Co za cykloinfrastrukturu již v roce 2019 v Praze vzniklo

V posledních měsících se o cyklistice hodně mluví a z počtu připravovaných investic se dá usuzovat, že v Praze cyklistice svítá na lepší časy. Tento článek ale nemá za cíl zůstat u slov, cílem je představit, co už v roce 2019 v pražské cykloinfrastruktuře reálně vzniklo. Bez činů jsou totiž veškeré myšlenky bezcenné. Jaká cykloinfrastruktura tedy byla postavena či vyznačena za prvních šest měsíců roku 2019?

Mapa PNK a nová cykloinfrastruktura za rok 2019 – obohacena o podněty čtenářů z komentářů

Větší akce

Akcí největšího rozměru byla bezesporu legalizace jižního předmostí Nuselského předmostí na Praze 4, v okolí kongresového centra a výškového hotelu Corinthia. Bylo legalizováno 2200 metrů chodníků a průjezdů pěšími zónami. Místo je nyní cyklisticky přehlednější a přívětivější, mnohdy se zlegalizovala zajetá praxe.

Nájezd na nově zlegalizovaný chodník poblíž hotelu Corinthia

Další realizací jsou ochranné cyklopruhy v Keplerově ulici, které začínají u výjezdu z Pohořelce u pražského hradu a končí v zatáčce směrem na východ (za parkem Maxe van der Stoela). Ke vzniku došlo v rámci celkové rekonstrukce ulice, při které byl dlážděný povrch ve špatném stavu nahrazen za asfaltový. K vyznačení cyklistických pruhů došlo 12. dubna 2019.

Ochranné cyklopruhy na Keplerově, vyznačené 12. dubna 2019

Nové vedení Prahy 1 poměrně rychle odstranilo cyklistický problém u hlavního nádraží, došlo totiž k legalizaci průjezdu parku před hlavním nádražím (Vrchlickými sady). Navíc byly doplněny cedule, aby se k sobě cyklisté a chodci chovali ohleduplně. Zbývá dořešit lepší parkování kol na nádraží, aby cyklisté měli kam legalizovanými sady vlastně jezdit.

Jeden z legalizovaných chodníků na trase A262, v pozadí je vidět nový cyklopřejezd (spojený s přechodem pro chodce)

Na Praze 14 byly vyznačeny dvě nové místní cyklotrasy. A262 na trase Kbelská, Hutě až k napojení na cyklotrasu A44. Dále A240 v úseku Kyje až Jahodnice. Nedošlo pouze k instalaci žlutých směrových cedulek, bylo legalizováno mnoho přechodů, chodníků, na některých chodnících byly vyznačeny smíšené cyklostezky. V rámci trasy A262 také vznikla cykloobousměrka Jamská. Ač jsou obě akce nízkonákladové, jde o dobrý začátek položení infrastruktury pro slabší jezdce na kolech.

Zbrusu nová 600 metrů dlouhá cyklostezka byla vybudována podél silnice Tuchoměřická mezi Nebušicemi a Přední Kopaninou, konkrétně jde o úsek: konec Nebušic až kruhový objezd sv. Václava (křížení ulice Do Horoměřic).

Cykloobousměrky

Na Pankráci vznikla v březnu nová cykloobousměrka v ulici Na Klikovce. Umožňuje klidnější přejezd od Vyšehradu směrem na Kavčí hory a Pankrác. Tvoří ji 200 metrů dlouhý, 1,5 metru široký protisměrný cyklopruh. Na tento projekt navázalo zobousměrnění horního bloku přilehlé ulice Sinkulova i pro motorovou dopravu.

Druhá vzniklá cykloobousměrka se nachází v ulici Na Zámecké v Nuslích na Praze 4. Přibližně 200 metrů legalizace umožňuje klidnější průjezd z Vršovické ulice na Náměstí Bratří Synků. Ulice byla dříve obousměrná, později z ní byly v jednom směru vykázány auta a cyklisté, přičemž v obou směrech zůstaly tramvaje a autobusy. Povolení cyklistů se tak dá nazvat pouhou kosmetickou změnou. Vznikly zde cyklopiktogramy v obou směrech navádějící cyklisty mezi koleje.

Cykloobousměrka Na Zámecké v Nuslích umožňuje lepší cyklistické propojení mezi Vršovickou ulicí a náměstím Bratří Synků

Na Černém Mostě byla dokončena cykloobousměrka Bobkova, tato ulice byla původně pro kola obousměrná jen v úseku Kučerova–Bryksova protisměrným cyklopruhem (+pro všechny je obousměrný úsek Bobkova–Maňákova) . Nový obousměrný úsek pro cyklisty je dlouhý přibližně 300 metrů, nachází se mezi ulicemi Bryksova–Kučerova.

Menší novinky

Jedny z několika vzniklých cyklostojanů, tyto se nachází před městskou knihovnou na Praze 1 (Mariánské náměstí)

Nové kvalitní cyklostojany vznikly například na Mariánském náměstí před budovou městské knihovny, ale i na mnoha dalších místech. Stojanů přibývá napříč celou Prahou.

Do nové cykloinfrastruktury se dá započítat též nová cyklostezka spojující pro bezmotorovou dopravu dvě části ulice Za Bažantnicí v Kunraticích. Propojka dlouhá 110 metrů má především lokální přínos. Pro tranzitní cyklodopravu vznikl v Kunraticích chodník propojující ulice Demlova a Technologická, vede po něm trasa A217. Na rozdíl od chodníku Za Bažantnicí se ale nejedná o cyklostezku, legalizace podle radnice nejspíše proběhne později.

Krátká cyklostezka propojující bezmotorové dopravě jednotlivé části ulice Za Bažantnicí v Kunraticích

Zmínit lze také legalizaci průjezdu kol po lávce Chodov – K Dubu u obchodního centra Chodov na Praze 11. Pouhých pár měsíců zde byla značka „cyklisto, sesedni kola“, opětovná změna k lepšímu přišla rychle.

Zklamáním tohoto půlroku je rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici, kudy vede městská cyklotrasa A24. Podmínky pro cyklisty se s novými ostrůvky tramvajových zastávek oproti předchozímu stavu spíše zhoršily. Doufejme, že se jedná jen o dočasný stav před finální proměnou ulice.

Jedna z menších novinek – například v Letňanech na trase A27 bylo vyasfaltováno přes 600 metrů dříve štěrkové cesty

Nakonec ještě tři drobné úpravy cyklostezek na okrajích Prahy. U Berounky na cyklotrase A1 došlo k rozšíření cyklostezky o jeden metr. Na druhém konci Prahy, v Satalicích v úseku mezi ulicemi Za Novákovou zahradou a Novopacká byl změněn povrch cyklostezky A44 ze štěrku na asfalt. Třetí úpravou je vybudování asfaltového povrchu namísto štěrkového na cyklostezce A27 v Letňanech od ulice Toužimská po rozcestí s trasou KB-ČA, úsek je dlouhý přes 600 metrů.

Závěrem

Pokud si tento půlrok vyčíslíme, vzniklo cca 800 metrů cykloobousměrek (konkrétně ulice Na Klikovce, Na Zámecké, Jamská, Bobkova), přes 0,8 km cyklostezek, 1 kilometr ochranných cyklopruhů (v obou směrech Keplerovy), hodně přes 2 km legalizací chodníků a pěších zón, stovky metrů obměněných povrchů. Plus musíme započítat nové značené cyklotrasy a cyklostojany. Několik dalších akcí je v realizaci a mělo by být dokončeno do konce tohoto roku. Tou nejvýznamnější a nejnákladnější je patrně vodní prostup Rokytka. Budování nové cykloinfrastruktury v Praze není na bodu mrazu, jak se může občas zdát. Malými krůčky se totiž situace zlepšuje, i když krůčky jsou to stále spíše malé. Portál Prahou na kole bude nadále vše sledovat a informovat Vás. Oči nemáme všude, pokud nám tedy něco uniklo, klidně napište do komentářů pod článkem.

Pozn. red.: děkuji čtenářům za informace o dalších novinkách, do článku byly později přidány a započítány informace o cyklostezce u pražských Nebušic či o novém povrchu stezky A27 v Letňanech. Aktualizována byla i mapa.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Nové stojany před knihovnou jsou skvělá věc. Zmínil bych v této souvislosti asi na Praze 11 umístění nového cykloboxu v červnu, jedná se o akci OC Chodov, stejný box stojí již v garážích (kde je pro elektrokola možnost dobíjení) a i na straně D1 u nyní zavřené lávky, ale i tak je to veliký prokrok, tento obchoďák dělá pro kolaře hodně, to se mu musí uznat.

  2. Pavel Mašek:
    Zní to jako od marketingu OC CHodov. Co přesně myslíte tím co OC Chodov děla pro kolaře? Jestli pokrokové cykloboxy ocení kolaři pro jízdu na kole skrz OC chodov, tak to je skutečně k smíchu.
    Přerušení provozu lávky přesně v cyklosezóně?Nebo průjezd mezi nákupáky do Kunratického lesa je taky doslova katastrofální, shodou okolností včera jsem tam jel a vytahaná dlažba, propadla, velký bílý krychle ihned u hrany chodníku co slouží jako billboard ale není vídět nikam, nebo značka cyklisto sesední z kola?
    wau wau wau au

  3. Hezký přehled, ale přiznejme si, že mimo žluté cedulky a malůvky toho reálně moc nevzniká. A tam, kde by to bylo potřeba nejvíc, se neděje vůbec nic :-(

    Jinak spousta cykloobousměrek vznikla také v Petrovicích, prakticky v celé staré zástavbě.

  4. V článku i v mapě prahounakole.cz chybí nová cyklostezka A27 na tělese bývalé vlečky v Letňanech. Délka cca 550m, napojení na stávající stezku cca 75m, vše asfalt.
    https://mapy.cz/s/3vSu4

  5. Jan Fiala: tak to je úplná novinka, na ortofotu IPRu to ještě není (takže to museli postavit od března do teď). Díky za upozornění, už to maluju.

  6. mirek: Cykloobousměrky v Petrovicích jsou v mapě :-)

    Jinak v první polovině roku se toho v investicích zpravidla moc nestihne. Několik větších stavebních akcí se buď staví nebo se soutěží. Tam, kde by to bylo potřeba nejvíc, je také dobré, aby tam ty věci někdo přímo dělal. Praha 1 teď třeba vyhlásila výběrko na vedoucího odboru dopravy, kdyby tu byl zájemce.

  7. Myslím, že je to z dubna. Fotky z obou stran jsem do mapy už dal (místo 5904 a 6678).

  8. V přehledu chybí kus nové cyklostezky z Nebušic (podél ulice K Tuchoměřicům) směrem na Přední Kopaninu. Zatím to vede pouze od okraje Nebušic ke kruhovému objezdu u sv. Václava.

  9. @Pražský cyklista
    – rozhodně to není reklama pro tento nákupák, osobně kde to jde, oroduji proti němu, nemám rád tuto centralizaci nakupování, ale musím nezaujatě přistoupit na to, že to dělají dobře, kort k místním poměrům,
    – že OC dělá hodně pro kolaře znamená, že u všech vchodů má stojany na kola a není jich málo, všechny jsou velmi kvalitní, vznikla u budovy obrovská hnízda (viz mapa PNK), v Praze je také minimum boxů na kola a jsou právě hojně u tohoto nákupáku, navíc toto OC mělo úplně první cyklobox v Praze.
    – jestli si ještě dobře pamatuji, tak OC spolupracovalo s Rekola v minulosti a byla na jedenáctce díky tomu zóna od metra Chodov až po vysokoškolské koleje
    – Co se týče okolí, to je věc MČ, případně Prahy, smíšený stezka u metra s Vámi zmiňovanou reklamou štve spoustu lidí, stejně tak jako opravující se lávka, nicméně v zimě se to dělat nedá a nejmenší provoz je tu opravdu o prázdninách (viz data z místního měřiče, heatmapy atd.) rozpadlá zámková dlažba taky. Stěžovat si na to umí každý, ale aby to aspoň někdo (nemyslím konkrétně Vás) nahlásil a tlačil k opravě, takových lidí je minimum a já taky nemám čas řešit každou díru. Dlouhodobě tu pár nedostatků sleduji a zatím se realizovalo málo. Navíc ze zákulisních info moc dobře vím, jak to funguje v dotčených organizacích, takže není kolikrát snadné, i když „všichni“ chtějí, opravu realizovat…

    – jestli tím „jízda skrz oc chodov“ myslíte trasovavání páteřní trasy a mezinárodní greenway, tak je to zejména kvůli tomu, že jediný spoj přes D1 je pouze právě ta uzavřená lávka, pracuje se dlouho na nové druhé, kam místní i jiní chtějí pak trasu přeložit, aby se právě vyhlo té nešťastné hustě zalidněné cestě u metra. Nutno podotknout, že trasa tu vede velmi dlouho, ještě od dob než stálo OC chodov a kanceláře, tak to nebyl problém ;-)

  10. Jen drobnost- v Keplerově to jsou nějaké divné počty. Délka opatření je cca 500 m a cyklopruhy jsou po obou stranách. Jak jsi došel k 700 m? :o)

  11. @Pavel Mašek – díky, myslíte cyklobox na straně u ul. U Kunratického lesa? Tam nějaký je? Ty v garážích a u metra už jsou dlouho. Jinak s Vámi souhlasím, Centrum Chodov investuje do cyklostojanů a díky tomu k metru/do obchoďáku začíná víc a víc lidí jezdit na kole.
    @Mirek – ano, není toho tolik, ale ještě toho proběhne dost během zbytku roku. Ty cykloobousměrky v Petrovicích jsem „objevil“ a přidal do mapy já, jen se chci zeptat, je ověřené, že jsou z roku 2019? (https://mapa.prahounakole.cz/#informace@misto=p_6651)
    @Jan Fiala – díky za upozornění, doplním to do článku.
    @Jiří Kadlec – taky děkuji za doplnění. Ta stezka teda vypadá nějak takto: https://mapy.cz/s/3vVCr ? Není někde nějaká dokumentace?
    @David – díky za upozornění, opravím to, nevím kde nastala chyba.

  12. Mimochodem, ten cyklobox v garážích v OC Chodov už není, neb je to ten „nový“ u vchodu A a v garážích už jsou jen stojany. Navíc tenhle box při mém posledním pokusu (cca 2 týdny zpět) nebyl funkční.

  13. Tak v ulici Na Klikovce je sice ta cykloobousměrka vyznačena již nějakou dobu (červený pruh na vozovce, značka od SInulovy). Jenže – na té značce od Sinkulovy je to jako dodatková cedulka – a tato dodatková cedulka byla již před několika týdny oranžovou páskou „přeškrtnutá“ a naposledy ještě minulý týden. Dnes tamtudy pojedu, tak se schválně podívám, jestli se něco změnilo. Psal jsem na ÚMČ Praha 4, proč je to přeškrtnuté (tak dva týdny zpátky?) a zatím se neobtěžovali ani odpovědět.

  14. Ono je stále oranžovou páskou zneplatněno i značení kolem sdíleného přechodu/přejezdu v místech Na Pankráci 30 / Štětkova. A to už od instalace onoho značení. Zrovna ráno jsem na to koukal.

    Jinak se mi toto konkrétní místo ve směru z centra zdá řešeno dost krkolomně. Moc si nedokážu představit, že by cyklista po překonání přechodu/přejezdu využil těch několik metrů legalizovaného chodníku, aby pak musel při sjezdu do vozovky dávat přednost, třeba všem těm autům, která se zrovna na zelenou v jeho směru rozjedou…

  15. Tak dnes jsem to ulicí Na Klikovce jel a tohle zneplatnění je tam pořád – ale jen od té Sinkulovy. Jinak ten pruh tam normálně využitelný je. Nejsem si jistý, jestli tam před měsícem či delší dobou nebyl nějaký výkop před část chodníku a možná i tenhle pruh, tak to třeba dočasně zase zneplatnili (já ani nevěděl, že ten pruh má být až taková novinka). A možná ty blbé pásky jen někdo zapomněl zase sundat… Každopádně už aspoň ten měsíc tam v té ulici žádné další práce neprobíhají, tak by bylo fajn to nějak popohnat. Jenže ta Praha 4 ani neodpovídá… Nebo by to mohl někdo guerillově strhnout sám. :-)

  16. Z Brna, kde se ted infrastruktura spis rusi nez buduje, i tohle vypada neuveritelne.

  17. Pro mě nejviditelnější novinkou v posledních měsících je zřízení sdružených přejezdů k přechodům na A2 v úseku Modřany – Podolí, které ale pokud si dobře pamatuji vzniklo na podzim, takže do tohoto článku nepatří.

  18. Pro všechny – článek je nyní aktualizovaný s Vašimi podněty.

    @P35 – ano, to je asi pravda, ale stále se toho staví málo. No, teď dobíhají projekty od předešlé městské rady a příští rok už se rozběhnou investice od té nové, tak snad toho bude ještě víc.
    @TomášM – jasně, o jak říkáte, sdružené přechody na A2 vznikly už v říjnu 2018. https://prahounakole.cz/zpravicky/na-stezce-a2-v-podoli-se-dosavadni-prechody-upravuji-na-sdruzene-prechody-a-prejezdy/

  19. @Martin
    – jojo, je tam viz foto v mapě PNK

    @Krutas57
    – musím ověřit, dneska jsem v OC byl a garážové cykloboxy tam promují na obrazovkách. Co nejdřív zkusím projít garáže.

  20. Tak v té ulici Na Klikovce konečně to zneplatnění té dodatkové tabulky, která tam vlastně definuje cykloobousměrku, bylo konečně odstraněno, takže už je tam možné konečně legálně jezdit oběma směry. Napsal jsem ten minulý týden znovu na podatelnu ÚMČ Prahy 4, pak se mi ozval někdo z TSK (ale v kopii tam byla i ta paní, které jsem psal úplně původně, která má mít na Praze 4 tyto věci na starosti). V pátek to tam ještě bylo, dneska už ne. Tak hurá.

    Ale ponaučení – než se snažit hledat kontakt přímo na někoho, kdo se má danou věcí zabývat, raději psát na nějakou obecnou podatelnu. Asi si to pak ty úřady lépe pohlídají, že Vám opravdu někdo odpoví. Když píšete konkrétním lidem, asi je větší šance, že to vyhnije – tuhle zkušenost jsem učinil již víckrát. Pak třeba když už to tedy někdo řeší, tak si klidně psát přímo s ním, ale ten prvotní kontakt…

  21. @Marek Turnovec – díky za zprávu a za komunikaci s úřady, která v tomto případě byla úspěšná. :-)

  22. @Marek Turnovec
    – jedná se o to, že když to dáte přes podatelnu, dostanete číslo jednací případně pokud to mají špatně udělané, tak nedostanete, ale mají to v db a někdo se tím musí zabývat v zákonný termínech, když napíšete konkrétnímu člověku, bohužel to funguje jinak. Co se týče značek v souvislosti s cyklo, tak „cyklokoordinátor“ na čtyřce je Vašek Kříž, který je v komunitě celkem aktivní. Nemám zkušenost v reálných změnách na ulici, ale s lidmi komunikuje….

    @Krutas57
    – dneska jsem v OC Chodov osobně ověřil stojany, cyklobox byl opravu od myčky přesunut na západní stranu OC a je to trvalé řešení, cílem je dle vyjádření OC zvýšit využívání cykloboxů.Je to prý stále řešení a také se budou prý budovat ještě další cyklostání. Bohužel, do mapy PNK to vložím, box je nahrazen drátolamy, takže jediné nešikovné stojany v OC jsou v garážích. Nicméně jsem si to tam prošel a dostat se otamtaď do nákupáku je celkem štreka, vzduch je tam příšerný a (možná bych to neměl hodnotit, dlouho jsem nebyl v takovýchto garážích) to chování řidičů některých tam, to je šílenost, já měl opět velmi špatnou zkušenost s parkováním, asi mám smůlu, že to byl mercedes asi za trojku a vylezla z toho blondýna s brýlemi na čele a první co udělala, že dětem koupila v automatu sladkou limonádu, která neviděla pomeranč nikde v celém nákupáku ani cestou do něj :D. Takže cyklista je možná parkováním mimo garáže fyzicky i psychicky velmi ušetřen.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Nákladní cyklistika na For Bikes 2019 27

Jarní veletrh For Bikes se nesl v náladě postupující nadvlády elektrokol, která v podstatě válcovala..více

Rekonstrukce lávky na Roztylské usnadní léto cyklistům na Jižním Městě 10

10. 07. - Pavel Mašek - Inspirace
Od podzimu 2018 do jara 2019 probíhala kompletní rekonstrukce lávky na trase A217 podél ulice..více

Inspirace z vídeňské periferie 5

Vídeň je městem, které stále inspiruje. V dokončení sbírky postřehů z letošní návštěvy využiji toho,..více

Inspirace z vídeňského centra 3

Vídeň je městem, které stále inspiruje – i při desáté návštěvě tam narazíte na něco,..více

Soutěž Do práce na kole startuje již podeváté 7

Spolek Auto*Mat (PNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) pořádá v květnu již devátý ročník..více

KOLárna: budoucnost parkování u železničních stanic 8

Pod názvem KOLárna se skrývá nový koncept magistrátu na zřízení bezpečnějších úschoven kol při stanicích vlaku..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru