Příběh cyklopruhu v Divadelní ulici

Již zhruba v polovině května se objevil cyklopruh v Divadelní ulici na Praze 1. V širším úseku před podjezdem Národní třídy vznikl ochranný cyklopruh, v užším úseku na konci ulice pak piktokoridor. S jeho vznikem se váže příběh, do kterého jsem se jakožto zástupce spolku AutoMat a člen magistrátní cyklokomise úzce zapojil.

Ochranný cyklopruh v Divadelní ulici. Foto Lukáš H.

Impulsem pro zřízení cyklopruhu byla konfliktní situace, která na české poměry eskalovala až příliš. Na jaře 2019 cyklista v Divadelní ulici hned za podjezdem Národní zabral jízdní pruh, aby předešel těsnému předjetí ve zúžené části autem, které měl za sebou. Po protroubení ukázal cyklista řidiči neslušné gesto. Po odbočení na nábřeží řidič cyklistu předjel a o kus dál mu ze stojícího auta zahrozil střelnou zbraní.

Cyklista chování řidiče nahlásil Policii ČR. Na základě kamerového záznamu to byl nakonec nicméně právě cyklista, kdo byl předvolán ke správnímu řízení – za porušení povinnosti jízdy při pravém okraji vozovky. Dotyčný cyklista oslovil spolek AutoMat s prosbou o pomoc. Jako zástupce spolku specializovaný na cyklistickou dopravu jsem následně vystoupil v přestupkovém řízení. Jízdu středem pruhu se podařilo odůvodnit a správní řízení bylo ukončeno bez pokuty. Jak dopadlo řízení s mužem ohrožujícím cyklistu zbraní, mi známo není.

Na základě tohoto incidentu jsem na cyklokomisi někdy v polovině roku navrhl, aby se do Divadelní doplnil cyklistický pruh. V té době se debatovalo o vlekoucí se integraci na nedalekém Rašínově nábřeží. Mimochodem, projekt integrace na Rašínově nábřeží se vleče se dodnes, protože je třeba vyrovnat se s postojem Prahy 2. Na Praze 1 ale byla dohoda možná. V cyklokomisi jsme zpracovali jednoduchý koncept řešení, záměr integrace byl zadán v září 2019. Přes zimu se vyprojektovalo a v květnu 2020 byl cyklopruh a piktokoridor realizován.

Zhodnocení cyklopruhu

Jakožto jeden z iniciátorů a spoluautor konceptu můžu na provedenou integraci pohlížet pouze subjektivně a nezávislé hodnocení tak musím přenechat jiným. Je pravda, že v minulosti se odvážnější a rychlejší cyklisté nebáli zabírat pruh v celé délce, současné řešení do jisté míry ospravedlňuje předjíždění, které nebývá vždy s příjemným bočním odstupem. Přesto se domnívám, že provedený cyklopruh a zejména následné vedení piktokoridoru středem pruhu v úseku, kde již cyklistu vážně předjet nejde, přispívá ke snížení konfliktnosti a průjezd Divadelní na kole usnadňuje. Nynější řešení zcela jasně oběma stranám naznačuje, kdy je předjíždění ještě možné a kdy je již cyklista oprávněn pruh zabrat. To by dle mého názoru mělo omezit konfliktní situace pramenící z rozdílného úsudku řidiče/cyklisty.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Za mne palec nahoru, Divadelní používám, a když se tam pruh objevil, příjemně mne to překvapilo. Díky.

  2. Z mojí zkušenosti u pravýho okraje často byly střepy. Což teďka asi díky neexistenci turistů neplatí, ale turisté se vrátí. Zároveň je tam třicítka a na kole tam nebylo problém jet třicet (alespoň na začátku). Mám z toho takové smíšené pocity… asi to budu muset zkusit někdy projet.

  3. Chce si to doopravdy ten cyklopruh projet. Ač na fotkách může působit jako stísněný, v realitě je to úplně v pohodě, člověk se cítí bezpečněji průjezd je pohodlnější než předtím.

  4. Je to skvělé, že byl zřízen v době „uzavření“ smetaňáku před 2 restauracemi.

  5. Tohle je super, kdykoli jsem tam jel autem tak jsem si říkal že tam je na něj krásné místo.
    K tomu zúžení u křížení s ul.Krocínova – hezky by to vyřešilo přemístit parkování v Divadelní po tu křižovatku na druhou stranu, tedy zleva doprava: jízdní pruh, cyklopruh, parkování. Potom by se cyklista míjící Krocínovou nemusel řadit do jízdního pruhu, ale naopak auta „do cyklopruhu“.

  6. zangrief:
    Změna by sice vyřešila řazení ale vytvářela jízdu v cyklopruhu podél zaparkovaných aut a tak riziko dooringu.
    Za mě je to řazení menší riziko, protože je „bodové“.

  7. Dik za článek. Už vím které další ulici v centru se mám vyhnout..

  8. Pro mě je spíš naprosto deprimující ten úvod, vysvětlující pohnutku.

    To je fakt k zblití.

    Jinak tou ulicí jsem jel dvakrát v životě a pokaždé jsem ji zabral celou. Ale byl jsem hodně rozjetý, a pokud si pamatuji, bylo to v čase spíš menšího provozu.

  9. Skoro vždy, když hloupě usoudím, že ten pruh zabírat nemá smysl, že v tak úzkém místě mne nikdo soudný předjíždět nemůže, tak se následně ukáže, že se takový najde. Zrovna Divadelní v podjezdu a těsně za ním je místo, kde se ten pruh zabrat prostě musí. Takže díky za piktogram a pruh.

  10. Doplňující dotaz: o jakých vylepšeních pro cyklisty se jedná na Rašínově nábřeží? Je šance, že by i tam mohly vzniknout cyklopruhy po celé délce?

  11. Jiří Kadlec: Cyklopruhy se na Rašínovo v celé délce nevejdou. Byla by to kombinace ochranných cyklopruhů a piktokoridoru, jedná se o konkrétní podobě projektu. Tamní zástupce PČR má aktuálně postoj „kde se vejde ochranný cyklopruh, bude piktokoridor, kde se vejde piktokoridor, nebude nic.“ Což je samozřejmě na nic.

  12. Dobře za každé podobné opatření, i když jsem si říkal, když ho přesně 15.5. malovali, kam asi povede, když není kam.
    Trochu mrzuté je, že na začátku příběhu bylo tedy neslušné gesto… a cyklistovo! :-O (tedy možná přestupek proti občanskému soužití..- troubení se dá zdůvodnit a statistika říká, že ukázané „zbraně“ jsou plynovky – poněvadž pravé nelegální se při smyslech neukazují a za ukázání legální se odebírá zbroják – a za nebezpečné vyhrožování je také docela flastr)

  13. Josuk: Ze zákona nesmíš ukázat ani plynovku. Akorát pokud máš jen plynovku a nemáš zbroják, tak ti zbroják neseberou.

  14. Je smutne, ze clovek za ochranu sveho zdravi dostane namirenou pistoli. To je jako bych sel na preventivku k zubari a on misto prohlidky by mi plivnul do ksichtu.

    @Petr
    – muzete rozvest?

  15. Neslušná gesta nejsou ochrana zdraví.. podobných reakci zrovna cyklisty jei líto, protože se paušalizuje na ostatní. a že tento narazil na d.bila je otázka času.

    Je dobré že to vzniklo, i když ten začátek je přitažlivý možná až příliš.. ;-)

  16. @josuk

    Ja myslel to zabrani pruhu, ne neslusne gesto.

  17. Když je to článek o ochranném cyklopruhu, tak aktuální postřeh z Husitské ulice, kde se připravuje obnovení vodorovného dopravního značení (původní částečně vyfrézované). Dle zaměření a značek na vozovce budou v některých úsecích ochranné cyklopruhy.

  18. @Vratislav
    – nejde? Rad bych pripomenul, ze jeden clovek pohnul horou a jakyze fyzik tvrdil, ze dej mi naklonenou rovinu a pohnu Zemi?

  19. To nebyl fyzik, byl to Archimedes, a nemluvil o nakloněné rovině, nýbrž o pevném bodu :o)

    „Dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu celou Zemí.“

    Ale jinak nepochybuji, že josuk to pochopil správně, jen si neodpustil jedovatou poznámku. Z hlediska pána s buřinkou člověk musí slušně poděkovat, i kdyby ho někdo rozmačkal plechy na cucky.

    I když ano, i v desateru se myslím taky píše, že cyklista nemá ukazovat gesta – aby nevrhl náhodou špatné světlo na cech.

  20. @lei

    No evidentne si pamatuji spise myslenku, nez tvrda data, trochu ztrapneni,ale ucel to splnilo :)

  21. Add Josuk
    Zvukové znamení se podle zákona může použít na odvracení nebezpečí a rozhodně ne na odhánění překážejícího cyklisty jako krávy na pastvě. Pokud mi někdo něco takového udělá, tak mu ten prst ukážu také a je to zcela adekvátní. To, že ten pán následně ještě hrozil zbraní jen ukazuje o jakého … se jednalo.

  22. Pavel Mašek: Jako jde leccos, ale jenom šablonou, barvami a OOPčkem ještě vozovku na půl kilometru ulice o půl metru ještě nikdo nerozšířil.

  23. Brahma: tak to já zastavím, dám kolo na stojan a jdu se slušně zeptat jaké nebezpečí hrozí, mohu-li pomoci. V zastávce, okolo plno svědků. Relativně účinné. Podobná gesta jsou tak na dvě věci.

  24. @Pavel Masek: Zákon 119/2002 v aktuálním znění, paragraf 7, kategorizuje plynovku jako zbraň kategorie D. Paragraf 15 téhož zákona, odstavec 5 písmeno a, pak zakazuje zbraň kategorie D nosit viditelně na veřejnosti nebo místě veřejnosti určeném. Podle standardního výkladu pod to spadá i hrozba zbraní (plynovkou), „ukázal jsem mu ji“, tedy jsem ji v tom okamžiku viditelně nesl.

    Použití zbraně, a to i plynovky, při obraně (a to i „ukázal jsem mu ji a on zdrhl“) tedy prakticky vždy musí probíhat v režimu nutné obrany/krajní nouze, jinak jde o přestupek proti zbrojnímu zákonu. A samozřejmě ke ztrátě spolehlivosti, která je zákonným důvodem ke ztrátě zbrojního průkazu, a to i když samotný přestupek byl spáchán plynovkou (tedy zbraní, pro jejíž vlastnictví není zbrojní průkaz potřeba).

    Kromě toho se samozřejmě ještě musíme zabývat paragrafem 353 trestního zákoníku, „nebezpečným vyhrožováním“. „Kdo jinému vyhrožuje usmrcením, těžkou újmou na zdraví nebo jinou těžkou újmou takovým způsobem, že to může vzbudit důvodnou obavu, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti.“ Pokud vyhrožování zbraní (i plynovkou, a dokonce i napodobeninou zbraně) dosáhlo až intenzity tohoto paragrafu a pokud zároveň nespadalo pod režim krajní nouze/nutné obrany, jde o trestný čin.

  25. @petr

    – dekuji moc, neco jsem se dozvedel. Ja jsem ale myslel rozvest to vyhybani se dalsi ulici ;-)

  26. Aha, teď koukám, že jsme v diskusi dva různí Petrové…

  27. Za sebe děkuji. Existence cyklopruhu mne velmi mile překvapila. Tato místa jezdím obecně nerad, ale někdy to jinak nejde. Taková situace nastala zrovna minulý týden a mně to opatření pomohlo. Taky jsem měl štěstí na velmi ohleduplného řidiče za sebou, tak se to i v tom zúžení dalo.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Francouzský štáb přivezl do Prahy cykloobousměrku 1

V centru Prahy, u Nové radnice se tento týden objevila nová cykloobousměrka. A to velmi..více

Seminář k cyklonovele ve Sněmovně :)

Ve středu 3. 9. 2020 proběhl v Poslanecké sněmovně seminář „Aktuálně k cyklonovele,“ na kterém..více

9 důvodů, proč jet do školy na kole 18

Začíná nový školní rok a v ulicích měst se znovu objeví studenti škol, kteří se..více

Cyklostezky postavené přímo s okruhem v Plzni 4

31. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Plzeň je rozhodně víc než krajské město. Působí spíše jako velkoměsto. Chci vypíchnout příklad infrastruktury,..více

Seminář Data a cyklodoprava: rychlý výběr 3

V úterý 16. června proběhl v pražském CAMPu seminář Data a cyklodoprava, pořádaný Nadací Partnerství...více

Městská cyklomapa 2020 9

Po dvou letech vydalo hlavní město Praha další edici své tištěné cyklomapy. Pro novou mapu..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru