Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů?

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí řidiči v průměru o čtvrt metru blíž cyklistům než když cyklopruhy zřízené nejsou a vyvozuje z toho (alespoň v titulku), že cyklopruhy snižují bezpečnost cyklistů.

Obávám se, že titulek článku vyvozuje ze studie neodpovídající závěry.

Jak se uvádí ve zdrojové studii (a je to i dlouhodobě známo), cyklopruhy oddělují prostor pro motoristy a cyklisty takovým způsobem, že řidiči nemusí provést „předjížděcí manévr“ a nepředjíždějí proto s větším bočním odstupem. Z měření ve studii je zřejmé, že nižší průměrná vzdálenost při předjíždění na ulicích s cyklopruhem je částečně dána tím, že bez cyklopruhu řidiči téměř nepředjíždějí s odstupem větším než 2 metry.

V textu samotné studie je také vysvětleno, že nebyla k dispozici data o šířce a počtu jízdních pruhů, což jsou faktory, které mají na boční odstup při předjíždění velmi výrazný vliv. Autoři studie to samozřejmě přiznávají a nevyvozují tak z výsledků svých měření více, než kolik je možné.

Důležitější než střední odstup (který ve studii překračuje 1,5 metru), je pro bezpečnost a i komfort cyklistů počet těsných předjetí. Ta jsou ve studii definovaná jako těsnější než 1 metr (při rychlostech 60 km/h a méně). Podíl těsných předjetí na komunikaci bez cyklopruhů byl 5,1 %, na komunikaci s cyklopruhem 6,8 %, což už není nikterak zásadní rozdíl. Studie přímo neuvádí četnost nebezpečně těsných předjetí, tedy s odstupem kolem půl metru. Z grafu je nicméně zřejmé, že na komunikaci bez cyklopruhu byla zaznamenána extrémně nebezpečná předjetí až s odstupem kolem 20 cm, zatímco na komunikacích s cyklopruhem byl minimální zaznamenaný odstup přes 40 cm.

Průměrná vzdálenost předjíždění cyklisty v Melbourne na komunikaci bez cyklopruhu a na ulici s cyklopruhem. (zdroj: studie)

Stejně tak by tedy bylo možné diskutovat, zda zjištěné výsledky nenapovídají, že cyklopruhy chrání cyklisty před extrémně těsným předjížděním. Respektive, zda nelze z dat vyvodit, že cyklopruhy jednoznačně přerozdělují prostor a snižují variabilitu ve vzdálenosti předjíždění.

Samozřejmě se ztotožňuji s tím, že chráněná infrastruktura je vhodnější než cyklopruhy, nabízí cyklistům vyšší komfort a uspokojí tak širší skupinu zájemců o jízdu na kole. Publikovaná studie se ale tomuto tématu nevěnuje.

Cyklopruhy tak není třeba z mého pohledu zavrhnout. Cyklopruhy přispívají k tomu, že cyklisté mohou jet s řidiči souběžně, což snižuje dopravní stres na obou stranách. Jinými studiemi je prokázáno, že cyklopruhy vyrovnávají neatraktivitu hlavní ulice na úroveň klidné vedlejší ulice. Na Vršovické ulici v Praze zvýšilo postupné zřizování cyklopruhů v letech 2010-2013 počet cyklistů na dvojnásobek. Podstatná je také funkce cyklopruhu před světelnou signalizací, kde dovoluje cyklistům předjet kolonu stojících vozidel.

V situaci, kdy nemůžete zřídit fyzicky oddělený pruh, je tak cyklopruh z mého pohledu stále lepší než nic.

Patočkova s cyklopruhem. Foto Václav Kříž

Odkazovaná studie: How much space do drivers provide when passing cyclists? Understanding the impact of motor vehicle and infrastructure characteristics on passing distance.  Ben Beck et. all, Accident Analysis and Prevention.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Myslím si, že zdůvodnění je celkem očividné, australské běžné silnice, stejně jako silnice americké nebo kanadské mívají velmi široké krajnice za kterou většinou cyklisté jezdí až do doby zřízení cyklopruhu ,ale přece jenom víc při straně vozovky dál od provozu, “ není to jejich“ :)
    .
    Po zřízení cyklopruhu si tam nadále neumí představit silnici bez krajnice, takže se tam pak krajnice zúží jen cca 1/3 šířky zřízeného cyklopruhu a druhá polovina až 2/3 cyklopruhu pak “ přeteče “ do silnice a tím autům trochu ubere a cyklistům přidá sebevědomí, že je to jejich prostor a tak možná jedou blíž směrem k provozu ostatních účastníků.

    Pro představu v českých podmínkách je podobná široká a sama o sobě cyklo-sjízdná krajnice k vidění většinou až na silnicích nejvyšší třídy, míněno spíš dálnice, u Prahy třeba Strakonická k Cukráku nebo některé úseky silnice I.třídy na Kolín :) a dovedu si představit, že zřízení cyklopruhu v takovým místech dodá cyklistům sebevědomí a sami se šoupnou blíž k dopravě.

    Ale viz začátek, vzhledem k tomu jak se v anglosaském světě mimo Evropu staví silnice není možné takovou studii přebrat k nám do země, kde 3/4 silnic nemají krajnici sjízdnou ani na horském kole a kde silničáři běžně nakreslí čáru krajnice na rozhraní drnu a asfaltových děr :)

  2. Jezdím denodenně Jeremenkovou nahoru ve vyhrazeném cyklopruhu. Ano, občas když jedu po vnější hranici blíže ke středu vozovky, abych se uhnul dveřní zóně, tak se občas polekám, jak těsně mne autobus objíždí. On se totiž do toho svého pruhu sotva vejde a na nějaké uhýbání už nemá prostor. Přesto je to těsné míjení spíš otázka mého komfortu, než nějaké nebezpečí. Připadám si v tom pruhu celkově tak komfortně, že zapomínám koukat do zrcátka a poslouchat a pak mne ten autobus může překvapit. Běžné osobáky uhýbají zcela dostatečně. Z mého pohledu se nepříjemná ulice pro výjezd stala cyklopruhem tak skvělou trasou, že i na koloběžce už stoupám tudy (když náhodou stoupám) a nejezdím po hrbatém chodníku.

  3. Brahma, ale to je přesně ono, Jeremenkova by byla v Austrálii nebo v USA či Kanadě ( podobné silnice studii) vlastně úzká silnice, vymezíš místo pro kola a už není plnohododnotné místo pro MHD, hlavně pro ten nízký autobus se zrcátky které ti na kole nafackují…. to samé je na Výstavní, bývala tam české poměru luxusní krajnice cca 1 metr, takže jsem jezdil vedle aut až nahoru na kruhák, pak tam udělali sdílený pruh pro autoubusy, kola, taxi a od té doby je to tam stresové místo, protože v tom pruhu tě autobus prostě nemá šanci předjet, čil 3/4 jízd rovnou přetáhnu kolo přes příkop a jedi po cestičce o 5-10 metrů od silnice, nebo když vidím, že autobusy jsou bezpečně daleko chycený v koloně, tak to tam vyšlapu…. ale abych zdržoval MHD jen proto, že “ je to taky můj pruh“ , tak na to nemám….

  4. Kdyby ten výzkum dělali u nás, tak počet těsných předjetí na komunikaci s cyklopruhem by byl automaticky 0 a žádných podpůrných článků by už třeba nebylo ;)

    (HINT: podle našich zákonů se jízda ve více pruzích v obci nepovažuje za předjíždění)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Jak mne srazilo auto 53

V úterý 30. dubna mne v ulici Na Dolinách srazil řidič předjíždějícího auta. Analýzu dopravní..více

Výběr z dubnové cyklokomise 18

Průběh dubnové cyklokomise byl značně nevyvážený. Podstatné věci typu informací o průběhu přípravy investičních akcí,..více

Nedůstojný stav páteřních cyklotras 12

Nestává se mi často, že bych intenzivně využíval již dávno zřízené chráněné cyklotrasy. Počátkem loňského..více

Výběr z březnové cyklokomise 12

Březnové jednání cyklokomise mělo na pořadu dne jen několik témat, která stojí za zmínku. Už..více

Proč zavést povinný boční odstup v Česku 38

V předchozím článku jsem ukázal důležitost bezpečného bočního odstupu při předjíždění a kampaně za bezpečnější..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru