Florenc má nové přechody i cyklopruhy

Tento listopad došlo k rekonstrukci světelné křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova mezi autobusovým nádražím Florenc a Muzeem hl. m. Prahy. Zásadní novinkou jsou tři nové bezbariérové přechody pro chodce překonávající křižovatku. Místo je tak nově navigačně přehlednější a pěší nejsou nuceni použít složitý podchod. Žádost na řešení tohoto prostoru na stránce ChodciSobě.cz existovala již od roku 2012. Jednalo se o jedno z míst v centru města, kde stále absentovala možnost povrchového přechodu ulice, podobně jako je tomu stále na ústí Resslovy ulice na Karlovo náměstí.

Ochranný cyklopruh na ulici Ke Štvanici

Součástí řešení světelné signalizace je také bezprostředně navazující vodorovné značení. To ulehčí lidem na kole průjezd křižovatkou, která leží na značené cyklotrase A252 propojující Karlín s náměstím Republiky. Na každém rameni vznikl vyčkávací prostor pro cyklisty (cyklobox) a směrem ke křižovatce také ochranné cyklopruhy umožňující předjetí stojící kolony a zařazení se do cykloboxu. 

Pro motoristy zde nenastala žádná výraznější změna, pouze byla přidána parkovací místa na Křižíkově ulici směrem do Karlína. Zároveň s jejich vytvořením byl zrušen jeden jízdní pruh, který se ale i dříve o několik desítek metrů dále zužoval do jednoho. Prostor před starou halou autobusového nádraží byl beztak již dříve využíván ke krátkodobému zastavení, vyznačené parkování tak celou situaci konsolidovalo.

Červeně jsou značeny nové ochranné cyklopruhy, oranžově nové přechody

Křižíkova směrem z centra – nový cyklopruh nemá zatím znak cyklisty a člověk ho pozná jen podle šířky a malé šipky. Je možné, že po dokončení okolních staveb situace ještě dozná změn a značení bude jasnější.

Ukončení krátkého ochranného cyklopruhu v Křižíkově

Křižíkova ulice směrem do centra získala středový ochranný cyklopruh pro jízdu rovně po cyklotrase A252.

Křižovatka tak v současné chvíli zůstala svým celkovým uspořádáním v původním stavu. Došlo sice k výrazným změnám směrem k pohodlí bezmotorové dopravy – doplnění ochranných cyklopruhů na příjezdech a přechodů pro chodce, zároveň ale nedošlo k žádným jiným podstatnějším korekcím dopravního prostoru. Vše bylo zakomponováno do původního charakteru křižovatky. V redakci máme k dispozici projektovou dokumentaci přestavby z roku 2016, ve které byla uvažována podstatnější přestavba včetně redukce zbytných šířek řadicích pruhů, rozšíření chodníků a vybudování klasické křižovatky s přechodem na všech ramenech. Na srovnání je vidět, že přestavba oproti původním plánům byla provedena v minimalizované podobě.

V oblasti se mezitím objevily nové projekty. Pod magistrálou je stavěna nová administrativní budova a především Dopravní podnik se připravuje na náročnou rekonstrukci stropní desky stanice metra Florenc, která patrně celý prostor do budoucna ještě ovlivní. Lze se tak domnívat, že po stavební stabilizaci celého prostoru a dokončení veškerých rekonstrukcí ještě přijde čas i na samotnou křižovatku, která dozná výraznějších zásahů.

Shrnutí

V centru přibyly léta poptávané přechody pro chodce, přestavba světelné signalizace umožnila i přidání cyklopruhů umožňujících předjetí kolony a zařazení do cykloboxů. Jde o rekonstrukci, která v rámci možností „zrovnoprávnila“ motorovou dopravu s tou bezmotorovou. Zároveň ale nedošlo k výraznější přestavbě naddimenzované křižovatky. Prostor v následujících letech zasáhne oprava stropní desky stanice metra Florenc, oprava světelné signalizace tak patrně proběhla v minimalizované variantě. Další větší zásahy včetně dokončení návazných uličních úseků tak lze nejspíše očekávat až po ukončení okolní stavební činnosti.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Zahodíme možnost projít podchodem a nepotkat se s jediným autem za možnost stát na semaforech, čekat na zelenou a zdržovat se navzájem. Bravo.

  2. Lidi s kufry, vozíčkáři, rodiče s kočárkem, lidé o berlích… Pořád nic?
    Ten přechod po povrchu tam chyběl jako nikde jinde.

  3. add Tik
    Potřebujete životní zkušenost 6 neděl na berlách. Pak snad pochopíte.

  4. Další podobné místo pro zřízení přechodů je křižovatka Karlovo náměstí/Resslova/Ječná/Spálená

  5. LukášM: Na tom Karláku s tím má velký problém politická reprezentace Prahy 2. Pokud vím, tak se rozhodli to vyhandlovat za to, že se ustoupí od cykloobousměrky do Žitné podle projektu z roku 2013. Tak se dělá politika.

  6. @tik tu možnost nikdo nebere, do metra i do podchodu se lidé dostanou stále. 😊

  7. @ Brahma, Tik
    – jsem na berlích od léta a to jsou „jen“ Berle, 99 procent bariér jsem objevil hned první týden, ono se vždy snadno mluví, když člověk neví.

    @ článek
    – ochranné cyklopruhy jsou super, bohužel budu čekat na kompletní rekonstrukci do budoucna, pač sice pruhy u křižovatky jsou třeba, dostat se k nim po tamních ulicích není zrovna příjemné

    @ Filler
    – to člověka snad už ani nepřekvapí, myslím, že kdyby měli peníze, promění Karlák v parkoviště.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Smíchov má přes kilometr nových cyklopruhů. Kdy přibudou další? 16

25. 11. - Martin - Zprávy
Praha 5 získala v listopadu 2019 nové ochranné pruhy pro cyklisty. Přibližně 1300 metrů jich..více

Cykloboxy na Praze 10 skončily 18

Příběh cykloboxů pro individuální uschování kol v desáté městské části se po dvou letech provozu..více

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 10

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 2

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • vlákno: Ochranné cyklopruhy na Mariánských hradbách

    V rámci pouhé opravy povrchu se podle fotek dosáhlo slušného výsledku. Ideální řešení je ale opravdu obousměrná cyklostezka, místa je…

  • újezďák: Skončeme závodění s auty

    Nevím jestli jsem rozuměl, ale rozhodně si nemyslím, že lidé " závodící na cyklostezkách" mají nastartované ze silnice od aut…

  • VencaM: Skončeme závodění s auty

    Zdravím vás z jiného světa. Popadl jsem svoji skládačku a vyrazil na advent do Vídně. S auty v provozu jsem…

webdesign by 2046
↑ nahoru