Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích

Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu, o čem sní mnoho cyklistů po celém městě. Celá městská část Praha-Petrovice propletená jednosměrkami byla totiž pro cyklisty zobousměrněna. Po čtvrti Karlín tak jde o druhou pražskou lokaci, kde byly cykloobousměrky zavedeny plošně. Na rozdíl od Karlína k zavedení došlo zcela „potichu“, bez výrazné iniciativy jakýchkoliv spolků či medializace. Radnice pouze vycházela z místního cyklogenerelu. Opatření si „oficiálně“ všiml redaktor Prahou na kole až v roce 2019.

Ulice Edisonova, vzorová průjezdnost pro cyklisty

Cykloobousměrkami se zde stalo celkem 8 ulic, jmenovitě Voltova, Morseova, Celsiova, Gallileova, Lessnerova, Ohmova, Edisonova a Hertzova. Celkově měří přibližně 2 kilometry. Zajímavostí je, že cyklotrasa (A44) zde prochází jen jednou cykloboousměrkou, zbylé ulice jsou pro cyklisty obousměrné přirozeně, jak by to mělo být.

Ohmova ulice v křížení s Morseovou, do které cyklista na obrázku po chvíli zabočí

Část cykloboousměrek vznikla na ulicích, které předtím jednosměrkami byly. Část ulic byla pro auta zjednosměrněna nově v rámci dopravního zklidnění. Pro cyklisty se tedy oproti předchozímu stavu nic nezměnilo.

Vjezd do Edisonovy z dopravní tepny Milánská – začíná obytná zóna, z této strany se sem dostanou pouze cyklisté a pěší. Zdroj: Mapy.cz

Většina opatření je v obytných zónách, respektuje tak vlastně technické podmínky 179 Ministerstva dopravy, které uvádí, že jednosměrky v obytných zónách by měly být pro cyklisty automaticky průjezdné i protisměrně (což se bohužel ale většinou při zřizování obytných zón neděje). Ulice Lessnerova a Galileova každopádně obytnou zónou ani zónou 30 nejsou a přesto zde evidentně v zřízení cyklobousměrek nebyl problém.

Lessnerova – klasická sídlištní jednosměrka se zaparkovanými auty po obou stranách, průměrně široká, bez opatření „zóna 30″ či „obytná zóna“ – přesto cykloobousměrka

Pro ostatní příkladem

Toto opatření tedy může být vzorem v tom, že vzniklo přirozeně z iniciativy radnice a respektování TP179 Ministerstva dopravy. Stalo se tomu povětšinou v místech, která z většiny nejsou důležitá pro cyklistický transit, ale prostě jen zlepší průjezdnost místním. Příkladem pro ostatní radnice může být zavedení cykloobousměrek v ulicích s profilem, kde by si je jiné městské části nedokázaly kvůli „bezpečnosti“ či „plynulosti“ představit ani náhodou. Přitom zde opatření funguje bez problémů. Viz obrázek.

Cykloobousměrka Hertzova má na délce 120 metrů převýšení 15 metrů, vozovka je široká necelé tři metry – přesto je cykloobousměrkou

Petrovice jsou pro ostatní důkazem toho, že když se chce, prostě to jde. Bez dopravních úprav (pouze úprav značení) vznikla čtvrť, která je svým počtem cykloobousměrek pražským a možná i českým unikátem. Věříme ale, že ale tato malá městská část nezůstane kapkou v moři a že i jinde začne plošné zavádění těchto opatření. Cykloobousměrky s sebou nesou pouze pozitiva a často jsou účinnější než jiná nákladná cyklistická infrastruktura. Ostatně jejich zřizování všude, kde to umožňuje legislativa, požaduje i usnesení Rady hl. m. Prahy z roku 2016.

Výřez Petrovic na mapě PNK. Cykloobousměrky jsou značeny šipkami, výraznější fialová šipka značí protisměrný povolený provoz cyklistů

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Bomba a závist , někde to jde…..
    Jsem zvědavý co bude u nás v Újezdu nad Lesy, údajně se “ něco chystá“ , tak snad už ani já, ani manželka, ani syn nebudeme muset každý den začínat “ dopravním přestupkem“ jízdou na kole jednosměrkou…

  2. Mě by zase potěšilo v Klánovicích zobousměrnění Smržovské a V Soudním. Také tam denně porušuji a jiná rozumná cesta, jak dostat děti do školy a školky není. Ledaže bych si teda pořídil SUV, jel těch 600 metrů autem a zastavil na zebře, či zákazu zastavení a vyhodil blinkry, jak to dělají mnozí spoluobčané…

  3. Zato Praha 4 se chystá v rámci rozšíření ZPS nějaké dva kilometry doposud obousměrných ulic pro kola zjednosměrnit. „Nebudeme omezovat žádný druh dopravy.“ tvrdil jejich staronový radní pro dopravu. Evidentně tím myslel, „nebudeme omezovat žádný druh dopravy kromě kol.“

  4. @Zuzka – známe to, máme to i v mapě. :-) Také tam byla snaha (dokonce už v roce 2012), ale jsou to jen dvě cykloobousměrné ulice v součtu s délkou asi 250 metrů, což je oproti 2 km v Petrovicím zlomek. Až v Libuši pro cyklisty zprůjední ty další kilometry jednosměrek co tam mají, třeba o tom napíšeme. :)

  5. @Radek – většinou bych to nenazval, cykloobousměrky tam tvoří cca 1/3 ze všech jednosměrek.

  6. No, tak na Praze 2 můžeme opravdu jen tiše závidět. Tady snad dosud opravdu není jediná cykloobousměrka. Ale hlavně, že udělali cyklogenerel. Ten prý byl odeslán na magistrát či TSK a tím to pro ně hasne. Ale to už bude taky nějaká doba a neděje se nic…

    Pan Josef Gál (vedoucí odboru dopravy) taky nedávno někde napsal, že prý nemá smysl tyto věci dělat po kouskách, že když už, tak pořádně. Dovolil bych si s ním nesouhlasit. Vím o spoustě míst, kde by propustnosti pro cyklistickou dopravu pomohl klidně i velmi malý kousek bez návaznosti nějakých dalších. Takže klidně salámovou metodou, po malých kouscích, ale hlavně ať už se něco děje. Posledních pár let se myslím na Praze 2 neděje nic…

  7. Na Jižním Městě je mezi paneláky nespočet obytných zón, skoro by se dalo říct, že co vjezd z hlavní mezi paneláky, to obytná zóna. Nicméně Petrovice a další části maji v jejich ulicích něco, co na JM nemáme. Prostor v ulici. Auta jsou veliká a stojí na JM jen tak tak ve vyhrazeném prostoru, často přesahují čáry. Kdyby se automaticky zobousměrnily jednosměrky, tak garantuji, že to spoustu lidí naštve a já je jako zastánce obousměrek používat nebudu – není ani centimetr, aby se kolo s autem proti sobě vyhlo. V ulici nemá cyklista možnost skočit ani na trávník či chodník, jak to je na fotkách v článku. Navíc jednosměrky jsou často jen ve smyčkách na konci ulic, tak by to moc nic nepřineslo.

  8. @Pavel Mašek – no i tak bych se na Jižním Městě našly desítky ulic, kde by to místo na cyklisty v protisměru bylo. Neřekl bych, že jsou ulice na Jižáku méně prostorné než komunikace třeba v Karlíně.

  9. @Martin
    – určitě ano, ale například když jsem se snažil vjet do ulice za kamarádkou na Řepích, tak jsem hledal vjezd snad deset minut, tam jsou jednosmerky šílené, na JM to mám projeté snad vše a mohu říct, že to je minimum, kde by obousměrky byly třeba – pokud se mýlím, opravte mě někdo. Nepočítám teď však Roztyly nad curlingovou halou

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Státní vlajka na kole 4

U příležitosti blížícího se státního svátku přinášíme doplnění k naší standardní cyklistické etiketě na základě..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 4

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Evropský týden mobility v Praze 26

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Duo cyklodílen na Štvanici :)

Na pražském ostrově Štvanice v objektu klubu Fuchs 2 se zabydlely dvě cyklodílny. Jednak projekt..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru