Cyklotrasy na odpis

Cyklotrasy v Praze a okolí jen málokdy vedou souvisle po vlastní infrastruktuře, tedy po cyklostezce či výhradně zklidněnými ulicemi. Vyznačit použitelnou souvislou trasu není vůbec snadné. V reálu tak cyklotrasy využívají směs nejrůznějších „přijatelných“ dopravních režimů, od na krev vyjednaných cyklopruhů, přes frekventované ulice, které mají k průjezdnosti pro cyklisty od 10 let věku hodně daleko, nebo nahodilé bezmotorové cesty, až po pofidérní průjezdy po letitých vyšlapaných pěšinách, spoléhající na benevolenci majitele pozemku.

Není se tak čemu divit, že se na takových cestách po čase podmínky mění. Přibudou chodci, nenápadně zmizí zákaz vjezdu aut – a z druhdy použitelné cyklotrasy je cesta pro cyklisty na odpis. Cílem dnešního článku je představit vám několik smutných případů – a současně požádat vás, čtenáře Prahou na kole, abyste do komentářů doplnili další. Z pověření komise pro cyklistickou dopravu jsem totiž dostal za úkol tato místa sesbírat a předat magistrátnímu odboru dopravy (ODO) k řešení.

Případ první: A21 mezi Kunratickou spojkou a Šeberovem

Trasa A21 z Modřan na Jižní Město měla jistá slabá místa už od svého vyznačení někdy před deseti lety. Nijak zvlášť široký chodník podél ulice Generála Šišky, frekventovaný úsek Dobronické mezi Libuší a Kunraticemi, či nebezpečné křížení Kunratické spojky. Některé problémy se časem vyřešily, nebo se řeší.

Potom se ale stala ošklivá věc: Na tři – čtyři metry široké asfaltové silničce mezi Šeberovem a Kunratickou spojkou tiše zmizel zákaz průjezdu.

Ulice V Ladech, 2012 (Google)

Ulice V Ladech, 2019 (Mapy.cz)

V posledních letech se tak z klidné bezmotorové cesty stal přivaděč na Kunratickou spojku, na kterém ráno poskakují desítky aut čekajících v koloně objíždějící ještě horší kolonu před okružkou na D1. A odpoledne si zde svižně zkracují průjezd na klidných ulicích parazitující wazeři (uživatelé používající aplikaci Waze). Situace v ranním provozu tam vypadá přibližně takhle:

Velmi přesvědčivé video můžete shlédnout zde.

Míjíte jedno auto za druhým a veškerá použitelnost pro slabší cyklisty je pryč. Přitom v tomto místě neexistuje paralelní cesta. Zdatnější cyklisté se nakonec budou cítit bezpečněji na Kunratické spojce a v ulici Na Jelenách, takhle jsme to dopracovali. Zlepšení se asi nedá snadno očekávat. Městská část Praha – Šeberov zachování průjezdu pro auta vyžaduje, protože se tím zkracuje ranní kolona u křižovatky s D1.

Osobně se domnívám, že vzhledem k šířkovým poměrům a absenci výhyben je zde tak očividný rozpor s ČSN (státní norma), že by bylo možné silnici zavřít pro průjezd aut z fleku jako ohrožení obecné bezpečnosti. Cyklistům silniční správní úřad Prahy 11, pod který Šeberov spadá, často takto měří, když odmítá legalizaci chodníků s odůvodněním jejich nedostatečné šířky. Zde to ale zjevně v případě aut nevadilo.

Případ druhý: A2 Novoměstská náplavka

Případ Novoměstské náplavky je notoricky známý, méně znalým čtenářům je ale vhodné připomenout historii. Původně byla náplavka v celé šířce vydlážděná kostkami, a po ní vedená historická cyklotrasa číslo 2 byla v tomto úseku soustem snesitelným jen pro mountainbikery. Dálková cyklotrasa zde byla vedena už zhruba od roku 2000, tedy dávno před přečíslováním na A2. A byla historicky vedena po náplavce, nikoliv horem. V té době sloužila náplavka převážně jako parkoviště, prostor pro ranní jogging a jako přístup rybářů k vodě. Původní dopravní režim byla obytná zóna.

Před rokem 2010 byl po letech snahy a po náročné domluvě s památkáři pro cyklisty vydlážděn hladký pojezdový pás. V první fázi byly jeho okraje řešené jen menšími kostkami, což se ukázalo málo použitelné, výsledné hladké žulové panely jsou až druhou iterací. Pás byl označen piktogramem cyklistů, aby bylo zřejmé, pro koho je určen.

Původní režim náplavky v roce 2010. K vidění obytná zóna a piktogramy cyklistů na pásech.

Následně se ale nad podporou cyklistické dopravy na úrovni města stáhly mraky (o nějaké zásadní podpoře ze strany městské části Praha 2 nešlo hovořit nikdy). Tudíž se nepovedlo dotáhnout hladkou dlažbu až k Mánesu, a přestal být zájem na tom držet cyklotrasu použitelnou.

Zkáza náplavky pro cyklisty proběhla postupnými kroky, a přispěli k němu snad i sami cyklisté. A to tím, že jejich zkušenost otevřela náplavku všem Pražanům. Náplavka začala být IN. Otevřely se zde farmářské trhy, a po průkopnickém Bajkazylu pak každý rok nějaká nová hospoda nebo loď. Až do stavu současné naprosté neúnosnosti. Režim fungování náplavky převzala sice městská, ale dosti neprůhledná správcovská firma. Náplavka se pod její správou stala postupně spíš lunaparkem a strojem na peníze, než kulturním veřejným prostorem. Vše dorazilo každoroční pořádání týdenních placených cirkusů typu Lodě na vodě (to by se dalo ještě snést, koneckonců kde jinde?) a Auta na náplavce (proboha, proč právě tam), během kterých byla náplavka pro cyklisty na týden uzavřená bez adekvátní náhrady. A nejednou i bez výstrahy řidičům nahoře na nábřeží. Pro cyklistickou dopravu na nejfrekventovanější městské cyklotrase to byl podobný zásah, jako kdyby se týdenní cyklistický veletrh nekonal v Praze na výstavišti v Letňanech, ale na Severojižní magistrále u Muzea.

Lodě na náplavce v květnu 2011 (Foto Tomáš Cach)

Tomuto vývoji odpovídala i změna dopravního režimu směrem k pěší zóně s povolenou jízdou kol. A aby si cyklisté náhodou nenárokovali ony úzké pásy hladké dlažby, na které se přirozeně stahovali i chodci, byly výstražné piktogramy cyklistů z panelů odstraněny. Částečná a nesouvislá legalizace chodníku Rašínova nábřeží mezi Výtoní a Palackého náměstím je pro bídnou situaci dole chabou náhradou. Obnova značení trasy A2, která je nyní značena mimo náplavky i zcela neadekvátně upraveným Rašinovým nábřežím, pak degradaci dopravního významu náplavky dovršila.

Vzhledem k tomu, jaké peníze město do náplavek v současnosti pumpuje, se ale zlepšení podmínek pro jízdu na kole nedočkáme. Zákonitě by proto bylo správné zajistit bezpečnou, souvislou a legální trasu na Rašínově nábřeží. Zde jsou ale i okamžitě možné cyklopruhy odmítány radnicí Prahy 2. No proč zřizovat něco na nábřeží, když cyklisté přece mají náplavku.

Aktuální značení „rozcestí“ horního a dolního vedení cyklotrasy A2.

Případ třetí: A17 v ulici Pod Habrovkou

Ulice Pod Habrovkou na trase A17 je částečně v soukromém vlastnictví. Na podzim 2019 ji majitel osadil cedulemi se zákazem vstupu, závorou a pro kola obtížně průjezdnými balvany (více zde). Alternativa vede po nebezpečné ulici Horoměřické. Silniční správní úřad Prahy 6 prý situaci řeší. Tak jen doufejme, že ji vyřeší tak, jako to udělali před několika lety na Praze 4, kde v ulici Vltavanů neoprávněně zaplocený průjezd obnovili – a odstranění plotu naúčtovali vlastníkovi pozemku.

Kde jinde jsou problémy?

Jak vidno, starší cyklotrasy mají často velké problémy udržet svou funkčnost déle než řádově deset let. Informace o problémech se přitom často od zasažených uživatelů až k „provozovateli“ celoměstských tras nedostanou. Prosím proto, víte-li o podobném případě, kde došlo ke zneprůjezdnění značené cyklotrasy, nebo třeba jen k výraznému zhoršení podmínek, napište to prosím pod článek do komentářů, nebo pošlete na adresu vratislav.filler@auto-mat.cz. Podněty sbírám do 25. ledna. Děkuji předem.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pod Hrabovkou nebo Pod Habrovkou?
    Jinak okolí Dubáku je obecně velmi smutný příběh už od začátku devadesátek, a to zdaleka ne jen pro chodce.

  2. trochu podobný případ, jak šeberov je asi A42 mezi Libušskou a Hodkovicemi, sice bez kolon ale ve špičkách velký provoz..a samá díra na přechodu asfaltu v pole.. Z toho Šeberova chodíme se psem kolem té elektrárny nebo rozvodny u žiletkového drátu do ulice Technologická, sice se tam špatně přechází ale je tam chodníček a pěšinka, s dětmi bych tudy jel.
    Podle mě je velký deficit ulice Na jelenách, která je široká, cyklopruh by tam mohl být, pro cyklistu je to tam hlavně za tmy zbytečně nepříjemné. A není vůbec ani pro chodce vyřešené spojení Opatov – Šeberov přes D1, přecházet třeba ten sjezd z Brna je loterie.. ten kruhový objezd neřeší nic jiného než auta, pro cyklistu nepříjemně do kopce a ústí k rychlým připojovacím pruhům.. :-(

  3. Smutné čtení, pro mě je ale z tohoto skutečným mementem hlavně Náplavka a celkem nechápu proč není zmíněn Karlín…

    (ohledně náplavky ješte dodatek ani na horákovi to až do “ bémových proužků“ opravdu nebylo ono :)

    1. určitě stojí za zmínku, že cyklo-odcházení Náplavky začalo i pod taktovkou zelených, to byl pro mě skutečný šok, jak mě zde znáte, tak víte, že nejsem fanoušek této strany, ale právě zmíněné výstavní akce byly odhlasovány/odsouhlaseny i zelenými z tehdejší radnice, dokonce k tomu mám od jedné radní za stranu zelených omluvný dopis, když jsem se “ cyklovytočil a napsal jim“ , paní radní si vůbec neuvědomila, že cyklisté “ skrz akce a výstavy nemohou jezdit a měla dojem “ že kultura město povznese“ , jak charakteristické pro pozdější vývoj kdy kultura vymetla cyklisty…¨byly to takové drobné kroky
    slunečník pěkně přes cyklopruh, vlastně i bajkazyl, skvělý přístav cyklistů , ale samozřejmě tamní židle potřebovaly stín a cyklista “ snad uhne“, taky pamatuji… to byly ty první nenápadné kroky k dnešnímu stavu , ale to byl ten méně podstatný bod

    2. Náplavka je podle mě názorným příkladem kam zavede město situace kdy se napřed v několik akcích, pod líbivými hesly o „zažití města jinak“ případně Nábřeží jinak nebo “ úžasné sousedské“ o víkendu , přeruší/zbrzdí doprava aby se pak posléze nemilosrdně vyřízla “ sakumprásk celá“, protože město to “ jinak neumí“ .

    Nebo když se, v rámci vymodlené Zony 30, rovnou zavedou i jednosměrky, které ale nemají vyjímky pro cyklisty ( někdo zapomněl), nebo v rámci pěší zóny tiše odstraní “ výjimky pro agresory cyklisty“ protože “ se zde dbá na bezpečnost“ .

    Město to prostě nechce udělat s rozumem a většinu takto vzniklého “ veřejného prostoru“ pak dodatečně křečovitě (do)reguluje , čím dál složitěji pomalovává a proznačkovává , jen aby nemohl někdo říci, že je to tam nebezpečné…

    Kristovanoho ještě si pamatuji jak cyklisticky nakonec dopadl Karlín, už tehdy jsem v “ prvotním nadšení“ zahlédl skřípání dopravní byrokracie , možná ještě někdo pamatujete, jak jsem se i zde rozčiloval nad značkou “ platí přednost zprava“ 2010-2012?:)
    No a jak dlouho se soudí Automat o tuto kdysi “ cyklistickou průkopnickou lokaci“ po té, co ji “ někdo zabezpečil a zpřehlednil mrakem značek “ a udělal nový projekt, který cyklo-obousměrky valem zrušil ?

    Občas se stane chyba, jako kdy opraví pro cyklisty silničku a polnačku Netluky – Uhříněves a pak tam dají značku “ průjezd všem zakázán“, člověk se ozve a ono se to napraví :), ale celkově mi přijde, že “ náplavkizace zlidštěného prostoru“ je pro naší zem charakteristická a vůbec se nebojím, že na současný stav na Smetanově nábřeží , v případě jeho nakažení rakovinou z Náplavky, neuroní pár městských cyklistů slzu zatímco tam bude křepčit dav a stavět komínky z kelímků na pivo…

  4. Vloni na podzim jsem hlásil uzavírku průjezdu Slatiny – Vršovice:
    https://mapa.prahounakole.cz/#misto=u_6714
    jde-li o trvalou uzavírku, pak je to stejný případ, jako popsané v článku.
    (Nicméně je možné, že jde pouze o dočasnou uzávěru po dobu stavby.)

    Jediná alternativa je průjezd přes Záběhlice – za cenu značného převýšení navíc a převážně v provozu bez cykloopatření.

  5. VF: Dodám, že Vltavanů byla takto neprůjezdná půl roku.
    Dále se k náplavce dají zařadit i mnohé „víkendové“ rovinaté cyklostezky, ke kterým se dá dojet autem, Modřany a Zbraslav jsou jen pro masochisty. A pro jistotu ještě přibylo kynologické cvičiště v Komořanech, kam se psi budou vozit auty.
    „Schůdek“ na lávce přes Seifertovu od drážní promenády je vidět už i na ortofotomapě: https://mapy.cz/s/govovedapa

    Josuk: A42 Písnice – Hodkovice vidím úplně stejně. S tím rozdílem, že Písnici nijak dopravně neulevuje. Když jsem si psal s tamním starostou, uzavření hodkovické spojky pro auta vůbec nepřipouštěl.

  6. A23 u Botiče v Záběhlicích – opakovaně zahrazována a přerušována na řadě míst, např. v ulici Nad Meandry

    A22 – postupné omezování v centrálním parku Jižního Města

    A2 v Troji – změna režimu na pěší zónu s povoleným vjezdem cyklistů + spousta výjimek pro auta

  7. Nepřijemné jsou kostky na Staroměstské nálavce od Čechova mostu k Rudolfinu a následně je vždy, když tam jedu, zaparkované auto v průběžném pruhu k tamním podzemním garážím. PS přimlouvám se za schod na lávce přes Saifrtovou.

  8. Sice o něco méně než V Ladech, ale taky znatelně stoupá po ránu provoz v Cirkusové v Horních Počernicích (https://mapy.cz/s/kezapejejo). Je to pro řidiče zkratka od Nehvizd na D10.
    Klidnější bývávala i Sulická (https://mapy.cz/s/nuserabama).
    Nad Klíčovem (https://mapy.cz/s/datecabehu) je zase loterie v jaké náladě budou psi zdejších bezdomovců. Pod Klíčovem jsem už byl málem sežrán (https://mapy.cz/s/nasecagenu) a ač je to tam krásné, už tamtudy nejezdím.

  9. Díky všem za komentáře a tipy, zareaguji v balíku.

    Josuk, Zbyněk: Díky za tu A42, přidal jsem do seznamu, zvlášť příznačné je, že to starosta nechce.

    Újezďák: Karlín jede po jiné linii (právě jsme vyhráli další soud a mají zase 90 dnů na to, aby to zkusili znovu a lépe), ale pravda, že vstup magistrátu přinejmenším v podobě metodické podpory kvalitního projektu by byl velmi žádoucí. Do tohohle seznamu se mi to bohužel nehodí, protože sporné ulice nejsou na značených cyklotrasách…

    Rumcajz: Slatiny jsem zařadil, díky za připomenutí.

    Mirek:
    – A23 mezi Toulcákem a Záběhlicemi nebyla bohužel nikdy souvisle proznačena, značení Greenwaye Botič z roku cca 2003 se bohužel nepovedlo překlopit do celoměstské trasy právě kvůli tomu, že to majitel pozemku nechtěl. Dám to do seznamu, ale obávám se, že s tím na ODO nic neudělají. Upozorním na potřebu přeložky přímo přes pole směrem ke Spořilovu, ta by to docela řešila.

    – A22 Jižní Město central park je v řešení, ale poněkud laxním. Prosím napište stížnost na městskou část, adresovat vedoucí odboru územního rozvoje p. Muzikářové, ale v každém případě dejte do kopie také radního pro dopravu p. Dušku, který cyklo podporuje. Aby bylo zřejmé, že cyklistická veřejnost začíná mít osekávání podmínek pro jízdu na kole na Praze 11 pod stávajícím vedením úřadu pomalu plné zuby.
    – A2 Troja napíšu do seznamu pro ODO, ale neočekávám řešení formou navrácení předchozího režimu.

    (pokračování…)

  10. Pekas: Cirkusovou jsem zaevidoval, stejně jako Nad Klíčovem. Sulická a dolní klíčovská cesta nejsou značené, takže je v tomhle kole řešit asi nebudeme. Jestli do toho Praha 4 nehodi vidle, tak by v dohledné době (cca 2 roky) měla vzniknout cyklostezka od Krčského nádraží na Novodvorskou. Je smutné, že v roce 2012 to už mělo stavební povolení, ale muselo se začít od nuly… :-(

  11. Reaguju na Vltavanů a Pod Habrovkou. Po Vltavanů nevede ani cyklostezka, ba ani cyklotrasa – A2 je vedena blíže Vltavě, takže omezení se dotklo spíše aut, případně jednotek cyklistů, kteří z nějakého důvodu nevyužívají smíšenou stezku pro chodce a cyklisty. A s tím vítězstvím MČ to dle mých informací není uzavřené – vlastník pozemku to prý dal k soudu. Kdo se trochu orientuje v problematice veřejně přístupných účelových komunikací, ví, že tato musí splňovat několik znaků a jedním z nich je nezbytná komunikační potřeba, tedy že není možné cestu uzavřít, pokud se oprávněné osoby nemají možnost dostat jinudy na určité místo (kam nutně potřebují dojet). A když se přepaží průjezdná komunikace (tedy nikoliv slepá) znemožní se příjezd? Nikoliv – jak od severu, tak od jihu lze přijet až k místu uzavření. Jinými slovy vlastník si nemůže cestu svévolně uzavřít, ale pokud požádá o omezení veřejného přístupu a toto odůvodní, tak při neexistenci nutné komunikační potřeby nemá Radnice důvod, aby mu nevyhověla (soukromé vlastnictví je chráněno velmi silně a kratší, či pohodlnější cesta není dostatečným důvodem pro omezení soukromého vlastnictví, o čemž svědčí množství judikátů). Co se týče Pod Habrovkou, tak tam je sice vedena cyklotrasa A17, ale neznačená (tedy značky – směrové tabulky jsem na ní nezahlédl), což je pravděpodobně zapříčiněno právě soukromým vlastnictvím cesty. Pokud tedy odbor dopravy MHMP (nikoliv Praha 6) kladně projedná s vlastníkem vedení cyklotrasy, není se třeba obávat uzavření.

  12. Po ulici Stavitelská v Dejvicích je vedena cyklotrasa, dokonce přímo v ulici je žlutá dopravní značka pro cyklisty ve směru do Stromovky, ale přitom se jedná o jednosměrku bez upozornění, že vjezd cyklistů v protisměru (od Flemingova náměstí k Zelené) je povolen. Takže když tam jedu na kole, protijedoucí řidiči se na mě rozčilují, a nevím, co by se stalo, kdybych potkala policistu :D. Myslím, že by to chtělo značení nějak upravit a odstranit jeho rozporuplnost.

  13. @Michaela. Podle mně je to spíš stezka pro chodce s povolenou jízdou kol/ sdružená stezka pro chodce a cyklisty. Já když jsem jezdil na ČZU, jel tudy po chodníku.

  14. Michaelo, mrkni na mapu tohoto webu, kde jsou vedeny cyklotrasy – Stavitelská tam není. Lukáši, jde o normální ulici s oboustrannými chodníky a žádné značení smíšené, či dělené stezky pro pěší a cyklisty tam není, takže oficielně tam lze kolo maximálně vést po chodníku (míněno v protisměru). Problém navigační cedule v protisměru zřejmě vznikl, když se Stavitelská zjednosměrňovala (kdysi bývala obousměrná). Dám podnět na Radnici ať se na to podívají.

  15. @sky Ale je tam vedená např. na mapy.cz, kterou mnoho lidí k plánování tras používá.

  16. Sky, Michaela: Stavitelská není žádná ulička šířky rozpažených rukou, takže sem měla radnice při zjednosměrnění automaticky zřídit cykloobousměrku. Takhle tu řešíme uměle vyvolaný problém. Pokud to radnice neudělala, žádejte to po ní. Děkuji.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 44

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Připravují se cyklopruhy na Podolském nábřeží, Praha 4 má výhrady 12

Praha připravuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu po Branickou ulici, kde navazují na..více

Zpráva o jízdě Jizerky – Praha 15

Fejeton Nárok na to udělat čas od času nějakou blbost máte ve chvíli, kdy to..více

Přijdou cyklisté o cykloobousměrku Na Břevnovské pláni dřív, než se zažije? 36

Tento příběh přepisujeme tak, jak jsme jej do redakce obdrželi. Cyklotrasa A15 mezi Řepy a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru