Potvrzeno: Pražané volí během pandemie častěji jízdu na kole

Rychlá analýza pražských sčítačů počtu cyklistů ukazuje, že stovky až tisíce Pražanů využívají v době epidemie onemocnění CoViD-19 jízdní kolo jako bezpečnější alternativu k veřejné dopravě. Podíl cyklistické dopravy na vykonaných cestách (modal share) je oproti běžné situaci skoro dvojnásobný.

Počty cyklistů zaznamenaných sčítači jsou v březnu 2020 vyšší než ve srovnatelném období předchozího roku, především ale v prvních čtrnácti dnech. V týdnu od 16. března je nárůst menší. Podíl cyklodopravy na vykonaných cestách ale výrazně zvyšuje to, že poklesl počet cestujících zejména ve veřejné dopravě.

Jezdíme o malinko více

Není snadné provést porovnání jen z několika málo dnů, navíc v jarním období, kdy intenzity značně závisí na rozmarech počasí. Není proto ani vhodné vyvozovat ze zjištěných výstupů příliš detailní závěry.

V analýze bylo nutno třetinu sčítačů (9 z 27) zcela vyřadit, převážně pro totální výpadky v jednom z porovnávaných období. Další tři sčítače (Dukelských hrdinů a Podolské nábřeží vozovka a stezka) čelí podezření z výpadků, jsou ale pro posouzení dopravy ve vnitřní Praze velmi významné. Proto byly sice vyřazeny z celkového posouzení, v grafech pro jednotlivé sčítače je ale najdete. Analýza se také nevěnuje srovnání s předchozími roky.

Průměrný denní nájezd na sledovaných sčítačích v období mezi 1. a 22. březnem 2019 byl cca 239 cyklistů. V prvních čtrnácti dnech byl průměrný denní nájezd 183 cyklistů a v týdnu od 16. března 350 cyklistů. V roce 2020 byl průměr v první polovině března 282 cyklistů, tedy více než o polovinu vyšší. V  týdnu od 16. 3., tedy po omezení cest, byl denní průměr na sčítač 386 cyklistů, což je oproti loňskému roku nárůst o 10 %.

Výrazný rozdíl pro období do 15. 3. může být způsoben pravděpodobně příznivějším počasím v prvních březnových týdnech. Není jasné, jak velký vliv mělo počasí na rozdíl pro týden od 16. 3. Zdá se ale, že je potvrzena srovnatelná nebo vyšší intenzita cyklodopravy ve srovnání s minulým rokem.

V kontextu přikázaného omezení pohybu, značného snížení využití veřejné dopravy (na polovinu až třetinu) a stagnace či mírného poklesu dopravy automobilové, a v situaci, kdy nevíme, jak je na tom doprava pěší, je cyklistická doprava v Praze jediným segmentem, který v době koronavirové epidemie roste, a to jak absolutně, tak relativně. Dopravní podnik hlásí pokles počtu cestujících o tři čtvrtiny, automobilová doprava hlásí pokles o třetinu. Z toho lze předpokládat, že modal share cyklodopravy je aktuálně vůči běžné situaci prakticky dvojnásobný.

(Poznámka: orientační výpočet určil změnu modal share VHD ze 42 % na 24 % , IAD z 29 % na 46 % a cyklodopravy z 1,0 % na 2,5 % .)

Měření na sčítačích

Denní průjezdy na jednotlivých sčítačích se pohybují od cca 730 pro stezku Modřany – Komořany, po necelou stovku na Pelléově. Nutno ovšem podotknout, že jakkoliv jsou dosažené intenzity v posledním týdnu vyšší než je v březnu obvyklé, dosahují zatím jen 60 % sezónního průměru počítaného pro období duben až říjen (vypočteno z intenzit 2018).

Závěrem

Posouzení intenzit na sčítačích ukázalo o něco větší cyklistický provoz, než vloni, nejedná se ale o zásadní nárůst. Vzpomenete-li si na stávku veřejné dopravy na jaře 2011, tak tehdy na některých sčítačích vzrostl provoz až sedminásobně a celkově se intenzita cyklodopravy zvýšila asi třikrát. V současných podmínkách obecného dopravního útlumu ale i malé zvýšení intenzity znamená relativně velké zvýšení významu cyklistické dopravy pro Pražany, kteří jízdní kolo používají.

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Dobrý den,

    úvodem děkuji za článek. Zároveň bych se rád zeptal na Váš způsob vyčíslení změn u modal splitu („orientační výpočet určil změnu modal share VHD ze 42 % na 19 % , IAD z 29 % na 53 % a cyklodopravy z 1,0 % na 1,9 %“). Matematicky lze asi vyjít z Ročenky dopravy (naposledy podrobně v r. 2016), ale z dostupných zdrojů nelze jednoduše a zároveň relevantně vyčíslit změny u pěší dopravy (běžně 26 %).
    Děkuji předem za reakci.

  2. Jiří Zeman: Pro pěší nemám data, tak jsem ho bral jako nezměněný – nic lepšího se asi udělat nedalo, byť je možné, že dost lidí, co jezdilo MHD na kratší vzdálenosti, se dnes raději projde (a mám to i jednotlivými případy potvrzené, nemůžu to ale přetavit v odhad).

  3. Článek jsem drobně aktualizoval na základě čerstvé informace od TSK, že automobilová doprava v Praze poklesla přilbižně o 30 %.

  4. VF: Ten fb post o 30 % poklesu už smazali, zůstal tam jen post z 20. března:
    „Počet aut poklesl po vyhlášení nouzového stavu k dnešnímu dni v centru o 5,6 % a ve vnějším pásmu o 4,7 %. Největší pokles je na Evropské směrem na letiště (-11 %) a na Bucharově směrem k dálnici D5 (-10 %). Naopak v Resslově ulici směrem na Karlovo náměstí jezdí o dva tisíce aut denně víc (+7 %)“
    Pod tím je v diskuzi komentář Waze ČR, že evidují 1/4 provoz…

  5. No 1/4 podle mě nehrozí, provoz ráno před 6 tou od Úval, kdy jedu, moc nezeslábl, odpoledne se mi to zdálo volnější, určitě víc jak o 5%, těžko říct. Asi záleží kdy a kde, v rádiu třeba hlásí kolony i dost nehod, co poslouchám poslední dny, navíc ranní teploty moc cyklistice (na delší vzdálenosti) nepřejí a benzín je nejlevnější za poslední roky. To ve vlacích prý moc lidí není a to „ani zadarmo“. Podle mě je ještě moc brzy na soudy, ale možná bychom do budoucna mohli zachovat to, že plno lidí může dělat z domova případně si práci nějak ulehčit, upravit pracovní dobu apod.

  6. Při pohledu na naprosto vymetene (liduprazdne) ulice se mi nechce věřit, že by se podíl pěší dopravy nezměnil. Jediný scitac pěších je v Podolí. Ten je z větší části rozhodně o „vychazkach“, ale i ten hlásí pokles. Nechci malovat čerta na zeď, ale myslím, že pokles výkonu pěší dopravy bude, alespoň v centru, takřka úměrný poklesu v MHD.

  7. Jan Herda: ovšem naděje, že práce z domova nějak odlehčí dopravě, jsou plané, spíš bych si tipnul, že díky tomu mobilita ještě paradoxně vzroste. Děti po školách a kroužcích se budou rozvážet pořád, a čím méně budou lidé jezdit do práce, o to víc budou jezdit po nákupech a jiných vlastních zájmech. Když na to lidé mají – čas a peníze, tak prostě jezdí, důvody se najdou vždycky. Stejné naděje se vkládaly do internetu a rozvoje komunikačních technologií, který ve skutečnosti počet fyzických cest ještě zvýšil – protože díky němu jde pracovat na cestách a snadněji si cesty organizovat.
    Takže pro města nakonec zbývá hlavně dopravní politika a územní rozvoj, který aspoň může zvýhodnit ekologické dopravní módy a zkrátit vzdálenosti.

  8. Vlákno, no dnešní situace naznačuje, že minimálně vyšší desítky tisíc lidí by v Praze mohly do práce jezdit naprosto minimálně a dalších odhadem 100-150 tisíc třeba jen 2-3x za týden :)

    Najednou to jde, mě třeba práci z domova nechtěli povolit a dnes sedím doma a dělám cca 90 procent z toho co dělám v práci ( těch 10 procent zatím ne jen díky pracovní proceduře, která by také šla změnit) .
    Uzemní rozvoj nic moc nevyřeší s tím, že lidé stejně za vyšším platem , lepší a zajímavější prací “ půjdou světa kraj“.
    Jinými slovy dokud nebude flexibilní bytová nabídka, tak lidé budou pořád dojíždět…

  9. Souhlasím s oběma argumenty, jezdit (tedy ani IAD) by se tolik nemuselo, ale pokud to bude možné, jezdit se opět bude a dopravě se neuleví a opět budeme sledovat dopravní špičky a zácpy.

    Ostatně ukázaly to už povodně, běhěm nichž se „nouzově“ podařilo zavést vyhrazené BUS pruhy pro náhradu metra a IAD tomu uhnula a nezkolabovala. A přesto, že tehdy k radikálnímu omezení práce a života nedošlo, ke kolapsu dopravy to nevedlo. Pravda, ty autobusy byly tehde přecpané k prasknutí, ale to je tak všechno, pokud se dobře pamatuju.

    Zajímavý úkaz jsou taky některé pražské pátky. Je zřetelně vidět, jak zmizí část těch, co jindy v IAD zaplní ulice i parkovací místa. Buďto si oni sami prodlužují víkend (možná i mimopražský) nebo se takový pátek nehodí pro obchodní a úřední kontakty. Možná je i jiné vysvětlení, ale nenapadá mne.

    O možnosti snížit paušálně pracovní dobu bych tady diskusi neotevíral, i když je to moc zajímavé. Nebo spíš právě proto.

    Jednoznačné to není, jak kdy, jak kde a jak komu. Mně v normálním režimu hodiny a dny vždy spíš chyběly a ani práce na dálku tomu tolik nepomůže, přece jenom je to nezvyk a komplikace. Ale časem bych to jistě doladil a v principu rozšíření home office moc fandím a díky za tuhle příležitost.

  10. Bohuzel u nas nestoupa cyklo jako jinde, NYC napriklad skoro „kolabobal“ pod naporem kol, Londyn dava kola zdarma nemocnicnimu personalu… ale zase je to tim, myslim, z toho,co jsem se ptal mezi znamymi, ze spousta ma home office nebo osetrovacku a ti z mensich firem nedojizdeji takove dalky.

  11. Pavel Mašek v Klánovickém lese a okolí jsou momentálně doslova mračna cyklistů, nikdy jsem na jaře neviděl takovou vlnu nástupu na kola.
    Ohledně dopravních cyklistů si taky myslím, že nás přirozeně do práce momentálně nejezdí tolik aby se podíl razantně navýšil, třeba i protože podíl “ možnosti home office“ je v pražské cyklistické veřejnosti asi vyšší než v “ cykloměstech na západ od nás, navíc dopravně asi úplně odpadli studenti ?

  12. @újezďák
    – já to vidím u nás na pražském sídlišti a v přilehlých lesích, neviděl jsem tu za celý svůj život tolik kompletních rodin na kole, čtyř i pětičlenné jezdí (i po chodnících :D), ale jezdí. Loni jsem vídal třeba jednu rodinu za týden a to o víkendu a to bylo moc, ale teď je to neuvěřitelné. Dnes jsem při cestě do krámu chvíli poseděl na přilehlé louce a nestačil jsem se divit, kolik lidí jelo na kole, spousta i starších ročníků a zaznamenal jsem strašně dětí na kolečkových bruslích.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kodaňské křižovatky šetří místo 1

Cyklopruhy jsou užitečné, a to nejen pro cyklisty. Odstraňují některé kolizní situace. Řidičům dovolují, aby..více

Nehody cyklistů v roce 2019 – stoupá míra zavinění 8

02. 04. - Zuzana Poláková - Analýzy
Následky nehod cyklistůV loňském roce vývoj počtu nehod s účastí cyklisty za poslední dva roky v podstatě..více

Co pro cyklisty v Praze přinesl rok 2019? 10

Rok 2019 už je minulostí a tak můžeme zhodnotit, jaké novinky pro cyklisty Praha druhé..více

Dál od kraje vozovky 66

Zákon číslo 361/2000 Sb. v paragrafu  §57 (2) přikazuje cyklistům jízdu při pravém okraji vozovky...více

Nepovinná infrastruktura 32

Zákon přikazuje cyklistům používat zřízenou infrastrukturu. Na první pohled racionální postoj má ovšem v některých..více

Elektrokoloběžky mají v Německu zelenou 4

Od června letošního roku začalo v Německu platit nové vládní nařízení stanovující pravidla provozu lehkých..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru