Jedno světlo nestačí!

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký návod s jediným poselstvím: osvětlení svého kola nepodceňujte! Na cyklostezkách i silnicích je stále vidět řada kol, které nemají povinné odrazky nebo světla. A řekněme si to jasně: důležitá jsou obě světla, přední bílé i zadní červené.  Rozhodně se nespokojte jen se zadním červeným světlem, přední světlo má daleko širší význam než jen ten, aby vám svítilo na cestu. Jednoduše řečeno: vždy byste měly mít kolo plně vybavené. Co po vás vyžadují na poli osvětlení předpisy a co je tedy ono nezbytné minimum? Pojďme si to shrnout.

Povinné odrazky a osvětlení

Vaše kolo by rozhodně mělo mít povinnou výbavu, jmenovitě předepsané odrazky vepředu, vzadu, na pedálech a ve výpletu, za snížené viditelnosti pak i přední bílý světlomet a zadní červený světlomet. V ulicích s dobrým veřejným osvětlením si vystačíme jen s přerušovaným světlem vepředu i vzadu, město se ovšem skládá i z uliček s osvětlením pochybné kvality či temných parků. Nepřerušované světlo vepředu se tedy hodí i ve městě.

Při jízdě parky a po cyklostezkách rozhodně nespoléhejte na pověru, že když nejste v provozu, světla nepotřebujete. Světla totiž neslouží pouze vám, abyste lépe viděli na louže a výmoly, ale také na vás upozorňují ostatní. To se týká světel jak vzadu, tak vpředu – pouhá zadní červená blikačka, která slouží primárně k tomu, aby vás viděla předjíždějící auta, není dostačující. Přední blikačka nebo světlo upozorní chodce, kola i auta pohybující se proti vám, že se vám mají vyhnout. Z tohoto hlediska je tak světlo vpředu (máte-li vzadu odrazky) dokonce důležitější než světlo vzadu.

Nezapomínejte ani na dostatečný zdroj energie. Zákon vyžaduje baterie, které vydrží svítit bez přerušení jednu a půl hodiny. U bateriového světla je proto vhodné vozit buď náhradní články, nebo rovnou zálohu. Je pozdě začít shánět baterie až v momentě, kdy téměř nevidíte na cestu. Pokud máte na kole dynamo, občas zkontrolujte, jestli funguje.

Zkušení jezdci, kteří se pohybují ve tmě dlouhé hodiny, mají kromě hlavních světel s sebou zpravidla i záložní systém – buď sadu levných nouzových blikaček v batohu, nebo dokonce zdvojené osvětlení, které zajistí bezpečný dojezd v případě, že jeden osvětlovací systém selže.

V nepřehledném terénu cyklisté často jezdí s výkonnou čelovkou. Je to ale řešení, které se naprosto nehodí do provozu ani do městských ulic. Čelovkou na hlavě oslníte každého, na koho se podíváte. To je nejen nepříjemné, ale v provozu to může být i velmi nebezpečné. Při svícení čelovkou posazenou na hlavě navíc o přední světlo přicházíte při každém ohlédnutí za sebe, což může vést k nebezpečné situaci, kdy vás někdo přehlédne. Proto i příslušná vyhláška č. 341/2014 Sb. hovoří zcela jasně: „Světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit.“ Máte-li tedy pro jízdu v terénu na hlavě čelovku, po najetí na silnici ji buď zhasněte, nebo připevněte na řídítka.

Jak na výběr světla a reflexních prvků

Nabídka osvětlení je samozřejmě široká a na své si přijde každý. Podstatné je, že naprostý základ se dá pořídit již za pár desítek korun. Záložní blikačky do batohu se vyplatí pořídit každému, i když si třeba myslíte, že v noci nikdy nevyjedete. Investice to není velká a při větším zdržení v práci ji rozhodně oceníte

Chcete-li si k tématu osvětlení přečíst více, můžete pokračovat na naše starší návody. Nebo si rovnou pořídit knihu Městem na kole, která nabízí všechny rady na jednom místě v jejich nejaktuálnější a nejkomplexnější podobě.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Tenhle článek pošlete provozovatelům koloběžek Lime. Ty koloběžky jsou za tmy neviditelné. To zadní pidisvětélko na blatníku je skoro neviditelné.

  2. Jako nouzovku vozím takové ty “ žabky s gumičkou“červenou mám rovnou vpletenou do přilby vzadu.

    Jako náhradní pasivní řešení doporučuji takové ty blikající reflexní pásky na suchý zip z Lidla, vejde se to prakticky kamkoliv, spojuje to funkci pasivní s aktivní , dá se to dát na kotník, na baťoh, na opasek, na lyžiny sedlovky , tedy v podstatě kamkoliv.
    To samé ty jejich trubičky na dráty, z jedné krabičky osadíte několik kol, je to vidět dobře nejenom z boku , kupodivu, asi díky tvaru výpletu i zepředu a zezadu. Občas když se člověk fotí s kolem tak je to vidět i za dne, jak do toho bleskne :)

    Ještě k odrazkám, pokud si někdo chce olepit kolo a ráfky, existuje nesčetné množství lepících, dokonce v barvách rámů. Mám na silničním černém karbonovém rámu spoustu odrazek, které jsou na první pohled černé a prakticky je člověk najde, jen tím, že nevidí vlákna karbonu. Fungují skvěle ( tuším že se to jmenovalo Galaxy )

    Ohledně oblečení doporučuji takové to se svítícím švy. Pokud má někdo nášlapy, tak kupovat cykloboty s odrazkou, případně je tam nalepit, to policie akceptuje :)

    No a svítit doporučuji i ve dne, jezdím ráno a pozdě odpoledne, po cestě mám tunely, podjezdy, husté aleje, prostě střídání světla a stínů a v sezoně, která přichází, tedy východy a západy slunce při cestě do práce je světlo fakt lepší.

    No a hlavní světlo doporučuji dobíjecí, je to rituál, v práci sundám nabiju, jistota, že je nabito…

  3. Já odrazky ve výpletu sundal už u předchozího kola, pořád mi tam nějak něco divně drnčelo, až jsem zjistil (a trochu mi to bylo i naznačeno v jednom servisu), že by za to drnčení mohly být zodpovědné právě odrazky.

    Ale právě ještě někdy před tím jsem si objednal z Číny jak trubičky na dráty, tak i samolepící mírně zakřivené pásky na ráfky. Na nové kolo jsem si je pak pořídil také (jen možná trochu méně divoké co se týče barev) a nemůžu si to vynachválit. Když se na to kolo ze strany jen trochu posvítí, tak úplně září, a jak píše Újezďák, dost to vynikne i při případném focení s bleskem…

    Jinak těch různých expertů, co si to šněrují na kole bez světel za tmy (a někdy ještě se sluchátkama na uších či v uších) potkávám teď víc a víc. Dost často to jsou i ti tzv. „profesionální řidiči“ – myšleno ty různé rozvozovky jako Uber Eats, Dámejídlo.cz… Ale jak jsem zjistil, oni pro ně jezdí docela často i cizinci, co ani neumí česky. Tak kdo ví, jestli se vůbec nějak seznámili s legislativou ohledně ježdění na kole v ČR – třeba i co se týče (ne)ježdění po chodníku a podobně. Ale pokud jde o svícení ve tmě, to bych čekal, že by snad mělo být povinné všude v Evropě a dost možná i mimo Evropu…

  4. @újezďák
    – odrazky na tretrách Policie akceptuje, protože to akceptuje vyhláška :-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Do města pohodlně a stylově na retro kolech inspirovaných Holandskem :)

Městská cyklistika má nespočet výhod nejen pro cyklisty samotné, ale i pro obyvatele a vedení..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru