Nové cyklotrasy na Praze 14: A240 Kyje – Jahodnice

Jak jsem psal v minulém článku, nová cyklistická infrastruktura v Praze nejsou jen cyklostezky na okraji města a tahanice o cykloopatření v centru. Některé městské části soustavně připravují menší zlepšení pro jízdu na kole v mezích možností, které mají. Praha 14 tak zhruba od roku 2010 nízkonákladově legalizuje průjezdy na kole, částečně jako místní trasy. Realizuje ale také úseky tras celoměstského systému.

Nízkonákladová trasa A240

Kromě trasy A262 podél ulice Kolbenovy tak letos vznikla také klidná alternativa průjezdu ulicí Českobrodskou, a to mezi křižovatkou s budoucí trasou A430 podél Průmyslové a stávající cyklostezkou A44 / A246 za Jahodnicí. Délka trasy je přibližně 2,5 kilometru.

Podstatou řešení je orientační značení a dílčí legalizace na klidném průjezdu mimo rušnou ulici Českobrodskou. Trasa v žádném případě nenahrazuje rychlý dopravní průjezd po Českobrodské ulici. Veškeré legalizace jsou udělané pouze jako chodník s povolenou jízdou cyklistů. Není tak možné je v žádném případě vykládat, že by cyklista měl mít povinnost legalizované chodníky použít a po Českobrodské nejet.

Přes Kyje

Trasa začíná na křižovatce Českobrodské a Rožmberské, kde bude časem navazovat trasa A430 oběma směry podél Průmyslové a trasa A243 od nádraží Kyje do Malešic. Na trasu A240 proto naviguje několik orientačních cedulí. První je na výjezdu z ulice Třešňové, druhá v Rožmberské ulici před odbočkou do Dářské.

V okolí křižovatky je legalizováno poměrně dost chodníků, až je v tom trochu zmatek. Legální je třeba chodníková spojka z Rožmberské od Dářské, v místě průjezdu je ale potřeba srazit obrubu. Příspěvkem vyjadřujícím názor sektoráře Policie ČR na to, kde cyklisti mají či nemají co dělat, je zákaz jízdy přímo křižovatkou z Rožmberské do Průmyslové. Když ale přijedete od Prahy 10 nebo přes přejezd pro cyklisty, nic neporušíte, značení tu není.

První úsek trasy vede ulicí Dářskou. Ulice je v režimu obytné zóny, jistý diskomfort zde způsobují nastřelovací retardéry.

Parčíkem mezi Dářskou a Mílovskou prochází trasa po severním chodníku, který byl pro jízdu na kole zlegalizován. Není to přímý chodník, ale je to ten širší.

Směrem nahoru, od ulice Mílovské je potřeba se do parčíku trefit (viz šipky na obrázku).

Úsek podél Českobrodské

Na konci Mílovské ulice se cyklotrasa přimyká k Českobrodské. Podél Broumarské je legalizovaný stávající chodník.

Stejně jako u trasy A262, ani zde se nezasahovalo do světelné signalizace. Přechod tak zůstává přechodem, byť za ním je opět legalizováno.

Alespoň orientačním značením je naznačeno odbočení na Štěrboholy ulicí Nedokončenou. Podél Českobrodské ale vede cyklotrasa po panelovém chodníku. Ten je v dost příšerném stavu, v podstatě je obtížně schůdný i pěšky. Fotografie jej neukazuje v tom nejhorším místě, kde kořeny vzrostlých stromů levé panely prakticky rozvalily.

Skrz autobusovou zastávku Sídliště Jahodnice pak legalizace nepokračuje. Ani objezd přes benzínku není pohodlně možný, k vozovce vlevo vedou schody. Jedná se o velmi problematické místo celé legalizace.

Přejezd přes odbočku k pumpě je legalizovaný, obruba je ale rozbitá k nesjízdnosti.

Přechod přes Českobrodskou pak není legalizovaný vůbec a dokonce zde zůstávají vysoké obruby.

Suma sumárum, tenhle úsek je krásnou ukázkou toho, že jenom žlutými cedulemi cyklotrasu nevytvoříte. Byl jsem sice informován, že přechod přes Českobrodskou bude upraven a obruby sníženy, je ale stále otázka, co s průjezdem zastávkou a panelačkou. Má-li být tato cyklotrasa někdy vážně použitelná, musí být tento úsek zásadně zlepšen stavebními řešeními.

Jahodnice

Průjezd vedlejšími uličkami přes Jahodnici je už uspořádanější. Legalizovaný chodník projde hned za zastávkou podchodem a pokračuje k ulici Travné. Škoda jen, že se nedolegalizoval i chodník k sídlišti pro zlepšení místní prostupnosti.

Před ulicí Travnou je ve stoupání příjemný vjezd do vozovky. Ulice je souběžná s Českobrodskou, vede ale o kus výš. Trasa je tak o malinko více nahoru – dolů než ulice Českobrodská.

Za ulicí Baštýřskou prochází trasa parkem.

Průjezd skrz je provedený jako legalizovaný chodník. Nejpřímější trasa a mírné stoupání vede parkem šikmo, tento chodníček je ale úzký. Proto byl pro legalizaci zvolen chodník při zadní části parku a několik metrů stoupání ulicí Bezdrevskou.

Trasa pak prochází ulicemi Staňkovskou a Paseckou, která byla pro ten účel zobousměrněna pro kola.

Na konci Pasecké ústí cyklotrasa do hlavního dopravního prostoru ulice Lomnické.

Doplněné značení ale naznačuje, že naproti vyústění Pasecké bude doplněna spojka na protější chodník, který byl pro ten účel v předstihu zlegalizován. Zde by ale stavební úprava neměla čekat příliš dlouho. Že je směr poptávaný i chodci, naznačuje vyšlapaná pěšinka.

Za koncem trasy

Na křižovatce Českobrodské a Lomické se cyklotrasa napojuje na již vyznačené trasy A44 a A246. Ačkoliv zde není trasa A240 proznačena, přebírají tu její směr na několik stovek metrů zmiňované starší trasy.

A i po jejich odbočení legální průjezd podél Českobrodské pokračuje: už jako nečíslovaná smíšená stezka až do ulice Bohuslavické v Dolních Počernicích.

V uličkách Dolních Počernic už ale budete mít na legální průjezd smůlu. Právě na průjezdu Dolními Počernicemi a dále do Běchovic si můžete snadno srovnat, jak to vypadá, když ani taková ubohá, nízkonákladová, ale aspoň souvisle existující trasa k dispozici není. Skrz Dolní Počernice nevede vhodná souběžná ulice, a východní konec zástavby končí chaosem komerčních objektů bez souvislého řešení cyklistického průjezdu.

Chodníky a cyklostezky porůznu vznikají, netvoří ale ucelenou trasu. A i když se kus cyklostezky sem tam najde, do Běchovic po ní nedojedete, dost možná někomu poslouží spíš k tomu, aby se na ní vyhnali doposud přežívající silniční cyklisté.

Neznačenou stezku najdete také od běchovického nádraží až po staré Běchovice.

Jenže končí v běchovické zástavbě chodníkem, který předpokládám nebyl po dokončení rekonstrukce Českobrodské zlegalizován. Nebo se mýlím?

Slovo závěrem

Z pohledu silničních a zdatnějších cyklistů jezdících dnes po Českobrodské trpí nízkonákladové proznačení cyklotrasy A240 mezi Kyjemi a Jahodnicí takovými neduhy, že pro ně bude zcela nepoužitelná. Nicméně pro ně tato trasa určena není. Cílem bylo nabídnout místní propojení použitelné pro slabší cyklisty, v počtu spíš desítek lidí za den. Pro ně trasa s výhradami funguje. Proznačení trasy pak vytváří rámec pro postupné zkvalitňování nevyhovujících úseků.

Ostatně, Českobrodská ulice takovou souběžnou trasu v přidruženém prostoru potřebuje v celé délce. Fragmentované stezky v navazujících úsecích by měly být v budoucnu sloučeny do souvislé cyklotrasy. Taková trasa ale nebude mít patrně nikdy takový komfort, aby ji kdokoliv použil jako argument pro vyřazení stávajících cyklistů z jízdy přímo po Českobrodské. I existující stezky podél Českobrodské by proto měly být změněny do režimu stezky pro chodce s povolenou jízdou kol. Nechť si každý vybere, zda chce jet rychle ve vozovce, nebo pomalu po chodníčcích.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Běchovice ten chodník zkouknu dneska až pojedu z práce přes trénink v Běchovicích, tahle fotka je evidentně ještě z doby cca před 2-3 týdny, kdy se dodělávala silnice a okolí nebylo dokončeno ( případně rovnou houknu na běchovického starostu :) Obecně je lepší od nádraží Běchovice jet rovnou do “ Ke třem Mostům“ a pak v Potočinách, protože cyklista přijede prakticky přímo k ulici V okálech, která navazuje na stezku k čističce Újezd nad lesy a člověk se tak vyhne šněrování přes hlavní v Běchovicích…

    Silnicí Běchovice-Dolní Počernice-Kyje jezdím docela často a dost by mi tedy vadilo, kdyby mě někdo chtěl poslat “ na povinnou cyklostezku“. Úplně by stačilo, kdyby tam byla normální krajnice rakouských parametrů, tedy těch 70-90 cm asfaltu za bílou čárou..

    Když jedu s rodinou tím směrem na kolech ( třeba do zoo) tak ovšem jedeme za tratí přes Vinice a Hostavice, kde je vše naprosto na pohodu ale bohužel ve srovnání s Českobrodskou trochu víc kopec, …

    Panely jsou tam hrozné, jednou jsem to zkusil, nemá to cenu, to je jen pro horáka :)

  2. tak bohužel, projel jsem to tam včera večer, legalizace ukončena v té zatáčce asi 5-7 metrů před nověvzniklám přechodem, přitom tam chodník rozšířili minimálně o 50 cm, nechápu.
    V tomto případku prostě doporučuji trasu https://mapy.cz/s/3vCsE je to minimálně v celku, klidné a logicky to navazuje na trasu Běchovice-Horní Počernice a Běchovice – Ujezd nad lesy, aniž by člověk musel projíždět křižovatku v centru Běchovic.

    Nu a jdu napsat starostovi Běchovic jestli náhodou nechtějí chodník zlegalizovat aspoň k ulici K Táboru nebo nejlépe až k Dolnopočernické, ten momentální nájezd na silnici v zatáčce, do kopce vedle nového zábradlí je jen pro hbité a silné cyklisty… u ulice K táboru by to alespon už nebylo do kopce a je to přehlednější…

  3. tak napsáno, posláno, až bude reakce dám vědět

  4. Přesně takhle od nádraží Běchovice jezdívám když nechci vyloženě po I/12. Chodník by stačil k ulici k Táboru, tam to rovnou švihnout doprava a jet ulicí ke Kolodějům. Také se dá s trochou cyklokrosu jet z Prahy „horem“ A25, A259 skrz Dolní Počernice, nad rybníkem a přes golf se napojit u nádraží Běchovice střed, kde by chtělo nejlíp vyasfaltovat cestu kolem kolejí do újezda (červená) a to už by bylo úplně TOP. Nicméně také by chtělo konečně ten obchvat Újezda od jižní spojky až za úvaly a pak by se po Českobrodské asi dalo v klidu.

  5. Jan Herda, jo ten obchvat by byl moc fajn, mimochodem Sibřina je už asi z 2/3 vyasfaltovaná a dá se opět projet na kole :) stále ješte trošku tankodrom od odbočky na Sluštice, ale fungl nová silnice Říčanská- K Markétě do Kralovic to hodně napravuje :).
    S tou cyklostezkou do Běchovic v Újezdu prudíme, dával jsem k tomu argument, že cca pro třetinu Újezdu je výhodnější na kole jezdit / pěšky chodit na vlak na Běchovice Střed než do Klánovic. Na druhou stranu stávající povrch tam je celkem vyhovující nevadí ani ženě na jejím dámském kole :)

  6. Povrch kolem trati za sucha nevadí ani silničním 28mm plášťům při rychlosti 25-35km/h, ale každý den bych to jezdit nechtěl, to jen v páteční špičce třeba. Sibřina je pozitivní, aspoň bude zase použitelná jižní varianta Štěrboholy – Dubeč – Koloděje – Dobročovice – Úvaly.

    Nicméně takové vychytávky jako hrbatý chodník u Kyjí a pak šup za zastávkou přes přechod na druhou stranu do úzkého podchodu a hup zas někam, to fakt není stezka, co by chtěl člověk denně jezdit. Bohužel ve statistice asi hezky vypadá, že jsme naznačili dalších x km …

  7. Loni jsem komunikoval s radnim Dolnich Pocernic – pry STK pripravuje chodnik/stezku Dol Pocernice – Bechovice podel I/12 (kolem Hyundai). A vyhledove take po druhe strane rybnika v ramci rekonstrukce kanalizace jako technickou komunikaci (to ale bude s prevysenim pod viadukt).

    Nejaka reakce od starosty Bechovic ohledne legalizace chodniku? Jsou tam nejaky vchody do domu (asi 2), tak predpokladam, ze to kvuli tomu „nejde“.

  8. Martin M, pokud jsem pochopil, tak má dovolenou, psal jsem mu to osobně… tak si asi počkáme

  9. Na Mapy.cz je legalizace od běchovického nádraží podél Českobrodské do Běchovic dotažena až k ulici K Táboru, takže by to zřejmě ještě mělo být doznačeno…

  10. Martin M Vratislav Filler :

    tak jsem se dočkal reakce na můj mail ohledně značení na Českobrodské,byla tam nějaká dovolená ale klíčová informace je cituji :

    věc předám (prostřednictvím našeho úřadu) k řešení silničně správnímu úřadu v Újezdě nad Lesy. Ten má totiž ve správě Českobrodskou ulici vč. dopravního značení.
    Každopádně děkuji za upozornění. Připadá mi věčně správné a logické.

    S přáním pěkného dne,
    Ondřej Martan

    no a já jdu oprudit stejné místo jako pan starosta , ať je tam těch podnětů víc

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Dál od kraje vozovky 26

Zákon číslo 361/2000 Sb. v paragrafu  §57 (2) přikazuje cyklistům jízdu při pravém okraji vozovky...více

Nepovinná infrastruktura 25

Zákon přikazuje cyklistům používat zřízenou infrastrukturu. Na první pohled racionální postoj má ovšem v některých..více

Elektrokoloběžky mají v Německu zelenou 4

Od června letošního roku začalo v Německu platit nové vládní nařízení stanovující pravidla provozu lehkých..více

Nové cyklotrasy na Praze 14: A262 Kbelská – Hutě 10

Nová cyklistická infrastruktura v Praze, to není jen investiční výstavba cyklostezek na zelené louce, rozsáhlé..více

O cyklopruzích poprvé: kolik zaberou místa? 9

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Největší legalizace v Praze: předpolí Nuselského mostu 11

Na jižním předpolí Nuselského mostu došlo k dlouho očekávané legalizaci jízdy na kole z cyklostezek..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru