Evropský týden mobility v Praze

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM). Ten se uskuteční již příští týden od 16. do 22. září. Každý ročník ETM je pod taktovkou Evropské komise věnován jedné velké oblasti udržitelné dopravy. Na loňské téma „Kombinuj a jeď!“ vyzývající k většímu využívání multimodální dopravy (výhodnému mixu dvou či více dopravních prostředků během jedné cesty) letos navazuje podpora bezpečné chůze a jízdy na kole pod heslem „Projdi se s námi!“

Pojďme se podívat, jaké oficiální i neoficiální akce spojené s tématem cyklistické dopravy Prahu příští týden čekají.

Zářijová výzva Do práce na kole

Spolek AutoMat pořádá podzimní kolo své oblíbené soutěže. Tentokrát pod heslem „Ani podzim nás nezastaví.“ Soutěž je na podzim jen týdenní, určená pro jednotlivce. Účast je zdarma a jedinou soutěžní kategorií je pravidelnost. Registrovat se můžete zde.

Studentská cyklojízda

Studenti, neváhejte a zapojte se letos do velké studentské cyklojízdy! Velká studentská cyklojízda hravou a živou formou představuje studentům pražských středních škol výhody jízdy na kole ve městě. Velká podzimní studentská cyklojízda je stálou akcí, která oslavuje Evropský týden mobility a Den bez aut. Studenti projíždí centrem Prahy a během jízdy upozorňují na problematiku automobilové dopravy. V minulých letech se akce účastnilo asi 300 studentů. Celá jízda trvá přibližně 60 až 80 minut. Akci pořádá spolek AutoMat.

Městem – Festival filmů o dopravě

První ročník festivalu filmů o urbanismu, dopravě a jejím vlivu na život ve městě pořádaný spolkem AutoMat. Po celý pátek 20. září od 10.00. Kino Ponrepo a klubovna Zázemí.

Svět je v neustálém pohybu a polovina jeho obyvatel žije ve městech. Lidé se v nich pohybují různě – pěšky, autem, na kole, koloběžce, veřejnou dopravou. Pohybují se ale také stále častěji a na větší vzdálenosti. Způsoby dopravy mají přitom na města zásadní dopady: na klima, ovzduší, veřejný prostor a především na zdraví obyvatel. Ve svém prvním ročníku se představí šest dokumentárních snímků a pásmo archivních materiálů. Součástí festivalu budou i diskuse s odborníky a tvůrci některých promítaných filmů. Vstupné dobrovolné, povinná registrace.

Myčka jízdních kol

Po celý pracovní týden od 16. do 20. září je možné v pražském Karlíně vyzkoušet myčku jízdních kol. Umístěna bude ve venkovním kulturním prostoru / baru Přístav 18600. Přijeďte si zdarma umýt jízdní kolo.

Prahou na kole – kurz přežití

V úterý 17. září od 17:30 se můžete zúčastnit kurzu představujícím základy sebevědomé jízdy městem. Jak projet pražským centrem na kole? Jak jet sebevědomě, ale nepřekážet v dopravě? Co udělat, když váš cyklupruh náhle skončí? A proč Praha není Kodaň? Projížďka s novinářkou Karolínou Vránkovou, která cyklistickou infrastrukturu používá, a dopravním urbanistou Tomášem Cachem, který ji tvoří. Start v 17:30 před CAMPem. Počet míst je omezen, rezervace možná v síti GoOut.

Galasova cyklojízda

V neděli 15. 9. v 10:00 již tradičně se startem na Folimance v čele s Vláďou Galasem na jeho kolem s volantem. Více info zde.

Cyklovýlet z Bohnic do Vysočan

22. 9. se uskuteční cyklovýlet s Karolínou Vránkovou z Bohnic do Vysočan. Start je v 15:00 u kulturního domu Ládví. Cykloprojížďka mezi skalami a divočinou kolem křišťálové studánky a přitom městu na dosah s novinářkou a milovnicí městské cyklistiky Karolínou Vránkovou. Počet míst je omezen, rezervace přes síť GoOut.

Beseda: Mikromobilita ve městech

Diskuze o mikromobilitě se uskuteční 17. září od 18:00 v Pražském kreativním centru. Diskuzi zahájí krátkou prezentací nezávislý expert na mikromobilitu Roman Meliška a následovat bude moderovaná debata zástupců projektů, které se zaměřují na rozvoj udržitelné přepravy v Praze (zúčastní se například zástupci Rekol, Lime, carsharigu a další). Prostor bude samozřejmě i na dotazy z publika a širší diskuzi.

Den dopravní výchovy pro chodce a cyklisty

Program se uskuteční v Muzeu Policie ČR ve středu 18. září. Těšit se můžete a tři dětská divadelní představení zaměřená na bezpečnost chodců – dětí „Pohádkový semafor“, jízdu po dětském dopravním hřišti za dozoru příslušníků Policie ČR, jízdu zručnosti pro malé cyklisty, dopravní výchovu zážitkově a soutěže pro děti! Více hledejte na stránkách Technické správy komunikací. Začátky divadelních představení v 9:00, 10:30 a 14:00.

Pražské cyklozvonění

13. ročník Pražského cyklozvonění si Vás dovoluje pozvat na jízdu Prahou, jak ji možná ještě neznáte. Hvězdicová jízda startuje každý rok z míst po celé Praze. Nabízíme doporučené trasy pro individuální cesty. Společně jedeme pro pohodu, ne pro vítězství. Společný cíl je 21. září 2019 v 11 hodin před hlavním vstupem do ZOO. Trasu jízdy a startovací časy najdete zde.

Kompletní program

Kompletní program Evropského týdne mobility v Praze si můžete zobrazit zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Super, díky za přehled. A překvapuje mě, že letos neprobíhá Den bez aut jako uzavírka nějaké ulice pro IAD v centru. Nemluvilo se o tom, že se podobně jako minulý rok dočasně uzavřela autům Křižíkova, se uzavře nějaké ulice na Smíchově?

  2. Martin, to se v praxi děje každý den :) Toho by si nikdo ani nevšiml.
    Řekl bych, že nebudu daleko od pravdy když odhadnu současný počet uzavírek na 10-15 ulic .

  3. Anooo, ale to ulice není přístupná ani chodcům ani cyklistům, nebo jen velmi omezeně.

  4. Jestli to nebude tím, že další zbytečná uzavírka by Praze spíš zaškodila.

    Mě by úplně stačilo kdyby alespoň jeden rok nebyla na náplavce výstava aut nebo kdyby dali pokutu těm třem šmejdům s kameramanem, kteří nedávno přepadli chodce na náplavce, obojí by prospělo městské cyklistice… ze záznamu pana pražského cyklisty jsou tu jejich namachrované ksichty plné uspokojení po výkonu docela dobře vidět.

  5. Bude trvale ukončeno parkoviště na Mariánském, to je lepší než jednodenní uzavírka.

    Jinak kdo jste ještě nezaregistrovali, tak v rámci pátečního festivalu Městem se budou promítat docela zajímavé věci. Jako milovník cargokol zvlášť doporučuju Motherload od 20:30. Mohl jsem toho kus shlédnout a bude to milé. Uzbanized a Bikes vs. Cars už jsou trochu provařené, promítají se dost často, ale tohle je úplná novinka.

  6. Kopíruji celý program pro veřejnost (dopoledne je pro školy, promítá se Auto*Mat a Lidský rozměr).

    14:00 Urbanized (dokumentární, USA / Velká Británie, 2011)

    16:00 Bikes vs Cars (dokumentární, Švédsko, 2015)

    18:00 Komentované pásmo archivních materiálů s městskou tématikou z Národního filmového archivu

    18:00 Diskuse o budoucnosti městské mobility v přilehlé klubovně Zázemí (18.00-20.00) s náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem a s nezávislým dopravním odborníkem

    20:30 Motherload – středoevropská premiéra (dokumentární, USA / Austrálie / Německo / Ghana / Velká Británie / Nikaragua, 2019)

    22:45 Rickshaw rush (dokumentární, Maďarsko, 2012)

  7. Bikes vs Cars? Tak to nedávám, k přepravě používám kolo i auto, tak bych vlastně bojoval sám proti sobě ;) Počkám si na další díl, Bikes vs Dogs, tam vím přesně, ke které bojové linii patřím (zatím je to 1:1, jednou pokousán a jeden pes sražen).

  8. @ článek
    – myčka na kolo? nějaké link? osobně se tam nedostavím, ale já kolo v základu dávám do myčky na auta/motorky a spousta cyklistů tam bývá se mnou zejména v blátivém období

    @ újezďák
    – jaké napadení s kameramanem a natočeno někým, odkaz na video?

  9. 21. září bude uzavřen podchod u zast. Pobřežní cesta v Braníku kvůli cvičení PPO. Týden mobility jak vyšitý.

  10. Pavel Mašek, probíralo se to i tady, Vratislav se správcem náplavky proti tomu veřejně protestovali( pěkná fotka u značky na náplavce) , Automat se od toho veřejně distancoval, pražský cyklista to zveřejnil na facebooku pod cyklista pražský a tvrdil, že hochy při jejich “ bojovném činu “ potkal “ jen náhodou“, psali o tom v novinách, na internétu, prostě ostuda pro cyklisty doslova všude , nechce se mi věřit, že o tom ještě někdo neví :)
    Prostě parta mstitelů cyklistiky se prohnala přelidněnou náplavkou, nějaké pády, nějaké srážky a vždy hned šupem zbaběle pryč z místa činu, obrovská klika, že se nikomu asi nic nestalo…

  11. Vratislav, fakt to zruší ? Žádné výjimky ? Super.

  12. Zbyněk, cvičení PPO mi přijde pro společnost důležitější než na jeden den omezená průchodnost podchodu “ v týdnu mobility:) Navíc je to velká akce, která zasáhne mnohem širší prostor, než jeden podchod , pořadatel je Hlavní město Praha a tuším, že to nedělají naschvál :) http://www.praha.eu/public/7e/9c/a3/2142449_1023972_Tabulka_9._9.pdf
    řádek číslo 2

  13. @újezďák
    – jo fotku s náhodným paroháčem jsem na Twitteru zaznamenal i komentoval, ale uniklo mi nějak, k čemu to bylo, asi jsem si to načetl do todo listu a ještě se k tomu nedostal…

  14. Újezďák: Viděl jsem DIO na ta omezní 21.9. a bezvýznamné to není. Prakticky to odřezává stezku A22 od A2, například, zavřený je i objízdný podchod, leda po schodech nebo s megazajížďkou, kterou ale nikdo nevyznačil, protože na Modřanské nejsou ani na signalizované křižovatce přechody. Vtioné na tom je, že když si myslíš, že to objedeš tím druhým podchodem a dojedeš k němu, že bude zavřený taky. Takovéhle uzavírky mají mít vyznačenou objízdnou trasu.

    Jinak bude také zavřené celé smíchovské nábřeží a z toho bude vyplývat dost velký chaos.

    Možná by nebylo od věci tohle příště se dnem bez aut spíš propojit, tj. například na tom Smíchově to zavřít tak, aby z toho taky měli něco lidi.

  15. Vratislav, popravdě pokud se jedná o rozsáhlé cvičení PPO, tak mě nenapadá, proč by to nemělo být nadřazené ůplně všemu, natož nějakému “ týdnu mobility v EU“ víkendové datum je super zvolené už jen kvůli pracovní mobilitě :)
    No a to, že nemá objížďky nedává žádný smysl říkat zde, asi by to chtělo na vedení města, které je přece procyklistické a promobilní :) Jsem rád, že PPO trénuje, ono by by se totiž mohlo stát, že v případě povodně by , díky nesetrénované a neověřené PPO, mobilita nemusela fungovat vůbec a objíždky by byly podstatně delší a podstatně složitější.
    V tomhle městu tleskám a no představa, že se cvičení PPO stane “ něčím z čeho budou něco mít lidi“, je fajn hlavně až tam najede těžká technika a bude skládat zábrany hned vedle lidí fotících selfíčka“ :)

  16. újezďák: Že tě to překrucování baví. Když něco napíšu sem, tak to neznamená, že to neřeším i jinak. Už jsem se dozvěděl, že RFD o přesunutí termínu dvakrát marně žádalo. Takže je asi na čase, aby tu odezvu, že dělat to zrovna tuhle sobotu, není nejlepší nápad, dostali i odjinud.

    Využití cvičení se dá udělat třeba tak, že se spojí zábor PPO a dne bez aut v jeden souvislý nebo aspoň koordinovaný. Ne, že se do stávajícího záboru PPO naženou lidi, děláš ze mne vola, doufám že ne úmyslně.

    Jinak samozřejmě lidi se tam IZSku motat budou tak jako tak ve chvíli, kdy tam v sobotu pojedou na výlet po páteřní cyklotrase a zjistí, že podchod je bez náhrady zavřenej.

    Takže abych to shrnul: Když si stěžuju na konkrétní sobotu, znamená to, že chci, aby to bylo ve všední den. Když navrhuju to aspoň koordinovat, chci, aby se tam lidi motali pod kola IZSku. Stěžováním si na termín akce chci, aby IZS necvičil vůbec a kvůli tomu byly po povodních větší škody, a navíc s tím kromě plkání tady nic nedělám, což naprosto nemůžeš vědět, co dělám nebo nedělám. Takže se mě už laskavě nenavážej, protože já se sice prudit do jisté míry nechám, tvoje diskusní exotství je jinak celkem fajn, ale v takovýchle situacích, kdy do věcí šiješ z čiré svévole začínám pochybovat o smysluplnosti toho, že jsou na tomhle serveru komentáře zapnuté.

  17. Vratislav : No dílem si to kroutíš sám :)

    Ta reakce byla zejména na Zbyňka a netuším proč když řeknu, že mi osobně vyhovuje více sobota než pracovní den, že ty si myslíš, že tím říkám , že ty chceš aby to bylo v pracovní den.

    Možná je to u tebe určitá přecitlivělost ve smyslu “ kdo nejezdí ve všem úplně s námi, jezdí vlastně proti nám ? “ :)

    No a jak říkám, je fajn, že to magistrátu někdo oficiálně řekne a v tvé první reakci jsi ani nenaznačil, že se “ cyklistické kruhy“ ozvaly.

    No a popravdě ta poslední věta je docela děsivá .
    Vidět, že se třicet let po zrušení cenzury, rozšiřuje mezi mladými a vzdělanými lidmi názor, že demokracie různých názorů na věc není smysluplná , je skutečně něco co bych si ještě před 3-5 lety nedokázal vůbec představit.

    No a tu svévoli bych si odpustil, jezdím na kole, diskutuji o tom na prahou nakole a pokud praha na kole neunese diskusi a přeje si jen kývače a přitakávače, tak je to fajn vědět, dneska jsem ve sprše rozmrzal 5 minut po cestě do práce a kole, ale úsměv na rtech mi zmrzl až po přečtení konce tvého příspěvku…

    Pěkný víkend

  18. újezďák: Ne, je to ve smyslu, že lidská energie něčemu se věnovat je omezená a člověk má priority, mezi které nepatří vysvětlovat desetkrát věci tak, aby se toho nemohl chytit někdo, kdo lidi pro zábavu chytá za slovíčko. Pamatuju si, jak jsi pro nás překládal článek, to bylo mnohem víc fajn než tohle.

    Diksusní prostředí je už tak zaneřáděné trolama, že se transakční náklady na slušnou debatu prostě můžou zvýšit natolik, že to nebude za to stát ani největším demokratům, ba dokonce to ani nebude možné. Mě to taky štve, ale přece jenom raději pracuju než se hádám.

  19. újezďák: A ještě se omlouvám. Ve čtvrtek mě mezi Říčany a Mukařovem opral náklaďák tak, že budu teď nějakou dobu hodě přecitlivělej na cokoliv.

  20. Vrátislav – tak mezi Říčany a Mukařovem na I/2 bych se moc nevyskytoval, je to prostě moc úzké :-( Občas po Kutnohorské jezdím, ale státovky u Prahy, kde není krajnice, jsou „za trest“. Výjimečně najíždím na Strašíně, spíš až právě v Mukařově a valím na východ. Vůbec vtipné je, když u nás v Pečkách běžně kamion zásobující supermarket nedokáže zatočit když proti něco je, normy na šířku silnic a ostrost zatáček jsou mnohdy k pláči, jenže stejně s tím nejde už nic udělat a musí se počítat že prostě jeden počká nebo že ten cyklista na I/2 nepáchne …

  21. S náklaďákem je mi to moc líto…

    Do Mukařova jezdím na kole docela často odpoledne po práci “ se projet“ , ale beru to víc ze ze severu a to i když jedu z Jižního města přes Uhřínevěs bud na kruháku na Kralovice a pak přes Březí nebo o něco později přes Pacov a Strašín,Říčany a hlavně ten úsek Černokostelecké v lese a(tam se to asi stalo odhad ?) si odpuštím.
    Sice je to zajížďka, ale nepoměrně klidnější než tah na Kutnou horu, zpátky jsem to občas na kole jel tam se člověk dostane do rychlosti, ale nahoru je to na mě moc drsný :(

  22. @Herda
    – na druhou stranu někdy i schopnosti řidičů jsou dost k pláči…

  23. Pavel Mašek, nebál bych se to rozšířit na schopnosti všech účastníků provozu, to co jako cyklista vídám “ z první řady“ je leckdy nepochopitelné až neuvěřitelné.
    Podle mě pomalu vyrůstá dopravní generace “ bezmozků“ kteří místo toho aby byli technologiemi “ osvobozeni“ a mohli se “ věnovat kočírování“ , tak jsou jimi zahlceni a méně se věnují “ provozu“.

    Hodně asi dělá stres ze silnic jako takových.
    Jako příklad u nás před cca měsícem vyasfaltovali rok a něco zavřenou Sibřinu a okolní silnice.
    Na úseku cca 1km jsem v pátek napočítal 17 oprav a záplat, místy se jim to propadlo, místy neudělali pěkně kanály . Čili nová silnice na které ani ještě nebyly čáry se musí předělávat a zase kolony a já jako cyklista zase v protisměru každých pár metrů kolem ohrádky s partou dělníku, i bouračku jsem tam viděl.
    Nová silnice v Běchovicích ( asfalt letos a loni na podzim) už zase začíná mít vyjeté koleje….. :(

  24. @újezďák
    – oprava: „na druhou stranu někdy i schopnosti řidičů a chodců jsou dost k pláči…“

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích 5

07. 10. - Martin - Inspirace
Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu,..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 3

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Duo cyklodílen na Štvanici :)

Na pražském ostrově Štvanice v objektu klubu Fuchs 2 se zabydlely dvě cyklodílny. Jednak projekt..více

Pozor! Žena na kole! 5

19. 08. - Markéta Fillerová - Inspirace
Přenesme se nyní v duchu do Anglie ve viktoriánské době. Cyklistika teprve začínala a pomalu..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru