Jak mne srazilo auto

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní nehody najdete na přiloženém obrázku, a přikládám popis, který jsem téměř v tomto znění zaslal Policii ČR do protokolu.

Popis nehodového děje

Sjížděl jsem na kole dolů ulicí Na Dolinách, rychlostí odhadem 35 – 40 km/h, pro tuto rychlost jsem si držel bezpečný boční odstup od parkujících aut. Vzhledem k provozu v protisměrném pruhu mne vozidlo za mnou nemohlo předjet, zhruba od poloviny kopce jelo těsně za mnou. V křižovatce s ulicí Na Zlatnici mne řidič začal předjíždět přes odbočovací pruhy uprostřed vozovky. Jeli jsme souběžně až do zatáčky, kde končí zastávkový záliv, v tom místě jsem jel více vpravo, než kdybych jel podél parkujících aut – přibližně na dělící čáře mezi zastávkovým zálivem a jízdním pruhem, abych si zvětšil boční odstup a umožnil předjetí.

V místě, kde začínala parkující auta, mi řidič předjíždějícího vozidla nechal vpravo od sebe od prvního parkujícího vozidla méně než metr. Buďto špatně odhadl, že ještě neukončil předjížděcí manévr, nebo na mne nevzal ohled. Šířka jízdního pruhu zde přitom činí cca 4 metry, takže pokud by se řidič choval ohleduplně, mohl mne bez problému objet i bez vjetí do protisměrného jízdního pruhu. Ve snaze odvrátit kolizi s parkujícím vozidlem jsem začal brzdit a současně se pokusil vtěsnat do velmi nedostatečné mezery. Zavadil jsem předním kolem o pravý zadní blatník předjíždějícího vozidla a ztratil rovnováhu, pokračoval vzduchem zhruba ve směru jízdy a dopadl o několik metrů níže na ruce, nohy a hruď. Ihned jsem vstal a snažil se s kolem následovat řidiče, který bez zastavení pokračoval v jízdě. Když se definitivně ztratil, odvedl jsem kolo do mezery mezi parkujícími vozidly, odložil kolo a vytáhl telefon. Následně jsem na okamžik ztratil vědomí a spadl, zdvihli mne kolemjdoucí a zavolali sanitku.

Dle mého názoru přispěly ke vzniku nehody tři faktory: Základním bylo bezohledné počínání řidiče, který dle mého názoru porušil ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. v §17 (3) Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel (…) „nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel“ a dále (5) v bodech a a b, tj. že řidič nesmí předjíždět, a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí, b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet.

Druhým faktorem byla skutečnost, že jsem se při jízdě držel při pravém okraji vozovky (bohužel v souladu s §57 (2), který cyklistům omezuje možnost jet v takové situaci více vlevo) a nevytvořil si jízdou více vlevo, případně středem jízdního pruhu, dostatečný prostor pro vjezd do zúženého místa.

Třetím faktorem, který k nehodě do jisté míry přispěl, pak byla absence cykloopatření. V jízdním pruhu šířky 4,0 metru může být zřízen ochranný cyklopruh, který jednoznačně definuje prostor určený pro cyklisty a motorová vozidla a který by předjíždějícího řidiče vedl v dostatečném bočním odstupu od parkujících vozidel na to, aby k nehodě nedošlo. V klesání je možná vhodnější piktokoridor, navádějící cyklistu do dostatečné vzdálenosti od parkujících aut, zde je již ale klesání mírnější.

Nehoda ze slušnosti

Mám patnáct let zkušeností městského cyklisty. Přesto jsem se problémové situaci končící střetem nedokázal vyhnout. Role řidiče byla jasná od začátku. Pověšením na zadek dával jasně najevo, že mne předjede při první příležitosti. Vzal jsem na to ohled, bohužel, a v místě, kde mne předjížděl, jel víc vpravo, než bych měl. Takže když jsme bok po boku dojeli k parkujícím autům, měl jsem překážku před sebou já a ne on.

Nejel jsem zkrátka dost asertivně a tím se nechal vmanévrovat do krizového momentu. Jinými slovy, za nehodu částečně mohla moje ohleduplnost. K jezdecké chybě nepochybně přispělo i to, že jako cyklista ze zákona nesmíte zabrat pruh. Mám tak stále jistou vnitřní zábranu držet zabraný pruh tam, kde tím v předjíždění přímo nezabráním. A tady se mi to vymstilo.

Ne nepodobné jezdecké chyby jsem se dopustil v prosinci, kdy jsem na magistrále vjetím na hranu zastávkového zálivu zvětšil prostor na předjetí jedním autem a pak mi do ramene narazilo zrcátko vozu jedoucího za ním. V obou případech je samozřejmě hlavní vina na řidiči, který má při předjíždění zajistit dostatečný boční odstup a není-li to možné, tak nepředjíždět. Ke kritickým situacím zde ale paradoxně přispívá to, že se nechci nechat předjíždět velmi těsně a když mě řidič předjíždí, zvětšuji si od něj boční odstup – se všemi problémy z toho následně vyplývajícími.

Jakkoliv tedy byla v obou případech primárním důvodem pro vznik nehody neopatrnost řidiče, který předjížděl, kde neměl a jak neměl. Ke kolizím přispěla vždy také moje drobná jezdecká chyba – která byla ovšem z velké části produktem dopravního řešení lokality a aktuálního nastavení pravidel silničního provozu, jež mi nedovolila předjíždění v daném místě efektivně a legálně zabránit.

Platíme příliš mnoho

Drobné jezdecké chyby nevyhnutelné bez ohledu na zkušenost cyklisty, a cyklisté za ně platí příliš vysokou cenu. To považuji za nepřijatelné.

Neuvážený čin jednoho bezohledného řidiče mi dal novou motivaci napřít svou aktivitu jinam než doposud. Dokud se budou dopravní řešení v Praze schvalovat ve stejné podobě jako dnes, nepohne se bezpečnost cyklistů nikam. Zatímco řidič je v případě kolize velmi dobře chráněn, cyklista takové možnosti nemá. Potřebuje jinou ochranu. Potřebuje lepší cykloopatření, potřebuje pravidla silničního provozu, která nebudou cyklisty ohrožovat. O tom, co je potřeba začít opravdu tvrdě změnit, napíšu v pokračování tohoto textu.

Dopravní nehoda?

Přečtěte si návod Prahou na kole „Jak při dopravní nehodě“ – jak tuto nepříjemnou situaci co nejlépe zvládnout, když už se bohužel přihodí.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Tak za prvé gratuluji k zdá se celkem dobrému zdravotnímu výsledku. Žiješ, píšeš, hledáš fotky, zdá se, že jsi celkem v pořádku. Zaplať Pánbůh, žes v té 40 netrefil to parkující auto.
    Za druhé v rychlosti 40km/h už asi není vhodné jet moc při kraji. Při téhle rychlosti už máš opravdu právo na trochu víc prostoru pro svou bezpečnost. Já Jeremenkovu sjíždím 50km/h středem pruhu a prostě dokud to tak jede, tak nikoho nepustím. Také jsem uprostřed pruhu mnohem lépe vidět. Stejně mi to bylo houby platné, když mi vjel do cesty z vedlejší a nastavil mi bok stojícího auta. Prostě mne patrně podvědomě ignoroval, hledal jen objekty velikosti auta.

  2. Uf, no nepěkné. Snad se šťastným koncem a bez zdravotních následků.

    Na helmu se neptám… Ale tvoje hlava je příliš cenná (nejen pro tebe) a na příčinu se ptát nebude.

  3. Dole za ulicí Na Zlatnici je to nepříjemné, jak je tam retardér a zpomalení na 30. Předjíždějící řidič si na poslední chvíli uvědomil, že tam nemůže vlítnout v padesátce, tak brzdil a nepředjel. Dole před sebe nikoho nepouštím, auta na retardéru jen zdržují.

  4. Je mí líto, že se ti stala taková věc, bezohlednost některých je fakt hrozná.

    To místo docela dobře znám a to parkování v zatáčce je tam fakticky nedomyšlené.

    Na druhou stranu myslím, že budeš mít problém pokud jsi sám na sebe policii napsal že jsi jel 35-40 , pokud vím tak v místě nehody je max rychlost 30ka :( , ano vím, napsal jsi, při jízdě dolů, ale obecná zkušenost s prací policie je taková, že je lepší jim nic takového nesdělovat, děj vědět jestli ,krom řešení celé nehody, se toho chytli nebo nechytli… já si tipuji, že naše čacká policie ti to dá sežrat, kamerové záznamy mít nebudou a nakonec budeš rád, že z toho vylezeš bez pokuty za rychlost a zranění účastníka provozu ( tebe).

    Tak držím palce, aby to všechno dopadlo co nejlépe, tedy identifikování řidiče , jasné určení viníka a uzdravení oběti….

  5. Přeju brzké uzdravení a opětovné nasednutí na kolo.

  6. Jsem si to celé prohlédl na mapy.cz na panoramě. Ty jsi tomu autu uhnul do pravého pruhu, který ovšem ještě v té zatáčce končí. Podle mne od úrovně ulice Na Zlatnici se už nejednalo o předjíždění, ale o jízdu v pruzích a tobě ten pruh skončil zebrou. Mám strach, že ta chyba byla právně na tobě, že jsi nedokázal zastavit, když jsi neměl místo na pokračování v jízdě. Je to pěkná zrada, že pruh náhle končí za zatáčkou a není to moc vidět. Chlapík náhle uviděl tu 30, zpomalil a tebe tam zavřel.
    Hodně blbá situace.

  7. nedávno jsem někde četl, že průměrné IQ je 100. Z toho logicky plyne, že za každého takového jako je Vratislav se v provozu musí pohybovat někdo s IQ 50 (aby byl průměr dodržen). ;-) Počítejme s tím!

    Rychlé uzdravení a další kilometry jen bez nehod!

  8. Tak hlavně že jsi v pořádku.

    Říkal jsem si, jak bych se v takové situaci zachoval já, ale mám jiný způsob jízdy a nějaké ty zkušenosti z řízení auta, takže pokud mě předjíždí nějaký bl*ec, snažím se mu to vždycky usnadnit (prostě aby mě předjel co nejrychleji a co nejrychleji byl ode mne co nejdál). V téhle situaci bych asi okamžitě brzdil/přibržďoval, jen co bych zjistil, že mě nějaký „umělec“ chce předjíždět do pravotočivé zatáčky.

  9. A ještě oprava. Podle té úvodní Vratislavovy fotky s naznačenou trajektorií je jasné, že Vratislav mu nikam moc neuhnul. Stále držel svůj pruh, dokud nevyjel v podstatě rovnou na tu zebru. Šlo o předjíždění přes protisměrné pruhy na křižovatce a následné zablokování předjížděného vozidla. Celá moje spekulace byla špatně. Promiň Vratislave.

  10. Díky za všechny komentáře a přání brzkého uzdravení. Fyzicky už je to OK, delší rekonvalescenci má bicykl :-) .

    Asi přispěju k overinterpretaci tím, že obrázek je pouze orientační v tom smyslu, že se svou polohu v pruhu těsně před nehodou si nejsem stoprocentně jistý. Jak popisuji, tak vědomě jsem jel po čáře, což ale fakticky mohlo znamenat, že jsem kolem ní mohl o decimetry plancat na obě strany. A samozřejmě zatáčka lákala to víc střihnout, takže tam klidně mohla být ta jezdecká chyba, kterou popisuje Brahma v příspěvku z 11:19., byť tedy jsem se určitě až do hloubi toho zastávkového zálivu neuklidil.

  11. To je horší nehoda než jsem myslel, taky přeju brzké oklepání, štěstí, že to nedopadlo hůř s následky…
    Když se na mě někdo takto lepí, tak radši ostentativně uhýbám kdekoliv je možnost a současně zpomalím, aby měl čas na předjetí. Tím mu dávám zároveň najevo, že způsobem své jízdy mě omezil. Podle okolností tedy buď zabrat celý pruh (a klidně víc doleva, aby o předjíždění vůbec neuvažoval) nebo raději uhnout.
    Sám jsem byl sražen v Praze jednou, naštěstí v malé rychlosti, takže pouze natlučené koleno a poškrábaný lak (kdybych neměl SPD, možná bych to ustál, ale spíš ne). Paní stála na stopce na Senovážném, když jsem se k ní blížil, tak se rozjela přímo do mě, naštěstí po nárazu hned zastavila. Prý mě neviděla (bylo odpoledne za bílého dne, ale asi koukala jen po tramvajích). Zbytek cesty domů jsem si zapnul raději strobo, to už jsem vidět byl, ale podle reakcí až příliš (na pražské poměry)…

  12. Jak znám práci policie v podobných situacích, tak se za 3 měsíce objeví výzva, že hledají svědky. :-)

  13. Když jsem ještě bydlel na Budějovické (a nosil helmu, při těch sjezdech z toho kopce jsem se bával víc než teď v Karlíně) , tak jsem tudy jezdíval docela pravidelně a tohle místo jsem nikdy neměl rád. Já teda jezdím docela asertivně a tudy jsem podle mě vždycky jezdil středem pruhu (ono se to tu opravdu rozjede), ale i tak mám pocit že jsem tu podobné situace taky zažil, úplně si umím představit jak ti tam hodí myšku a nenechá ani kousek prostoru, do té zatáčky se ještě musí brzdit a člověk se bojí smyku, ta manévrovatelnost tam opravdu není nejlepší, ještě že se ti nestalo nic horšího.

  14. Každopádně je to past.. šířka vozovky se tam přímo v zatáčce zužuje skoro na polovinu, reálně při odečtení odbočovacích pruhů a zastávky možná na třetinu, 30 začíná až těsně před zatáčkou a hodně záleží jaké auto a jak je zaparkované hned za ní.. Z pohledu řidiče auta, který tu spatří zúžený přechod a retardér je logické ještě větší stočení volantu doprava a brzdy.. je to past.

  15. @josuk: žádná past tam není pro NORMÁLNÍHO řidiče. Co si tak pamatuju, tak na té ulici jsou celou dobu zaparkovaná auta, takže autem maximálně 30 km/h (to sice člověk nestihne úplně dobrzdit, když mu zpoza zaparkovaného auta někdo vyskočí, ale dotyčný skokan by to měl už přežít), na kole ještě pomaleji bo to brzdí hůř, 30 bych tam jel maximálně u středu silnice a moc příjemné by mi to nebylo, protože bych věděl, že je to v téhle situaci už za hranou.

    Do té pravotočivé zatáčky není vidět, takže vjíždím takovou rychlostí, abych mohl zastavit, když tam zrovna bude např. zásobování zabírající celou ulici, ležící člověk, bouračka apod. Při takové rychlosti není potřeba žádné náhlé strhávání volantu.

    Jako už jsem toho na silnicích zažil dost, při jízdě autem cyklistu, který na chodníku zavadil o sloup a svalil se mi hlavou přímo před kola, předjíždějící auto z protisměru a ze zatáčky, pejsek (od Honzy Nedvěda), který vyskočil zpoza zaparkovaného auta, na kole pak tatrovka zabírající celou lesní cestu v klesání za zatáčkou, dvě malé holky, které mi před kolo vykročily zpoza jediného zaparkovaného auta na jinak přehledné a rovné ulici… a všechno se to dalo zvládnout bez nehody, když člověk tak strašně nespěchá, nedokazuje si za volantem/řídítkama „svoji pravdu“, myslí i za ty, co mozek zrovna nepoužívají a předpokládá na silnicích vždy tu horší variantu ;)

    (jo a samozřejmě i to štěstí je potřeba, ale dá se mu jít naproti)

  16. Pokud ulicí Na Dolinách pojedeš autem v jakémkoliv směru 30km/h, tak budeš cílem nenávistného troubení a předjíždění za každé situace. Ve výsledku to bude nebezpečnější, než když pojedeš se stádem 50km/h. Myslím, že i na tom kole, kdyby jel Vratislav 50km/h, což se dá, tak by ho ten pán třeba tak zuřivě nepředjížděl. Ale na tom kole je ta 50 už nebezpečná z toho důvodu, že řidiči s tak rychlým kolařem nepočítají.

  17. Brahma, tak to nemyslím a považuji to za účelový blábol, přece jenom občas autem po městě jezdím a ještě se mi nestalo, aby na mě někdo na jakékoliv 30ce nenávistně troubil a předjížděl mě za každou cenu a skoro vůbec se mi to nestává na kole, za poslední dva roky na mě troubil jeden jediný řidič a to v Kolodějské obecní 40 ce, kde jsem do kopce 100 metrů jel asi 15-17kou

  18. Na mě tedy několikrát ročně troubí, zpravidla v situaci, kdy zaberu pruh třeba v tramvajové zastávce, protože mě tam nejde předjet, ale oni si myslí, že by se protáhli.

  19. tomáš, možná to bude podle trasy, stylu jízdy, ale stejně je to pouze specificky několikrát ročně oproti Brahmovu za každé situace…

  20. Souhlasím, je to pořád spíš netypická, i když ne zcela výjimečná situace. Ještě na mě občas troubí na magistrále a docela se jim taky občas nelíbí, když jezdím protisměrkama, co nejsou zlegalizovaný. Ale je pravda, že se snažím být co nejasertivnější to jde.

  21. Píšu: „Pokud ulicí Na Dolinách pojedeš autem v jakémkoliv směru 30km/h,…“
    Když píšu autem, tak tím myslím auto a ne kolo. Luděk také píše zejména o autě a 30km/h a tomu jsem odpovídal a na něj reagoval.

  22. Brahma, prosím čti pořádně, proč tam asi píšu ? Teď znovu oituji sám sebe, když to nečteš aby jsi to zase nepopřel, cituji :

    přece jenom občas autem po městě jezdím a ještě se mi nestalo, aby na mě někdo na jakékoliv 30ce nenávistně troubil a předjížděl mě za každou cenu a skoro vůbec se mi to nestává na kole,

    Chápeš to co jsem napsal, že jezdím autem a že se mi v něm nic takového, i když dodržuji rychlost a nejezdím s proudem neděje a skoro vůbec se mi to nestáva na kole…

    Píši tam o autu a reaguji na tak na to jak jsi reagoval na Luďka :)

  23. Když na mne někdo troubí tak mne zdraví nebo povzbuzuje (případně obdivuje – když vezu nějaký neobvyklý náklad). Mohli by troubit víc

  24. Pavel z kola vidím docela dost palců nahoře nebo děkovného blikání výstražek, když viditelně uhnu dopravnímu proudu a nechám projet autobus, nákladák a s nimi i auta co se za ním/ mnou nahromadila na nějakém blbém místě. I v autě radši občas uhnu, když nemám na to se vléct za nějakým nákladem a zároveň nemám šanci ho předjet , prostě nechám větší mezeru ať si to zkouší ostatní nebo si rovnou zastavím někde na oddech…

    S účastníky provozu je to stejné jako s populací, procento agresorů, blbů, idiotů nebo šílenců je úplně stejné ve všech kategoriích (cyklisti, motorkáři, řidiči, chodci , lidé z MHD ) .

  25. Ať už měl vinu kdokoliv, tak největší prasárna je, že ten řidič od nehody ujel. O tom nárazu musel vědět a mohl jít o těžký úraz. Ikdyby řidič vinu na srážce neměl, tak je povinen zastavit a poskytnout první pomoc.

  26. Pavel, přesně ! Řidič nebo řidička kteří odjedou od nehody jsou skutečný lidský odpad …

  27. újezďák … já myslím, že tady došlo jistému komunikačnímu šumu, protože jak jsem to já pochopil, a předpokládám i Brahma … byť možná předpokládám blbě … tak Luděk považuje za vhodné jet po celých Dolinách tou třicítkou, ne jen v tom úseku, kde je omezení rychlosti na 30 km/h. Což je z mého pohledu nesmysl a rozhodně bych za takového řidiče před sebou nadšený nebyl. Pokud jede někdo na třicítce třicet, tak je to samozřejmě ok, a to i v tom případě, že o umístění té značku si mohu myslet ledacos.

  28. Já chápu tu frustraci, ale minimální rychlost snad existuje jen na dálnici, všude jinde jsou to maximální dovolené rychlosti, takže i když někdo jede 30 km/h na padesátce, tak je to pořád v pořádku.

  29. Újezďák: Taky uhýbám a pouštím. Ale přitom musím prostě počítat s tím, že když uhnu, tak možná budu muset zastavit; není zcela automatické, že se zpátky dostanu tak, jak já budu chtít. A proto uhýbám a pouštím jen tam, kde je mi to pohodlé a kde mi nevadí (potenciálně) zastavit.

    To je vypozorované a naučené pravidlo za mnoho let ježdění (pohříchu ne tak častého, jak bych chtěl, ale to je jiná věc).

  30. Tomáš:
    361/2001 sb. § 18
    (2) Řidič nesmí
    a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
    b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.

    To si myslím, je úplně v pořádku, vždyť pokud tu frustraci chápete, chápete i jak může být nebezpečná..

  31. Josuk: podle mě je 30 km/h na padesátce není bezdůvodně pomalá jízda, co když třeba máš čerstvě řidičák? Bezdůvodně pomalá jízda by byla tak něke od úrovně 20 km/h a níž.

  32. Josuk, kdepak tomu je i v zákonu pořadím nadřazeno toto :

    § 18Rychlost jízdy

    (1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

    Spousta lidí má naprosto mylný dojem, že na 30 ce se musí jet třicet na 50ce padesát a na 70ce sedmdesát a to, ať se děje co se děje a ať je to kde chce
    . Tyhle rychlosti jsem vybral vzhledem k rychlosti cyklistů jako reálné pro nás.

    Pokud by všemu byl nadřazen odstavec, který citoval Josuk tak by značná část účastníků provozu nemohla jezdit vůbec po značné části komunikací. I třeba vozidla a vleky s maximální konstrukční rychlostí nižší než 70 nebo 90 km v hodině nebo cyklisté.

    Kdo po mě může chtít, abych jel ulicí Na dolinách do kopce 50 kou nebo rychlostí neomezující dopravní proud ? Nějaký neználek reality ?

  33. Petr, ano s tím počítám, hlavně v kopci je to někdy těžké rozhodnutí uhnout, na druhou stranu třeba v USA je to běžné, v Kalifornii za mnou a kamarádem na kole vznikla 150-200 metrů dlouhá kolona aut ale uhnout nebylo kam, skála a svodidlo, tak jsme, cca po 5minutách plazení se 10-12 kou uhnuli na takový “ balkonek“ a minimálně 3/4 řidičů děkovalo…, to samé tam dělají traktory, nákladáky, autobusy…. všichni na vhodném místě, když jsou brzdou, uhnou koloně za nimi a chvíli si postojí..

  34. Čerstvý řidičák není důvod.. dělat vlnu a jezdit jinou rychlostí než ostatní! A divím se že takoví zastánci bezpečnosti se budou zastávat zbytečné frustrace účastníků provozu… Když je nebezpečná! (50 do kopce na kole přece nikdo nemusí, když důvody jsou fyzikální a fyzické..;-))

  35. Jo v Německu jsem viděl Fahrschule jak to valí v rychlém pruhu 130+…a za volantem byl žák.. takže problém je možná jinde.. Já myslím že hlavně v nepřizpůsobivosti účastníků provozu…

  36. Josuk proč by se mělo jezdit stejnou rychlostí jako ostatní ?

    Ostatně bavili jsme se o tom, že nehoda se stala v místě, kde se má jet 30 km v hodině max, můžeš mi vysvětlit jak se má udělat přechod z rychlosti 50 km v hodině na 30 km v hodině pokud člověk vidí značku ? Znamená to jet 50kou až pár metrů před značku a pak razantně zabrzdit ? Nebo to znamená, že upravíš rychlost plynule :). Je padesátka vhodnou rychlostí pro nájezd do zatáčky nebo do křižovatky ?
    Koukni se na tenhle link z ulice Na dolinách :
    https://goo.gl/maps/hr7FbFbWbn8n6Ne28 , jsi si jistý, že by to stříbrné auto mělo za každou cenu jet 50 ? Nemělo by spíš zvolnit když má polovinu pruhu ( směry rovně a doprava) zablokovanou parkujícími auty ?

    Tadz máš celou situaci zezadu https://www.google.com/maps/@50.0574516,14.4251194,3a,35.3y,268.38h,81.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1si4uwmsxGIoSztutDuwOpZA!2e0!7i13312!8i6656
    je očividné, že mazat to dolů v pruhu, který není volný (zaparkovaná auta, +světlo stín a najíždí se do ještě užších rozřazovacích pruhů křižovatky) 50kou lze snad ve vzácný okamžik, kdy tam nikdo neparkuje, přiměřená rychlost mi jako řidiči auta přijde spíš max 40 najmě když vím, že jsou tam přechody a zatáčka…

  37. josuk: „zbytečné frustrace účastníků provozu…“
    pokud rozumím správně, že frustrovat má pomalejší jízda, tak je na zvážení návštěva psychologa a eventuelní zřeknutí se řidičáku.

  38. Pozn. při sériovém provozu tzn.za sebou je ideální stejná rychlost. Paralelní provoz (každý svoji dráhu) není vždy možný. Frustraci Tomáš chápe,já taky a namítám že je zbytečná a nebezpečná. A mj.v zákoně je napsáno že každý lékař který zjistí že někdo není schopen řídit je povinen to oznámit úřadu. V praxi nedobře použitelné.. kvůli důvěře pacienta – vždy lepší když se třeba psychiatrický pacient léčí než když se lékaři vyhne.. Stručně není to jednoduché..

  39. Ochranny pruh neni zarukou niceho viz napr. pri aktualni rekonstrukci na Stefanikove moste auta normalne stoji ve vyhrazenem pruhu pro kola.
    Zainvestovala bych do lepsich brzd :) V prazskem provozu se to hodi.

  40. Josuk: to, že ji chápu neznamená, že si myslím, že se má ta frustrace za každou cenu odstranit. Já třeba teď už řídím tak jednou za půl roku a když tudíž někam jedu, tak prostě nejezdím maximálníma rychlostma, protože na to řízení nejsem vůbec zvyklý (svého času jsem řídil víc, tak to auto pořád umím ovládat dostatečně spolehlivě, ale nemám v sobě vůbec tu netrpělivost, že musím rychle, přijde mi to auto většinou dost rychlé už samo o sobě). Má se mi vzít řidičák? Jiní už tu vypočetli spoustu jiných okolností, kdy maximální rychlost není vhodná.

  41. 1) „Gratuluji“, že nehoda nedopadla hůř a přeji brzký návrat do 100% stavu.
    2) Mnoho názorů tu je na to, jaká je tam rychlost, kudy jel, nejel, čí to byla vina atd. atd. Já si počkám, až skončí šetření a případ bude uzavřen, protože předpokládám, že pak Vrata zveřejní video z kamery, kterou na svém kole má. Potom teprve si můžeme udělat názor „správný“ – budeme mít jak záznam situace, tak výsledek šetření, který vytvoří „pravdu.

  42. Josuk, takže když všichni jedou na 40ce 50kou a na 50ce 60kou tak je ideální se k nim „do dopravního proudu“ přidat ?

    Mě třeba „frustruje“, když jedu na kole po Výstavní okolo 30 km / hod a jelikož je tam 30 tak tam můj proud by měl být ideální :) ale každý skůtr a každá motorka a skoro každé auto mě předjedou:) aby je o o pár metrů dál zastavila policie, měří tam tak 1-2x týdně čili by na to řidiči měli být připravení, ale nejsou :)

    Nebo je lepší jet do limitu případně podle okolností ? To se netýká jen Prahy, ve středočeském kraji je úplně obvyklé i po klikaté hrbolaté nepřehledné uzoučké silničce III. třídy mazat 90-100 , v zimě v létě v noci, a to nejlépe ve skupince aut s rozestupy 5-10 metrů, pak se člověk nemůže divit, že lidi co nepřizpůsobují rychlost okolnostem ale proudu končí jako malé pomníčky…

  43. @újezďák 12.05.2019 – 10:15
    – s druhým odstavcem naprostou souhlasím. Hodně řidičů motorových vozidel uvažuje tak, že maximální rychlost je rychlost, kterou „musí“ jet. Neházím všechny do jednoho pytle, při mým trénincích hodně řidičů například v kopci z Vraného do Zvole je trpělivých a drží se za mnou dlouho, ale například v obci není problém jet 40, 50 z mírného kopce bez větší námahy a stejně mnoho řidičů předjede, jen aby předjelo a pak stejně jede stejnou rychlostí přede mnou a naopak ještě vytváří nebezpečnou situaci, protože přes něj nevidím, do zatáček brzdí víc, než já apod. Typická situace je na Libušské do Prahy. Na třicítce od Břežan se přiznám, že to jedu rychleji a stejně v esíčku mě předjíždí klidně padesátkou, aby za zatáčkou u konečné busu na retardéru skoro zastavili a já musel jak brzdit a znova se rozjíždět. Dokud neexistuje fyzická bariéra, motorové vozidlo „nic“ nezastaví. Pamatuji si, kdy od Vyšehradu po Palačák mě předjížděla auta po kolejích, sedmdesátkou klidně jen pár desítek cm ode mne a stejně jsme se setkali na světlech, kde jsem ho předjel jako celou kolonu a byl vepředu. Dnes tam jsou ty bílé překážky proti vjetí na koleje, nikdo mě nepředjede, když mu neuhnu a dopravu to nijak nezpomaluje, naopak ji to dělá plynulejší, žádná brzda plyn!
    – S troubením se ani tak nesetkávám, vídám ho hlavně u jiných, když dva a více lidí jedou vedle sebe. Já mám osobní problém s tím, že asi jedu rychle a řidič mě „nemůže“ předjet, s tím, že po mě stříkají ostřikovačem. Někdy i protijedoucí auto. Není k tomu vůbec žádný důvod, prostě motoráček si myslí, že nemám na silnici co dělat.

    – Nedávno jsem tweetoval (@Pavel_Masek) o situaci na přechodu pro chodce, kterou jsem zažil na přechodu na křižovatce Libušská-Dobronická a jež ukazuje, že vinit bychom měli primárně vzdělávací systém, rodiče dotyčných… Zahybal jsem na zelenou doprava do Dobronické, zelenou měli i chodci a pod kola mi vjeli kluk s holkou na kolech. Málem byla dopravní nehoda a co jsem si od nich vyslechl, prostě takové lidi snad ani nemůžeme vinit, ale opravu musíme vinit systém, pač když někdo neví a ještě mu nebylo dáno, tak jak se s ním můžeme i bavit.

  44. P.Mašek , s překážkami bych byl opatrný.

    1. mě se dost často stává, nově třeba teď v Kolodějích, kde dali naprosto nesmyslné zpomalovací čtverce, že mě auto předjede a pak intenzivně brzdí až na 20 v místech, kde já na MTB klidně jedu 40 km v hodině, také od doby co tam jsou tam už bylo několik bouraček a je tam prakticky trvalá kolona, protože někteří lide přes to jezdí prakticky krokem .

    2. pokud jsou to poklice, tak je situace ještě horší, protože auta na nich intenzivně kličkují do stran a klidně to strčí až do krajnice, kde si jedu.

    3. Podobně vnímám šílenostní šikmé zpomalováky před přechody, pro cyklisty je to místo, které je z “ bezpečné krajnice“ strčí do vozovky.

    4. v poslední době je navíc móda dávat zpomalováky přímo do křižovatek v zonách 30, což znamená, že odbočující cyklista buď musí pravoúhlý zpomalovák“ polštář“ objet “ po obvodu“, nebo ho šikmo celý přejet, … dokonce se teď dělá plastové kolo, které pak při odbočování skrz centrum křižovatky cyklisté přejíždí nebo těsně míjejí, klasický podrážeč :(

    Prostě další důvod, proč zůstat na MTB ve městě…

  45. Jsme pořád u toho že infrastruktura v přeplněném městě a okolí z kterého spádově jezdí tisíce aut denně za prací jsou cyklisté prostě „škodná“ a 90% šoféru by bylo nejradši, když by žádní cyklisté v jejich prostoru nejezdili. Samozřejmě nás 99% „nějak toleruje“ ale pokud jeden cyklista pojede 15, druhý 30, jeden na krajnici a další uprostřed pruhu … auta jedou jakous „podobnou“ rychlostí a plynulostí, prostě někde 80 a jinde se stojí, cyklista je někde moc pomalý a jinde se kličkováním protáhne. Že se hazarduje na okreskách je bohužel zcela normální, neb jejich stav většinou neodpovídá tomu, aby se po nich „létalo sto“, navíc auta jsou výrazně širší než dřív, je jich násobek a naopak krajnice se drolí že použitelná šířka je spíš stále menší :-(
    MTB po městě – ano bohužel :-( , já na silničním jezdím jen na okraj Prahy.

  46. @újezďák
    – fyzickou překážku jsem myslel (i když v souvislosti s obsahem mého příspěvku to není zřejmé) takovou, která odděluje prostor cyklista vs motorové vozidlo, jako příklad jsem asi špatně zvolil tu bílou věc na nábřeží mezi pruhem pro auta a tramvajovým pásem. Například NYC hodně investoval do cyklistické infrastruktury a je důkazem, že i v tak zabydleném a spádovém městě, zejména na Manhattanu, jde udělat bezpečnou cyklistickou infrastrukturu. Je ale také důkazem, který ukazuje, že „barva není zeď“ a některá místa jsou krásným příkladem, že je třeba mít fyzickou bariéru mezi pruhem pro motorovou a bezmotorovou dopravu. Stačí jakýkoliv menší sloupek, ta bílá věc jak mám na nábřeží, květináč a pak nikdo nejede po cyklopásu, neparkuje tam atd. Je třeba ale také zmínit, že jsou trochu jinde, než Praha, téměř na 100 % míst, kde udělají cyklopruh, zároveň mají k němu přifařenou bezpečnostní dveřní zónu, kde to jde, dávají pruh pro kola mezi chodník a parkující auta a ne mezi auta a auta. Nechci je jen chválit, z pozorování na dálku mají obrovské problémy s parkováním a jízdou aut po chodnících.

  47. @Jan Herda
    – jezdíval jsem po městě na horském kole ještě předtím, že jsem začal kolo používat opravdu jako dopravní prostředek na dojíždění. Teď na to mám silniční kolo. V mnoha městech je snažší, pohodlnější, „bezpečnější“ mít opravdu kolo se širokými plášti, nicméně já jsem názoru, že silnice, stezka, chodník má být sjízdné-schůdné pro všechny, i když to dá trochu práce s plánováním, někdy sesednutí a kousek pěšky, někdy trochu obrnění se na kostkách, má to i své výhody. Typický příklad je šířka kola, mám na jednom silničním klasické berany a i tak jsou v průměru cca o 20 užší, než řidítka na horském. Nedávno jsem jel s kamarádkou od Rudolfina nafotit problematickou Evropskou z pohledu cyklisty a hned na mostě před Malostranskou jsme stáli v koloně, protože se neprotáhla kolem aut z důvodu širokých řidítek. Já se se snažím dodržovat předpisy a myslím, že se mi to daří a tohle mi například hodně pomáhá protáhnout se tam, kde mi auta nenechají správně místo při pravém okraji vozovky – nemusím skočit na chodník nebo tramvajový pás.

  48. Já jsem pro fyzické prostředky usměrňování a zklidňování, jak jen to jde, a ještě houšť. Tady nikdo na nic jiného prostě neslyší: kde se nemá parkovat, musí být zábrany, zábradlí, bloky. Kde se má zpomalit, musí být prahy, boule, vyvýšené přejezdy. Kde má být zákaz vjezdu, musí být závora, balvan, cokoli. Vidím to dnes a denně. Na mé trasy po letech různých pokusů a protipokusů řidičů, vč. odstraňování méně bytelných překážek, nakonec pomohly až betonové bloky a zábradlí. Ale ani se spoustu prostředků se nedá říct, že by střešovická zóna 30 byla zpomalená na 30 a v křižovatkách s předností zprava nejezdili řidiči jak idioti.

  49. Pevel Mašek: Bohužel kameru jsem zrovna neměl. Ukradli mi ji asi před měsícem a nějak jsem pořád odkládal nákup nové. No, náhradu jsem si objednal hned ten den, ale bohužel, záznam nebude.

  50. Pavel Mašek, MTB dává pohodlíčko na place, už jenom třeba ty nové štěrbinové kanály (podélné) , v jejich okolí se na žiletce fakt bojím jet. typicky třeba zde
    https://mapy.cz/s/3sb6W
    to je prostě past na úzké pláště.

    Dále tramvajové koleje a železniční koleje , běžné kanály a neskutečné množství podélných spár v místech, kde se déle dotýkají dva položené asfaltové koberce.
    Nové a nové typy zpomalováků , navíc nově se dávají se do řadících pruhů poměrně výrazně „hrbozní“ odrazky.
    Dlážděné okraje zastávek a jejich přechod do asfaltu, časem skoro vždy opět spára. Klasické dlažby v centru města. Neklasické dlažby kolem středu kruháku ( často jediná možnost jak na kole projet kolonu) atd atd

    Nechci prostě jezdit trvale s jedním okem na silnici :)

    Žiletku mám a jezdím na ní rád, navíc na ní nic nenaložím(karbon a nemyslím náklad typu tenisky a tričko, ale rodinný nákup) a nechci už nikdy jezdit s baťohem ( záda) takže jezdím trvale s brašnami. Další problém jsou boty, na horáka můžu jak v MTB tak, díky platformá, i v botech, žiletku mám look nášlapy a jejich kufry bych ve městě děsně odrbal :)

  51. @Vratislav Filler 13.05.2019 – 12:22
    – škoda, že se sem nedá dávat smajlík, hned bych sem dal toho, jak si plácá rukou o čelo. Tohle prostě zamrzí, moc dobře to znám z jiných situací. Jak ji někdo ukradl? Jsi ji nechal na kole venku či co?

  52. Pavel Mašek : Jo, zapomněl jsem ji ráno před kanclem sundat a vzpomněl si na ni až odpoledne, když jsem jel domů. :-(

  53. Jo očesání a načesání kola, jeden z důvodů proč kolo nechávám venku stát doslova na minuty, pořád něco sundavat a nandavat :(
    Jediná klika je, že slušná kamera se dá koupit už i celkem hluboko pod tisíc korun :)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Co s cyklopruhy? 4

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru