Uzavřený cykloservis? Ověřte si situaci po telefonu

Publikováno: 15. března. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Autor: redakce
Publikováno: 15. března. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Autor: redakce

[aktualizace 27.3.] Definitivně potvrzeno přímo od Ministerstva průmyslu a obchodu, že cykloservisy otevřeno mít mohou. (Zdroje: Dobrá Města, Businessinfo.cz).

[aktualizace pro stav platný od 16.3.] Novým nařízením vlády od pondělí 16. března jsou povolené pouze cesty do zaměstnání, nákup potravin, apod.

  • Zůstávají otevřené opravy silničních (!) vozidel. Tím jsou míněny autoservisy, ale jedná se i o cykloservisy, neboť kolo je silniční vozidlo. Jakkoliv tedy nejsou cykloservisy přímo zmíněny, otevřeny být mohou. Podle Businessinfo.cz (odkaz) je možné předat opravené kolo mimo prodejnu, pokud bude zajištěn prodej prostřednictvím internetu a dalších vzdálených prostředků, avšak bez vstupu do provozovny. Servisy tak pravděpodobně budou přijímat nové opravy, podívejte se vždy na web a spojte se telefonicky.
  • Kromě nutných cest je dovolen pobyt v přírodě a parcích, což se zjevně vztahuje i na vyjížďky na kole. Nicméně není umožněna cesta, její umožnění lze dovodit výkladem, ale není zřejmé v jaké míře (od „možno pouze do parku před domem“ až „po vyjet si na Šumavu“).
  • V Praze byly vládním nařízením dočasně zrušeny modré zóny, a policie již informovala, že nebude řešit bagatelní přestupky typu špatného parkování. Uvítáme informace o tom, jaký vliv má tato situace na provoz a bezpečnost jízdy na kole, například pokud jde o parkování v cyklopruzích.

[původní text, 15.3.] Vláda České republiky rozhodla s účinností od 14. března 2020 od 6.00 na 10 dní o uzavření všech obchodů, s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a některých dalších. Cykloservisy (i přes jejich význam pro zajištění každodenního chodu mnoha českých měst –  cest zaměstnanců do práce) v seznamu výjimek nejsou. Usnesení se dle slov ministra dopravy, průmyslu a obchodu Karla Havlíčka na ČT24 bude ještě dolaďovat.

V případě, že máte kolo za současné situace nepojízdné a potřebujete vyjet, doporučujeme následující:

  • Prodejci a servisy na situaci reagují. Zpravidla nabízejí možnost převzetí kola na opravu a jeho předání před provozovnou po telefonické domluvě. Podívejte se na stránku prodejce či servisu (web, Facebook, Twitter či jiné sociální sítě), kde mají aktuální informace. Podmínky se mohou měnit každým dnem.
  • Můžete využít bikesharing. Rekola jsou na 14 dní zdarma a je možné, že budou silně využívána a mít problémy pokrýt poptávku. 9. 3. v Praze začal Nextbike, který by měl mít 800 kol na 300 stanicích i na části pražských sídlišť a mít velkou kapacitu. Předplatné stojí 149 Kč na měsíc. Freebike v Praze spustí až v půli dubna. Pro jízdu na sdíleném kole doporučujeme používat rukavice a – můžete-li – desinfikovat řidítka před i po skončení jízdy.
  • Své kolo můžete opravit sami či s pomocí členů domácnosti. Na internetu je mnoho návodů včetně videí.
  • Postrádáte-li vhodné nářadí, můžete případně využít veřejné servisní stojany. V současnosti je (snad) funkční stojan na Vltavské.
  • Některé náhradní díly a doplňky najdete také v hypermarketech, v omezené míře i v maloobchodních řetězcích s potravinami. Posuďte ale, zda zvláštní cesta do zalidněného obchodu není s ohledem na situaci spíše kontraproduktivní.

V každém případě omezte kontakt s lidmi na nezbytné minimum. Dále nevylučujeme, že dojde v nejbližších dnech k dalšímu zpřísnění karantény a podmínky pro řešení problému s nepojízdným kolem se dále změní.

Čtetě dál…

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

josuk 15. 3. 2020, 16:41

Díky za dobré zprávy v komplikované době, ale vzhledem k tomu ,že Američani mají už zakázáno řídit auto s otevřeným oknem..cyklodoprava může být každou chvíli též nelegální.. :-O

Martin Šnobr 15. 3. 2020, 17:30

@josuk – dokud bude fungovat MHD, cyklodoprava, které navíc vykonává velmi malé procento z celkové přepravy, není téměř žádným nebezpečím.

josuk 15. 3. 2020, 18:37

Virus není zdaleka takové nebezpečí jako chřipka infarkt nebo dopravní nehoda.!! Ano,ale za současné situace kdy chceme aby ten cirkus skončil co nejdříve a jde jen o to, nedostat to všichni v jednom týdnu si moc nedovedu představit sympatie k někomu kdo to bez ochrany rozváží na kole na svých několika km městem.. Bez paniky bych to prostě omezil.

Martin P. 15. 3. 2020, 19:30

@josuk: Tak nějak nevím, kdy si kdo dělá srandu. ale v tomhle případě je to fakt povedený úlet. U těch Amíků je to zavřené okno vážně pravda nebo to hlásilo Rádio Jerevan? Ten návrh s omezením cyklo kvůli "rozvážce" infekce by snad nevymyslel ani Babiš.

Tomáš 15. 3. 2020, 19:46

josuk: no já měl za to, že když někam jedu na kole, tak jsem ode všech tak daleko, že to moc roznést nemůžu, ne? Minimálně při té jízdě, ne pak v cíli.

josuk 15. 3. 2020, 20:02

..kolegu už lidi vyhodili z tramvaje, když zakašlal.. :-O
Pokud je x prokázaných a izolovaných případů, pak je prakticky jistota, že se volně pohybuje třeba 10x neprokázaných a neizolovaných.. Proto má význam skoro zákaz zbytečného vycházení a kontaktů, co se chystá a co se někde už i pokutuje .. detaily přenosu jsou, pokud vím, zatím nejisté..
Bez paniky, bez legrace, prostě bych respektoval i obavy druhých, no.

Martin P. 15. 3. 2020, 20:25

Mimochodem, bylo by fajn, kdybychom při zvládání pandemie, v rozčilení a časové tísni, nepodlehli tlaku na různá méně smyslupná rozhodnutí a nevrhali se někdy i na zástupné problémy.

Jakkoli v normálních podmínkách MHD fandím a o IAD v městském prostředí věřím, že řadu problémů města vyvolává a hodně jich zhoršuje, v této nestandardní situaci by omezení MHD zřejmě bylo na místě, což nepochybně vyvolá tlak na odšpuntování už některých dosavadních omezení, které vůči IAD v centru jsou, ať už průjezdy nebo parkování. Doufejme jen, že se to pak podaří aspoň vrátit zpět.

Že cyklo je vhodná alternativa je doufám bezesporné, ale obávám se, že to tak rychle nenaběhne, setrvačnost zažitých postupů je obrovská. To by zřejmě musel tento stav trvat delší dobu a IAD by se musela docela zahltit a dospět ke kolapsu. To ale zatím spolu s doporučenou nebo nařízenou prací z domova možná tak hned nehrozí. Uvidíme.

Tomáš 15. 3. 2020, 20:27

Taky už jsem si říkal, že časem k omezení MHD dost možná dojde. Ale na druhou stranu třeba na Praze 1 je hodně cítit, že tam naprostá většina dopravy musí být tvořena turismem - včera jsem tam byl a doprava byla naprosto minimální (protože kvůli víkendu tam nebylo ani osazenstvo kanceláří), takže tam jistý prostor je.

Martin Šnobr 15. 3. 2020, 20:29

@Martin P. – v Praze není možné MHD omezovat, to by znamenalo kolaps. Kolem 50 % lidí dojíždí do práce MHD a její absence/omezení by znamenalo, že se mnozí nemají jak dostat do práce. I kdyby měli vzít auto, třeba by nezaparkovali, město by se totálně ucpalo atd.

Proto naopak fandím tomu, že město ponechává intervaly MHD stejné, aby byly alespoň vozy prázdnější (což jsou – protože po městě nependlují senioři, studenti, turisté). Plus se stará o dezinfekci vozů i pasažérů.

Jediná logická cesta, jak udržet město funkční a snažit se minimalizovat nákazu.

újezďák 15. 3. 2020, 20:42

Martin P .
Ono už je to trošku vidět na prohlášení policie, která se nehodlá zabývat " bagatelními činy" a rovnou řekli, že dopravní přestupky nebudou řešit vůbec... to se docela bojím, že si určitá část populace vyloží po svém .

Osobně, svým způsobem, nyní vlastně děkuji podzimnímu úrazu nohy, že jsem se " auto rozjezdil" po Praze .
Už jsem přestal, ale zjistil sem, že noha zatím nedává cyklo-zátěž , takže jsem se k tomu zase vrátil a nyní jen doufám, že si část obyvatel neudělá z Prahy a okolí závodní dráhu.

Na druhou stranu ohledně IAD jsem optimista v tom, že v práci je nás momentálně tak 15 procent, zbytek ( několik stovek lidí) sedí doma . V pátek jsem v našem patře garáží viděl stát 3 auta což je asi dvacetina normálu.
Za to Klánovický les byl dneska asi něco jako Stromovka, doslova mraky lidí a mraky kol.

Zítra jedu zase autem, tak poreportuji, jestli zase ubylo, ale už od středy auta mizela jako sníh když napadne v Podolí :)

Tak přeji všem hlavně zdraví a taky ať lidi dodržují pravidla ať se všichni co nejdřív vrátíme k normálním starostem, tedy že aut je moc a skutečných cyklistů málo :)

Martin P. 16. 3. 2020, 00:20

Slyšel jsem, že jinde v Evropě už k omezování hromadné dopravy dochází. A sice způsobem, že zůstává vyhrazena pro profese životně důležité pro udržení chodu společnosti, tj. zdravotnictví, energetika, zásobování atd.
Další omezení by teroeticky mohlo být kapacitní, ne ve smyslu omezení spojů, ale omezení počtu pasažérů (tedy snížení naplněnosti, jak píšete). Je ale otázka, nakolik to pomůže, protože prostor je uzavřený, dost malý, nevětraný a ani odstupy nejsou dostatečné. Pouze ta pravděpodobnost kontaktu se sníží, ale ne zas nějak radikálně.
V zásadě by k omezení kontaktů pomohlo i to, pokud by skupina cestujících byla opakovaně stejná, čili by například jeli pokaždé stejným spojem titíž lidé, což je zřejmě snadnější v příměstské dopravě, než třeba v metru.
Vím, že třeba o Pekingu jedna zpráva tvrdila, že na přestup v metru museli být lidé registrováni on-line, čili se omezovala anonymita, ve stylu Velkého bratra, nicméně v mimořádné situaci je asi prosaditelné toto opatření všude. Jde spíš o jeho smysluplnost. Možná, že tam šlo i o nějakým způsobem prokázanou bezinfekčnost, respektive bezkaranténnost dotyčné osoby, ale nevím, jak by se s tím dalo pracovat při velmi dynamické proměně zdravotního stavu.
Zásadní by bylo používat důsledně a povinně v MHD roušky, ale těžko to prosazovat v momentě jejich akutního nedostatku. Věřme, že to se změní, jinak opravdu udržitelnost MHD moc optimisticky nevidím.

Brahma 16. 3. 2020, 09:20

Naopak kolo je skvělá bezinfekční varianta k momentálně epidemiologicky nebezpečné MHD.
Pokud vezmu svoje kolo, na něm dojedu otevřeným prostorem do kanceláře a tam v podstatě sám budu pracovat, tak jsem bezpečný jako doma.
Kapénky z kašlání a chrchlání nedoletí dál, než na dva metry, pak spadnou na zem a obsah uhyne. Na kole nejsem žádný šířič infekce a to dokonce ani tehdy, když mám alergickou jarní rýmu a smrkám.

josuk 16. 3. 2020, 10:46

Brahma: alergie není infekce! Prskající kromě eklujícího se obsahu a nějakých bakterií nenakazí (alergií) okolí!!
V číně prý vydržel ve vzduchu v kapénkách virus 30 minut a nakazil. Po 30 minutách prý už ne. Čili cyklista by se musel pohybovat tam, kde je půl hodiny sám, na což je Praha dost malá.. :-O Už jen ze solidarity k zavřeným, nemocným a zdravotnímu personálu bych opustil vlastní výklady epidemiologie.

Tomáš 16. 3. 2020, 10:49

Josuk: ato bylo v uzavřené místnosti nebo venku? Třeba i vedení Prahy doporučuje upřednostnit kola a chůzi před MHD. A je otázka, zda by se i při snížené poptávce mohli třeba do Prahy 1 všichni ti, co tam stále jezdí, dopravit auty - trochu o tom pochybuju.

Jakub 16. 3. 2020, 18:45

Servis elektrokol a jízdních kol ekolo.cz v Praze 4 Krči zůstává otevřen v režimu popsaném v článku. Nejlépe je si vybrat volný časový slot na www.servis.ekolo.cz.

Aktuálně jedname společně s AVDK s Ministerstvem průmyslu o uvedení vyjímky pro cykloservisy.

Pavel Mašek 16. 3. 2020, 21:40

Doporučuji se podívat na můj twitter účet, nedávno jsem postoval článek ze zahraničí, kde už jízda na kole povolená není a co víc, je vymáhána policií a to i přes to, že Dánsko i ČR kolo doporučuje místo MHD.

Tomáš 16. 3. 2020, 21:48

Odkazovat na twitter bez odkazu je takové uživatelsky nepříjemné, ale jestli to má být tento statut: https://twitter.com/Pavel_Masek/status/1239306018749845507

tak je původní odkaz nedostupný.

VencaM 16. 3. 2020, 23:17

Máte tip na dostupný cykloservis v centru? Jedu z Dejvic k Florenci (a klidně si i trochu zajedu). Potřebuji jen duši a lepení.
V.

Pavel Mašek 17. 3. 2020, 00:35

@Tomáš
- má omluva, chyběl link, ale ano, to je správný odkaz na retweet

@VencaM
- nejsem tamější, ale servisů je tam hodně, doporučuji se podívat na mapu Prahou na kole, jen v rychlosti vidím mezi Letnou a Dejvicemi: https://mapa.prahounakole.cz/#misto=e_5716

Tomáš 17. 3. 2020, 00:53

Pavel Mašek: Mně to ale píše, že ten původní "tweet is not available". Ty ho vidíš? Nemám twitter, tak možná je to jen pro přihlášené?

josuk 17. 3. 2020, 10:18

PM: myslím, že to není kokotina, jakkoli se mi opatření nelíbí, bohužel infekce probíhá způsobem, že "jde na plíce" a nízká procenta či promile vyžadují hospitalizaci. Představte si, že třeba do pražských nemocnic každý den navezou sanity desítky většinou seniorů. .. protože nakonec to bude ta veřejnost, co si tu 155 vytočí. Ano je to nová situace, ale pak někdo spadne z kola a ošetření, či operace v reálném čase se jednoduše nedočká. Myslím, že není těžké si aspoň představit.

Brahma 17. 3. 2020, 10:44

Josuku, buď jsi úplně vystrašený, nebo nejsi cyklista. V každém případě jak tady, tak NaKole se jen neustále snažíš všechny od toho kola odradit a jen neustále hledáš další a další argumenty. Teď dokonce operuješ tím, že když se zraníme, tak nás nebude mít kdo ošetřit a navíc sebereme prostředky pro nemocné covidem. To bys musel ovšem zakázat i cestování autem, poněvadž bouraček a ošklivých je na dálnicích a silnicích každý den spousta. Každý rok to zabije víc lidí, než covid.
Jestli jsi jen ustrašený, tak navštiv kněze nebo psychologa. Jestli se jen pokoutně snažíš agitovat, tak je to docela odporný způsob.

josuk 17. 3. 2020, 11:54

Bráhma: nevím,zda víš kolik je lůžková kapacita nemocnic v ČR? Stačí matematika první třídy kolik procent populace je možné léčit aspoň s minimálním standardem. My zdraví nejsme nijak ohrožení virem ale čím rychleji ho roznosime mezi naše blízké hlavně seniory.. no nic. Btw roušku nenosil že strachu o sebe ale asi kvůli těm co neumí počítat.. (Na kole jsem nebyl)

Tomáš 17. 3. 2020, 13:12

josuk: Já teda ale nerozumím, co je správné řešení. Když nemá člověk auto, nemá lézt ven? Nebo jak se mají dopravovat lidi třeba do práce?

Ale jak říkám, není mi jasné, zda se těch 30 minut vztahuje na uzavřený nebo otevřený prostor. Co jsem tak pochopil, pravděpodobnost nákazy se zvyšuje expozicí, tzn. časem stráveným s nakaženým. A když pojedu já někudy na kole a po chvíli tam projede někdo další - teoretická možnost nákazy asi je, ale kdyby to bylo masové, tak jeden člověk v průměru nenakazí asi dva lidi ale tak padesát.

Nechci tím zpochybňovat vážnost situace, ale není mi pořád moc jasné, jak je jízda na kole horší než chůze pěšky nebo jízda MHD. Auto možná virus udrží uvnitř, ale zas je to jeho takové pojízdné semeniště, ne?

josuk 17. 3. 2020, 13:29

Ano, nejlepší je, když neleze ven, to přece Vláda řekla. O cm ani minutách nemá cenu se bavit, exaktně to nikdo neví a neurčí. Jedná se o to, že v populace není vůbec imunní. Kdo se setká s virem, onemocní, třeba lehce, ale skoro na 100% a virus rozšiřuje. Snaha je zabránit rychlému rozšíření na část populace, která bude potřebovat péči. To je všechno o co jde. Proto se mi protiví představa, projíždět teď Prahou na kole, bez jistoty, že jsem negativní (nebyl jsem testován) a vymýšlet důvody, proč je to bezpečné. Ano, pro mě ano, zvýším si svou odolnost, ale mohu zaručit, že nešířím?

(prý se tři lidé uzdravili, tzn. že populaci je třeba 10x nebo 100x víc takových, přes které se virus šířit nemůže.. až bude takových lidí dostatek šíření se přirozeně zpomalí). Blíže viz skripta hygieny a epidemiologie.

Tomáš 17. 3. 2020, 13:48

Josuk: Ale tady přece nejde o to jezdit někde z plezíru. Ale i v současné situaci lidé mají jezdit do práce nebo si třeba nakoupit jídlo, aby nezemřeli hlady. A v takové situaci mi není moc jasné, jak se liší od chůze do obchodu nebo do práce to, pokud tam pojedu na kole.

MM 17. 3. 2020, 14:05

"Ano, nejlepší je, když neleze ven, to přece Vláda řekla." ... ale figu borovů. Jde o omezení kontaktu s ostatnímu a tedy o eliminaci rizika že já někoho nakazím, stejně jako že on nakazí mne. Že bych kvůli tomu měl doma zabednit okna a zalézt pod postel je pouze kreativní výklad některých.

S ohledem na charakteristiku pohybu je navíc kolo momentálně jeden z nejbezpečnějších způsobů dopravy vůbec (pominu jezdce v hlavním pelotonu:-))). A to říkám jako ten, kdo teď na kole rozhodně nepojede, bo zima ... a navíc je rozebrané v garáži:-).

pekas 17. 3. 2020, 14:11

Můj přístup je podobný jako Brahmy. Doma si ráno navlíknu rukavice, brýle a ode dneška i šátek přes obličej. V těch rukavicích dojdu až ke svojí klávesnici v práci, kde sedí 20% lidí co normálně. Oběd mám z domova, takže nikam nemusím. Stejně pak zase večer odjedu.
Alternativy jsou vlak nebo auto. Vzhledem k tomu, že na kole zároveň jsem na vzduchu, posiluju organizmus a zvyšuju imunitu (pochopitelně ne tím, že bych vyjel včera nebo dneska, ale že jezdím už x let), tak mi to přijde dobrá kombinace sebe-ochrany a ohleduplnosti. Pokud nemám zůstat sedět doma (což ani Vláďa nechce), lepší alternativu moc nevidím.
Jinak tedy pro mě je počet cyklistů hluboko za očekáváním. Ale asi je to tím, že lidí je celkově venku strašně málo.

Pavel Mašek 17. 3. 2020, 14:16

@Tomáš
- nene, bohužel autor ten původní tweet smazal. Bylo to o tom, jak jsou (bohužel si nepamatuji zemi, rád bych řekl USA, ale tomu odporují jiné články o cyklo boomu v NYC) v nějaké zemi pitomí. Cyklista byl zastaven, protože je povoleno se přepravovat pouze mhd a auty, i když jinde na světě se naopak pěši a kolo podporuje.

Tomáš 17. 3. 2020, 14:24

Otázka, zda to teda nebylo nějaké fake news...

Pavel Mašek 17. 3. 2020, 14:49

@Tomáš
- podle mne nebyla, zkusím kontaktovat autora a uvidíme. Já četl ten článek celý a bylo to na věrohodném webu.

Pavel Mašek 17. 3. 2020, 21:19

já jsem si dnes udělal menší výzkum (jojo, už výzkum, ale validní je to asi lepší anketa) mezi státními institucemi i soukromými firmami malé i velké, výsledek:

- stát ministerstva: většina lidí, co má notebooky je nařízeně na home officu, týká se to však zejména lidí, za kterými nechodí lidi z venčí, s kolegy komunikují online (mají to stejné jako jiné firmy, slack, skype, hangouts, teams atd...). Ti, co chodí fyzicky do práce, tak jezdí auty nebo mhd, ti, co jezdili na kole do práce, teď sedí doma.

- stát úřady: to samé jako ministerstva, dochází tam zejména ti, kteří musí být na přepážkách a to i tehdy, když mají zavřeno - jsou zatížení papírovou administrativou, kterou si nemohou vzít domu (to se týká bohužel hodně lidí z TSK, kteří nejsou v kontaktu s veřejností, mají tam strašně papírovou agendu). s kolem je to stejné jako u ministerstev, navíc dle mých info nemají často zázemí pro kola a sprchy atd., takže i kdyby chtěli, nebylo by to extra příjemné, kdo nejezdí pravidelně, neví, jak se nezpotit

- soukromé subjekty tisíce zaměstnanců: prý v kancelářích zůstávají zejména dinosauři pokročilejšího věku, kteří dělají práci nenáročnou na pc a s papíry, takže nemají notebook a nic jiného jim nezbývá. Dotazoval jsem se ve firmách dělající zejména služby (i když třeba mají výrobní závody, ale tam nevím) a někteří mladší prý do práce na kole to zkusili, ale sedli do auta, důvod nevím, můžu si domyslet jen, že nejsou na to připraveni a nemají oblečení, je zima a tak to není pro ně ideál

- soukromé subjekty malé firmy: jako jediné mi řekli, že k nim jezdí lidé na kole víc, ale dotazoval jsem se zejména na periferiích a za Prahou a prý jezdí v průměru do pěti kilometrů, nemusí z Jižáku do Dejvic, takže i když nemají sprchu, tak to zvládnou. Věk jsem nezjistil /plácám se na čelo/

Co mě zaujalo, tak lidé, kteří s prací hodně cestují, jako jsou auditoři, pojišťováci, obchoďáci, tak ti, co jezdívali dlouhé trasy třeba Praha Brno, Praha Ostrava vlakem, tak jezdí autem a přespávají. Jak, jestli hotely jedou či nejedou, nevím, ale to mi řekli.

Zdroje bohužel nemohu zveřejnit, jsou to kámoši a šlo to neofiko cestou.

Co ale pozoruji na Jižáku z mého okna a když jdu do krámu, tak je tady dost veliký nárůst dětí na kole (bydlím kousek od lesa a tam se to jimi hemží jak jaro sasankami), potom vidím, že hodně narostl počet chodníčkářů - ale žádné plečky, většinou to jsou fakt dobrá kola a zejména chlapi. v neděli jsem ale zaznamenal asi čtyři auta v mé ulici, kdy vyndavali z kufru kolo, které dle mého názoru nebylo dlouho používáno. nemohu říci, jak ráno kam jezdí, protože mám jiný režim a spim, když lidi jedou na osmou/devátou do práce.

újezďák 17. 3. 2020, 21:34

Mašek, bylo to ve Španělsku , konkrétně v Marbelle na Costa de soll a nemělo to žádnou souvislost s auty nebo MHD a ten člověk byl britský turista a ten policista byl místní varianta na naše měšťáky...
Ve Španělsku je přísnější varianta zákazu vycházení než u nás, týká se i jízdy na kole, stejně tak je to i v Itálii .
Na Mallorce , oblíbené jarní destinaci cyklistů z celé EU momentálně dávají pokutu 1000 euro za jízdu na kole... cyklisté turisté jsou důrazně vyzýván, většinou u zátarasů na krajích měst se vrátit na hotel. Nějací cyklisté si stěžovali, že tráví cyklodovolenou kroužením na kolonádě 2-3 km dlouhé....

David 17. 3. 2020, 22:27

Já myslím, že tady tak trochu mlatime prázdnou slámu. Ulice v centru jsou zatím skoro vymetene od aut. V ne jedné tramvaji jsem viděl méně lidí, než v autě. V tomhle kontextu je počet cyklistu v ulicích na březen skutečně nadprůměrný. Moc si ale neumím představit, jak může cyklista ve vozovce znamenat pro chodce větší riziko nákazy, než ostatní chodci na chodníku. Jestli by se tu měl někdo léčit, tak hlasuji pro Josuka :o)

Vratislav Filler 18. 3. 2020, 08:17

Díval jsem se na sčítače, intenzity v posledních dnech jsou na hodnotách "lepší jaro". Vezmeme-li to tak, že provoz aut je zhruba víkendový a využití MHD údajně kleslo až na čtvrtinu, je požadavek na přepravu lidí po Praze oproti běžné situaci zhruba poloviční. Potom "běžná" čísla cyklo znamenají, že na kole se jezdí relativně víc, tj. že v nějakém slušném počtu vyjeli i noví lidé. Netroufám si odhadnout, kolik. Stávka MHD z jara 2011 to ovšem není.

MM 18. 3. 2020, 09:28

VF ... se stávkou MHD se to moc srovnávat nedá. Ten relativní nárůst může být způsoben jednak tím, že všude je jak po vymření, takže kola jsou více vidět, jednak tím, že starší lidé se snaží víc zůstávat doma, bo mají přirozeně větší strach, mladší to tak nemusí řešit a mají současně i logicky větší tendenci zvolit právě kolo. Také je zejména ráno docela kosa, v Po bylo u nás -4, což zase pro mladší jedince není takový problém jako pro třeba +40. Pak je to ale lepší a možná i díky tomu vidím po centru výrazně víc rekol (plus jsou zdarma). Řada lidí si do práce ráno dojede MHD a přes den volí pro pohyb po centru právě kolo.

U těch sčítačů bude možná i otázka nakolik se jedná primárně o dopravní cyklistiku. Mládež:-) má volno a všechno je zavřené, takže zbývá jít/jet někam "ven" ... viz. co píše Pavel Mašek. Já šel včera odpoledne z práce přes Cibulku (park), a nedělní odpoledne hadr, lidí opravdu spousty, prostě přirozená kompenzace.

Brahma 18. 3. 2020, 09:34

Ano složení cyklistů v Praze se šmahem změnilo. Jezdí zakuklení jedinci s tmavými brýlemi a nezdraví. Celou zimu jsme se zdravili, tihle noví, ač dobře cyklisticky oblečení a na dobrých kolech nezdraví. Nu což, to se dá přežít.

Vratislav Filler 18. 3. 2020, 10:51

MM, Brahma: Jo, 100% souhlas.

MM 18. 3. 2020, 20:13

Tedy, že normálně někdo jede na chodníku, protože provoz a tak, to ještě chápu. Ale dnes jsem před pátou šel z Uhelnýho trhu pěšky na Újezd a na Národní jsou potkal tři případy genetického odpadu, co jeli po chodníku. Přitom ta Národní je ale úplně volná!!!

To by se člověk fakt ....

Jan Herda 18. 3. 2020, 20:35

Pražáci objevili nový sport - vezmu auto, dojedu k lesu a jdu/jedu se vyvenčit! Tolik lidí za Dubčí a na lesní asfaltce od kříže I/2 Tehov směr Klokočná (žlutá turistická, 0031) jsem ještě nezažil! Děti na hřištích, ... tak krásně se na to koukalo ... Trochu mi to jen potvrzuje mou myšlenku, že spousta Evropanů tráví v práci zbytečně moc času - když by byl 3denní pracovní týden, tak by se nám i lépe jezdilo, jen by se prostě v práci pracovalo a ne čumět do telefonu a zabývat se malichernostmi ...

Nicméně spousta těch, co jsem dnes viděl byli spíše sportovně založení jedinci, co využili pracovního volna k tomu "dát švih", jít si zaběhat, projít se s dětmi ... však ono taky bylo po dlouhé době počasí, co přímo vybízelo k aktivitám venku, které nám ale končí :-( a teď je vlastně super jet v plechovce, neb nemusím mít roušku, jsem sám, nenakazím se a silnice jsou volné :-(

Pavel Mašek 4. 4. 2020, 14:23

@újezďák
- jj, autor mi bohužel neodpověděl, ale našel jsem dost článků, že v mnoha zemích mají přísný zákaz vycházení, hodně je to vidět teď na Asii, kde to i silně vymáhají na ulici represivními opatřeními :(

@brahma
- pozdrav a úsměv potěší, ale co už, hlavně že jedou a snad budou jezdit i po "krizi" :-)

@MM
- veliká část populace o cyklistice ví jen to, že se učili s rodiči jezdit na kole na chodníku jako malé děti, pak občas jeli do lesa nebo po turistické s kamarády/rodinou a nic víc. K tomu neznají předpisy a vhodné chování - nikdo je to neučil, nikdy po tom nepátrali. Takže se není čemu divit, že se považují spíše za "chodce" na kole a jedou po chodníku, pač je to přirozeně do silnice netáhne. Krásný příklad neznalosti je, když jsem se vracel z tréninku a na Libušské jsem zatáčel doprava na Dobronickou - přechod, frekventovaná silnice, pořád zácpy. Chodci tam mají na zelenou šipku samozřejmě červenou. Nicméně vjeli do přechodu dva cyklisté i tak a po 150 km, kdy vás čeká kopec z Kunratic na Jižák už to moc nemyslí a tak jsem na ně zařval. Vyslechl jsem si slova, která jsem ani neznal, paragrafy, které jsem nikdy neslyšel, že cit: "jsme na přechodu ty píp píp, pojď, ti to vysvětlím píp píp, máme přednost ty píp píp, nauč se předpisy. :)

@Jan Herda
- ona paradoxně i ta doba vyžaduje více "sportovního pohybu" než dřív. Dříve lidé se hýbali alespoň nějak cestou do práce, do hospody a hlava věděla, že se nějak hýbe. Psychika je však čarodějka a když Vám někdo říká, že musíte být doma, nesmíte nikam, tělo víc, že se nehýbete, tak se umocňuje ta potřeba někam jít a když se to sečte se městem a potřebou vyhnout se lidem, tak holt vezmou auto a jedou "houbařit". Není to ale jen v Praze, i na malém městě na Šumavě, kde znám lidi, se toto děje, lidé autem jedou do lesa a tam venčí děti a psy.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat