Praha 10 bude mít cyklomagistrálu. Vznikne jako součást drážní promenády

Publikováno: 03. listopadu. 2020, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. října. 2022
Úvodní foto: Tomáš Cach, Terra Florida
Publikováno: 03. listopadu. 2020, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. října. 2022
Úvodní foto: Tomáš Cach, Terra Florida

Od roku 2018 probíhá výstavba nového železničního koridoru „Hostivař“, který napřímí koleje, zkrátí cestu a zvýší rychlost na 4. železničním koridoru v Praze. Konkrétně jde o úsek Vršovice – Hostivař. Po přeložení zbyde v původní trase stará trať, která má už od roku 2014 naplánováno nové využití. Dojde totiž k odstranění kolejí a vytvoření parku, který bude sloužit rekreaci i bezmotorové dopravě.

Optimální řešení tohoto téměř 5 km dlouhého úseku řeší architekt a urbanista Tomáš Cach (TSK Praha) z kanceláře náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě), spolupracující se zahradními architekty terra florida, Petrem Tejem a sdružením PUSA Drážní Promenáda. Stavba má vyjít na necelých 200 milionů Kč, bude ji financovat hlavní město.

Drážní promenáda získá podobu liniového parku a stane se zelenou bezmotorovou spojnicí Vršovic a Strašnic na trase opouštěného železničního koridoru benešovské trati. Sloužit bude všem obyvatelům a návštěvníkům k rekreaci, dopravě i sportu. Umožní komfortní chůzi, jízdu na kole a bruslích nebo běhání s bezpečným oddělením rychlejšího a pomalejšího pohybu.

Praze 10 chybí cyklostezky

Jak si můžete všimnout na mapě, na území Prahy 10 není v současnosti téměř žádná od aut oddělená cesta pro cyklisty. Bezpečnou páteřní trasou je zde hlavně cyklopruh v ulici V Olšinách a Vršovická.

Cyklistická magistrála?

Pokud se vše podaří, jak má, vznikne nová cyklistická tepna, která zvýší v celé lokalitě atraktivitu jízdy na kole, a to pro všechny skupiny cyklistů. Ulehčí dopravu do centra, na zastávky MHD, do obchodních domů, na stadion Slavie a další významná místa této městské části.

Doufejme, že se začne pracovat i na doplňkových opatřeních jako návazné cyklostezky či cyklopruhy, které stezku zpřístupní a umožní se na ni dostat ze všech možných směrů. Zároveň doufejme, že se skutečně podaří oddělit různé rychlosti bezmotorové dopravy tak, aby byl nový prostor komfortní jak pro procházky s kočárkem či se psem, tak i pro dojížďku do práce na kole nebo na nákup.

K dokončení by mělo dojít v roce 2023, v současnosti je projekt v územním řízení.

Cyklostezek na místě bývalých železničních tratí Praha již pár má – konkrétně ve Vysočanech a pod vrchem Vítkov. Pokud byste si je chtěli projet, doporučujeme článek s naplánovanou trasou zde.

Kromě drážní promenády může na Praze 10 v nadcházejících letech vzniknout také drážní stezka v Jahodnici severně od trati Běchovice – Malešice. Na tu je v současnosti vypracovávána studie.

[pozn. red.: V článku byla několik hodin (21:50) po vydání upravena informace o datu realizace – podle autorů bude výstavba dokončena v roce 2023; byla dodána druhá vizualizace a cena projektu.]

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Zbyněk 3. 11. 2020, 19:06

Doufejme, že stezka nebude "viset ve vzduchoprázdnu" a bude provázána s okolím. Horší než vítkovská drážní promenáda být nemůže.

Pavel Masek 3. 11. 2020, 19:45

@Zbynek
- na Vitkove je smutne, ze misto do parku nekteri chodi na tu stezku, i se psy,pro ktere je lepsi les nahore. Nechapu.

Brahma 4. 11. 2020, 08:44

Jelikož se to bude stavět dlouho, tak si hlavně přejme, aby cyklomagistrála přežila i případnou změnu povolební konstelace v Praze 10 a v Praze.

újezďák 5. 11. 2020, 20:33

Brahma toho bych se moc nebál, vždyť obě drážní stezky které máme v Praze vznikly za vlád, které " neměly současnou konstelaci". Spíš bych se bál toho, že promenáda převládne nad cyklodopravou, jak se zatím stalo vlastně skoro všude v Praze tam , kde se něco udělalo pro cyklisty a promenádníky dohromady a rekreační prvek ponechal částečný prostor pro celoroční cyklisty po ránu a celodenně jen za špatného počasí a v zimě ...

Brahma 6. 11. 2020, 09:42

újezďák: S tím se bohužel nedá moc nic dělat. Dopravní cyklisté jsou jen malý díl všech pražských cyklistů a ta magistrála navíc bude sloužit i inlinistům, koloběžkářům, běžcům a možná i maminkám s kočárkem. Nejspíš to s ní dopadne stejně jako s ostatními pražskými "cyklostezkami", což je přesně ten stav, jak ho popisuješ. Na druhou stranu za pěkného počasí o weekendu proč by si tudy nevyjelo spousta lidiček, co si to chtějí také užít.

Zbyněk 8. 11. 2020, 11:19

újezďák: To je ono, právě, že obě stávající "cyklo"promenády jsou poplatné době vzniku, tedy stavěné tak, aby se na ně na kole legálně dostat bylo co nejobtížnější. Těžko se divit, že z prostoru, který nevyužijí cyklisté je korzo.
Mám důvod být optimista, že u nové promenády to dopadne jinak.

újezďák 8. 11. 2020, 20:13

Zbyněk, samotná " dostupnost" není až takovým problémem , v tomhle směru jsem naprostý pesimista, ráno ve všední den a za špatného počasí to fungovat bude úplně stejně jako " stávající promenády" tedy dobře a pro cyklistu napohodu, problém je čistě v jejich masovém " rekreačním vyžití". Navíc spousta lidí pak odpoledne už na " promenádu" na kole nejede, ví totiž že s auty se svezou klidněji a bezpečněji než mezi lidem :)

Nu a protože stávají páteřní cyklostezky ani náhodou nevznikly jako součást Promenády, která vzniká až teď a promenády z nich přesto udělala kombinace rekreace a v případě Náplavky i cílené vytvoření místo " Pro setrvalé zažití města jinak" jsem v tomto případě velkým pesimistou a prorokuji tomu stejný konec jako náplavce, kde si nakonec cyklisté v zásadě za pěkného počasí odpoledne ani neškrtnou.

Brahma, víkendy jsou mi z pohledu dopravního cyklisty " buřt" klidně si tam lidé mohou stanovat nebo stavět komíny z kelímků případně hrady z polštářů :)

Brahma 9. 11. 2020, 09:14

Já ti rozumím, už dlouho jezdím horem po silnici od Národního divadla až na Dvorce. Cítím se mezi auty bezpečněji. Ale to bohužel nijak nezmění stav těch cyklostezek. Většina cyklistů pojede raději pomaleji po té stezce spolu s inlinisty, běžci, kočárky a psi. No, je to lepší, než aby jezdili po chodníku a strašili důchodce

TomášM 9. 11. 2020, 14:22

Já souhlasím s újezďákem, když mě kamarád před lety říkal, že zde na opuštěném tělese vznikne cyklostezka, tak jsem mu říkal, že od ní nic neočekávám, že kromě dopoledne bude plná lidí venčící psy, procházky s kočárem atd. Po shlédnutí vizualizace si za názorem stojím. Na Praze 10 v poslední době často informuje, že zde vznikne promenáda, která bude sloužit rekreaci, úplně jiná komunikace než třeba u té drážní cyklostezky kolem železniční tratě do Lysé nad Labem. Ne jen letos kvůli pandemii jsou cyklostezky plné pěších a bruslařů atd. Napadá mě jedna cyklostezka, kde se s chodci ve velkém množství nesetkávám a to je cyklostezka (stezka pro pěší a cyklisty) v úseku Braník - Nádraží Krč. Její stav povrchů a dopravy, na dvou úsecích se setkáte s místní obsluhou sportovišť IAD část potencionálních uživatelů odrazuje.

josuk 9. 11. 2020, 14:55

Zůstal bych u prostého faktu, že vlaková tělesa naši prapradědové projektovali a realizovali s minimálními spády, natož pak zbytečně ztracenými ;-) a pokud by to mělo být jen pro někoho ..bude tam prázdno a nebezpečno. Tudíž náznaky "nesnášenlivosti" kohokoli k cyklistům, chodcům, pejskařům, řidičům aut, kočárkům, bruslářům.. nechápu!

Jan Herda 9. 11. 2020, 16:35

Pokud bude promenáda pro brusle, procházky apod, tak by nemuseli inlajnisti jezdit autem za Prahu :-) Chápu, že dopravní cyklista by chtěl přímou stezku "bez zdržování" (i já, nejlíp kolem hlavních tahů). Na druhou stranu pokud je řádově víc promenádujících, tak je skoro i žádoucí jim nabídnout alternativu a bude to i za víc plusových bodů. Dokud nebude povinnost stezku využít, lze jezdit "v klidu po silnici mezi plechovkama". Stačí když si chce jít někdo zaběhat/brusle/kočárek, tomu 1,2,3km chráněné stezky bohatě stačí (to vidím i u nás na vsi) a udělá něco i pro své zdraví (zvlášť pokud jsou zavřená fitka). Nemusí pak třeba s čelovkou do lesa. Spousta lidí prostě než jezdit půl hodiny do práce na kole si dá hodinu občas po práci nebo se jde proběhnout.

Lei 9. 11. 2020, 20:28

No, pokud chceme, aby se po tomhle městě dalo slušně jezdit na kole, asi by to chtělo myslet právě na ty dopravní cyklisty, přičemž řešení podle mne opravdu není, ať si jedou mezi auty, když se jim promenáda nelíbí.

Obecně snesu ledacos a soudím, že jezdím dost ohleduplně, ale co vzniká na těchhle velkých hřištích, je prostě nepoužitelné. Třeba Ladronka, kudy jezdím častěji, to jsou dva kilometry nebo kolik utrpení, a když ji budu chtít objet, budu muset po Patočkově (na kterou se dostanu přes úžasnou křižovatku 100 m v šíři), což tedy neudělám ani omylem.

Ale to je pořád stejné. Hlavně že jsou tam piktogramy s cyklisty. A to nemluvím o těch chodcích a běžcích, kteří just vlezou na asfalt, byť vedle mají udusanou širokou cestu či skupinách bruslařů roztažených napříč. A ještě teď, když mají být lidé nanejvýš ve dvou, to tam vypadá jak na zimním stadionu při nedělním bruslení a s rouškami se nikdo nezaobírá.

Ať je to jak chce, jediné funkční řešení je tyhle dvě věci odlišovat a pro každého stavět to jeho. Mísit kilometry cyklostezek, někdy i páteřních, s bruslicím a psokadicím stadionem, to k ničemu nevede.

Zbyněk 10. 11. 2020, 05:37

Zaměňuje se tady příčina a důsledek. Promenády jsou pro dopravní cyklisty málo atraktivní díky návaznostem na normální silniční a cyklo síť. Napojení na Bulharu, nebo i objezd Kauflandu po šotolině před Ladronkou jsou toho příkladem. Dostat se od Hloubětína na vysočanskou cyklostezku se dá až teď. Pak se nelze divit, že dopravních uživatelů je menšina...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6