Návrh zřízení cyklopruhů v Modřanské kritizují městské části

Kontroverze vzbudil návrh na zřízení vyhrazených cyklopruhů v Modřanské ulice mezi zastávkami Přístaviště a ulicí V Hodkovičkách. Návrh stanovení byl vyvěšený na úřední desce k připomínkování do 22. února 2020.

Projekt zahrnuje dílčí legalizace chodníků, zřízení vyhrazených pruhů pro veřejnou dopravu, zúžení stávajících jízdních pruhů, snížení rychlosti ze 70 km/h na 50 km/h a doplnění cyklopruhů v úseku severně od Branického mostu.

Ukázka z projektu: Doplnění cyklopruhů v odbočení na Jižní Spojku bez snížení počtu jízdních pruhů a se zlepšením bezpečnosti v křížení.

Ukázka z projektu: Doplnění cyklopruhů do stávajícího řazení, zkrácení přechodu zrušením odřazovacího pruhu do nepříliš frekventované ulice Údolní.

Ukázka z projektu: Zřízení vyhrazeného pruhu pro veřejnou dopravu směrem do centra před smyčkou Nádraží Braník, ukončení cyklopruhu směrem z centra.

Na projekt emotivně a zčásti s využitím nepravdivých argumentů zaútočil automobilistický web D-Fens, a to včetně nevybíravých útoků na projektanta.

Podle informací, které máme k dispozici, se proti návrhu postavily městské části Praha 12 a Praha 4. Argumentuje se přitom údajným snížením plynulosti provozu a vznikem nebezpečných míst pro cyklisty.

Z projektu nicméně jednoznačně vyplývá, že změny organizace dopravy, které mohou mít vliv na plynulost provozu – tedy změny v řazení a náhrada jednoho pruhu pro IAD vyhrazeným pruhem pro veřejnou dopravu – se dějí s cílem zajistit především preferenci veřejné dopravy. Nový vyhrazený pruh pro autobusy se realizuje výhradně mimo křižovatky a s dlouhými odřazovacími úseky.

Cyklistická doprava nemůže mít v rámci projektu zřetelný negativní vliv na plynulost, protože kvůli cyklopruhu se nikde jízdní pruh pro auta neubírá. Odebrání dvou krátkých odřazovacích pruhů odpovídá snížení rychlosti na 50 km/h. Snížení rychlosti ze 70 na 50 km/h dovoluje snížit vyklízecí časy v signalizovaných křižovatkách a tím zvýšit kapacitu komunikace.

Záměr byl také projednán s Policií ČR.

Přílohy

Projekt je ke stažení zde.

Anonymní autor na webu D-Fens uvedl několik argumentů, dle kterých se mu projekt nezamlouvá. V jednom z nich se však dopustil nepravdivého obvinění projektu ze snižování počtu jízdních pruhů: dle autora dochází k domnělému zřízení buspruhu v křižovatce v místě, kde již je pruh pro autobusy zřízen. Dokládá údajné dva průběžné pruhy fotografií z nájezdu na Jižní spojku směrem ke Krči, nikoliv na Barrandovský most, viz obr.:

Výřez z projektu je z jiného místa než Streetview. D-Fens zde manipuluje motoristy proti podpoře veřejné dopravy. Streetview z výřezu  projektu prokazuje, že zde buspruh už dávno je (dle Google streetview minimálně od roku 2009).

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Tak nevím. Připadá mi to být stejná histerie, jako koronavirus.
    Modřanská ještě pár let žádnou cyklodálnicí nebude, na druhou stranu v tom projektu je opravdu „jen“ buspruh a ve zbytku se doplňuje cyklopruh. To by ve městě asi měl být standard (pokud se to vejde) bez ohledu na to, jestli je nebo není vedle nějaká stezka pro cyklisty. Trochu horší je, že na některých krátkých úsecích zůstává cyklista bez ochrany. Ale proti současnému stavu samozřejmě zásadní zlepšení. Tedy pokud si tam na kole někdo troufne. Což se teď možná stane – a z toho mají asi někteří osypky.

  2. No právě, na kole si tam stejně ani v budoucnu většina netroufne, taky proč, že? Tím spíš by měl být jasný důvod a záměr co bude lépe, o co jde, a to ani z návazných diskuzí imho moc nevyplývá. Úplně upřímně podobnému „zklidňování“ periferií moc nefandím. Třeba z Opatovské se zúžením (a odbočením jen na vyžádání -do Křejpského) stalo z dříve pohodového stresující místo.. a přitom cyklisté stejně jezdí jinudy. Co nevidět začne oprava Barrandovského mostu, mnohem spíš než podobné megaúpravy by myslím bylo účelnější upravit pro cyklisty pár drobností, třeba křižovatek, legalizovaných chodníků v Praze 4. Nebo postavit v Modřanech, na Libuši velké P+R, tramvaj tam jede ve špičce co 3-4 minuty, provoz aut je velký, měl by se snižovat a ne ten dojíždějící hypotékami drcený novodobý prekariát ještě víc stresovat..

  3. josuk: Co konkrétně je míněno za problém na té Opatovské? Tam jsou jen bus+taxi+cyklo pruhy a jsou tam už drahně let, poslední úprava tam se týkala zálivu pod novým Lidlem, kam byl nahnaný buspruh, to mi nepřišli optimální, ale o ničem jiném v tam tom místě nevím…

  4. (zbytečné kolony až k Chilské; auta bus pruh nevyužívají ani od 10-14 hod, ani v noci, když mohou – nerovnoměrné opotřebení vozovky; na odbočení doleva je nejprve nutné se dostat pod kameru a pak čekat, takže se přejíždí travnatý pás – prostě přílišná regulace, nervozita stoupá, v Šalounově se to pak v době střídání dětí na kroužcích málem pere, protože je slepá a úzká, parkoviště u BIlly také ;-) – trochu přeháním, ale moc regulace = moc nervozity a přínos nejistý)

  5. Hele a čemu má tohle vyklozvěrstvo jako pomoct? Zrovna tady není žádný důvod cpát cyklisty do kapacitní sběrné komunikace a snižovat rychlost, když mají souběžnou luxusní cyklostezku. Těch pár silničkářů to tady zvládne i v provozu. A co mi leží v žaludku teda hodně, to je připojení aut z Barrandovského mostu připojovákem přes cyklopruh na způsob Vltavské, což je prasárna co nemá na silnici co dělat. Jako buď ať tam zůstane nájezd přímo do pruhu bez připojováku, nebo pokud tam musí být připojovák, tak bych jako cyklista ocenil spíš lokálně možnost přesmyknout se přes nájezd a pak jet už pořád vpravo podél obrubníku (viz Vrbenského od Trojského mostu), ať se auta kříží mezi sebou v odpovídající rychlosti a mě z toho vynechají. Takhle podle mě podpora cyklistiky nevypadá a určitě bych tamtudy nikoho známého neposlal.

  6. Tomu opatření fandím. Město potřebuje zvyšovat spolehlivost a pohodlnost MHD, což tato rekonstrukce přináší.

    To, že je do prostoru vměstnán cyklistický pruh, je dobrý bonus. Ostatní budou argumentovat tím, že podél vede cyklostezka, zapomínáte ale na to, že na ni se cyklista nemůže napojit kdekoliv a tyto cyklopruhy člověka k cyklostezce bezpečně přiblíží. Někde je navíc stezka od Modřanské vzdálená i téměř půl kilometru.

    Za mě dobrá úprava, buspruhy i cyklopruhy budou využívány, auta to nijak extra neomezí, chodcům to zvýší bezpečnost.

  7. josuk: Jo, možná je to tím, že čím dál víc aut odbočuje vlevo do Křejpského, hlavně ráno a odpoledne školní helikoptéry. Takže to přestává kapacitně stačit délce řaďáku, co ho tam navrhnul bolševik na čtvrtinový provoz. Ale já jsem rád, protože to, jak auta zajíždějí ke školám v hlubinách zástavby, které jsou v hlubinách zástavby umístěné právě proto, aby to v jejich okolí bylo dopravně co nejklidnější, mě čím dál víc nezřízeně štve. A nezachrání to ani zóna 30. Každopádně, budou-li se stavět garáže od Billy přes Křejpského, bude se s tou křižovatkou dál muset něco udělat. Povedu to v patrnosti, kdybychom ji řešili na dopravní komisi. Samotné umístění buspruhu mi ale žíly netrhá, jestli nejsou intenzity na preferenci, tak autům jeden pruh stačí, a když jsou, tak je buspruh potřeba. Ostatně, po dostavbě 511ky by zde měla doprava poněkud ubýt, tak by teď povolovat opasek nebylo taktické.

  8. Tedy naprosto netuším, jak může cyklopruh na Modřanské zvýšit spolehlivost a pohodlnost MHD.
    Ten pruh pro bus tam už dávno je a pokud to pisatel téhle hloupoučké fráze jen bezmyšlenkovitě opisuje, měl by se tam jít podívat někdy kolem 18-19. hodiny. Případně si to zkusit na kole projet.
    Mám pocit, že tam nikdy nebyl, nebo si to místo s něčím plete.
    Vedle toho pruhu pro bus je totiž vpravo – už teď poměrně úzký – pruh pro přímou jízdu do Modřan, případně k odbočení na magistrálu a k tomuto místu je ve špičce obvykle štrůdl až k semaforu u přejezdu tramvaje přes vozovku, někdy až k pumpě. A tam bude provozu stále přibývat, protože v Modřanech probíhají developerské orgie a chystá se navíc rekonstrukce Barr. mostu.
    Jezdím dost na kole a právě tímto místem z povinnosti autem, takže přesně vím o čem je řeč. Takovouhle zhovadilost může vymyslet skutečně jen nudící se naprostý idiot a tleskat jí může opravdu jen bezmozek.

  9. No jo, turbomotoristé mají zásadní problém se snížením rychlosti z 70 km/h na 50 km/h, protože tím strašně zpomalí (reálně je normální motorista dojede na nejbližším semaforu).
    Projektu fandím, udělat z Modřanské normální ulici by bylo vhodné.

  10. Tohle opatreni udela ze silnice se svodidly a bez chodniku vedouci uzemim, kde neni v nejblizsim okoli vubec nic, normalni ulici? A proc? Pro koho? Cemu stavajici stav vadi?

    A nebavime se tady o ulici vecpane nekam do stare zastavby lidem pod okna. Tohle je komunikace, kde je 70 naprosto v poradku. Cykliste muzou jet okolo (a taky jezdi).

  11. Josuk: obávám se, že vedení Prahy 4 cyklistům upraví maximálně tak rozptylivou loučku. Těm „dopravnim“ tedy určitě…

  12. Ač nic neočekávatelného, stejně je to smutné čtení.

    Kuriózní je, že se proti tomu podal námitku radní pro dopravu i odbor dopravy Prahy 12, ač je návrh kompletně na Praze 4. Dokonce uvádí, že ten kus BUS pruhu by „vedl ke kolapsu dopravy na P12″…

  13. Zbyněk, na druhou stranu Čižinského Praha 7 také vede debatu typu zpoždění MHD/dopravní kolaps o Smetanově nábřeží nebo ulici v Holešovičkách :) protože se “ úplně kuriózně“ jedná o komunikace dopravně návazné na jejich dopravu., ale “ kompletně na jiné Praze“.
    Velmi podobně se vedla debata “ s okolím“ nově vzniklých parkovacích zón, kdy místně nepříslušné ale úpravou postižené části Prahy byly odbyty s tím, že se mají starat o své… no a jak všichni už nyní víme, Modřanská na Praze 12 nemá s Modřanskou na Praze 4 vůbec nic společného …

  14. Tak na tom při pohledu na mapu kuriózního nevidím vůbec nic, pokud mají pocit, že výsledkem opatření bude zhoršení plynulosti provozu, tak to bude stát na Modřanské i u nich.

    Když se začne řešit magistrála okolo Pavláku, tak čtyřka taky okamžitě startuje. Vyzkoušeno:-))).

  15. Podstatné v tom projektu je jakási preference MHD, ty cyklopruhy jsou šlehačkou navíc a mají-li postat projekt ke dnu, pak jsou asi zbytečné. Jestli 70 nebo 50 km/h je úsměvné, to místo stejně čeká úplný dopravní kolaps (na stávající mohutnou výstavbu v Modřanech naváže výstavba v bývalém zahradnictví v dolních Hodkovičkách a začne se opravovat Barrandovský most). Dnes ráno za deště to bylo jedno velké parkoviště… Je fakt, že většina cyklistů jede cyklostezkou podle řeky, ale ta je v létě hodně zahuštěná (cyklisti, bruslařky, děti, venčiči a psi) a podle počtu úrazů možná i rizikovější než silnice. Pruh pro bus v nájezdu na Barrandovský most je směrem z města (zhusta zneužívaný auty), v obráceném směru není a tam by byl potřeba (jakkoli bude stejně zase zacpaný auty).

  16. Debata, nejlépe u piva, je jedna věc. Podání námitky na magistrát na hlavičkovém papíře je věc druhá.

    Tak se na mapu podíváme důkladněji. Po Modřanské jezdí autobus 190, který projíždí ta sídliště v Modřanech, kam nejezdí tramvaj. Na hranici Prahy 4 a Prahy 12 najede na Modřanskou a pokračuje podél tramvaje k centru, na území Prahy 4 zastavuje jen v zastávkách společných s tramvají. Pro koho má ten autobus větší smysl, pro Prahu 4 nebo pro Prahu 12?

  17. ten pocit, kdy anonymove z prahou na kole laji anonymovi z d-dfense je k nezaplaceni

  18. Buspruh v Modřanské od severu před odbočením na Barrandovský most je od roku 2004.

    Kolony před tímto místem jsou obvyklý jev pouze v levém pruhu směřujícím na Barrandovský most – nikoli v pravém pruhu mířícím dále na jih a využívaným autobusy pro průjezd do buspruhu (upřesnění k milan 02.03.2020 – 17:08, kde to vyznívá tak, že od Branické skály se skáče v koloně oběma pruhy).

  19. Ještě pro doplnění, okolí Modřanské je urbanizované už přes sto let, přesto právě nyní prochází razantní změnou podobně jakou nedávno prodělaly jiné brownfieldy v Praze (Rohanský ostrov, přístav Holešovice a další).

    Na východní straně Modřanské:
    – je existující zástavba v okolí ulic Pikovická, Pod Kopcem, V Mokřinách
    – mezi ulicemi malá Modřanská a Pod Kopcem se bude stavět nový supermarket a bytové domy
    – (jak již zaznělo) jižněji v bývalém zahradnictví v dolních Hodkovičkách se bude stavět větší projekt bytových domů Hodkovičky Nad řekou
    – ještě jižněji dojde k revitalizaci Zátišského potoka s parkem, cestou a
    cyklostezkou
    – výškový dům Mikrotechny je přestavován na bytový dům. Další bude „přistavěn“ na vedlejší (tuším) kotelnu.

    Na západní straně Modřanské:
    – podél ulic Mezi Vodami a Šífařskou dokončují bytové domy (projekt Zahálka a další) čítající vyšší desítky bytů.

    Podobou Modřanské ulice může město zčásti ovlivnit, jaké druhy dopravy budou obyvatelé/návštěvníci/zákazníci (více) používat.

  20. No, jsem z tohohle sektoru Prahy a popravdě tomu úplně nerozumím, vzhledem k tomu, že hned vedle Modřanské s ní paralelně po celé trase vede A2 (a většinou také ještě druhá, dosti opuštěná silnice). Tzn. jet přímo po Modřanské je za mě holý nerozum vhodný leda pro silničkáře v tréninku.

  21. Jel jste po A2 o slunném odpoledni nebo víkendu?
    Jak řeší A2 místní vazby třeba k plánovanému supermarketu na Černém Koni?

  22. Ale jistě. Proto také zmiňuji druhou převážně opuštěnou silnici/trasu (což je Mezi Vodami, následně Šifařská a pak Vltavanů v úseku kdy A2 vede jinudy) a která tento problém řeší od Modřanské Školy až po Braník. A pokud člověk jede dál než „jeden průjezd pod tramvají“ tak se rozhodně vyplatí použít tuto zklidněnou trasu, než se držet na Modřanské.

    Ad slunné odpoledne: Problémové jsou nejvíc především úzké úseky které nemají alternativu což je právě od Modřanského kina (kde hodně lidí trasu začíná) do Komořan a pak cokoli od Braníka směrem centrum (Žluté lázně apod.). A s tím tahle plánovaná rekonstrukce neudělá vůbec nic, paradoxně to řeší jediný úsek v kterém alternativa víceméně existuje (a navíc má nezanedbatelná část téhle trasy alespoň v některém ze směrů zcela opuštěné chodníky).

    Nechci říci, že by se to dělat nemělo, spíš jen že to není úplně klíčové.

  23. Právě ty ulice co jste uvedl ale teď zcela mění charakter. Budou na nich stovky bytů a ty zmnohanásobí počet aut. Já s Vámi proteď souhlasím, ale do roka a do dne… bude vše jinak :-)

    Od Modřan po Braník stezka sice je o kousek širší, ale taky žádná výhra, u Rosmariny je soukromý pozemek, který si občas majitel zabere pro nějakou akci. A o co je stezka širší, o to větší chuť bruslařů a mamin jezdit vedle sebe. Od ledáren k zast. Přístaviště užší s kopečkem na obou koncích.

    Celá A2 od centra až po Vrané by byla sama o sobě použitelná trasa, jen by to nesměla být rekreační lokalita pro půl Prahy (někdy mám ten pocit). Chodců, kteří skutečně chodí (dopravují se) je tam málo. Kdyby nebylo tak snadné dojet autem v podstatě až na stezku a z kufru vytáhnout brusle, děti, kočár a psy, tak by to tam fungovalo jako skutečná CYKLOstezka a ostatních uživatelů by zbyl zlomek. Představme si to tak, že buď by jste zajistil aby A2 byla bezpečná a použitelná pro primární uživatele – dopravní cyklisty, takže buď zamezit parkování v okolí nebo zakázat na stezce chodce a tento zákaz vymáhat. Nebo vyznačit cyklopruhy na Modřanské bez omezení aut. Co vám přijde rozumější a schůdnější?

  24. Jezdím tam každý den. Pochopitelně ne na kole.
    Na kole se jezdí k Vltavě jinak – bezpečněji.
    Vyznačení bus pruhu – zatim se neda vyhodnotit, ale vypada to na slušné kolony každý den ven směrem z centra.
    Bude to asi masakr.. Přeji pevné nervy.
    A na kole tam pochopitelně nikdy nepojedu, lepší je to vzít ulicí u ledáren..

  25. Ad Miloš: proč by měl nový buspruh do centra mít za důsledek kolony z centra, když se ve směru z centra počty jízdních pruhů ani řazení nemění?

  26. Magistrát vyvěsil na úřední desce OOP podle původního plánu.
    Na asi 10 stranách se se ctí vypořádal s asi 10 stran absurdních připomínek, které mu hromadně poslaly ovce z různých motoristických webů. A to tak, že bez výjimky všechny ignoruje. Musím říct, že mi dlouho nic tak nezvedlo náladu, jako čtení vypořádání těch námitek.
    Je radost vědět, že toho jsou naši úředníci schopní a jsem na ně hrdý.

    https://deska.praha.eu/files/2lRtla99VyeNPNNscGP5Fw==/6H6oPV3uRYB1kYjLfSOuv3d9TEbpYijZjgUHkB9vo7w=/Mod%C5%99ansk%C3%A1_VJP_OOP_2020_sit1_2.pdf

  27. @Jiří Boháč – to není pravda, vždyť jsou tam od str. 11 do 18 zdůvodnění ke každé z námitek.

    Za mě velký palec nahoru za to, jak se Praha s připomínkami vypořádala. Už se těším, až opatření vznikne, prospěje to všem.

  28. @Martin: ano, tak jsem to přesně myslel (10 stran námitek a na ně 10 stran reakcí) žádný sarkazmus v tom nebyl, za mě taky palec nahoru.

Další z rubriky

Top 5 cykloopatření roku 2020 26

V roce 2020 Praha investovala historicky nejvíce do nových cyklostezek a zřídila cyklopruhy v mnoha..více

Nejkontroverznější cykloopatření roku 2020 18

Rok 2020 s sebou nepřinesl jen cyklistická opatření, na které veřejnost čekala desítky let, či..více

Nové přejezdy a cyklopruhy na Türkově 22

Dvojice křižovatek na sjezdu z D1 do Türkovy ulice na Praze 11 se ke konci..více

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 45

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru