Cykloboxy na Praze 10 skončily

Příběh cykloboxů pro individuální uschování kol v desáté městské části se po dvou letech provozu završil. Rada městské části tento projekt vyhodnotila jako nehospodárný a nechala všechna tři stanoviště demontovat. V plánu je nahrazení cykloboxů klasickými cyklostojany.

Cykloboxy na Praze 10

Cykloboxy na Praze 10 vznikly na základě podnětu v participativním rozpočtu městské části „Moje stopa“ z roku 2015. Návrh od Martina Loudy tehdy v hlasování více než 5000 občanů obsadil 5. místo z 33 přihlášených projektů. K realizaci cykloboxů došlo v létě 2017 před radnicí městské části a u metra Strašnická, o něco později byly doplněny i boxy u vršovického nádraží (o realizaci jsme psali zde).

Již na konci roku 2018 se ale provoz ukazoval jako problematický a nepřiměřeně ztrátový. Provoz boxů nebyl podle místostarosty Prahy 10 Filipa Humplíka (ODS) rentabilní a pokrýval jen zlomek provozních nákladů. Vlivem možnosti využití zdarma byly boxy často používány k jiným účelům než k úschově kol, městská část proto uvažovala o jejich zrušení. Rozhodla se ale vyzkoušet ještě model, kdy by místo prvních 12 hodin zdarma bylo již od začátku nastaveno zpoplatnění částkou 20 Kč za využití boxu (psali jsme zde).

Nově zavedený provoz městská část po proběhlé sezóně ale vyhodnotila opět negativně, ke zlepšení nedošlo: „Momentálně je situace obsazenosti dosti nízká. Vyhodnocení k 30. 6. 2019 prokázalo velmi malou využitelnost cykloboxů. Pravidelně využívají cykloboxy ke svému účelu zhruba 3 pravidelní uživatelé, ostatní je nárazové a v minimální míře. Pro informaci dále uvádíme, že stále přetrvává problém s bezdomovci a i nadále slouží boxy jako úschovna pro cokoliv. Dle našeho názoru se jedná o nezdařenou investici MČ Praha 10, kdy provozní náklady převyšují poptávku občanů a uživatelnost boxů. Provoz cykloboxů hodnotíme jako nehospodárný a proto navrhujeme jejich zrušení. Nutno dodat, že s podobným projektem neměla MČ Praha 10 žádnou zkušenost a uvedené skutečnosti nebylo možné předvídat. Po odstranění cykloboxů budou v lokalitě u Vršovického nádraží a na Strašnické instalovány cyklostojany.“

Individuální cykloboxy jinde

Nejedná se o jedinou lokaci s individuálními cykloboxy v Praze. Na podobném principu fungují ještě cykloboxy u obchodního centra Chodov, na kbelském nádraží a na pražském hlavním nádraží. Každý s odlišnými cenovými podmínkami a trochu jiným technickým řešením. Trochu jiný model fungování mají cykloboxy na nádraží v Klánovicích, kde městská část zvolila formu trvalého pronájmu konkrétním osobám.

Cykloboxy v Klánovicích

Téma cykloboxů autorovi tohoto textu přišlo zajímavé. Články na toto téma zaznamenávaly pravidelně velký ohlas čtenářů, ze studia podkladů dopravních komisí městských částí autor věděl, že si s možností instalace cykloboxů pohrávají i jiné městské části (např. Praha 6). Přitom ve vyspělých cyklistických městech bývají cykloboxy v poměru k běžnému stání na ulici nebo k hromadným kolárnám spíše okrajovou záležitostí. Mají svůj účel, ale nebývají první volbou, kterou by municipality zajišťovaly veřejné parkování kol. Inklinace k nákladnějším řešením ve formě automatizovaných cyklověží nebo individuálních boxů autorovi tohoto textu přišla lokálně specifická a již koncem roku 2017 tak zjišťoval, jaké jsou s provozem cykloboxů reálné zkušenosti. Obchodnímu centru Chodov, radnici Prahy 10 a klánovické radnici jsme zaslaly dotazy, jaké mají s provozem cykloboxů a jejich obsazeností praktické zkušenosti.

Cykloboxy na letišti v Amterodamu jsou spíše doplňkem.

Parkování v Nizozemsku bývá většinou řešeno jinak (podzemní parking na nádraží v Utrechtu).

Širší rešerše bohužel nevznikla, neboť na zaslané dotazy odpověděl pouze starosta Klánovic Ferdinand Polák (ODS) a to velmi stručně: „S cykloboxy jsme velmi spokojeni, mezi občany je o ně zájem. Všechny cykloboxy jsou plně využívané.“ Jak je nyní zpětně vidět, jednalo se o diametrálně odlišnou zkušenost oproti situaci na Praze 10, která tehdy bohužel nereagovala. O fungování boxů na Chodově také bohužel nemáme zprávy.

Přesto ani systém boxů v Klánovicích se nevyhnul kritice. V internetových diskuzích se objevily kritické ohlasy na přednost občanů Klánovic při pronájmu cykloboxů. Jak již autor tohoto textu psal, základním argumentem odpůrců bylo, že v rámci Klánovic je dojezdová a docházková vzdálenost na tamní nádraží poměrně krátká a doprava k nádraží může být snadno realizována i na poměrně levném jízdním kole nebo pěšky. Z tohoto důvodu se kritikům jevilo, že by uzamykatelné cykloboxy byly přínosné především pro občany vzdálenějších obcí. Tato kritika se do jisté míry shoduje se zahraničními zkušenostmi, kde se jízdní kolo ukazuje být dopravním prostředkem zvyšujícím spádovou oblast železničních stanic nad oblast docházkové vzdálenosti. Zároveň je ale pochopitelné, že městská část preferuje vlastní občany.

Kolárny

Nabízela se tak otázka, zda by podobná B+R parkoviště neměla být řešena jiným způsobem. Na získané zkušenosti navázal i pražský magistrát a letos na jaře přišel s vizí „KOLáren.“ Tento koncept více vychází z osvědčených zahraničních chráněných cykloparkovišť. Nabízí vyšší kapacitu oproti uzamykatelným individuálním cykloboxům, je přístupný širšímu počtu zájemců a díky své otevřenosti zároveň brání uschovávání jiných předmětů než jízdních kol. Sice poskytuje o něco menší zabezpečení než individuální boxy nebo cyklověže, zároveň ale poskytuje vyšší ochranu oproti běžným stojanům – přístup do kolárny by měl být možný pouze po identifikaci čipovou kartou. Je nutno ale dodat, že na území Prahy zatím žádná zcela veřejná kolárna nevznikla, na praktické zkušenosti si tak stále musíme počkat. Lokální zkušenosti zatím můžeme nabírat jen u soukromých koláren, například před ZŠ Burešova na Praze 8.

Hromadná kolárna v Lucembursku

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Ještě bych dodal místní zkušenost, že tehdejší klánovické řešení “ pronájmu jen vlastním občanům“ se zástupci okolních obcí dozvěděli až při slavnostním otevírání, kterého se , do té doby, “ radostně účastnili“ a pak byli celkem pochopitelně naštvaní…

    Boxů v Klánovicích dokonce přibylo , je tam postavená druhá řada. Ohledně využívání to vychází pouze z toho, že někdo platí nájem, v jednom jsem viděl při náhodné cestě během otevření okolo něco jako sklad papíru stál tam člověk s ručním vozíkem a něco do něj nakládal, možná letáky :)

    Jinak stojany v okolí jsou v zásadě úplně plné a plečky vedou i když jednou jsem tam viděl přivázané i elektrokolo :)

  2. Tady má Praha velké rezervy. Dokud nebude zajištěno bezpečné parkování kol, není šance dostat na kolo kohokoli, kdo přestupuje na VHD a chce od kola víc než dostane od plečky za kilo.
    Zrovna v Klánovicích nechápu, proč uvnitř obou autobusových obratišť není po jedné cyklověži. Cykloboxy se hodí tak do Mstětic nebo Úholiček. V Klánovicích přidávání dalších cykloboxů je mrhání místem. Z hlediska samosprávy mi to přijde krásně prodejné – „podívejte, zvýšili jsme kapacitu pro kola, zrušili pořadníky a nabídli lidem z Šestajovic, Újezda a Sibřiny možnost nechat auto doma, už u nás nemusí zabírat parkovací místa.

    Ví někdo kam se podějou boxy z Prahy 10? Rád bych je viděl u periferních nádraží, bazénů, ZOO, atd.

  3. Musím souhlasit, už jednou jsem to sem psal, že v Klánovicích měla vyrůst cyklověž. Když vidím, jak jsou obsazené cyklověže kolem trasy R10, tak věřím, že zde by se uživila také. Pokud by se vyjednaly podmínky podobné těm co již jsou, tzn. prvních 24 hodin s InKartou zdarma a k tomu by se přidala možnost prvních 24 hodin zdarma i s Lítačkou, tak budou dojíždět i cyklisté na dražších kolech a s výbavou, kterou budou moci nechat na kole

  4. Ještě jeden cyklobox je na vlakové zastávce ve Kbelích a dle tamějšího politika je využíván.

    @Zbyněk
    – V Podolí by se cyklobox hodil, i když dle vyjádření provozovatele je možné kolo dát k security někam do kumbálku, ale je to už hodně staré info.

  5. Ad cykloveze Klánovice, moc šancí tomu nedávám navíc, dle mého názoru, by se to tam vůbec nehodilo, je to dost “ městská stavba“ a je to neesteticke 😎 ale do obou Běchovic klidně, do Kyji a Počernic zase ne prostě někde se to hodí,/ je to už jedno a někam se to nehodí.

  6. újezďák: Klánovice mají ideální spádovou oblast, v širém okolí řidčí zástavba rodinných domků, tedy území neefektivně obslužitelné autobusy. Navíc je to blízko hranic Prahy, jejíž překročení je v tarifu PID dost citelné. Nehodilo? Pak se tam nehodí ani současné vstupy do podchodu nebo protihlukovky. CV už umí i dřevěné obložení, viz. Čelákovice.

    Pavel Mašek: Jo, Podolí je dobré místo. A sorry, ale kumbálek přes security není „user friendly“.

    TomášM: Levné parkování v CV nepovažuji v Praze za podmínku. A už vůbec ne za vhodnou podmínku.

  7. Ujezdak: Jak psal Zbyněk, pokud by vadila místním konstrukce jako taková, která ale slouží i psychologicky tzn., je vidět, že věž cyklisté využívají lze na ní použít dřevěné obložení a nechat po konstrukci nechat růst třeba břečťaň.

    Zbyněk: To zvýhodnění s In-Kartou, Lítačkou jsem zmínil jako možné přilákání, ne všechny Biketower jsou v tomto režimu.

  8. Ujezdak: Jak psal Zbyněk, pokud by vadila místním konstrukce jako taková, která ale slouží i psychologicky tzn., je vidět, že věž cyklisté využívají lze na ní použít dřevěné obložení a nechat po konstrukci nechat růst třeba břečťaň.

    Zbyněk: To zvýhodnění s In-Kartou, Lítačkou jsem zmínil jako možné přilákání, ne všechny Biketower jsou v tomto režimu.

  9. @Jiří Motýl
    – víme, co se s těmi boxy stane? Ani nevím, jestli byli v nájmu nebo vlastnictví MČ. Podolí je fakt dobré místo před bazénem a i když tam nechodím, vím, že tam je u vchodu spousta místa. Jsou tam stojany, ale nevím, jestli pod kamerou.

  10. Pokud by byl design “ řídce zastavbove přizpůsobený tak ok. Viděl jsem zatím jen ty prosklené „minivezaky“. Na druhou stranu stojanů je v Klánovicích zatím dostatek, na klánovické straně plno ještě nebylo nikdy. Ohledně autobusů to tam funguje dobře. Přijíždějí totálně našlapaná vozidla

  11. a vlaky jsou bohužel často též našlapané :-( a upřímně, takový výlet potmě silný provozem z okolních satelitů abych dal kolo do věže a šel si stoupnout do vlaku … Potenciál by měly jistě i města jako Úvaly a Český Brod

  12. V Podolí funguje Ocelová klec na kola, kterou otevírá a zavírá ostraha, která sídlí hned za hlavním vchodem, vedle hospody. Jen je třeba si říct na pokladně o registrační lístek na kolo. Jeden dáte na kolo, druhý se stejným číslem si necháte. Jen když je ostraha někde na pochůzce, tak se to může protáhnout. Ale dá se vytelefonovat. Prostě klasická úschovna jen pro stadion. Já v jejím fungování nezažil žádný problém.

  13. Brahma: Inzerují to někde?

    josuk: přiznám se, že tehdejší nápad s CV na jižáku je pro mě záhadou. Buď to byl pokusný balónek, nebo nulová PR příprava, nebo něco nevím co…

  14. Inzerují to nesměle na svých www stránkách, jinak ne.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Florenc má nové přechody i cyklopruhy 8

02. 12. - Martin - Zprávy
Tento listopad došlo k rekonstrukci světelné křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova mezi autobusovým nádražím..více

Smíchov má přes kilometr nových cyklopruhů. Kdy přibudou další? 16

25. 11. - Martin - Zprávy
Praha 5 získala v listopadu 2019 nové ochranné pruhy pro cyklisty. Přibližně 1300 metrů jich..více

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 10

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 2

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru