve svém novém saku, rozhodně bych to nedoporučoval.

    KOMPLET TĚLO
    – vítězem komplexní ochrany a zaručené pozornosti na silnici máte s odpadkovým pytlem. I když jsou různých velikostí, umí toho hodně. uděláte do něj díru na hlavu a na ruce, nasadíte a máte pláštěnku hned a zadarmo. Nejlépe fungují takové ty pevné na tříděný odpad, které jsou modré-žluté-oranžové nebo na nebezpečný odpad červené. Jsou dostatečně dlouho, takže většině sahají až ke kolenům a hlavně jsou dobře vidět, na rozdíl od černých.

  3. Oceňuji otevřenost, zejména příspěvek p. Maška ukazuje jak je kolo bezva dopravní prostředek, který není nijak závislý na počasí a jezdit lze 12 měsíců v roce. Tedy s dostatečnou zásobou igelitových pytlů různých velikostí a rukavic nakradených v samoobsluhách :D

  4. Á, tentokrát se podařilo obligátní podzimní návod zrecyklovat i na jaře :o)

    Jinak moc vědu z toho nedělám, blatníky mám, a pak kupodivu cyklistickou pláštěnku; k tomu nepromokavé šusťákové kalhoty a vak na baťoh, a to úplně stačí.

    Na hlavě nevozím nic, ani přilbu ani různé igelitové instalace, hlava uschne; kapucu si nedávám, protože bych pak nic neviděl, zejména při pohledu dozadu.

    A pokud crčí jako v pondělí, nebo kdy to bylo, nepomůže beztak nic, kromě horní části trupu jsem byl durch, naštěstí domů. Nicméně když už se do toho člověk vydá a jede třeba do práce, no tak si s sebou vezme aspoň náhradní ponožky.

    Ale ty pytlíky na nohy bych někdy mohl zkusit!

  5. Pokud vyloženě leje, nepomůže nic a je lepší to vzdát. Při teplotě od 15C já osobně spíš volím variantu – „co nejmíň“ tzn kraťasy, dres, vesta – člověk se umeje, boty vyschnou vycpané novinama. Mnohem víc mi je líto kola, takže dnešní ranní přeháňky se mi tuze nelíbily – píseček do řetězu, špalků, „výbrus“ ráfků, do toho voda navzlíná různě do hlavového složení/středu/nábojů tudíž pár takových cest, nedej bože se solí a je to dražší než jezdit MHD. Blatníky nepomohly abych nedostal spršku od auta co vjelo do louže a vzalo mě od paty až po pás :-( Naštěstí cyklooblečení se povětšinou vždy vypere. Samozřejmě tu budou návody jako jezdit na plečce nebo s kotoučovkama a převodovkou v nábě, ale to je fakt spíš pro kratší vzdálenosti. Z pohledu poměru cena/výkon je asi nejlepší kupovat ob cca 3roky cross kolo na bazoši a nechat si jej „do bordelu“. Stejně tak oblečení do vody a zimy je sice mraky, ale cenově se nevyplatí, pokud člověk nejezdí stovky km v takových podmínkách.
    Zmoknout cestou domů až tak nevadí, ale zmoknout tam a „rozvěsit“ si oblečení někde po šatně/kanceláři a sušit boty pod topením ne vždy jde.

  6. Varianta pro ultrahusté lijáky za letních teplot: na sebe plavky a sandále, do nepromokavého zavazadla suché oblečení a ručník. Dojedete do práce, osprchovaní už jste, stačí se utřít a obléknout :-).

  7. @Nightrider
    – To už víc než s dojížděním má více společného s nějakou spanilou jízdou :D

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru