Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely)

Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje cyklistické dopravy v začínajícím volebním období. Obdržené odpovědi průběžně uveřejňujeme. Za Prahu 19 odpověděl tamní cyklokoordinátor Mgr. Radek Čermák.

Redakce PNK (Red.): Pokud vím, tak vaše městská část byla při zlepšování podmínek cyklistické dopravy v minulých volebních obdobích dost progresivní, zadala a realizovala řadu akcí. Jak budete řešit koncepční rozvoj cyklodopravy v tomto volebním období?

Radek Čermák (RČ): Uvnitř městské části bychom rádi dokončili jednotný systém dopravního značení. Jde o odstranění zbytných dopravních značek, zrušení přebytečných jednosměrek pro kola i pro auta. Věříme, že se tím zvýší respektovanost dopravního značení. Mimo zastavěné území už několik let běží projekty na doplnění stezek pro chodce a cyklisty do Ctěnic, Vinoře a Vysočan. Připravuje se i nová stezka do Čakovic přes Krajinný park Havraňák. Do roku 2022 bychom mohli mít hotovy cyklostezky do všech okolních městských částí.

Když se podíváme na celý severovýchod Prahy, máme štěstí, že starostové spolupracují už od roku 2015. Podepsali memorandum, na základě něhož začala vznikat Severovýchodní cyklomagistrála, a nyní byla podána žádost sedmi městských částí náměstku Scheinherrovi o prostředky na nové projektové dokumentace. Praha tak může část povinností z plánu udržitelné mobility delegovat. Městské části totiž dokáží cyklostezky připravovat daleko rychleji a levněji. TSK už má vyčerpanou kapacitu, místní představitelé dokážou lépe vyjednávat s majiteli pozemků i se státní správou, ostatně jsou součástí jednoho úřadu.

Pokud se navržené cyklostezky podaří vybudovat, vznikne na severovýchodě Prahy jeden funkční celek, přičemž některé trasy budou rychlejší na kole než osobním automobilem.

Red: Jsou nějaká cykloopatření, která připravovala ještě předchozí radnice a v jejichž přípravě nyní pokračujete? Zrušili nebo odložili jste některé připravované akce?

RČ: Naše vedení se nezměnilo, tudíž pokračujeme v rozběhnutých projektech.

Red.: Jaká jiná zlepšení pro jízdu na kole na území městské části tedy připravujete na toto volební období? Chystáte nové cykloobousměrky, legalizace průjezdů nebo cyklostezky? Kdy dojde na jejich realizaci?

RČ: Zjednodušení dopravního značení a odstranění zbytných zákazů všude, kde to jde, patří mezi naše priority.

Red.: Podmínky pro jízdu na kole se u vás v posledních letech výrazně zlepšily. Máte ale nějaká dlouhodobě obtížně řešitelná problémová místa?  

RČ: Obtížně řešitelná místa řešíme provizorně s nadějí na budoucí získání finančních prostředků nebo zahrnutí do větších staveb typu jižního obchvatu Kbel. Právě na jihu Kbel se jezdí Hornopočernickou ulicí, ale slabší cyklisté mají možnost ulici objet štěrkovou cestou na její jižní straně. Věřím, že jednou bude mít tato cesta lepší parametry cyklostezky.

Red.: V roce 2019 se očekává nástup dalších bikesharingových společností. Oslovila vás některá se zájmem působit na Praze 19? Pokud ano, jak s nimi vyjednáváte?  

RČ: Měli jsme jednání s MČ Praha 14 a 20. Propojení jižním směrem ale zatím není příliš kvalitní, takže by území nefungovalo jako jeden celek.

Red.: I když vaše městská část zřídila v posledních letech mnoho stojanů pro kola, stále ještě je řada lokalit, kde chybí. Kde se chystáte zřídit v nejbližších letech nové stojany? Připravujete i nějaká lépe chráněná parkoviště?  

RČ: Všude, kde jsme obdrželi požadavky, jsme stojany umístili. Řešíme možnosti umístění koláren u škol a školek, kde je největší poptávka po parkování, ale sami na ně nemáme dostatek finančních prostředků.

Red.: Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole? 

RČ: Největší práce je s koordinací staveb různých investorů. Máme snahu integrovat cyklisty do nových parků a obnovit poutní cestu do Staré Boleslavi.

Red.: Děkujeme za rozhovor.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Jsem docela zvědavý, co tou poutní cestou mají vlastně na mysli :)
    Jestli spíš Svatováclavskou poutní cestu nebo Via Sanctu( Mariánskou) ?
    Obě jsou v prostoru Kbely-Staré Boleslav trasovány trochu jinak…

  2. újezďák: co jsem viděl schéma, tak to bude ta jižní varianta, tj. více v souběhu s Mladoboleslavskou ulicí. Ale různé staré cesty směrem na Přezletice a spol. má Radek Čermák myslím také nějak v hledáčku, nedávno se tam o ně výrazně doplňoval celoměstský systém cyklotras.

  3. Ta poutní cesta je mariánská a svatováclavská zároveň stejně jako kapličky, které tam jsou.V praxi to můžete vidět na obnovené kapličce na křižovatce ulic Vrchlabská a Železnobrodská. ;)

  4. Radek Čermák, díky za informace, ano značná část je dnes stejná, ale v části trasy se historicky lišily :) Mariánská je spíš při hlavní silnici, Svatováclavská je dneska značnou částí vlastně pole, proto jsem se ptal, jestli budu vznikat nějaká úplně nový “ dopravní prostor“ :)

  5. Ve skutečnosti neexistovaly do barokní doby žádné silnice, ale shluk cest, který využívali lidé podle ročního období a momentální sjízdnosti. (Tehdy totiž ještě nebyla TSK a cestující si spravovali cesty sami. :D )

  6. Děkuji za další konkrétní odpovědi, rád vidím aktivní zájem ze strany radnice, zejména KOLárny u škol, osobně nevím, jaké tam jsou školy, ale vím, že řada nemá vnitřní prostory na desítky kol a když už, tak místnost nemá třeba vstup z vně budovy a kola by se musela tahat dlouze chodbami… Osobně mi ale stojany chybí u vojenského letiště.

    @Radek Čermák
    – vidím, že sledujete reakce v tomto vláknu, rád bych toho využil a dotázal se zde na doplňující info:
    – 1) Nerozumím odpovědi na dotaz sdílených kol. Není tam vůbec řečeno, jestli MČ někdo oslovil a jestli se tam s někým jedná, působí to na mne, že jste chtěli systém sdílení kol vyjednat najednou s více MČ v okolí, ale kvůli špatné cyklo infrastruktuře jste jednání přerušili?
    – 2) Jak jste získali seznam lokalit, kde byly požadovány cyklostojany? Opravdu se Vám podařilo je umístit všude? (i na soukromých pozemcích, firemních areálech…)
    – 3) značky – uvažujete zároveň při sjednocování značení revizi reklamních značek (čistě reklamní nebo směrující k nějakým firmám) a jejich odstranění? Ne zřídka jsou na lampách i na vlastních tyčích umístěny bez povolení, reklamní smog je šílený. Budete postihovat firmu s takto nelegálně umístěnou značkou?
    – 4) Plánujete vyjednání povolení pohybu na kole návštěvníkům vojenského letiště? „Báby na pavlači“ tvrdí, že tam nepustí lidi s kolem, i když to je jejich kompenzační pomůcka…
    – 5) Plánujete cyklostání u vlakové zastávky Praha-Kbely jako to mají třeba v Kolovratech? Jak je vytížen ten jeden cyklobox, který tam aktuálně je? V Kolovratech je to úplně úžasné a je vidět, že je o to zájem, co vím, tak musel být zřízen pořadník na ty dlouhodobě pronajímané boxy :-)
    – 6) Plánujete legalizaci chodníčku ke hřbitovu?

    Děkuji za odpovědi

  7. @Pavel Mašek
    1) Pochopil jste to správně. Další ránu dostal možný systém kvůli vandalismu v Horních Počernicích. Smysl dává celá severní plošina, ale až po vybudování infrastruktury pro rychlé popojíždění na elektro/kole.
    2) Měli jsme požadavky občanů i živnostníků. Vždycky záleží na dohodě. Některé městské části se nechtějí o stojany starat a vymýšlejí zástupné důvody.
    3) Snažíme se směrové značení sjednocovat do formátu SDZ komunálních cílů.
    4) Mezi pracovišti letiště se na kole jezdí intenzivně. V jižní části je omezení pro návštěvníky na určené parkoviště. Režim na vojenském letišti je určen bezpečnostními předpisy, to není záležitost dopravní.
    5) V současnosti je box pravidelně vytížen. U kbelského nádraží máme ale zkušenost takovou, že většina lidí tam raději chodí pěšky, protože mají nádraží blízko. Jiné je to třeba v Čakovicích.
    6) Zatím o legalizaci nikdo nepožádal, respektujeme status quo, kdy se tam všichni srovnají bez značení.

  8. Je nějaký další postup u stezky směr Prosek? Části luxusní a mezitím pár stovek metrů bahna, v lepším případě single track škváry…

    Nedejbože nějaký výhled na pokračování podél Čakovické na Prosek?

    Nebylo by něco konkrétnějšího k SV magistrále? Nějaká očekávaná data třeba? :-)

  9. Stepan: Očekávané datum čehokoliv je strašně nejisté. Jestli se ale hecnu, tak někdy s pomocí Radka Čermáka shrnu aktuální stav přípravy.

  10. Tak část z te nedokončené stezky na Prosek se zřejmě začíná stavět :-)

  11. Ano. Zbytek se právě staví. Dostali jsme dotaci od Magistrátu HMP.

  12. @Radek Čermák
    – Děkuji mnohokrát za Vaše odpovědi.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cykloboxy na Praze 10 skončily 18

Příběh cykloboxů pro individuální uschování kol v desáté městské části se po dvou letech provozu..více

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 10

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 2

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • LukášM: Co s cyklopruhy?

    Hýbe se tam s obrubníky a zadahuje i na cyklostezku/pás. Zdá se mi, že se tam rozšiřuje silnice, aby bylo…

  • Jan Herda: Freebike obsáhle hodnotí první sezónu v Praze.

    Alternativu bych právě viděl v tom, nemuset se přepravovat vůbec :-) Abych stál skoro pokaždé v uličce vlaku linky S1…

  • Pavel Mašek: Co s cyklopruhy?

    @článek - líbí se mi zvolený tón textu, tak by to mohlo vypadat. @LukášM -…

webdesign by 2046
↑ nahoru