Nová škola jižně od Prahy: zastřešené cyklostojany i napojení na cyklostezku

Již od září 2019 funguje nová základní škola Amos v Dolních Jirčanech. Jde o velmi zajímavou budovu z pohledu architekta. Za Prahou na kole nás ale spíše zajímalo, jestli nová „vzorová“ škola Středočeského kraje umožňuje dojíždění žáků na kole.

Nová škola ZŠ Amos

Odpověď je taková, že umožňuje. Současně s výstavbou školy byla podél ulice Pražská, na které škola sídlí, postavena nová cyklostezka. Přes dva metry široká asfaltka vede od školy až do 2 kilometry vzdálené Jesenice, potažmo až do Vestce, a zároveň je napojena na rezidenční ulice přímo v Dolních Jirčanech. Jediným nedostatkem cyklostezky je, že je před každým křížením s jinou komunikací přerušena a označena cedulí „cyklisto sesedni z kola“. Dalším nedostatkem pak může být, že nevede až do centra obce. V obci by se tak alespoň měly zavést cykloobousměrky, aby byly klidné ulice prostupnější.

Cyklostezka podél školy směrem centrum Dolních Jirčan

Druhým důležitým aspektem je parkování jízdních kol. Bylo zde vystavěno přes 30 kvalitních stojanů, z nichž je 7 zastřešených. Stojanová stanoviště se nachází na různých místech na „náměstíčku“ před školou. To je řešeno tak, aby umožňovalo bezpečný přístup dětí bez většího kontaktu s automobily.

Nová škola poskytuje doopravdy velké množství kvalitních stojanů, včetně těch zastřešených.

V zahraničí bývá dojíždění do školy na kole naprosto běžné, má mnoho výhod. V českých podmínkách to ale často není možné kvůli nedostatku bezpečných cest či parkování. Nová škola Amos je pozitivním signálem, že se situace i v Česku mění. Co vy, jezdili jste či jezdíte do školy na kole, popřípadě jezdí vaše děti?

Nová ZŠ na mapě PNK, včetně nové cyklostezky a stojanů

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Ta místa pro přecházení (ani to není přechod!) přes odbočky do vedlejších ulic, společně s režimem stezky, který si lze vykládat jako že po silnici ne, to je neskutečný alibismus. Všichni vědí, že tam z kola nikdo slézat nebude a je to tam jen proto, aby byl v případě nehody cyklista vždy vinen. Přístup policie a státní správy spočívající v tom, že když už cyklostezku postavíme, tak ať tím zkriplíme cyklodopravu pro slabší i silnější cyklisty, začíná pěkně štvát.

  2. V tomto případě mi přijde použití místa pro přecházení o to horší, že se jedná o cestu do školy, kde by se mělo víc dbát na bezpečnost.

  3. Tohle mě vždycky spolehlivě vytočí, stezka, co musela stát dost peněz, je zabita nesmyslným příkazem k sesednutí. Navíc tam není namalován přechod pro chodce, ale přejezd pro cyklisty, což absolutně nedává smysl. Nebo je to místo pro přecházení? Tyto dvě vodorovné značky se liší pouze šíří pruhů, takže nemusí být zcela jasné o co se jedná. Jaké je svislé značení na komunikaci, která tu stezku křižuje?

    A pokud jde o tu dodatkovou tabulku, ty obvykle nějakým způsobem upravují platnost značky, tj. pro koho platí, pro koho neplatí nebo kdy platí/neplatí. Sesednutí z kola je ale jiný příkaz, je vůbec takovýto příkaz zadaný dodatkovou tabulkou platný?

  4. Re: Sesedni z kola
    Jinak, bohužel jsou na nové cyklostezce tyto „nepřechody–sesedni z kola“ celkem čtyři. A je to zřejmě nějaký trend celého okresu, protože stejné řešení je vidět na nové cyklostezce Vestec–Jesenice, která dokonce ústí do rezidenční ulice a také je tam cedule „cyklisto, sesedni z kola“. Možná by to chtělo napsat někam na úřad a zeptat se, co je důvodem.

  5. Vzorova skola? Tak bych to neoznačoval. Kdo si muze dovolit dat dvacku za mesic jen za skolne?

  6. Martin:
    Na první sdílené fotce je vidět křížení nové stezky s nějakou „vyasfaltovanou polňačkou“. Která přesně to je?

    Dovolím si upozornit na §2 písm. w) z. č. 361/2000 Sb., „w) křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; za křižovatku se nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci,“.
    Na této „křižovatce“ sice není cyklisto sesedni, ale z podstaty věci se jedná o vyústění účelové komunikace (polňačka) na místní komunikaci IV. třídy (stezka pro chodce a cyklisty společná) a křížení mělo být řešeno nepřerušenou stezkou s příčným přejezdem pro zemědělskou techniku (či jiná vozidla, která tu účelovku používají). Mám obavy, dost oprávněné, že jestli to je skutečně účelovka nebo polňačka, tak zde „pan kapitán“ i silniční správní úřad udělali chybu. PČR se ze zákona vyjadřuje ke všem novým připojením. A POKUD TO ÚČELOVÁ KOMUNIKACE SKUTEČNĚ JE, možná by stálo zato se ozvat. Dle stavebního stavu by zde totiž měl cyklista dávat přednost „traktoru“ (stezka je přerušena), ale dle zákona má v těchto případech mít přednost cyklista (stezka není ukončena). To je v lepším případě matoucí.

  7. > Jediným nedostatkem cyklostezky je, že je před každým křížením s jinou komunikací přerušena a označena cedulí „cyklisto sesedni z kola“.

    To je asi jako říct, že jediným nedostatkem nějakého jízdního kola je, že nejede. Shodou okolností je toto jediné místo, kde mě zatím policajti pérovali (v červnu 2018 když to ještě nebylo dostavěné až do Jirčan) za to, že jedu po silnici když mám vedle stezku. Spolu s https://www.cyklistesobe.cz/issues/1531-defektni-stezka je tak na dvou kilometrech 5-7 (podle toho, ze kterého směru jedete) sesednutí!

    Mě by tohle v podstatě nevadilo, kdybych tam mohl nadále jezdit po silnici, stejně, jako jsem jezdil předtím, než tento klenot postavili. Celkový přínos stezek v posledních letech je jednoznačně negativní, právě kvůli těmto povinným hrůzám.

  8. Tímto nesmyslným dopravním značením učíme již male děti nerespektovat pravidla silničního provozu,takže za me oba palce dolů. Místní matky by měli na jaře vyjít protestovat za bezpečnou cestu do školy děti na kole. Tedy takové, kde dítě na cyklostezce bude mít přednost před auto. Naprostá hrůza.

  9. se vším souhlasím, je to špatně udělané a může to být tím, že tu není obecné natož úřednické povědomí o tom, co taková cyklodoprava doopravdy potřebuje a co nikoli.. :-( Na PNK se to píše léta, ale je to marný, je to marný.. ;-)
    Na druhou stranu, pokud se to bylo plánované postavit z rozpočtu zhotovitele školy, tak jsou úředníci asi rádi, že je to moc nestálo. A upřímně.. i když Dolní Jirčany se za poslední roky velmi rozrostly.. do té školy budou jezdit nejspíš hlavně bohatší přespolní… a to AUTY!! :-) Tudíž přednost aut vlastně vítána a těch pár místních „rybářů“ tuhle infrastrukturu taky nějak překlepe.. vždyť cyklonapojení na Jesenici tu od hranice obce je jen docela krátce..(stezka končila pár set metrů před obcí..)

  10. Já se domnívám, že u křížení stezky s ulicí/silnicí není přednost cyklisty obecně nikde v ČR, akorát sesedni je dost nešťastná značka, nicméně pokud se nebude policisty kontrolovat, tak vlastně klasika s oblíbenými konci stezek co každá ulice. Otázka zda by vůbec legislativně prošlo aby měl cyklista přednost … To, že je něco vhodné pro nás neznamená, že se s tím úředník a legislativa ztotožňuje, bohužel.

  11. Jan Herda: přednost cyklistů je například na stezce na Rohanském Ostrově na křížení s tou silnicí do betonárky. Otázka teda je, jaký statut má ta. Ale na silnici je STOPka.

  12. @všichni – Tak jsem dnes starostovi Psár odeslal mail, ve kterém jsem se ho ptal na opatření „cyklisto sesedni z kola“ a zároveň jsem apeloval na vylepšení situace, přičemž jsem přihodil příklady dobré praxe.

    Věřím tomu, že je hlavní tyto problémy komunikovat napřímo s úřady. Je možné, že podobné „paskvily“ nevznikají ani naschvál, ani z pohodlnosti, ale třeba i omylem. Tak uvidíme.

  13. V mém předchozím příspěvku jsou 4 odkazy oddělené středníkem, jinak to nešlo odeslat a hlásilo to spam, tak si to musíte rozdělit.

  14. Koukám, že projektant nepochopil, že se dá kolo opřít o cyklostojan z obou stran. Mohla by těch stojanů být polovina…

  15. @Mickey – proč by to měl projektant pochopit špatně? Podle mě je možné, že takový počet stojanů byl zamýšlen od začátku. To, že je jich více, než bývá v Česku běžné, je věc druhá.

  16. @Martin
    – má omluva!, já nestudoval internet, četl jsem článek v hospodě a ptal jsem se tamější obyvatelky, jestli to zná. Evidentně si to spletla s jinou tamější školou, která je soukromá. Ještě jednou omluva.

    @Jenda
    – povinnost sesedat z kola nebo využít přilehlou stezku je bohužel kontraproduktivní v mnoha případech. Někdy je to zcela i nemožné – u Průhonického parku je stezka pro cyklisty označena nezpevněná stezka vysypaná štěrkem, na kterém neprojede ani fatbike pomalu. No a máme tam jet na silničce? Nebo tam má projet dítě? Sesedání z kola jen ukazuje „ignoranci“ největšího problému cyklisty a to jsou rozjezdy. Je něco jiného se rozjet na kole šlapáním, než sešlápnout pedál v autě nebo otočit na motorce, bohužel u nás toto asi dlouho změněno nebude.

    @sch
    – jj, přesně, dítě na prvním stupni určitě potřebuje takovou podporu, mají ho chránit ostatní účastníci, ne ono samo sebe.

    @Martin
    – jaká je odpověď od pana starosty nebo někoho dedikovaného na tvůj dotaz?

    @Mickey
    – je pravda, že je žádoucí mít možnost zamknout k jednomu stojanu kola dvě, na druhou stranu je daleko pohodlnější zamykat jen jedno, vyhne se tak situacím, kdy někdo zamkne přes svůj zámek kolo někomu jinému. Tady zrovna ten prostor tomu dává možnost, tak proč ne – bohužel ale to stálo o hodně víc, no.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Seminář k cyklonovele ve Sněmovně :)

Ve středu 3. 9. 2020 proběhl v Poslanecké sněmovně seminář „Aktuálně k cyklonovele,“ na kterém..více

9 důvodů, proč jet do školy na kole 18

Začíná nový školní rok a v ulicích měst se znovu objeví studenti škol, kteří se..více

Cyklostezky postavené přímo s okruhem v Plzni 4

31. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Plzeň je rozhodně víc než krajské město. Působí spíše jako velkoměsto. Chci vypíchnout příklad infrastruktury,..více

Seminář Data a cyklodoprava: rychlý výběr 3

V úterý 16. června proběhl v pražském CAMPu seminář Data a cyklodoprava, pořádaný Nadací Partnerství...více

Městská cyklomapa 2020 9

Po dvou letech vydalo hlavní město Praha další edici své tištěné cyklomapy. Pro novou mapu..více

Příběh cyklopruhu v Divadelní ulici 28

Již zhruba v polovině května se objevil cyklopruh v Divadelní ulici na Praze 1. V..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru