Florenc má nové přechody i cyklopruhy

Tento listopad došlo k rekonstrukci světelné křižovatky ulic Ke Štvanici a Křižíkova mezi autobusovým nádražím Florenc a Muzeem hl. m. Prahy. Zásadní novinkou jsou tři nové bezbariérové přechody pro chodce překonávající křižovatku. Místo je tak nově navigačně přehlednější a pěší nejsou nuceni použít složitý podchod. Žádost na řešení tohoto prostoru na stránce ChodciSobě.cz existovala již od roku 2012. Jednalo se o jedno z míst v centru města, kde stále absentovala možnost povrchového přechodu ulice, podobně jako je tomu stále na ústí Resslovy ulice na Karlovo náměstí.

Ochranný cyklopruh na ulici Ke Štvanici

Součástí řešení světelné signalizace je také bezprostředně navazující vodorovné značení. To ulehčí lidem na kole průjezd křižovatkou, která leží na značené cyklotrase A252 propojující Karlín s náměstím Republiky. Na každém rameni vznikl vyčkávací prostor pro cyklisty (cyklobox) a směrem ke křižovatce také ochranné cyklopruhy umožňující předjetí stojící kolony a zařazení se do cykloboxu. 

Pro motoristy zde nenastala žádná výraznější změna, pouze byla přidána parkovací místa na Křižíkově ulici směrem do Karlína. Zároveň s jejich vytvořením byl zrušen jeden jízdní pruh, který se ale i dříve o několik desítek metrů dále zužoval do jednoho. Prostor před starou halou autobusového nádraží byl beztak již dříve využíván ke krátkodobému zastavení, vyznačené parkování tak celou situaci konsolidovalo.

Červeně jsou značeny nové ochranné cyklopruhy, oranžově nové přechody

Křižíkova směrem z centra – nový cyklopruh nemá zatím znak cyklisty a člověk ho pozná jen podle šířky a malé šipky. Je možné, že po dokončení okolních staveb situace ještě dozná změn a značení bude jasnější.

Ukončení krátkého ochranného cyklopruhu v Křižíkově

Křižíkova ulice směrem do centra získala středový ochranný cyklopruh pro jízdu rovně po cyklotrase A252.

Křižovatka tak v současné chvíli zůstala svým celkovým uspořádáním v původním stavu. Došlo sice k výrazným změnám směrem k pohodlí bezmotorové dopravy – doplnění ochranných cyklopruhů na příjezdech a přechodů pro chodce, zároveň ale nedošlo k žádným jiným podstatnějším korekcím dopravního prostoru. Vše bylo zakomponováno do původního charakteru křižovatky. V redakci máme k dispozici projektovou dokumentaci přestavby z roku 2016, ve které byla uvažována podstatnější přestavba včetně redukce zbytných šířek řadicích pruhů, rozšíření chodníků a vybudování klasické křižovatky s přechodem na všech ramenech. Na srovnání je vidět, že přestavba oproti původním plánům byla provedena v minimalizované podobě.

V oblasti se mezitím objevily nové projekty. Pod magistrálou je stavěna nová administrativní budova a především Dopravní podnik se připravuje na náročnou rekonstrukci stropní desky stanice metra Florenc, která patrně celý prostor do budoucna ještě ovlivní. Lze se tak domnívat, že po stavební stabilizaci celého prostoru a dokončení veškerých rekonstrukcí ještě přijde čas i na samotnou křižovatku, která dozná výraznějších zásahů.

Shrnutí

V centru přibyly léta poptávané přechody pro chodce, přestavba světelné signalizace umožnila i přidání cyklopruhů umožňujících předjetí kolony a zařazení do cykloboxů. Jde o rekonstrukci, která v rámci možností „zrovnoprávnila“ motorovou dopravu s tou bezmotorovou. Zároveň ale nedošlo k výraznější přestavbě naddimenzované křižovatky. Prostor v následujících letech zasáhne oprava stropní desky stanice metra Florenc, oprava světelné signalizace tak patrně proběhla v minimalizované variantě. Další větší zásahy včetně dokončení návazných uličních úseků tak lze nejspíše očekávat až po ukončení okolní stavební činnosti.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Zahodíme možnost projít podchodem a nepotkat se s jediným autem za možnost stát na semaforech, čekat na zelenou a zdržovat se navzájem. Bravo.

  2. Lidi s kufry, vozíčkáři, rodiče s kočárkem, lidé o berlích… Pořád nic?
    Ten přechod po povrchu tam chyběl jako nikde jinde.

  3. add Tik
    Potřebujete životní zkušenost 6 neděl na berlách. Pak snad pochopíte.

  4. Další podobné místo pro zřízení přechodů je křižovatka Karlovo náměstí/Resslova/Ječná/Spálená

  5. LukášM: Na tom Karláku s tím má velký problém politická reprezentace Prahy 2. Pokud vím, tak se rozhodli to vyhandlovat za to, že se ustoupí od cykloobousměrky do Žitné podle projektu z roku 2013. Tak se dělá politika.

  6. @tik tu možnost nikdo nebere, do metra i do podchodu se lidé dostanou stále. ????

  7. @ Brahma, Tik
    – jsem na berlích od léta a to jsou „jen“ Berle, 99 procent bariér jsem objevil hned první týden, ono se vždy snadno mluví, když člověk neví.

    @ článek
    – ochranné cyklopruhy jsou super, bohužel budu čekat na kompletní rekonstrukci do budoucna, pač sice pruhy u křižovatky jsou třeba, dostat se k nim po tamních ulicích není zrovna příjemné

    @ Filler
    – to člověka snad už ani nepřekvapí, myslím, že kdyby měli peníze, promění Karlák v parkoviště.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 16

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru