Přijdou cyklisté o cykloobousměrku Na Břevnovské pláni dřív, než se zažije?

Tento příběh přepisujeme tak, jak jsme jej do redakce obdrželi.

Cyklotrasa A15 mezi Řepy a Ladronkou vede úzkou jednosměrnou ulicí Na Břevnovské pláni. Protože byly potíže s jejím zobousměrněním směrem do centra, byl před několika lety vyznačen objízdný cyklopruh na Bělohorské ulici. Bělohorská je ale příliš rušná na to, aby jí dala většina cyklistů přednost před nelegálním protisměrem klidné ulice. Nyní se ulice Na Břevnovské pláni konečně po řadě let proznačuje na cykloobousměrku. Protože jde o ulici velmi úzkou, tak zatím jako dočasné řešení – ke konci roku se opatření vyhodnotí.

Na pětimetrové vozovce se cyklisté při míjení s auty musí schovávat do „děr“ před vjezdy do domů. Je to logické a v souladu s předpisy – překážky (zaparkovaná vozidla) jsou na straně cyklisty, při jízdě podél parkujících aut tak cyklista vlastně vjíždí do protisměru. Protijedoucímu, který překážku nemá, by tak cyklista měl umožnit plynulý průjezd.

Aktuálně nejsou piktogramy umístěny zcela šťastně. Osa piktogramu je cca 2,5 metru od levého kraje vozovky, takže dobře zvýrazňují motoristům přítomnost protijedoucích cyklistů. Jede-li ovšem cyklista slepě po piktogramu, vejde se vedle něj i osobní auto jen zcela těsně.

Dle stížností místních obyvatel někteří cyklisté zabedněně nemíní z piktogramů uhnout, čímž míjení s protijedoucími vozidly výrazně komplikují. Až se bude dělat definitivní značení, mohou se piktogramy posunout blíž k vjezdům, nebo být jinak přehodnoceny. Protože není poloha piktogramů návodná, nezbývá než aby cyklisté opět mysleli víc, než by za normálních okolností měli: vyznačený piktogram nedává cyklistovi žádné právo a motoristovi žádnou povinnost. V obecné rovině vždy platí § 20 zákona 361/2000 Sb.:

Řidiči protijedoucích vozidel se vyhýbají vpravo, včas a v dostatečné míře. Nemohou-li se bezpečně vyhnout, musí dát přednost v jízdě ten, na jehož straně jízdy je překážka nebo zúžená vozovka. Musí-li jeden z nich couvat, učiní tak ten, pro něhož je to snazší nebo méně nebezpečné. (…)

Apeluji proto na cyklisty projíždějící do centra, aby se vůči protijedoucím autům chovali slušně. Může se totiž lehce stát, že pokud cyklisté nebudou obecná pravidla provozu respektovat, radnici na základě stížností dojde trpělivost a jediným legálním průjezdem zůstane cyklopruh na Bělohorské, který rozhodně není pro každého.

Takže cyklisté prosím: jestli chcete jezdit úzkými protisměrkami legálně, tak respektujte také protijedoucí vozidla.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Nevím, jak velká část cyklistů čte web PnK, skoro bych doporučil pár hodin osvěty na místě, ať už od Auto*Matu, nebo MP, či PČR, aby cyklisté pochopili, že nešťastně umístěné piktogramy mohou být zkázou této, pro mne dvacet let chybějící, cykloobousměrky v klidné ulici…

  2. Zajímavá úvaha, děkuji za ní. Mám za to, že protisměrné pikťáky (i) v
    těch cykloobousměrkách, kde cyklisté a řidiči musí při vyhýbání uhybat
    ze své jinak běžné stopy, je potřeba značit právě do této běžné stopy
    (1,25 m od podélného parkování dle Obrázek 60
    http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_179_2017.pdf ) (cyklista v
    této stopě totiž jede většinu času) a nikoliv do polohy, kam cyklista
    uhýbá, když se s autem vyhýbá. Například v Barvířské ulici:
    https://mapy.cz/s/nemumucavo jsou protisměrné pikťáky nalepené na
    parkující auta a to je špatně. Cyklista je totiž lákán do pozice kde
    mu hrozí v těchto auty nefrekventovaných ulicích nebezpečí největší –
    od dveří zaparkovaných aut. To je možná překvapení, ale je to tak.
    Cyklista podle mne potřebuje být pikťáky naveden do bezpečné (své
    výchozí) stopy s ohledem na dveře zaparkovaných aut a pokud jede auto
    proti, tak samozřejmě pomoci řidiči auta tím, že zpomalí i třeba na 10
    či ještě méně km/h a posune se více vpravo.

  3. Statik: a je skutečně riziko od srážky s otevřenými dveřmi zapakovaného vozidla na straně spolujezdce (průměrná obsazenost vozidla 1,3 osoby) při vzájemné viditelnosti cyklisty a „sedícího v autě“ při protisměrné jízdě?

    Nechci polemizovat, ale cyklisté se teď na místě chovají skutečně mnohem sebevědoměji a mají tendenci autům neuhýbat. Nevím zda si myslí, že se najednou vejdou, že mají právo jet, nebo že konečně „vyhráli“, ale je to tak. A to včera ještě ani nebyly osazené dodatkové cedulky, které jim jízdu na rozdíl od pikťáku fakticky povolují. Osobně tedy souhlasím s tím, že takto vyznačené pikťáky jsou nebezpečné. A navíc v mnoha místech nejsou ani vyznačené před vjezdy, ale vedle řádně zaparkovaných vozidel. A ve spoustě vjezdů se, bohužel, trvale parkuje. Když se pikťáky posunou do vjezdů, tak budou mít místní strach, že jim zakážou jejich „zvykové“ parkování.

    S Barvířskou bych to úplně nesrovnával. Barvířská:
    1) je širší. Má 8 m, takže mezi vozidly zůstává o metr víc, než je v Na Břevnovské pláni
    2) parkuje se tam na obou stranách, takže není předem dané kdo má uhnout a je to o vzájemné domluvě (§20 – v podstatě ten, pro koho to bude snazší).
    3) cyklistů tam je přeci jen o něco méně

    Osobně bych také byl pro posunout piktogramy o metr ke kraji – do vjezdů. Parkování je tam dle zákona nelegální už teď (a pikto na tom nic nezmění). A nebo bych je nevyznačoval vůbec. Věky věkův to tam funguje i bez nich, tak to tam bude fungovat i dále. Cyklista sám vidí, kde má optimální trasu průjezdu. Když nic nejede, tak ji volí podle děr a kanálů, do protistojících aut vidí, a když něco proti jede, tak se prostě schová. Bez piktogramů si nikdo nic vynucovat nebude.

  4. Statik: (P.S.:) Obrázek 60 z TP 179 má proti situaci v Na Břevnovské pláni jednu faktickou odlišnost. Je na něm parkování po obou stranách – obdobně, jako je tomu např. v uvedené Barvířské. Na Břevnovské pláni je ale parkování jen vpravo, výhybny jsou jen vpravo a je to cyklista, kdo v takovém případě má překážku na své straně a měl by umožnit průjezd protijedoucímu. Zdravotní následky nehody ponese (fyzicky) vždy jen cyklista. Vyznačit piktogramy tak, aby si inteligenčně či znalosti zákona handicapovaní cyklisté odnesli z jejich bezhlavého použití i handicap fyzický, rovnou zalepený flastrem za porušení předpisů, považuji sice za prospěšné pro cyklistickou dopravu jako celek, ale už méně prospěšné pro existenci takto vyznačené cykloobousměrky. A vem koncem to nakonec neocení asi ani oni postižení cyklisté, až se cestou z nemocnice staví pokutu zaplatit.

  5. Statik: V tom projektu je to přesně obráceně, pikťáky jsou jen v místech, kde mají cyklisté uhýbat do výhyben před vjezdy, podél parkování naopak nejsou. No, nepovedlo se to úplně…Naštěstí je to jen barvou. Už teď je jasné, že po vyhodnocení se to nějak předělá.

  6. @VF: Také mne to napadlo – nějaká neofiko cedule „Cyklisto dávej přednost protijedoucím vozidlům!“ Nebo v těch výhybnách pro cyklisty na zem malé připomenutí barvou „Dej přednost v jízdě…“
    Držím nám palce, aby to vydrželo a bylo permanentní…

  7. Jak píše Dynamik, skoro se mi zdá nejrozumnější nic na zem nekreslit… Aby to nikoho k ničemu nenavádělo a fungovalo to „přirozeně“ jako doposud. Dobrý nápad.

  8. Zajímavé. Osobně v takových průjezdech držím „ekvivalentní odstup“ – jedu tak, aby vpravo ode mě bylo zhruba stejně místa, jako má vpravo od sebe protijedoucí řidič. Když zpomalí do bezpečné míjecí rychlosti, nebo zajede víc doprava, zajedu taky do prava, usměju se, mávnu, většinou se dočkám pozdravu zpět a jedeme dál. :)

    (V těch mých trasách bývají řady aut souvislé. Když je náhodou díra, spíš se snažím načasovat minutí do ní tak, aby ani jeden nemusel nějak brzdit, taky to většinou vyjde.)

  9. Dneska jsem si to byl projet a poloha pikťáků mi nepřijde zrovna špatná. Za mě bych si dokázal představit, že tam pikťáky nebudou vůbec žádné, ulice je v přímé, takže na sebe protijedoucí v pohodě vidí. Maximálně vymyslet vodorovné připomenutí cykloobousměrky pro řidiče, kteří v dlouhých ulicích jezdí „po paměti“.

    Pokud pikťáky být musí, napadlo mě udělat ho v „podmíněné“ variantě, třeba bez šipek, tzn. optimální trasa pro cyklistu, podmíněná dalšími okolnostmi (bez protijedoucího auta). Já vím, muselo by to být v legislativě…

  10. Zbyněk: Strašně se Vám ta kamera klepe, stačí na to koukat 20 sekund a bolí z toho hlava. Možná na zdokumentování nějakého přestupku, nebo abyste měl důkazní materiál, až budete mít nějakou nehodu, že chybu udělal ten druhý, to může být fajn. Ale na YouTube bych to asi nedával, než takovéto video, tak raději žádné… :-)

    Napsal bych to jako komentář přímo k tomu videu, než to tím zaplevelovat tady, ale z nějakého důvodu jsou pod videem komentáře zakázány. :-)

  11. Ha, cca po roce jsem nahodou opet zavital na tento web. Jezdim Bila Hora – Vypich denne, projizdim prave kolem zacatku ulice Na Brevnovske plani (krizovatka s Cistovickou), delam to tak uz 5 let (pred tim jsem jezdil 10 let z Kosir — rekl bych, ze mam po Praze uz hodne najezdeno). Ulici na Brevnovske plani jsem jel jednou pri hledani, kudy budu jezdit, a hned jsem ji zavrhnul. Jezdim normalne po Belohorske (stejne tak zpet) a predevsim ve smeru do Prahy nevidim zadny problem. Brevnovska je rychla, prima, prehledna, bez der, zrovna tady nehrozi naraz do dveri, ktere ridic bez podivani otevre (to je asi moje nejvetsi mura, NIKDY nemijim auto parkujici u kraje na mene nez metr). Z meho pohledu to strasne prehanite, situace s jezdenim po Praze v beznem automobilovem provozu neni vubec spatna, a tuhle vyvolavanou hysterii „nikdy na kole mezi auta do provozu“ povazuji za kontraproduktivni. Cim vice bude cyklistu na beznych silnicich v beznem provozu, tim vice budou ridici na tento stav zvykli a tim bude situace lepsi. Navic ja jezdim z mista 10 km za hranici Prahy — mohu vas ujistit, ze vic se „bojim“ a silnicich 3.tridy za hranici Prahy nez potom v Praze (nez napriklad na Belohorske).

    Behem psani prispevku jsem zhledl zde linkovane video, kdy maly klucik projizdi diskutovanou ulici ( https://youtu.be/Gx18Pyug6H8). Otresne, jako dospely clovek, pro ktereho je jizda na kole efektivni doprava do prace, nechapu, proc nekdo tudy dobrovolne jezdi. Potrebuji jet rychle a bezpecne, a nechci resit desitky interakci s ostatnimi ucastniky silnicniho provozu na nekolika stovkach metru. Napriklad bych skutecne nerad resil, ze jsem srazil chodce, ktery necekane vystoupil z rady vozidel po prave strane diskutovane ulice.

  12. Původně ta ulice byla obousměrná, že.
    Jednosměrná je proto, že si kupují automobil ti, kteří ho nemají kam dát, tj. nevlastní volnou garáž, nevlastní pozemek, kam by se jim vešlo atp. takže si postupně vynutí parkování, které je posléze legalizováno a to na úkor šířky ulice, na úkor chodníku !!! (Gercenova např.) a to je celý problém.
    Od zavedení této jednosměrky jezdím též pouze po Bělohorské. V cyklopruhu se to dá, jediné nepříjemné místo je zúžení u tramvajové zastávky Malý Břevnov, kde mizí vyhrazený jízdní pruh a mění se na piktokoridor a v tu chvíli už to pro slabšího cyklistu popř. dítě není.

  13. @Mirek2: ja se nepokousim o moralizovani a premysleni o tom, kdo si koupil kolo, kdo si koupil auto a kdo ma a kdo nema kde parkovat. Ano, zrejme ulice byla puvodne obousmerna, protoze v dobe, kdy ji budovali, byl aut zlomek. Ale mohu se o moralizovani pokusit a konstatovat, ze zabirani silnic a chodniku aut nam nebylo nakazano Bohem nebo jinou nezavislou stranou, ale je to dusledek normalniho vyvoje a toho, ze radeji vetsina lidi preferuje mit pred domem vlastni auto, nez mit pekny chodnik, po kterem bude prijemnejsi pohyb a bude estetictejsi. Je to skoda, ale je to tak. Az prevazi opacny nazor, bude to obracene. Je pekne to tlacit tim smerem, ale me pripada, ze aktivita je prilis agresivni a dokonce me jako cyklistu stve.

    Ale to je uplne fuk. Ja pouze pisi, ze podle meho nazoru je tahle ulice na jizdu na kole uplne k nicemu (v roce 2020, kdy ma auto vetsina lidi, neposuzuji minule stoleti), s piktogramy i bez, a mnohem lepsi alternativa je Belohorska. A take sleduji, ze toto je obecny problem: na kole jezdim po Praze porad, a prunik s tim, co je znaceno jako cyklostezka (cyklotrasa? — neznam terminologii) nebo vhodna cesta pro kolo na mapy.cz (mapy z Prahou na kole jsem nikdy nevidel, pocitam, ze to bude podobne) je maly. Presneji — celkove je samozrejme prunik velky, ale netusim potrebu cyklomap, protoze logicke cesty si kazdy najde sam i bez mapy, a zbytek na mapy.cz jsou silene mysi diry jako je diskutovana ulice.

    Abych jenom neprskal: ale jo, at piktogramy Na Brevnovske plani jsou, ale na skutecne jezdeni to neni, je to dobre pro popojizdeni detmi, kdyz se jede na Ladronku.

    Nakonec: tohle je moje trasa do Dejvic, kterou jezdim:

    https://en.mapy.cz/s/negezobafo

    a tohle mi navrhne planovac

    https://en.mapy.cz/s/lubedamedu

    To bych jel do prace o 10 minut pomaleji a porad bych se bal, ze trefim nejakeho jineho cyklistu nebo chodce. To skutecne radeji po silnici.

  14. ZM, dvě věci:
    1. i ty děcka můžou jezdit pěkné kilometry dopravně. Jednou jsem zkusil s mýma (6 a 4 roky) jet na bazén, což je 5 km a nadvakrát 55 m převýšení a od té doby tam už MHD nechtějí. :) Stejně tak jsou dospělí, kterým se do provozu nemusí chtít. Takže říkat, že podobné trasy jsou k ničemu, protože vy osobně je nevyužijete, je takové … no zhodnoťte si to sám.

    2. půl příspěvku de facto nadáváte na trasu, kterou vám vyplivly mapy.cz přepnuté na horská kola. Zkuste:
    – přepnout mapy.cz na silniční kolo
    – zkusit zadat ten samý start/cíl na https://mapa.prahounakole.cz
    – zkusit ten samý start/cíl na Cyclers/Na Kole Prahou: https://urbancyclers.com/plan.php / https://nakoleprahou.cz
    Cyclers/NKP nabízejí „rychlou“ trasu prakticky stejnou, jako je ta vaše

  15. @DJ:

    (1) po dlouhe dobe jsem prisel na tenhle web a prvni clanek byl o doprave v ulici, kterou bych se jako zkuseny cyklista nikdy nepustil a okolo ktere kazdy den jezdim. Nevim, co mam delat jineho nez vyjadrovat svuj nazor, mozna je zcela singularni, mozna je takovych jako mam ja vice. A navic pisi „ale jo, at piktogramy Na Brevnovske plani jsou, ale na zkutecne jezdeni neni …“, tudiz pripoustim tu moznost, ze muj nazor je mensinovy. Ale mam takovy pocit, ze situace, kdy cyklo-znaceni zavede cyklisty na mista, ktera vhodna nejsou (alespon podle meho subjektovniho pocitu), neni vyjimecna.

    Mimochodem: na zaklade teto diskuze jsem dnes pri jizde ulici Povltavska smerem Troja->Liben vyjimecne pouzil cyklo-cestu po chodniku misto silnice — byla to blbost. Pomerne uzky chodnik oddeleny od silnice zabradim, plno cyklistu v protismeru, jednou jsem musel zastavit/zabrzdit, abychom se vyhnuli v miste, kde to cesty zasahoval sipkovy ker (cyklista v protismeru ani nezpomalil, jeho jedina motivace byla, aby v miste zuzeni byl prvni a stihl to driv nez ja, bylo to skutecne nebezpecne) … tohle ne, jel jsem trasu jeste zpatky, pekne po silnici, bez potizi.

    (2) Jasne ze mapy.cz pri volbe „silnicni kolo“ daji lepsi trasu — presne tu samou, co jezdim a co jezdim i autem. Jak rikam: jeli trasa „sjizdna“ pro cyklistu (ano, ani ja bych nejezdim rad po magistalu), nevidim duvod se nepustit do provozu s auty (mluvim o efektivni dopravni cyklistice, placani s detmi jsem provozoval take, ale k tomu jsem mapy, specialni znaceni, zlute smerovky, stojany na kola, mapy, … nepotreboval).

    Rozhodne neni pravda, ze urbancyclers.com daji stejnou trasu. Jasne, ze je z 90% stejna, protoze mezi pocatecnim a cilovym bodem vede vetsinou logicka cesta. Ale jakmile je situace slozitejsi, mapa voli dle meho nazoru neuveritelne komplikovane cesty — misto, abych to rval pekne po Belohorske, kde mozna me ohrozuji auta (skutecne nemam problemy), posila me mapa u Hvezdy do vilove zastavby, kde jsou auta, rohy, prednosti z prava, chodci, pejskari, cast vede po spolecnem chodniku s chodci (podel Hvezdy). Tohle nedavam, mam pocit, ze bych byl ohrozen a ohrozoval ostatni vyrazne vice.
    Jestli nekdo dal penize na jedinou znacku v tehle vilove zastavbe, povazuji to za naprosto zbytecne.

    (3) Budu pozitivni: asi je dobre, ze nekdo cyklo-dopravu podporuje, mozna by to bylo bez toho pro kola horsi (mozna, podle meho se situace spis prirozene lepsi s vyssim poctem cyklistu, nez s rozsahem cyklo-opatreni, o jejichz efektivite pochybuji). Sam konkretni cyklo-opatreni nepouzivam, s dvema vyjimkami:

    – ten novy cyklopruh na Evropske je celkem fajn.

    – zdanlive luxusni cyklopruh ulici Na Petrinach dolu okolo vojenske nemocnice me privadi v zime a za plyskanic k silenstvi. Je tam cyklopruh, tudiz vsechna auta jedou zpusobne vlevo a me se nechce doprava (mimo pruh, do mist „pro auta“), a v zime je to „o hubu“ — v cyklopruhu je bordel, namraza, jsem celkem otrly, ale tam se bojim, ze mi to nekontrolovane ujede. Kdyby pruh nebyl, nemel bych takovy psychicky blok jezdit vic uprostred a prekazet autum, a take by auta jezdila po sirsi casti vozovky a vozovka byla sussi a cistejsi ve vetsi siri.

    Poznamka na konec: proc se prispevek neobjevi hned? To je nejaka cenzura?

  16. Zdenek Milata: Poslední dotaz byl na redakci, dovolím si odpovědět. Úplně si nejsem jist, jakou obtíž jste zaznamenal, odpovím tedy obecněji.

    K největšímu zdržení může dojít, když přispíváte pod daným jménem a e-mailovou adresou poprvé. První příspěvek od dané osoby musíme vždy manuálně potvrdit (viz pravidla diskuze: https://prahounakole.cz/o-nas/pravidla-diskuse/). Pokud je funkční e-mail a není příspěvek vulgární, apod., není důvod ho neschválit.

    Později již můžete pod svým jménem/e-mailem přispívat bez zdržení. Jedinou výjimkou může být občasné zastavení spam-filterem, třeba v případě více url v příspěvku, nebo v případě nějakých vulgarit.

    Občas se může jevit, že se příspěvek nezobrazil kvůli cache stránky, kterou web používá pro zrychlení prohlížení. Většinou stačí párkrát zmáčknout F5 a obsah se aktualizuje. Chache se snažíme odlaďovat, ale občas nás ještě zlobí. Web už je letitý, nyní připravujeme novou verzi, kde to, doufám, bude fungovat spolehlivěji.

  17. Zdenek Milata: Pokud jste jel „Povltavska smerem Troja->Liben“ tak jste jel v protisměru a fakt se nedivím, že Vám tam nedávali ostatní cyklisti přednost, taky tam takové miluju. Tenhle směr je tam vedený v provozu.

  18. @Stepan: aha, to jsem tedy ptak. Jenom nevim, zdali jsem prehledl nejake znaceni, nebo tam zadne neni.

  19. Zdeněk: Podle Google map tam k tomu jsou dvě značky, jedna žlutá cyklo s esíčkem do silnice a druhá pěší zóna s provozem cyklistů v protisměru.

  20. Ad Povltavská – to značení je tam takové nic moc. Zdenek není zdaleka první, kdo si ho ani nevšiml. Je to prostě nevýrazné. Já bych tam asi dal normálně B2 (i když o té si také dost cyklistů myslí, že pro ně neplatí). Ale je fakt, že občas tam vídám jezdit i rodinky s malými dětmi a těm se asi do toho vyhrazeného pruhu vedle vozovky také moc vjíždět nechce, nejspíš se bojí, že když jim dítka spadnou, tak rovnou pod auto. Ale ti tam většinou nejezdí nějak moc rychle, aby vyvolávaly nějaké rizikové situace…

  21. Myslím si, že lepší by tam byla značka C 2c – Přikázaný směr jízdy vlevo

  22. @Stepan: tak jsem jel dnes opet na Prosek a projizdel jsem obema smery Povltavskou — drive, nez jsem cetl nove prispevky, po minule zkusenosti jsem to rovnou bral po silnici, tudiz jsem si nevsiml, jak je znaceni „cyklo-jednosmerky“ vyrazne. Ale mate pravdu, na Google map jsou tam dve znacky.

    Poznamky:
    (1) Priznavam, ze na kole, zvlaste jedu-li po chodniku/cyklostezce (to se mi stava skutecne naprosto vyjimecne), znacky nedavam. Je to vetsinou uzke, jsou tam chodci, lampy, znacky … musim davat predevsim pozor kam jedu, znacky nestiham. Proto jsem si zadnych znacek nevsiml. Jedu-li po silnici, je situace lepsi: jsem pomalejsi nez auta, nikoho nedojizdim/neobjizdim/nepredjizdim, nejsou tam zadne prekazky, znacky stiham.

    (2) Smer Prosek-Trojsky most jsem jel Povltavskou a potom Novou Povltavsku na most. Ted z mapy zjistuji, ze Nova Povltavska je „silnice pro motorova vozidla“, kde jsem spravne nemel nic delat, asi jsem mel prejet na tu cyklojednosmerku (pres protismer). O tom jsem zlomek sekundy premyslel, kdyz jsem mijel odbocku do ulice Bulovka, ale bylo to dost „o hubu“ (auta za mnou, auta v protismeru) a tak jsem jel dal po silnici. Skutecne si myslim, ze se jednalo o nejbezpecnejsi a zaroven nejsviznejsi reseni, vlastne skoda, ze v Nove Povltavske neni nejaky cyklopruh a jizda na kole neni legalni.
    Tedy za me je cyklo-reseni v Povltavske diskutabilni, asi se hodi tem, kteri presne sleduji trasu uz od Rokytky.

    (3) Ted jsem si jeste precetl clanek https://prahounakole.cz/2020/07/zmena-zakonu-ve-prospech-cyklistu/ , kde se zminuje, ze plati povinnst cykloopatreni vyuzit (to jsem tusil, ale zatim neresil). To mi skutecne pripada silene, viz vyse uvadeny priklad, kdy jsem na stezku podel Povltavske nemohl bezpecne najet. Tim jsem dostavam zpet na uvod: nekdy mi cykloopatreni pripadaji kontraproduktivni, a mozna by bylo vhodne si zkusit jezdit normalne v provozu (bez ohledu na cykloopatreni), protoze to v Praze docela dobre funguje.

  23. Zdeněk: U Bulovky je přechod pro chodce, jezdím tudy celkem pravidelně z Proseku. S ohledem na provoz a šířku ulice mi to provozem nepřijde bezpečné.

    Někdy před dvěma lety slibovala P-8 novou stezku dole u Vltavy, ale od té doby ticho. Proč alespoň tuhle páteř neřeší magistrát netuším.

  24. @Štěpán, @Martin Šnobr: Cyklostezka podél vody pod Povltavskou byla už před několika lety předána k přípravě a realizaci městské části Praha 8. Myslím, že letos na účelovku k realizaci nepožádali, ale projekt na úrovni DUR už nějakou dobu existuje.

  25. Zdenek, Štěpán:

    Ve směru od Libně/Thomayerových sadů je nájezd na chodník kolem Povltavské celkem OK a ten uzounký chodník se dá projet i s dětským vozíkem. Problém už ale je se vyhnout, v protisměru (ve směru od mostu Barikádníků) občas potkám cyklisty, kteří se vyhnout neumějí nebo nechtějí.

    Ve směru od Kříže/od Balabenky je ale opravdu nemožné se na ten chodník dostat. Představa, že u křižovatky s Bulovkou nějak zabrzdím u kraje (mám dětský vozík = jsem široký a auta zezadu mě nemohou bezpečně objet), netrefím auta přijíždějící zprava s kopce a nějak se tam naskládám na ten přechod (mám dětský vozík = jsem dlouhý a na předpolí přechodu se neposkládám), je absurdní. Ve směru od Kříže prostě jedu po silnici … a najednou jsem v pasti, protože Nová Povltavská je silnice pro motorová vozidla, doleva na parkoviště se legálně odbočit nedá a doprava na most Barikádníků prostě nepotřebuji. Existuje možnost odbočit doprava u FJFI a přes 270stupňový oblouk se dostat zpátky na přechod pro chodce a na cyklostezku, ale ta není nijak vyznačená; že ji člověk měl použít, zjistí až pozdě.

    Prostě a jednoduše je to past. Ne ve směru z Thomayerových sadů, možná ani ve směru od Bulovky, ale určitě ve směru od Prosecké a od Kříže.

  26. Petr: Tedy doufám že ten vozík máte prázdný, i tak je dost na pováženou s tím jezdit po městském okruhu abyste si nezajel 600m 8-O

  27. Stepan: Nerozumím, abych si nezajel kam? Jestli myslíte „vymotat se na křižovatce Ke Kříži tak, abych Zenklovou sjel po dlažkách dolů do Thomayerových sadů“, tak vás mohu ujistit, že to je jízda Povltavskou výrazně bezpečnější. U Kříže je to směrem z Prosecké pro cyklistu s vozíkem peklo.

    (Nerozumím, proč bych jezdil s prázdným vozíkem. To je nějaký nový sport, nebo jen sofistikovaný humor?)

    A ještě otázka, do kopce nahoru Povltavskou od mostu Barikádníků do Thomayerových sadů to jako je bezpečné v provozu (cyklotrasa A2 je přesně tudy vedena), zatímco s kopce dolů od Košinky k FJFI je to v provozu nebezpečné? Proč prosím? Protože tam nejsou čáry na zemi?

    Abychom si rozuměli: Já neobhajuji nějaké abstraktní právo jezdit si Povltavskou. Já vysvětluji, že sledování normálního značení plus použití cesty nejmenšího nebezpečí na křižovatce Ke Kříži mě do Povltavské zavede a že Povltavská mě na začátku Nové Povltavské zavede do pasti. Stačilo by to trochu proznačit a nedělo by se to.

    (A jen tak mezi námi, pořád ještě nerozumím, jak bych se po sjezdu Bulovkou s dětským vozíkem napasoval na ten přechod přes Povltavskou, abych najel na tu chodníkovou A2. Místo tam k tomu prostě není.)

  28. Petr: No tak rozdíl je třeba v tom, že díky cyklopruhu na jedné straně jsou ty jízdní pruhy zúžené a je tam fakt málo prostoru na jakékoliv manévry. Asi nejste řidič, ale můžete se do něj zkusit vžít třeba pomocí streetview. No dítě je vaše, tak si s ním třeba skákejte na padáku.

    PS: Jaká past? Vždyť pod Barikádníky můžete normálně odbočit doprava ke kolejím (Pátkova).

  29. Tyjo, že je Nová Povltavská označená jako silnice pro motorová vozidla je dobrá zrada. Copak cyklista, ten třeba při jízdě s Palmovky do ZOO teda může promotat nějakými stezkami. Ale co třeba moped? Nebo traktor, a jiná motorová vozidla nedosahující rychlosti 65 km/h? Ty aby těch 300 metrů objeli přes Holešovice nebo Bohnice? To mi přijde dost nedomyšlené, řekl bych, že by to tak prostě vůbec být označené nemělo.

  30. Netusil jsem, jakou bouri rozpoutam.

    @Stepan: nase cyklisticke zvyklosti se miji o svetelne roky. Jezdim kazdy den, zima, dest, nejezdim pouze na snehu/ledu, potrebuji se rychle dostat z bodu A do bodu B, kdybych mohl a mel na to, letel bych vrtulnikem, usetril bych soustu casu, nyni volim kolo (misto auta nebo MHD), protoze to hodnotim jako nejlepsi. Jezdim v provozu, jezdim rychle, jezdim naprosto predvidatelne pro auta (zadne klicky) i pro chodce (chodnik nebo cyklo-stezka/trasa/cosi po chodniku je pro me tabu). Na vami doporucovanou klicku typu „z plynule jizdy do vezmu pres prechod pres protismer na cyklostezku po leve strane silnice“ nemam drzost, a povazuji to za nebezpecne. Jako ridic bych takove chovani vnimal velmi negativne.

    Odbocit do ulice Patkova (a potom asi podjet tim tunelem u paty budovy koleji) je fajn, ale na tyhle motanice nemam take — nedokazi si predstavit, ze bych tuhle opicarnu delal roky kazdy den pri ceste do prace. A takovych motanic cykloopatreni v Praze „nabizeji“ mraky.

    Mimochodem, Povltavska by byla sirkou dostacujici obema smery, kdyby tam nebyl ten cyklopruh smerem do kopce (ktery navic konci, tedy jestlize nejedete zrovna do Libne, ale treba na Prosek). Ted jsou auta „natlacena“ na jednu stranu a skutecne pri jizde smer Trojsky most se ridici asi neciti prilis komfortne maji-li objet cyklistu. Stejne blbe se citi cyklista s autem za zadkem.

    Nevim, co bych dodal. Zacal jsem poznamkou k ulici Na Brevnovske plani, dnes rano v pul osme jsem to schvalne vzal touto ulici — zitra se vracim opet k overene Belohorske, kde se citim bezpecneji.

  31. Zdenek: Já uplně nevím na co reagujete, pokud se nepletu, tak jsem vám jenom napsal, že není moc zvláštní že se vám cyklisté nevyhýbají když jedete, naprosto předvídatelně, v protisměru stezky a že na konci Povltavské se neocitnete v pasti. No je tam nutné zatočit, ale tak to mívají občas nejenom cyklisti, ale i auta, vlaky, ba i ty vrtulníky :-)

    Jinak je to jízda legální, pro mě už za hranou rizika a pohody na kole, ale proč ne. Co mě ale opravdu dost nazdvihlo byl kolega, který tu psal že si to tam drandí s dítětem ve vozíku. To mi přijde fakt za hranou přijatelných rizik – ty vozíky jsou rizikovější i na nějaké vedlejší cestě s ohledem na možnost přehlédnutí, ale tady….

  32. Stepan: No vidíte, moje zkušenost je zcela opačná. Vozík auta objíždějí mnohem opatrněji a mnohem větším obloukem. Vozík je větší, nápadnější, a kromě toho je příliš široký na pokud předjet bez přejetí do protisměru. Znáte nějaký případ, kdy řidič přehlédl vozík a narazil do něj, nebo máte jen obecnou obavu?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Nikdo neučený z chodníku nespadl 44

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové..více

Připravují se cyklopruhy na Podolském nábřeží, Praha 4 má výhrady 12

Praha připravuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu po Branickou ulici, kde navazují na..více

Zpráva o jízdě Jizerky – Praha 15

Fejeton Nárok na to udělat čas od času nějakou blbost máte ve chvíli, kdy to..více

Cyklopruhy končící před křižovatkami = minulost? 8

Dlouhodobě se za jeden z negativních aspektů pruhů pro jízdní kola v Praze považovalo jejich..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru