Nikdo neučený z chodníku nespadl

Letošní sezóna je z hlediska cyklistické dopravy výjimečná. Jarní boom městské cyklistiky způsobený hledáním proticovidové alternativy se projevil na městských ulicích, cyklostezkách… a ovšem i na chodnících. A to s sebou přináší reakci. Zlotřilí cyklisté masakrující počestné chodce nejen na chodnících, ale i na cyklostezkách jsou tématem diskusních fór na městských částech, a z toho, kde všude je možné cyklistu na chodníku vidět, zůstává těm, kdo po městě už pár let na kole jezdí, rozum stát.

Nic ale není tak horké, jak se to uvaří. Tuto glosu píšu s cílem zastat se přiměřené míry chodníčkaření. Jakkoliv jízdu po chodníku klidných ulic nepovažuji za správnou a podporuji zřizování cyklopruhů tam, kde usnadní jízdu na kole, projektant Tomáš Cach o mne jednou řekl, že jsem naturelem chodníčkář. A má pravdu.

Chodníčkářské začátky jezdce po magistrále

Když jsem začal do města na kole jezdit (někdy kolem roku 2000), nevedlo z Horních Počernic do Dejvic nic, co by cyklostezku jakkoliv připomínalo. Skoro všechno, po čem jsem jel mimo provoz, byly pejskařské pěšiny, vycházkové cesty a chodníky. Trvalo mi dobré tři roky, než jsem si – s cílem dostat se s jízdní dobou pod hodinu – troufl na frekventované ulice. A sebedůvěru při jízdě v silnějším provozu jsem si budoval nejméně pět let.

Zkrátka a dobře: Kdybych na přelomu století nemohl jezdit do školy na kole s využitím dlouhých kilometrů nepříliš frekventovaných chodníků, nikdy bych na kole nezačal jezdit v běžném provozu.

Začátečníci to mají… stejné

Ti, kdo dnes na kole ve městě začínají, nejsou v příliš odlišné situaci. Ano, je sice mnohem více cyklostezek než před dvaceti lety. Podél většiny hlavních ulic je ale stále nenajdete (a je otázka, zda se to vůbec v následujících dvaceti letech změní). Cyklopruhy nejsou souvislé. Chybí-li cyklopruh v křižovatce, je to pro začátečníka totéž, jako kdyby vůbec nebyl v celé ulici předtím. A ne každý patří do skupiny, kterou cyklopruh přesvědčí z chodníku slézt.

Co se naopak zhoršilo, jsou vedlejší ulice. Provoz v Praze za 20 let výrazně vzrostl. Část toho nárůstu sice spolykaly postupně stavěné městské dálnice, ve vedlejších ulicích je ale situace s rostoucí automobilizací stále horší. Na méně významných „sběrných“ ulicích (které TSK bohužel nesleduje) provoz za dvacet let vzrostl víc než znatelně. Pocit ohrožení vedoucí k jízdě po chodníku tak nyní nezbytně zažíváte v daleko více ulicích než před dvaceti lety.

Zvýšil se také výrazně počet parkujících aut v ulicích, řada vedlejších uliček byla proto zjednosměrněna. A když už začátečník potřebuje projet uličkou v protisměru, je vozovka nebo chodník prašť jako uhoď.

Jistěže, dnešní noví městští cyklisté mají v něčem lepší možnosti. Mají podrobné mapy i navigace (v roce 2000 byla nejpodrobnější cyklomapa Prahy tištěná mapa v měřítku 1: 65 000). Mají návody, jak se naučit techniku bezpečné jízdy ve vozovce nebo jak nejezdit po městě na chodníku. O ježdění po městě jsme vydali celou knihu (aktuálně je v Levných knihách, takže ji můžete mít za směšnou částku). Kdo hledá, najde. Na druhou stranu, nikdo učený z nebe nespadl a každý má své limity někde jinde.

Kniha Městem na kole

V knize Městem na kole naleznete řadu návodů, které vám pomohou sjet z chodníku.

Snažme se, tolerujme se… a stavme stezky oddělěné od chodců

Apeluji tedy na ty z vás, kdo jste na kole v Praze začali a chodník je vaším přirozeným útočištěm, zkoušejte jej opustit, zlepšujte své dovednosti jízdy v provozu, a přinejmenším v ulicích, kde není výrazný provoz, jeďte ve vozovce. Jedete-li po chodníku, znásobte svou ohleduplnost. Chodce míjejte s maximálním odstupem a v minimální rychlosti. V případě potřeby zastavte. A jsou místa, kde je vhodné kolo jedině vést. Pokud chcete na kole jezdit rychle, pak volte vozovku. I když se třeba minete s pěším z vašeho pohledu bez obtíží, tak i pouhé rychlé míjení může pěší vylekat. Pro řadu, například starších lidí, je to velmi nepříjemný zážitek.

Vy, kdo jezdíte na kole ve vozovce, a žehráte na začátečníky kazící pověst městské cyklistické „elitě“ velezkušených jezdců po Vinohradské, vzpomeňte na to, jak jste na kole ve městě začínali vy sami.

Pokud na kole nejezdíte, zeptejte se sami sebe, zda byste po té hlavní ulici na kole sami jeli.

A my všichni, komu jízda po chodníku vadí, bychom si měli uvědomit jednu věc: Vede-li pocit ohrožení (a nebo i pouhá pohodlnost) na chodník lidi, kteří by v Kodani, Nizozemsku, Bernu – nebo Uničově, Pardubicích či Rožnově pod Radhoštěm jezdili legálně po cyklostezkách (či v ve vozovce v klidných cykloobousměrkách), není to chyba těch lidí. Chyba – a daleko větší – je v tom, že zde nemáme infrastrukturu, která by cyklisty ve městě „absorbovala“ legálním způsobem. A to je celé.

Potřebujeme cyklostezky oddělené od chodců, které povedou po hlavních ulicích ke stejným cílům ke kterým se lidé dopravují pěšky, veřejnou dopravou či autem. Cyklisty na chodníku před obchodem, do kterého si dotyčný jede nakoupit, vás stezka v parku o půl kilometru dál, nebo na mostě o patnáct metrů výš, zbaví jen velmi těžko.

Obousměrná cyklostezka podél hlavní ulice ve Vídni v roce 2003. Sice stísněné, v řadě ohledů problematické, ale pro slabší cyklisty uspokojivě fungující.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. A dodejme – nestyďte se říct si zkušenějšímu cyklistovi o pomoc, třeba tady na Prahounakole. Může s vámi projet vaši trasu, vysvětlit, na co si dávat pozor, kde nějaké místo radši objet jinudy, atd.
    Prostě, pomáhejme si navzájem.

  2. kde presne zakon rika, ze nezkuseni jezdci mouhou po chodniku, byt opatrne ?
    Jestli se od minula nic nezmenilo, tak na cyklista muze kolo na chodniku vedst – a to je tak vsechno. Takze nabadani „…je vozovka nebo chodník prašť jako uhoď.“ k poruseni platnych zakonu je pekne.
    Cekal bych, v ramci osvety, jasne odsouzeni „jizda na kole nepatri“ a ne lavirovani, ze je moc dopravy a kdesi cosi.
    Pak se nedivte, ze diskuze o cyklistech na chodniku jsou takove, jake jsou – kdyz hlavni propagatori neumi ci nechteji jasne rict „dodrzujte zakony“

  3. Celkem souhlas , navíc klidně přiznám, že i po 20 letech občas chodník jedu třeba na Mírového hnutí / hlavně když je odpoledne hodně vedro, je tam totiž stín , nebo u Turkovi když nemám náladu se probíjet skrz dvě křižovatky na 4 proudovce v době kdy nejdou semafory, což je tam poslední dobou dost často , někdy člověk narazí na zavřený úsek silnice, chodník je pak lepší řešení..

    Historicky jsem jezdil kus chodníky léta na Koněvově , dnes důvodem pro krátký chodník pro mě jsou místy i naprosto nevyhovující krajnice většinou smyslu vyjetých kolejí ale mám dvě věci .

    1. jízda v jednosměrce prostě není +- stejná jako jízda na chodníku, tedy pokud nemluvíme o jednosměrce typu Slezská, je většinou celkově mnohem bezpečnější a přehlednější než cílené chodníčkaření, zejména pokud se cyklista drží vpravo i v křižovatkách, což dost z nás bohužel nedělá a klidně omete i kolegu cyklistu…

    2. rozlišoval bych chodníčkaření a chodníkozneužívání, tedy zejména jízdu těch technicky jízdně a dnes i vybavením “ lepších z nás“.

    To jako cyklista nesnáším, když přede mě do silnice z chodníku skočí někdo na celopéru a dnes i na elektrocelopéru a donutí mi přibrzdit ( pak se pracně rozšlapat) aby o 50-100 metrů dále před červenou zase na chodník skočil a po přechodu mazal na další chodník by se nakonec vrátil do silnice…,

    Člověk si pak uvědomí, že tihle “ bezohlední výhodáři“ dělají všechno proto, aby cyklistiku znechutili všem účastníkům provozu.

    Jinak Prahou nakole mapu doporučuji dost často lidem v okolí jak pracovním, tak sousedském, je to prostě zdroj :)

  4. Poslední 2 odstavce moc hezky napsány. Měli by o nich vědět všichni zastupitelé v obci/kraji (imho to je ten důvod, proč je problém s parkováním dojíždějících v Praze. Je to kraj, ale nezahrnuje svojí aglomeraci a nemá krajský úřad)

  5. Z následujícího komentáře možná někomu rupne cévka.

    Já bych byl pro plošnou legalizaci jízdy na chodníku, za určitých a klidně i důsledně vymáhaných pravidel omezujících rychlost a způsob jízdy. A naopak místo aktuální whitelist legalizace udělat blacklist zákaz pro chodníky, které by v nějaké kvantifikaci chodec/m^2/čas prostě pro to nebyly vhodné.

    Sám na některých místech chodník využívám (zavřete mě, jsem zločinec!) a to jednoduše proto, že jsem navzdory věku relativně cyklo začátečník – což bohužel znamená, že jsem nezačal jezdit za svých mladých a neohrožených let a plně vidím jak funguje provoz v Praze. Řidiči se nevěnují řízení, telefon u ucha, agresivní jízda, „denní snění“, mentální vyčerpání… Cyklista vs chodec je pro mě lepší, kdy já jsem ten o něco málo „silnější“ a svým přístupem mohu ovlivnit bezpečnost, než auto vs cyklista, kdy jsem ten naprosto nepoměrně slabší a jde tam doslova o život.

    Bez dostatečně bezpečné infrastruktury by to pro mě na některých místech byla jasná sebevražda, jezdím na pohodu a pro pohodu, ne jako závodní silničkář a nepotřebuji mít během jízdy tolik adrenalinu, že mi ani nejde změřit tepovka. Na to máme přírodu a bikeparky.

    A teď si mě antichodníkáři třeba sežerte, IAD bude za vaši podporu jistě vděčná…

  6. S těmi pražskými začátky to není tak strašné. Své děti jsem po chodníku tahal jen do doby, kdy už začali ohrožovat chodce. Později jsem s nimi už ani do Krčského lesa nejezdil, poněvadž to z kopce dolů po parkové cestě prostě pouštěli volně. Takže jsem s nimi jezdil po nefrekventovaných ulicích rychle ven z města. Oba pražský provoz na kole zvládají a jeden jezdí do centra do práce letos už jen na kole. Takže se to dá zvládnout i bez toho počátečního chodníčkaření.

  7. Byla druhá půlka devadesátek kdy jsem se přesunul z módu „po Praze na kole je to nesmysl“ do opojení překvapivými možnostmi nového horského kola (ve srovnání s favoritem), skákání obrubníků zábava, Praha najednou mnohem menší než se podle časů MHD zdálo a výsledkem bylo u mě přesně to „bezohledné výhodářství“. Podle mě každý vývoj potřebuje nějaký čas, který se zkrátí osvětou a samozřejmě ale taky hrozící sankcí. Myslím, že i mezi PČR a MP by už mohla být řada lidí, kteří na kole jezdí a kteří excesy dokážou rozlišit a třeba i jen mírnou pokutou postihnout. Tady to asi všichni chápem a rozlišujem, kdo jezdí na legálním elektrokole čiplé elektrokolo pozná zdálky a při kontrole přesně ví kam kouknout ;-) .. účel postihu ale spíš maří policista, co o tom nemá páru..ale má to příkazem. Takže kvalifikovaná kontrola. Myslím, že by to šlo.

  8. Brahma: Dá, ale vyžaduje to systematickou práci a přístup, který drtivá většina lidí nemá, protože se bojí děti do provozu pustit. Starší dcera (10 let) taky jízdu v provozu celkem slušně zvládá, ale je to proto, že to jako oba rodiče dobře umíme a vedeme ji k tomu příkladem. Když je někdo dospělý rekre cyklista, tak se to opouštění chodníků musí učit od nuly.

  9. Souhlasim s kolegou @tik, cekal bych jednoznacne odsouzeni jizdy na kole po chodniku. Pokud se nestanovi presna pravidla, za jakych podminek jezdit na kole po chodniku, pak se kazdy muze vymlouvat ze jizda po chodniku je doporucena.
    Priklad: sobota dopoledne, ulice U studanky, na Letne v Praze, cyklista jedo po chodniku, ulice je naprosto prazdna od aut, na chodniku je maminka s kocarkem. Takovi cykliste ostatnim zadelavaji na problem – aby si lide o cyklistech mysleli ze jsou bezohledni.
    Snazim se jezdit na kole po silnici a cyklostezkach, velmi malokdy po chodniku.

  10. To je otázka, jestli to teď mají nováčci stejné.
    Subjektivně mám pocit, že se řidiči většinou k cyklistům za posledních 20 let začli chovat daleko líp.

    Začal jsem jezdit po povodních 2002 jak nejezdilo metro. A měl jsem pocit, že strašně moc řidičů kolo bralo jako něco, co na silnici vůbec nepatří do té míry, že ani např. nepřipouštěli, že by mu třeba na hlavní měli dát přednost. Aby ne, když jezdilo jenom pár exotů-cyklistů. Teď mám pocit, že už si většinově zvykli a takové chováni přetrvává o minimálního množství exotů-řidičů. Ale strašně rád bych věděl, do jaké míry to je objektivní fakt, a do jaké je to o zvyku a také tím, jak jsem se za 18 let naučil jezdit předvídatelněji, asertivněji a celkově víc „jako auto“.

    Pro chodníčkaření pochopení, až na velmi specifické případy, fakt nemám, a myslím že by se to takhle relativizovat a omlouvat nemělo.

  11. „Vede-li pocit ohrožení (a nebo i pouhá pohodlnost) na chodník lidi, …. není to chyba těch lidí.“ … ohrožení jsem schopen a ochoten pochopit a je spousta míst, kde s jízdou po chodníku nemám problém. Sám tak ostatně jednak činím, jednak jako řidič vítám, zejména v situaci kdy chodník zeje prázdnotou … klasicky třeba Ankarská od kolejí podél hřiště a až k Vypichu (a tahle strana klidně až na Větrník, tam je chodec vyloženě úkaz a chodník je luxusní). Zejména v situaci, kdy dotyčný je od pohledu rád, že se na tom kole vůbec udrží.

    Bohužel ale zejména v centru je úplně běžné, že i když je provoz na silnici minimální, tak dotyčný přesto jede po chodníku. Nezapomenu když na jaře za vrcholící korony jsem mezi Václavákem a Újezdem potkal snad 3 nebo 4 auta, v obou směrech, ale i tak jsem v půlce Národní potkal mamlase, co si to svištěl po chodníku.

    A co je jako mor jsou profi-jezdci, tedy rozvážeči, kteří prostě jedou co to dá a kudy je to nejkratší bez ohledu na cokoli. Je jich bohužel čím dál tím víc, a drtivá většina má opravdu vše totálně na háku … krom sebe.

  12. Na oficiální magistrátní mapě
    http://app.iprpraha.cz/apl/app/mapa-online/?service%5B%5D=21
    je spousta doporučených tras po chodníku jako třeba na Vysočanské a Střelničné od Lovosické, dál po mostě přes Libereckou až k Ďáblické. Takže ani MHMP nerazí striktní po chodníku ne. Chodník je tam široký, málo frekventovaný, uvedená ulice je jediná rozumná spojnice Proseku a Střížkova, silnice je tam dvouproudá a poměrně frekventovaná. Nechápu, proč zrovna tato trasa není dávno legalizovaná, vždyť jde jen o pár značek, bohatě by stačil chodník s povoleným vjezdem kol, nemusí to být hned smíšená stezka. Nevyznám se v kompetencích Magistrát versus městské části, u nás v Letňanech je hláška „za to my nemůžem, to magistrát“ oblíbená mantra některých lidí z radnice. Tak proboha, kde je problém.

  13. tik: „Takze nabadani „…je vozovka nebo chodník prašť jako uhoď.“ k poruseni platnych zakonu je pekne.“ – to se vám do kontextového okna nevejde ani jedna věta? Autor článku srovnával chodník a silnici _v protisměru_.

    tik, martin B: OK, chápu správně, že když po chodníku nikdy, tak preferujete, abych třeba v horní části Trojské jel do toho kopce 10 km/h a za mnou se stejnou rychlostí sunula tramvaj, místo abych jí uhnul na prázdný chodník, nebo abych přes Nuselák jezdil po silnici (na cyklostezku ve směru z centra nejde najet ani z ní sjet)? Jako mně je to fuk a naopak je to pro mě jednodušší (prostě jedu rovně a nemusím řešit nějaké kejkle a vyhýbat se chodcům), ale myslel jsem, že tím naopak dělám jakousi službu okolí. No tak asi ne.

  14. Jedním z míst, kde i Vaše mapa prahounakole ukazuje vedení kola (nebo jízdu?) po chodníku, je kus ulice Dejvická od metra Hradčanská ke křižovatce s Eliášovou:
    https://mapa.prahounakole.cz/#hledani@trasa=71295175@plan=quietest
    Je tam bohužel jednosměrka :-(
    Když chci dojet z Letné (nebo z centra) k Vítěznému náměstí, tak kvůli téhle jednosměrce vlastně není kudy, v ulici Čs. armády je obrovský provoz a řidiči tam moc s cyklisty nepočítají, podobně je na tom i Svatovítská :-( Jezdit do okolí Kulaťáku na kole je pro mě za trest – hlavně ve srovnání s Prahou 7, kde se jezdí na kole docela dobře.

    Je nějaká šance, že by i v této části Dejvické mohla vzniknout cykloobousměrka? Nebo v Čs. armády cyklopruhy?

  15. Já, ačkoli matfyzák, jsem chodil na pár věcí na ČVUT, takže jsem ulicí Čs. armády jel mnohokrát, a žádný problém jsem nepotkal. Opačným směrem je problém v jednom místě (křížení s Eliášovou), kde je pravý pruh odbočující, a musí se do prostředního.

  16. Jenda: přesouvání peněz z trezoru v bance dělám jakousi služby společnosti.
    Jasná, kaslat na zákony, rozumím.

    Tonda: v tom případě magistrát nejen že není striktní, ale je i pitomej. Ta samá kategorie, kdyz na cyklostezce v lese potkám řidiče v aute „mě to řekla gpska“

    Proste a strucne: kolo nemá na chodniku co dělat a je jedno, jak si to zkusíte zdůvodnit.

  17. Jasná, kaslat na zákony, rozumím.

    Tonda: v tom případě magistrát nejen že není striktní, ale je i pitomej. Ta samá kategorie, kdyz na cyklostezce v lese potkám řidiče v aute „mě to řekla gpska“

    Proste a strucne: kolo nemá na chodniku co dělat a je jedno, jak si to zkusíte zdůvodnit.

  18. Tik: Vyhnul ses odpovědím na naprosto konkrétní otázky, ale beru to jako „ano“. Protože minimálně na internetu se zdá, že tyto názory převládají nad názory „plazili jsme se dva kilometry v koloně za cyklistou i když měl napravo spoustu místa nám uhnout“ (hxxps://jenda.hrach.eu/img-ext/Obraz008.jpg), přizpůsobím tomu své chování a s uhýbáním přestanu. Děkuji.

  19. kolo nemá na chodniku co dělat a je jedno, jak si to zkusíte zdůvodnit.
    vjezd kol na chodník může být úplně normálně povolen 361/2000 Sb. §40 – a pak se tam tedy jezdí max. 20 km/hod
    A jak víme, pro zajímavost, legislativně chybí definice pojmu „chodník“ – občas jsou to „jen“ nerozlišené stezky ;-)

  20. tik: co takhle se slepě neřídit zákony, ale spíš rozumem? Vy asi budete jen z těch co čeká na přechodu na zelenou i ve 3 ráno.
    V Praze na sídlištích jsou desítky km širokých chodníků po kterých chodí minimum lidí a přímo vybízí k přeznačení na smíšené stezky. Nebo v Uhříněvsi nám nyní postavili kus dělené stezky na jednom jejímž konci končí je plot a pokračuje pouze chodník, na druhém vyústění na chodník.
    Taková je holt pražská infrastruktura. Bez jízdy po chodníku by plno rodičů ani nedojelo z paneláku s dětma do lesa. Takže nechápu proč se na to prská a nadává místo aby se šlo cyklistům naproti a stezky se budovaly logicky s nějakým napojením nebo aby se vhodné chodníky legalizovaly.
    Díky za článek, naprosto souhlasím s tím že cyklista na chodníku je vinou hlavně nedostatečné infrastruktury.

  21. Zangrief:
    „Co takhle se slepě neřídit zákony, ale spíš rozumem? “
    Tak proč je cyklisty tak často propagován zákon o minimálním odstupu?Nestačí rozum?

  22. Aplikace zdravého rozumu namísto striktního dodržování předpisů je u některých cyklistů akceptována pouze pokud jde o ně. U chodců je často vnímána s nevolí a u řidičů jde naopak o zjevné zlo.

    Výsledkem je, že často i ti, kteří by jinak byli silně na věcí, přichází s požadavkem na striktní dodržování pravidel pro změnu pro cyklisty. Výsledkem je posilování všeobecné nevraživosti a růst pakárny pro vše.

  23. a-b-c: za mne rozum stačí, ale je to ze stejného důvodu jako ty chodníky, ochrana slabšího účastníka provozu. Na chodníku se obecně jezdit nesmí abyste neohrozil chodce. Cyklisti chtějí rozestup aby nebyly ohroženi vozidly. Respektive aby v případě nehody byl jasný viník. Ani jedno mi nevadí a schvaluju.
    Mluvím o rozumu v tom smyslu, že stejně jako já klidně pojedu “nelegálně” po volnym širokym chodníku vedle frekventovaný silnice a když někdo půjde tak zpomalim a zazvonim, tak mi taky nevadí když mne auto na silnici někdě ve městě v přímym úseku předjede jen s metrovym rozestupem nebo i míň, i kdyby to bylo nelegální.
    Jde mi o to že zákony jsou černobílý ale svět ne. Ve finále jde jen o to nikoho neomezit/neohrozit.

  24. a-b-c: zasah, potopeno

    jenda: ber to jak chces, je mi to vcelku jedno. Na tom obrazku nevim co vymyslis: na kole u praveho kraje, pravy je zavreny, takze jedes na zelenou protismerem u praveho kraje.
    Bude je tam misto a predjizdi te nebo ne a date si vlacek. Pokud uhnes do stavby, opet porusujes predpisy – a opet si to zduvodnujes nejakym vyssim dobrem, ktere prokazujes svetu. Takze zase blbe.

    zangief: az bude preznaceno a legalizovano, nereknu ani popel.

    josuk: 361/2000 par 40 „Je-li povolen vjezd cyklistu na chodnik“ JE LI POVOLEN – coz implikuje, ze bez legalizace vjezdu dopravnim znacenim kola na chodnik ani omylem. Stejne tak bych chodnik povazoval za notorietu – jinak by se na nej nemohl odvolvat treba 13/1997 par 12 (4)

  25. mm: souhlasim. Ale pokud budes chtit v CR vychovat cyklisty, budes musit mit draba a represe (ridicak na kolo, spz, kamery, mereni rychlosti, testovani na alkohol, zpomalovaci prahy – proste co znas z auta). Pod heslem „kdyby to zachranilo jeden zivot“ (viz nedavne cary-mary se statistikou nehodovosti cyklistu).
    Jinak to nepujde a odnesem to vsichni.

  26. zangief: Prosím, nepřeznačujte chodníky na „smíšené stezky“ ve smyslu „Stezka pro chodce a cyklisty společná“, pokud tím vznikne povinnost je použít, protože to téměř vždy vede ke snížení kvality průjezdu oproti silnici (obrubníky, přednosti). Použijte Stezku pro chodce s dodatkovou tabulkou.

    tik: Ano, já samozřejmě vím, jak to použít podle předpisů. Jenom mě pořád fascinuje, že existují lidé, kteří za mnou raději pojedou ve vláčku, než abych jim uhnul do staveniště, byť bych tím porušil předpisy (bohužel teda existují i lidé, kteří by uhnutí preferovali tak důrazně, že pro to neváhají troubit a zvonit, nebo nedejbože po předjetí „trestat“; ale tak mají smůlu, no). Meta otázka: to máš nějaký axiom „předpisy se mají dodržovat vždycky, tečka“, nebo vidíš nějaký konkrétní negativní dopad v tomto případě? (já ne — svět, kde uhnu do staveniště, je jednoznačně lepší (netáhne se za mnou vláček), a nevidím žádný způsob, jak by se v něm mohlo stát něco horšího (z nekvalitní fotky to tak nevypadá, ale je to rovná silnice a je vidět daleko dopředu))

  27. Jenda: jenom poznámku k uhnutí do staveniště – soudy už minimálně jednou rozhodly, teď to nenajdu, že řidič nemá zkoumat účelnost nebo smysl dopravního značení, má ho respektovat, případně nahlásit jeho závadu.. a pokud neví kam, klidně i hasičům 112 ;-)

  28. tik: muže s koženou brašnou byste asi taky zastřelil, přece nesměl proklouznout, že?

  29. A co třeba takhle krajní nouze? „Dle § 2 odst. 2 písm. b) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů je krajní nouze definována jako jednání, jímž někdo odvrací nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak.“

    Je plynulost a bezpečnost silničního provozu zájem chráněný zákonem? Je. Hrozilo tomuto zájmu něco tím, že jsem se vlekl do kopce krokem a za mnou byl vláček vozidel? Hrozilo. Vznikl mým jednáním, uhnutím do stavby/na chodník zřejmě stejně závažný následek jako ten, co hrozil? *Tohle* je jádro pudla; pokud jsem ohrozil chodce na chodníku nebo něčí bezpečnost na staveništi, tak ano, jinak ne; chápu ale, že po lidech zvyklých na jasné a jednoduché návody lze těžko chtít, aby se zorientovali v něčem tak složitém, jako je posouzení (posouzení!) možných následků. Bylo možné odvrátit nebezpečí jinak? V některých případech ano (například existovala ekvivalentní ale lepší trasa), mnohdy ne (a nelze přitom uplatňovat argumentaci, že dotyčný vůbec na kole jet nemusel, neboť toto právo mu zákon přiznává).

  30. pozn. s ohledem na použitelnost krajní nouze jsou chráněné zákonem hlavně život, zdraví, majetek. Zmíněný „vláček“ za cyklistou by dokonce nebyl ani přestupek (§18 zakazuje omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, bezdůvodně pomalou jízdou ..).

  31. Hasiči jsou 150 … to už nejpozději v sedmdesátkách věděl každý malý pionýr:-).

    Jinak právní okénko fajn, ale mám pocit, že pro drtivou většinu lidí není problém cyklista jedoucí mimo vozovku, klidně na tom chodníku, za splnění dvou předpokladů. V prvé řadě když nezkrosí nějakého chodce, v druhé když budou cyklisté na sebe používat stejný metr jako na ostatní.

    Když to použiji na tu pakárnu s nařízeným odstupem, tak analogií by bylo, aby všude, kde existuje společný provoz chodců a cyklistů, měli cyklisté rovněž nařízený min odstup od chodců. Třeba 1 metr. Že by to byla neskutečná blbárna je zjevné, jednak odhadnout třeba 1m od 1,5m za jízdy min já nedám ani smykem (na kole, v autě ani pěšky), jednak bych takovou jízdu na kole na některých místech docela rád viděl, ale rozhodně bych ji nechtěl absolvovat. Určitě ne v sedle.

    Prostě akce vyvolávají reakce a protože prakticky všichni řidiči jsou chodci, může se cyklistům mnohé tlačení na pilu v budoucnu docela vymstít. A já bych se fakt nechtěl dočkat situace, kdy nevystačím se zdravým rozumem a slušností, na kole, pěšky i za volantem, ale budu mít v každém dopravním módu x nařízení, ze kterých budu nakonec zblblý jak včela v zimě a nebudu mít čas vnímat provoz okolo sebe.

  32. MM:

    Když to použiji na tu pakárnu s nařízeným odstupem, tak analogií by bylo, aby všude, kde existuje společný provoz chodců a cyklistů, měli cyklisté rovněž nařízený min odstup od chodců. Třeba 1 metr.

    No osobně, když jedu někde mezi chodci, používám pro sebe podobné pravidlo: když jedu v dosahu natažené paže předjížděného chodce, předjíždím krokem, je-li to mezi délkou natažené paže až cca 2 kroky neboli ten 1,5 m, jedu nejvýš zhruba dvackou, s větším odstupem i rychleji.

  33. Přesně, to jsem chtě napsat DJ! Nevím co v tom MM vidí za pakárnu – cyklisté co míjejí chodce na půl metru rychlostí přes 10 jsou s prominutím prasata.

    Jediné co se mi nelíbí na novele s 1.5m ostupem při předjíždění je, že tam není výjimka pro rychlosti pod 15 nebo 20 km/h (ano, více než u toho cyklisty v odtsavci výše, protože auto _slyším_, chodec kolo ne) . Předjet autem opatrně, ale natěsno, patnáctkou cyklistu funícího do kopce 10 mě jako cyklistu neuráží, neohrožuje a snižuje to psychologický tlak zasprintovat nebo někam nepohodlně uhýbat abych nezdržoval.

  34. DJ+JB … vždyť jste si sami odpověděli, proboha.-))).

    Záleží vždy na rychlosti jakou toho chodce budete míjet a například i na tom, zda o vás bude vědět. Takže striktně stanovit nějakou pevně určenou vzdálenost je blbost. A pakárna;-).

    A zcela stejně to je, což také píšete, i u toho míjení auta a kola.

  35. @Jenda 14.09.2020 – 04:15
    Ono to hodne bylo, kdyz byly uzavirky Zbraslav – Stechovice. Pulka zavrena, na semafor. Prujezd uzky.
    A hele, clovek dojel ve fronte aut kam dojel a kdyz padla zelena, tak slapal jak o zivot, aby nezdrzoval. Pripadne na konci mavnul. A vetsina ridicu taky mavla ci se usmala – dost to pricitam tomu, ze videli, ze fakt makas a snazis se nezdrzovat. (byla tam 30, jezdilo se 40 a k tomu se na par stovek metru priblizit da).
    Podobnou zkusenot mam i Manes – Narodni. Kdyz ridici videj, ze slapes, tak je to v pohode.

  36. @MM 15.09.2020 – 09:31:
    v zasade bych rekl, zes to trefil 👍

  37. tik: Poslední týden jezdím tak, jak jste mi doporučil, tj. zásadně neuhýbám, pokud bych tím porušil zákon. Zatím mě jednou někdo předjel tak, že mě málem sundal z kola (což by se nestalo kdybych jel „přes čáry“, protože by tam byla spousta místa), ale obecně docela v pohodě. Navíc je to rychlejší a pohodovější, protože nemusím vymýšlet, kde se z toho nelegálního průjezdu zase zařadit.

    Nicméně dneska jsem narazil na situaci podobnou té na tomto obrázku hxxps://www.abclinuxu.cz/images/screenshots/6/0/190806-dopravni-znacky-7228824785245919643.jpg – tj. směrové tabule ohraničující (zatím neexistující, ale samozřejmě jsem jel řádně vlevo od nich) stavbu, ale byly náhodně otočené, občas některá říkala, že mám jet vpravo od ní! Myslíte, že bych si měl fakt dát slalom, protože mi nepřísluší hodnotit, jak to asi bylo myšleno, a maximálně můžu zavolat na policii, ať to zkontrolují?

  38. Jenda: no, pokud tu otázku se slalomem myslíte vážně, zkuste to. Ideálně před kukavozem…
    Mrtvý cyklista, dobrý cyklista:o)

  39. Chtěl jsem, aby mi tik vysvětlil, jestli je v dané situaci porušení předpisů správné, a pokud ano, tak jak se to liší od situace, kdy je značení umístěné podle něčího názoru také chybně (např. když žene cyklistu do proudu aut, i když je napravo metr místa).

  40. jenda: stav si do pozoru tim ze „neco chces“ nekoho jinyho. Vcelku necitim potrebu ti to po sto a prvni vysvetlovat.

  41. Stačilo napsat „ne“, jen bych se na tebe rád někdy přišel podívat, jak ten slalom jedeš.

  42. Jenda … zda je v dané situaci porušení předpisů správné … to je velmi dobrá otázka. Když ji kladou řidiči, dostává se jim prakticky vždy odpovědi, od všech ostatních včetně cyklistů, že se mají snažit o změnu právního stavu a dokud k této změně nedojde, jsou povinni respektovat zákonnou úpravu.

    Jinak se budu opakovat … já jsem a vždy budu primárně pro aplikaci zdravého rozumu (příklady raději dávat nebudu:-), ale pro všechny.

  43. Jenda 23.09.2020 – 03:49 vidim, ze psany text chapes asi jako dopravni znaceni.

    MM 23.09.2020 – 09:13 : tusim, ze je i nejaky judikat, ze dopravni znaceni mas poslouchat a ne premyslet, jestli to dava smysl a ma byt jinak. Nerikam, ze to dava smysl, ale je to tak.

  44. tik: Ano, tvůj psaný text asi opravdu nechápu. Celou diskuzi, i v posledním komentáři teď znova, píšeš, že značení máš slepě poslouchat, a když upozorním, že z toho vyplývá, že si máš dát slalom, tak vysypeš hromadu nadávek.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici 3

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala..více

Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo 12

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou..více

Připravují se cyklopruhy na Podolském nábřeží, Praha 4 má výhrady 12

Praha připravuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu po Branickou ulici, kde navazují na..více

Zpráva o jízdě Jizerky – Praha 15

Fejeton Nárok na to udělat čas od času nějakou blbost máte ve chvíli, kdy to..více

Přijdou cyklisté o cykloobousměrku Na Břevnovské pláni dřív, než se zažije? 36

Tento příběh přepisujeme tak, jak jsme jej do redakce obdrželi. Cyklotrasa A15 mezi Řepy a..více

Cyklopruhy končící před křižovatkami = minulost? 8

Dlouhodobě se za jeden z negativních aspektů pruhů pro jízdní kola v Praze považovalo jejich..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru