Co chystají městské části: Praha 4

Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje cyklistické dopravy v začínajícím volebním období. Obdržené odpovědi průběžně uveřejňujeme. Na Praze 4 došlo před několika týdny ke změně politického vedení. Za městskou část tak odpověděl současný první místostarosta městské části Ing. Zdeněk Kovařík (ODS). Zdeněk Kovařík byl zároveň radním zodpovědným za dopravu i v minulém volebním období, tj. v letech 2014-18.

Redakce PNK (Red.): Pokud vím, tak vaše městská část nemá generel rozvoje cyklistické dopravy. Plánujete takový dokument zadat, nebo budete koncepční rozvoj cyklodopravy řešit jiným způsobem?

Zdeněk Kovařík (ZK): MČ Praha 4 nemá generel kolejové dopravy, MČ Praha 4 nemá generel dopravy MHD, MČ Praha 4 nemá generel IAD, nemáme ani generel pěší dopravy a ani generel cyklistické dopravy. Tyto generely řeší město jako celek a je to tak správně. Máme samozřejmě řadu studií v různé míře pokrývající území naší městské části, které pořizujeme pro potřebu zlepšení podmínek pro jednotlivé druhy dopravy včetně dopravy v klidu.

Red.: Jsou nějaká cykloopatření, která připravovala předchozí radnice a v jejichž přípravě nyní pokračujete? Zrušili nebo odložili jste některé připravované akce?

ZK: Žádnou z řádně projednaných a Radou městské části Praha 4 schválených akcí v žádném z druhů dopravy jsme nezrušili ani neodložili, budeme určitě řešit dokončení podkladů pro RTT Táborská – Na Pankráci – Na Veselí, neboť jsme dlouhodobě nespokojeni (stejně jako Rady před námi již od roku 2016) s prací IPR v této oblasti.

Red.: Jaká zlepšení pro jízdu na kole na území městské části tedy připravujete? Chystáte nové cykloobousměrky, legalizace průjezdů nebo cyklostezky? Kdy dojde na jejich realizaci?

ZK:  V letošním rozpočtu MČ schváleném ještě minulou koalicí žádná Vámi uváděná akce schválena nebyla, tudíž přípravy se budou týkat let příštích. Akce hrazené hlavním městem probíhají.

Red.: Na Praze 4 vidíme jako největší nedostatek cyklistické infrastruktury špatnou dostupnost Pankrácké pláně jak od centra přes Nuselský most, tak od Krče a Kačerova. Připravujete nějaké akce, které budou tyto problémy řešit? (Od doby formulace otázky, 03/2019, došlo k legalizacím na předpolí Nuselského mostu, pozn. red.)

ZK:  Na kole jezdím poměrně často a kopec, který je nutno překonat z oblasti Krče jižně od Jižní spojky cestou do Krče severně od Jižní spojky (Budějovická, Antala Staška) lze sice zdolat ulicemi Hornokrčská, Krčská a Dolnokrčská, kde je pohyb aut vskutku minimální, leč výškový rozdíl mě odradí stejně jako drtivou většinu ostatních. Problém spojení Nuslí s Vinohrady jsem na kole nikdy nepocítil, protože poslední úprava Bělehradské prakticky zlikvidovala provoz aut. Spojení od metra Kačerov směrem k prostoru Kavčích hor a centrálního parku je bezproblémové a nečiní mi jako cyklistovi žádné obtíže.

Red.: V minulosti se tu také vícekrát stalo, že se pro auta zjednosměrnila nějaká oblast a stala se tím pro kola prakticky neprostupná, dopadlo to například na ulice Pod Klaudiánkou nebo V Rovinách, které se pak pro kola zobousměrňovaly až dodatečně. Hlídáte si, že se takovéhle excesy už nebudou dít?

ZK:  Skutečně některá zjednosměrnění ulic vyvolávají obtíže, ale jsou vždy výsledkem dlouhých diskusí (názory jednotlivých obyvatel a účastníků provozu jdou samozřejmě proti sobě, snažíme se přiklonit k většině a neohrozit menšiny, pokud to jen jde).

Red.: V roce 2019 se očekává nástup dalších bikesharingových společností. Jak s nimi vyjednáváte?

ZK:  Žádná bikesharingová společnost mě za více než dvacet let v samosprávě nikdy neoslovila, zato jejich produkty jsou velmi často předmětem stížností obyvatel, které zvláště v poslední době prudce stoupají i od obyvatel postižených (ale na vině jsou i koloběžky a jiné komerční nápady).

Red.: Stojanů pro parkování kol je v ulicích obecně nedostatek. Kde se chystáte zřídit v nejbližších letech nové stojany? Připravujete i nějaká lépe chráněná parkoviště?

ZK:  Problém se stojany a s nenechavostí některých občanů je stálý a nenapadá mě žádný rychlý způsob převýchovy.

Red.: Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?

ZK:  Pro cyklisty zruším většinu kopců a zvýším výkon elektrokol. Ne vážně podmínky pro kolejovou MHD, MHD busy, IAD, pěší dopravu i cyklistickou dopravu (zapomněl jsem lodní dopravu) budeme nadále průběžně zlepšovat.

Red.: Děkujeme za rozhovor.

ZK: Přeji krásný den.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Mno, se vší skromností, nepřijde mi vůbec hezké, že politik, jehož povinností je řádně komunikovat s občany, voliči, si při korektních dotazech od renomovaného online magazínu dělá místo toho z lidí dobrý den. Pokud je toto vyjádření Prahy 4, tak je jasně vidět, že (je jedno, o jakou skupinu obyvatel se jedná) nepracují pro občany, ale pro sebe. Jak jinak si mám valnou většinu odpovědí pana Kovaříka vysvětlit?

  2. @pavelMasek: a ktery renomovany online magazin maji na mysli ?

    Nicmene jsem rad, ze se tu pro cyklisty nebude nic realizovat, protoze stale budou moci kvicet, ze jsou obeti neprizniveho systemu a prasit po chodnicich/jednosmerkami atd (treba jeremenkova – pruhy jak krava, ale kdo nejde po chodniku neni mestsky cyklista.
    Takze jsem rad, ze cyklisty aspon nejaka praha poslala do haje, misto poklonkovani tem peti lidem, co jezdi a prosazuji svuj pohled, jak by se v praze melo bajkovat.

  3. Pavel Mašek
    popravdě mě to celé nepřišlo jako výsměch, spíš lehce švihlé /monty-pythonovské ? s tím, že se rozhodně nejedná o nějakého škůdce cyklistiky z Prahy 4 ale celkem o rozumného člověka :)

    Tik , hodně z nových článků z Prahou na kole mi v příslušný den strčí hrabátko mezi několika prvními českými odkazy na zprávy s tématem cyklistika ( jinak hrabe i světový tisk :) .
    Prostě Prahou na kole je slušné minimálně celopražské médium, ale vzhledem k minimálnímu pokrytí tématu v běžném tisku spíš s celorepublikovým přesahem.
    Jsem rozhodně šťastnější, že se o cyklistice píše a lidé si to hojně čtou tady, než když se o stejné cyklistice píše na nějakém ultralevičáckém nebo extrémistickém plátku , třeba typu A2Alarm, kde se z obyčejného ježdění na kole , i v kontextu dalších tamních článků, nakonec udělá jen prachsprosté politikum .
    Nu a politice ježdění na kole rozhodně není…

  4. Pavel Mašek … to je zajímavý závěr. Že Vás také rovnou nenapadlo, že to může být i naopak. Tedy že dotyčný přesně ví co velká řada občanů P4 chce, a že mají názor podobný, či dokonce totožný.

    On má nějaký postoj a názor, je na něj tázán a slušnou formou jej prezentuje. Což je jedině dobře a neskonale lépe, než aby buď mlžil, nebo pokrytecky vykládal něco, co si nemyslí.

  5. Ona se na Praze 4 před nedávnem zcela překlopila radniční klika. Znovu se k veslu dostali přátelé starých pořádků a stavebních developerů. Jakýkoliv rozvoj či podpora cyklodopravy se od nich nedá očekávat.

  6. Brahma , třeba mají obyvatelé pátého největšího města v ČR vlastně kliku, třeba nebudou ve stavu klimatické nouze :) :):) a já jim při svých pravidelných cestách skrz jejich čtvrť nebudu nucen z kola rozhazovat potravinovou pomoc :) Navíc je třeba si uvědomit, že část“ nové koalice“ vládla v minulém období na P4 se stranou zelených v pohodlné koalici, jinými slovy si nemyslím, že by se jednalo o nějakou zásadní změnu pro cyklistiku a občany:)

  7. Když čtu odpovědi pana Kovaříka, tak z nich cítím jen výsměch. Myslím, že dojde na má slova. Vzhledem k tomu, že tam bydlím, tak z toho nejsem nadšený.

  8. pan místostarosta se sice vyjadřuje stylem, který se na P4 docela používá, taky možná dosud bydlí (v krči).. ale určitě by se takhle mlživě-ironicky neměl vyjadřovat ze své pozice místostarosty.
    Cykloobousměrky můžou udělat skoro hned, něco vymyslet nejen v Podolí ale i v Nuslích (Čestmírova, Bartoškova). Mohli něco lepšího vymyslet s rekonstruovanou Nuselskou, kde vzniká další, pouze pro tramvaj dobře průjezdný profil ala Bělehradská.. kde pravda to nevím, jak pan místostarosta mysleĺ s těmi auty. Auta tam jezdí..sice špatně ale jezdí. Cyklisté však vůbec. Ať si přebírám vyjádření zprava zleva, moc panu Kovaříkovi nerozumím a už vůbec nemám pocit, že by vyjadřoval přání a názory lidí na P4. (I když u újezďáka zde chápu shovívavost k dlouholetému politikovi ODS ;-) bývalému členovi několika dozorčích rad..) .. ale chápu, že P4 má teď nosné téma „generelu“ metra D.. :-O tak asi?

  9. btw: .. a s tím zlepšováním podmínek pro lodní dopravu..to je přece veliký nesmysl.. nebo šprým..? tak snad ne vše ostatní..

  10. “ … a už vůbec nemám pocit, že by vyjadřoval přání a názory lidí na P4.“ … já se zeptám. Pokud dotyčný v poslední době nějak dramaticky nezměnil své veřejně prezentované názory a postoje, tak asi přání a názory lidí na P4 vyjadřovat asi bude, ne?

    Samozřejmě ne všech, to dá rozum, ale přinejmenším většiny z těch, kteří byli ochotni k volbám vůbec dojít a jemu a jeho straně ten lístek do urny hodit.

  11. Josuk, sice z toho děláme politickou debatu, ale členství v dozorčích radách rozhodně není morální vada :)

    Třeba právě exstarosta Štěpánek byl také členem dozorčích rad :)

  12. to by tak hralo, aby ODS ustupovala cyklistum, jeste by je za to soudruh Klaus senior prohlasil levicakama…
    takze odpovedi hahaha, nic nehodlame zmenit, ale muze za to minula radnice a magistrat.
    a ted uz neruste, my si deme s developerama parcelovat parky…

  13. hukan, no když jsem v Praze potkával na cyklostezce na kole politika, navíc politika za kterého cyklostezky jako houby po dešti, tak to byl Bém z ODS :)
    Tolik k lekci z historie :)

  14. No, na Praze 4 to ohledně cyklistiky na lepší časy nevypadá. Odpovědi pana Kovaříka mi přijdou výsměšné. Např. u stojanů vlastně vůbec neodpověděl, někde naopak svedl odpověď vlastní osobnost…

  15. Pročítám tento seriál a u většiny politiků nevěřícně kroutím hlavou.

    > Problém spojení Nuslí s Vinohrady jsem na kole nikdy nepocítil, protože poslední úprava Bělehradské prakticky zlikvidovala provoz aut.

    Budiž. A na kole tam teda jezdí prostředkem, nebo ve dveřní zóně? A tramvaje pouští? Jak?

    > Skutečně některá zjednosměrnění ulic vyvolávají obtíže, ale jsou vždy výsledkem dlouhých diskusí (názory jednotlivých obyvatel a účastníků provozu jdou samozřejmě proti sobě

    Mně přišlo, že celá diskuze kolem jednosměrek v Podolí se točila kolem toho, že jsou obyvatelé obtěžováni automobily. O cyklistech nepadlo ani slovo. To, že to tam pak zjednosměrnili pro všechny, je podle mě důsledek toho, že člověk, co to implementoval, měl místo mozku volant, a nenapadlo ho, že po silnici jezdí i jiné věci než auta, které se musí jeho výplody řídit.

  16. josuk … jak jsem uvedl, nejedná se rozhodně o všechny a z výsledků voleb je jasné, že ani o většinu občanů/voličů na P4. Realitou nicméně je, že velké části těch, co vůbec k volbám přišli, asi ODS nijak nevadí a pan Kovařík jakbysmet.

    A zda je Vaše pochybnost oprávněná se ukáže zase u voleb.

    Ještě jednou pro jistotu zopakuji, že situaci na P4 neznám, tedy netuším jak bych subjektivně tamní situaci posuzoval. Takže věcně se rozhodně necítím být kompetentní ten rozhovor hodnotit.

  17. @josuk, ujezdak
    – Co se týče média novinky.cz, tak osobně dlouhodobě pozoruji (leta) degradaci ve všech směrech. Není tomu tak dávno, kdy jsem redakci upozorňoval na základní chybu v článku, co se týče jednotek, kdy kdyby se čtenář instrukcemi v článku řídil, tak by umřel. Dodnes od redakce žádná zpráva. Nenápadně občas na twitteru ukazuji jejich degradaci, co se týče redakční kontroly – překlepy, to je už klasika, ale duplicitní slova, špatný slovosled, chyby ve schodě podmětu s přísudkem atd. Co se týče obsahu, tak je silně nevyvážený, vadí mi silně jednotlivé sekce, kdy valná většina je komerční a bohužel lidé jsou zpravidla hloupí a věří tomu, co se píše. Myslím, že zákon by měl být nastaven líp a jasně by na stránce mělo být vyznačeno, jestli se jedná o komerční text či ne. Osobně vím, že v tisku to tak je, ale online pravidla neznám. No a co se týče informování o dopravě. Prada, že osobně si myslím, že také je to nevyvážené. Velmi dobře se chytají samozřejmě přejezdů přes koleje na červenou, ujíždějící honičky, nehod s cyklistou, ale kolikrát je cítit z použitého slovníku, že (dle mého osobního názoru) to psal zarytý „autíčkář“. Zrovna ale tato videa, na které jste dali link, tak cyklista na koleje tady neměl jezdit, jeho chyba. No a to ulomení stěrače je taky hloupost, ať se předtím dělo cokoliv. Troubení pro cyklistu je vždy nepříjemné, řidič automobilu si to neuvědomuje, jak je to hlučné, když sedí v odhlučněné kabině, ale i tak.

  18. Josuk, údajně to byla řidička :)

    Ohledně kol nebo nosičů kol jako znamení přízně, tak to je spíš zavádějící, mě už na kole dopravně přidusilo/vyděsilo tolik cyklistů nebo aut s naloženými koly že už raději nic dobrého nečekám od nikoho i když “ by měl být na mé stranš“

    PM byla tu debata o Bělehradské a tom jak tam jezdit na kole, tak jsem dal příklad jak tam nejezdit , k médiům se nemá cenu vyjadřovat :)

    Jako řidič občas zatroubím, ono je to lepší než někoho zabít a my vůbec nevíme jak na něj ta dáma zatroubila, v mém autě se dá jen tak “ bípnout“ je to prakticky podobný zvuk jako potvrzení zamknutí, pořádné troubení si nechávám pro zvláštní příležitosti jako když mě někdo bere na dvojité plné atd, navíc je nutno si uvědomit, že i mezi cyklisty je zvláštní sorta lidí, kterým cokoliv pod zvukem záoceánské lodi přijde potichu a proto mají na kolech různá troubítka našlapaná pumpou místo zvonku a klidně s tím zvukově osolí maminu s kočárem na cyklostezce…. pointa je v tom, že oni jsou na ten zvuk připraveni ( znám minimálně jednoho mediálního cykloaktivistu, který takový roh používal a chlubil se s tím, jak děsí řidiče:)

  19. Docela mě zajímá jestli se tahle nehoda propíše do policejní statistiky nebo se raději „nestala“.
    Rána to byla hodně slušná…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Co chystají městské části: Praha 7 2

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 20 (Horní Počernice) 25

27. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Bike Kitchen Praha 2

Na pražské Štvanici u cyklostezky přes Hlávkův most postupně roste nová komunitní cyklodílna Bike Kitchen..více

Co chystají městské části: Praha 14 (Černý Most a okolí) 5

20. 05. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru