Praha 3 řeší parkování kol i koloběžek

Legální a bezpečné parkování kol bývá v Praze poměrně problém. Mnohdy chybí kvalitní stojany, ke kterým zamknout kolo či zaparkovat koloběžku. Situace se také významně liší dle jednotlivých čtvrtí. Třetí městská část se této potíži postavila čelem a vytvořila koncepci CYRIL, v rámci které byla vytipována místa pro cykloparkování a zároveň byla vytvořena jejich mapa.

Kvalitní stojany na zrekonstruované Husitské ulici

Cílem je pokrýt celou Prahu 3 cyklostojany a místy pro parkování tak, aby bylo stání pro kola dostupné u v každém koutu jejího území. Důraz je kladen na to, aby se kola dala bezpečně zaparkovat u bodů zájmu jako různé instituce či zastávky MHD. Nově vytvořená místa neslouží jen jednotlivcům, ale také pro sdílená kola a elektrokoloběžky.

Cukr a bič

Strana zelených Prahy 3, která projekt iniciovala, prohlásila, že vůči firmám se sdílenými koly a koloběžkami použije metodu „cukru a biče“. Vychází jim vstříc rozšířením počtu míst pro parkování, ale zároveň bude přísněji dohlížet na to, aby se sdílené dopravní prostředky k nim umísťovaly. Jak se ale v minulosti ukázalo, v oblasti přísného dohledu a sankcí mají městské části poměrně svázané ruce. Je tak otázkou, jakým způsobem bude zvýšený dohled vypadat a jak bude efektivní.

180 stojanů

Jedno z několika stání (nejen) pro sdílená kola a koloběžky

Prakticky CYRIL přináší přibližně 180 míst pro parkování kol. Nejde jen o klasické stojany, tzv. městská „U“, ale také o prostory určené především pro odkládání sdílených vozidel mikromobility. Ty jsou na chodnících vyznačené bílými čárami a symbolem kola. Na nich zaparkují třeba kola Nextbike a koloběžky Lime či Re.volt – nemusí se totiž k ničemu vázat.

Zelení Praha 3: „…vše samozřejmě vychází z toho, že jsme přesvědčeni, že cyklistika je budoucnost městské mobility a že město, které ji nepodporuje, je hloupé město.“

Značení těchto prostor určených pro odklad kol a koloběžek vychází z diskuzí na úrovni magistrátu a je tak sjednoceno pro celou Prahu, značení se tak může začít objevovat i v dalších městských částech. Jedná se o nízkonákladovou variantu řešení parkování (především) sdílených kol a koloběžek bez nutnosti instalace cyklostojanů. Výhledově mohou být doplněna nebo nahrazena stojanovými stáními umožňujícími i bezpečné uzamčení kol místních.

Kde stojany a dedikovaná stání najít?

Nové stojany můžete najít v mapě Prahy 3, zeleně jsou vyznačeny hotové, červeně plánované. Spolu s ostatními stojany v celém městě je najdete (většinu z nich) na naší mapě. Redakce Prahou na kole je s Prahou 3 v kontaktu a budeme spolupracovat tak, aby se nové stojany průběžně objevovaly s fotkami u nás i v OpenStreetMap.

A co dál?

Dopodrobna na celém svém území z centrálních městských částí problematiku parkování kol zatím řeší jen Praha 3 a Praha 7 – která má také svou mapu a zavádí parkování kol ve vozovce například u přechodů. Mezi další podobně aktivní městské části se dá zařadit například Praha 14 nebo Praha – Kbely. V o něco menším rozsahu stojany doplňovala v poslední době například Praha 6, Praha 5, Praha 8, Praha 4 nebo Praha 1. Situace se tak velmi liší čtvrť od čtvrti. Například Praha 2 nabízí parkování kol jen minimum.

Třetí městská část je poměrně pokrytá, ale co ty ostatní?

Je škoda, že ohledně parkování kol neexistuje jednotná koncepce celého města. To, že máte v cíli své cesty či u svého domu kde zaparkovat své kolo totiž zvyšuje atraktivitu cyklistiky. Společně s infrastrukturou jako cyklostezky a cyklopruhy dohromady dává dobrý celek.

Praha 7 se také snaží – a zavádí například stojany ve vozovce před přechody

Nejlepší by to bylo bez map

Cílem by mělo být, aby mapy stojanů nemusely existovat vůbec. Ideální je totiž stav, kdy si cyklista může kolo bez obtíží na každém rohu ulice či bloku. Takto to funguje v mnohých městech a je otázka, kdy se podobného stavu dočkáme v Praze. A kdy se stojany začnou budovat běžně v rámci rekonstrukcí ulic či přechodů.

Polský Krakov – cyklostojany jsou běžnou součástí ulice

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Na první pohled ta mapa vypadá úžasně. Wow, tolik stojanů. Jsou/budou vlastně všude. Pak jsem si uvědomil, jak dlouhá by měla být typická ulice Prahy 3, se šikmým parkováním na obou stranách, aby se tam vešlo 180 aut. 250 metrů? Hm, a kolik je na Praze 3 vlastně parkovacích mist pro auta?

    Je super že s tím začali, ale asi je v Praze co dohánět… Považuji se celkem za „slušňáka“, ale mimo pracoviště vlastně zpravidla parkuji u značky, sloupu nebo zábradlí a úplně jsem si na to zvykl!

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kabiny místo cyklostezek? Připomínky vznesla i Evropská komise 7

Minulý týden jsme Vás informovali o tom, že 2 miliardy evropských peněz z kovidového balíku..více

Trojská lávka na kole 10

Hlavní město má po necelých třech letech opět Trojskou lávku, která překonává Vltavu a spojuje..více

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 19

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru