Slánská ulice po rekonstrukci

V rámci stavby nových protihlukových bariér a celkové rekonstrukce ulice získala kapacitní komunikace Slánská procházející sídlištěm Řepy na konci minulého roku nová cyklistická opatření.

Mapa řešeného úseku

Vznikl zde, v poslední době v Praze čím dál častější, mix opatření v přidruženém i hlavním dopravním prostoru. Zatímco ve vozovce přibyly nové ochranné cyklopruhy (prostor pravého jízdního pruhu tak byl mírně rozšířen pro snazší předjíždění cyklistů), podélné chodníky získaly nový asfalt a byly zlegalizovány v režimu stezky pro chodce s povolenou jízdou cyklistů. Na takovém chodníku je maximální povolená rychlost cyklisty 20 km/h a musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči pěším.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Zároveň vznikly i dva nové přechody kombinované s přejezdy pro cyklisty v podélném směru na křižovatce s ulicí Bazovského, průjezd v přidruženém prostoru tak není přerušen křižovatkami. Řešený úsek není dlouhý a na nově vzniklou cyklistickou infrastrukturu zatím neexistuje přímá návaznost, jedná se ale o první vlaštovku na této významné komunikace protínající Řepy v severojižním směru.

Začátek řešeného úseku na jihu. Foto z února s ještě starou protihlukovou stěnou.

Nově vyasfaltovaný a legalizovaný chodník pro ty, kteří raději volí jízdu mimo provoz. Chodník je s minimální frekvencí chodců, přesto je třeba myslet na maximální povolenou rychlost 20 km/h.

Ochranný cyklopruh je veden kontinuálně i skrze křižovatku.

Legalizace chodníků se dotýká jen těsného sousedství Slánské.

Západní přechodopřejezd přes Bazovského. Díky dostatečně širokému středovému ostrůvku se sdruženou signalizací pro chodce i cyklisty.

Na druhé straně ulice je na první pohled bizarně umístěn speciální cyklosemafor vedle semaforu pro pěší. Patrně se jedná o důsledek příliš úzkého středového ostrůvku, normy tak vyžadují, aby cyklisté přejeli křižovatku na jeden zátah. Cyklistická i pěší signalizace je dle pozorování synchronizovaná, řešení tak není nebezpečné.

Kolmé přechody křížící Slánskou nejsou legalizovány pro kola. Lze předpokládat vliv kombinace nižší významnosti tohoto propojení (daným směrem lze křižovatku překonat snadno nepřímým levým odbočením z Bazovského) spojený s obtížemi s případným budováním samostatné cyklistické signalizace na těchto ramenech.

Křížení Slánské tak lze realizovat legálně v provozu ulice Bazovského, případně opraveným a legalizovaným podchodem. Zde doplněn o zrcadlo.

Konec realizace na severní straně. Pokračování příště?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Z ceho vychazi tech 20 km/h na stezce pro chodce s povolenym vjezdem kol? Je na to paragraf? Mela jsem za to, ze omezena rychlost je pouze v pesi zone a jinak plati rychlost v obci.

  2. 361/2000 sb. § 39 a 40
    obytné, pěší a cyklistické zóny

  3. Aha, diky, Takze §40, odstavec 2 je to co hledam. Stesti, ze to neplati pro Stezku pro chodce a cyklisty.

  4. @Tonda – děkujeme za postřeh, doteď jsme o tom nevěděli. Určitě zjistíme víc a pak vydáme třeba nějakou zprávičku.

  5. 361/2000 Sb.
    ZÁKON ze dne 14. září 2000 o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu s komentářem)

    § 39
    Provoz v obytné, pěší a cyklistické zóně
    V obytné zóně a pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.

    § 39a
    V cyklistické zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči cyklistům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.

    § 40
    Je-li povolen vjezd cyklistů na chodník nebo stezku pro chodce, použije se pro jejich pohyb § 39

    Dle mého by v zákoně mělo být, že v případě jízdy po chodníku mezi chodci,či při jejich míjení se, musí jezdec přizpůsobit svou jízdu rychlosti chodce. (5km/h) Je jasné, že pokud je prázdný chodník, tak běžná rychlost běžného cyklisty je okolo 25-30 km/h (platí jen jezdci, co jezdí na kole na svůj vlastní tuk, ne s přídavnými motory)

  6. @Pražský cyklista – pokud při dojetí chodce přizpůsobí cyklista svoji rychlost rychlosti chodce (tedy zpomalí na chodeckých cca 4 km/h), tak ho nikdy nepředjede, ale potáhne se za ním jeho rychlostí.

    V opačném případě prázdného chodníku předpokládám, že měl příspěvek navrhnout zrušení omezení rychlosti. Je to stejná situace, jako při jízdě v autě skrze vesnici, kde zrovna nikdo nejede. Nebo třeba i tu pěší zónu,kde zrovna nikdo nejde. Ani v jednom případě přece nemohu jet autem třeba stovkou s odůvodněním, že běžné auto to přeci zvládne. Jednou tady nějaký zákonný limit je, a tak je potřeba se jím řídit. Nebo na kole nejezdit po chodníku.

Další z rubriky

Cyklodepo v Praze prosperuje. Vedení města uvažuje o další lokaci :)

Pražské cyklodepo zhruba 64 dní po svém otevření hlásí výsledky. Za dva měsíce provozu odsud bylo..více

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Úprava pražských náplavek 4

TSK Praha na podzim 2020 začala dokončovat předláždění pražských náplavek v chybějících úsecích. Konkrétně se..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru