Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany (Středočeský kraj). Jde o nejdelší novou cyklostezku tohoto roku v Praze, jak můžete vidět i v přehledu nové cyklostezky a cyklopruhy v Praze roku 2020.

Nová cyklostezka, pohled směrem na Dolní Břežany a navazující cyklostezku se stromořadím (nalevo). Zdroj: TSK Praha

Nová asfaltová stezka měří přibližně 1200 metrů, šířka se pohybuje mezi 2,5 až 3 metry. V Cholupicích navazuje na klidnou ulici K Břečkám, na druhém konci na již roky dokončenou cyklostezku směrem do Dolních Břežan. Po nové cyklostezce vede značená cyklotrasa A204, která v Dolních Břežanech navazuje na trasu 19A.

Na úseku Cholupice – Pražský okruh bylo podél stezky vysázeno stromořadí. Foto: Martin Šnobr

Chybí ještě 200 metrů

K dokončení zbývá 200 metrů dlouhý úsek vedoucí po ekoduktu Pražského okruhu. Předtím je však podle TSK Praha nutné vyřešit majetkoprávní spory s majiteli a správci místních pozemků. I přesto je tato část stezky pro bezpečné překonání čtyřproudové silnice použitelná.

Nedokončený úsek nad Pražským okruhem. Foto: Martin Šnobr

Kritizovaná stavba

Část veřejnosti projekt kritizovala kvůli dalšímu asfaltování polí a vykácení remízků, které se v jejím koridoru nacházely předtím. Cesta tudy sice vedla, šlo ale pouze jen o pěšinu či polní cestu. Zeleň v jižní části nové cyklostezky skutečně zmizela, v severní části u Cholupic byla částečně zachována a částečně doplněna novým ovocným stromořadím. Mnoho alternativ ke kácení ale kvůli úzkému městskému pozemku neexistovalo. Po soukromých polích kolem totiž cyklostezka vést nemohla.

V tomto úseku byl dříve remízek. Zdroj: TSK Praha

Nové dopravní napojení

Cyklistům a pěším vznikla nová kvalitní, zcela oddělená bezmotorová spojka mezi Prahou a Středočeským krajem, která umožňuje i dojíždění do práce a školy. Dříve byla sice také průjezdná, ale pouze s horským kolem a za dobrého počasí. V létě se od totiž cesty prášilo a během v deštivých obdobích byla poměrně blátivá.

Nová cyklostezka zvýrazněná v naší mapě

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Ocenuji, ze je v clanku zminen odpor mistnich proti stavbe. Jak jsem psal jinde: urednik rozhoduje, jde mu o „dobro“ nas vsech, ale pritom mistni placou (nevim, zdali ocenuji, ze mohou do prace do Prahy dojet na kole). Hlavne at neco podobneho nevznikne u nas v obci, otresne.

    Take je dobre zminit cenu: 1.2 km = 11.2 mil. bez DPH.

  2. Nevím, co je otřesného, postavit na „úzkém pozemku“ , který se jmenuje „cesta“ cestu pro kola a pěšáky. Úvoz bal zarostlý trním, nebojte ono kolem cesty mimo vysázených stromů zase nějaké trní vyroste.

  3. Zdeněk, zhruba stejně to probíhalo u nás v Újezdu nad Lesy a v blízkém okolí. U nás dokonce došlo, při podobně cenově náročné asfaltizaci slušně sjízdné polní cesty k úplnému vykácení převážně ovocných dřevin na jedné straně stezky, což zdůvodnili vytvořením “ cvalové části stezky“ pro lidi na koních :)
    Většina dřevin zde byla rozemleta na “ cvalový povrch“ a teď si dost lidí z obce stěžuje, že tenhle úsek vedle cesty kde dříve rostly švestky, ořešáky, jabloně a špendlíky a i nějaký ten “ vošklivý bez“ v šířce 3-4 metry zarůstá metr-dva vysokým plevelem a bodláčím protože na koních tam není “ dostatečný provoz“ který by to udupal.

    Podobně vnímám i takové ty asfaltky skrz pole typu Zeleneč – Lázně Toušeň, kde taky vykáceli co mohli a pak místo typicky českých stromů a plodin (což byla slušná šance jak tam vrátit to co tam už rostlo) byly vysázeny parkové-okrasné stromy pro potěchu oka… ovšem kritika místních zde byla odrážena tím, že se jedná o součást “ mezinárodní cyklotrasy“ a která musí reprezentovat :)

  4. asfalt přerušující lány polí určitě nepomůže kolonizaci krajiny hmyzem a malými živočichy, jak bylo potřeba, nebo odvátí zeminy, tak jako právě ty remízky .. v tom vidím rozpor v souvislosti s „ekologičností“ cyklodopravy samotné. Mj. na těch odkrytých stezkách (Kunratice Vestec) je i mírný vítr ze všech stran mnohem protivnější než (na Vídeňské) s auty.. Chci říct, že se by se mi zdálo účelnější a ekologičtější cyklodopravní řešení tam, kde už nějaké silnice jsou..a že v okolí Břežan jsou. Obec mohla svůj pruh pozemku nechat ekologicky ladem, což okolní vlastnící asi neudělají. Ale dobře, chápu, že se teď cyklisté z Břežan lépe napojí na Modřanskou rokli a na Prahu.. pokud nebude foukat..;-)

  5. Můj osobní názor k „úbytku“ zeleně: aktuálně sice nějaká zmizela, časem to ale zaroste, v severní části doroste nově vysazené ovocné stromořadí. V jižní části se časem třeba také něco podaří vysázet.

    Zásadním plusem nové cyklostezky je, že navazuje na předchozí projekt, který tak kromě rekreační funkce získává funkci dopravní. Podél silnice se v tomto případě moc stavět nedalo – kdo to tam zná, ví proč. Navíc silnice z Břežan do Cholupic vedou oproti cyklostezce velkou obklikou.

  6. @Martin Snobr: jiste jste na internetu nasel (nebo jste si projel, ja to projizdel s kamarady asi tak pred 5 lety, detaily si uz nepamatuji), jak to tam vypadalo drive, pro jistotu fotogalerie je zde

    https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/kousek-prirody-praha12-cholupice-cyklostezka-dolni-brezany-tsk-obcane-20190901.html

    Velmi podobne vypada cesta po byvalem telese zeleznice z nasi obce do obce sousedni, kudy obcas chodime, moje zena si tam chodi zabehat, jeste loni jsem touto cestou jezdil (obcas) na kole s dcerou do skolky (a jel jsem touto cestou vcera v 22:30 v noci z hospody, parada). Chodili jsme touto cestou ze skolky i v zime ve snehu. Problem s prasnosti a blatem nepocitujeme, mame tu cestu radi. A podle poctu lidi, ktere potkavame, se domnivam, ze nejsme sami. Napriklad sem

    https://en.mapy.cz/s/madasepada

    dcera jezdit na kole nechce (luxusni, ale nudna vyasfaltovana cesta mezi poli). Nevim, jak to citi obyvatele Brezan, kdyby nasi oblibenou cestu mezi sipky, spendliky a jinym krovim nekdo vyasfaltoval, mel bych sileny vztek a ten by mohlo zahojit pouze to, ze to ti urednici meli dobre spocitano a dobre rozumeli potrebam obcanu, a alespon 10% z obcanu obce dojizdejicich do Prahy zacne jezdil na kole. Tudiz bych cekal, ze nekdo za rok udela nejaky pruzkum, jak narostl zaklinany cyklo-modal split mezi brezanskymi. Mluvim o ceste za praci, rekreacni cesta lze skutecne resit vyrazne lepe a v souladu s prirodou.

    Ted v tom odkazu jeste ctu, ze v Cholupicich nemaji dokoncenou kanalizaci. To je skutecne uplne na palici a uz si neberu servitky: vy slavite, ja placu. Nevim, kdo z nas dvou mene rozumi potrebam obyvatel obci za hranici Prahy.

  7. Zdeněk: Potom, co jsem začal využívat pravidelně cyklostezku Kolovraty – Mnichovice nedám na asfaltové cesty mezi poli dopustit. Dřív tam po silnici na kole nejezdil vůbec nikdo, možná jednou za pět cest jsem tam potkal silničáře. Dnes tam za cestu potkám desítky lidí, které byste v na silnici na kole nepotkal. Modal share cyklo se na té spojnici (cesta tam předtím v řadě úseků vůbec nebyla) imho zvýšil tak dvacetinásobně. Sčítač u stezky v Říčanech uvádí odpoledne denní čísla kolem 500 lidí, jistěže chodců i cyklistů – v místě, kde žádná cesta předtím nebyla.

    Všem, kdo by chtěli stavět cyklostezky jinde než po starých cestách ve veřejném vlastnictví: Cyklostezky v naší legislativě nejsou stavbou ve veřejném zájmu, tudíž ji postavíte jen, když vám všichni vlastníci polí podél silnice prodají své pozemky dobrovolně. Na to, aby se to nepovedlo vyjednat, stačí, aby byli tak tři až čtyři, jeden se postaví na zadní a už si ani nevrznete. A když chcete 20 metrů na vyústění stezky, prodají vám pozemek jen pod podmínkou, že si ty dva hektary vezmete celé. Proč si myslíte, že je na A2ce dole u Vltavy úsek s třista metry bláta? Protože výkup toho pozemku z nějakých důvodů trval o pět let déle než těch sousedních. V Čelákovicích mají stezku podél silnice směrem na Toušeň a 200 metrů je to jenom vyjetá cesta podél, která ze zbylého kilometru dělá (a nejspíš na věky na rozdíl tady od toho úseku, kde se časem s ŘSD dohodnou) promarněnou investici. Hádejte proč asi. Tolik k praxi.

  8. Modálšér se většinou zvýší jen za špatného počasí a hlavně ráno, odpolední modálšér je pak většinou silně ohrožen “ zvýšenou rekreační formou“ využívání nového asfaltu . Někdy si , jedouce odpoledne podél takové nové rekreační cyklostezky po frekventované silnici na kole, říkám “ Buďme rádi, že je někde 200-300 metrů povrchu, který bruslařům, koloběžkářům a jim podobným brání v rozletu, buďme rádi, že ráno jim bývá zima na zábavu :)

  9. Zase na druhou stranu – pokud se tam natlačí bruslaři apod., tak ti asi předtím jezdili autem jinam, aby si zajezdili :-) Takhle vidím mraky aut za Štěrboholy kde borci sedí v kufrech a nazouvají brusle. Maminy s kočárky podle mě taky preferují asfalt, stejně jako většina cyklistů (aspoň v období jiném, než suché léto). To, že jsou satelity u Prahy noclehárnou a většina „letí“ autem do práce, pak letí ve volné chvíli za zábavou je fakt, který se spíš prohlubuje. To bychom museli mít stezky 5m a rozdělit + u silnic přidat na každou stranu 1,5m …
    Ze zkušenosti s vyasfaltovaným úsekem Klánovice – Úvaly bych to neviděl tak černě, i v létě jsem tam projížděl průměrem 30km/h s dejme tomu 2x lehkým zpomalením během těch 3km. Ale třeba jsem měl štěstí i na čas průjezdu.

  10. Jan Herda, úsek Klánovice Úvaly je šířkovými parametry v podstatě silnice , navíc zatím skoro bez návaznosti na skutečný satelit a s omezeným parkováním na obou stranách , až se dostaví v Úvalech satelit u Klánovického lesa, tak to bude možná o něco horší, ale jak říkám, to není klasická cyklostezka ale parametry silnice kde normálně projede těžká lesní technika.

  11. Tak jsem si to dnes projel, už tedy byla trochu tma (možná trochu víc, i když měsíc taky docela svítil, ač ještě není v úplňku), takže ty úseky, kdy to najednou končí a člověk jede po nějaké drncavé hlíně – resp. najednou ani neví, kudy pokračovat (třeba konkrétně u toho biokoridoru).

    Je to pěkné – začátek od Břežan – tam je jsou stromy pěkně po obou stranách. Když se vysází i na ty další úseky, bude to fajn. Jestli kvůli tomu někde musela být zlikvidována nějaká stávající zeleň, je to sice škoda – ale pokud to byly třeba jen nějaké keře a nízké náletové dřeviny, tak snad pokud se co nejdříve místo toho vysadí nové stromy, tak by to mohlo rychle dorůst do podobné úrovně.

    Myslím, že jako spojka do centra pro obyvatele Dolních Břežan – i pro případné dopravní cyklisty mezi nimi – to bude super. Hlavně využitelné třeba i po deštích (pro ty ostřílenější i za deště).

    Argumentaci „nechte nám kousek přírody“ úplně neberu – takových různých polňaček a lesních cest je všude spoust a z většiny z nich nikdy nikdo žádnou asfaltku dělat nebude. A dost jich je i kolem Břežan. Jo, likvidovat třeba parky nebo jinou zeleň někde ve městě, kde už jí moc nezbývá, je docela škoda. Ale tady? Navíc pokud cílem toho zpevnění je i to, aby to tam neodplavovalo při deštích zeminu… Ale pak jsou právě místa, kde ten asfalt docela dává smysl a může spoustě lidem v jejich dojíždění na kole dost pomoci…

    Někdy si to tam projedu znovu, na Podchýšské jsme totiž zahnul doprava a tím jsem se nějak z té A201 ztratil… Tak příště to snad bude za světla… :-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 15

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Přestavba cyklostezky podél ulice K Dolům v Modřanech 26

Stezka pro pěší a cyklisty propojující centrum Modřan s pravobřežní cyklostezkou A2 prošla přestavbou. Stalo..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru