Sdílená elektrokola opět v Praze. Přiváží je dvě firmy najednou: Bolt a Lime

Naposledy v Praze fungovaly elektrokola Freebike česko-britské firmy Homeport. Firma po jedné sezóně ale z Prahy odešla, za problém považovala nedostatek cyklistické infrastruktury i pandemii koronaviru. Po roce se elektrokola v ulicích Prahy objevují znova: a rovnou od dvou firem.

Elektrokola Bolt

Na trh nastupuje nový hráč Bolt, který sdílená elektrokola do ulic pouští dnes, 12. října. Postupně se jich zde objeví celkem 600 v různých místech Prahy 1 až Prahy 10 – například na Karlínském náměstí, na Andělu, podél Vltavy, na I. P. Pavlova, u Holešovické tržnice i ve čtvrtích jako jsou Kobylisy. V závislosti na poptávce po službě bude Bolt počet bicyklů v ulicích upravovat.

Zdroj: Bolt

Za prvních 5 minut jízdy zaplatí zákazník 5 Kč/min, poté 4 Kč/min. Půjčování probíhá přes aplikaci z App Store či Google Play. Kolo váží 22 kilogramů, maximální rychlost je omezena na 25 km/h, v závislosti na terénu na jedno dobití ujede cca 65 kilometrů. Výměna baterií kol a jejich svoz bude prováděn vozem s LPG pohonem.

Odemykání kola Bolt probíhá přes mobil a QR kód. Zdroj: Bolt

Roman Sysel, manažer Boltu pro střední a východní Evropu vstup elektrokol do Prahy komentoval takto:

“V Boltu jsme přesvědčeni, že řešení z oblasti mikromobility napomáhají proměnit městskou mobilitu tak, aby byla více environmentálně udržitelná, a současně přívětivá pro uživatele. Elektrické koloběžky i kola jsou pro uživatele dostupnější a zároveň jsou citlivější k životnímu prostředí. S jejich pomocí se mohou lidé snadno a rychle pohybovat po městech i v době dopravních špiček. Pro Bolt uvedení nových možností přepravy představuje další fázi v rozvoji platformy. Tento krok napomůže českým městům vytvořit prostředí, které bude ještě příjemnější a bezpečnější pro lidi, kteří v nich žijí,”

Odpovědný přístup

Firma naplňuje spuštěním elektrokol v Praze svůj vlastní ekologický program, který nazvala „Green Plan“. Ten má dle firmy kompenzovat uhlíkovou stopu, kterou firma produkuje. Bolt apeluje také na bezpečnost a před jízdou uživatele seznamuje se zásadami jízdy v provozu, doporučuje nošení přílby.

Vlevo: detail mapy v aplikaci Bolt, modře jsou vyznačeny veřejné stojany, oranžově zóna s omezenou rychlostí. Vpravo: mapa Prahy, zeleně jsou znázorněna elektrokola.

Elektrokola, koloběžky i auta

České hlavní město se tak stalo prvním městem v regionu střední a východní Evropy, ve kterém Bolt sdílená elektrická kola provozuje. Firma je na českém trhu déle, v Praze provozuje odvoz auty, v Olomouci, Pardubicích i Boskovicích sdílené elektrokoloběžky. Bolt je platforma pocházející z Estonska, dříve se jmenovala Taxify. V současnosti působí v 35 zemích v Evropě a Africe.

Elektrokola Bolt na náplavce. Zdroj: Bolt

Elektrokola Lime

Od roku 2018 půjčuje v Praze své elektrokoloběžky americká firma Lime. Minulý týden se pražských ulicích začaly objevovat také její elektrokola. Jde o kola červené barvy, která původně provozovala společnost Jump. Ta původně spadala pod americký Uber, od kterého ji letos Lime převzal. Uber zároveň do Lime investoval 170 milionů USD, což zahájilo spolupráci těchto dvou hráčů. Díky tomu si mohou uživatelé půjčit i pražské elektrokoloběžky Lime přes aplikaci Uber.

Elektrokolo Jump! – Lime v Praze. Zdroj: Velkej Led, Wiki Commons

Lime do ulic Prahy nasadil elektrokol zatím několik desítek. Podle zájmu uživatelů bude jejich počet navyšovat až na 300. Uživatelé je najdou v aplikaci Lime s červenou ikonkou. Odemknutí vyjde na 25 Kč, dále se platí 4 Kč za minutu jízdy.

Bicykl váží 32 kilogramů a je poháněn 250 wattovým motorem napojeným na přední kolo. Existuje také možnost uzamknutí k pevnému předmětu, tedy stojanu – jako to šlo dříve u Rekol. Maximální rychlost je jako u Boltu omezena na 25 km/h. Rozsah provozu těchto elektrokol je omezen na dosavadní zónu Lime.

4 velcí hráči na pražském trhu

Pražané i návštěvníci hlavního města tak získávají více možností vypůjčení kol. Růžových Rekol je v současnosti po Praze přibližně 1000, modrých kol Nextbike 800. K tomu přibude 600 zelených elektrokol Bolt a až 300 červených elektrokol Lime.

Každá firma si zřejmě najde odlišnou cílovou skupinu, provozovatelé se totiž liší cenami i obsluhovaným územím. Je také otázka, jak bude provoz fungovat přes letošní zimu. Český bikesharing Rekola již naznačil, že svá kola na zimu kompletně z ulic stahovat nebude.

Kolostavy na Staroměstském náměstí s vozítky firem Lime, Rekola a Nextbike

Cyklistická doprava je na vzestupu

Jedna zpráva je ale téměř jistá – o zákazníky nebudou mít provozovatelé sdílených kol nouzi. Během letoška totiž i díky pandemii v Praze narostl počet dojíždějících cyklistů. Město také rekordně investuje do pěší a cyklistické dopravy, při rekonstrukcích křižovatek či celých ulic dochází k integraci cykloopatření. Citujeme pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě):

Díky krizi jezdí v některých dnech v Praze až dvakrát více cyklistů než v běžný pracovní den před krizí, obzvláště když je pěkné počasí. Občas jsme se dostali i na 233 %. Je proto důležité, aby Praha měla cyklistickou infrastrukturu připravenou a bezpečnou.

 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: bikesharing

Komentáře - uzamčeny

  1. Bolt, střeďak, klasika. Ale pokud jste ještě nejeli JUMP, neváhejte.. tohle kolo je fakt výborně vymyšlené, jediný ebike kde přední hub motor není průser. jediný problém je, že se dá bookovat jen z Uber appky :(

  2. Já ty ceny fakt nechápu… nemáte někdo povědomí o tom jaké můžou mít náklady? Proč takové ceny? Jak tohle může někdo pravidelně používat?

    Vzorová jízda do práce pro běžného člověka, čas 30 minut:

    normální kolo Nextbike: 24 Kč/cesta nebo 0 Kč/cesta za 149 Kč/měsíc
    normální kolo Rekola: 24 Kč/cesta nebo 0 Kč/cesta za 195 Kč/měsíc

    elektrokolo Bolt: 125 Kč/cesta – bez možnosti předplatného?
    elektrokolo Jump: 145 Kč/cesta – bez možnosti předplatného?

    koloběžkošmejd Lime: 145 Kč/cesta – bez možnosti předplatného?

    Tak já nevím no, zase pro turisty? Nebo na tom někde jede jen tři minuty třeba? To už je pomalu stejně rychlý jako se proběhnout ne?

  3. Břetislav: Imho se na tom skutečně jezdí spíš kratší cesty po vnitřním městě. Klasicky 2-4 kilometry s jízdní dobou 10-15 minut. Konkurovat to má asi spíš taxíkům.

  4. Ceny jsou spíš pro noční jízdy turistu, ale ten kousek MHD za 24 / 32 Kč je proti tomu „zadarmo“. Jen to dokládá, že reálné náklady na drahé e kolo co musí vydržet špatné zacházení a do budoucna produkovat zisk, jsou prostě takové … tohle bych nechtěl platit ani za e-auto se střechou a klimatizací

  5. Vratislav Filler: Zase jako konkurence taxíku je to takové divné… do taxíku se nacpe víc lidí a komfort či rychlost je někde jinde. Ale je možné, že se na to koukám blbě, tedy rozhodně ne očima markéťáků z těchto hype-startupů.
    Já vidím jako výhodu elektrokola snadnější překonání vzdálenosti či převýšení, popř. augmentace slabší kondice. V kontextu Prahy a sebe jako lehce podprůměrného cyklisty mi to vychází na delší časy.
    Ale i při 10-15 minut to dělá nějakých 45-65 Kč (Bolt) či 65-85 Kč (Jump), při nějaké pravidelnosti to fakt leze do peněz a vlastní elektrokolo na splátky by tomu zdatně konkurovalo.
    No uvidíme, co udělají příští rok elektro Rekola, zda-li na ně nějaký paušál bude. Do té doby je to méně užitečná služba a více další odpad v ulicích alá Lime.

  6. pokud je cena za půjčené auto (v pořizovací ceně přes 400 tis.kč – anytime) od 2kč/min (7-9 hod), jinak 5-7 kč/min, a to bez nástupného, tak se ceny opravdu zdají vysoké.. že by škody způsobené vandalismem byly tak vysoké??

  7. Mně to trochu přijde, že maj paušální ceny nehledě na to, kde to provozují. Pro někoho s německým platem to asi tak drahé být nemusí. Mně ty ceny přijdou taky ujeté.

    Jako vysvětlení mě ale napadá, že asi musí být drahé je dobíjet, tzn. měnit baterie/převážet je. Je otázka, zda v případě existence infrastruktury (například dobíjetí stanice na sloupech veřejného osvětlení) by cena dramaticky neklesla a nezačlo by to být použitelné. To by ale asi vyžadovalo spolupráci s městem. Kdyby to vytlačilo auta, proč ne.

  8. Mě by ještě zajímalo, zda tyto společnosti mají nějaké smlouvy s Prahou či městskými částmi na pronájem parkovacích míst. Velmi často stojí u stojanu „obrácené U“, které, pokud vím z článků na tomto webu, zřizují a platí městské části tj. z daní občanů. Navíc stejně ani nevyužívají hlavní výhodu těchto stojanů – opření kola bez stojánku a příjemné a snadné zamčení skrze horní rámovou trubku.

    A ještě by mě zajímalo zda tyto společnosti mají ve svých smluvních podmínkách (zatím jsem to viděl nejčastěji asi u Lime koloběžek) doporučení uživatelům parkovat koloběžku uprostřed chodníku, jízdního pruhu cyklostezky apod. a to nejlépe elegantně šikmo, aby potěšili krásou svých strojů co nejvíce dalších lidí :-)

  9. Ceny jsou v zásadě funkcí očekávání/odhadu provozovatele jak dlouho se služba udrží. Obecně vzato tihle stěhovavý ptáci/kobylky nasazují ceny tak vysoko, aby udrželi letadlo ( dnes pyramidová hra nebo Ponziho schéma ) co nejdéle v letu. V tuhle chvíli jsou potencionální investoři zasypáni barevnou prezentací o tom, jakou skvělou budoucnost má firma v novém teritoriu, tedy v Praze a až bude za pár měsíců prchat o město dál, tak prostě udělá prezentaci novou. Většina těhle firem existuje jen pár let a za tu dobu se třikrát přerodí, přejmenují a celou dobu prodávají zisky, ke kterým v zásadě nikdy nedojde a investorům většinově zůstane hromada šrotu, pohledávky vůči žalobám měst a uživatelů zatímco zakladatel, vyplacený prodejem akcií už vesele zakládá novou firmu na prodej zářných zítřků s čistým štítem :)

  10. Tak už se ví, odkud jsou kola která Bolt slavně přivezl do Prahy.
    Jsou z Paříže, kde Bolt vydržel “ sloužit mobilitě“ necelé tři měsíce … Prvního července 2020 spustili s 500 koly a 22.9,2020 končili… píše o tom Leparisien 29.9
    Zajímavé je, že spuštění v Paříži provázely navlas stejné fráze jako v Praze , nu tak uvidíme …

  11. Tak od stolu mi jako největší problém pouhá pětistovka kol. To může být adekvátní počet na vnitřní město (uvnitř Periphérique, průměr 9-11 km), ale na takové vzdálenosti se člověk v mírně zvlněným terénu celkem snadno obejde bez motoru. A na rozšíření pokrytí natolik, aby se s tím daly polykat kilometry na cestách mezi předměstími (na což by se ten motor šikl), by potřebovali těch kol mnohem víc, aby byla slušná šance na kolo v docházkové vzdálenosti.
    A zavedený Vélib tam má podle WP 14500-18000 kol, z toho 30 % elektrických.

    Takže z neúspěchu v Paříži toho pro kopcovité město zatím elektrickými koly moc nepolíbené podle mě moc nevyplývá.

  12. Bolt tvrdí v tweetu, že kvůli covidu, že za to můžoe úbytek turistů, co tvořili 40 % je spekulace článku. Článek dál rozebírá to, že si na Paříži vylámalo zuby už dost poskytovatelů, páč udržet tu flotilu funkční rentabilně je dost logisticky náročný a pro investory je těžký zajistit návratnost investic.

  13. Mě by v době pandemie, kdy nechci jezdit MHD, ale ani autem po centru dával smysl model: autem na hranici vnitřního města, parkování zdarma, po městě na e-kole. Cena za parkování v centru kolem 160-190 Kč (někde ale i za 400) + nějaká úspora nafty + nervy v zácpě + možná i lepší čas. Takže cena pod 100kč za jízdu je jěště OK.
    Ale na ten model asi poskytovatelé necílí, protože appka neukazuje např. parkoviště na předměstí s připravenými koly..

  14. Martin M rozhodně necílí, ohledně městského parkovného vím o několika lidech, kteří se během situace po konci nouzového stavu v Praze ubytovali přímo v centru města , protože hotely nabízely parkování v jejich garáži zdarma a pak tam pobyt pro jednoho vyšel levněji v hotelu se snídaní, než prosté parkovné pro celodení výlet do Prahy a pro dva to nebylo o moc dražší než zaparkovat :) Přespat v Praze ve 4 * hotelu momentálně přijde pro dva o víkendu na jednu noc tak na 800- 1100 v 5* 1200-1700 kaček a leckde vám auto nechají stát gratis…

    Pro mě je v době pandemie cyklosezona v háji, už docela dlouhou dobu můžu, díky práci z domova, jet z ložnice do pracovny maximálně na kolečkové židli… a ty 2-2,5 hodiny za den na kole mi skutečně začínají chybět a na spineru to není taková zábava.

  15. @Ditrich
    – Dobrý den, vyjadřujte se, prosím, v komentářích slušně, nejsme na poli při paběrkování.

    @Břetislav
    – já si myslím, že by cena vycházela daleko lépe, kdyby byla jiná poptávka (byť odhadovaná) – rozložení nákladu na pořízení při menším počtu jízd způsobuje vyšší cenu. Na druhou stranu kolo je pro firmu nákladnější na údržbu při jízdě než v klidu, v klidu se nijak neopotřebovává, pominu-li vandalismus. Osobní zkušenost z mého okruhu přátel je, že v zahraničí si nějakou tu kačku za kolo připlatíme, aby nám zbyla síla na chůzi, večerní hospodu apod., většinou jsme na dražších kolech viděli turisty nebo lidé v „lepším“ oblečení.
    – za sebe bych dražší kolo volil například v případě, kdy se něco děje v dopravě a jdu pozdě na schůzku, kde musím být upravený apod. Nebo bych ho zvolil na výjezd prudšího delšího kopce, kdy se nechci cpát do MHD, pěšky by to trvalo dlouho…

    @Mirek2
    – MČ si může stojan na kolo pořídit sama, ale Magistrát sto procent stojanů dnes MČ platí a pokud dojde k jeho poškození, tak TSK opraví opět na náklady magistrátu, MČ musí jen pořešit míst a kontrolovat provoz

    @Josuk + Újezďák – Tomáš
    – nemám na to data, ale Paříž je hodně podobná Londýnu, kdy majorita místních jede na vlastním a majorita nejede na městských kolech jako Nizozemci například, takže spekulace o turistech může být na místě, stejně tak i covidu, kdy lidé nechtějí sahat na půjčené kolo

    @DJ
    – nicméně studie dokládají, že kopcovitost „nemá“ vliv na podíl cyklodopravy, hlavní je infrastruktura, takže si myslím, že valná většina zvolí ekolo jak na rovině tak do kopce bez rozmyslu, stejně jako já zvolím žiletku na rovinu, do kopce, na kostky, do vody… Když se podíváme na demografii majitelů aut, tak veliké trucky nemá rodina ze statku, ale „bohatej šampon se šamponkou“ apod.

    @Vratislav
    – když se budu držet turismu, tak kolo je lepší, protože víc vidím a my nejsme jediná země, kde se zákazník „okrádá“, u kola je jasná cena

    @Martin M
    – jenže když se podíváme i na Prahu a na medián příjmů, pořád jsou to vysoké náklady na denní frekvenci.

  16. Pavel Mašek , vandalismus

    To je velmi silný argument právě pro Paříž kde i Velib s “ masovým nasazaním“ kol, v porovnání třeba k Boltu, měl problém udržet základní stav flotily.
    Co jsem četl tak byly celé řady dnů, kdy přicházeli o 3-4 procenta flotily denně z důvodů vandalismu a krádeží a najímali externí firmy jak na opravy, tak na “ pronásledování zlodějů“.

    Ad specifika měst, vlastnictví kol tak pamatuji několik článků/zpráv kde se i zahraniční experti/ podporovatelé městské cyklistiky “ podivovali nad složením pražského “ cykloparku“, nešel jim zejména na rozum “ abnormálně vysoký“ podíl horských kol .
    Těm lidem vůbec nepřišlo na um , že
    1. češi jezdí na stejných kolech i rekreačně a prostě nemají místo/peníze na několik kol
    2. že stav pražských /českých silnic je pro klasické městské kolo skutečnou výzvou a horské kolo to elegantně řeší.

    turismus , ale prdlačky :) to možná platí u některých taxíků ( ale to se dneska dá elegantně obejít přes aplikace a pak je kolo za stejné peníze jako tágo, taková mhd je pro většinu turistů doslova “ za babku“ a auto z půjčovny stojí, ve srovnání se “ sdíleným kolem“, v podstatě pakatel a ceny jsou plně srovnatelné s venkem .

  17. @Pavel Mašek kam chodíš paběrkovat, že ti něco z mého příspěvku přišlo neslušné..?
    Ještě k Boltu, sleduji jejich fleet na pár lokalitách mimo centrum a od vysazení se ta kola se vůbec nehýbou. Cena je nastavená stejně jako BeRider a bohužel ve srovnání cena/výkon se e-scooterem je to v efektivitě dopravy někde jinde. Je mi to líto, protože Freebike s tarifem elektrokolo 2,- Kč/min smysl dávalo.

Další z rubriky

Cyklodepo v Praze prosperuje. Vedení města uvažuje o další lokaci :)

Pražské cyklodepo zhruba 64 dní po svém otevření hlásí výsledky. Za dva měsíce provozu odsud bylo..více

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Úprava pražských náplavek 4

TSK Praha na podzim 2020 začala dokončovat předláždění pražských náplavek v chybějících úsecích. Konkrétně se..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru