Přivedl vás koronavirus na kolo? Několik tipů do začátku

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí – v časech pandemie dokonce s všemožnými nabídkami na prvních 15 až 30 minut jízdy zdarma – a ve městech zase přibývá lidí, kteří se dopravují na kole. Zvláště nyní v době pandemie řada lidí zvolí raději individuální jízdu na kole, než riskovat nechtěný kontakt s nákazou v městské hromadné dopravě. Pro ty z vás, kteří jsou ve městě na dvou kolech nováčky, máme několik našich tradičních tipů do začátku.

Přijde vám 10 stručných bodů málo? Máte pravdu! Chystáte-li se poprvé do města, není nadto nahlédnout do naší knihy Městem na kole, příručky městského cyklisty. Je naplněna užitečnými tipy a podrobnými radami, pomůže vám získat jistotu v pedálech a naučit se bezpečné jízdě po městě.

Pokud příručku Městem na kole zatím ještě nemáte, zde je rozcestník témat, která by vás před prvním vyjetím neměla minout:

1. Jděte do toho s dobrou náladou

Pozitivní přístup k věci je základ. Nebudete přece jezdit na kole proto, abyste se u toho vztekali, ale abyste si to užívali! Jistěže si na počátku budete muset zvyknout na pár věcí (především na auta – naštěstí jich ale nyní v době nouzového stavu ubylo, což je pro začátky jistě vzpruha), budete muset překonat nějaké ty překážky, ale odměna je sladká! Hledejte pozitiva, užívejte si hezké úseky na trase, usmívejte se na ostatní cyklisty. A myslete na to, jak „v pohodě“ byste byli při stresu z kašlajících spolucestujících v metru, nebo při hledání parkovacího místo pro své auto. Jízdou na kole prospíváte sobě i svému okolí.

2. Zeptejte se zkušenějších

Nejlepší rada je od lidí, kterým věříte. Jestli někdo z kolegů na kole jezdí, může vás zasvětit nejen do tajů podnikového parkování, ale také poskytnout neocenitelné rady, pokud jde o volbu trasy či jízdu v provozu. Stejně tak poradí přátelé. V téhle zemi jezdí na kole třetina národa a každý desátý Pražan sedne na kolo ve městě alespoň jednou týdně. To by v tom byl čert, abyste nikoho neznali. A když je to tak, potom nezbývá, než abyste se o radu obrátili na nás. Rádi pomůžeme.

3. Najděte si příjemnou trasu

Ulice, kterými jezdíte autem nebo tramvají, si na kole zpravidla moc neužijete. Zpočátku proto raději volte co neklidnější trasu, třeba i za cenu zajížděk. Až se otrkáte, najdete si sami horní hranici toho, jaký provoz snesete. Jestli máte štěstí, vede vaším směrem cyklostezka nebo trasa městského systému (číslovaná A1-A599). Především v centru je ale opatření pro cyklisty spíš poskrovnu. Dobrou stopou je každopádně vltavský břeh a náplavky (alespoň brzy ráno, a letos na jaře možná i docela přes den).

Nemáte-li jasnou volbu v podobě cyklostezky přes půl města, pomůže vám automatický vyhledávač trasy. Ten v naší mapě nabízí tři varianty náročnosti, pro začátek si otočte přepínač na zelenou, nejklidnější variantu. A samozřejmě není jediná možnost. Aplikaci na vyhledání trasy nabízí i město, a můžete si ji stáhnout i do mobilního telefonu.

Máte-li to do práce dál než pět kilometrů nebo víc než sto metrů do kopce, važte svou trasu dvakrát. I na obtížnější podmínky jsou vhodná řešení – můžete kombinovat skládačku či koloběžku a veřejnou dopravu. Nebo zkusit elektrokolo. U řady stanic metra je cyklistický stojan umožňující spolehlivé zamknutí nenápadnějšího kola.

4. Nastudujte si základy jízdy v provozu

Základních zásad není mnoho. Jakmile víte, kde máte přednost a kde ne, jak daleko od kraje jet podél parkujících aut, jak správně ukázat, a že vás řidiči nesní, když v potřebném případě zaberete pruh, bude pro vás průjezd mimo nejhlavnější ulice hračkou. Základní pravidla najdete na obrázku níže:

letak_prahounakole_s01

Podrobné rady pro jízdu v provozu najdete v této kolekci návodů pro začátečníky i pokročilé.

5. Kolo do města

Nová sezóna je skvělým důvodem, proč se už předem odměnit koupí doplňků, které současně potěší i zvýší vaši bezpečnost a komfort jízdy. Určitě si pořiďte zvonek, který uvítáte zejména na rušné cyklostezce. Snese-li to vaše kolo i ego, tak neváhejte doplnit pořádné blatníky – vysychající vozovka, louže či blátivé pěšinky vám pak budou šumák. I když jsou na jaře dny dlouhé, neopomeňte sadu světel, aspoň nouzových – nikdy nevíte, zda se v práci (či po práci) trochu nezdržíte. A chcete-li se opravdu motivovat, proč si nenechat od svých blízkých darovat nějaké elegantní cycle chic oblečení, výraznou bundu nebo rovnou celé kolo?

Tipy, jaké kolo si pořídit do města a jak si ho vybavit, najdete zde.

A nebo se na vlastní kolo vykašlete – nesplní vaše jízdní choutky bikesharingové kolo, u kterého se nemusíte starat o nic jiného, než abyste ho vrátili včas a na vhodné místo? Rekola už v Praze po zimním omezeném provozu vyjela a novinka sezóny – Nextbike – již je také v ulicích.

6. Zamykat důkladně

Pro cesty do práce už můžete mít štěstí v tom, že spousta budov má už cyklistické stojany někde v garážích a vy pak potřebujete akorát solidní zámek. Zeptejte se kolegů, kde kola parkují. Zeptejte se správce budovy, často vám to dovolí na dvoře, ve výklenku. V prostorách, které nejsou veřejně přístupné, stačí jeden zámek v ceně desetiny kola. Máte-li v práci na stojany či kolárnu smůlu, můžete to vyřešit i skládačkou strčenou v práci pod stůl. Skončíte-li s kolem na ulici, stačí najít dobrý pevný bod (stojan, zábradlí, mříž), kde nebudete překážet, a zvolit kolo, které nebude „zářit“ do okolí. Pro pravidelné a dlouhodobé stání na ulici se kolo zabezpečuje kvalitními zámky („podkova“, „skládací metr“, „kvalitní řetěz“), pokud možno dvěma. Ten těžší nemusíte vozit s sebou, stačí si ho nechávat zamčený na místě.

Podrobnosti k parkování kola na ulici najdete zde.

7. Logistika není neřešitelný hlavolam

Převlečení, notebook, boty? Jak to zabalit? Městská cyklobrašna na nosiči vás zbaví batohu na zádech či obtížné manipulace se sadou brašen cestovních. Kdo nosič nerad, použije brašnu přes rameno, tzv. „messenger bag.“ Na nosič se dá připevnit i košík s gumicukem a batoh dávat do něj. Přítelem v práci se vám pak stane šuplík s deodorantem a rezervním tričkem. A nemusíte to hned hnát do extrémů, i když jak vidno, vhodné kolo existuje na (skoro) každý náklad.

vf_xtracycle_marketa

8. Procvičte se o víkendu

Máte-li strach z komplikací po cestě neznámými stezkami, vyzkoušejte si trasu nejprve o víkendu. Provoz je v Praze o třetinu slabší. Jeho snížení o pouhá 3 % znamená poloviční zácpy, takže budete mít pocit, že je Praha prakticky prázdná a budete si moct všechna potenciálně problémová místa prohlédnout víc v klidu. A můžete i zabloudit, o víkendu na vás píchačky nebo důležité schůzky nečekají.

9. Učte se se z vlastních chyb

Dostanete-li se do nepříjemné situace, pokuste se ji vydýchat a později s klidem vyhodnotit – ať sami nebo se zkušenějšími kolegy či známými. Učinil jiný účastník provozu něco nečekaného? Zamyslete se nad tím „proč“. Vybrali jste si pro průjezd špatné místo? Zkuste to příště trochu jinudy. Přehlédli vás za šera? Zkontrolujte svou viditelnost. Každý problém má řešení. Když si je s chladnou hlavou rozeberete, vyzískáte z nich pro sebe maximum a vaše dovednosti jízdy v provozu se budou postupně zlepšovat.

10. Postupujte pomalu

Mnoho dobře míněných předsevzetí na cestu na kole končí tím, že si naložíte příliš mnoho najednou. Je to do práce moc daleko? Jezděte nejprve na nákupy a po okolí. Když je špatné počasí, nepřemáhejte se. Zkrátka, když s kolem ve městě začínáte, nemáte přece důvod si věci komplikovat víc, než je zdrávo. Ono to přijde časem, a mistrovství lze dosáhnout i po malých krůčcích, jak vám napoví třeba úžasná Bikeyface.

Bonusová rada: motivujte se navzájem

Jestli potřebujete pro ježdění do práce další motivaci, přihlašte sebe a své kolegy do kampaně Do práce na kole, která běží každý rok v květnu.

Přejeme příjemnou cestu!

A nezapomeňte, chcete-li mít všechny naše rady přehledně pohromadě, je tu kniha Městem na kole.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. „Ponukami“? Co to je? :-) Pardon, ale tohle slovo čeština na rozdíl od slovenštiny nezná… Autor trénuje „A. B. mluvu“? :-)

    Ad 1) Usmívat se na ostatní cyklisty. No, pokud mám ústa a nos zakryté, tak si toho ten jiný cyklista stejně asi nevšimne. :-)

  2. MT: Díky za upozornění, opraveno. V poslední době omezených pracovních kontaktů se v práci vídám jen se slovensky hovořícími kolegy, tak už to asi má trochu dopad.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Posviťme si na podzim a zimu 25

Prahu ovládlo babí léto a podzimní mrholení, lidé začínají vstávat za tmy a domů se..více

Základní předpisy a cyklistická infrastruktura pro laiky :)

I když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidič bezmotorového vozidla a..více

Uzavřený cykloservis? Ověřte si situaci po telefonu 42

15. 03. - redakce - Návody
[aktualizace 27.3.] Definitivně potvrzeno přímo od Ministerstva průmyslu a obchodu, že cykloservisy otevřeno mít mohou...více

Kolo jako nástroj prevence během pandemie 26

Je obecně známo, že jízda na kole je zdraví prospěšná. Během pandemie koronaviru, která v..více

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru