Florenc má nové přechody i cyklopruhy

Publikováno: 02. prosince. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 02. prosince. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Tento listopad došlo k rekonstrukci světelné křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova mezi autobusovým nádražím Florenc a Muzeem hl. m. Prahy. Zásadní novinkou jsou tři nové bezbariérové přechody pro chodce překonávající křižovatku. Místo je tak nově navigačně přehlednější a pěší nejsou nuceni použít složitý podchod. Žádost na řešení tohoto prostoru na stránce ChodciSobě.cz existovala již od roku 2012. Jednalo se o jedno z míst v centru města, kde stále absentovala možnost povrchového přechodu ulice, podobně jako je tomu stále na ústí Resslovy ulice na Karlovo náměstí.

Ochranný cyklopruh na ulici Ke Štvanici

Součástí řešení světelné signalizace je také bezprostředně navazující vodorovné značení. To ulehčí lidem na kole průjezd křižovatkou, která leží na značené cyklotrase A252 propojující Karlín s náměstím Republiky. Na každém rameni vznikl vyčkávací prostor pro cyklisty (cyklobox) a směrem ke křižovatce také ochranné cyklopruhy umožňující předjetí stojící kolony a zařazení se do cykloboxu. 

Pro motoristy zde nenastala žádná výraznější změna, pouze byla přidána parkovací místa na Křižíkově ulici směrem do Karlína. Zároveň s jejich vytvořením byl zrušen jeden jízdní pruh, který se ale i dříve o několik desítek metrů dále zužoval do jednoho. Prostor před starou halou autobusového nádraží byl beztak již dříve využíván ke krátkodobému zastavení, vyznačené parkování tak celou situaci konsolidovalo.

Červeně jsou značeny nové ochranné cyklopruhy, oranžově nové přechody

Křižíkova směrem z centra – nový cyklopruh nemá zatím znak cyklisty a člověk ho pozná jen podle šířky a malé šipky. Je možné, že po dokončení okolních staveb situace ještě dozná změn a značení bude jasnější.

Ukončení krátkého ochranného cyklopruhu v Křižíkově

Křižíkova ulice směrem do centra získala středový ochranný cyklopruh pro jízdu rovně po cyklotrase A252.

Křižovatka tak v současné chvíli zůstala svým celkovým uspořádáním v původním stavu. Došlo sice k výrazným změnám směrem k pohodlí bezmotorové dopravy – doplnění ochranných cyklopruhů na příjezdech a přechodů pro chodce, zároveň ale nedošlo k žádným jiným podstatnějším korekcím dopravního prostoru. Vše bylo zakomponováno do původního charakteru křižovatky. V redakci máme k dispozici projektovou dokumentaci přestavby z roku 2016, ve které byla uvažována podstatnější přestavba včetně redukce zbytných šířek řadicích pruhů, rozšíření chodníků a vybudování klasické křižovatky s přechodem na všech ramenech. Na srovnání je vidět, že přestavba oproti původním plánům byla provedena v minimalizované podobě.

V oblasti se mezitím objevily nové projekty. Pod magistrálou je stavěna nová administrativní budova a především Dopravní podnik se připravuje na náročnou rekonstrukci stropní desky stanice metra Florenc, která patrně celý prostor do budoucna ještě ovlivní. Lze se tak domnívat, že po stavební stabilizaci celého prostoru a dokončení veškerých rekonstrukcí ještě přijde čas i na samotnou křižovatku, která dozná výraznějších zásahů.

Shrnutí

V centru přibyly léta poptávané přechody pro chodce, přestavba světelné signalizace umožnila i přidání cyklopruhů umožňujících předjetí kolony a zařazení do cykloboxů. Jde o rekonstrukci, která v rámci možností „zrovnoprávnila“ motorovou dopravu s tou bezmotorovou. Zároveň ale nedošlo k výraznější přestavbě naddimenzované křižovatky. Prostor v následujících letech zasáhne oprava stropní desky stanice metra Florenc, oprava světelné signalizace tak patrně proběhla v minimalizované variantě. Další větší zásahy včetně dokončení návazných uličních úseků tak lze nejspíše očekávat až po ukončení okolní stavební činnosti.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

tik 2. 12. 2019, 22:14

Zahodíme možnost projít podchodem a nepotkat se s jediným autem za možnost stát na semaforech, čekat na zelenou a zdržovat se navzájem. Bravo.

mirek 2. 12. 2019, 22:35

Lidi s kufry, vozíčkáři, rodiče s kočárkem, lidé o berlích... Pořád nic?
Ten přechod po povrchu tam chyběl jako nikde jinde.

Jan Votoček 2. 12. 2019, 23:01

....................konečně.

Brahma 3. 12. 2019, 10:02

add Tik
Potřebujete životní zkušenost 6 neděl na berlách. Pak snad pochopíte.

LukášM 3. 12. 2019, 10:18

Další podobné místo pro zřízení přechodů je křižovatka Karlovo náměstí/Resslova/Ječná/Spálená

Vratislav Filler 3. 12. 2019, 10:45

LukášM: Na tom Karláku s tím má velký problém politická reprezentace Prahy 2. Pokud vím, tak se rozhodli to vyhandlovat za to, že se ustoupí od cykloobousměrky do Žitné podle projektu z roku 2013. Tak se dělá politika.

Martin Š. 3. 12. 2019, 12:06

@tik tu možnost nikdo nebere, do metra i do podchodu se lidé dostanou stále. ????

Pavel Mašek 6. 12. 2019, 20:26

@ Brahma, Tik
- jsem na berlích od léta a to jsou "jen" Berle, 99 procent bariér jsem objevil hned první týden, ono se vždy snadno mluví, když člověk neví.

@ článek
- ochranné cyklopruhy jsou super, bohužel budu čekat na kompletní rekonstrukci do budoucna, pač sice pruhy u křižovatky jsou třeba, dostat se k nim po tamních ulicích není zrovna příjemné

@ Filler
- to člověka snad už ani nepřekvapí, myslím, že kdyby měli peníze, promění Karlák v parkoviště.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6