Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z Prahy odešla, za problém považovala nedostatek cyklistické infrastruktury i pandemii koronaviru. Po roce se elektrokola v ulicích Prahy objevují znova: a rovnou od dvou firem.

Elektrokola Bolt

Na trh nastupuje nový hráč Bolt, který sdílená elektrokola do ulic pouští dnes, 12. října. Postupně se jich zde objeví celkem 600 v různých místech Prahy 1 až Prahy 10 – například na Karlínském náměstí, na Andělu, podél Vltavy, na I. P. Pavlova, u Holešovické tržnice i ve čtvrtích jako jsou Kobylisy. V závislosti na poptávce po službě bude Bolt počet bicyklů v ulicích upravovat.

Zdroj: Bolt

Za prvních 5 minut jízdy zaplatí zákazník 5 Kč/min, poté 4 Kč/min. Půjčování probíhá přes aplikaci z App Store či Google Play. Kolo váží 22 kilogramů, maximální rychlost je omezena na 25 km/h, v závislosti na terénu na jedno dobití ujede cca 65 kilometrů. Výměna baterií kol a jejich svoz bude prováděn vozem s LPG pohonem.

Odemykání kola Bolt probíhá přes mobil a QR kód. Zdroj: Bolt

Roman Sysel, manažer Boltu pro střední a východní Evropu vstup elektrokol do Prahy komentoval takto:

“V Boltu jsme přesvědčeni, že řešení z oblasti mikromobility napomáhají proměnit městskou mobilitu tak, aby byla více environmentálně udržitelná, a současně přívětivá pro uživatele. Elektrické koloběžky i kola jsou pro uživatele dostupnější a zároveň jsou citlivější k životnímu prostředí. S jejich pomocí se mohou lidé snadno a rychle pohybovat po městech i v době dopravních špiček. Pro Bolt uvedení nových možností přepravy představuje další fázi v rozvoji platformy. Tento krok napomůže českým městům vytvořit prostředí, které bude ještě příjemnější a bezpečnější pro lidi, kteří v nich žijí,”

Odpovědný přístup

Firma naplňuje spuštěním elektrokol v Praze svůj vlastní ekologický program, který nazvala „Green Plan“. Ten má dle firmy kompenzovat uhlíkovou stopu, kterou firma produkuje. Bolt apeluje také na bezpečnost a před jízdou uživatele seznamuje se zásadami jízdy v provozu, doporučuje nošení přílby.

Vlevo: detail mapy v aplikaci Bolt, modře jsou vyznačeny veřejné stojany, oranžově zóna s omezenou rychlostí. Vpravo: mapa Prahy, zeleně jsou znázorněna elektrokola.

Elektrokola, koloběžky i auta

České hlavní město se tak stalo prvním městem v regionu střední a východní Evropy, ve kterém Bolt sdílená elektrická kola provozuje. Firma je na českém trhu déle, v Praze provozuje odvoz auty, v Olomouci, Pardubicích i Boskovicích sdílené elektrokoloběžky. Bolt je platforma pocházející z Estonska, dříve se jmenovala Taxify. V současnosti působí v 35 zemích v Evropě a Africe.

Elektrokola Bolt na náplavce. Zdroj: Bolt

Elektrokola Lime

Od roku 2018 půjčuje v Praze své elektrokoloběžky americká firma Lime. Minulý týden se pražských ulicích začaly objevovat také její elektrokola. Jde o kola červené barvy, která původně provozovala společnost Jump. Ta původně spadala pod americký Uber, od kterého ji letos Lime převzal. Uber zároveň do Lime investoval 170 milionů USD, což zahájilo spolupráci těchto dvou hráčů. Díky tomu si mohou uživatelé půjčit i pražské elektrokoloběžky Lime přes aplikaci Uber.

Elektrokolo Jump! – Lime v Praze. Zdroj: Velkej Led, Wiki Commons

Lime do ulic Prahy nasadil elektrokol zatím několik desítek. Podle zájmu uživatelů bude jejich počet navyšovat až na 300. Uživatelé je najdou v aplikaci Lime s červenou ikonkou. Odemknutí vyjde na 25 Kč, dále se platí 4 Kč za minutu jízdy.

Bicykl váží 32 kilogramů a je poháněn 250 wattovým motorem napojeným na přední kolo. Existuje také možnost uzamknutí k pevnému předmětu, tedy stojanu – jako to šlo dříve u Rekol. Maximální rychlost je jako u Boltu omezena na 25 km/h. Rozsah provozu těchto elektrokol je omezen na dosavadní zónu Lime.

4 velcí hráči na pražském trhu

Pražané i návštěvníci hlavního města tak získávají více možností vypůjčení kol. Růžových Rekol je v současnosti po Praze přibližně 1000, modrých kol Nextbike 800. K tomu přibude 600 zelených elektrokol Bolt a až 300 červených elektrokol Lime.

Každá firma si zřejmě najde odlišnou cílovou skupinu, provozovatelé se totiž liší cenami i obsluhovaným územím. Je také otázka, jak bude provoz fungovat přes letošní zimu. Český bikesharing Rekola již naznačil, že svá kola na zimu kompletně z ulic stahovat nebude.

Kolostavy na Staroměstském náměstí s vozítky firem Lime, Rekola a Nextbike

Cyklistická doprava je na vzestupu

Jedna zpráva je ale téměř jistá – o zákazníky nebudou mít provozovatelé sdílených kol nouzi. Během letoška totiž i díky pandemii v Praze narostl počet dojíždějících cyklistů. Město také rekordně investuje do pěší a cyklistické dopravy, při rekonstrukcích křižovatek či celých ulic dochází k integraci cykloopatření. Citujeme pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě):

Díky krizi jezdí v některých dnech v Praze až dvakrát více cyklistů než v běžný pracovní den před krizí, obzvláště když je pěkné počasí. Občas jsme se dostali i na 233 %. Je proto důležité, aby Praha měla cyklistickou infrastrukturu připravenou a bezpečnou.

 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: bikesharing

Komentáře

  1. Bolt, střeďak, klasika. Ale pokud jste ještě nejeli JUMP, neváhejte.. tohle kolo je fakt výborně vymyšlené, jediný ebike kde přední hub motor není průser. jediný problém je, že se dá bookovat jen z Uber appky :(

  2. Já ty ceny fakt nechápu… nemáte někdo povědomí o tom jaké můžou mít náklady? Proč takové ceny? Jak tohle může někdo pravidelně používat?

    Vzorová jízda do práce pro běžného člověka, čas 30 minut:

    normální kolo Nextbike: 24 Kč/cesta nebo 0 Kč/cesta za 149 Kč/měsíc
    normální kolo Rekola: 24 Kč/cesta nebo 0 Kč/cesta za 195 Kč/měsíc

    elektrokolo Bolt: 125 Kč/cesta – bez možnosti předplatného?
    elektrokolo Jump: 145 Kč/cesta – bez možnosti předplatného?

    koloběžkošmejd Lime: 145 Kč/cesta – bez možnosti předplatného?

    Tak já nevím no, zase pro turisty? Nebo na tom někde jede jen tři minuty třeba? To už je pomalu stejně rychlý jako se proběhnout ne?

  3. Břetislav: Imho se na tom skutečně jezdí spíš kratší cesty po vnitřním městě. Klasicky 2-4 kilometry s jízdní dobou 10-15 minut. Konkurovat to má asi spíš taxíkům.

  4. Ceny jsou spíš pro noční jízdy turistu, ale ten kousek MHD za 24 / 32 Kč je proti tomu „zadarmo“. Jen to dokládá, že reálné náklady na drahé e kolo co musí vydržet špatné zacházení a do budoucna produkovat zisk, jsou prostě takové … tohle bych nechtěl platit ani za e-auto se střechou a klimatizací

  5. Vratislav Filler: Zase jako konkurence taxíku je to takové divné… do taxíku se nacpe víc lidí a komfort či rychlost je někde jinde. Ale je možné, že se na to koukám blbě, tedy rozhodně ne očima markéťáků z těchto hype-startupů.
    Já vidím jako výhodu elektrokola snadnější překonání vzdálenosti či převýšení, popř. augmentace slabší kondice. V kontextu Prahy a sebe jako lehce podprůměrného cyklisty mi to vychází na delší časy.
    Ale i při 10-15 minut to dělá nějakých 45-65 Kč (Bolt) či 65-85 Kč (Jump), při nějaké pravidelnosti to fakt leze do peněz a vlastní elektrokolo na splátky by tomu zdatně konkurovalo.
    No uvidíme, co udělají příští rok elektro Rekola, zda-li na ně nějaký paušál bude. Do té doby je to méně užitečná služba a více další odpad v ulicích alá Lime.

  6. pokud je cena za půjčené auto (v pořizovací ceně přes 400 tis.kč – anytime) od 2kč/min (7-9 hod), jinak 5-7 kč/min, a to bez nástupného, tak se ceny opravdu zdají vysoké.. že by škody způsobené vandalismem byly tak vysoké??

  7. Mně to trochu přijde, že maj paušální ceny nehledě na to, kde to provozují. Pro někoho s německým platem to asi tak drahé být nemusí. Mně ty ceny přijdou taky ujeté.

    Jako vysvětlení mě ale napadá, že asi musí být drahé je dobíjet, tzn. měnit baterie/převážet je. Je otázka, zda v případě existence infrastruktury (například dobíjetí stanice na sloupech veřejného osvětlení) by cena dramaticky neklesla a nezačlo by to být použitelné. To by ale asi vyžadovalo spolupráci s městem. Kdyby to vytlačilo auta, proč ne.

  8. Mě by ještě zajímalo, zda tyto společnosti mají nějaké smlouvy s Prahou či městskými částmi na pronájem parkovacích míst. Velmi často stojí u stojanu „obrácené U“, které, pokud vím z článků na tomto webu, zřizují a platí městské části tj. z daní občanů. Navíc stejně ani nevyužívají hlavní výhodu těchto stojanů – opření kola bez stojánku a příjemné a snadné zamčení skrze horní rámovou trubku.

    A ještě by mě zajímalo zda tyto společnosti mají ve svých smluvních podmínkách (zatím jsem to viděl nejčastěji asi u Lime koloběžek) doporučení uživatelům parkovat koloběžku uprostřed chodníku, jízdního pruhu cyklostezky apod. a to nejlépe elegantně šikmo, aby potěšili krásou svých strojů co nejvíce dalších lidí :-)

  9. Ceny jsou v zásadě funkcí očekávání/odhadu provozovatele jak dlouho se služba udrží. Obecně vzato tihle stěhovavý ptáci/kobylky nasazují ceny tak vysoko, aby udrželi letadlo ( dnes pyramidová hra nebo Ponziho schéma ) co nejdéle v letu. V tuhle chvíli jsou potencionální investoři zasypáni barevnou prezentací o tom, jakou skvělou budoucnost má firma v novém teritoriu, tedy v Praze a až bude za pár měsíců prchat o město dál, tak prostě udělá prezentaci novou. Většina těhle firem existuje jen pár let a za tu dobu se třikrát přerodí, přejmenují a celou dobu prodávají zisky, ke kterým v zásadě nikdy nedojde a investorům většinově zůstane hromada šrotu, pohledávky vůči žalobám měst a uživatelů zatímco zakladatel, vyplacený prodejem akcií už vesele zakládá novou firmu na prodej zářných zítřků s čistým štítem :)

  10. Tak už se ví, odkud jsou kola která Bolt slavně přivezl do Prahy.
    Jsou z Paříže, kde Bolt vydržel “ sloužit mobilitě“ necelé tři měsíce … Prvního července 2020 spustili s 500 koly a 22.9,2020 končili… píše o tom Leparisien 29.9
    Zajímavé je, že spuštění v Paříži provázely navlas stejné fráze jako v Praze , nu tak uvidíme …

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně 6

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro..více

Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena 11

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany..více

Nákladní kola budou mít v Praze vlastní mikrodepo 32

Praha připravuje vlastní mikrodepo pro městskou logistiku realizovanou na nákladních kolech. Ve středu 23. září..více

Bude povolena pomalá jízda Vyšehradským tunelem? 27

Vyšehradský tunel vedoucí po nábřeží patří mezi slabší místa pravobřežní páteřní cyklotrasy A2. Stezka totiž..více

Dopravní uzel Evropská – Gymnasijní: doplnění cykloopatření 12

Letos v červnu byla dokončena souvislá údržba vozovky Evropské třídy. U té příležitosti zde byly..více

Přestavba cyklostezky podél ulice K Dolům v Modřanech 26

Stezka pro pěší a cyklisty propojující centrum Modřan s pravobřežní cyklostezkou A2 prošla přestavbou. Stalo..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru