Nákladní cyklistika na For Bikes 2019

Jarní veletrh For Bikes se nesl v náladě postupující nadvlády elektrokol, která v podstatě válcovala všechno ostatní. Elektriku má dneska všechno, co před deseti lety jezdilo na lidský pohon: kola pro seniory, nákladní kola, městská kola a už i kola horská a silniční. Puristé mohou plakat, pro městskou cyklistiku je ale pokračující mainstreamizace elektromobility v podstatě dobrou zprávou.

Při návštěvě jsem se věnoval zejména hledání exemplářů užitkových, atypických a nákladních. Nečekejte proto ani nějaký vyčerpávající přehled městských kol. Bez elektriky je má ostatně už skoro každý. Když přišel v roce 2009 s designovou sérií městských kol Giant, byla to (přinejmenším marketingová) revoluce. Moderní městská kola ale spláchla retrovlna posledních let. A tak v roce 2019 nabízí městská kola v retro stylu už i tak konzervativní mainstream, jako je Author.

Retro městská kola od Authora.

Legrand

Pashley

Elektrické hříčky

Zastavím se jen nakrátko u pokračující elektrické mánie, která se v posledních letech projevuje snahou nacpat elektromotor do čehokoliv, co má dvě až tři kola, a prohlásit to za bicykl.

Ať už jsou to elektrokoloběžky – čí spíše elektrostojačky, protože se na nich už dávno neodrážíte – nebo třeba odrážedla – na kterých se s elektrikou pochopitelně už také neodrážíte. A kdyby vám to bylo málo, laskaví výrobci zrychlí vaše elektrokolo přečipováním, se kterým sice nesmíte do provozu, ale kde není žalobce, že ano.

Horské elektrokolo Apache se středovým motorem. Výrobců nabízejících něco podobného byl na veletrhu tucet.

Tahle nákupní tříkolka u mne ale vzbudila zájem. Trik spočívá v tom, že je naklápěcí. Jste tak dynamičtí jak na kole, když ale potřebujete zastavit nebo naložit, na řidítkách zaaretujete a máte to pevné. Mezi ostatními výstřelky je to vlastně docela střízlivá věc.

Zato tahle elektrokoloběžkotříkolka s kilowattem v předním náboji si už ani nehraje na to, že byste se na ní odráželi.

Karl Drais by se asi divil, jak taky může vypadat evoluce jeho vynálezu.

A kdyby vám to přišlo málo, můžete si na svém stávajícím elektrokole zrušit omezovač na 25 km/h. Etické podobně jako demontáž DPF u dieselů. Ale někteří se ani veřejně nestydí.

Vozíky a kolokočárky

Vozík za kolo se po deseti letech legálního provozu stal tradičním základem, který dovoluje jezdit s malými dětmi za rozumnou cenu, ovšemže ne zrovna po rušné výpadovce. Od dětského vozíku za kolo v městském prostředí očekáváte trochu jiné věci než od vozíku turistického. Měl by být odolnější vůči zimním podmínkám, tedy s plastovým dnem, mít šířku do 80 centimetrů kvůli prostupnosti úzkými pruhy a dveřmi, a navíc – hlavně pro Prahu – solidní odpružení.

Zatímco před několika lety abyste u nás takový vozík – zvlášť v provedení pro dvě děti – pohledali, dnes si vyberete z nabídky řady dovozců. Evoluci dětských vozíků za kolo tak považuji prakticky za dokončenou.

Dětský vozík Leggero s městským potenciálem. Jak dlouho je tato značka na českém trhu?

Jestli vám opravdový vozík za kolo nestačí, můžete jej dětem pořídit jako hračku na dvorek.

Vývoj se tak ubírá směrem k hybridním konceptům „kolokočárků“, se kterými se také experimetuje už hezkých pár let, zatím se ale nezdá, že by kterýkoliv koncept slavil velké vítězství.

Letošní novinkou byl pro mne skládací bakfiet Wike Salamander, kde rozložením „kočárku“ nedostanete tříkolku, jako tomu bylo u staršího kolokočárku Taga, ale dvojkolový cargobike. Bohužel jsem neměl možnost si vyzkoušet jeho jízdní vlastnosti, na fotografiích jej tak uvidíte pouze složený.

Představu o tom, jak to asi vypadá rozložené, nicméně z této fotky získáte. Levé kolo se přizvedne, aby se nedotýkalo země.

Nemohu nezopakovat také klasickou nabídku tažných tyčí a ovšemže i dětských kol. To už jsou všechno produkty, kde můžete oslnit jedině nízkou váhou, jistě se tím někteří výrobci chlubili, bohužel jsem to ale asi minul.

Tern Cargo Node „za hubičku“

Cyklospeciality překvapily hned dvakrát. Prvním důvodem je razantní zlevnění skládacího longtailu Tern Cargo Node, který jsem před dvěma lety stručně recenzoval. Letos jej koupíte za 34 000,- , což je vzhledem ke kvalitě řešení a osazení cena docela neuvěřitelná (začínalo se na 59 000,- ). Ptal jsem se po jejím důvodu. Je trochu smutný, kola se špatně prodávala. V době elektrické nákladní mánie kolo bez pohonu za cenu překračující čtyřicet tisíc evidentně „netáhlo“, a to doslova a ani obrazně. Je pravda, že neelektrický longtail Yuba Mundo nebo Kona Ute, případně stavba od Cargobikes, se u nás dají pořídit i pod třicet tisíc. Přidaná hodnota v podobě skládacího mechanismu a nadstandardní výbavy byla na české poměry zjevně moc. Toto drastické zlevnění ale znamená, že kdo chtěl letos pořizovat longtail, může se mu Cargo Node nyní vyplatit.

Tern Cargo Node svým střízlivým vzhledem klame. Složený ho dáte do kufru auta, má kvalitní komponenty, bez nářadí nastavitelný představec a vzadu objemné brašny Xtracycle. Po zlevnění se cena zcela vyrovná levným longtailům, které polovinu těchto fičur postrádají.

Tern GSD

To (pro mne) nejzajímavější nakonec. Za nesmírně zajímavé nákladní kolo považuji Tern GSD. Cyklospeciality jej prezentovaly už vloni, letos jsem ho ale konečně také vyzkoušel. Tern GSD patří do relativně nedávno vzniklé kategorie elektrických longtailů. Oproti dodatečné elektrifikaci tradičního longtailu jde o odlišný koncept, řešený od základu pro elektrický pohon. Elektrizace nákladních kol dává ještě větší smysl než u kol běžných, ovšem nároky jsou zde také vyšší.

Ambicí této kategorie cargokol není nic menšího než náhrada auta pro běžné cesty po městě. Čemuž odpovídá například umístění motoru do středu, zdvojená baterie a použití speciálních dílů. Ne, tohle skutečně není městské kolo s dětskou sedačkou, jaké pořídíte za deset, dvanáct tisíc. Tohle je jednostopé SUVčko, ke kterému to dvojstopé už nepotřebujete.

S dítětem víceméně nalehko. (Foto Jakub Ditrich).

Tern GSD se chlubí ještě jednou specialitou. Zkušenost výrobce skládaček dovolila longtail „zdrcnout“ víceméně na délku běžného jízdního kola. Délka nosiče je na hraně toho, co bych za longtail ještě označil (midtail to ale není, dvě děti se stále ještě vejdou), a skládačková geometrie spojená s  [edit] 20″ koly celé kolo opravdu zásadně zkrátila.

Kolo jsem vyzkoušel, a je dobře ovladatelné, byť s jistým skládačkovým pocitem. Kdo nemáte zkušenosti se skládačkami či menším předním kolem, budete zpočátku trochu nejistí. Je to naprostý opak řízení Christianie, kde s pocitem kapitána námořní lodi otáčíte celou korbou včetně pasažérů. Zde máte stále pocit, jako by kolo bylo menší než ve skutečnosti je, k čemuž přispívá i to, že přes přední nosič nevidíte kolo a také elektrický boost, díky kterému je jízda velmi lehká.

Všem těmto „fičurám“ samozřejmě odpovídá cena, která se na americkém trhu pohybuje kolem 4000 dolarů, u nás je to více než sto tisíc Kč. Je to mnoho, je to ale příliš? Elektrická cargokola nejsou levná. Lidé ovšem nepovažují za přemrštěnou cenu několik stovek tisíc korun u nového auta nebo sto tisíc u exkluzivního silničního kola. Dát ale přes sto tisíc za „obyčejné“ cargo? To bude možná pro domácí audienci obdobně těžko skousnutelné jako výše zmíněných šedesát tisíc za luxusní longtail neelektrický.

Obávám se, že jakkoliv je Tern GSD skvělé cargokolo, cena této třídy kol je na české poměry příliš vysoká. Zájemci o experimentování s longtailem půjdou od počátku spíše cestou laciného řešení, kdy za cenu kompromisů v umístění motoru, výdrže a uložení baterií a kvality komponent získají fungující elektrický long za cenu víceméně poloviční. Jistěže ne tak kvalitní a výkonný.

Ale třeba se pletu, a tahle elektrika je dneska natolik „sexy,“ že se bude prodávat sama. Docela bych mu to přál.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Cyklisté nepláčou, motoristé a lidé porušující předpisy ( jak na straně prodejců, kteří běžně veřejně nabízí odstranění zákonné regulace výkonu, tak kupujících, kteří ji běžně odstraňují ) je totiž vůbec k slzám nedojímají, jen je obyčejně štvou.

    Navíc i v článku je jemně naznačeno, že velmi podprůměrně vybavené motorové kolo pořád stojí řádově více, než kvalitně osazené kolo stejné značky.

    Co je k pláči je tedy spíš to, že předražená módní kola s motorem mají většinově méně kvalitní ráfky, pláště, brzdy a další komponenty, typicky vidlice, než mnohem levnější kola stejné značky bez motorů, což je zejména z hlediska bezpečnosti určitě věc, která by konečně měla některým lidem docvaknout….

    Nu a v Německu , soudě dle předchozího článku, nebo v Holandsku si už některé věci “ k pláči“ dali do souvislostí a začínají trh elektromotoristům přísně, ale na rozdíl od ČR srozumitelně, regulovat .

    To je dobře, tedy krom toho, že můžeme čekat určitou invazi motorových strojů nevyhovujících tamním předpisům, podobnou invazi jako byly pojízdné šlapací hospody, které byly tamní regulací vytlačeny k nám.

    Malá poznámka, silniční kola za 100 000 už dávnou nejsou exkluzivní a několik set tisíc za nové auto je normální cena v době, kdy si za průměrný plat může člověk koupit o 300 litrů benzínu měsíčně víc, než před pouhými 6 lety ( dnes 800-850 litrů) .
    V tom je ten zakopaný pes, auto za 200-300 tisíc je sice levné, ale palivo, včetně elektřiny je prostě čín dál dostupnější , navíc se dá čekat, že elektrifikace dopravy si stát všimne přesně v okamžiku, až mu poklesne příliv peněz z benzínu, pak se momentální výhoda dobití baterky “ prakticky bez daně“ stane pro stát novým “ daňovým zdrojem“ a tím se možná lidi zase vrátí k bezmotorové dopravě.

    Ale jak říkám, cyklisté nepláčí, cyklisté se motoristům na kolech smějí…

  2. Myslím si, že pro běžné nákupy cargo kolo není vůbec třeba, i nejlevnější nosič unese vzadu i na silničním rámu celý „velký“ nákup a myslím si, že pokud nechci odvézt najednou 50 kg zlevněné mouky a mléka ještě s dětmi, které jsem vzal na tento nakupující výlet, cargo kolo zdravý jedinec za danou cenu nevyžije (pokud pominu využití nového auta za půl milionu v rodině, které stojí 99 procent času před barákem).

    Nicméně zmińované nákladní kolo za třicítku zní už celkem férově, to je standardní cena horáka i silničky dnes jakéhokoliv kola, pod kterou hobík dnes už nepůjde.

  3. Pavel Mašek: Tak já sice taky nakoupím na běžný nosič a do brašen naložím i bez longtailu. Běžné kolo ale obtížně řeší „řetězené cesty“, tj. záležitosti typu když člověk veze dítě na kroužek, mezitím nakoupí a pak veze dítě zpátky, nedejbože vézt dvě najednou, zkrátka takovou tu každodenní rodinnou logistiku, kterou dneska polovina rodičů i ve městě provozuje autem, protože mnohdy ji ani jinak než autem (nebo na nákladním kole) provozovat skoro nejde…

    Už abych měl tu elektrifikaci, pak poreferuju, jak se jezdí s elektrickým longem za (celkem) šedesát tisíc. :-) .

  4. Pavel Mašek, v zásadě není problém odvést na kole něco kolem 20-30 kilo , myslím na nosiči horáka plus k tomu bágl, nebo jet víckrát, na silničce bych asi vozil tak 10-15 kilo :)

    Problém je ale s objemem nákladu , sice zde byl článek o tom jak přepravit skříň z Ikey, ale skutečnost je taková, že krom váhy je silně limitující například i náklad o velké boční ploše kdy se jízda v bočním větru stává cirkusovou akrobacií nebo náklad s těžištěm mimo rozumnou míru. Jinými slovy, v den kdy fouká, nebo v prostoru se vzdušnými rázy od ostatní dopravy je taková přeprava v zásadě riskatní jak pro cyklistu, tak pro jeho okolí…

  5. Nevím kolik dětí si rádo sedne v dešti/zimě na kolo aby se nechalo odvézt … stejně tak jak píše újezďák – stůl a skříň buď s dopravou domů nebo autem, to je 2x za rok. Sám na silničce vozím v báglu pár kg, ale nedělejme z kola dodávku. A zase mít kolo za 60, abych na něm najel 2000km za rok? Cargo za mě spíš pro messengery, rozvoz jídel nebo tak něco.
    Fakt, že elektro kola mají mizerné komponenty pohonu jsou pouze důsledkem tlaku na cenu – pro nás je prostě kolo za 50 zatím drahé a nejezdíme s „XTéčkem“ kolem řeky jako Němci. Navíc se počítá s tím, že dotyčný beztak jen točí volnoběh tudíž nějaká základní sada to chvíli dá – řetěz a kazeta je spotřebák. Ráfky už se dávají bytelné, solidní vidlice jsou drahé a zase k čemu když je strašná váha povětšinou vzadu a posed „paní radová“, to vidlice pomůže až na větších nerovnostech a typičtí uživatelé e-kol (krom MTB enduro) beztak brousí jen asfalt/lehké šotky. Tenhle trh se prudce vyvíjí, musíme ještě tak 2sezony počkat, plečky vymizí, důmyslnější systémy zlevní atd.

  6. PO druhém čtení :

    Zatímco v Německu omezují maximální rychlost motorové přípomoci “ bez přívlastků“ na 20 km v hodině ( viz článek zde na Prahou na kole o koloběžkách a důsledně je vytlačují tam kam patří )tak o pár článků dál se píše o tom jak někteří také “ neeticky skáčou z oken“ cituji : kdyby vám to přišlo málo, můžete si na svém stávajícím elektrokole zrušit omezovač na 25 km/h. Etické podobně jako demontáž DPF u dieselů. Ale někteří se ani veřejně nestydí…

    Takováhle „drobnost “ ve stylu “ klidně také porušujte zákon, cyklistika za to přece stojí “ mi přijdou vysloveně nebezpečné zejména od lidí, kteří mají v mediálním prostoru už nějaké to slovo, tak jako zde Vratislav, kterého poměrně hojně oslovují jako dopravního experta média.
    Tohle se prostě nedělá !
    Nemůže se radit lidem “ buďte také bezohledné svině jako někteří !! Takové věci se prostě dlouhodobě cyklistice nevyplatí !!!

    Napíše se sen tam článek že červenou se nejezdí, ale motoristy na kolech budeme navádět k porušení zákona??
    Podporovat motorizaci cyklostezek už je samo o sobě prakticky na hraně přechodu k motorové dopravě, ale navádět lidi k tomu, aby se na nich s motory řítili jako nějaké svině na silnici bez filtrů je už silně za hranou!!!!!!

  7. Tak naši 5ti člennou rodinu zvládám bez problému zásobovat na běžném treku s brašnami a batohem. V době kdy byly děti menší, tak jedno na přední sedačce a druhé na zadním nosiči, případně vozíček. A od druhé třídy to zvládají na kroužky apd. sami MHD nebo to mají v místě pěšky. Ne že bych cargo kolo nechtěl, ale ta využitelnost vzhledem k ceně. A prkna na chatičku apd. velké náklady, co mám 1x -2x za rok – to již si půjčím vozík za auto i s autem. A nyní kdy jsou děti větší, již to nemá smysl. Ale možnost půjčit si cargo, bych v našem městě uvítal.

  8. @Pavel
    – IKEA v Praze už půjčuje cargo, jestli se nepletu, ale bohužel nemám zkušenost

  9. Půjčování cargo kol by bylo skvělé! Třeba ve Vídni už to mají, tak třeba se někdy dočkáme i v Praze. :)

  10. Újezďák (po druhém přečtení): Ech? Z textu nějak vyplývá že s tím přečipováním souhlasím? Není snad naprosto jasné, že se nad tím pohoršuji právě tím, že to srovnávám s jednou z největších prasáren, které se ilegální úpravou vozu může dopustit motorista?

    Vždyť ta kapitola začíná větou: „Zastavím se jen nakrátko u pokračující elektrické mánie, která se v posledních letech projevuje snahou nacpat elektromotor do čehokoliv, co má dvě až tři kola, a prohlásit to za bicykl.“ Je snad tohle málo ironické?

  11. Vratislav Filler , nemělo by se o tom vůbec mluvit, stačí že to veřejně a úplně beztrestně nabízí prodejci, natož že si to přečte spousta lidí na populárním cyklowebu …

  12. Vždyť říkám beztrestně veřejně nabízí a teď si o tom přečetl jeden každý čtenář prahounakole, i ten který na výstavě nebyl…

  13. újezdák: tím že se o něčem nemluví se existence toho nepotlačí, spíš naopak.

    I když mi ale jinak přečipování taky přijde sporné, nepřijde mi že by to s odstraněním filtrů bylo zcela srovnatelné, zamořování ovzduší mi přijde jako podstatně závažnější (měl by to být trestný čin).

  14. Tomáš, jsem pro aby se po obojím šlo úplně stejně ve smyslu porušení normy /vyhlášky a mělo by se to přísně kontrolovat a pořádně pokutovat.
    Možnost přečipování by neměla být medializována ani náhodou i s těmi filtry to bylo podobné, začalo se o tom mluvit a firmám odstraňujícím filtry stoupl obrat…

    S trestným činem bych si nebyl tak jistý, už máme těch trestných činů až příliš mnoho ve smyslu “ specifikace“. V Rakousku či Německu nic takového nemají a úplně jim stačí přísnost a důslednost policie a stanic technické kontroly… u nás když je v něčem “ šlendrián“, tak se to řeší “ ušitím nového zákona/trestného činu“.

  15. Ikea cargo info podlehl jsem zvědavosti a napsal jim, odpověděli :

    Dobrý den
    poskytuje IKEA ČR službu zapůjčení nákladního kola pro odvoz nákupu, tak jako to dělají IKEA v Dánsku, Holandsku nebo ve Švédsku ?
    Pokud ano, kde se dá taková služba objednat.

    Pokud ne, uvažujete o této službě ?
    Děkuji předem za informaci a přeji pěkný den…

    Dobrý den,
    v ČR obchodní domy IKEA půjčení vozidla nenabízejí.
    S přáním hezkého dne,

    Petra

    Kontaktní centrum IKEA

    Tel: 234 567 890

    02/48 226 111

    Email: IKEA.info@IKEA.com

    Web: http://www.IKEA.com

  16. @Vratislav
    – nevím, kde jsem to vzal, asi jsem četl někde článek, že to chystají a vzal to za realitu, ale nedohledal jsem to na jejich webu a napsal jim mejl a odpověděli, že nepůjčují, takže tady šířím nepravdy. Všem se za to omlouvám.

  17. Pavel Mašek, ano škoda, ale to je IKEA Česko, tady nikdo z odpovědny dotazů telefén nezvedne aby se zeptal vejš…..myslím, že to je jen otázka času než to zavedou ale také si myslím, že na to věru nebude dlouhý pořadník…

  18. 1. asi by musely vést “ ze všech stran“

    2. K ČernoMostecké se na kole dá dostat , tedy od nás, úplně na pohodu dokonce většinově i po cyklostezkách, ale v životě by mě nenapadlo si na kole pro něco do Ikey zajet ( prakticky každou jejich drobnost si koupím v lepší kvalitě obchodech v okolí a nábytek který jsem naposled koupil bych neuvezl ani kombíkem natož nakladním kolem ), natož si tam půjčit kolo, které bych jim tam musel zavést zpátky, čili vlastně vykonat čtyři cesty ? První pro zboží a tam nechat svoje kolo, druhou se zbožím na nákladním kole domů a pak se vrátit s prázdným nákladním kolem pro svoje kolo a odjet domů ? Nebo si snad Ikea odveze v zemích, kde to dělá, nákladní kolo domů ? :)

  19. Já svého času z Ikey odvezl metrem dva metry kuchyňské linky (váha odhadem tak metrák), půjčil jsem si od nich vozík, který jsem pak vrátil. Ale je pravda, že to není úplně škálovatelné :-D.

    Každopádně jsem tam na kole docela jezdil, třeba jejich vybavení do kuchyně mám docela rád, maj malej výběr tak mě to tak nemučí vybírat si z třiceti různých pánví.

  20. VF, ad IKEA: v Brně jsou na páteřní stezce a vozík za kolo ani cargo nepůjčují – a narozdíl od újezďáka se mi ani neobtěžovali loni odpovědět, když jsem se na to ptal. A to se tam pro menší věci jezdí na kolech rutinně, drátolam (ano, nic lepšího tam nemají) bývá obsypaný.

  21. DJ to je Praha :)
    Možná jsem to měl napsat lépe na kole s kolem běžně nakupuji, jsem trošku domácí typ tedy vařím a vyznáme se v tomhle vybavení a tak vím, že Ikea věci do kuchyně jsou v zásadě předražený, byť líbivě pojmenovaný šrot . :) ( výborný trik s těmi jmény).
    Ono je to je v obchodních kruzích známo, že valnou většinu zisku jim právě generuje těch posledních 300 metrů kličkování mezi pánvemi hrnci , skleničkami , koberci a květináči, nábytek jim dělá jen asi kolem 25-30 procent :)
    Prostě to není obchod pro mě, ano je fajn jim ušetřit spoustu práce a doma si nábytek postavit sám, ale fajn je to jen pro ně, je to takový svým způsobem mekáč, který si vám “ jídlo“ neudělá, ale laskavě vám dodá všechny laciné ingredience, vy si je doma dopečete a ještě jásáte, jak jste šikovní:)
    Geniální produkt jak ušetřit a pořádně vydělat, navíc Ikeu nemám rád, nechala si nábytek dělat za socialismu v NDR od politických vězňů, prostě ten pán byl geniální šmejd…

  22. Jakékoli kolo s klasickým nosičem – včetně longtailu – má nevýhodu v tom, že nepobere objemné věci jako třeba sporák nebo pračku. Když bydlíte na malém městě a nemáte auto, dává šlapací náklaďák dokonalý smysl. Nejuniverzálnější a nejlevnější je v tomhle ohledu nákladní vozík za klasickým kolem. Má ale pár nevýhod (aerodynamický odpor, pružnost oje, málo brzd a složitější parkování), kvůli kterým se ten svůj chystám vyměnit za čistokrevnou nákladní tříkolku.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích 5

07. 10. - Martin - Inspirace
Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu,..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 3

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Evropský týden mobility v Praze 26

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Duo cyklodílen na Štvanici :)

Na pražském ostrově Štvanice v objektu klubu Fuchs 2 se zabydlely dvě cyklodílny. Jednak projekt..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru