Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly v délce přibližně 1500 metrů vyznačeny ochranné cyklopruhy – přibližně v rozsahu od Thákurovy ulice v Dejvicích až po stanici metra Bořislavka.

V článku o této novince jsem navrhoval na tomto úseku několik zlepšení. Netrvalo dlouho a město projekt doplnilo a velká část tehdejších nedostatků byla v září 2020 dotažena. V rámci výměny světelných signalizačních zařízení (semaforů) došlo k úpravě křižovatek Evropské třídy s ulicemi Thákurova, Gymnasijní, Kolejní a Šárecká. Jedná se o zásadní uzel propojující klidné dopravní oblasti Ořechovky a kampusu technických vysokých škol v Dejvicích.

Přesmyk do Thákurovy: legálně po chodníku

Na severní straně Evropské mezi ulicemi Šárecká a Thákurova v délce 150 metrů došlo k legalizaci jízdy cyklistů po chodníku a zároveň ke vzniku čtyř přechodopřejezdů. Je možné, že v budoucnu bude legalizace chodníku rozšířena tak, aby vznikla souvislá klidová alternativa k dopravně velmi zatížené Evropské, v současnosti ale chodník slouží především jako dlouho poptávaná dopravní propojka.

Díky vyznačení přechodopřejezdů a legalizaci jízdy po chodníku vznikla možnost přímého průjezdu z ulice Gymnazijní do Thákurovy. Zároveň vzniká možnost klidného legálního průjezdu z Gymnazijní do Kolejní pro ty, kteří si netroufnou na Evropskou ani na několik metrů do provozu a pro které je z podobných důvodů obtížně realizovatelné i levé odbočení z Gymnazijní do Velvarské. V době fotografování byly vyznačeny jen přechodopřejezdy, dle projektové dokumentace by měla následovat i legalizace přilehlých chodníků.

Přesmyk z Gymnazijní do Thákurovy lze realizovat po jižní straně tamního parku. Zdroj: Archie Liddell

Ačkoliv se může zdát, že se jedná o dílčí realizaci bez velkých návazností, jde o zásadní zlepšení chráněného propojení oblasti Střešovic – Ořechovky – Prašného mostu s Dejvicemi a tamním kampusem vysokých škol. Západněji od tohoto uzlu je průjezd komplikován hanspaulským kopcem, naopak východněji již nelze Evropskou překonat, další alternativou je až dopravně velmi nevstřícné Vítězné náměstí. Minimalizace bariér při překonání Evropské v těchto místech tak výrazně zpřístupňuje cyklistický průjezd mezi Dejvicemi a Střešovicemi.

Nová legální cyklistická propojení mimo rušný provoz Evropské.

Je nutné dodat, že na chodnících s legální jízdou kol platí maximální rychlost 20 km/h a zvýšená ohleduplnost vůči pěším. Mělo by se tudy projíždět volně a s maximálním respektem. Dodejme také, že došlo ke zkrácení přechodů, což chodcům i cyklistům umožňuje rychlejší a bezpečnější průchod či průjezd. Zatím jen nestavebně.

Nový cyklopřejezd

Zároveň byl doplněn cyklopřejezd na nedaleké historické cyklotrase 201 překonávající Evropskou v návaznosti na ulici Kolejní. Jedná se o smazání hodně letitého historického dluhu na cyklostrase.

Současný cyklistický generel totiž tuto cyklotrasu přečíslovává na A32 a navrhuje ji přesunout do osy Gymnazijní – Thákurova. Přesto ale doplnění cyklistického přejezdu v tomto místě není bez významu. Skrze navazující propojku do ulice Velvarská umožňuje se zcela vyhnout (také již poměrně vysokému) provozu v Gymnazijní a celou oblastí tak projet bez jakéhokoliv kontaktu s rušnou dopravou. Navíc nutno dodat, že nějaké zásadnější realizace plánované cyklotrasy A32 rozhodně nyní nejsou na pořadu dne.

Cyklisté na trase 201 už zde nemusí sesedat z kola. Zdroj: Archie Liddell

Prodloužené cyklopruhy

Poslední současné drobné vylepšení situace pro cyklisty v okolí těchto křižovatek spočívá v delších cyklopruzích. Ty byly dotaženy o cca 200 metrů hlouběji do Dejvic – až po Studentskou ulici. U křižovatky s Gymnazijní jsme upozorňovali na nebezpečné a ilegální vjíždění aut do cyklopruhu. Ten byl nyní podbarven, aby pro řidiče i cyklisty byla celá úprava jasnější.

Zdroj: TSK Praha

Do budoucna?

Řešení celé oblasti rozhodně není definitivní. Kromě zmíněného postupného upozaďování cyklotrasy 201, která v řadě svých řešení již neodpovídá současným trendům a současnému cyklogenerelu, lze především předpokládat, že s podobou cyklistických spojení v daném místě výrazně zamíchá možná realizace obchvatu Vítězného náměstí, která je intenzivně diskutována. Stejně tak může výhledově dojít k realizaci drážní cyklostezky v koridoru železnice na Kladno, případně k další přestavbě propojení ulic Kolejní a Šárecká. Řada z těchto projektů je ale zatím spíše v nedohlednu.

Z těch méně ambiciózních změn lze zmínit možnost legalizace stoupání po chodníku podél Evropské mezi Šáreckou ulicí a ulicí Na Pískách, čímž by došlo k propojení právě legalizovaného úseku s již letitou stezkou dále západněji podél Evropské. Stejně tak se opakovaně objevují podněty na zabezpečení nepříjemného levého odbočení z Gymnazijní do cykloobousměrky Velvarská.

Bezpečnější řešení levého cyklistického odbočení z Gymnazijní do Velvarské nadále zůstává jedním z opakovaně se objevujících podnětů v oblasti.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Pisete o krizovatce (krizovatkach: Evropska/Gymnazijni, Evropska/Sarecka, Evropska/Kolejni, Gymnazijni/Velvarska) pres kterou jezdim dvakrat denne 15 let. Je mi to vlastne uplne jedno, co za upravy tam mesto provede, ony krizovatky jsou normalne prujezdne leta, jestlize nekdo mel problem s prujezdem drive, bude mit problem stale, neumi jezdit na kole. Prujezd Gymnazijni, primo pres Evropskou a prechod na protilehly chodnik, po chodniku vpravo (opet prechod) a potom Thakurovou (viz obrazek u clanku) … to snad ani neverim, ze nekdo muze absolvovat.

    Dve konkretni poznamky:

    – na vyjezdu ze Sarecke na Evropskou jsou nove cykloboxy jak na startu MotoGP. Jezdim tam casto, posledni 3 mesice denne, nepamatuji se, ze bych na semaforech stal s jinym cyklistou, vyhozene penize, navic vubec neodpovidaji ucelu „aby cyklista mohl rychle opustit krizovatku“ (tak mi byl zde v jine diskuzi vysvetlen ucel cykloboxu). A takovych zbytecnych cykloboxu je … .

    – cyklopruh Evropskou smerem ke Kulataku kolem gymnazia pred semafory na krizovatce s Gymnazijni je vylozene nebezpecny. Dokud tam nebylo nic, cyklista by normalni ucasnik provozu, byla situace zcela jasna: pri jizde jsem jel za autem a daval si pozor, zdali pojede rovne nebo vpravo do Gymnazijni, fungovalo to leta. Od te doby, co je tam cykloznaceni, probiha odbocovani nasledovne: ridic me vidi v zrcatku a rika si „co ten cyklista asi provede? nepodjede me zprava tim privilegovanym cyklopruhem?“ a tak vaha s odpocenim vpravo. A ja balancuji v pedalech, protoze zase nevim, jestli mi to tam soupne, nebo ne (ukazovat trvale rukou vpravo, aby to videl v zrcatkach — to nedam, mnohem dulezitejsi je drzet pevne riditka a brzdit). To neni teorie, popisuji zkusenost z posledni doby.

    Statistika rannich cyklistu z vcerejska: pocasi mirne posmourne, 7 kusu (z toho 3 byli jedna skupinka, meli dresy, zadne batohy, spis bych rekl rekreacni projizdka). Dnesek, slunicko, chladno: 4 kusy, dva z toho jeste za hranici Prahy, zatimco ja jel po Evropske smer Kulatak v novem cyklopruhu (usek Kanadska-Kolejni), nejaky kolega-cyklista to svihal podel po chodniku. Zase, je mi to vlastne jedno, ale porad mam pocit, ze tvrzeni „neexistence cykloopatreni -> malo lidi na kole“ neplati.

  2. Zase, je mi to vlastne jedno, ale porad mam pocit, ze tvrzeni „neexistence cykloopatreni -> malo lidi na kole“ neplati.

    Tak nějaký výrazný efekt v řádu dnů až týdnů se moc nedá čekat ani v případě, že je to poslední chybějící kousek v síti vysoce kvalitní infrastruktury.

  3. @DJ: obcas se vyskytnu v Mnichove (autem, a delku navstevy se snazim minimalizovat, nepovazuji se za znalce mesta). Jestli vidim nejaky zasadni rozdil, tak je to kopcovitost a ochota lidi odhodit kolo kamkoli: jenom postavit na stojanek, oprit o zed, zamknout k znacce, … . Bez stojanu, bez altanku, cyklovezi a cyklokrabic a jinych blbosti. Asi bez obav, ze kolo nekdo ukradne. A tomu zadna infra nepomuze, to je v hlavach.
    (A v Mnichove je nekolik ulic o sirce Evropske, ktere vedou az do centra a kde je prostor neco udelat. V Praze je to uplne zabite, tepny, jako je nabrezi, Jecna, Zitna, Vinohradska, Konevova, Vrsovicka, Plzenska, Legerova … jsou tak uzke, ze se tam nevejde nic. A nebo priblblost, ktera je z meho pohledu vyhozenymi penezmi a vic k vzteku nez k uzitku.)

  4. @Zdenek – Podle mě tyto postupné úpravy křižovatek lidi přitáhnou. Systematické odstraňování nebezpečných, nepříjemných a nepohodlných úseků pro cyklodopravu může dlouhodobě přinést zkvalitnění cykloinfrastruktury a tudíž nalákat více lidí na kolo. Vy jste možná zkušený v provozu a až takový rozdíl v tom nevidíte. Spousta lidí ale ano.

  5. „Je možné, že v budoucnu bude legalizace chodníku rozšířena tak, aby vznikla souvislá klidová alternativa k dopravně velmi zatížené Evropské“

    Na Evropskou si nechali namalovat pruhy, ale protoze nemuzou rict, ze je to kravina v tom provozu, chteji jeste chodnik.
    Jasny, rozumim

  6. @Zdenek: Ty „tepny“ (v soucanosti spise stoky) samozrejme jsou dost siroke, jen musime opustit predstavu, ze v Praze musi jezdit aut stale vice nebo aspon stejne.

  7. @tik – legalizace chodníků nevylučuje to, že cyklopruhy nebudou používány. Pomalejší jezdci (nebo ti co se v provozu bojí) mohou jet po chodníku, zkušenější rychleji (a z kopce) po cyklopruzích. Duální řešení má svůj smysl.

  8. Zdenek: ono i to parkování je součástí infrastruktury. :) Jinak na spoustě míst se ten prostor pro cyklo najít dá, stačí k tomu jednoduchá úvaha, že prostorové nároky IAD nelze uspokojit libovolným počtem pruhů, proto se časem vsákne i ubrání toho jednoho jízdního nebo parkovacího pruhu k tomu aby se vytvořil důstojný průjezd na kole.

    tik: vzal byste do onoho cyklopruhu školkové děti? Jestli ne, pak je to nedostatečná infrastruktura a tím zlegalizovaným chodníkem by měla být doplněná automaticky. Pokud tedy mají fungovat věci jako svoboda volby dopravního prostředku apod. :)

  9. DJ:
    Školkové děti na ten chodník legálně smějí už teď.
    Pokud vám jde o děti není třeba nic měnit…

  10. a-b-c: ne, nikdo nesmí na kole na nezlegalizovaný chodník. Ani školkové děti. (To, že se to [rozumné] nedodržuje je jiná věc.)

  11. Jiří Boháč:
    Ok dočteno a souhlasím.
    Akorát pak tu samo Prahounakole mate cyklisty např v článku.
    prahounakole.cz/2018/04/chodnik-neni-cyklisty-tim-muzeme-delat/

  12. DJ 22.09.2020 – 11:06
    svoboda volby neni „tohle se mi nelibi, tak mi to upravte“, to je bezne rozsireny omyl.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime 15

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z..více

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Přestavba cyklostezky podél ulice K Dolům v Modřanech 26

Stezka pro pěší a cyklisty propojující centrum Modřan s pravobřežní cyklostezkou A2 prošla přestavbou. Stalo..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru