Cyklopruhy končící před křižovatkami = minulost?

Dlouhodobě se za jeden z negativních aspektů pruhů pro jízdní kola v Praze považovalo jejich přerušení před křižovatkami – tedy v části, kde je člověk na kole nejohroženější a probíhá zde nejvíce kontaktu s auty. Po roce 2016, kdy byl novelizován zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, se to mění. Přibyla možnost zřízení méně prostorově náročných ochranných cyklopruhů. Ty v řazení před křižovatkou vyžadují minimální šířku jízdního pruhu 3,75 m, u vyhrazeného je to 4,25 m.

Bezpečně až do křižovatky, křižovatky Dukelských hrdinů x Veletržní

V letošním roce se tento typ cyklopruhů začíná v Praze objevovat při běžných rekonstrukcí světelných křižovatek. Průkopníkem tohoto opatření v Praze jsou cyklopruhy v křižovatce na Florenci z roku 2017. Do současné doby se to nedělo tak často a mnohdy byly místo pruhů vyznačeny jen cyklopiktokoridory (symbol kola se šipkou).

První přidání ochranných cyklopruhů u křižovatky vzniklo v roce 2017 na Florenci.

Značení cyklopruhů v křižovatkách nyní neprobíhá jen při rekonstrukcích celých ulic, ale nově také při rekonstrukcích semaforových křižovatek. Ještě do nedávna při nich vznikaly maximálně předsazená cyklistická stání, tzv. cykloboxy. Letos vznikly při rekonstrukci světelných křižovatek cyklopruhy až do křižovatky na dvou křižovatkách v Praze 7, konkrétně křížení ulic Veletržní X Dukelských hrdinů nebo Libeňský most X Jankovcova, mimo centrum například na křížení Práčská x Švehlova či Ryšavého X rameno magistrály na Roztylech. Podobně k tomu došlo na Vltavské, Bucharově, Evropské či Jeremiášově ulici.

Ochranný cyklopruh skrz křižovatku na Roztylech (ul. Ryšavého)

V čem je to dobré?

Tato opatření mají pozitivní dopad pro řidiče kol i aut:

  • Cyklista má jasně značený průjezd, při koloně se nemusí prodírat těsně podél aut, ale legálně projede vpravo. Auta v koloně jsou automaticky řazena tak, aby cyklista mohl volně projet.
  • Cyklista dojede až do křižovatky plynule a bez brždění, nemusí čekat, než se všechna auta rozjedou a ušetří své síly.
  • Řidič auta jasně ví, kde má cyklistu čekat.
  • V křižovatkách s více odbočovacími rameny je člověk na kole jedoucí rovně přirozeně řazen doprostřed.
  • Slabší cyklisté se tolik nemusí bát křižovatek.
  • Pěší získávají bezpečnější přechody.
  • Z hlediska městské kasy jde o levné efektivní řešení. Kromě nízké ceny zároveň zajistí rychlejší průjezd, než kdyby cyklista křižovatku projížděl po speciální oddělené infrastruktuře pomocí přejezdů pro cyklisty (na kterých by musel dávat přednost).

Křižovatka Jankovcova X Libeňský most na Praze 7

Pokud se takto křižovatky budou v hlavním městě realizovat dlouhodobě, k čemuž by podle schválených městských strategií a dokumentů docházet mělo, během následujících let takto rekonstruované křižovatky ve větším měřítku zvýší komfort jízdy na kole.

Člověk na kole projede bez potíží a motání se mezi auty

Je potřeba podotknout, že toto řešení by nemělo vznikat jen na komunikacích, kde je silničních správním úřadem magistrát, ale i tam, kde je jím odbor dopravy některého z úřadu městských částí Prahy. Zároveň nejde o jediné řešení, pokud je silnice dost široká, lze zrealizovat širší vyhrazený cyklopruh a nebo stavebně oddělený cyklopruh dánského stylu. V užších místech je žádoucí vyznačit alespoň cyklopiktokoridory.

Lucembursko – podobné řešení je naprosto běžná věc

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Aha. Tedy je to automatické, či snad povinné pro každou nově rekonstruovanou křižovatku? Protože na těch Roztylech mi to zatím připadá skoro jako zlomyslná past, kdy se cyklistovi v podjezdu pod 5. května ztratí i pikťáky a octne se rozmáchlé komunikaci (běžně 70+, a kde se neměří) a může „pokračovat“ pouze zpátky do kopce na Jižní Město odkud přijel….(na Spořilov se přece od Roztyl dostane jinudy než s auty rozhodně lépe)

  2. josuk: Potíž je, že souvislé údržby a úpravy křižovatek se dělají tehdy, když to potřebuje asfalt, takže sousední úseky na sebe mohou pár let počkat. Salámovka.

    Možná by bylo správnější udělat na Roztylské pruhy dimenzované na pozdější zřízení ochranného cyklopruhu a pak je tam udělat v rámci nějaké akce navazující na křižovatku, ale pak zase hrozí, že se to příště neudělá, tak je těžké si vybrat.

  3. Díky za vysvětlení. Prostě si pár let možná desítky..;-) na smysluplné pokračování počkáme. Přestože tu žiju a okolí mam najeté hodně, tadytudy jsem nikdy v životě na kole nejel, ani si nevybavuji že bych tam někoho na kole kdy viděl.. dolní část Türkova, proto mě to opatření přinejmenším zarazilo.

  4. Ochranný cyklopruh vznikl také na Vršovické ulici do centra. Navazuje na cyklopruh končící na křižovatce Vršovická x Kišiněvská a je veden podél zastávky tramvají Slavia, přes křižovatku Vršovická x Bělocerkevská (U Slavie) a je ukončen u západního přechodu této křižovatky.

  5. Ano v ulici U Slavie jsou ochranné pruhy tak, jak máte vyznačeno v mapě. Když jsme u P10, tak v mapě máte neaktuální podobu cyklovýhybek u zastávek Průběžná (ulice V Olšinách). Ještě přidám, že vodorovné značení v Husitské není dokončené, ale již teď jsou vyznačeny cyklo piktogramy od zastávky autobusu U Památníku (z centra) k vámi již označenému ochrannému pruhu před křižovatkou s ulicí Prokopova.

  6. Na obrazku s Lucemburska je zvlastni, ze cyklista nema prilbu. Pro takoveho cyklistu je myslim takovych pruhu skoro skoda … .

  7. @TomášM – v ul. V Olšinách jsem to aktualizoval včetně předsazených cyklostání. Husitskou kompletně dodělám, až bude značení dokončené. Až to bude, můžete nám napsat + poslat fotky třeba na mail nebo na soc. sítě. Hezký den.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 44

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Připravují se cyklopruhy na Podolském nábřeží, Praha 4 má výhrady 12

Praha připravuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu po Branickou ulici, kde navazují na..více

Zpráva o jízdě Jizerky – Praha 15

Fejeton Nárok na to udělat čas od času nějakou blbost máte ve chvíli, kdy to..více

Přijdou cyklisté o cykloobousměrku Na Břevnovské pláni dřív, než se zažije? 36

Tento příběh přepisujeme tak, jak jsme jej do redakce obdrželi. Cyklotrasa A15 mezi Řepy a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru