Další soudní rozhodnutí ve prospěch cykloobousměrek v Karlíně

Obytné ulice pražské čtvrti Karlín na Praze 8 jsou od roku 2012 v režimu „zóny 30“. Toto strategické opatření dopravy v klidu přináší bezpečnější podmínky pro chodce a také lepší průjezdnost pro cyklisty. Omezení rychlosti na 30 km/h totiž dle české legislativy umožňuje plošné zřízení cykloobousměrek.

V roce 2016 městská část při zavádění modrých zón v Karlíně část cykloobousměrek (6) zrušila. Od této doby bylo pětkrát rozhodnutí úřadu Prahy 8 napadeno obyvateli Karlína se spolkem AutoMat jako bezdůvodné a soud pokaždé rozhodl ve prospěch cykloobousměrek – tedy tak, že návrh úřadu prohlásil za neplatný.

V roce 2016 bylo rozhodnuto o zrušení řady cykloobousměrek v Karlíně

Pátý pokus zrušit cykloobousměrky

Ani v roce 2020, popáté od roku 2016 úředníci radnice Prahy 8 nebyli schopni řádně stanovit dopravní značení. Spolek AutoMat letos stanovení, kvůli jeho chaotickému rušení cykloobousměrek, opět soudně napadl. A soud mu dal znovu za pravdu.

Jedna z karlínských cykloobousměrek

Tento rok úředníci Prahy 8 stanovili dopravní značení jako dočasné, což jim umožnilo se vyhnout připomínkám ze strany veřejnosti. Dle rozsudku ale i dočasné opatření musí být dostatečně odůvodněno, což silniční správní úřad městské části opět nedokázal.

Jednou se to může stát každému, podruhé je to chyba, potřetí průšvih a na to, že se to stalo i počtvrté, už nemám komentář. Jako právník se chytám za hlavu,

uvedl zastupitel za opoziční uskupení Osmička žije a současně právník Tomáš Němeček.

Rozsudek zrušil i modré zóny

Přestože nám soudy opakovaně dávaly za pravdu, silniční správní úřad Prahy 8 tvrdošíjně pokračoval ve vydávání opatření, která cykloobousměrky bezdůvodně odstraňovala. To nakonec vedlo k rozhodnutí soudu, které zneplatnilo i modré zóny, což nebylo naším cílem. Kdyby silniční správní úřad účelově nespojil zavedení zón a rušení cykloobousměrek, tento problém by vůbec nenastal.

… okomentoval situaci za spolek AutoMat Vratislav Filler (zároveň člen redakce PNK, pozn. red.)

Co bude s Karlínem dál?

Problémovost vydat řádné stanování přiznala i radnice městské části. Modré zóny v Karlíně nebudou platit jen pět dní, poté totiž vejde v platnost nové dočasné opatření, které má tentokrát jasné odůvodnění: zabránit zmatku při parkování a hromadným žádostem o vrácení parkovného. Toto dočasné stanovení bude platit do 23. ledna 2021. Do této doby musí úřad dopravy Prahy 8 přijít s novým plánem.

Karlínem na kole

Trvalé stanovení připravuje radnice od června 2020. AutoMat k němu kromě připomínek ohledně obsahu zaslal také námitku podjatosti, k rozhodnutí o tomto návrhu zatím nedošlo.

Cykloobousměrky vyhrávají soudní spory

Soudy o cykloobousměrky neprobíhají jen v hlavním městě. I v Brně soud zastavil v roce 2019 úřad při rušení cykloobousměrek v centru města. Spolek Brno na kole zde aktuálně chystá další žalobu na město, které opět rozhodlo o zrušení cykloobousměrky.

Cykloobousměrka v Brně. Zdroj: Brno na kole

Důvodem těchto sporů bývá údajná „nebezpečnost“ cykloobousměrek. Tento argument byl mnohokrát vyvrácen studiemi a výzkumy a reálnými daty v zahraničí i v Česku – naposledy bezpečnost cykloobousměrek potvrdila čísla z Prahy.

Proč cykloobousměrky?

Cykloobousměrky jsou jedním z nejefektivnějších opatření cyklistické infrastruktury: jsou levné, dokáží zlepšit průjezdnost městem, umožní lidem na kole vyhnutí se hlavním tahům, zatraktivní cyklistiku a mohou vzniknout oproti cyklostezkám téměř ihned. V Česku toto opatření není časté i přes to, že jejich zřízení česká legislativa umožňuje ve velké části městských ulic. Jejich zřizování všude, kde to jde, požaduje i usnesení Rady hl. m. Prahy z roku 2016.

Cykloobousměrka v Radotíně. Zdroj: Praha.eu

Pokud Vás zajímá více ke kauze rušení karlínských cykloobousměrek, přečtěte si článek Karlín: jak šel čas? O jejich fungování si přečtěte zde či zde. Detailnější fakta naleznete v našem factsheetu. Pozitivní tečkou může být malá pražská čtvrť, o které jste zřejmě neslyšeli a ve které to šlo – její ulice jsou plošně cykloobousměrné, příjemné pro chodce i řidiče – více čtěte zde. A nebo to, jak letos do Prahy přivezl cykloobousměrku francouzský štáb.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Dočasně zamčené diskuze

Z důvodu budoucích změn našeho webu je od 16. ledna 2021 z technických důvodů plošně vypnuta možnost komentování na stávajícím webu. Na sociálních sítích můžete komentovat i nadále. S komentáři se opět setkáte na nové verzi webu, která se intenzivně připravuje. Za vzniklé obtíže se omlouváme.

Komentáře - uzamčeny

  1. Žalobu na Opletalovu už nepřipravujeme, neboť naštěstí stačilo s ní pohrozit – město poté konečně uznalo naše námitky a vedoucí odboru dopravy (zatím návrh) stanovení cykloobousměrky podepsal osobně :-) Viz edesky.cz/d/4281187

  2. Gratulace Brnu na kole! V Praze jsou tvrdohlavější :-(.

Další z rubriky

Cyklostezka na Rohanském ostrově získá asfalt. Rekonstrukce zamrzla na 2,5 roku :)

Pravobřežní cyklotrasa A2, vedoucí po cyklostezce na Rohanském ostrově a spojující Karlín a Libeň, získá..více

Cyklodepo v Praze prosperuje. Vedení města uvažuje o další lokaci :)

Pražské cyklodepo zhruba 64 dní po svém otevření hlásí výsledky. Za dva měsíce provozu odsud bylo..více

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru