Jedno světlo nestačí!

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký návod s jediným poselstvím: osvětlení svého kola nepodceňujte! Na cyklostezkách i silnicích je stále vidět řada kol, které nemají povinné odrazky nebo světla. A řekněme si to jasně: důležitá jsou obě světla, přední bílé i zadní červené.  Rozhodně se nespokojte jen se zadním červeným světlem, přední světlo má daleko širší význam než jen ten, aby vám svítilo na cestu. Jednoduše řečeno: vždy byste měly mít kolo plně vybavené. Co po vás vyžadují na poli osvětlení předpisy a co je tedy ono nezbytné minimum? Pojďme si to shrnout.

Povinné odrazky a osvětlení

Vaše kolo by rozhodně mělo mít povinnou výbavu, jmenovitě předepsané odrazky vepředu, vzadu, na pedálech a ve výpletu, za snížené viditelnosti pak i přední bílý světlomet a zadní červený světlomet. V ulicích s dobrým veřejným osvětlením si vystačíme jen s přerušovaným světlem vepředu i vzadu, město se ovšem skládá i z uliček s osvětlením pochybné kvality či temných parků. Nepřerušované světlo vepředu se tedy hodí i ve městě.

Při jízdě parky a po cyklostezkách rozhodně nespoléhejte na pověru, že když nejste v provozu, světla nepotřebujete. Světla totiž neslouží pouze vám, abyste lépe viděli na louže a výmoly, ale také na vás upozorňují ostatní. To se týká světel jak vzadu, tak vpředu – pouhá zadní červená blikačka, která slouží primárně k tomu, aby vás viděla předjíždějící auta, není dostačující. Přední blikačka nebo světlo upozorní chodce, kola i auta pohybující se proti vám, že se vám mají vyhnout. Z tohoto hlediska je tak světlo vpředu (máte-li vzadu odrazky) dokonce důležitější než světlo vzadu.

Nezapomínejte ani na dostatečný zdroj energie. Zákon vyžaduje baterie, které vydrží svítit bez přerušení jednu a půl hodiny. U bateriového světla je proto vhodné vozit buď náhradní články, nebo rovnou zálohu. Je pozdě začít shánět baterie až v momentě, kdy téměř nevidíte na cestu. Pokud máte na kole dynamo, občas zkontrolujte, jestli funguje.

Zkušení jezdci, kteří se pohybují ve tmě dlouhé hodiny, mají kromě hlavních světel s sebou zpravidla i záložní systém – buď sadu levných nouzových blikaček v batohu, nebo dokonce zdvojené osvětlení, které zajistí bezpečný dojezd v případě, že jeden osvětlovací systém selže.

V nepřehledném terénu cyklisté často jezdí s výkonnou čelovkou. Je to ale řešení, které se naprosto nehodí do provozu ani do městských ulic. Čelovkou na hlavě oslníte každého, na koho se podíváte. To je nejen nepříjemné, ale v provozu to může být i velmi nebezpečné. Při svícení čelovkou posazenou na hlavě navíc o přední světlo přicházíte při každém ohlédnutí za sebe, což může vést k nebezpečné situaci, kdy vás někdo přehlédne. Proto i příslušná vyhláška č. 341/2014 Sb. hovoří zcela jasně: „Světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit.“ Máte-li tedy pro jízdu v terénu na hlavě čelovku, po najetí na silnici ji buď zhasněte, nebo připevněte na řídítka.

Jak na výběr světla a reflexních prvků

Nabídka osvětlení je samozřejmě široká a na své si přijde každý. Podstatné je, že naprostý základ se dá pořídit již za pár desítek korun. Záložní blikačky do batohu se vyplatí pořídit každému, i když si třeba myslíte, že v noci nikdy nevyjedete. Investice to není velká a při větším zdržení v práci ji rozhodně oceníte

Chcete-li si k tématu osvětlení přečíst více, můžete pokračovat na naše starší návody. Nebo si rovnou pořídit knihu Městem na kole, která nabízí všechny rady na jednom místě v jejich nejaktuálnější a nejkomplexnější podobě.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Tenhle článek pošlete provozovatelům koloběžek Lime. Ty koloběžky jsou za tmy neviditelné. To zadní pidisvětélko na blatníku je skoro neviditelné.

  2. Jako nouzovku vozím takové ty “ žabky s gumičkou“červenou mám rovnou vpletenou do přilby vzadu.

    Jako náhradní pasivní řešení doporučuji takové ty blikající reflexní pásky na suchý zip z Lidla, vejde se to prakticky kamkoliv, spojuje to funkci pasivní s aktivní , dá se to dát na kotník, na baťoh, na opasek, na lyžiny sedlovky , tedy v podstatě kamkoliv.
    To samé ty jejich trubičky na dráty, z jedné krabičky osadíte několik kol, je to vidět dobře nejenom z boku , kupodivu, asi díky tvaru výpletu i zepředu a zezadu. Občas když se člověk fotí s kolem tak je to vidět i za dne, jak do toho bleskne :)

    Ještě k odrazkám, pokud si někdo chce olepit kolo a ráfky, existuje nesčetné množství lepících, dokonce v barvách rámů. Mám na silničním černém karbonovém rámu spoustu odrazek, které jsou na první pohled černé a prakticky je člověk najde, jen tím, že nevidí vlákna karbonu. Fungují skvěle ( tuším že se to jmenovalo Galaxy )

    Ohledně oblečení doporučuji takové to se svítícím švy. Pokud má někdo nášlapy, tak kupovat cykloboty s odrazkou, případně je tam nalepit, to policie akceptuje :)

    No a svítit doporučuji i ve dne, jezdím ráno a pozdě odpoledne, po cestě mám tunely, podjezdy, husté aleje, prostě střídání světla a stínů a v sezoně, která přichází, tedy východy a západy slunce při cestě do práce je světlo fakt lepší.

    No a hlavní světlo doporučuji dobíjecí, je to rituál, v práci sundám nabiju, jistota, že je nabito…

  3. Já odrazky ve výpletu sundal už u předchozího kola, pořád mi tam nějak něco divně drnčelo, až jsem zjistil (a trochu mi to bylo i naznačeno v jednom servisu), že by za to drnčení mohly být zodpovědné právě odrazky.

    Ale právě ještě někdy před tím jsem si objednal z Číny jak trubičky na dráty, tak i samolepící mírně zakřivené pásky na ráfky. Na nové kolo jsem si je pak pořídil také (jen možná trochu méně divoké co se týče barev) a nemůžu si to vynachválit. Když se na to kolo ze strany jen trochu posvítí, tak úplně září, a jak píše Újezďák, dost to vynikne i při případném focení s bleskem…

    Jinak těch různých expertů, co si to šněrují na kole bez světel za tmy (a někdy ještě se sluchátkama na uších či v uších) potkávám teď víc a víc. Dost často to jsou i ti tzv. „profesionální řidiči“ – myšleno ty různé rozvozovky jako Uber Eats, Dámejídlo.cz… Ale jak jsem zjistil, oni pro ně jezdí docela často i cizinci, co ani neumí česky. Tak kdo ví, jestli se vůbec nějak seznámili s legislativou ohledně ježdění na kole v ČR – třeba i co se týče (ne)ježdění po chodníku a podobně. Ale pokud jde o svícení ve tmě, to bych čekal, že by snad mělo být povinné všude v Evropě a dost možná i mimo Evropu…

  4. @újezďák
    – odrazky na tretrách Policie akceptuje, protože to akceptuje vyhláška :-)

  5. Ne uplne dokonale osvetleni (dle dnesnich kriterii) se mi stalo jednoho lednoveho vecera malem osudnym. Pri jizde z kopce ulici Na Dolinach jsem nedostal v rychlosti cca 30-35kmh prednost od auta jedouci zprava z vedlejsi Sinkulovy. Auto me jen lehce drclo z boku, ale skoncil jsem v kotrmelcich, prilba rozlomena (bez ni by to byla asi konecna), otres mozku.

    Mel jsem odrazky-trubicky na dratech (vyrobce 3M), softshellovou bundu s reflexnimi prvky, predni led svetlo (nijak zvlast silne), zadni blikacku. Ridicka me proste prehlidla- 6 vecer, tma, mirny dest, cca 4st nad nulou- chapu, ze me tam necekala.

    Dle PCR jsem nebyl vinikem, ale od te doby jsem pridal neoslnujici blikacky i na helmu (vpredu i vzadu) a reflexni prvky. Tou blikackou na helme vpredu si prave svitim na ridice jedouci zprava z vedlejsi- jejich svetla totiz logicky nemohou vubec osvitit moje reflexni prvky (ja jsem totiz od tech aut vlevo a tam potkavacky nesviti) a moje svetlo na riditkach (ktere treba sviti v moc uzkem kuzelu jen dopredu) muzou prehlednout resp mit v zakrytu.

  6. Mnohem lepší je velkoplošná žlutozelená bunda bezpečnostní barvy jako je reflexní vesta. Je veliká, nepřehlédnutelná a funguje i za dne. Od té doby, co jí vozím, mám pocit, že mne řidiči vnímají. Koupil jsem tuhle bundu softsheell, nepromokavou fukéřku i spodní tričko. Mohu se svlékat, oblékat podle libosti a přitom stále svítím.

  7. Souhlasím s Brahmou, černá je sice cool, ale vidět moc není. Takže také mám spoustu triček právě v takové té reflexní žluté či zelné či něco mezitím. A bundy také. I když i s takovýmhle řvavým zeleným tričkem mě jednou nějaký řidič z vedlejší zvládl přehlédnout (a ještě ke všemu za dne), ale naštěstí jsem s tím počítal…

  8. Používám zásadně dynamo 6 V, 3 W. Na rozdíl od různých „blikaček“ od Větví mají obě světla na sobě homologaci E8 a ESČ. A že se někteří točvolanti rozčilují, když zastavím a nesvítí to? Nebo když jedu pomalu, že to skoro vůbec nesvítí? To je dané fyzikálními vlastnostmi. Měnit to ale nebudu, je to prakticky 30 let bezúdržbový, schválený a spolehlivý systém.

  9. No, nic proti dynamu, je to krásně ekologické, že se nemusí spotřebovávat žádné baterie (i když také se dají používat nabíjecí, že). Ale pokud Vám to zhasne hned jak zastavíte (třeba před přechodem, kde budete někoho pouštět, ale já přes vás – ještě potemělého) neuvidím, že tam někdo jde, tak to je slušně řečeno tak trochu na prd. A že je to nějak homologované, to mi v tom momentě, kdy pojedu za Vámi (a to ani nemusím být nějaký točvolant, třeba budu zrovna točřidítko) trochu na prd.

    Už docela dost let se snad dělá to, že se do dynamových světel dávají třeba kondenzátory, že to i po zastavení vydrží svítit ještě třeba asi dvě minuty, možná i déle. To by bohatě stačilo i na případné stání na většině křižovatek (jedině snad když Vás někde nevezme videodetekce, ale to už je jiný problém). Tak jestli by nestálo za to přeci jen po 30 letech nezauvažovat o něčem modernějším (a hlavně tedy asi i pro okolí i pro Vás bezpečnějším).

    Větvemi myslíte konkrétně co či koho? Já kupoval třeba „blikačky“ Cat Eye. Na současném kole mám jednu přední už asi 9 let a v podstatě také bezúdržbové, jen měnit či nabíjet baterie – a ty v tom vydrží mnoho měsíců. V zadní Cat Eye blikačce mám pocit, že jedny baterie vydržely třeba i roky. Pak jsem jí bohužel zničil mechanicky (nějaký pád kola). Pak jsem měl na kole (nebo ještě mám) také různé světla třeba od německých nebo finských výrobců. Ta už dokonce ani neumí blikat, protože je to v některých zemích zakázáno (právě třeba to Německo).

    Momentálně jako přední světlo zvažuji nějaké modely od Fénixu. Sice také asijský výrobce, ale ty jejich modely jsou trochu propracovanější, mám od nich jednu čelovku a ta je výborná, jak po stránce mechanické odolnosti, celkové váhy, tak i různých vychytávek. A nabíjení přes USB se mi sice dřív moc nelíbilo, ale to jsem teď tak trochu přehodnotil (právě po zkušenosti s tou čelovkou) a myslím, že to povede spíš k tomu, že budu nabíjet častěji a víc „preventivně“ a tak šance, že mi baterie dojdou zrovna někde venku bude mnohem menší (teď to řeším tím, že mám přední světa dvě).

  10. Já mám takové kolo, na které by se „moderní“ světlo nehodilo, a to ani vzhledově. Čili rozhodně neuvažuju o tom, že bych do starého, ale zároveň plně funkčního dynamového systému nějak zasahoval.

    Ty Větve jsou Vietnamci. Tam bych si výbavu na kolo rozhodně nekupoval. Jinak řečeno – nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci. A stálé světlo mi přijde praktičtější než nějaké blikátka.

  11. Franta: přední světlo si klidně nechte, ale zadní vyměňte třeba za seculu, svítí to krásně, kondík má už po pár stech m dost šťávy k tomu, aby důstojně svítil alespoň ty 2 minuty nejdelšího cyklu má křižovatce… Má prakticky jen dva mínusy:
    – upevňovací šroub není nerezový, ale to ten ze starých žárovkových světel taky ne
    – žere oproti jiným ledkovým světlům dost proudu, ale do těch nominálních 0,6 W se bez problémů vejde i při nabíjení kondíku
    (Krmí mi to nejzákladnější DH-3N20, vepředu je Axendo 60, vzadu k secule na blatníku ještě Blueline a ochrana SM-DH10, což mám kvůli paralelnímu připojení všeho, při zapojení zadku do druhých kontaktů na předku moderního světla to tak být nemusí, to pouští šťávu dozadu jen když samo odebírá dost…).

    No a ve zhasnutým stavu to na první pohled vypadá jako obyč odrazka.

  12. Franta, popravdě rozčilují se nejenom točvolanti, nevím co to je za způsob výmluvy, že když něco vadí jen “ točvolantům“, nebo když to bylo “ před 30 lety „scháleno/homologováno “ tak je to vlastně v pořádku. ? :)

    Věřím že jeden každý z nás cyklistů už potkal nějakého ninju cyklistu, tedy člověka který není prakticky vidět ani když jede, ani když zastaví.

    Být vidět není jen “ sebeobrana“, ale i projev ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, není to tak dlouho co psali o srážce cyklisty s neosvětleným kolegou na kole, prostě ho neviděl .

    Nikdo není zvědavý na to, aby byl popotahován kvůli tomu, že se srazil s nekým kdo jezdí neviditelný, protože by se mu “ moderní světla“ na kolo ani nehodila.
    Každý chce dojet domů, ale někteří lidičkové na osud ostatních nehledí, oni mají kolo na které se světlo “ snad ani nehodí“ a tak “ holt někdy nejsou vidět“, třeba když zastaví na cyklostezce kde je nevidí ani “ držřidítkové“ protože on má “ homologované dynamo s takovými vlastnostmi“ a ohleduplnosti ani za mák…

  13. újezďák: dynama 6 V 3 W a tomu odpovídající žárovková světla je možné bez problémů zakoupit i dnes po 30 letech s úplně stejnými vlastnostmi jak tehdy. Nikdo nevydal zákaz prodeje takového zařízení. Mimochodem – pokud cyklista zastaví, stává se z něho chodec. To platí např. na přechodu pro chodce, který může přeběhnout, ale kolo musí vést. Svítit už ale v takovém případě nemusí.

  14. Franta, ale já nehodnotím jestli se něco dá koupit nebo nedá koupit nebo jestli to někdo zakázal.
    Hodnotím prohlášení, že účastníci provozu se na někoho rozčilují, když ho nevidí a plně s nimi souhlasím, protože takový účastník provozu je k ostatním netolerantní.

    S cyklisty, který zastaví na silnici křižovatce se stává chodec ?

    Cyklista který zastaví na připojení cyklostezky na silnici je chodec ?

    S tím přechodem je pravda ohledně převedení, ale to opravdu nechápu, hovoříš tedy o tom, že přijedeš po chodníku, zastavíš, staneš se chodcem a přeběhneš ?

    To jezdíš soustavně po chodníku ?

    Jsi cyklochodec ? :)

  15. újezďák: Nejsu cyklochodec; přijedu po silnici k přechodu, slezu z kola a přeběhnu s ním přechod. Pokud cyklista zastaví, stává se z něho automaticky chodec, protože nejede (tak to ve škole vysvětlovali policajti děckám).

    A k té viditelnosti a (ne)toleranci: takoví chodci (a vlastně tím pádem i bruslaři) mají přes 3 roky povinnost používat kvůli viditelnosti reflexní prvky, a to za splnění dalších 3 v zákoně uvedených podmínek výhradně mimo obec. Nevidím proto netolerantní chování ze strany chodců, pokud nemají reflexní prvky v obci (byť v obci, která na noc vypíná veřejné osvětlení). A přece se najdou řidiči, kteří na takové chodce na silnici bez chodníků v obci troubí nebo je dokonce srazí. Přitom ti chodci neporušují jediný § v zákoně, pokud jdou po levé straně silnice.

  16. Franta, to sou teda argumenty. Před 30 lety se používala žárovková světla protože nic lepšího nebylo a i když to splní i dnešní požadavky vyhlášky, tak to neznamená, že je to pro dobrou viditelnost dostatečné, množství světla co dokáže vydat 3W žárovka je dost bídné a že při zastavení v křižovatce to zhasne je taky hodně blbá vlastnost.

    Dneska jsou možnosti jinde a LEDky vydají při stejné spotřebě asi desetinásobek světla. Jen tento jeden výrobce má spoustu světel v mnoha různých vzhledech https://www.bumm.de/en/products/dynamo-scheinwerfer.html případně se dají koupit náhrady žárovek s LEDkou.

    Normální jedinec udělá co nejvíc aby byl co nejlíp vidět a tak zajistil co nejlepší bezpečí hlavně sobě, ale i ostatním, to snad není soutěž o to splnit zákonný požadavek co nejblbějším světlem.

  17. Cyklista když zastaví, tak je z něj chodec? A to říká přesně který paragraf?

    Já myslel, že až když z toho kola i sleze a případně kolo vede. To by pak z něj opravdu byl chodec v každé křižovatce, kde dává přednost – a v té křižovatce jako chodec nemá co dělat – protože má jít po přechodu (který u té křižovatce také nejspíš bude, ale o něco dál, než je stopčára) – a pokud by to i bylo současně na přechodu, tak na něm se nemá stát, ale má se co nejrychleji z přechodu (a z vozovky) zmizet…

  18. Franta , tak teď už chápu po tom :

    tak to ve škole vysvětlovali policajti děckám :)

    No zbytek už vysvětlili další, takže končím debatu s cyklistou, který se dáváním přednosti stává chodcem :)

  19. Újezďák, Tonda: ona ta old-school světla nesvítí blbě, jsou-li v dobrým stavu, třeba ten přední světlomet je lepší než moderní osvětlení asi tak 80 % cyklistů, na které po Brně narazím svítí hůř. Problémy s tím jsou asi tak tři:
    – nesvítí to po zastavení – narozdíl od těch jejich LEDkových nástupců
    – žárovky praskají – je nutné vozit záložní světla (alespoň silikonové blikny, které se pak dají využít jako to stálé světlo
    – při jednodrátovým vedení může časem růst přechodový odpor. Řešení je jednoduchý, dynamo s lampama propojit dvoulinkou. :)

    Franta: Jinak Axendo 60 nevypadá nijak výrazně a netrénovaný oko vůbec nemusí poznat, že to je něco jinýho než ty lampy stylu „černá bakelitová krabice“, svítí to výrazně líp než lampy své cenové kategorie (líp až věci za 3-4k), za necelou 1000 mi ho dovezli Citybikes.cz (s poštovným z NL by to vyšlo dráž :S), ty zadní lampy jsou v Česku dostupný nejlíp asi na Axitu:
    Secula na dynamo a blatník (dál existují verze na sedlovku nebo vzpěru a na baterky nebo pro ebike)
    – Secula: ochrana proti uražení (ještě je tam i ve druhé barvě)
    Blueline s roztečí 50 mm (máte-li už nosič s vodorovýma dírama samozřejmě; existuje i verze 80 mm, většinou je jedno, kterou vezmete)
    – k Blueline, pokud ho nenapojíte na druhé kontakty moderního světla, to chce i ochranu, už jsem nepozorností nebo nedočkavostí dvě odpálil. :)

  20. Fyzika je neúprosná, do předku jde 2,5 W, klasická žárovka dá ať nežeru 15 lm z Wattu, to je když to zaokrouhlím nahoru tak je to 40 lm, z toho nevykouzlíš kdoví co sebelepším reflektorem.

  21. Ono je to i obráceně, pokud se nebavíme o světlech za tisíce, tak buď stojí relativně za prd ledka, nebo reflektor, zato rozměry old-school světlometu umožňují do něj dostat opravdu efektivní reflektor. :) Ve výsledku se na žárovkový světlomet v úplné tmě jet dá, na low-end ledková světla, kde byla efektivnost LEDek využita k vylevnění věci, ne.

    Jinak samozřejmě dnes bych něco takového nekupoval, ale pokud to už na nějakém kole je, kabeláž to má v pořádku a jsou k tomu záložní blikny (nebo je zadní vyměněné za něco ledkového), tak bych proti tomu nic neměl.

  22. Dj já ho měl taky, svítí to dost, nic proti tomu nemám ale nelíbí se mi to zhasnutí těchto systému při zastávce a ty výmluvy kolem toho :)

    Já třeba vozím na přilbě takovou tu mikrobliknu vzadu, když mi náhodou dojde, poškodí se hlavní, nebo když mám fakt blbý pocit ( tma kombinovaná s deštem, mlhou) tak zapnu i to, je to malý, ale je to vidět dobře…. testoval jsem si to .

    Navíc mám celé kolo ( kola olepené) odrazkami, i na karbonové silničce mám na rámu navíc několik “ černých odrazek“ , nejsou vidět za dne nenarušují siluetu kola, ale odráží pěkně…

    Prostě vidět a být viděn a nehledat obezličky tu „viděn“ tu “ chodec“

  23. Však prakticky souhlas. Hlavně se ale snažím říct, že i ty dynamové systémy pokročily s dobou a pokud to má člověk na denní ježdění za tmy, je velice záhodno toho využít.

    Dobrá věc je, že prakticky všechny ty světla fungují na klasické i nábojové dynamo, takže se to dá upgradovat postupně, osobně bych začal kabeláží (upgradem z jednodrátu + kostry na dvoulinku) a výměnou zadního světla.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Do města pohodlně a stylově na retro kolech inspirovaných Holandskem :)

Městská cyklistika má nespočet výhod nejen pro cyklisty samotné, ale i pro obyvatele a vedení..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru