Praha očima začínajícího městského cyklisty

Martin Perlík

Je to skoro 7 let, co jsem na kolo nesedl. Od doby, kdy jsem se vrátil z Dánska, kde jsou naopak obyvatelé ke svým městským kolům doslova přirostlí. Jezdí na něm pro chleba, do práce, do posilovny, nebo třeba pro vánoční stromek, i kdyby to mělo být pár set metrů. A já jezdil s nimi.

Když jsem byl před sedmi lety v Dánsku…

Po těch letech je ze mě zase cyklo-městsko-dopravní začátečník, který objevuje trasy po Praze. A protože oči začátečníka vidí i to, na co jsou zkušení městští jezdci dávno zvyklí a umějí si poradit, rozhodl jsem se s vámi, kdo také začínáte, o své zkušenosti podělit.

Na čem jezdím? Na pánském městském kole se sedmistupňovou přehazovačkou v náboji a torpédem. Možná mě mělo varovat, že cyklisté i po Praze dávají přednost horským kolům (v Dánsku jsem je skoro nepotkal), ale o tom později.

Jezdím zatím po Praze 14 a blízkém okolí, to znamená Černý Most, Rajská Zahrada, Hloubětín nebo Satalice. Rád bych kolo používal jako běžný dopravní prostředek, zatím se s ním sžívám a věnuji se hlavně průzkumu blízkých cyklostezek a krás okolní přírody. Obojího se ukazuje, že je po Praze 14 docela dost. No a také nabírání kondice.

Ach ta kondice

Věděli jste, že se na kole zapojují úplně jiné svaly než při běhání? Po první asi 5 km dlouhé cestě jsem zjistil, že mě jízda docela zmohla, jsem zvyklý běhat a když to samé uběhnu, tak se zdaleka tak unavený necítím. Teď, po dvou měsících jsem stejně unavený, ale po 16 kilometrech. Zlepšuje se to.

Předvídatelné a nepředvídatelné cesty

Srovnání s ježděním v Dánsku se asi nevyhnu. V Praze musí být cyklista stále ve střehu. Krásná asfaltová cyklostezka se během okamžiku dokáže změnit v cokoliv, od kamenité lesní cesty s 10 cm kusy lomového kamene po nájezd na frekventovanou silnici. Je to poměrně nepříjemný rozdíl oproti dánskému systému, tedy bezpečně ode dveří ke dveřím.

Příjemným překvapením pro mne bylo, že na Praze 14 je cyklostezek a cyklotras docela dost, a to všemi směry. Tahle část Prahy je také docela rovinatá. Není třeba překonávat velká převýšení, kterým bych se na Žižkově nebo ve Střešovicích nevyhnul. Narážím tu ale na překonávání rušných silnic. Nejsem nijak odvážný jezdec, do většího provozu si netroufnu.

V Dánsku možná není cyklostezek o tolik více než minimálně v okolí Prahy 14, ale u nás už jsem na více místech narazil na situaci, kdy jsou stezky zdvojené. Vedle samostatné stezky za travnatým pruhem je vedle v silnici cyklopruh – a obě cesty skončí přibližně ve stejném místě, jedna za zastávkou a druhá za křižovatkou.

Cyklostezka je zatím krásná, ale za chvíli se pojede křovím

Křižovatky

Dánové cyklopřejezdy přes křižovatky značí co nejvýrazněji, aby bylo cyklistovi i řidiči auta jasné, kde je jeho cesta, cyklopruhy jsou tam barevně odlišené a cyklista, který zatáčí vlevo překonává křižovatku nadvakrát, nejprve přejede na zelenou spolu s auty přes křižovatku rovně, postaví se do vyznačeného místa na protějším rohu a na druhou zelenou svoji původní trasu překříží (pozn. red.: jde o tzv. nepřímé odbočení) Jak jsem četl tady na Prahou na kole, na některých místech v Praze už takové křižovatky vznikají, ale to mám daleko, abych je vyzkoušel.

Kolo, jako dopravní prostředek pro pohodlné

Abych měl chuť sednout na kolo a zajet třeba do knihovny,  musí to být rychlejší než cesta MHD nebo chůze pěšky. A tak se kromě samotné překonání vzdálenosti stala nepřítelem mého kola i hromadná doprava, zvlášť metro, protože pokud se pohybuji po jeho ose, je metro výrazně rychlejší a pohodlnější. 

U nás se v zimě neudržují, v Dánsku je zametají dřív než silnice

Situace se rychle změní v okamžiku, kdy bych měl dojít pěšky na metro, popojet jednu stanici a pak zase pěšky. Nebo třeba přejet sídliště Černý Most napříč, nebo dojet do Hornbachu. Hromadná doprava tu totiž funguje hlavně v podélném směru.

Na Čtrnáctce moc městských cyklistů nepotkávám. Co mě ale zaujalo, bylo několik desítek jízdních kol, které jsem viděl parkovat před logistickým areálem Penny Marketu u Radonic. Znamená to, že hodně místních zaměstnanců denně do práce na kole jezdí.

Pohodlná doprava na kole by také měla být plynulá. Neustálé sesedání a nasedání na kolo cestu zbrzdí natolik, že je ve výsledku rychlejší jít pěšky, třeba cestu do obchodu mi narušují schody k podchodu.

Doprava na krátké vzdálenosti

 V Dánsku jsem jezdil do obchodu nebo za sportem na místa, která byla vzdálená většinou od 500 m do 6 km. Běžně spíš do 3 km. 

V Praze mám zatím nejvzdálenější místo 7 km daleko, ale častěji jedu spíš jen 1-3 km, třeba do obchodu, knihovny nebo do drogerie. U kratších tras, kolem půl kilometru narážím na to, že musím kolo vytáhnout ven a po návratu zase uklidit, což nějaký čas zabere, takže je rychlejší jít pěšky. Kolo pro mě začne být efektivní někde kolem 1 kilometru.

Před obchodem radši přivázat k zábradlí

Docela dobře má parkování pro kola vyřešeno Centrum Černý Most dvěma krytými stáními u rohu obchodního centra. Rámy, ke kterým se dá kolo přivázat, jsou bytelné. Slabina je, že jsou stranou. Moc lidí tam nechodí, takže není velká kontrola od kolemjdoucích, co se ve stání děje.

Parkoviště kol u OC Černý Most

Oproti tomu Hornbach má stání na velmi frekventovaném místě hned u vstupu, ale není vůbec vhodné pro parkování kola, raději jsem ho přivázal ke konstrukci, u které se parkují vozíky. Podobné, tedy velmi špatně použitelné stojany, stojí před IKEA, což mě vzhledem k severskému původu firmy dost překvapuje. A úplně nový Lidl ve Vysočanech nemá stojany pro jistotu žádné, tedy opět zbývá zábradlí.

Kvalitní stojany na kola

Přitom dobré parkování před obchodem je podle mě základ právě pro cyklistiku na krátké vzdálenosti. (pozn. red.: pokud Vám někde stojany chybí, nebojte se dané firmě či instituci, inspirovat se můžete zde)

Stání pro cyklisty u Hornbachu, kolo radši přivázat k zábradlí

Aby kolo někdo neukradl

Myslím, že je to velký blok nejen pro mě, ale i pro další cyklisty, proč nejedou na kole třeba na nákup, nebo kolo nepoužijí na přiblížení k metru. Jako přibližovadlo si dokážu představit kolo třeba od domů Ekospolu (Sicherova ulice a kolem) k metru Černý Most. To by ale u metra musela stát minimálně parkovací věž, aby byla kola v bezpečí. Zvlášť, když jsou sportovní za 20 tisíc korun a více.

Na nakupování a běžné pojížďky by bylo nejlepší staré, co nejošklivější kolo. V Dánsku to tak funguje, u mnoha kol, která jsem viděl, jsem se divil, že to vůbec jezdí. Mé současné kolo je nové, hlavně proto, že jsem chtěl městské a to se u nás shání z druhé ruky dost špatně.

Pár tipů na výlety kolem Prahy 14

Kolo využívám i na krátké výlety, tak do hodiny. Představují, co jsem zatím objevil kolem Prahy 14, klidně přidejte další tipy do komentářů. Na severu se nachází Satalická obora a zřícenina Jenštejna, na západ bažantnice, Hořejší rybník a Smetanka, na jih suchý poldr, Kyjský rybník a na východ Xaverov.

Xaverovský rybník, tip na krátký cyklovýlet

Terén, který městskému kolu moc nepřeje

Nejlépe městskému kolu svědčí asfalt a mírně nezpevněná cesta. Hlína, zvlášť po dešti pěkně prokluzuje, problém mi dělají i větší balvany. A takových cest  je po Praze 14 dost. Proto asi potkávám na cestách jen horská kola. S proměnlivým terénem si poradí líp. Pro zajímavost: když jsem píchnul, tak to nebylo na kamenité cestě, ale o šípkové trny na polňačce.

Zmente.to aneb, co můžeme vylepšit sami

Zkoušeli jste sami změnit nějakou drobnost, která vám při ježdění pravidelně ztěžuje život? Praha má systém na evidování a řešení námětů obyvatel Změňte.to se kterým mám velmi dobré zkušenosti. 

Nejlepším způsobem je, vyfotit problematické místo, a to s komentářem zadat do formuláře. Běžné problémy jsou schopni vyřešit do měsíce. Takhle se povedlo vyřešit chybějící kus asfaltu v Hloubětíně, kde je krásná asfaltová cyklostezka a v místě, kde prudce odbočuje, přesně ten rohový díl chyběl a byl tam štěrk. Během dvou týdnů bylo vyřešeno, s omluvou, že to byl pozůstatek po řešení havárie pod zemí, který realizační firma zapomněla zaasfaltovat. Je to spíš na hlášení drobností, ne každou se také podaří vyřešit, ale za zkoušku to stojí.

Co dokáže změnit jeden podnět na Změňte.to

Další možnost je místní radnice. S tou naší se mi podařilo domluvit jednu cykloobousměrku a možná se podaří realizovat i pár dalších nápadů. 

Stačí se umět ozvat a vznikne díky Vám i cykloobousměrka. Tato na ulici Blatská vznikla díky emailu na městskou část v roce 2020.

Co dělat, aby v ulicích přibylo cyklistů?

Na ulicích potkávám hlavně sportovce, kteří mají kolo jako životní styl, jezdí rychle a poradí si v provozu. Méně je pak ještě Rekolistů, kteří používají kolo jako přibližovadlo na krátké vzdálenosti, ti jsou ale spíš v centru. A příliš mnoho není ani pomalejších městských cyklistů, kteří jezdí spíše po cyklostezkách a na kratší vzdálenosti.

Pokud by mělo cyklistů výrazně přibýt, vidím největší potenciál právě u těch, kteří jezdí kratší trasy a volí bezpečnější cesty. Což může být prakticky kdokoliv. Aby cyklistů přibylo, je podle mě zásadní, abychom měli rovnoměrně stejně bezpečné a předvídatelné cesty po celé trase, bezpečné parkování u domu, bytu, a také v cíli cesty.

Pak je větší šance, že sedne na kolo babička, když pojede pro rohlíky nebo děti na cestu do školy.

Jak jste začínali vy? Proč jste se dali na ježdění na kolem po městě? Podělte se v komentářích.

Pokud Vás text našeho čtenáře zaujal, doporučujeme jeho článek o tom, jak se jezdilo „rok na kole v Dánsku“ z roku 2013.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. „Aby ta legalizace rychlých elektrokol byla jednodušší aby třeba nebylo nutné vozit motocyklovou přilbu apod. a aby to smělo i na cyklostezky jako v USA, byť třeba s rychlostním limitem.“ … a to jako proč? Jakmile je to schopno jezdit stejně rychle jako motorka, což není ve srovnání třeba s „padesátkou“ skůtrem u těch rychlých e-kol tak nereálné, tak by pravidla pro jízdu měla být shodná.

    A podobně pokud si někdo koupí kolobrndu, klasickou, tak z povahy věci jede nějakým způsobem a zákon na to pamatuje. Pokud má ale verk, na který se jen postaví, točí „plynem“ a jede co motor a úprava dá, tak … tak to fakt není kolobrnda, ale normoš motorové vozidlo.

    A už vidím, jak PČR na cyklostezce měří. Já jsem ne-e-cyklista a riziko, že na cyklostezce potkám čas od času někoho na silničce kdo fakt umí a jede výrazně rychleji než já beru. Ale situace, kdy tam díky motoru může takto jezdit prakticky každý, ta mne tedy fakt neláká.

  2. MM: elektroilegály potkáváte běžně ;-) .. diskutovat sice můžeme, čipy se velmi dobře prodávají https://www.mountfield.cz/cip-na-elektrokolo-s-motorem-bosch-4koz8018?gclid kdo elektrokolo nezkusil a nezamýšlí zkusit se může zhnuseně distancovat, ale ilegálů (bohužel!) přibývá, s tím samozřejmě klesá obecný respekt k právu (to se Vám musí určitě hodně nelíbit) a u aut je to jinak. Zatím tu nikdo ani nenakousl vysvětlení, proč auta nejsou též povinně rychlostně omezená, když příkladů překračování ze strany řidičů není málo!
    K otázce RZ (SPZ) . vzhledem ke kamerovému systému v městech, nejsou ani cyklisté tak nedohledatelní, jak se možná zdá.

  3. @Josuk: prominte, ale neporovnavejte provoz aut na silnicich s tim, ze se uz tady mnoho let buduje (cyklohnuti buduje) infrastruktura pro cyklistiku, bruslare, chodce, … s myslenkou „ochranit cyklisty vcetne slabsich kusu a motajicich se deti pred nebezpecim; umozneme jim kvalitnejsi zivot a aktivity ve meste“ (takovych odpovedi se mi dostalo v jedinych dvou diskuzich, kterych jsem se na tomto webu zucastnil), a ted se tam tlaci e-motoriste.

    S auty si jednoduse vymyslite, tlak na zvyseni bezpecnost provozu je trvaly, a sice mozna neni omezena rychlosti „hardwarove“, ale dela se plno dalsich opatreni: auto musi byt homologovano, musi splnovat bezpecnostni standardy, musi mit airbagy, musi „nabidnout“ vlastni deformacni zony, delaji se testy toho, jak dopadne chodec pri narazu. K tomu mereni rychlosti policii a usekove mereni … takze pusteni e-mopedu na cyklostezky jde, dle meho nazoru, naprosto proti soucasnemu trendu. Ano, je to presne tak, jak jsem vam jiz psal, sobecky chcete vsechno: jezdit s motorem a zaroven uzivat vsechnu infrastrukturu vybudovanou pro slabsi ucastniky provozu. Opustim-li mesto a prejdu do prirody: chcete zabavu jako instatni polivku, vysypu, zaliju, je to cool, je to rychle, bez namahy, bez ohledu na nasledky a vliv na zivotni prostredi.

    Mimochodem omezeni vykonu se u aut uz davno deje. Tezke kamiony ritici se 130 km/h mezi slabsimi auty jsou minulosti a omezovac ma kazdy kamion. Nepripada vam to jako analogie cyklista / e-mopedista? Vite, ze nova osobni Volva jsou jiz vykonove priskrcena a maximalni rychlost je 180 km/h ?

    No nic, vyrazim domu na kole po silnici, kam se hrdinove s 25 kg mrchou a vykonem jak moped boji, a proto se chteji pretahovat na Ladronce s haranty na bruslich (i s mymi, ted uz teda jenom s nejmladsi dcerou).

    Omlouvam se dalsim ctenarum za jiz nastvany a mozna castecne urazlivy prispevek, uz jsem to nemohl vydrzet.

  4. Josuk:
    Ad neomezení automobilů:
    Pro řízení automobilu / motorky je nutné mít ŘP – prokázat jistou minimální znalost a dovednost. Na e-kole může jezdit i dítě bez jakýchkoliv znalostí.

    Můžeme si pomoct „vývojem“ ŘP na jiné jednostopé vozidlo – motocykl. Dovolím si tam rovnou doplnit e-kolo.
    E-kolo – Od 0 let motor 250W nominální výkon, špičkový je vyšší. (spalovák max 50ccm /1kW). Rychlost s pomocí motoru 25km/h.
    AM – od 15let motor do 50ccm / 4kW a do 45km/h
    A1 – od 16 let motor do 125ccm /11kW a max 0,1kW/kg
    A2 – od 18let motor do 35kW a 0,2kW/kg
    A – od 24let (20 po 2 letech A2) Neomezený výkon
    E kolo čerpá výhody kola (bez ŘP, cyklostezky) výměnou za omezení výkonu a rychlosti nastavené na běžnou jízdní dynamiku cyklisty. Pro vyšší výkon je třeba prokázat znalosti předpisů a jízdní dovednost.

  5. pozn. celou dobu narážím na limit 25 km/hod jako na zeď, který nutně potřebuji překonat MEZI AUTY, a pokud mám 250 W navíc, kdy jindy je použít, než třeba na Plzeňské, Bělehradské nebo při startech na semaforech.. a Vy opakovaně argumentujete stezkami nebo Ladronkou.. kde elektromotor prakticky potřeba vůbec není.
    Jinak pokud může člověk od 10 let na kole na silnici, v 16 letech může mít 11kW skútr, řidiči s Béčkem dokonce automaticky taky (v česku bez dalších testů či zkoušek a nemusí ani umět na kole!), kde je problém aby lucidní člověk od 16 nebo 18 mohl bez dalšího mít 250 W navíc, co mu pomohou v PROVOZU? (Rebely všeho druhu řešme jinak).

  6. Josuk:
    „kde je problém aby lucidní člověk od 16 nebo 18 mohl bez dalšího mít 250 W navíc, co mu pomohou v PROVOZU? “
    Problém je v tom že na e-kole nemusí sedět lucidní člověk 16+. Z pohledu zákona je to kolo, takže na něm může sedět i dítě či vybodovaný silniční pirát..

  7. Nakonec buďme rádi že se tady nic moc extra nekontroluje, takže přečipovaná e-kola, stejně jako děti bez přilby, opilí cyklisté nebo jízda na červenou či po chodníku, se tu prostě objevují zcela normálně bez nějaké zásadní represe. Mě zastavili policisté jednou za asi 150.000km když jsem ráno v 5:30 projel v Běchovicích červenou za nulového provozu, neb jsem si nevšiml, že mám za sebou policejní vůz. To, že „musím“ jet 30+ abych si nepřipadal nepatřičně je věc infrastruktury a cesty, kterou vykonávám. Co není bezpečné nebo kam se necítím, tak na kole nelezu. Ano, těch míst je (a bude) v Praze asi hodně, ale na rozdíl od toho, že v krajích vedle do vsi jezdí autobus co 2hodiny, tak v Praze je těch možností opravdu hodně.

    ad výkon – nechápu, proč mají současná auta takové výkony i kosntrukční rychlosti, ale to souvisí i s tím, že zhýčkaný moderní člověk automaticky čeká „maximum“ – ať je to rychlost auta či výkon klimatizace nebo kvalita fotek …, to je „normální“. Proto nebude podle mě nikdy „normální“ pro většinu populace plahočit se na bicyklu nějaké namáhavější úseky.

    Stačilo by čtvrtinu cest nevykonat a i v té Praze by se najednou líp jezdilo, jenže my prostě „musíme“ pořád jezdit – do práce, na kroužky, za zábavou, …

  8. @Josuk: ja konzistentne uz nekolikaty prispevek pisi, ze jestlize potrebujete 250W (nebo vyssi) a rychlost 30+ km/h na jizdu V PROVOZU A MEZI AUTY, nemam s tim nejmensi problem a necht je snadne takovy uzitecny dopravni prostredek legalizovat. Ale potom, podobne jako zde citovany legalizovany Specialized, nemuzete na cyklostezky (zvlaste pak smisene, ja vlastne zadnou jinou na me strane Prahy neznam) a na mou oblibenou Ladronku.

    Dokonce nemam ani problem s tim, kdyz takovy prostredek bude mit pravo jizdy v „cyklopruzich“ (nevim, zdali se to tak jmenuje — vyhrazene pruhy NA SILNICI s ruznymi piktogramy a druhy car, ve kterych se ztracim jako cyklista i jako ridic, napr. ted je tady clanek, ze to bude v Podoli), protoze na silnici je stejne treba davat zatraceny pozor, nejsou tam chodci a jina verbez, rodic s detmi se takovym pruhum pokud mozno vyhyba.

    Ale vy stale piste, ze chcete rychlost jak moped, vykon jako moped, a pritom mit porad STEJNE MOZNOSTI JAKO KOLO (cyklostezky, lesni cesty, metro, …), ktere je z velke casti predevsim prostredek pro rekreaci a volny cas.

  9. „Zatím tu nikdo ani nenakousl vysvětlení, proč auta nejsou též povinně rychlostně omezená, když příkladů překračování ze strany řidičů není málo!“ … a proč by měla být? Příkazky jsou různé, od nějakých 10 km/h až po naše max, tj. 130 km/h, navíc se překvapivě auty jezdí nejen po naší rodné hroudě, ale i v zemích, kde jsou limity jiné. Jak s oblibou říkávám, když si na Rozvadově dám párek a pívo a vzápětí to odpálím „kilopade“ do dáli, tak v jednom směru jsem zákona dbalý občan a v druhém pirát a vrah neviňátek. Plus i u nás existuje institut krajní nouze.

    Hlavně je to úplně na hlavu padlá diskuze, protože na kole těch 90 můžete švihat mimo obec v pohodě taky, jen na to musíte mít kolo, ruce a koule (já třeba nemám ani jedno:-). Řeč není o max rychlosti kola, ale o max výkonu POMOCNÉHO motorku a max rychlosti, ve které jeho přípomoc končí. A o tom, že pokud ten motorek stávající limity překračuje, tak je to úplně ok a proč ne, jen s tím rozdílem, že už to není … nemělo by … bráno za jízdní kolo, ale moped. Toť vše, mopedy jsou fajn.

    Realita je prostě taková, že se s tím zastánci e-kol snaží vydupat a mít výhody obojího, jak jízdního kola, tak malé motorky. Na silnici mi to neva, ale na komunikacích, které jsou primárně určeny pro chodce a nemotorová vozidla docela dost.

  10. MM:
    I na silnici to vadí.
    Základem bezpečnosti provozu je jeho předvídatelnost.
    Každý člověk má nějak nakoukané vzorce chování a možnosti jiných účastníků provozu. Na základě předpisů a svých zkušeností se pak snaží předvídat budoucí chování druhého účastníka.

    Věc co má vzhled kola a její výkon se může měnit od kola po malou motorku se předvídat téměř nedá…

  11. Zdendo, koukám že z toho máš nějakou fobii, nejhorší smrt je z vyděšení. Jen sem dával příklad z Kalifornie v USA. Normální elektrokola tam mají limit pomoci 32 km/h (20 mph) a mohou na stezky sdílené s chodci a mohou mít plynovou páku. Rychlá elektrokola tam mají limit 45 km/h (28 mph), musí fungovat v režimu asistence a nesmějí na stezky sdílené s chodci, ale mohou na stezky jen pro cyklisty a na cyklistické pruhy na silnici. Mopedy jsou samostatná kategorie a nesmějí ani na stezky jen pro cyklisty, ale mohou do cyklo pruhů na silnici. Všechna elektrokola i ta rychlá mají výkonový limit 750 W, což je asi nejvíc odděluje od mopedů v možnostech akcelerace a rychlosti do kopce. Rychlá elektrokola tam nevyžadují řidičák ani registraci, mopedy ano.

    Těch 32 km/h mezi chodci je hodně a tam bych nechal našich 25 km/h. ale ta rychlá elektrokola řešená jako mopedy nejsou úplně šťastně. U nás pokud to jede přes 25 km/h tak je to moped a už nehraje roli jestli to má plyn nebo je to PEDELEC a jestli to má 250 W nebo 4 kW.

    Zavedení kategorie rychlých elektrokol s pravidly jako mají tam by určitě bylo ku prospěchu, pravidla co sou tady teď to efektivně zabíjejí, což dokazuje mizivé množství elektrokol tohoto typu na trhu.

    Já mám zatím nohy celkem v pořádku, elektrokolo nemám a sem schopen to po stezce mastit 30 km/h i za své, ale pokud bych chtěl něco na dojíždění do práce, kde je přeci jen otrava se zpotit i když je možnost se sprchovat, tak by rychlé elektrokolo bylo super, auto nechci, motorka se nedá vzít do bytu a parkovat ji na ulici bych nechtěl. Třeba k tomu EU časem dospěje.

    Zdroje:
    https://currentebikes.com/ebike-classes-california/
    https://bikesiliconvalley.org/bikeway-design/

  12. a-b-c … vidím kolo, čekám, že se bude chovat jako kolo, a ono se tak chová. Protože v autě je mi celkem jedno, jestli jede 20 nebo 35, i bez toho musím nejdřív zjistit co je ten cyklista zač. Někteří mají rozum, znají předpisy a umí na tom jezdit (a je zcela ok, že někdy docela fofrem a na nějaké klikaté okresce občas z kopce nemám nárok). Jiní zase naopak a moje primární obava je, zda mi to nesloží pod auto. Zda jde jen o kolo, nebo e-kolo mi je tak nějak jedno.

    Na našlapaná e-kola jsem ale velmi alergický na nejrůznějších stezkách (o chodnících či pěších zónách vůbec nemluvě), po kterých se pohybuji jako cyklista nebo chodec. Mít nějaká pravidla … max výkon, v jaké rychlosti přestane pomáhat a podobně … a přitom v podstatě bez jakékoli možnosti tato kontrolovat (leda by to PČR hodila do auta a odvezla do nějaké zkušebny, což je samozřejmě nesmysl) je prostě klasický český bo,,l, kterého řada e-cyklistů zneužívá a který bude potřeba dřív nebo později řešit. A budou si muset vybrat. Automobilistům se neustále utahují šrouby a tady se na nějaké dodržování pravidel zvysoka kašle.

  13. @Tonda

    Nejsem na familiarni oslovovani zvykly, zustanu u vykani.

    Pokud se tyka pedelec kol (zduraznuji — pedelec!) v ramci nasi „Tonda-Zdenek“ diskuze, nechapu, v cem je spor. A nebo nekdo z nas blbe cte. Vy se odkazujete na Kalifornii (CA) zrejme proto, ze jde o z vaseho pohledu o „pedelec-heaven“, ale ja se stavem v CA nemam zadny problem:

    – vy pisete: pedelec-kola v CA mohou na cyklopruhy Class II, III (jde o pruhy, ktere jsou SOUCASTI SILNICE), mohou na Class IV (coz jsou oddelene stezky POUZE pro cyklisty, coz v Praze asi neexistuje a tudiz na to nemohu mit nazor). Nemohou na Class I, coz je smiseny provoz, to je v Praze asi naprosta vetsina toho, co (mozna nepresne) oznacuji jako cyklostezka.

    – ja pisi: „Dokonce nemam ani problem s tim, kdyz takovy prostredek bude mit pravo jizdy v „cyklopruzich“ (nevim, zdali se to tak jmenuje — vyhrazene pruhy NA SILNICI s ruznymi piktogramy a druhy car, ….“ Nebo-li pisi, ze s provozem pedelec-kol na ceske obdobe Class II, III nemam problem.

    I ten vyssi vykon zminuji a souhlasim s nim. Nakonec jsem i psal, ze vam preji jednodussi legislativu, a dokonce jsem psal, ze jako SILNICNI (Class II a III) si jednou pedelec-kolo poridim (viz nejaky starsi prispevek). V cem se tedy lisime?

    (Mimochodem: cca pred mesicem a predevcirem me na Karlovarske pred Hostivicemi predjel stejny chlapek na nejakem asi samodomo-pedelec-silnicnim kole s motorem v zadnim kole. Ani jsem si neskrtnul, ani na pozdrav jsem nestacil odpovedet, ja jel 30, on musel mit alespon o 15 km/h vic. Nevim, proc by mi mel takovy „cyklista“ vadit, na silnici je mi to skutecne uplne jedno. A kdyz uz jsme u tech cyklistu, ktere potkavam: pocet cyklistu, ktere jsem potkal na 20 km ceste do Dejvic: pondeli = 2, utery = 0, streda = 4, skutecne ten cyklisticky potencial nejak nevidim)

    Do sporu se muzeme dostat az teprve, kdyz zacnete prosazovat pritomnost pedelec a dalsich e-kol na trasach typu Class I, kde jezdi rekreanti, deti, chodci. Tam si predstavuji dokonce nizsi vykon nez „25 km/h“, na zaklade me zkusenosti by uplne stacilo 20 km/h jak v Praze, tak treba v Jizerkach (skutecne preji mile sedesatnici, aby si vyjela na Knajpu, s rychlosti 20 km/h bude do kopce od Kristianova za hvezdu, a zpatky, kdyz ji to bude pripadat pomale, muze si prislapnout a rozbejcit to na vic). A v tom je muj spor s Josukem (a mozna i s vami, nebudu ted cist starsi prispevky) — ten chce na Class I pustit cokoli, co vypada jako kolo.

    Nakonec: priklad CA je pekny, ale jsou zeme, kde maji s cyklistikou vetsi zkusenosti a kde e-kola (a pedelec-kola) cini potize a legislativa se meni — Nizozemi:

    https://www.holland-cycling.com/blog/275-new-laws-for-speed-pedelecs-in-2017

  14. MM:
    „vidím kolo, čekám, že se bude chovat jako kolo, a ono se tak chová. “
    Pokud bude mít e-kolo legálně výkon malé motorky, což vám podle vašeho předchozího příspěvku na silnici nevadí, tak se jako kolo chovat nebude.
    A vy pak budete muset od všech kol očekávat chování kola i motorky zároveň protože to nebudete pohledem schopen snadno rozlišit.

    Nemám problém s tím aby existovalo něco jako e-babeta. Jen bych byl rád aby takovou věc šlo rozlišit od běžného kola na první pohled.

  15. @a-b-c: nebudu vice vstupovat do vasi diskuze s MM, ale protoze jezdim na kole v prazskem provozu kazdy den dovolim si poznamku, ze na silnici je asi jedno, s jakym vozidlem se potkavate, neni tak zasadni na prvni mrknuti rozlisit, jestli je proti vam napr. auto nebo motorka. Proste si musite davat trvale pozor, vy nesmite udelat chybu, z hlediska predvidani chovani ostatnich ucastniku si potom nejvetsi pozor davam na:

    – auta vyjizdejici z vedlejsi, to je jasne. Ruce na brzdach, nekdy pribrzdeni je zaklad, nekdy se na kole vyrazne naprimim, abych byl „vetsi“ a lepe videt

    – jezdim rychle, musim si peclive hlidat velky odstup za autem predemnou. Situace, kdy auta necekane zabrzdi a ja potom brzdim skutecne naplno (zadni kolo ve vzduchu), nastava odhadem jednou za dva tydny. To si potom fakt nadavam, ze jsem si odstup nevytvoril vetsi.

    – otevreni dveri, nikdy nejedu podel aut.

    Ani v jednom pripade neni zasadni, zdali je to kolo nebo motorka. A mimochodem: z meho pohledu rychlejsiho cyklisty je nejhorsi interakce s cyklisty, ktere predjizdim. Naopak e-mopedista asi pro me nebude potiz, hlavne at me stejne jako auto predjede s bocnim odstupem a at prosim nedela to, ze se potichu priplizi zezadu a potom me pozdravi — oblibena kratochvile e-mopedistu v kopcich na cyklo-turistickych stezkach.

  16. Zdenek, ano nedorozumění plyne patrně z používání z výrazu cyklostezka jak pro stezky pro cyklisty tak i pro stezky pro chodce a cyklisty, což mi přijde nevhodné a vede to k zjednodušenému uvažování

    Stezka pro chodce a cyklisty = cyklostezka, tedy infra pro cyklisty a tedy cyklista by to měl použít.

    Navíc sem měl pocit, že ses ohrazoval i proti výskytu motorizovaných cyklistů mezi nemotorizovanými cyklisty, ale vzhledem k už poněkud grafomanskému rozsahu tvých příspěvků sem možná nečet vše dost pozorně.

    A pokud jde o ty obavy o předvídatelnost cyklistů v provozu uživatele a-b-c, tak to by dotyčný měl snad vrátit řidičák. Elektrokola sou u i nás už celkem rozšířená a dost jejich i čiplých a existují i legální rychlá a poznáš je jenom zezadu podle RZ. Proboha vždyť to má pořád motor pod 1 kW, tak možnosti akcelerace (do 25 km/h legální ekolo zrychluje jako to nelegální nebo legálně rychlé) a max rychlosti jsou pořád poněkud omezená, pokud na tohle někdo není schopen reagovat, tak nemá za volantem co dělat.

  17. Zajímavé, v tom holansdku měly speed pedelecy volnější pravidla a posunuli to směrem k mopedům a to i včetně těch moto přileb nebo speciálních přileb pro speed pedelecy. No uvidíme co a jestli se ti u nás někam posune.

  18. @Tonda:

    „Navíc sem měl pocit, že ses ohrazoval i proti výskytu motorizovaných cyklistů mezi nemotorizovanými cyklisty, ale vzhledem k už poněkud grafomanskému rozsahu tvých příspěvků sem možná nečet vše dost pozorně.“

    Poprve za zivot jsem se rozhodl prispet na diskuzi (ve vetsi mire, nez je jeden vykrik), za grafomanii se omlouvam. A zase na par let koncim :-).

    Ano, to nadale plati, ale neplati to pro Class II, III, coz je (1) „vyskyt motorizovanych cyklistu mezi nemotorizovanymi“ na (2) silnici v nejakych vyhrazenych cyklopruzich. Plati-li (1) i (2), nemam namitek a jsem dokonce pripraven tuto moznost branit.

    Howgh!

  19. e-babeta existuje, jsem ji někdy na jaře viděl v Globusu asi za 22 litrů:-).

    Jinak jak píšu, neberu vám váš názor, ale já to prostě NA SILNICI nepotřebuji, protože jak vidím cyklistu tak si automaticky dávám bacha a sleduji co je zač, protože min v polovině případů se bude chovat jako zcela nevypočitatelný magor a jak pojede rychle je to nejmenší. Rychlost sama o sobě se stejně hrozně přeceňuje a démonizuje a 90% cyklistů s čiplým kolem stejně nemá šanci jet rychleji, než někdo kdo má opravdu najeto. Navíc kde jaký motal má kolo za 30+ a oháknutý je jak Bernal na Tourmaletu.

    Je to možná tvrdé, ale bohužel taková je zdejší realita. O to víc si cením těch, kteří na tom kole umí a chovají se slušně.

  20. PRO REDAKCI – když kliknu na odkazy k diskuzi na hlavním webu, tak se mi nezobrazí poslední příspěvky. Musím jít nejdřív na článek a pak sjet na konec diskuze. Třeba teď mi to po přechodu z hl. stránky ukázalo jako poslední příspěvek a-b-c odeslaný 27.08.2020 – 07:26. A děje se to docela dlouho, a bylo to tak už před koronou.

  21. OK, spor tedy máme o ty Class IV, což je de facto naše stezka pro cyklisty, v Praze jich je skutečně minimum, ale něco by se našlo.

    Moje představa je, že speed pedelec mezi normálními cyklisty by nemusel být problém stejně jako auta s konstrukční rychlostí 250 km/h mohou do měst i do obytných zón s tím, že musí dodržovat tam nastavené limity. A naopak pokud lidi nejsou hovada tak na silnici, kde se může 90 zároveň může i vozidlo co nevyvine rychlost ani 50.

    Problém u nás je, že lidi jakmile nejsou na silnici, ale na stezce smíšené i pouze cyklo, tak prostě ztrácejí ostražitost a vybočují bez rozhlédnutí, motají se a pak je samozřejmě problém na světě.

  22. Tonda:
    Moje reakce se vztahovala k tomuto:
    MM „Realita je prostě taková, že se s tím zastánci e-kol snaží vydupat a mít výhody obojího, jak jízdního kola, tak malé motorky. Na silnici mi to neva, “
    Za hlavní výhodu malé motorky považuju výkon. A k výkonu malé motorky se vztahovala moje reakce.

    Téhle věci totiž výrobce taky říká e-kolo.
    Swind EB-01 (nejde odkaz – stačí vyhledat na googlu)
    Opravdu budete čekat od něčeho co bude zepředu vypadat jako nějaké DH celopéro čekat 15kW a odpovídající dynamiku?

    U běžných výkonů to vidím jako MM:
    „vidím kolo, čekám, že se bude chovat jako kolo, a ono se tak chová“
    Cca 1000W na startu (250W je nominální výkon, špičky jdou k 700W) i od dědy na na městském kole je sice nečekané ale nic zásadního. Stále je to v mezích toho co cyklista běžně dokáže.
    Problém vidím až u výkonů z kategorie malých motorek…

  23. a-b-c … u mne je to dáno asi mojí vrozenou skromností:-), kdy rychlá jízda je u cyklistů to, co mne u nich nejméně trápí. Na rozdíl od absence osvětlení, nedávání přednosti zprava, jízdu vedle sebe a ne za sebou, křižování přes půl pruhu (bo na to prostě nemá, tedy přeloženo neví na co má přesmykač a přehazovačku a jede na to, co mu tam zrovna náhodou spadlo a nemá na to, aby na to jel rovně) a zlatý pražský hřeb v podobě kreativního a dynamického jízdního stylu chodník-přechod-vozovka.

    Ještě jednou, potkávám cyklisty, kteří jedou dobře a slušně (a jsem za ně rád), takže fakt netvrdím, že výše popsaným způsobem jezdí všichni. Ale min polovina ano.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Postřehy z Bernu  2

10. 07. - Martin Langpaul - Dopisy čtenářů
Bern je hlavní město švýcarské konfederace – osmimilionové země jejíž nevelká města se desítky let umisťují..více

Když řídí autopilot 25

Publikujeme krátký komentář k jedné situaci z jízdy městem, který nám zaslal čtenář Nightrider, děkujeme...více

Pohled z druhé strany volantu 19

Není na škodu vyzkoušet si, jak to vidí ostatní účastníci provozu. Napsáno podle skutečné události..více

Jak jsem si neprojel Blanku, aneb ta naše povaha česká 3

Článek zaslal Martin Poštulka, děkujeme. Také vy můžete zaslat konstruktivní příběh na adresu redakce@prahounakole.cz Nemám..více

Diskuze kolem Lupáčovy 7

Dnes přinášíme reakci Milana Sejrka na článek z Radničních novinek kriticky komentující nové obousměrné zprůjezdnění..více

Proč nejezdím na kole 41

Než se pustím do sepisování toho dlouhého seznamu důvodů / výmluv, proč ne, ráda bych..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru