Rekonstrukce lávky na Roztylské usnadní léto cyklistům na Jižním Městě

Pavel Mašek

Od podzimu 2018 do jara 2019 probíhala kompletní rekonstrukce lávky na trase A217 podél ulice Roztylská na Praze 11.

Lávka na mapě

Problémem pro chodce a cyklisty byla propadlá zámková dlažba navazující na lávku, a to z obou stran. Až sedmicentimetrový „zub“ na jižní straně lávky byl nestandardní překážkou i pro horská kola, natož pro úzké pláště silničních kol, dětská kola a různá odrážedla, případně dětské kočárky. Netroufám si odhadnout náročnost překonání této nerovnosti na invalidním vozíku. Vzhledem k nešťastnému osvětlení se stupínek v noci snadno přehlédl.

Propadlý chodník

Propadlý chodník

Na propadlou komunikaci jsem poprvé upozornil v srpnu 2018 zároveň s dalšími nedostatky v okolí podél Roztylské přes formulář TSK a dostalo se mi odpovědi, že chodník navazující na lávku (stejně jako další problémová místa na stezce) není ve správě TSK. Zprvu to vypadalo, že náprava je v nedohlednu, tehdy jako ještě ne příliš zběhlý občan v komunikaci s úřady a dalšími institucemi jsem měl problém dohledat, na koho se obrátit, z TSK se mnou již nadále nikdo nekomunikoval. K mé radosti však oprava začala záhy na podzim a nakonec se mi i v dubnu 2019 podařilo získat vyjádření pana Ing. Bureše z odboru výstavby MČ Praha 11:

„Na podzim 2018 začali probíhat na podchodu P-550 Jarníkova práce v rámci běžné údržby. Při jejich průběhu se zjistilo, že do podchodu na straně chodníku značně zatéká. Z tohoto důvodu byl chodník rozebrán a sledován. Následně jsme se rozhodli jej v rámci běžné údržby přeizolovat, odvodnit, osadit nové parapetní plechy, upravit okolí v předpolí objektu, udělat nově TP zálivky mezi chodníkem a vozovkou, obnovit PKO zábradlí atd. Dle sdělení zástupce TSK tyto práce běžné údržby vyplynuli z Běžné mostní prohlídky a vývojem při jejich provádění.“

Ať už impulz pro opravu vyšel z běžné práce TSK, nebo z iniciativy občana, je v konečném důsledku jedno, darovanému koni na zuby nekoukejme, hlavně že výsledek je ucházející.

Opravená lávka z povzdálí

Opravená lávka – napojení chodníku

Negativem dané opravy zajisté bylo, že několik měsíců v zimním období byla lávka zcela uzavřena a cyklista tak musel chtě nechtě do silného provozu mezi auta, kde není žádné integrační opatření. Alternativa mimo automobily byla pouze po kamenité cestě v přilehlém parčíku u kancelářských budov, kam se však dalo najet jen přes nesnížený obrubník.

Uzavřená lávka v zimě

Druhým negativním přínosem dané opravy je, že dělníci pravidelně každý den parkovali se svým vozem těsně před lávkou na zámkové dlažbě, která na takovou zátěž není dimenzovaná a vyjezdili tu koleje, při bližším prozkoumání se jednotlivé kostky znatelně hýbou a tak můžeme v blízké době očekávat nechtěnou další degradaci stezky.

Vyjeté koleje před lávkou

V letním období čeká lávku zatěžkávací zkouška. Od 1. července je na přibližně dva měsíce uzavřena lávka přes D1 u OC Chodov, která je zdejší jedinou spojkou ke starému Chodovu, vede po ní páteřní trasa A22 a mezinárodní trasa Greenway. V roce 2018 obsloužila v prázdninových měsících necelých 13 tisíc cyklistů. Z východní části Jižního Města a okolí vedou do centra dvě nejkratší náhradní trasy přes ulici Pod Chodovem a Roztylská a jelikož první zmiňovaná je zatížená tranzitem z D1, očekává se na Roztylské opravdový boom cyklistů.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Jezdím kolem této lávky z Chodova směr ZŠ Campanus (po A217), ale použil jsem ji jen párkrát ze zvědavosti. Mnohem jednodušší je prostě sject z cyklostezky, přeject málo rušnou (ač čtyřproudou) Rozstylskou a najet do Jarníkovy a dále pokračovat po trase A217. Takové trasování je rychlejší a méně namáhavé, než sjíždět, zatáčet a zase vyjíždět, plus se vyhýbat chodcům. Nicméně, díky za článek a je milé si číst, že se něco skutečně změnilo k lepšímu. :-)

  2. @Martin
    – Já ji využívám výhradně jako spojku od křižovatky Roztylská/V Parku pod pumpou na Chodov, je to super široké úplně mimo auta, pokud chci odbočit na spojku do Kunratic přes Vojtíškovu, tak ten podjezd není vůbec ideální, málo cyklistů ho vidím využívat, využívají ho lidé ze zastávky, bohužel kancelářští, co jdou do Pepka na oběd, ti přebíhají ve křižovatce bohužel.

  3. @Pavel – aha, tak to chápu. Myslím, že by Roztylské celkově prospěla dieta, čtyři pruhy tam nejsou potřeba a ani kapacitně nenavazují na kruhový objezd za OC Chodov.

  4. @Martin
    – jestli se bude realizovat (jako ze bude, tak to proste je, bohuzel mesto i periferie odmita neudrzovanou zelenou plochu, pritom to je dulezite pro mikrofaunu,mikrofloru) stude Opatov-Na Jelenách, tak pak se ty pruhy hodit budou. Ve špičce, při nehodách v okolích a zejména o Vánocích však Roztylská kolikrát i stojí, foto mám. Je ucpaná, lidé ji využívají pokud je U Kunratického lesa nehoda, když byla zavřená stará benešovská, tak se tudy jezdilo. Já bych jí tak nechal, jen bych pravý pruh alespoň směrem k metru vyhradil čistě jen pro busy a kola, bohužel je tam ta odbočka k pumpě a ke kancelářím. Pravda je, že se na ni často závodí.

  5. Martin, byl jsem teď týden v Budapešti a tam je valná většina města 4 pruh, případně 4 pruh + dvě postranní ulice za pásem zeleně.Na předměstích typu Jižní město spíš 6 pruhy. Je tam hodně místa a ač je tam hodně cyklistických pruhů/stezek, tak tam cca 1/3 cyklistů jezdí zásadně po chodnících a to velmi ostře a naprosto bez ohledu na chodce , mě ometl jeden na Náměstí Hrdinů, kde je místa skutečně habaděj…. Také mě tam překvapilo vysoké procento silniček a “ fit“ kol ( silnička bez beranů) v cykloprovozu, řekl bych tak 40-45 procent, jezdí na tom i holky s podpatky :) A viditelně tam jezdí mnohonásobně víc žen než v Praze..

  6. @újezďák
    – jestli si něco fakt nemáme brát za příklad z Budapešti, tak to je jejich infrastruktura :D. Mně přijde, že tam vyrostla hodně rychle „panková, hipsterská“ generace právě na kolech, je to skupina lidí s úplně jinou mentalitou a když k tomu přičteme obecně známou mentalitu národa…. festek je tam fakt dost, holky jsou více otrkané, ale je třeba si uvědomit, že je to docela placka to město.

  7. No z tamních cyklistů bych si rozhodně příklad nebral, je to drsná skupina, která doslova s chutí terorizuje chodce .

  8. Martin, PM: Takovéhle čtyřpruhy měly být zrušeny už dávno, bohatě stačí 1+1, jakoukoli větší kapacitu stejně podvazují kulaťáky na obou koncích a další křižovatky. Tam kde se tvoří nebo v budoucnu hrozí zácpy může se doplnit vyhrazený bus pruh. Předjízdné pruhy akorát vybízí méně vyzrálé řidiče k závodění, jízdě brzda – plyn, porušování rychlosti a nárůstu externalit. Na zbylém místě se v pohodě vejdou vyhrazené cyklopruhy v celé délce. Eventuelně i na parkování, i když to je kontraproduktivní. Zbytek silnice se může konvertovat na trávník .-)

    Když si to srovnám se souběžnou U Kunratického lesa, tak mi přijde mnohem kultivovanější. Jen tam chybí odbočovací pruhy.

  9. @Zbyněk – přesně, mám to na stejný názor. Jeden pruh by se tam klidně dal zabrat na chráněnou cyklostezku. Ta by byla výhodnější než ta, co lemuje silnici teď (není totiž z asfaltu, stoupá klesá, zužuje se atd.). Plus by vznikly přechody na místech dnešního podchodu a alespoň trochu by se to humanizovalo… Místa je tam dost, Roztylská má potenciál.

  10. Jako rezident si myslím, že Roztylská ztratila polovinu potenciálu poté, co se postavilo OC Chodov.

    Odbočovací pruh na kruháči Roztylská-U Kunratického lesa-Na jelenách z ulice U Kunratického lesa určitě chybí, stejně jako z ulice Na Jelenách do Roztylské.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Evropský týden mobility v Praze 4

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 2

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Duo cyklodílen na Štvanici :)

Na pražském ostrově Štvanice v objektu klubu Fuchs 2 se zabydlely dvě cyklodílny. Jednak projekt..více

Pozor! Žena na kole! 5

19. 08. - Markéta Fillerová - Inspirace
Přenesme se nyní v duchu do Anglie ve viktoriánské době. Cyklistika teprve začínala a pomalu..více

Nákladní cyklistika na For Bikes 2019 27

Jarní veletrh For Bikes se nesl v náladě postupující nadvlády elektrokol, která v podstatě válcovala..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru