Trojská lávka na kole

Hlavní město má po necelých třech letech opět Trojskou lávku, která překonává Vltavu a spojuje Tróju s Císařským ostrovem (potažmo s oborou Stromovka). Původní lávka zkolabovala v prosinci 2017 z důvodu zkorodování lanového systému. V mezidobí byli chodci a cyklisté odkázáni na používání provizorního přívozu. Co přináší nová lávka? Došlo ke zlepšení? Pojďme se na to podívat.

Dopravní režim

Při pohledu z Císařského ostrova zpozorujeme nájezdovou asfaltovou rampu. Dozvíme se také dopravní režim tohoto mostu – jde o stezku pro chodce s povoleným vjezdem kol. Maximální povolená rychlost pro jízdu na kole je tedy 20 km/h.

Ve srovnání se starou lávkou, která byla sice značena jako stezka pro chodce a cyklisty, ale zároveň doplněna značkou „cyklisto veď kolo“, jde tedy o zlepšení.

Poslední dodatková tabulka oznamuje, že se v zimním období se lávka nebude udržovat. To je určitě škoda, mnozí cyklisté i pěší by určitě ocenili údržbu i během sněhové nadílky či námraz. Na druhou stranu takových dnů v hlavním městě každým rokem ubývá a lávka tak bude bez problému sjízdná téměř celý rok.

Průjezd po lávce

Při průjezdu touto 256 metrů dlouhou lávkou zpozorujeme další zlepšení, nová Trojská lávka je totiž prostornější – má 4 metry na šířku. Tento fakt, spolu s větší nosností, dokonce umožňuje průjezd záchranky.

Během prvního víkendu po otevření byla lávka doslova plná výletníků a její šířka sotva stačila. Mnozí cyklisté místo jízdy z kola raději sesedali. Tento problém by mohlo potenciálně vyřešit značení oddělující pěší a cyklisty. Na druhou stranu by neposkytovalo ani jedné skupině příliš prostoru a na lávce o této šíři by tak nedávalo příliš velký smysl. Navíc, během běžných pracovních dnů lávka zřejmě tak frekventovaná nebude.

Při detailnějším pohledu zjistíme, že je povrch lávky tvořen z odolného tropického dřeva „azobé“ s protiskluznými rýhami. Jízda na kole na něm je poměrně komfortní, dá se srovnat s jízdou po hladkém dlážděném betonovém chodníku.

Během večerních či nočních průjezdů zaujme osvětlení, které vyzařuje příjemně teplé světlo. Neoslňuje a zároveň nesvítí mimo lávku, díky čemuž by nemělo docházet k ovlivňování životů ryb či hmyzu v okolí.

Zakončení lávky v Tróji

Při příjezdu do Tróji si cyklista může vybrat z několika směrů, kam pokračovat – do zoologické či botanické zahrady, případně dál po pravobřežní cyklostezce A2.

U severního nájezdu se nachází také stanoviště cyklostojanů, u kterých nově nalezneme servisní stojan, obsahující pumpičku a základní nářadí. V poslední době se jich po Praze objevilo hned několik, další je například na náměstí Republiky.

Pro cyklodopravu důležitá stavba

Došlo tedy k obnovení významného prvku cyklistické infrastruktury na severu města. Nová Trojská lávka přináší cyklistům a pěším zvýšení komfortu pro rekreační i dopravní pohyb, cyklotrasa A310 je zároveň opět plně sjízdná.

Životnost je odhadována na 100 let. Tak doufejme, že lávka bude sloužit co nejdéle a že budou budoucí generace správců města věnovat dostatečnou pozornost údržbě – nejen této lávce, ale i dalším 660 mostům, které se v Praze nachází.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Jupí! Vyzkoušeno, super. Konečně už nemusím oklikou přes Trojský most, dva semafory, tramvajové koleje a kočičí hlavy.

    Zimní neúdržba je jasná, sůl by lávku sežrala a zametat sníh do řeky přes ty obrubníky a zábradlí moc nejde. Upřímně řečeno, stejně radši jezdím po sněhu než po břečce nebo posypu.

    Jsem rád, že prostor pro chodce a jezdce není oddělený. Pro režim „všichni se pohybujeme vpravo a předjíždíme se zleva“ je lávka široká až až a víceméně stejně fungují i přilehlé stezky, tak proč to komplikovat.

    Jenom těch zářivek by na dostatečné osvětlení stačila tak půlka a kdyby nesvítily „pánubohu do oken“ mimo lávku (nevím, proč se v článku píše, že mimo nesvítí), vystačila by si každá s polovičním výkonem. Ale to už je detail.

  2. Vypadá to moc pěkně, škoda že už nefungovala když jsme si s nejmladším synem udělali cyklovýlet do zoo, ale vidím jeden velký problém.
    Je to nad vodou s častým výskytem zimní mlhy, navíc v zimě nad poměrně teplou vodou Vltavy a tak bude na té dřevěné mostovce častým hostem námraza/ledovka , navíc námraza která není a nebude moc vidět…
    Pokud jste někdo z Pardubic a znáte tamní lávku Na špici , tak víte o čem mluvím…
    Podle mě nakonec k posypu dojde, prostě se tam bude sypat písek nebo štěrk až se tam někdo přerazí…

    Jinak moc pěkné dílo :)

  3. Dneska ráno už jsem si zkusil, jak se na ní padá. Au. Stačila trocha vlhkosti po nočním deštíku. Dřevo je sice drážkované podélně, takže dopředu/dozadu to neklouže, ale není drážkované příčně, takže do stran to ujíždí jako namydlený blesk.

    Tam ta značka „cyklisto veď kolo“ ani nebude potřeba. Stačí trochu klouzání a cyklista rád kolo bez remcání povede dobrovolně.

  4. petr : lítost, ale je prostě vidět, že projektant a ba ani objednavatelé prostě nechápapou praktické stránky věci .Nnikdo z těch lidí kteří mají za stavbu odpovědnost asi neměli dřevěnou terasu a vůbec netuší jak dřevo ( i to zodolněné) může strašlivě klouzat …

  5. Tak to s tím klouzáním je tedy docela průšvih, snad každý ví, že dřevěné lávky se časem potáhnou zeleným povlakem a za vlhka pak pekelně kloužou. Chtěl sem věřit, že vědí co dělají, a že tohle dřevo tím netrpí, ovšem jestli to klouže už nové jak píše Petr, tak je to bída.

  6. To je zajímavé, protože dřevěné fošny na pražském Železničním mostě nijak významně nekloužou. A to ani ty staré před rekonstrukcí. Jsou z nějakého místního tvrdého dřeva, ne z toho hustého tropického.

  7. Pokud jen zrychlujete/zpomalujete (tj. předozadní síly), tak asi problém mít nebudete. Dřevo má příčné drážky; pokud je nezaplní led, tak to myslím bude OK. Problém budete mít za mokra při prudším zatáčení (k tomu nájezd/sjezd na trojské straně svádí, tam se najíždí/sjíždí směrem od Vltavy/k Vltavě do celkem utažené zatáčky) a při vyhýbacím manévru (já vím, „tak prostě jeďte pomalu“). A teď nevím, zda to považovat na výhodu či nevýhodu, ale podstatně horší je ten povrch pro bruslaře, kteří se z principu věci odrážejí do stran.

    Železniční most, co si pamatuji, je především vodorovný. Trojská lávka je do kopce (větší síla – a teď si představte, že v záběru šlapek ještě zatáčíte, to je jak akcelerovat na tramvajové koleji) a s kopce (větší rychlost).

    Aby to nevyznělo negativně – určitě je lepší, když tam lávka je, než když nebyla. (Přívoz byl pomalý a nejezdil často. Nový trojský most člověka navedl buď do Partyzánské nebo na vyšlapanou stezku u řeky.) Ale zlepšit by se ještě dala, třeba kdyby se na dřevo přidalo drážkování i v kolmém směru.

  8. Projížděl jsem lávku dnes po dešti a nějaké podstatné snížení adheze jsem nepozoroval. Ale přijel jsem tedy už vyškolen mj. po chodníku Povltavské (s tím nalepeným vodícím pásem) a hromadami mokrého listí, tak to se potom čistá mokrá lávka zdála v pohodě. Navíc se po ní dalo jet úplně rovně, rovně prkna začínají, rovně končí. Podle mého ta příčná prkna jsou malinko vypouklá uprostřed a přichycená asi milionem šroubů. Tak snad se nebudou po pár letech kroutit, šrouby vypadávat a sesednutí z kola bude nařízeno kvůli zvukovým projevům uvolněných prken. A jinak, je tam cedulka, že se v zimě neudržuje! ;-)

  9. Každé dřevo klouže, když je mokré.
    Je mi líto lidí, běžců i cyklistů, kteří se tam zraní.
    Stačí ranní rosa.
    Nechce se mi věřit, že je zřizovatel lávky tak nevědomý a hloupý. Spíš možná bylo pro někoho výhodné objednat a nechat dovézt dřevo z Afriky. Něco třeba káplo do kapsy…
    Je to smutné. A za ty peníze dvojnásob.

  10. Jitka: to je možná skoro filozofická otázka, zda současná povinná „blbuvzdornost“ v budování čehokoli se kromě vyšší ceny a delších termínů neprojevuje i nežádoucím snížením přirozeného selekčního tlaku, pod kterým vyrůstaly a žily předchozí generace.

    Neklouže to nijak zvlášť. A z kopce to prostě taky docela frčí….i na mokrém.. a pohybují se tam chodci, děti.. ;-)

  11. Pozor, past: pod jižním koncem lávky na Císařském ostrově se po celodenním dešti vytvoří jezero přes celou šířku silnice, hluboké asi 10 cm, možná i víc. Asfalt je naštěstí úplně nový, takže nehrozí zapadnutí do nějaké neviditelné jámy, ale i tak je to docela nepříjemné překvapení.

  12. Dneska ráno kolem sedmé (mlha nad řekou) to klouzalo i pěšky. Fakt mi tam při tlačení do kopce podkluzovaly boty. To už byla klouzavost na úrovni „babičku s holí bych tam nepustil“ a „maminkám s kočárkem to nezávidím“.

    (I když je fakt, že kolem mě celkem bezpečně pár kol projelo.)

    A ano, ta louže je opravdu výživná.

  13. Proč tam nějsou drátěné rošty jako na zavěšené lávce pod dálnicí ve Zbraslavi? Za mě ideál, je to stále suché, nehnije, neklouže, mech nemá šanci.
    Případná hlučnost při jízdě v místě jakém lávka je nemůže vadit.

  14. Vratislav a ideálně až po několika týdnech používáním :( . Situace kdy i zcela nové, nebo zgruntu opravené cesty mají za pár týdnů viditelné vyjeté koleje, propadlé kanály či případně propadlé celé části povrchu už začíná být pro české “ cestáře“ charakteristický…
    Když si vzpomenu jak jsem si na Sibřině málem rozbil ústa na cca 2 týdny staré silnici po kompletní rekonstrukci ( snad metrové nové těleso) protože se propadlo okolí kanálu a mě tam vlítlo přední kolo….

    Osobně bych vydal “ císařský patent“ že jeden každý silničáč, cestář by měl vzít kolo a týden dva po svém díle jezdit aby zjistil že “ roleta“ není to co má být na silnici…

  15. Zbyněk:
    Ty rošty jsou pro Inlinisty nesjízdné, poněvadž na nich odepíšou kolečka. Před mostem se musí přezout do bot a za mostem znovu.

  16. újezďák … od toho není kolaudace, ale záruka. že je to u nás ale poměrně běžná (a tristní) realita souhlas. U lávky to ale se zárukou či kolaudací nemá co dělat, bylo to v projektu, zadavatel s tím byl srozuměn, dostalo to SP a tak se to holt v této podobě vystřihlo. Tam není co reklamovat či nekolaudovat, tam si musí zadavatel a projektant zamést před vlastním prahem.

    Co se toho „jezírka“ týče, na to nemusí pršet, to se dá zjistit i za sucha … pokud se chce.

  17. MM zadavatelé koukají jen na to “ aby to nebylo evidentně/žalovatelně drahé a hlavně aby to za ty peníze dobře vypadalo“, funkčnost je až druhotná. Možná i určitý tlak dnešní doby “ aby to vypadalo zeleně“, což vede k tomu, že se dřevo nepoužívá jak se má používat, tedy s rozumem výsledné řešení je pak kompromisem které omezuje funkčnost, viz třeba lávka v Pardubicích …

  18. Podle mě to „jezírko“ je od lávky dost daleko, aby s ní stavebně (kolaudačně?) souviselo. Prostě je tam jiná terénní úprava než dřív, je pryč takový ten val, který vedl ke staré lávce.

    Obecně dřevo samotné by možná tak nevadilo, pokud by to byla rovná prkna (třeba Železniční most). Pokud se ale dřevem pokryje oblouk ala Benátky (kde navíc mají spíš schody), je to opravdu blíž atrakci než funkčnosti. Zatím to v Tróji imho snad neklouže nijak zvlášť, na normálních pláštích.. (a ano, některé horské gumy i když na asfaltu ještě docela drží, na rovném hladkém a navíc mokrém je adheze fuč, to je pravda) . No a podle obrázků koukám na ty Pardubice.. tam se asi při náledí nedá ani „šplhat“ po zábradlí.. Ale hezké to je ;-)

  19. Brahma: na inlinech se jezdí za hezkého počasí pro zábavu. Na kole kdykoli a kamkoli.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Další soudní rozhodnutí ve prospěch cykloobousměrek v Karlíně :)

Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu „zóny..více

Rekonstrukce křižovatky U Plynárny a Chodovská odstranila cyklistický „špunt“ 7

Na Bohdalci v Praze 10 došlo k rekonstrukci křižovatky ulic U Plynárny a Chodovská. Složitá..více

První pražské cyklodepo otevřeno. Má pokrýt třetinu všech zásilek v centru města. 16

18. 11. - redakce - Zprávy
Dnes bylo otevřeno první pražské cyklodepo a kurýři odtud začali zákazníkům rozvážet balíčky menších rozměrů..více

Nové cykloobousměrky na Šestce 8

Na Praze 6 byla v uplynulém roce realizována další řada cykloobousměrek, tedy jednosměrných ulic průjezdných..více

Zastupitelstvo hlavního města Prahy odmítlo časově neomezené buspruhy 14

Na čtvrtečním jednání zastupitelstva bylo dlouze debatováno opatření obecné povahy, kterým se rušilo časové omezení..více

Praha 10 bude mít cyklomagistrálu. Vznikne jako součást drážní promenády 13

Od roku 2018 probíhá výstavba nového železničního koridoru „Hostivař“, který napřímí koleje, zkrátí cestu a..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru