Nové cyklopruhy na Stodůlkách: až do křižovatky

Přišlo jaro a s ním byly v Praze vyznačeny první nové cyklopruhy v tomto roce. Stalo se tak na 800 metrů dlouhém úseku ulice Jeremiášova na Stodůlkách, poblíž metra Lužiny. Jde o první realizaci pruhů pro cyklisty v této jihozápadní části města. V okolí čtyř kilometrů odsud se totiž žádné jiné nenachází.

Cyklopruhy jsou vždy dovedeny až do křižovatky

V rámci obnovy povrchu vozovky došlo k mírnému přeuspořádání dopravního prostoru. Jelikož byla silnice šířkově naddimenzovaná, plnohodnotný cyklopruh se sem vešel bez omezování pruhů pro automobily. Naopak, auta získala více nových parkovacích míst na okraji vozovky, podél kterých cyklopruh vede.

Křižovatka s ul. Červeňanského, povšimněte si také ochranného cyklopruhu pro odbočení vlevo

Člověk na kole má při průjezdu zrekonstruovanou části ulice k dispozici nepřerušované značení. Po většinu trasy je veden ve vyhrazeném jízdním pruhu, v některých křižovatkách se tento pruh zužuje do tzv. ochranného cyklopruhu. U autobusových zastávek je cyklista veden krátkými buspruhy.

U zastávek cyklopruh splývá s buspruhem, po chvíli se odděluje

Nepřerušené cyklopruhy

To, že cyklistu nebo cyklistku dovádí vlastní pruh až do křižovatky bývalo při vyznačování nových cyklopruhů v Praze až do nedávna výjimečné.  V poslední době se ale tento trend (nejen díky novým Technickým podmínkám 179 z roku 2016) zvrátil, což je vidět i na dalších nedávných realizacích v Praze. Řešení v křižovatce umožňuje člověku na kole rychlejší a bezpečnější průjezd, člověk v autě navíc lépe ví, kde ho má očekávat.

Pruh pro cyklisty je doveden až do křižovatky, je zvýrazněn i v ní

Ulice Jeremiášova, linoucí se podél celého sídliště Stodůlky, má v tak zhruba 15 % své délky kvalitní řešení pro cyklisty. Zatím tedy nejde o souvislý úsek, jako v Praze tvoří alespoň částečně například ulice Vršovická, Novodvorská nebo Vrbenského.

Cyklopruh si našel svého uživatele téměř hned po vyznačení

Využití

Jelikož se všude v okolí tohoto úseku nachází bytová zástavba, cyklopruh si určitě najde své uživatele, protože poskytuje nejrychlejší a ze stoupacího pohledu nejpřívětivější spojku mezi například Řeporyjemi a Novými Butovicemi.

Cyklopruh, v pozadí křižovatka se Smíchovskou ulicí

Někdo by mohl namítat, že téměř paralelně s cyklopruhem vede sídlištní cyklotrasa „okruh Řepy–Hlubočepy“. Na té se cyklista najede v úseku nového cyklopruhu 975 metrů s převýšením 35 m. Zároveň musí projíždět přes dvě lávky, několik prudkých zatáček, podchodů budov a pět přechodů. V porovnání s tím, na cyklopruhu člověk najede 850 metrů s převýšením cca 33 m. Cyklista si tak může vybrat, zda zvolí přímější a rychlejší variantu v provozu nebo delší klidnější variantu sídlištěm. Záleží také, kam jede: pokud člověk směřuje do Řeporyjí nebo na sídliště Velká Ohrada, nová opatření mu umožní o poznání kratší cestu.

Nové cyklopruhy v mapě Prahou na kole, nahoře vede sídlištní okružní cyklostezka (fialově)

Použitelnější pro větší skupinu lidí každopádně opatření bude, až se „salámovou metodou“ vyznačí cyklopruhy i na dalších úsecích této ulice. Toho se dočkáme nejspíše během následujících rekonstrukcí ulice Jeremiášova.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Provedení pěkné a pro chrty, co rádi dýchají výfuky z aut, naprosto ok. Ale podél čtyřproudek, kde nikdo nejezdí předpisových 50 km/h, by přece jen měla být standardem kvalitně řešená souběžná cyklostezka. Navíc severně od Jeremiášovy vede málo využívaný chodník, stačilo by ho legalizovat a upravit pár přejezdů.

    Zmiňovaná stezka ŘE-HL je už jen pro znalce, v terénu už dávno značení zmizelo. Proč vlastně Praha 13 na cyklisty tak kašle? Nemá jedinou vyznačenou cyklotrasu, nic se nestaví. Přitom poptávka je, třeba napojení na Prokopské údolí nebo na Zličín si o to vyloženě říká.

  2. To je zase debilita. Absolutně k ničemu. Toto doopravdy nikdo využívat nebude, když všude kolem je x alternativ mnohem klidnějším prostředím. Toto je zcela okrajová silnice, na které všichni jezdí 80km/h Periferně objíždí okrajové sídliště… Toto má smysl na více proudých frekventovaných silnicích v centru, ale ne tady. Nedává to vůbec žádný smysl, protože tudy prostě nikdo nepojede. Nevím, kdo to „maloval“ a kdo to dobrovolně zaplatil, ale je to velice smutné. protože přesně takováhle jalová opatření v očích široké veřejnosti cyklystickou infrastrukturu zcela diskvalifikují.

  3. @mirek – jen po tu krátkou dobu, co jsem tam byl, jsem tam viděl cyklisty dva. S tím, že mohla být zřízená souběžná cyklostezka souhlasím, to by se ale nedalo udělat v rámci této akce a stálo by to mnohem větší peníze, které asi nikdo investovat nechce.

    Tady se v rámci rekonstrukce silnice vybudovalo integrované řešení pro ty, kteří v provozu jezdí.

  4. Ta asfaltka už tam ale existuje, úpravy by stály minimum, namalovat pár přejezdů ke stávajícím přechodům a doplnit značení. Zrovna zde úplně bez problémů.

    Obecně malovat pruhy na čtyřproudých přivaděčích a komunikacích dálničního typu pro 5 % dopravních cyklistů je akorát tak červený hadr pro odpůrce cyklodopravy ve městě, bohužel. A to jsem jinak velký zastánce i uživatel pruhů.

  5. @mirek chápu jak to myslíte, ale v rámci rekonstrukce se tam na chodníky ani okolní prostor téměř nesáhlo. Proto je dobře, že vzniklo alespoň takové opatření.

  6. Martin: „stálo by to mnohem větší peníze, které asi nikdo investovat nechce.“
    To je právě smutné, že ani na sídlištích, kde je místa dost, nechce město investovat do kvalitní cykloinfrastruktury, která stojí sice víc, než malování pruhů (které se musí obnovovat tak jako tak), ale v pražském dopravním rozpočtu jde o drobné.
    Jinak ŘE-HL jsem párkrát použil, není to asi dobře značené, ale co bych za ten dopravní koncept sídliště přívětivého pro pěší i cyklo dal u některých novodobých sídlišť…

  7. vlákno: Snad každé socialistické sídliště má svým středem vedený dostatečně široký chodník vyhýbající se křížením i souběhům se silnicemi spojující významné body území (obchody, školy, MHD). U jihozápadního města se stavěla už od počátku chodníkostezka s patníky uprostřed oddělující pěšo a cyklo.

  8. Jo, třeba sídliště Prosek. Krásný veliký park, páteřní chodníky široké, že se vejdou dvě dodávky vedle sebe. Nula metrů pro cyklisty.

  9. VácIav MucaIa: Já tamtudy jezdím. Je to podle mě nejlepší cesta z dost velké části Prahy do Řeporyjí (Prokopákem nahoru, kolem nádrže a čističky do ulice K Sopce a Jeremiášovou na křižovatku se Smíchovskou) a tím do všech destinací co vedou přes Řeporyje (Beroun, Plzeň). Teď jsem se podíval do mapy a možná příště zkusím motačku K Opatřilce – Klausova – Janského. Nicméně to nejde pokud byste do uvedených cílů jel přímo z Radlic či Jinonic. Můžete nastínit některé z těch „x alternativ“?

  10. Jenda: Trochu zbytečné převýšení a zajížďka, ne? Buď offroad po A12 Prokopákem až do Řeporyjí, nebo na konci údolí v Nové Vsi vyjet ulicí K Opatřilce na Velkou Ohradu a do Řeporyjí.

  11. Já tamtudy jezdím (cca 2x ročně?), protože to tam moc neznáma nechci se motat v sídlišti. Cyklopruh je tam požehnání, kéž by byl brzo souvislý.

  12. Taky tam jezdím. Zejména když potřebuji z Řeporyj na Peroutkovu a zpět. Musím říct, že do kopce v křižovatce u Lidlu je ten cyklopruh požehnáním. A ve druhém směru je příjemný přes ten odbočovák. Za mě OK. A motoristům se nic nestalo. Sice tam nejezdím denně a kvůli tomuhle tam jezdit víc nebudu, ale abych se se svým kolem motal přes kameny v Prokopáku a u Opatřilky – to taky nedávám… Byť by ta trasa, kdyby měla lepší povrch, byla pro spoustu lidí „značka IDEAL“.

  13. Já jsem tam před 3 roky asi rok jezdíval Jeremiášovou dolů od metra Stodůlky až do Butovic. Ta silnice je široká a celkem volná od aut. Necítil jsem tam díky tomu žádné velké nebezpečí. Všechno je to přehledné a auta měla bohatě místa na mé objetí. Je to tam docela dobře větrané, takže i těch výfuků nebylo mnoho. Cyklopruh to jen zdůrazní. Jen je poměrně krátký.

  14. Osobně bych zrovna tam jel po tom chodníku severně od Jeremiášky. Chodců úplné minimum … co by tam taky dělali … a podstatně víc pohoda než čtyřpruh, byť s cyklopruhem.

    Psal jsem to několikrát, v Praze jsou zejména v sídlištních lokalitách podél kapacitních komunikací mraky chodníků, které jsou chodci využívány zcela minimálně a řešení cyklodopravy jejich legalizací mi přijde podstatně lepší, než tohle malování na asfalt, byť třeba tady to není nic proti ničemu.

  15. Možná by se vyplatilo, aby bylo v zákoně, že prázdný a dost široký chodník byl automaticky stezka pro chodce s povolenou jízdou kol.

  16. To vypadá dobře, pojedu se projet. Jednou se tam skutečně bude jezdit 50km/h, autonomní vozy nativně. Ale i lidi se to naučí, až se to začne vymáhat (tak jako na magistrále od Spořilova až na Štvanici, kde jezdím na kole pravidelně a je to cajk i když cyklopruh by bodnul). Auta smrdět věčně nebudou, už teď je dost LPG, CNG, hybridů a elektriky. Díky za ty dary!

  17. cobic: Není silnice pro motorová vozidla až na Pankrác? Takže se nemůže nejen ze Spořilova, ale ani z Budějovické? To šlo tak někdy do roku 2016.

  18. Nevidím důvod se tady crcat po chodníku. Dolů by to bylo úplně na nic. Nahoru jsem to jednou zkusil. Šířka nic moc, povrch taky, potkal jsem 2 lidi (je docela dlouhý, i když tam lidi moc není, tak na té délce se občas někdo najde) a těm jsem se tam moc nelíbil. Pro chodce jsou cyklisté na chodnících obecně komplikace, nevidí je tam rádi…

  19. Díky všem za komentáře a postřehy. Jak je vidět, cyklopruh si své uživatele najde.

    @David – S chodci mám stejnou zkušenost, občas jezdím „ilegálně“ po 3 m širokém chodníku místo stoupání přímo po Vídeňské, kde člověka neustále předjíždí autobusy, dodávky a auta. Jezdím ohleduplně, navíc do kopce minimální rychlostí, chodník je téměř prázdný. Už i tak se mi ale stalo, že mě tam seřvali za to, co dělám na chodníku, přitom jsem je objížděl s odstupem asi 1,5 metru v rychlosti chůze.

  20. Nelze všechno kategoricky hodnotit jen podle sebe a svého vkusu a tvrdě to vnucovat i ostatním. Jsme různí a někteří se těch aut tolik nebojí. Tí ten cyklopruh využijí a ocení.

  21. To není o tom líbí nelíbí a nebo o tom, že někdo bude mít řeči. Vždy se najde někdo, komu se něco nebude líbit. Jde o to, že jízda po chodníku je bez nějaké místní úpravy nelegální, a to i v řadě lokalit, kde je zcela nekolizní s jeho užíváním ze strany chodců. Jak díky jeho šíři, tak počtu těch chodců.

    A jde o to, že jízda na kole po chodníku by měla být v těchto lokalitách legalizována.

    Jinak jsem nepsal samozřejmě nic o tom, že by se zrovna tam měl ten pruh rušit. Že bych zrovna já i po jeho zřízení jel po tom chodníku je moje věc a nikomu to nevnucuji. Jinak na mě z tohoto důvodu nikdo řeči zatím neměl, ale to je možná důsledek toho, jak obecně na lidi působím:-).

  22. Já jsem tudy jel ještě v době, kdy tam žádné pruhy nebyly, vůbec mi to tam nebylo příjemné a to jsem z kopce jel na silničce skoro 50. Je to určitě pokrok předem, cesty okolo, kopírujete-li trasu metra, jsou zcela nepřívětivé.

  23. Kéž by si toto přečetli v kolektivu radního pro dopravu a s ním všichni členové jím zřízené komise rady hl. města pro cyklistickou dopravu. Bohužel, tam se totiž rozhodli, že nám budou dělat jediněčné cyklopruhy XXL, aby Praha byla znovu vyjímečná, a co hůř – tyto cyklopruhy realizuje arogantně tam kde není zvýšená poptávka po jízdě na kole ve společném prostoru s motorovou dopravou, ale jen proto že císařsky to mohou, tak to za těžky prachy prostě vnoří do probíhající opravy jíž je investorem, a i přes nesouhlas dotčených orgánů, pointa přece je, že přibude v celkovým počtu nových realizací X km NOVÝCH cykloopatření v Praze – přesně tuto neudržitelnou podporu cyklistiky tu v Praze skutečně nepotřebujeme – jedna nehoda, či výměna na radnici a vše se ihned za nehorázný peníze vymaže a cyklista zase bude stále jen terč …

    A HLAVNĚ – Při dopravní zácpě, či v koloně se koncentrace škodlivin v ovzduší blíží situaci v plynové komoře. Měli by nám tedy i důrazně připomínat, že jízdou v cyklopruzích na dopravně zatížených komunikacích se pravděpodobněji dočkáme Alzheimerovy choroby, či budeme trpět chorobami horních a dolních cest dýchacích, kardiovaskulárními potížemi, nebo rakovinou a předčasnou smrtí.

    Pokud si nejsme těchto souvislostí vědomi a nechce se nám číst nepříjemné články o dopadech jedovatého ovzduší na naše zdraví, je to velice smutné. Ještě smutnější je však skutečnost, že politici se nám neodvažují sdělit špatnou zprávu, že pokud neomezíme svou závislost na autu a pokud nechceme zásadně omezit spotřebu energie závislé na fosilních palivech, nic pro nás nemohou udělat.

    Je pravda, že se zde nabízí i možnost na začátek takového úseku umístit jednorázové brýle a respirátory, které by byly ve špičce povinné.

  24. Add Pražský cyklista:
    Co se týká těch vyhrazených pruhů ve Stodůlkách, tak tam je to tak dobře odvětrávané, že tam k žádné zvýšené koncentraci splodin spalovacích motorů nedochází. Dokonce na té silnici, co jsou ty nové pruhy ani ke kolonám nedochází, či lépe před 3 roky, kdy jsem tam jezdil, nedocházelo. Bylo to tam vždy volné a hladce průjezdné. Já tam tehdy ty pruhy nepostrádal.

  25. @Pražský cyklista:
    Já si nemyslím, že pražští radní tyto opatření dělají jen pro „zvýšení statistik nových cykloopatření“. Oni totiž tyto nové cyklopruhy ani nikde nepropagují (o nich píšeme jen my na PNK), jediné, co sdílejí, jsou nové cyklostezky.

    V současnosti je snaha cyklisty integrovat do běžných přestaveb křižovatek a rekonstrukcí silnic, což je určitě dobře – zvyšuje se bezpečnost cyklistů, chodců i řidičů.

    Samozřejmě by bylo super, kdyby vedly podél rušnějších silnic oddělené cyklostezky. Ty se realizují, ale jde to velmi pomalu – natož v centru, kde se bojuje o každý metr čtvereční. A ani z těch rekordních 170 milionů, co letos na cyklo z magistrátu jdou, se prostě ucelená síť najednou nepostaví. Proto jsou podle mě cyklopruhy lepší než žádná opatření – alespoň provizorně na ulice „vytáhnou“ nové cyklisty, kterým za X let můžou sloužit oddělené cyklostezky.

    A ještě k tomu znečištění – Jeremiášova je dobře odvětrána (jak píše Brahma) a navíc, cyklopruhy umožňují cyklistovi rychlejší průjezd, ve výsledku tak těch zplodin nadýchá méně. Navíc i samotná podpora cyklodopravy znamená, že těch zplodin ve vzduchu alespoň trochu ubyde.

  26. Také tyhle hejty od @Pražský cyklista moc nechápu. I kdyby se stavělo jako o život, tak ani moje děti se nejspíš nedožijí stavu, kdy budou moci jezdit po Praze čistě po oddělené infrastruktuře. Centrum je případ sám pro sebe. Magistrát bohužel nemá pod sebou moc komunikací s výjimkou místních komunikací I. třídy. To sice nejsou zrovna ideální „cyklostezky“, ale při pohybu na kole po Praze se jim ani v centru, ani na okrajích, prostě nevyhnete. Na delší vzdálenosti jsou to zpravidla nejpřímější spojnice s nejmírnějším sklonem. Pokud cyklopruhy na nich pomůžou tomu, aby alespoň část cyklistů slezla z chodníků kolem nich (třeba Evropská, Plzeňská, Náchodská, Kolbenova, Bělohorská, v podstatě ale kam se člověk podívá), tak proč ne. Pokud to v centru pomůže těm méně zkušeným, aby projeli bezpečně složitější křižovatky, tak dokonce super. Některé křižovatky si bez nich dokonce neumím už ani představit. Typicky Milady Horákové x Svatovítská, Nábřeží Kapitána Jaroše, ale třeba i Sokolovská x Ke Štvanici nebo MÚK Vltavská se výrazně pocit bezpečnosti u cyklistů proti stavu, který tam byl před vyznačením cyklopruhů.
    Je pravda, že městské části mají ve správě bohatší portfolio komunikací a cykloopatření realizují jen některé z nich. Ty, které se do toho pustili, ale zpravidla malují i cyklopruhy. To je ale jiná kapitola.
    A že by město v době pokoronavirové, s miliardovou sekerou nově jen za zajištění chodu MHD a s plány na metro, tramvaje a okruh (vnitřní, i výkupy pro vnější) našlo další stamiliony na cyklodopravu, to nepovažuji za příliš reálné vzhledem k jejímu podílu na přepravních výkonech. Byl bych realista a vděčný za to, že se cyklisté přestali ignorovat a realizuje se alespoň to, co je připravené (projekty městských částí), nebo co nejvíc pomůže (Rokytka, Ohrobecký potok, rozšíření A2 na Zbraslavi, nebo třeba teď pokus o Smetaňák a snaha o cyklopruhy na nábřežích).
    Rozhodně je to víc, než když se před pár lety namalovaly cyklopruhy na Patočkovu, aby se za 14 dní s povykem smazaly, i když tam dnes znova svítí jelikož černá se ojezdila – a nikomu nevadí…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 16

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru