Kabiny místo cyklostezek? Připomínky vznesla i Evropská komise

Minulý týden jsme Vás informovali o tom, že 2 miliardy evropských peněz z kovidového balíku React-EU možná místo cyklistické infrastruktury půjdou na sportovní kabiny. Peníze na rozvoj udržitelné mobility pro širokou vrstvu obyvatel potenciálně mohou tedy být přesměrovány na převlíkací prostory, toalety, klubovny a další zázemí fotbalových i jiných klubů v obcích do 3 tisíc obyvatel. Pokud tyto 2 miliardy půjdou na program „kabiny“,  peníze už navíc nebudou sloužit pro naplňování klimatických cílů – rozvoj bezmotorové dopravy.

Vláda tento krok navíc předem nekonzultovala s kraji, městy ani obcemi.

V pátek 23. října proběhla schůze Monitorovacího výboru IROP, který měl o finálním směřování peněz rozhodnout. Řada členů výboru kritizovala právě chystaný přesun peněz určených na cyklostezky na program kabin.

Připomínkovala i Evropská komise

Několik z připomínek k cyklostezkám vznesla samotná Evropská komise, která tyto finance ČR poskytne a finálně schvaluje jejich využití. Namísto kabin doporučila upřednostnit rozvoj cyklistické infrastruktury která umožní denní dojíždění do práce a škol.

Doporučila také přednost rozvoje cyklistické infrastruktury která umožní denní dojíždění, před tou rekreační. Napsala, že prioritu mají mít cyklostezky, které budou alternativou k rušným silnicím v hustěji zabydlených územích. Zmiňovala také, že ve městech a zejména v Praze během pandemie přibylo dojíždějících cyklistů a cyklistek. Komise připomněla existenci české Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy.

Vypořádání jedné z mnoha připomínek Evropské komise

Na výboru zazněly i připomínky dalších subjektů, které nesouhlasily s odsunem peněz dosud určených na cykloinfrastrukturu. Zde je například připomínka Svazu měst a obcí ČR:

Cyklistická doprava během pandemie COVID-19 potvrdila nejen své postavení čisté alternativy vůči individuální automobilové dopravě, ale zejména zdravější a bezpečnější alternativy vůči veřejné hromadné dopravě při běžných cestách na kratší vzdálenosti. Kromě efektivity a přínosů pro lidský organismus vytváří síť cyklostezek také část infrastruktury cestovního ruchu, který patří mezi sektory nejvíce zasažené pandemií COVID-19. Investicemi do cestovního ruchu bude zároveň podpořena návštěvnost v regionech.

Jak to dopadlo?

Co bylo výsledkem pátečního výboru? Rozhodnutí bylo odloženo na listopad. Během této doby se mají do návrhu rozdělení peněz zapracovat sporné otázky, tedy především „kabiny“ nebo cyklostezky. Poté by mělo proběhnout hlasování jednotlivých členů výborů, které rozhodne o finálním směřování peněz.

Půjdou 2 miliardy nakonec jinam než na cyklostezky?

Dokument s připomínkami je přístupný zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Už dlouho mi nehlo žlučí nic jako tohle. Doufám že se tahle habaďůra podaří zastavit a peníze se využijí tak, jak ideálně píše EU, tzn. k realizaci cykloinfrastruktury sloužící k dojíždění.

  2. A které individuum se snaží ty „kabiny“ protlačit? Kdo za tohle lobbuje? Bylo by asi fajn znát nějaká jména, aby se dotyčného (či dotyčných) mohl třeba člověk sám zeptat (nebo novináři), proč se o něco takového snaží…

  3. Marek Turovec, tuhle otázku bych kladl zejména směrem k EU která to bleskově schválila a k české vládě, která to na začátku celé přesměrovala . Mimochodem na kabiny pro sportovce půjdou celkem 4,5 miliardy a část peněz je i z fondů na podporu posílení zdravotnictví, v době covidu úděs … vláda navrhla 14/10 cituji : Ministerstvo pro místní rozvoj přesun peněz vysvětluje tím, že investice do sportovního zázemí zvýší odolnost populace proti Covid-19. Oficiálně budou peníze využity na budování „sociální infrastruktury v energeticky pasivním standardu a infrastruktury pro sportovce v obcích do 3 tisíc obyvatel“.
    Ale navrhl to někdo jiný, cituji : Na návrh ministerstva financí a Národní sportovní agentury došlo k přesunu peněz do programu na budování sportovních kabin. „Ministerstvo financí spolu s relevantními ministry a Národní sportovní agenturou identifikovalo urgentní potřebu 4,8 mld. Kč na infrastrukturu pro sportovce a tuto připomínku uplatnilo v rámci mezirezortního připomínkového řízení,“ uvádí se v materiálu pro vládu.

  4. Cyklostezky jsou dobře sledované stavby, tunelování už neprojde. Kilometr za +- 5 mega.
    Ale „kabiny“? Tam nebude desetinásobné předražení nápadné. Na kolik taková „vybavená kabina“ přijde? Tímto směrem je třeba pátrat.

  5. Zajímavé je, jak se některé sporty podporují a jiné naprosto nikoliv. Já si musím kurt, šatnu a sprchu pro pingpong platit naplno včetně výstavby toho fitka ze svého za plně komerční cenu. Přitom se jedná o ten nejzákladnější zcela nezávodní a nikým neorganizovaný sport osob kolem 60 roku života. Sport zcela jistě zocelující proti infekcím a jiným civilizačním chorobám. Ale pro fotbal a jejich úžasné funkcionáře se peníze vždy najdou, i kdyby se měly hrubě přesměrovat odjinud a zcela na úkor jiných. Pročpak asi?

  6. Brahma: Před cca 15-20 lety ještě fungoval Český svaz rekreačního sportu, který takovéhle věci dokázal podpořit i finančně. Zjevně měli něco přímo ze státního rozpočtu. My jsme jako jeho členové začínali v té době se sportovním klubem v Kolovratech a měli jsme od nich nějaké příspěvky na volejbal a nohejbal. Brzy se to sdružení ale povedlo vytunelovat a skončilo.

  7. jsou i dobré zprávy :)

    Třeba v naší obci ( pod vládou ODS :) nyní vyhlásili výsledky komunitní anketu/hlasování a jeden z projektů který prošel k realizaci je cituji :

    Na třetím místě se umístil projekt „Pro duše cyklistů
    a koloběžkářů“

    Pro potřeby cyklistů budou nově v naší městské části k dispozici dvě veřejné cyklopumpy včetně cyklo stojanu. Jedna bude umístěna v blízkosti základní školy v ulici Čentická. Druhá vznikne u nádraží Klánovice (na újezdské straně). Věříme, že udělají radost nejednomu cyklistovi.

    Absolutním vítězem se stal projekt na sídlišti Rohožník
    „Hry na chodníku“, který vznikne v ulici Žiželická. Vzniknou zde malby na chodníku pro naše nejmenší, podobné
    hry již jsou u I. stupně základní školy. Mezi panelovými
    domy, v místě, kde se často potkávají děti díky dětským
    hřištím v blízkém okolí, budou namalovány herní prvky
    vhodné pro různé věkové kategorie našich dětí. Pokud jsem dobře pochopil projekt, tak některé prvky budou i na tamní klidné silnici

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Další soudní rozhodnutí ve prospěch cykloobousměrek v Karlíně :)

Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu „zóny..více

Rekonstrukce křižovatky U Plynárny a Chodovská odstranila cyklistický „špunt“ 7

Na Bohdalci v Praze 10 došlo k rekonstrukci křižovatky ulic U Plynárny a Chodovská. Složitá..více

První pražské cyklodepo otevřeno. Má pokrýt třetinu všech zásilek v centru města. 16

18. 11. - redakce - Zprávy
Dnes bylo otevřeno první pražské cyklodepo a kurýři odtud začali zákazníkům rozvážet balíčky menších rozměrů..více

Nové cykloobousměrky na Šestce 8

Na Praze 6 byla v uplynulém roce realizována další řada cykloobousměrek, tedy jednosměrných ulic průjezdných..více

Zastupitelstvo hlavního města Prahy odmítlo časově neomezené buspruhy 14

Na čtvrtečním jednání zastupitelstva bylo dlouze debatováno opatření obecné povahy, kterým se rušilo časové omezení..více

Praha 10 bude mít cyklomagistrálu. Vznikne jako součást drážní promenády 13

Od roku 2018 probíhá výstavba nového železničního koridoru „Hostivař“, který napřímí koleje, zkrátí cestu a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru