Posviťme si na podzim a zimu

Prahu ovládlo babí léto a podzimní mrholení, lidé začínají vstávat za tmy a domů se i za tmy vracet. Nejvyšší čas pořídit si světlo. To platí zvláště pro ty, kteří začali jezdit letos kvůli koronavirové krizi a nyní okouší svůj první cyklopodzim ve městě. Vráťa Filler tuto myšlenku vyjádřil mnohými výrazovými postupy velmi jasně: Více světel! Osvěta je ale stále potřeba, a proto dnes opětovně přetiskujeme i podrobnějšího průvodce výběrem toho pravého světla. Jaké jsou světelné klasiky i novinky pro letošní zimní sezónu?

(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. (zákon č. 361/2000 Sb., § 58)

V zásadě bychom si tedy měli ve městě vystačit s blikačkou vpředu i vzadu, pokud tedy jezdíme v městském provozu. V reálu ale mnozí cyklisté nepřerušované světlo vepředu jednoznačně docení – mnohé stezky a parky jsou neosvětleny, včetně dlouhých úseků páteřní cyklotrasy A2.

Rozhodně bychom při jízdě parky a po cyklostezkách nespoléhali na pověru, že nejste v provozu a tudíž světla nepotřebujete. Světla nejsou pouze pro vás, abyste lépe viděli na louže a výmoly, upozorňují i ostatní, že místem jedete. Aneb vidět a být viděn. Lidech na kole přibývá, blikačka upozorní chodce i ostatní kola, že se vám mají vyhnout.

Podle typu kola, cesty i osobních preferencí

Při výběru světla velmi záleží na vašem typu kola. U nového městského kola to patrně vůbec neřešíte a světla na něm máte přímo z obchodu. Pokud vlastníte starší kolo, třeba favoritku z chalupy, pak na rámu patrně naleznete závity, které lze využít k připevnění světel nebo dynama (pokud tam již není). Obdobná místa lze najít i na blatnících a nosičích určených pro kola do města. Pokud máte nějaké novější horské kolo, tak tam asi spíše využijete některého z mnoha světel, které lze připevnit na řídítka nebo pod sedlovku.

Samozřejmostí je výběr z mnoha typů světel: můžete zvolit baterie, klasické dynamo, dynamo v náboji, či třeba indukční Reelight. Záleží jen na vás, co vám vyhovuje více.

Částečně výběr záleží i na předpokládané trase pohybu. Něco jiného bude potřebovat někdo pohybující se na krátké vzdálenosti více méně po stezkách v centru města, něco jiného pak ten, kdo jezdí dlouhé trasy po rušných výpadovkách.

Baterie

Světlo na baterie bude asi nejběžnější volbou. Lze najít nepřeberné množství variant. Cena se pohybuje od vyloženě pár desítek korun až po několik stovek. Jestli světlům neholdujete a chcete prostě akorát splnit povinnost, pak zřejmě zvolíte nejlevnější blikačky. Jedna dopředu, druhá dozadu. Sadu lze najít občas i za 50 Kč.

vaclav-kriz-pricvakavaci-blikacky

Levná blikačka.

Pokud budete vybíravější, tak je vhodné soustředit se kromě stylu uchycení i na svítivost a výdrž. Pokud se tedy něco na obalu nebo v obchodě o těchto parametrech dozvíte. Je nutné také předpokládat, že v zimě se baterie mohou vybíjet rychleji a raději mít po ruce náhradní (nebo si vozit nouzové blikačky v batohu). Dle vyhlášky by vám baterie měly vydržet vždy alespoň ještě na jeden a půl hodiny provozu.

U svítivosti je dobré také brát ohled na své okolí – maják vám sice krásně prosvítí polární noc a srnky v Šárce uvidíte na kilometr daleko, protijedoucí cyklista a jeho sítnice vám ale asi příliš nepoděkují. Pokud tedy máte dlouhou cestu pustou krajinou někam za město a chcete pořádně vidět, je slušné si svou světelnou radlici při míjení jiných lidí ztlumit nebo sklopit. Ideálně tedy kupovat takovou, která vám umožní jednoduché přepínání jasu – na náplavce ztlumit a rozsvítit třeba až v lese za Komořany nebo na nepříjemné meziměstské komunikaci.

Dynamo

S klasickým dynamem se setkáte především na starších kolech. Díky dynamu nebudete sice muset měnit baterie, zároveň ale poznáte i jeho nevýhody: světlo zhasne při zastavení a i v prudkých kopcích a při pomalé jízdě to zrovna světelná hitparáda nebude. Navíc tření dynama o pneumatiku klade docela znatelný odpor a tak si o něco více zaposilujete. Samostatnou kapitolou je pak jízda zimní břečkou a sněhem. Zde může být dynamo dalším komponentem, o který se bude sníh zachytávat a znepříjemňovat jízdu.

jm_stare_kolo_dynamo

Staré světlo napájené dynamem.

Pokud byste chtěli staré dynamo nainstalovat na nějaké modernější kolo, pak si patrně budete muset přikoupit i speciální úchytku na rám, jelikož rám nových rekreačních kol s možností připevnit dynamo příliš nepočítá. Jinak ale klasické dynamo a světla k němu vyjdou levně – celý set by se mohl klidně pohybovat kolem 200 Kč.

Mnohé nedostatky klasického dynama řeší dynamo v náboji předního kola. Tím zmizí problémy s námahou vzniklou třením, zachytáváním sněhu, bahna apod. Často má zadní světlo v takovémto případě i dobíjecí kondenzátor, který zajistí svícení i po určitou dobu po zastavení. V křižovatce tak budete vidět. Tento systém mají četně moderní městská kola, lze ale doplnit i na kola mnoha jiných typů. Celkově je to ale řešení finančně i technicky náročnější a bude tak vhodné k instalaci leda při nějaké větší údržbě.

Další systémy

V Praze zřejmě nejrozšířenější „alternativou“ jsou indukční bezbateriová světla od společnosti Reelight. Ostatně tato světla používají v Praze i bikesharingové systémy. V zásadě je to na instalaci jednodušší varianta dynama v náboji. Reelight se poměrně lehce instalují na jakékoliv kolo, samozřejmě jsou ale trochu dražší – v kamenných obchodech začínají zhruba na 700 Kč. U těchto světel opět odpadá problém s výměnou baterií nebo se třením klasického dynama. Reelight jsou většinou dodávána jako přední a zadní diodová světla a k nim magnety do výpletu. Novinkou je ale i jednoduchá bezmagnetová blikačka instalovaná k ráfku. Opět lze nalézt několik variant: nejlevnější jsou jednoduché blikačky u středové osy bez možnosti dobíjení kondenzátoru, pak lze zakoupit ty samé blikačky s dobíjením, případně i dražší varianty, kde lze světlo umístit na rám kola nebo na nosič.

Indukční Reelight

Bezpochyby lze nalézt mnohé další rozličné světelné systémy. Zvláště na různých crowdfundingových serverech se každou chvilku objevuje nějaká bizarní novinka. Ve světě tak lze najít světla, která zintenzivňují svůj jas při brždění, zobrazují aktuální rychlost nebo třeba promítají obrázky ve výpletu.

Odrazky a jiné prvky

Ať již je podzim nebo není, je důležité neopomenout odrazky. Povinné jsou přední i zadní odrazky, plus odrazky na šlapkách a ve výpletu. Vše lze částečně suplovat světly či jinými odrazovými materiály na kole a oblečení. Vřele doporučuji kromě světel neopomenout instalaci oranžových odrazek do výpletu, na které se často zapomíná. Ty zajistí, že budete dobře vidět i z boku, což je v provozu neméně důležité.

Reflexní vesta, blikající reflexní pásky a jiná masivní světelná výbava nad rámec běžného osvětlení vám zajistí, že budete viděni nejen předjíždějícími řidiči, ale i piloty letadel přistávajícími na ruzyňském letišti. Zvažte, zda vám stojí za to posouvat hranici toho, kolik osvětlení považují řidiči za normální, aby nakonec každý nemusel s sebou vozit lahvičku reflexního spreje při cestě do supermarketu za rohem. Reflexní vesta a výkonnější světla se hodí na rychlostní komunikace, do hustého provozu, meziměstské úseky či chvíle, kdy koncem listopadu přichází neuvěřitelná slota. Na druhou stranu „vychovávat“ řidiče na výpadovce skomírající lampičkou na dynamo a černým kabátem také není zrovna dobrý nápad.

Podzim přichází

Podzim tak jednoduše nemusí být koncem sezóny, stačí lehká investice a vaše kolo budete moct používat i při brzkém západu slunce nebo celodenním mrholení.

A nezapomínat: pro pravidelnou jízdu za tmy se vyplatí mít kromě “hlavního” osvětlení ještě nějakou zálohu. K bateriové blikačce alespoň náhradní baterie, k dynamem poháněným světlům ještě nouzovou malou bliknu pro případ poruchy.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pro podmínky poměrně dobře osvíceného města se spoustou aut svítících více než dobře je vhodné volit intenzivnější variantu osvětlení. Silikonová blikačka na jednu knoflíkovou lithiovou baterii je skoro k ničemu. V té záplavě světel si jí nikdo nevšimne.
    S výhodou se dá využít právě toho venkovního dobrého osvětlení a umístit na sebe velkou dobře odrazivou a viditelnou plochu. Zelenožlutá svítivá bunda je do města skvělá. Čím větší plocha, tím lépe.
    Město je úplně jiný problém, než tmavá silnice na venkově.

  2. Já budu rád za jakékoli světlo a vlastně i odrazky … už to bude oproti současnému stavu pokrok. Má zkušenost posledních dní je totiž tak 50%.

  3. Všechno má svoje.

    Já „miluji“ zejména „světelné radlice“ a intenzivní čelovky. Vždy když někoho takového s kulatým kuželem intenzivního oslnivého světla potkám cestou domů kousek za Prahou (kde bydlím), tak pak ještě několik desítek metrů mžourám vyjukaně do tmy jako čerstvě vyoraný krtek… Zlatá silikonová blikačka, doplněná reflexní bundou či vestou.

    Osobně používám „běžná supermarketová“ světla na kolo, která mají usměrněný světelný tok – nahoře jsou seříznutá do roviny, takže mají podobný tvar kužele, jako světla z auta. Zbytečně neoslňují všude okolo, i když cestu před vámi osvětlí dostatečně. Proti supervýkonným ledkám co svítí všude možně jen ne na silnici mají sice nižší výkon, ale také třetinovou cenu a asfalt paradoxně osvětlí stejně dobře.

    Na čelovky jsem trochu alergický. Umí krásně oslnit i když to člověk nečeká a navíc ani nesplňují požadavek z vyhlášky o technické způsobilosti, protože nejsou součástí kola (ale jsou na cyklistovi).

  4. David: Se „světelnou radlicí“ svítící na 50 metrů nebo čelovkou by cyklista vůbec neměl na veřejnou komunikaci. Světlo má být být podle vyhlášky usměrněné tak, aby nesvítilo dál než 15 metrů.

  5. Vyhl. č. 341/2014 Sb, to v příloze 12 vidí takto:

    2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

    a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou vyzařující světlo bílé barvy s přerušovaným světlem,

    b) zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní svítilna vyzařující světlo červené barvy může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní svítilna vyzařující světlo červené barvy může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy a

    c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.

  6. Sám jsem si vloni pořídil takové docela drahé světlo od Fénixu – je to sice dost výkonné, ale světelný kužel to má upravený tak, aby to svítilo hlavně před kolo a ne někam pánu bohu do oken. Má to celkem čtyři stupně výkonu, po městě ten nejnižší úplně stačí. Super je, že na řidítkách má člověk tlačítko a tím si může v případě potřeby přisvítit, nebo to použít jako „světelnou houkačku“ u auta. A to tak, že to ani v těch autech nemůžou přehlédnout – takže pokud proti mě jede někdo a „zapomene“ třeba přepnout dálková světla na potkávací, tak mu to můžu decentně připomenout…

    K čelovkám na kole mám také dost rezervovaný postoj. Když mají nějaké světlo připevněné na kole, co svítí ve směru jízdy a tohle mají spíš na přisvícení (a spíš někde v lese, ve městě je to fakt zbytečné a spíš to oslňuje ostatní), tak budiž. Bohužel někteří jedinci to mají jako jediné přední světlo a to je dost na houby, podívají se někam do strany a dopředu pak nesvítí (nebo nejsou zepředu vidět), je to na prd…

    Dost často vídám na kolech takové opravdu bludičky – je tam nějaká LEDka, svítí to nevím na co (na ty knoflíkové baterie?) a to mi tedy přijde také dost nedostatečné – i ve městě.

    Zajímavé také je, jak na západě a na sever od nás jsou zakázané blikačky. Jedině kontinuální svit. Já byl dříve také přesvědčen o tom, že blikačka je pro cyklisty výhodnější – že to stejně nikdy nebude svítit nějak moc a že to že to bliká, tak to tím na sebe víc upozorní. Ale v poslední době asi příliš často potkávám (v protisměru) jiné cyklisty, co mají světla, která jsou docela výkoná, zároveň blbě seřízená (prostě to svítí moc nahoru) a zároveň blikají a je to dost nepříjemné… No, v Německu to nesmí blikat ani vzadu, kde bych řekl, že červené světlo ani tak neoslňuje.

  7. Ale jedna věc, se kterou by se možná systémově mělo něco dělat – jestli to tu sleduje někdo z ReKol – mám pocit, že právě na těch jejich kolech ta světla také dost oslňují. Že to svítí silně by ani tak nevadilo, ale asi je to blbě nasměrované a svítí to moc nahoru. Nebo to má fakt nevhodný tvar světelného kuželu… Nebo pokud to tu bude číst někdo, kdo má na někoho od nich nějaké páky / kontakty, tak jim to schválně zkuste nějak decentně naznačit…

  8. Čelovky jsou výborné mimo město, hlavně v tom, že si člověk posvítí kam potřebuje (hlavně do zatáček, ale i třeba na řazení a tachometr ). Abych na silnicích neoslňoval, tak používám mód s intervalem blikání cca 1s plus méně svítivá dioda na řidítkách. To silné probliknutí čelovky zaručí, že řidič s dálkovýma mě vidí na kilometr a hned přepíná na potkávačky. Zároveň pro rychlosti na kole to krátké probliknutí stačí, abych viděl, co potřebuju. Mám i výkonou diodu na řidítkách, se kterou jde otáčet po krocích o malý úhel, ale není to úplně ono a pouštět v noci každou chvíli řidítko je recept jak se někde vyválet. Jinak samozřejmě mimo obec v noci vždy reflexní vesta.

  9. Já jsem si zvykl vozit brašničku na řídítkách a přes ní bohužel žádné přední světlo neprosvítí, koupil jsem si i rampu na řídítka, bohužel jsme nenašli dostatečně vysokou, na rampě mám co se na řídítka samotná nevejde (tacho, kamera). Na světlo mě nezbývá jiné místo než čelovka na hlavě.

  10. @MaT Blikajici zadni svetlo hlavne zpusobuje to, ze ridic neni schopen odhadnout vzdalenost od kola. Stale svitici svetlo tuhle vlastnost nema.

    Jinak osobne mam levnejsi Fenix. Sviti dosiroka na zem a neoslnuje protijedouci. Bohuzel je to jen do mesta resp. na male rychlosti. Pokud bych chtela jet rychleji, musela bych kuzel namirit vice dopredu a to uz by oslnovalo protijedouci. Takze v zime doplnuji tohle svetlo celovkou a pri setkani s protijedoucim se snazim mirit jinam.

  11. Pokud je přední blikačka decentní, tak mi neva. Protijedoucího vidím a nijak mi to jinak nevadí … co s ní vidí on je jaksi jeho boj, co mu do toho budu kecat. Pokud ale bliká nějaké výkonnější světlo, což se mi poslední dobou párkrát stalo, tak mně osobně je to fest nepříjemné. Jinak jsem to možná jen špatně pochopil, ale podle toho, jak to popisuje vlákno, bych v takovém případě dálková světla na potkávací samozřejmě přepnul … a pak bych je asi zapnul zpátky.

    Zadní červené světlo je v pohodě ať svítí nebo bliká, hlavně když je.

    Pokud je čelovka ne moc silná a slouží hlavně k tomu, aby byl cyklista vidět, tak nejásám, ale budiž. Na zastřelení jsou ale silné čelovky, kdy stačí aby protijedoucí lehce přizvedl hlavu a dostanu to na plnou do xichtu. Tuhle se mi to stalo a byl jsem na pár vteřin zralý na bílou hůl.

    Davidovi za vyhlášku díky, je fajn vědět jak se věci skutečně mají a musím říci, že vyhláška je v tomto až nezvykle rozumná.

  12. Pár věcí k dynamům:

    1. elektricky se liší klasické dynamo od nábojového jen dvěma věcmi – frekvencí proudu (nábojová dává nižší) a že nábojové něco produkuje při jakémkoliv pohybu, zatímco boční jen tehdy, když s ním člověk vrčí. Zadní světla tedy bývají pro obojí stejná, zatímco přední světlo čistě pro klasická dynama je bez vypínače, pro nábojová dynama mají přepínač.

    2. moderní světlo není žádná bludička. B&M Secula se mi na předchozím kole nabila už po 300 m pomalé jízdy do kopce natolik, že svítila víc jak 2 minuty, po dalších 300 m zvládala deklarované 4 a po delší jízdě šajnila na chodbě ještě 10 min po dojetí (nicméně jsem tam měl neortodoxní zapojení: na dynamo byly paralelně přední světlo, Secula, zadní Axa Blueline a přepěťovka Shimano SM-DH10, pokud to napojím správně na kontakty pro zadní světlo na předním, může se to chovat jinak

    Cenově pak dost záleží na tom, kolik času je do toho člověk ochoten investovat a nakolik chce mít komfortní jízdu v úplné tmě. :)
    Zalevno to vychází na 600 za dynamo (DH-3N20), dejme tomu 200 za špice, nějaké desetikoruny na kabel a hrstičku faston 2.8 F konektorů, 250 za Axa Blueline s ochranou SM-DH10 (200) dozadu na nosič, nějaké světlo za třeba 500 dopředu (ať dává alespoň 30 lx), dohromady tedy nějaká ta hodinka práce a něco okolo 1800 Kč.

    Výrazně míň práce a použitelnost na ježdění úplně potmě pak vyjde zhruba na dvojnásobek: 1400-1800 zapletené kolo (na DH-3N20 bez přizpůsobení pro brzdu vs. DH-3D** s centerlockem), 1000 + poštovný za Spanninga Axendo 60, dozadu pak zase Axa Blueline a k tomu ještě B&M Secula (500) jako druhý světlo, jednak jako pojistku a zadruhé, aby bylo vidět zboku, i když je nosič obeskládaný brašnami. A poštovný, protože jeden eshop tohle na stříbrným podnose nenabízí. :/
    Dohromady tedy k 3500 Kč.

    Největší výhoda je pak bezstarostnost, spolehlivost a výkon. Na světla není třeba myslet u každýho zastavení, jestli mi to někdo nesundá, není třeba sledovat, jestli je ještě baterka OK nebo jestli po vymrznutí venku světlo už nechcípne. Prostě se člověk rozjede a svítí.

  13. Docela mě překvapuje, jak populární jsou ty „levné“ blikačky na knoflíkové baterie. Knoflík má ze všech druhů baterií asi nejhorší poměr cena/kapacita, takže kdo blikačku opravdu používá, vyjde ho nakonec docela draho.

  14. Pripojil bych se ke kritice Rekol. Jejich predni svetla jsou hodne nozko (hned nad prednim kolem) a zaroven hodne oslnuji. Bylo by fajn, kdyby to nejak hromadne upravili, ti uzivatele to ve vetsine asi ani netusi.

  15. To je taková obecná bolest světel na vidlici. Drží to na jediným šroubu, většinou ten spoj není pojištěný pérovýma podložkama a ani tam není nic, co by zajistilo tření mezi držákem a světlem. Světlo tak nedrží nastavený úhel, pokud si to člověk nevytuní ručně. :/ A i když to všechno udělá, stejně se ta poloha poměrně snadno roz…šteluje, stačí švihnout řídítkama natolik, že se světlo potká s rámovou trubkou.

    Při jízdě za plnýho světla pak oslňování nevidím a po setmění jen když to kontroluju.

  16. Tak předně to není žádné dynamo, ale alternátor, pokud mám správné informace. A to jak to historické boční, tak dnešní nábojové.

    Oslňování je věc nasměrování, ale taky intenzity a technologie. Tou technologií myslím to, že běžná bateriová nebo akumulátorová světla svítí svou brutalitou, tedy výkonná a žravá LED a minimální práce s tělem světla (parabola, sklo). Světla na nábojové dynamo (alternátor) pracují se směšnými výkony, proto musí svůj svit velmi dobře směrovat. To se děje důmyslnou parabolou (zrcátkem) a sklíčkem skla. Díky tomu protijedoucí cyklista nevidí jen malý svítící bod, ale poměrně velkou svítící plochu, což pochopitelně více vnímá (oslňuje).

    Stejný problém je se směrováním světla. Sportovní bateriové světlo svítí díky odfláknuté optice do všech stran, takže náklon světla sem nebo tam není pro jedoucího cyklistu problém (kužel je použitelný). Naopak u propracovaných předních světel na nábojové dynamo (alternátor) hraje každý posun světla velkou roli. Kužel je totiž poměrně plochý a široký.

    Už jsem to mnohokrát psal, ale krásně je to vidět na srovnání Fénix BC30 a Bush Müller (80 Lux). BM svítí na rovině a běžné silnici příkladně. Ve středu dosahuje kužel dál než u Fénixu, na boku do výše pasu dospělého člověka. Někdy je to málo na některé dopravní značky. Malér je to v terénu nebo na roletě. Tam dominuje Fénix. Ten sice na běžné silnici osvítí i dálniční ukazatel 4 metry nad vozovkou, ale kužel je do všech stran a s vyšším výkonem. V terénu je tak víc vidět do zatáček a jsou menší stíny (precizní kužel svítí na roletě občas jen moc dolů anebo jen moc nahoru, zatímco na vozovce je tma).

    A posledním, avšak vůbec ne nepodstatným parametrem jsou technologie LED a délka kuželu. Světla pro denní svícení totiž svítí nahoru, a to jak u aut, tak i u jízdních kol (ano, i u kol už je to běžné). No a čím delší je kužel, tím je to větší malér s oslňováním při jízdě na nenormované vozovce. Kam se hrabou auta. Kdyby jezdily to, co kola, rozpadly by se na náhradní díly. A tomu pak odpovídá oslnění. Krátké kolo se oproti dlouhému autu (roli hraje rozvor náprav) na nenormované vozovce více naklání, takže o to více to oslňuje.

    Bohužel výrobci to ne vždy řeší, takže třeba můj BM je příkladný, ale v kopci víc oslňuje než brutální Fénix. Jako jezdec mohu BM vypnout, zapnout (případně provoz na senzor) a přehodit na denní svícení. A jsme u toho. BM je pevně přišroubovaný na vidlici, tedy je daleko a těžko ho třeba rukou zacloním. Vypnutí je nesmysl a přepnutí z nočního na denní sice sníží výkon, ale pustí víc do spodních denních LED, které z podstaty věci svítí nahoru. Takže zatímco na normované cestě je to ukázkové, tak v kopci nebo na hrbolech s tím nic neudělám. Naproti tomu Fénix na řídítkách rukou shora při míjení zastíním. Mimochodem i ten je nedomyšlený, protože když jedu na 200 Lumenů a někoho potkám, tak to nejde snížit na 100, ale musím to jedině překlikat nahoru, tedy musím protijedoucího cyklistu nejprve usmažit.

    No a poslední je barva světla. Čím je světlo slabší, tím víc se výrobci snaží o bílé světlo, které oslňuje víc než světlo teplejších tónů. Proto ta LED světla na dynamo (alternátor) svítí tak bíle a tedy nepříjemně.

  17. Ještě jsem zapomněl napsat veledůležitou věc, a to je šířka vozovky. Pokud jedeme po single tracku, tak je oslnění nevyhnutelné. Světlo nemůže nesvítit na hlavu cyklisty, protože jinak by neosvětlovalo dopravní značky. No a v takovém místě jedou oba cyklisté proti sobě ve stejném pruhu, tedy dívám se přímo do světla druhého cyklisty.

    Pokud musím mít světlo, které mi umožňuje vidět (tedy nestačí jen poziční světlo), tak za takových podmínek je nějaká míra oslnění nevyhnutelná.

    Dotažené je to ad absurdum s chodci. Běžně chodí v tmavém oblečení bez baterky nebo reflexních prvků po cyklostezkách mimo zástavbu. Tady si cyklista nevystačí s úsporným světlem. A pak jsou borci, kteří místo aby šli po kraji, jdou přímo proti jedoucímu kolu. Pokud ho nemám zajet, protože ho nevidím, tak ho nutně musím oslnit. To se nedá nic dělat.

    Jezdím po tmě skoro denně, když neberu léto. Není možné světlo pořád seřizovat (naklápět) podle toho, kudy zrovna jedu. U těch nábojových je to navíc akce na šroubovák a ne na první dobrou (vyladění). Mnohdy se chodci mračí i na ty denní diody (typicky pěšina Jarov – Zbraslav). Jenomže si neuvědomují, že jsem jel předtím po silnici a ještě lesem a za Zbraslaví se za zavěšeným mostem zase dostanu do míst, kde auta mohou jezdit.

    Chci tím říct, že mnohdy je to komplikovaná věc a ne vždy se podaří vyhovět všem. Už jsem taky jednou málem dva lidi srazil, když šli vedle sebe v černém po neosvětlené cyklostezce v polích a já jel na poziční světla, abych zbytečně neoslňoval (když to pak nejde ztlumit a musím lidi nejprve usmažit).

  18. Milan, možná je to technicky alternátor, ale všichni včetně výrobců to označují jako dynamo, tak bych se toho držel.

    „Díky tomu protijedoucí cyklista nevidí jen malý svítící bod, ale poměrně velkou svítící plochu, což pochopitelně více vnímá (oslňuje).“

    To je přesně naopak, pokud daný světelný tok (třeba 1000 lm) vychází z větší plochy jako třeba cca 10×10 cm u reflektoru auta, tak je méně oslňující než když vychází z kolečka o průměru 2 cm na cyklosvětle, pokud vychází z menší plochy, tak ta je daleko více jasná a tedy kontrastní a tedy nepříjemná až oslňující (srovnej čirá vs matná žárovka)

  19. Milan: Zajímavý rozbor.
    Jen osobně nesouhlasím s tou nutností oslňovat chodce. Používám Low-costové led světlo s usměrněným kuželem (zrcátka, sklíčko). Relativně malé, lehké, snadno se dá nasadit, cena přední+zadní+napájecí kabel cca. 600 Kč). Nahoře je kužel seříznutý „na plocho“, takže si nastavím jen vzdálenost do které chci aby mi svítilo a nastavím intenzitu. Právě na chodcích je pěkně vidět, že osvětlí pěkně nejdřív na nohy a postupně víc a víc, při míjení pak cca. do půl pasu a obličej jen relativně jemně přes „paprsky“, které to světlo má takto evidentně schválně nastavené. Ano, při rychlejším manévrování v terénu by se „rozptýlená světelná radlice“ jistě hodila, ale jednak nejezdím denně po tmě singletrack, a druhak nemusím jet v takovém případě „na krev“, trochu si zpomalím, když si nejsem jistý. Jediné kdy se světlem manipuluji je, když jedu po méně rušných silnicích. To si ho zvedám tak, aby svítilo dál než zákonem povolených 20 m (to je při rychlosti cca. 25 km/hod a více opravdu nedostatečné) a když se pak objeví auto, tak světlo jednoduše sklopím, aby ho neoslňovalo. Když je aut více, tak světlo (z důvodu abych viděl) tolik netřeba :)
    Každý ale máme asi trochu jiné „potřeby“…

  20. pozn. podle mé zkušenosti na solidní „ztlumení“ světla z lecjaké paraboly by stačil štítek, kšilt, na horní straně svítidla. Škoda, že na to výrobci zatím nepřišli. Stačí na horní stranu položit dlaň a je poznat že i z výšky od pasu to dosvítí desítky metrů a přitom neoslňuje stojící postavy. Jinak dopravní značky mají reflexní povrch, těm bohatě stačí zbytkové, z okrajů svítidla rozptýlené světlo, vůbec není nutné na ně svítit!

  21. Jednak je to uvedeno ve vyhlášce a ne v zákoně a jednak tam není, že světlo nesmí svítit dál než 20m, ale že osa světelného toku musí protínat rovinu vozovky ve vzdálenosti 20m (viz citace níže). I když budu více vstřícný a světlo na řidítkách ve výšce 120 cm sklopím tak, aby osa protínala vozovku už v 15m, tak stejně vychází sklon pouze 4,5 st., čili pokud má světlo šířku jasného středu kužele jen 10 st., což má většina světel tak stejně svítím nahoru a oslňuji. Čili to chce světla s kruhovým kuželem klopit daleko víc nebo si zbastlit nějaké stínítko
    ==========================
    2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

    a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou vyzařující světlo bílé barvy s přerušovaným světlem

  22. Tonda: Herdek, zase jsem to zjednodušil – máte samozřejmě pravdu! :)

  23. Ad oslňování chodců: to skutečně s kvalitním světlem nenastává, to má jasně definovaný ořez kužele, těsně pod ním to svítí naplno a směrem dolů intenzita klesá (aby byla vozovka osvícená relativně stejnoměrně po celé délce osvícené plochy) a nad ním jde zbytkové světlo, tak akorát, aby ho viděli i protijedoucí řidiči a aby „rozsvítilo“ reflexní značky.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Základní předpisy a cyklistická infrastruktura pro laiky :)

I když cyklista není povinen mít řidičské oprávnění, je podle zákona řidič bezmotorového vozidla a..více

Přivedl vás koronavirus na kolo? Několik tipů do začátku 2

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí – v časech..více

Uzavřený cykloservis? Ověřte si situaci po telefonu 42

15. 03. - redakce - Návody
[aktualizace 27.3.] Definitivně potvrzeno přímo od Ministerstva průmyslu a obchodu, že cykloservisy otevřeno mít mohou...více

Kolo jako nástroj prevence během pandemie 26

Je obecně známo, že jízda na kole je zdraví prospěšná. Během pandemie koronaviru, která v..více

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru