Skončeme závodění s auty

Určitě to znáte. Bezpečná jízda v hustém provozu vyžaduje manévry typu řazení mezi vozidla při odbočení vlevo nebo zabrání pruhu. Manévry, které jsou tím bezpečnější a jednodušší, čím rychleji jedete. Na kole to tak člověk šlape naplno, vydává maximum energie, jako nůž máslem se prořezává provozem až testosteron a adrenalin stříká. A když kolona zastaví, může motoristům ukázat, zač je toho loket, když se plechovky naštosují do plaza soukajícího se desetinou dálniční maximálky. Řidiči, kterým jsou ubírány pruhy před přechody, musí závidět rychlost svištícího cyklisty. Ano, ať chceme nebo nechceme, jízda v motorovém provozu je pro nejednoho cyklistu v podstatě závod.

Ovšem tahle mince má i druhou stranu. Když jedete na kole v silnějším provozu, není to obvykle tak, že s auty závodit můžete. Vy s nimi závodit musíte. Vyšší rychlost vás chrání před nebezpečným předjížděním z chodu a řazení do dalších pruhů v hustém provozu v pomalém tempu prostě neprovedete. A když závodit nechcete, protože na to nemáte chuť nebo sílu? Vaše smůla. Nejeden motorista vám poradí šikovnou objížďku Smetanova nábřeží, třeba přes Strahov.

Nezávodit s auty vyžaduje po cyklistovi téměř nemožné. Abyste se nenechali nahánět virtuálním bičem aut, co vás ovívají zrcátky, nesmíte se nechat stresovat situací za sebou. Při pomalejší jízdě ale musíte situaci za sebou sledovat mnohem pečlivěji. Pro lehčí, nevýkonovou jízdu musíte překonat skutečnost, že si to děláte technicky mnohem těžší.

Jistě, naplnit tyto protimluvy někteří lidé dovedou. Sám to umím, ale je to za cenu maximální sebekontroly a jen proto, že v provozu už mám hodně najeto. Kolik je ale takových? Jeden ze sta? A kolik z cyklistů dokáže jet ohleduplně po cyklostezce poté, co jim nutnost podat v provozu maximální výkon a každodenní motoristické ústrky odstartovaly v mozku atavistickou reakci „bojuj nebo uteč“? Jeden z deseti? Ze sta? Tisíce? Z milionu?

Je to past, do které se cyklisté chytají. Hon za bezpečnou rychlostí v pražském provozu a terénu mnohdy vyžaduje sportovní styl jízdy, sportovní oblečení, sportovní kolo, sportovní posez. A proměnit se na přelidněném cyklochodníku v majestátního městského cyklistu proplouvajícího mezi chodci s klidem a pohodou? Opět téměř nemožné. Na silničce či MTB, i na rychlém crossu: když pojedete pomalu, bude to pořád příliš rychle. Cyklisté ohrožují chodce, past sklapla.

Stezka smíšená s chodci. Foto Václav Kříž.

Jak se z ní ale vyvléknout? Nechat to na jednotlivcích je nemožné. Kdo tvrdí, že cyklisty je k provádění výše uvedených kousků vydrezírovat, lže si do kapsy. Ne že by osvěta doplněná rukou zákona nebyla užitečná, nelze si ale myslet, že to je to jediné, co je potřeba. Uznávám, taková lež se hodí, zakrývá totiž jedinou věc, kterou je skutečně nutné udělat.

Umožnit cyklistům s auty nezávodit, když nechtějí nebo nemohou.

Ono to není zase tak těžké. Stačí „jen“ zřizovat v provozu infrastrukturu, která cyklistické závodění nevyžaduje. Pro pohodlí a bezpečnost nás všech je třeba zřizovat:

  • Souvislé cyklopruhy i v křižovatkách
  • Cyklopruhy bez aut parkujících ve druhé řadě
  • Řazení před křižovatkami dovolující jet vždy vedle aut
  • Žádná jízda v kolejích na ulicích s provozem, žádné zastávkové mysy na rušných ulicích
  • Ve výraznějších stoupáních jízda zcela mimo provoz

Tak prosté to je. Uděláte-li to, dostanete velkou část cyklistů z chodníků. A tam, kde se mezi chodci jede, dostanete cyklisty nevystresované a ohleduplné.

A co s chrty, kteří sportovní jízdu vyhledávají? I to je jasné jak slunce na obloze. Zachovejme jim svobodu jezdit v provozu. A především: neposílejme je do ghetta smíšených stezek. Cyklostezky smíšené s chodci prostě nejsou určené pro cyklisty jedoucí mezi auty 40 km/h. A tak by pro jízdu na kole neměly být ani povinné. Ostatně, výše vyjmenovaná nezávodní opatření v provozu vyhovují i jim.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pěkně napsané, logické. ;-)
    Ale netýká se jen cyklistů, že reagují pozdě na podmínky nebo vůbec. Řada motoristů jede pomalu, kde už nemusí a zase rychle, kde by už neměla… Dělají to i chodci, že nereagují pružně, nebo úplně obráceně (doběhnou k přechodu a na něm zpomalí). Ideál italského provozu (i když doba se mění) bylo, že se v hustém provozu vůbec nic nedělo do chvíle než chodec vstoupil, řidič z vedlejší najel, teprve pak se i pro ně prostor otevřel.
    Jestli to nějak vyplývá z naší národní mentality.. resp. rozšířeného modelu chování zde.. kdo jede (trvá na svém) získá výhody, a kdo ne, je zválcován..? ;-)

  2. Podepisuji a souhlasím v plném rozsahu. Patřím do skupiny, kteří to mají do práce spíše dál a tak musím jet svižněji. Smíšené cyklostezky s chodci proto vůbec nevyužívám. Podporuji vyhrazené cyklopruhy na hlavních silnicích. Ideálním řešením je např. Vršovická ulice. Ještě tak dotáhnout ty pruhy až ke křižovatkám a nemá to chybu.

  3. Stoprocentně s tímto souhlasím. Na silnici bez cyklopruhu sám vnímám, že abych se cítil bezpečněji, zrychlím. Protože jinak je to projíždějící auto mnohem větší „rána”.

    Naopak, když nějaký cyklopruh je (v okruhu 5 km od mého bydliště není jediný), clověk necítí tu potřebu hnát a celá situace je mnohem méně stresující jak pro motoristy tak pro cyklisty.

  4. Presne, kdyz jsem jezdila pomalu, tak to ridicum nestalo ani za otoceni volantu a vznikalo tak vcelku dost nebezpecnych predjizdeni.
    Vzpominam si na podjezd pod mostem u Letenskeho tunelu. Vlevo asfalt, vpravo vykostkovany pruh urceny pro parkovani. Kdyz jsem jela pomalu ve spravnem pruhu, tak me auta zacla objizdet pres parkovaci pruh. Pri rychlosti kolem 40 km/h toho ale nechali.

  5. Je to naprosto přesné.

    A kdo si to neuvědomuje, protože normálně prostě ten závod ve vysokém tempu jezdí, doporučuju jednu ze dvou zkušeností:

    – půjčte si rekolo bez přehazovačky (naštěstí čím dál větší vzácnost :-)); rázem prostě cítíte jak v provozu „překážíte“ a je to dost nepříjemné.

    – jeďte někdy v provozu s dětmi; i když naše jsou na kole stabilní, nevrávorají, předpisy docela znají a jedou pod dozorem vlastně úplně správně, cítím se při jejich 10-15 km/h v provozu opravdu velmi nepříjemně.

    Pak budete článek chápat do posledního slova.

  6. Na druhou stranu jde na to nahlížet i z úhlu většiny – na úzké silnici brzdí 1 cyklista třeba 20-50 aut svou rychlostí 15km/h když auta by mohla jet 30,50, … Ano, kdyby byla oddělená infrastruktura, tak by všichni jeli jak potřebují, ale to prostě v určitých místech nikdy nebude a vždy bude záviset na solidárnosti i soudnosti (a to i cyklistů) !

    Můžeme namítat, že ve špičce je cyklista rychlejší, auta zase brzdí jeho. Ale je to i o tom, že auta jezdí podobně, akcelerují podobně, jedou rychle i do kopce, je-li třeba, v tom jsou cyklisté „různí“ – důchodce v autě pojede do kopce 60 obdobně jako zbylí „plechovkáři“, důchodce na kole pojede třeba 10 a silničář třicet, silničář se vyhýbá dírám, na MTB v klidu dá i kostky s kolejema.

    Stačí co udělá 1 traktor na úzké okresce, je vám příjemné proplétat se davy někde na vánočních trzích? je to všechno podobné – některé dopravní prostředky jsou stvořeny na rychlost a pohodlnost, do Brna nechcete jet z Prahy 8hodin s omrzlým obličejem.

    Cyklista míjí auta aniž by musel on, či řidič vozu, něco dělat a měnit svou trajektorii a rychlost – to by bylo nádherné, ale prostě to není v uspořádání města někde možné. A upřímně, pojede v dešti po tmě, byť v cyklopruhu 5% účastníků provozu nebo pojedou „klasicky autem/MHD“ …

  7. @ článek cit: „Nejeden motorista vám poradí šikovnou objížďku Smetanova nábřeží, třeba přes Strahov.“
    – tuhle větu by miloval Tapír z Twitteru, osoba, která tvrdí, že zavření nábřeží způsobilo kolaps dopravy od Smíchova po Čínu, v centru mají být jenom chodci a nic jiného, odmítá kolo jako kompenzační pomůcku, ale na Karlově mostě stánkaři zabírající polovinu mostu jsou v pořádku

    @ Herda (spoiler, rejpnutí do moravské (metro)pole)
    – z Prahy chce jet někdo do Brna i bez omrzlého obličeje?

  8. Zdravím vás z jiného světa. Popadl jsem svoji skládačku a vyrazil na advent do Vídně. S auty v provozu jsem jel zatím jen jednou a to omylem, když jsem to popletl na křižovatce. Už 3. den sleduji, že jezdím úplně v klidu a v pohodě, řidiči mě pouštějí a já jsem jediný, kdo se podvědomě neustále ohlíží a každém mámvutím děkuje. V úterý to bude horší šok. Z Vi ohrad mezi auty do centra…
    V.

  9. Nevím jestli jsem rozuměl, ale rozhodně si nemyslím, že lidé “ závodící na cyklostezkách“ mají nastartované ze silnice od aut :) Spíš se jedná o skupinu bezohledných šmejdů, kteří jsou ve všech skupinách účastníků provozu zastoupeni zhruba stejně.
    Sportovní oděv, posazení nebo kolo není o tom, že se musí závodit, ale o tom, že takový cyklista ztrácí mnohem méně energie než člověk, který sedí na kole jako vosa na bonbónu a nohy mu kloužou z pedálů :)

    No a stejně už je to jedno , upravená/poladěná elektrokola a další samohybu udělají šílence prakticky ze všech, je nová doba a je jedno jestli někdo má dresík , silničku a je chrt, když ho s prstem v nose předjede člobrďa, který “ ostentativně šlape“ aby se neřeklo nebo na kolostojce stojí jako socha a valí to 40+ všude “ kde se dá“, klidně po chodníku .

    No a když takovému něco cyklista řekne, tak mu takový e-samohyb poradí, ať se do něj ne….. a jezdí si na kole v lese…

    Konec cyklistiky jako takové je tady, v Holandsku už elektrokola měla loni 50 procent prodejů nových kol a každý rok to roste o 15-20 procent čili příští rok 70 procent, nejhorší je že už 20 procent dětí jezdí na elektrice a my tady máme starosti jestli někdo závodí :(

  10. Fakt je ten, že logika … v provozu musím jet na plné koule, bo jinak je to o ústa/kosti/život, takže když vjedu na cyklostezku, tak jsem nějak pudově nucen to tam pálit stejně … mi přijde opravdu divná. To jako že když sjedu z dálnice, tak se budu snažit jet stejně rychle i mezi nějakou Horní a Dolní? To jako fakt?

    Pokud to má někdo takto nastaveno, tak je způsobilý tak jezdit na šlapací tříkolce. A i to s dozorem.

    Že máme značné rezervy ve veškeré dopravní infrastruktuře, a to nejen v Praze, je samozřejmě pravda. Ale skutečná příčina popisovaného stavu je nezodpovědnost a bezohlednost, která se projevuje samozřejmě nejen na silnicích/stezkách/chodnících.

  11. MM: Je to základní psychologie. A jistěže ne stejně rychle, ale nezvolní dost. Mimochodem, s podobným argumentem byly zamítnuty přechody přes ulici Milady Horákové na křižovatce U Vorlíků, protože jsou tam řidiči „naladění“ z Blanky a nebudou ještě chodce vnímat. Takže šlapací tříkolku s dozorem všem řidičům.

    A je-li příčinou bezohlednost (což si myslím, že přeceňujete, já bych řekl, že příčinou je prostě lidská nátura), potom je třeba ji infrastrukturou potlačovat a ne podporovat.

  12. Nic ve zlém, ale tohle je alibismus nej stupně. Prostě to máme tak nějak od přírody a vlastně za to nikdo nemůže, může za to nátura, a tak podobně.

  13. MM: Alibismus by byl říkat, že se s tím kvůli tomu nedá nic dělat. Já říkám pravý opak: jsou věci, které s tím mají smysl dělat, ale nehledejte to v člověku, toho nepředěláte. Předělávejte prostředí, ve kterém se pohybuje.

  14. “ … ale nehledejte to v člověku, toho nepředěláte. “ … tohle si někam uložím.

    Prostě než abychom se snažili ty druhé přesvědčit o našich názorech a tím docílili, že je budou sami o své vůli ve stále větší míře akceptovat a chovat se podle nich, tak prostě předěláme prostředí tak, aby jim holt nic nezbylo a museli skákat jak my budeme pískat. Protože my jsme ti osvícení co mají samozřejmě ve všem pravdu.

    No, sice to mělo trošku jinou formu, ale jinak jsem tohle slýchával celé mládí … od hodin občanské nauky až po pravidelná sobotní školení PŠM.

    Ale jinak dobrý, překvapení jsou kořením života a aspoň v něčem se zase cítím jako zamlada:-). .

  15. MM: politické školení mužstva.. ;-) to bylo přece typické „předělávání“ lidí a ne prostředí! Vy se tedy mýlite. A jak pamatuju naprosto tehdá dominovala ideologie manipulující lidi, protože sama ani nehla s prostředím.. ;-) to se horko těžko trochu měnilo BSP (brigádami socialistické práce) a pracovními sobotami a závazky nadplánu.

    Na „osvíceném“ plánování třeba zrovna infrastruktury není vůbec nic špatného. Naopak.

  16. MM: Kdyby to bylo v hlavách lidí a ne v infrastruktuře, tak by třeba v NL nikdy nevybudovali nejlepší cykloinfrastrukturu na světě. Podle našich expertů za volanty to ovšem bylo zbytečné mrhání prostředky.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cyklotrasy na odpis 9

Cyklotrasy v Praze a okolí jen málokdy vedou souvisle po vlastní infrastruktuře, tedy po cyklostezce..více

Na temné straně síly? 21

Skutečně nejsem znalcem elektrokol. Jezdil jsem na nich vždy jen příležitostně, zejména tehdy, když jsem..více

Ochranné cyklopruhy na Mariánských hradbách 4

Nedávno dokončená několikatýdenní kompletní rekonstrukce vozovky v ulici Mariánské hradby přinesla významná zlepšení i pro..více

Co s cyklopruhy? 22

Jsou cyklopruhy bezpečné a užitečné? Měly by být standardní výbavou silnic po rekonstrukci jejich povrchu?..více

Bílá a černá, aneb územní studie v Libuši a Písnici 1

Autor komentáře pracuje ve spolku AutoMat zpracovávajícím připomínky ke zmiňovaným územním studiím, pozn. red. Institut..více

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru