Nové cyklostezky a cyklopruhy v Praze roku 2020

Praha v letošním roce rekordně investuje do cyklistické infrastruktury. Rekonstruovány či opravovány budou desítky kilometrů tras pro cyklisty. Město do nich bude investovat rekordních 170 milionů korun. Nicméně je potřeba podotknout, že částečně jde o peníze, které nebyly vyčerpány z kasy na cyklistickou dopravu v roce minulém (ze sumy 95 milionů se vyčerpalo zhruba 40 %). Jaká infrastruktura tedy vznikne, a kde?

Nové cyklostezky

  • Vodní prostup Rokytka – Nejdražší akcí, která vyjde město na 48 mil. Kč, je vybudování cyklistického prostupu podél Rokytky pod ulicí Čuprova na trase A26. Ten napřímí trasu a ušetří cyklistům zhruba 250 m průjezdu problematickými místy – přes parkoviště, nepřehledný podchod či 180° otočku. Jde o jednu z nejfrekventovanějších pražských cyklotras, sezónní průměr průjezdů cyklistů je zde až 1000 denně. K otevření dojde se značným zpožděním 19. května. 

Porovnání současného průjezd po trase A26 a průjezdu po dokončení vodního prostupu Rokytka

  • Cholupice – Dolní Břežany – Již probíhá výstavba asfaltové stezky, která propojí Dolní Břežany a Cholupice. Celkem 1,4 km dlouhá cyklostezka na trase A204 nahradí pěšinu vyšlapanou v poli a naváže na cyklostezku u Dolních Břežan. Cyklisté tak získají další propojení Prahy a Středočeského kraje. Trasování je zde.
  • Dubeč – Koloděje, 1. fáze – Na bývalé polní cestě vznikne 1,2 km dlouhá asfaltová stezka nazývaná Prostřední cesta, která na trase A440 zajistí chráněné cyklistické i pěší spojení mezi Kolodějemi a Běchovicemi. V druhé fázi dojde také k propojení Dubče. Trasování je zde.
  • Suchdolská – V Sedlci – Zhruba 250 metrů dlouhá cyklostezka naváže na nedávno vzniklou bezmotorovou cestu údolím Sedleckého potoka od Vltavy na Suchdol. Výstavba by měla začít v květnu. Trasování je zde.
  • Pražačka – U kopce Pražačka bude vybudován přibližně 180 metrů dlouhý úsek cyklostezky, který tak ušetří stoupání cyklistům po paralelní cyklostezce po hřebeni kopce Pražačka a naváže na zdejší rezidenční ulice. Trasování je zde.
  • Satalice – Vinoř – Obce na severu Prahy propojí přibližně 1,2 km dlouhá cyklostezka podél ulice Vinořská. Cyklostrasy A253, A262 potažmo A50 tak získají bezpečné vedení mimo provoz.

Rekonstrukce cyklostezek

Letos dojde také k rozšíření a zkvalitnění již existujících cyklostezek:

  • Modřany – Zbraslav – v několika úsecích pravobřežní cyklotrasy A2 podél Vltavy v oblasti Pražského okruhu dojde k rekonstrukci cyklostezky. Na několika úsecích bude opraven povrch a dojde k rozšíření.
  • Přemostění Ohrobeckého potoka postavením nízkého mostku letos na cyklostezce A2 jižně od Prahy zanikne brod provedený velkými kameny, nazývaný jako „past na bruslaře“. Konkrétní lokace je zde.
  • K Dolům na Havránce – na 250 metrů dlouhém úseku dojde k rozšíření chodníku a vytvoření přejezdů na trase z centra Modřan směrem k Vltavě na cyklotrase A21. Výstavba již probíhá. Trasování je zde.

Cyklopruhy

V tomto roce již vznikly cyklopruhy v osmisetmetrovém úseku ulice Jeremiášova na Stodůlkách (více zde). Ochranné cyklopruhy byly nově vyznačeny v části ulic Evropská (1,5 km), Bucharova a Pujmanové (150 m). V části ulic Plzeňská (0,8 km) a Kamýcká (1 km) vznikly ochranné cyklopruhy v rámci zavedení nových buspruhů.

Ochranný cyklopruh v ulici Pujmanové na Pankráci z března 2020

Další cyklopruhy letos vzniknou na ulici Modřanská v úseku ulic V Hodkovičkách až Branická (2 km), o jejich návrhu jsme již psali. Pruhy pro cyklisty budou mít premiéru také na Jižním Městě, konkrétně v kilometr dlouhém úseku ulice Hviezdoslavova (úsek Chilská–U Modré školy).

Od jara prochází rekonstrukcí také poslední nezrekonstruovaná část ulice Novodvorská ve čtvrté městské části. 800 metrů dlouhý úsek s cyklopruhy po obou stranách naváže na již existující pruhy pro cyklisty. Vytvoří se tak na pražské poměry celkem spojitý, 5 kilometrů dlouhý, koridor s vedením cyklistů v hlavním dopravním prostoru.

Cyklopruh na Nododvorské ještě před dokončením rekonstrukce

Další ochranné cyklopruhy mají letos vzniknout v ulici Peroutkova na Malvazinkách (navážou tak na loni zřízený stoupací cyklopruh v ulici Na Václavce, více zde), na ulici Vltavská na Smíchově, jednosměrně bude ochranný pruh zřízen v ulici Holečkova – cyklistům se tak zpříjemní stoupání ze Smíchova směrem na Motol.

Další úpravy

Mezi další letošní úpravy pro cyklisty patří legalizace chodníků podél Průmyslové ulice v úseku Černokostelecká až Poděbradská či podél vedení tramvajové tratě na Barrandovské estakádě. Budou také modernizována existující integrační opatření (cyklopruhy/cyklopiktokoridory) v ulicích Benešovská (Vinohrady) a Černokostelecká (Strašnice), po níž budou cyklopruhy zřejmě souvislejší a bezpečnější.

Vznikne také přechodopřejezd přes ulici nábřeží Kpt. Jaroše na Praze 7 (cca zde). Tento rok již vznikly nové přejezdy pro cyklisty v Bohnicích (křižovatka K Pazderkám – Čimická) nebo podél Chilské u Opatova na Praze 11. Vznikne také několik cykloobousměrek, na Praze 10 například v ulicích Na Hroudě a Heroldovy sady.

Co nebude

Nevypadá to, že v bude v nejbližší době dokončena již přes rok rozestavěná cyklostezka A2 na Rohanském ostrově. S novým vedením Prahy 1 byla také zrušena příprava několika cykloobousměrek v centru města. Letos se nepodaří realizovat ani cyklostezka Labuť – Kačerov, jejíž výstavba má zpoždění už asi dva roky.

Sečteno podtrženo

Větší realizace za rok 2020: modře cyklostezky, červeně cyklopruhy

Pokud vše půjde podle plánů, bude letos postaveno přibližně 4,3 km nových cyklostezek. Cyklodopravu zkvalitní také několik rekonstrukcí, drobných opatření a přibližně 15 km ulic bude vybaveno určitou formou cyklopruhů (z toho 4 km již fungují).

Je potřeba zmínit, že výstavba cyklostezek v Praze se pravidelně zpožďuje a několik akcí, které se staví letos, již měly stát dříve (mapa akcí např. na rok 2018 se v mnohém podobá té letošní). I přesto lze říci, že podpora cyklistické dopravy v Praze nabírá na obrátkách a je zde snaha cyklisty implementovat i do velké části běžných rekonstrukcí ulic.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. k Barrandovské estakádě – napadlo mě to, když při aktuální rekonstrukci odstranili v celé délce červené zábradlí, ale po letech planých slibů už jsem ani nedoufal v realizaci. Tak ještě vyřešit návaznost na Barrandově a proznačit A113… :-)

  2. ještě je malá ač pozitivní změna v Holešovicích u Libeňského mostu – s úpravou pruhů přibyly odbočovací pruhy pro cyklisty a nájezd na cyklopruh, který byl oproti silnici vyvýšen, tudíž se dříve špatně najíždělo, pokud člověk odbočoval z Jankovcovy na most:)

  3. Existuje ke stavbě Koloděje-Dubeč nějaká dokumentace, kudy to má vést?
    Zrovna včera jsme jeli z Běchovic do Dubče a teda jízda na kole po silnici Ke Kolodějskému zámku bylo dost o život, takže mám radost, že tam vznikne alternativa.

  4. jsem tak starej, ze si pamatuju, kdy aktiviste vycitali autum, ze se kvuli nim asfaltuje a nici priroda – sestrete prirodu, nestavte silnice, jezdete na kole.
    Kdyz ted vidim (naposledy jsem se vydesil v Cholupicich), jak se krasne pesiny ve jmenu zkvalitneni proliji asfaltem, nezbyva, nez zatleskat, kam jste to dotahli.

  5. tik: No Cholupice jsou případ(i) sami o sobě. Není to tak dávno, co se tam stavěla dálnice, která je slyšet na kilometry daleko, vozovka je široká 30 metrů…

  6. kmt: najděte si ulici Na Prostřední cestě v Kolodějích a přepněte do satelitního zobrazení. V terénu je patrná historická cesta kudy to povede (k RC letišti).
    Do Dubče už to pak půjde přes Lítožnici ale do Hájku stále jen po silnici kolem obory a to je teda příšerná cesta :(

  7. tik: Přesně tak, cyklista, který za deště nedojede zamazaný blátem až po hlavu, není hodný toho jména. ;-)

    Aktuálně zpracovávám první výsledky z průzkumu konfliktních situací při jízdě na kole, co jsme nedávno vyhlašovali, a to, co se děje cyklistům na silnicích, jasně říká, že cyklostezky jsou potřeba. Podívejte se na to třeba tak, jako že to vlastně vynutili řidiči. Kdyby se všichni řidiči chovali k cyklistům ohleduplně, předjížděli je s bočním odstupem 1,5 metru a když mají proti auto, tak zpomalili a jeli 20 metrů za cyklistou, dokud se silnice v protisměru neuvolní, tak nejsou cyklostezky potřeba. To je ale nereálné. Takže za asfaltování krajiny cyklostezkami můžou vlastně řidiči :-)

  8. Vratislav Filler: O té připravované stezce vím z článku tady na webu a taky se jí nemůžu dočkat. Až se dostaví i stezka podél Ve Žlíbku tak budeme mít z Prahy 22 krásnou cestu až k Labi :)

  9. Nejsou nějaké bližší informace o té realizaci v ul. Hviezdoslavova na Jižáku? Skvělá by byla mimochodem taky nějaká integrace v ul. Türkova :) …

  10. Michael: Viselo to na úřední desce. Co je teď čtyřpruh ( a parkuje se v něm, třeba u pošty), tak se to parkování zlegalizuje a udělá se cyklopruh. Co je dál kolem Hájů dvojpruh, tak tam zatím nic nebude.

    Türkovou jezdím, integraci bych uvítal, ale tam se zatím nic neprojektuje.

  11. zanigef: Nojo, tam se to vlastně docela zajímavě propojuje. :-)

    Si pamatuju, jak jsem před patnácti lety jezdil z Počernic do Kolovrat na volejbaly normálně po silnici a večer za tmy zpátky, to by dneska už snad ani nešlo.

  12. @Vratislav Filler 19.05.2020
    Umeni vyhnout se dulezitemu (ekologie) a vypichnout, kdo za to muze (auta) je hezka odpoved.

    @Zbyněk 19.05.2020
    Verim, ze k dalnici prisli jako slepy k houslim, to se rozhodovalo vys a nedivil bych se, kdyby proti ni bojovali. A meli smulu. To nerozporuji.
    Ale tahle cesticka je pravdepodobne v jejich gesci, takze za to si mohou sami.
    Nebo otazka pro @Vratislav Filler: tohle jde naplanovat „na urovni Prahy“ a pak to do Cholupic befelem poslat ? Netusim.

  13. Ať se na to díváme, jak chceme, cyklistika opravdu tím hlavním ekologickým problémem není.

    Ohlídnout od všech těch asfaltových pekel, která přinesla automobilová doprava osobní i nákladní, všechny ty sklady a bariéry v krajině, a vypíchnout asfaltování nějakých místních cest, což bude asi tak 0,001 promile ze všech zpevněných ploch, to je čirá ukázka argumentačního faulu.

  14. Co to několik let odkládané dokončení stezky A2 u Jarova? Nebude ani letos?

  15. Přechodopřejezd na nábřeží ke Štvanicí už funguje. Jen dodělat na zemi drobnosti. Na Praze 7 se redukují nejproblematičtější křižovatky. Např křižovatka před Libeňákem nebo křižovatka Dukelských hrdinů a Veletržní

  16. Ondra S. : Cedule na místě stále hlásí dokončení v roce 2019 :-) Od roku 2014 jen přelepují čísla… Nic se tam neděje.

  17. Buďme rádi že se děje něco, souvislé stezky jsou stejně hudba budoucnosti …
    K tomu asfaltování bych jen píchnul, že i spousta rádoby „bajkerů“ pak jezdí po asfaltu podle vody :-) a upřímně, kolik cyklistů chce jezdit denně po šotolině do práce? Nehledě jak dodal VF – přijet od bahna není vždy zrovna vhodné, parkuje-li člověk kolo třeba v rohu kanceláře.
    Kolík plochy se zastavělo kvůli skladům, hypermarketům …
    Jinak Ke Kolodějskému zámku jezdím z práce už přes 10let, někdy i v páteční špičce ven z Prahy a není to nijak šílené, z mého pohledu celoživotního silničáře.
    Z Počernic do Kolovrat by to klidně šlo, ale to by silnice musely mít šířku na 2 autobusy a k tomu 1,5m pro cyklisty na každé straně :-)

  18. Tedy seznam je to tragický, ale ještě tragičtější mi přijde zároveň říct že podpora cyklistiky nabírá na obrátkách. Holt je tam ta „správná“ repre, tak nemůžeme říct že se po dvou letech sotva dodělává to co už bylo připravené před jejich přichodem a nic nového není.

    Nové jsou tam akorát integrace na autostrády, které pomohou pár lidem na žiletkách (kteří to ale nejspíš ani nepotřebují) a které byly protlačeny přes odpor všech včetně místních samospráv. To je mimojiné určitě skvělý start pro další spolupráci v budování.

    Za duben a květen mám po Praze najeto 1 800 km. Denně potkávám desítky bodových závad a nedodělků, jejichž odstranění by stálo pravděpodobně míň než ty litry barvy na asfaltu, nebo řízené cyklopřejezdy po padesáti metrech.

    A2 u Jarova – nově jsem tam minulý týden viděl nějaké kolíky, ale možná si jen majitel ohraničuje co bude sekat.
    Nemělo se ještě stavět něco u Rokytky Kyje – Hrdlořezy?

  19. Šrtěpán: Nové investiční akce se připravují, ale za dva roky to z ničeho neupletete. Byla zahájena příprava celé řady věcí, které v terénu uvidíte nejdřív za pět let (například několik dost zajímavých lávek). Cyklus projekční přípravy od studie přes DUR/DSP po realizaci je minimálně čtyřletý, když to jde bez potíží. Jakmile je problém s pozemky (a to je tak v polovině případů), prodlužuje se příprava to o dva roky až nekonečno. Přebírají se také projekty od městských částí, jiné městské části dostávají dotace na přípravu vlastními silami. Finance jdou do cykla zatím největší vůbec. Když chcete stavět víc, narazíte ale na limity v zadávání akcí, a v projekčních kapacitách. S každou stezkou za deset milionů je práce jak se silnicí za půl miliardy, a do toho si připočtěte, že se musíte dohodnout s policajtama a silničním správním úřadem, kteréžto složky nezřídka cykloopatření negují.

    Samozřejmě že příprava by byla potřeba rychlejší, i to odstraňování nedodělků. Něco se ale děje, co se dřív nedělo. Třeba teď jsem viděl náhradu přechodu přechodopřejezdem na Opatově, ale nešlo to jen namalovat, muselo se stavebně, takže to trvalo. A spousta těch nedodělků je v gesci městských částí, které si raději nechají ustřelit hlavu, než aby udělaly něco, co by jízdě na kole pomohlo.

  20. Na A2 Zbraslav – Jarov je vydáno územní rozhodnutí a řeší se požadavek Povodí Vltavy na náhradní výsadbu za kácení, aby mohlo být vydáno stavební povolení. Takže stavební povolení možná letos.

  21. Štěpán: „integrace na autostrády“ – myslím, že se to liší spíš v závislosti na dané MČ. Integrace na autostrády vznikají sice všude, ale nejspíš proto, že magoš pod sebou prakticky nic než autostrády (místní komunikace I. třídy) nemá. Také po nich musím občas jezdit. Ve městě se jim bez nepřiměřených zajížděk a ztrát předností prostě nevyhneme. Ale nejsem přesvědčen o tom, že tam cyklopruhy nepomáhají. Třeba (motoristy často) kritizované cyklopruhy na MUK Vltavská mi přijdou jako výrazné zlepšení proti stavu před nimi a v porovnání třeba s křižovatkou Radlická x Kartouzská nebo Plzeňská x Podbělohorská, Plzeňská x Makovského – co bych na nich dal za cyklopruh v řazení! Zejména na té první.
    Věci mimo autostrády vznikají tam, kde si je tlačí MČ. Cykloobousměrky v Petrovicích, cyklopruhy a cyklostezky na P14, integrace a legalizace na P7, cykloobousměrky na P6 či P5, faktická absence cykloobousměrek na P2, P3, P9, zákazy koloběžek a bikesharingů na P2, zákazy kol v pěších zónách na P1 (aktuálně snad jen v podobě zákazu elektrokol a elektrokoloběžek).
    Řízene cyklopřejezdy po 50 metrech – není to odezva na zdejší volání po ochraně těch nejslabších a nejméně zkušených a fakt, že na cyklopřejezdu nemá v ČR cyklista přednost? To že PP využívám nerad u mě rozhodně není důvod, proč bych toto zpochybňoval nebo tím opovrhoval, jen se snažím odpovědět.
    Jinak se obávám, že změna dopravního značení při souvislé údržbě nestojí prakticky nic, protože nová barva se na asfalt stejně v nějaké podobě vylít prostě musí. Ale řada bodových závad, zejména 50 – 100 cm od obruby, mi na starších komunikacích taky občas „trhá žíly“.

  22. Celkem užitečný je i zbrusu nový cyklopruh v Divadelní ulici na hlavní cyklotrase podél Vltavy. Sice je to jenom krátký úsek (150m), ale určitě se tam teď cítím bezpečněji:
    https://en.mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=14.4148358&y=50.0817958&z=18&rm=9g.zPxXuxIMQYVNGUtNXSmND6b

    Teď ještě, kdyby se něco podobného podařilo zřídit i v opačném směru na Smetanově nábřeží od Karlova mostu k Národnímu divadlu a dál směrem k Jiráskovu mostu :-) Nebo tam aspoň povolit jízdu cyklistů po tramvajové trati :-)

  23. Super mi přijde ten cyklopruh na Plzeňské. Kdysi mě tam na pikťáku sejmula dodávka zrcátkem do lokte – a to jsem jel, jak jsem měl. Teď se tam cítím rozhodně lépe. Projel jsem si i Bucharovu. Kdyby ten přesmyk přišel o 5 metrů dřív, když se ještě auta při volné silnici tak nerozjíždí, přišlo by mi to asi lepší. Ale jinak nevím, jak to místo vyřešit o moc líp. Balancování na čáře by tam bylo horší a v zatáčce to auta celkem valí a nejsou v oblouku vidět, aby to člověk na kole křížil „ze stopky“. Horší to bylo ale v tom zúženém předcházejícím úseku, kde bylo přechodné dopravní značení a zúžení JP. Na Jeremiášově se mi z celé té věci líbí hlavně úsek ve stoupání před Červeňanského – u té odbočky „k Lídlu“. Dřív to tam nestálo za moc, teď se to dá projet jako po másle. Škoda jen, že nejde nějak líp vyřešit levé odbočení do Řeporyjí (Smíchovská). Za mě ideální adept na legální nepřímé levé odbočení. To by zde bylo win-win pro všechny. Cyklisté by nemuseli „šněrovat“ přes 3 JP doleva, motoristům co tam jezdí jako po dálnici by se nepletl pod kola obtížný hmyz – a že by cyklista ohrozil při NLO chodce na tom dlouhém a širokém přechdu, kde jich zase takové davy nechodí, toho bych se úplně nebál…

  24. Prosim, proc se opet nedokonci rekonstrukce A2 na Rohanskem ostrove?

  25. @David – díky moc za sepsání zkušeností. Na Plzeňskou a Bucharovu se brzy v PNK taky podíváme.

    @Marek Beneš – bohužel na tuto otázku nedokáži odpovědět. Tázali jsme se na Praze 8 – bez odpovědi.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kabiny místo cyklostezek? Připomínky vznesla i Evropská komise 1

Minulý týden jsme Vás informovali o tom, že 2 miliardy evropských peněz z kovidového balíku..více

Trojská lávka na kole 3

Hlavní město má po necelých třech letech opět Trojskou lávku, která překonává Vltavu a spojuje..více

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 19

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru